Nieuws van D66 inzichtelijk

50 documenten

Investeer in toekomst Nooterhof

D66 D66 PvdA Zwolle 07-09-2020 18:10

College schuift toekomstvisie ondanks belofte weer op lange baan

Met grote bewondering hebben de fracties van D66 , SP en PvdA de afgelopen jaren gezien hoe de Milieuraad Zwolle en een grote groep vrijwilligers bezig zijn om Doepark de Nooterhof met minimale middelen open te houden. In de tussentijd werkt het college al meer dan 2,5 jaar aan een nieuwe toekomstvisie m.b.t. de Nooterhof. Nog steeds ligt deze er niet en deze komt er voorlopig ook niet blijkt uit een memo die de gemeenteraad in mei 2020 kreeg. Het geduld bij D66, SP en PvdA is op. De drie partijen willen voor de begrotingsbehandeling een debat in de gemeenteraad over de toekomst van de Nooterhof. Zij dienen daartoe een agenderingsverzoek in tijdens de vergadering van 7 september 2020. Coalitiepartijen GroenLinks, CU, SW en VVD stemden tegen een debat en daarom dienden de drie partijen motie in. Ook deze haalde het niet met als argumentatie dat de wethouder al met een plan bezig zou zijn. Wethouder Dogger gaf tijdens de vergadering aan dat hij aan een sluitende exploitatie werkt. Iets wat volgens ons – zeker de eerste jaren – niet realistisch is, als dat wel zo was dan had er al lang een plan gelegen. De vraag is: wil je investeren in de Nooterhof of niet..

Het college schreef in 2018 al dat er een plan voor de toekomst van de Nooterhof zou komen. In 2019 zou dan gestart worden met de uitvoering. Echter, het plan lag er niet in 2019 en tijdens de behandeling van de begroting 2020, in november 2019, dienden verschillende fracties daarom een motie in die het college aanspoorde om uiterlijk in maart 2020 een plan voor te leggen. Het college beloofde dit, maar het ligt er september 2020 nog steeds niet. De verwachting is dat het college dit pas in juni 2021 voorlegt, zoals zij zelf aangeeft. Gezien de urgentie van het onderwerp te laat vinden SP, PvdA en D66.

Sonja Paauw van D66: “De Nooterhof was ooit de trots van Zwolle, een voorbeeld voor de rest van Nederland als het gaat om natuur en milieu en het op een aansprekende manier bij elkaar brengen van educatie en natuurbeleving. Wij willen dat de Nooterhof weer zo’n plek wordt. Dat is ontzettend nodig in deze tijd waarin we ons echt anders moeten gaan verhouden tot de natuur en moeten leren er goed voor te zorgen in het kader van bijvoorbeeld onze eigen gezondheid.”

Herman Sieben van de PvdA vult aan: “De Nooterhof kan als een fantastische praktische uitgangsbasis voor natuur- en milieueducatie dienen. Hier kunnen jeugd, scholieren, studenten  en volwassenen leren hoe in de praktijk de natuur in elkaar zit en hoe je de biodiversiteit kan versterken in je eigen (school)tuin.”

Brammert Geerling van de SP kan alleen maar onderschrijven dat de Nooterhof belangrijk is: “De Nooterhof is een waardevolle plek voor Zwolle. De vele vrijwilligers en enorme betrokkenheid van Zwollenaren geven de mogelijkheid hier een unieke plek van te maken waar niet de economie, maar de natuur en gemeenschapszin centraal staan. Hoe graag het college dat ook wil, dit gaat niet goed samen met commercieel belang. We moeten af van die doodlopende weg en snel aan de slag met een plan dat de Nooterhof in al haar glorie teruggeeft aan de stad.”

 

De motie over de toekomst van de  Nooterhof vind je hier.

Eerste keer verantwoordingsdebat!

