Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

439 documenten

De opwarming van de aarde kan niet op pauze

D66 D66 Nederland 10-06-2021 08:27

Naast het Urgendavonnis moeten we ook de doelen van het klimaatakkoord in 2030 halen. En ook op die doelen liggen we nu al achter. En in Europa heeft Nederland zelfs gepleit voor 55% minder CO2-uitstoot. En er ligt al een nieuwe uitspraak van de rechter waardoor Shell minder CO2 moet gaan uitstoten. Om te voorkomen dat het halen van de doelen voor 2030 in gevaar komt, moet het kabinet de komende maanden aan de slag. Als we in 2030 extra windmolens op zee willen bouwen, moet de overheid dit jaar nog extra gebieden op zee aanwijzen waar de windmolens worden geplaatst. Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat de industrie ook de schone energie kan gebruiken. Mede daarom moeten we nu starten met het aanleggen van de leidingen voor groene waterstof en andere schone energie.

Raoul Boucke: “We moeten niet langer nieuwe rechtszaken afwachten waar de rechter ons dwingt om consistent klimaatbeleid te voeren. We moeten aan het stuur gaan zitten. Dat is de rol van de politiek. Wij moeten die keuzes maken. Dat geeft ook mensen en bedrijven meer zekerheid voor de toekomst. En ik ben vol vertrouwen. Want we hebben in Nederland alles in huis om de omslag naar schone energie te maken. We hebben goed geschoolde mensen en een enorme innovatiekracht. We kunnen duurzame koploper zijn in de wereld. Dat is goed voor onze economie en goed voor de banen van de toekomst. Laten we die kansen grijpen.”

6 Voordelen van houtpelletverwarming

D66 D66 Ridderkerk 11-02-2021 00:19

Houtpellets zijn een verfijnde en verdichte biomassabrandstof die wordt gevormd wanneer houtresten onder hoge druk tot een uniforme diameter worden samengeperst. Agriselect pellets hebben een uniforme vorm, grootte en dichtheid en zijn ideaal voor verwarmingssystemen met automatische verbranding, zoals pelletkachels. Door houtresiduen van duurzaam geoogste biomassa en afvalhout van hoge kwaliteit te pelletiseren, kunnen miljoenen tonnen biomassa aan het werk worden gezet voor de lokale economie, terwijl tegelijkertijd het milieu wordt ontzien. De meeste residuen zijn eigenlijk een bijproduct van de houtindustrie in de vorm van zaagsel dat wordt samengeperst en geëxtrudeerd in de vorm van een pellet.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN HET GEBRUIK VAN PELLETBRANDSTOF?

Houtpellets zijn:

Efficiënt

Houtpellets zijn een efficiënte warmtebron omdat ze een zeer laag vocht- en asgehalte bevatten, vergeleken met houtsnippers of kurkehout. Vrijwel al het materiaal wordt verbrand en omgezet in warmte.

Kosteneffectief

Houtpellets zijn economisch concurrerend met fossiele brandstoffen en elektrische warmte in huis. In vergelijking met andere huisverwarmingsalternatieven zijn de prijzen van pelletbrandstof minder onstabiel.

Handig

Zakken pellets zijn gemakkelijk op te slaan. Een ton pellets bestaat uit vijftig zakken van 40 pond en kan netjes worden opgestapeld in een ruimte van 4′ x 4′ x’ 4′. Zakken houtpellets worden rechtstreeks in het reservoir van de kachel gegoten en de snelheid waarmee de brandstof in het reservoir stroomt kan gemakkelijk worden geregeld, omdat de pellets klein en gelijkmatig van formaat zijn.

Milieuvriendelijk

Houtpellets zijn een duurzame brandstofbron, en de verbranding van houtpellets is koolstofneutraal.

Hernieuwbaar

Houtpellets zijn een biomassaproduct dat wordt gemaakt van houtafval of andere bijproducten van het kappen van bossen. Volgens verzamelde gegevens zijn houtpellets een onbeperkte brandstofbron.

Lokaal geproduceerd

Houtpelletfabrieken zorgen voor banen, ondersteunen lokale economieën en kunnen leiden tot energieonafhankelijkheid.