D66 D66 Rotterdam 02-07-2020 15:00

Op 11 juni was het allereerste verantwoordingsdebat in de Rotterdamse gemeenteraad. In deze nieuwe vorm heeft het college verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid in 2019. Zo krijgt de gemeenteraad een beter beeld over hetgeen er afgelopen jaar is gebeurd. Volgens D66 is er veel goed gegaan het afgelopen jaar. Fractievoorzitter Chantal Zeegers lichte er tijdens het debat een aantal resultaten uit, zoals:

1. De luchtkwaliteit is flink verbeterd.

In Rotterdam is de luchtkwaliteit nog vaak te slecht. Het college heeft zich als doelgestel om in 2020 overal te voldoen aan Europese normen. In 2019 zijn hiervoor de eerste stappen gezet met goed resultaat.

2. Veel extra groen

In 2019 is er veel groen aangelegd, voornamelijk op daken en in de openbare ruimte. In totaal is er in 2019 bijna 2x zoveel groen gerealiseerd dan was verwacht. Wat D66 betreft zet het college deze lijn door en blijven we de stad vergroenen.

3. Nieuwe studentenwoningen.

Studentenwoningen zijn schaars in Rotterdam. Daarom is D66 blij dat het college de doelstelling gehaald heeft met het aantal nieuwe studentenkamers. Het blijft zaak voor het college om nieuwe woningen te realiseren.

4. Goede stappen gemaakt in de armoedeaanpak.

Armoede is een groot probleem in Rotterdam. Gelukkig is de armoedeproblematiek een prioriteit van het college. Het college heeft in 2019 goede stappen gemaakt, maar we zijn er helaas nog lang niet. Hoewel het aantal mensen in de armoede jaarlijks daalt, zijn het er nog te veel te veel. Ook in 2020, met de coronacrisis in acht genomen, is er nog veel werk te verzetten.

Het bericht Eerste keer verantwoordingsdebat! verscheen eerst op Rotterdam.

D66 wil betere luchtkwaliteit en verblijfsklimaat in Zwolse binnenstad

D66 D66 GroenLinks Zwolle 26-06-2020 14:58

Om de luchtkwaliteit en het verblijven in de binnenstad van Zwolle te verbeteren is D66 voorstander van een autoluw stadshart. Tijdens de coronacrisis zien we dat een centrum zonder auto’s mogelijk is en zien we de voordelen van die maatregel, bijvoorbeeld voor de horeca. Wij zien dan ook ná corona dat auto’s liever buiten de binnenstad parkeren, zo bepleitte D66 fractievoorzitter Sonja Paauw vrijdag tijdens de algemene beschouwingen in het gemeentehuis.

Binnenstad Zwolle ook in toekomst autoluw

Sonja: “We zien dat auto’s door de coronacrisis geweerd worden uit de binnenstad met als belangrijkste argument het belang van de horecaondernemers. Zij hebben dan meer ruimte voor terrassen. D66 ziet echter meer belangen dan die van de ondernemers en pleit daarom al jaren voor een autoluwe binnenstad. Wat ons betreft blijft de binnenstad dus ook in de toekomst autoluw.”

Het hele betoog van Sonja tijdens algemene beschouwingen

Ook oude, vervuilende scooters en brommers weren

Wat D66 betreft is het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verhogen van het plezier om in Zwolle door de binnenstad te lopen niet direct bereikt door het autoluw maken alleen. Sonja: “In het kader van fijnstof, gezonde longen die we nu heel hard nodig hebben, veiligheid en de terugdringing van fossiele brandstoffen willen we in het centrum ook oude, vervuilende scooters en brommers weren. Verschillende gemeenten gingen ons voor omdat bepaalde scooters en brommers voor relatief veel emissie en fijnstof zorgen en daar heeft Zwolle nog wel een uitdaging liggen.” Samen met GroenLinks zal D66 een motie indienen om vervuilende brommers en scooters uit de binnenstad te weren.

Lees ook: Maak vaart met concrete maatregelen om mobiliteit in Zwolle te verbeteren

D66 stelt vragen over meten luchtkwaliteit

D66 D66 Almere 19-05-2020 09:59

D66 wil dat de gemeente stappen gaat zetten om de luchtkwaliteit en geluidsbelasting in Almere te meten. Nu stelt het college dat er geen geld is om dit te doen. D66-woordvoerder Ton Lesscher neemt hier geen genoegen mee: ‘Kijk naar alternatieve manieren om wél te blijven werken aan de kwaliteit van leven in onze stad.’