Lees ook: 5 Voordelen van elektrische vloerverwarming

Randstedelijke Rekenkamer trekt op basis van onderzoek stevige conclusies

D66 D66 Noord-Holland 30-01-2021 17:20

Sinds de zomer van 2018 is er sprake van maatschappelijke onrust en politieke en bestuurlijke aandacht rondom de staalproductie bij in de IJmond. Aanleiding waren stofemissies bij Harsco, – waarbij grafiet is vrijgekomen- , en de mogelijke gevolgen daarvan voor de gezondheid.

Naar aanleiding van deze ‘grafietregens’ hebben Provinciale Staten van Noord-Holland een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) bij Tata Steel en Harsco. De Randstedelijke Rekenkamer heeft op 28 januari de uitkomsten van het onderzoek gepubliceerd en trekt stevige conclusies.

De Rekenkamer concludeert dat hoewel de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op hoofdlijnen de verplichte controles en vervolgstappen doorloopt, de uitvoering van de VTH-taken bij Tata Steel en Harsco in de huidige context van maatschappelijke onrust niet volstaat.

De Rekenkamer signaleert bovendien dat het vertrouwen van de omgeving in het handelen van het bestuur van de Provincie en Omgevingsdienst is afgenomen, en de relatie is gejuridiseerd.

Volgens het onderzoek moeten de Provincie en Omgevingsdienst structurele veranderingen doorvoeren en voortvarender handelen om de VTH-taken bij Tata Steel en Harsco te verbeteren. Daarvoor is op landelijk en Europees niveau verandering van wet – en regelgeving nodig. Zelf kunnen de Omgevingsdienst en de Provincie direct gaan werken aan het herstel van vertrouwen van de omgeving.

Het onderzoek van de Rekenkamer zal op 11 februari in de provinciale commissie besproken worden. Woordvoerder Linde Gonggrijp is blij dat dit rapport er nu ligt. “ De conclusies zijn stevig en niet allemaal even gemakkelijk, maar het geeft ons de opdracht en de handvatten om stevig te sturen op de uitvoering van de VTH-taken. We moeten werken aan het vertrouwen van de inwoners en aan het met solide regelgeving bereiken van minder belastende staalproductie.”

De samenwerkende overheden hebben onlangs afgesproken om met het Programma Tata Steel 2020-2050  samen te werken aan een gezondere en veilige IJmond.

 

D66 is blij met vervolgstappen Energiepark Pottendijk

D66 D66 Emmen 10-01-2021 20:52

Het college van de gemeente Emmen heeft nieuws gedeeld over de vervolgstappen van Energiepark Pottendijk. Er is namelijk een overeenkomst bereikt met de netbeheerder Enexis om alle groene zonne- en windenergie te transporteren. Dit is heel goed nieuws voor onze gemeente.

Als eerste gaat nu de overname door Shell door. Shell gaat ervoor zorgen dat Pottendijk gebouwd wordt en groene energie gaat produceren. Daarnaast komt er direct 950.000 euro beschikbaar voor de gemeente Emmen als compensatie voor de directe leefomgeving. Nu is het aan ons om de afspraak na te komen en dit geld te investeren in de regio.

Ten tweede kan Emmen nu grote stappen nemen met het verduurzamen van de gemeente. Op 28 juni 2016 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Windenergie vastgesteld, waarbij Pottendijk is aangemerkt als 1 van de 3 locaties om windmolens te plaatsen. Dit is een belangrijke stap om de beloofde groene energieproductie in onze gemeente te realiseren.

We gaan ervan uit dat de bouw nu snel gepland kan worden. Alleen zo kunnen wij de geplande CO2 reductie in onze gemeente halen en zo onze bijdrage leveren aan een leefbare omgeving voor de volgende generaties.

D66 is blij met vervolgstappen Energiepark Pottendijk

D66 D66 Emmen 10-01-2021 20:52

Het college van de gemeente Emmen heeft nieuws gedeeld over de vervolgstappen van Energiepark Pottendijk. Er is namelijk een overeenkomst bereikt met de netbeheerder Enexis om alle groene zonne- en windenergie te transporteren. Dit is heel goed nieuws voor onze gemeente.

Als eerste gaat nu de overname door Shell door. Shell gaat ervoor zorgen dat Pottendijk gebouwd wordt en groene energie gaat produceren. Daarnaast komt er direct 950.000 euro beschikbaar voor de gemeente Emmen als compensatie voor de directe leefomgeving. Nu is het aan ons om de afspraak na te komen en dit geld te investeren in de regio.

Ten tweede kan Emmen nu grote stappen nemen met het verduurzamen van de gemeente. Op 28 juni 2016 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Windenergie vastgesteld, waarbij Pottendijk is aangemerkt als 1 van de 3 locaties om windmolens te plaatsen. Dit is een belangrijke stap om de beloofde groene energieproductie in onze gemeente te realiseren.

We gaan ervan uit dat de bouw nu snel gepland kan worden. Alleen zo kunnen wij de geplande CO2 reductie in onze gemeente halen en zo onze bijdrage leveren aan een leefbare omgeving voor de volgende generaties.

Regionaal energiebod: realisme en met inwoners in gesprek blijven

D66 D66 Voorst 08-12-2020 12:43

Er ligt van onze regio (Cleantech-regio – 7 gemeenten) een Regionaal Energiebod op tafel, bestaande uit “zon en wind” in de zogenaamde RES. Via een ambitieuze Strategie moet in 2030 ongeveer de helft van onze energie duurzaam geproduceerd worden via zonnepanelen en wind-energie. De gemeenteraad heeft hierin een belangrijke stem omdat zon en wind een grote invloed hebben op het ruimtelijk beslag van de gemeente Voorst.

Het college gaat op dit moment met inwoners van alle kernen in gesprek om draagvlak te onderzoeken voor windenergie waarbij niet alleen de lasten maar ook lusten worden meegenomen. Het liefst houden we de molens af. Dat is duidelijk geworden na eerdere gesprekken met inwoners. Als alleen “zon” onvoldoende blijkt, dan blijft de mogelijkheid bestaan dat er ook op wind-energie moet worden overgegaan.

Een lange raadsvergadering met 3 moties van maandag 7 december 2020 gaf een helder beeld: passeer de inwoners niet maar blijf bij het maken van plannen in gesprek met hen. Dat houdt een agrariër of grote commerciële partij natuurlijk niet tegen om met een eigen initiatief bij het college aan te kloppen. Elk plan wordt gewogen. Er vindt o.a. een ruimtelijke beoordeling plaats en wordt het plan wordt bij geschiktheid voorgelegd aan de raad. Maar liever eerst het gesprek met omwonenden en dan samen die plannen ontwikkelen.

Laten we die Voorster aanpak ook de komende jaren vasthouden en blijven verbeteren!

 

The post Regionaal energiebod: realisme en met inwoners in gesprek blijven appeared first on D66 Voorst.

Commissievergadering 16 september 2020: Vol energie naar een groene toekomst

D66 D66 Groningen 17-09-2020 16:09

Afgelopen woensdag waren de Provinciale Staten in een commissievergadering bij elkaar om te spreken over de groene toekomst van Groningen: de klimaatagenda. Vorige week hielden de Provinciale Staten hierover al een hoorzitting met diverse insprekers. D66 sluit zich aan bij het meerendeel van de insprekers van die hoorzitting: het is goed dat er deze klimaatagenda er nu ligt. Het is de nieuwe stap in het klimaatbeleid van de provincie Groningen. Fractievoorzitter Geert Kamminga was woensdag de woordvoerder: “We waarderen het dat de klimaatagenda integraal is, maar vooral ook dat deze meetbare doelen kent voor het komende decennium.” Wel gaf Kamminga het College nog een aantal tips mee, en had hij nog enkele vragen.

Professionele coöperaties

Allereerst vestigde D66 de aandacht op de Groninger energiecoöperaties. Groningen kent de hoogste energiecoöperatiedichtheid van Nederland. Deze coöperaties willen graag de volgende stap zetten en zich doorontwikkelen. Daarvoor zoeken zij budget om belangrijke voorinvesteringen te doen. De coöperaties zijn essentieel om de energietransitie van onderop waar te maken. Daarom wilde Kamminga van het College weten hoe ze de coöperaties willen ondersteunen vanuit een daarvoor bestemd fonds. Het College gaf aan dat deze coöperaties meer ondersteuning verdienen. Gedeputeerde Homan hoopt op korte termijn met een nieuw voorstel te komen om voorinvesteringen mogelijk maken.