Een jaar geleden heeft de raad een voorstel van D66 aangenomen waarin het college de opdracht krijgt om de luchtkwaliteit en geluidsbelasting in Almere te meten. Het is de bedoeling om de stikstof- en fijnstofuitstoot te daadwerkelijk te meten en niet te berekenen zoals nu gebeurt. Hetzelfde geldt voor geluidsbelasting. Door dit te meten weet je hoe de situatie werkelijk is in Almere en kan je dus betere besluiten nemen om de gezondheid van de Almeerders te bevorderen. Tot zover niets aan de hand; een meerderheid van de raad is het met D66 eens, het voorstel is duidelijk en inmiddels heeft de gemeente zelfs het Schone Lucht Akkoord ondertekend. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen. Maar het college treuzelt omdat zij is zijn om kosten te maken.

Bedenk alternatieven

D66 neemt hier geen genoegen mee en heeft inmiddels vragen gesteld. ‘We willen weten of het college van plan is om bij het RIVM een meetstation aan te vragen, mogelijk kan dat zelfs zelfs subsidie’ , aldus Lesscher. De partij vindt dat het juist nu van belang is de Almeerse luchtkwaliteit te meten. ‘Door de economische gevolgen van Corona is de lucht schoner dan normaal, je kunt nu heel goed een 0-punt creëren’, vervolgt Lesscher. Verder vindt D66 dat het college wel wat creatiever mag zijn. ‘De huidige ongunstige financiële situatie moet er niet toe leiden dat er niets meer gebeurt op dit gebied, integendeel er zijn best alternatieven te bedenken. Zo zou je een plan kunnen maken waarbij partners en bewoners worden gestimuleerd om mee te doen en zo een stadsbreed meet-netwerk op te zetten. Het gaat ons om een schone stad.’

Het college heeft zes  weken de tijd om de vragen te beantwoorden. U vindt de vragen hier.

Motie onderzoek relatie luchtkwaliteit en luchtwegaandoeningen

D66 D66 Oss 13-05-2020 08:01

MOTIE: Onderzoek relatie luchtkwaliteit en luchtwegaandoeningen.

De gemeenteraad van Oss in vergadering bijeen op donderdag 4 juni 2020.

Overwegende dat: • De heersende coronavirus-pandemie veel leed heeft veroorzaakt; • Er in Oost-Brabant veel onrust en wantrouwen bestaat over de luchtkwaliteit en luchtwegaandoeningen; • Er een verband wordt verondersteld tussen de luchtkwaliteit in Oost-Brabant en de intensiteit en het verloop van de coronavirus-infecties in die regio;

Constaterende dat: • Een slechte luchtkwaliteit leidt tot luchtwegklachten; • Er een relatie is tussen veehouderij en luchtwegklachten; • Er in regio’s als Oost-Brabant met een relatieve hoge uitstoot van ammoniak en stikstof- en zwaveldioxide verhoogde ultrafijnstofconcentraties zijn; • Ultrafijnstof in de diepere luchtwegen een ongewenste immuunrespons kan induceren; • Er in Oost-Brabant relatief veel luchtwegaandoeningen voorkomen; • De omvang en de gevolgen van de coronavirus epidemie in Oost-Brabant groter zijn dan in andere regio’s in Nederland. Spreekt uit dat: • De inwoners van Oss en de rest van Oost-Brabant recht hebben op een gezonde en veilige       leefomgeving; • Er een oproep wordt gedaan aan de gemeenteraden in de regio Oost-Brabant om samen met de     gemeenteraad van Oss de landelijke volksvertegenwoordiging en de landelijke overheid op te roepen om een diepgaand en zorgvuldig onderzoek te doen naar de relatie tussen luchtkwaliteit en het verloop van infectieziekten, in het bijzonder coronavirus infecties; • Voor de zomer van 2020 namens de deelnemende gemeente deze oproep te verzenden; • De Raadsgriffie opdracht geven deze oproep uit te voeren.