Rendabele molens

Ten tweede stelde D66 de windprojecten van energiecoöperaties centraal. Kamminga: “De coöperatieve energiesector pleit voor goed ingepaste windprojecten: de dorpsmolens. Maar in sommige delen van onze provincie kunnen deze molens niet rendabel gemaakt worden en willen de coöperaties grotere molens.” De bekende groene EAZ-windmolens tot 15 meter werken op veel plekken uitstekend. D66 wilde graag weten van het College hoe de vraag om grotere molens wordt opgepakt. Het College voert het gesprek met gemeenten om meer zicht op de mogelijkheden hiervoor te krijgen.

Goed ingepaste zonneparken

Een derde onderwerp dat Kamminga namens D66 aanstipte waren de zonneparken. In het coalitieakkoord staat de afspraak dat zonnepanelen bij voorkeur gerealiseerd worden op bijvoorbeeld leegstaande bedrijventerreinen, daken van gebouwen en brakke grond langs snelwegen en spoorlijnen. Landbouwgrond worden daarbij niet uitgesloten, maar genieten niet de eerste voorkeur. Kamminga: “De provincie heeft de regie over zonneparken, maar dat wordt blijkbaar niet zo ervaren. Wat doet het College om de afspraak uit het coalitieakkoord uit te voeren?” Gedeputeerde Nienke Homan gaf hierop het antwoord dat gemeenten zonnevisies opstellen over hun eigen grond. Het provinciebestuur geeft daarbij gemeenten het vertrouwen hun eigen grenzen aan te geven en daarbij de rol van omwonenden en de plaats in het landschap in het oog te houden. De provinciale maatwerkoplossing van inpassing in het landschap en vormgeving van participatie in het buitengebied toegepast. Zo vormen de lokale zonnevisies samen met de provinciale maatwerkoplossing de provinciale zonnevisie.

Investeringsregeling voor de smalle beurs

Naast deze drie uitgelichte thema’s wilde D66 weten of de investeringsregeling voor mensen met een smalle beurs binnenkort al te verwachten is. Voor reguliere leningen komen zij niet in aanmerking, maar met deze regeling moet het mogelijk zijn toch te investeren in de energietransitie. De regeling moet omvatten dat hij terugbetaald kan woren uit energiebesparing. Het College zei hierop nog te wachten op een aantal rijksregelingen, maar dat ze verwachten snel daarna de regeling te kunnen presenteren.

Kansrijke waterstofeconomie

Tot slot wilde D66 het hebben over de economische kansen van de energietransitie. Het nationale investeringsfonds, ook wel bekend als het Wopke-Wiebesfonds, stelt twintig miljard euro beschikbaar om te investeren. D66 ziet graag dat een deel van dit geld in Groningen terecht komt om de waterstofeconomie te realiseren en wilde van het College weten hoe zij dit voor elkaar willen krijgen. Hier komt College bij de economische provinciale agenda graag op terug, maar stelde wel dat dit veel werkgelegenheid op kan leveren. De Nederlandse plannen voor de waterstofeconomie mogen wat D66 betreft flink ambitieuzer. Duitsland bijvoorbeeld investeert de komende jaren al dertig miljard euro in de waterstoftechnologie, en dat is slechts één deel van de waterstofketen.

Andere onderwerpen op de commissieagenda

Op de commissieagenda stonden ook de Regionale Energiestrategie en het Noordelijk Rekenkamer-rapport “Verdeling onder hoogspanning” geagendeerd. Over de RES stelde woordvoerder Kammiga: “Er ligt een realistisch conceptbod vanuit Groningen. Het is een optelsom van wat gemeenten samen al gedaan hebben en al van plan zijn. Groningen kan deze plannen dragen, en gemeenten hebben zelf aangegeven dat ze dit kunnen realiseren.” D66 had wel een aantal kritische kanttekeningen.

Kamminga: “Het gaat niet alleen over hoeveel gigawatt we gaan opwekken. We moeten er zelf voor zorgen dat de opbrengsten van windmolens en zonneparken ook in Groningen terecht komen. We moeten er zelf voor zorgen dat Groningse bedrijven een plaats hebben in de energietransitie. En we oeten wer zelf voor zorgen dat onze kinderen opleidingen krijgen zodat ze aan het werk kunnen in de nieuwe economie.” Deze concept-RES maakt dat wat D66 betreft onvoldoende duidelijk. Betaalbaarheid en lokaal eigendom moeten nog gevat worden in de omgevingswet. Instrumenten voor participatie moeten geregeld worden voor we de definitieve RES vaststellen. Daarnaast wil D66 dat Jong RES aan tafel komt bij de gesprekken daarover om ook jongeren inspraak te geven in hun eigen groene toekomst.

D66 bedankte de Rekenkamer voor het uitgebreide en belangrijke rapport, al ging het over enigszins gedateerd beleid. De enige vraag die D66 had was of het College ook een rol voor zichzelf ziet in de opwekking van energie. Het College gaf aan alle mogelijke rollen die de overheid kan spelen in de energietransitie te onderzoeken. Een publiek-private samenwerking zou wat D66 betreft geen slecht idee zijn, mocht de markt niet op een juiste manier kunnen voorzien in de vraag om groene energie. Het tegengaan van klimaatverandering door fossiele brandstoffen dient namelijk een groot publiek belang.

De klimaatagenda en de concept-RES staan voor de hybride commissievergadering van 30 september, die fungeert als Statenvergadering, weer geagendeerd als bespreekstuk. De aanbevelingen uit het Noordelijk Rekenkamerrapport gaan als hamerstuk naar de commissievergadering van 30 september. 

Het nieuwe vergaderen

D66 D66 Gelderland 01-08-2020 08:50

Sinds 12 maart zijn we met z’n allen zoekende naar manieren om ondanks de Corona-beperkingen toch besluiten te kunnen voorbereiden en nemen. Er moeten dit jaar namelijk nog een fiks aantal zogenaamde harmonisatiebesluiten genomen worden.

Fysieke vergaderingen kwamen vanaf mei toch langzaam (deels) weer op gang. Helaas vanwege ruimtegebrek door de 1,5 meter maatregel zonder publiek en ook zonder de aanwezigheid van de hele (steun)fractie. Whatsapp werd en wordt door ons dan ook vaak gebruikt voor onderling overleg, soms ook met andere fracties. Ook tijdens digitale vergaderingen waarbij iedereen thuis zit overleggen we als (steun)fractie zo met elkaar.  Onze fractievergaderingen zijn inmiddels weer ‘live’ al kan het ook zo zijn dat sommigen daarbij alleen ‘digitaal’ aanwezig zijn. Corona maakt opeens ook meer mogelijk.

Vergaderingen in de regio vinden tot nu toe alleen digitaal plaats. Dat maakt het beoordelen van en besluiten of adviseren over regionale kwesties, wat in ‘normale’ tijden al lastig genoeg was, nog moeilijker.

Democratisch tekort

Dit alles is verre van ideaal. Er wordt fiks afbreuk gedaan aan de democratische besluitvorming en controle. En van participatie van inwoners is in feite amper of geen sprake meer. Al met al zorgelijke ontwikkelingen in het lokale bestuur. Samen met de griffie, die ons als gemeenteraad bijstaat, wordt hard nagedacht en gewerkt aan mogelijke aanpassingen van de vergaderwijze. De 1,5 meter samenleving levert grote uitdagingen op.

Nieuwe visie Buitengebied

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 Wageningen 27-07-2020 06:50

https://wageningen.christenunie.nl/k/n6177/news/view/1318326/112357/DJI_0011 (2).JPGNa bijna een jaar hard werken heeft de gemeenteraad van Wageningen afgelopen de Visie Buitengebied vastgesteld. Daarin is vastgelegd welke ontwikkelingen de komende jaren kunnen plaatsvinden in het buitengebied van de gemeente Wageningen. Lees hier hoe de ChristenUnie daarover denkt.

Door Jan van Harten, steunfractielid

De visie is tot stand gekomen samen met bewoners, grondeigenaren, experts en andere geïnteresseerden. Een belangrijk moment om input voor deze visie op te halen was een gebiedsconferentie georganiseerd in het stadhuis, met maar liefst 23 workshops over onderwerpen die te maken hebben met het buitengebied, zoals tiny houses, natuur en de opwek van zonne- en windenergie. Op basis van alle inbreng is er een hoofdlijnennotitie geschreven, waar via internet thema op gereageerd kon worden. Ook zou er een twee gebiedsconferentie worden georganiseerd. Deze kon helaas niet doorgaan door de maatregelen rond het coronavirus. In plaats daarvan is er wel meer tijd gekomen om via internet te reageren, en ook kon men telefonisch reageren.  

Bij het maken van deze visie stonden vier kernopgaven centraal: energie, natuur, voedsel en gezondheid. Alle vier de kernopgaven, maar ook andere functies, vragen om ruimte in ons buitengebied, en daarom is het belangrijk om goede kaders te stellen voor toekomstige ontwikkelingen.

 

Energie

Wageningen heeft de ambitie om een klimaatneutrale gemeente te zijn in 2030. Er moet nog veel gebeuren om dat te bereiken, bleek onlangs uit een rapport van de Rekenkamer Wageningen. Helaas is het niet mogelijk om het doel te bereiken met alleen maar energiebesparing en zon op daken. Daar wordt ook door de gemeente hard aan gewerkt, maar zelfs alle daken volgelegd worden en er 50% minder energie verbruikt gaat worden is er nog steeds grootschalige energie-opwek nodig. In Wageningen is dat vrijwel alleen mogelijk in het buitengebied. Daarom is het goed dat in de conceptvisie uitgebreid beschreven is waar zonneparken en windmolens zouden kunnen komen en onder welke voorwaarden. Het belangrijkste idee wat hierbij geïntroduceerd wordt is de ‘transformatiezone’, een gebied lopen vanaf de Nude, langs de stadsrand bij Noordwest, via de proefvelden van de universiteit tot aan Bennekom. In de transformatiezone kunnen grootschalige zonneparken komen, maar alleen als ze bijdragen aan een positieve verandering van het landschap, door het aanplanten van natuurlijke hagen (waardoor we samen met GroenLinks en D66 een amendement hebben ingediend), het aanleggen van nieuwe wandelpaden en het ontwikkelen van nieuwe stukken natuur. Om dit te bereiken zijn regels opgesteld die voor alle nieuwe zonneparken zullen gelden. Ook is er een maximum van 15 hectare per projectgebied vastgelegd, en een minimale afstand van 50 meter tot de stadsrand en de rand van de Oude Nude. Er gaat ook onderzoek gedaan worden naar de haalbaarheid van twee windmolens binnen de gemeente. Uit de eerdere onderzoeken zijn geen geschikte locaties voor windenergie in Wageningen gekomen. Maar tegelijkertijd zou één windmolen meer, 10 hectare zonnepark minder betekenen. Het scheelt dus behoorlijk wat schaarse ruimte. Ook geven netbeheerders aan dat er welliswaar nog geen problemen te verwachten zijn met de netcapaciteit, maar ze vinden dat er in de regio te veel in gezet wordt op zonne-energie, en te weinig op windenergie. Daarom is het wel nuttig om nog eens kritisch te kijken of er toch geen mogelijkheden zijn voor windmolens, te beginnen bij het gebied ten noorden van de campus. Afhankelijk van het wel of niet vinden van geschikte locaties voor twee windmolens mag er 50 tot 70 hectare zonnepark komen in de transformatiezone, dat is 75 tot 105 hectare inclusief landschappelijke inpassing.

 

Natuur

Er wordt in die visie ingezet op complete ecosystemen, waardoor de waarde van de biodiversiteit in Wageningen toe kan nemen. In het begin van het proces was het idee om de noordelijke ecologische verbindingszone tussen het Binnenveld en de Eng te schrappen. We hebben er succesvol op aangedrongen om die wel weer op te nemen in de visie. Wel maken we ons zorgen om de bijzondere dieren en planten die nu afhankelijk zijn van de landbouw in de transformatiezone, zoals de patrijs, steenuil, ree en allerlei zeldzame akkeronkruiden. Nieuwe ontwikkelingen in de transformatiezone zouden een negatieve impact kunnen hebben als er niet genoeg aandacht wordt besteed aan de bestaande biodiversiteit. Een concrete uitwerking voor het stimuleren van de biodiversiteit komt met de ontwikkeling van een biodiversiteitsplan, een proces dat later dit jaar opgestart gaat worden. Ook het maken van een gebiedsplan kan er voor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen de biodiversiteit versterken.

 

Voedsel

Er is in Wageningen de wens voor meer natuurinclusieve en lokale voedselproductie. Er gaat een voedselstrategie ontwikkeld worden waarin dit uitgewerkt wordt. Maar tegelijkertijd zorgt met name de ontwikkeling van zonneparken voor druk op de huidige landbouwbedrijven, waardoor het lastiger wordt om over te gaan op natuurinclusieve landbouw. Daarom vragen we met een motie aan het college om, in samenwerking met de provincie, met de boeren in Wageningen in gesprek te gaan over hun ideeën voor de toekomst en de verduurzaming van hun bedrijf.

 

Gezondheid

Om gezond te blijven is belangrijk om genoeg te bewegen. De gemeente wil bewoners stimuleren om te bewegen, en daarvoor moeten er genoeg aantrekkelijke verbindingen zijn om naar buiten te gaan, ook voor mensen met een beperking. Daarom wordt er ingezet op nieuwe verbindingen tussen stad en buitengebied, gekoppeld aan het idee voor de transformatiezone. Bestaande wegen zullen zoveel mogelijk autoluw worden gemaakt. Ook wordt het idee geopperd om technologie in te zetten om vooral jonge mensen te stimuleren om naar buiten te gaan.

 

Conclusie

Met deze visie, die met 22 stemmen voor en 3 stemmen tegen is aangenomen, zetten we een grote stap om helder te maken hoe ons buitengebied er over 10 jaar uit gaat zien. Er wordt gebruik van gemaakt door wandelaars, fietsers, natuur, boeren en onderzoek, maar tevens is er ruimte voor inpassing van zonneparken en windmolens. Want om onze klimaatambitie te halen hebben we zonneparken en windmolens nodig. Hiervoor zijn vrij strikte regels opgesteld, waardoor de zonneparken landschappelijk ingepast kunnen worden en een bijdrage zullen leveren aan de versterking van de biodiversiteit. Zo zal ook in de toekomst ons landschap aantrekkelijk blijven om in te recreëren, met nog meer mogelijkheden voor een ommetje vanuit huis.

De visie en meer achtergrondinformatie is te vinden op toekomstwageningen.nl

Groene impuls voor de Binnenstad | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks D66 Zoetermeer 19-07-2020 00:00

GroenLinks wil niet alleen woningen toevoegen aan onze stad, maar ook een groene en duurzame impuls geven aan de wijken. De gemeenteraad heeft afgelopen maandag besloten dat dat gaat gebeuren rondom de Markt. Niet alleen worden er duurzame woningen en een parkeergarage gebouwd, de Markt krijgt ook een groene upgrade, inclusief een Tiny Forest.

Al een flinke tijd wordt er gesproken over hoe de verbinding tussen het Stadshart en de Dorpsstraat verbeterd kan worden. Nadat er afgelopen jaar een plan, samen met inwoners, is gemaakt om te komen tot een ‘Centraal Park’ is GroenLinks blij dat dit nu ook gerealiseerd wordt. De komst van woningbouw op de oude locatie van het stadhuis en de auto’s die onder de grond geparkeerd kunnen worden, helpen om het gebied een groene kwaliteitsimpuls te geven waar de stad trots op mag zijn.

Bij de planvorming van het gebied heeft GroenLinks er altijd op aangedrongen dat de bouw van woningen gekoppeld zou worden aan vergroening van het gebied. In het huidige voorstel van het college was alleen het ‘Centraal Park’ deel boven de Markt verwerkt. De fractie heeft gevraagd om ook snel het gebied rondom de Dobbe te ontwikkelen. De wethouder heeft toegezegd in het najaar met een voorstel te komen om ook de groene kwaliteitsimpuls voor dit gebied te realiseren.

Ook had de fractie twijfels over risico’s van de businesscase. Bijvoorbeeld omdat de gemeente zelf de parkeergarage gaat exploiteren. De wethouder heeft toegezegd in de aanbesteding ook de optie van exploitatie via de projectontwikkelaar uit te vragen en daarmee terug te komen naar de gemeenteraad. Om daarnaast risico’s goed in beeld te houden heeft de fractie een amendement van D66 mee ingediend om het plan als groot project aan te wijzen en zo te zorgen dat de raad goed geïnformeerd wordt en tijdig kan bijsturen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.