En gaat over tot de orde van de dag. Namens de fractie van de SP, namens de fractie van D66

Jan Zoll              Frans Molenkamp

Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend: samen werken aan een betere luchtkwaliteit

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-01-2020 16:02

Wethouder Mike van der Geld heeft samen met 9 provincies, 35 andere gemeenten en de rijksoverheid het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. We willen namelijk allemaal graag in een omgeving met schone lucht leven. Jaarlijks overlijden er  nog 11.000 mensen te vroeg door ongezonde lucht. Er is dus nog veel winst te boeken.

Met het Schone Lucht Akkoord (SLA) willen de partijen tot en met 2030 werken aan een betere luchtkwaliteit. Het doel is dat er in 2030 50% gezondheidswinst is door schonere lucht vergeleken met 2016. Het akkoord legt ook een relatie met het Klimaatakkoord, de stikstofaanpak en duurzame mobiliteit. Mike van der Geld: “We werken al iedere dag aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in ‘s-Hertogenbosch. Maar aangezien lucht zich niet aan grenzen houdt is samenwerking noodzakelijk. Het SLA stelt ons bovendien in staat extra stappen te nemen.”

Snuffelfietsen

Het SLA kent een breed palet aan maatregelen voor industrie, verkeer, landbouw en huishoudens. Een belangrijk deel van de winst in luchtkwaliteit komt door een schonere vorm van mobiliteit. Recent is een actieplan Duurzame Mobiliteit gepresenteerd. De komende jaren gaan we in ‘s-Hertogenbosch alle vormen van duurzaam vervoer stimuleren. We beginnen met de fiets en besteden daarna aandacht aan elektrisch rijden en deelmobiliteit. Deze week voegen we daar de inzet van snuffelfietsen aan toe. Het gaat om apparaatjes op de fiets die de luchtkwaliteit meten. Met het apparaat kan de fiets de luchtkwaliteit op verschillende plaatsen in beeld brengen. Mede op basis van deze data kunnen we keuzes maken welke maatregelen nodig zijn voor schone lucht. We gaan #samen voor een gezonde en groene omgeving!

Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend: samen werken aan een betere luchtkwaliteit

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-01-2020 16:02

Wethouder Mike van der Geld heeft samen met 9 provincies, 35 andere gemeenten en de rijksoverheid het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. We willen namelijk allemaal graag in een omgeving met schone lucht leven. Jaarlijks overlijden er  nog 11.000 mensen te vroeg door ongezonde lucht. Er is dus nog veel winst te boeken.

Met het Schone Lucht Akkoord (SLA) willen de partijen tot en met 2030 werken aan een betere luchtkwaliteit. Het doel is dat er in 2030 50% gezondheidswinst is door schonere lucht vergeleken met 2016. Het akkoord legt ook een relatie met het Klimaatakkoord, de stikstofaanpak en duurzame mobiliteit. Mike van der Geld: “We werken al iedere dag aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in ‘s-Hertogenbosch. Maar aangezien lucht zich niet aan grenzen houdt is samenwerking noodzakelijk. Het SLA stelt ons bovendien in staat extra stappen te nemen.”

Snuffelfietsen

Het SLA kent een breed palet aan maatregelen voor industrie, verkeer, landbouw en huishoudens. Een belangrijk deel van de winst in luchtkwaliteit komt door een schonere vorm van mobiliteit. Recent is een actieplan Duurzame Mobiliteit gepresenteerd. De komende jaren gaan we in ‘s-Hertogenbosch alle vormen van duurzaam vervoer stimuleren. We beginnen met de fiets en besteden daarna aandacht aan elektrisch rijden en deelmobiliteit. Deze week voegen we daar de inzet van snuffelfietsen aan toe. Het gaat om apparaatjes op de fiets die de luchtkwaliteit meten. Met het apparaat kan de fiets de luchtkwaliteit op verschillende plaatsen in beeld brengen. Mede op basis van deze data kunnen we keuzes maken welke maatregelen nodig zijn voor schone lucht. We gaan #samen voor een gezonde en groene omgeving!

Lekke sinterkoelers als zoveelste incident op een rij

D66 D66 Noord-Holland 16-12-2019 16:09

De luchtstromen in de Sinterkoelers van Tata Steel lopen niet zoals meer dan 20 jaar geleden gedacht en daardoor ontsnapt er meer luchtvervuiling dan berekend in de vergunning. Een zeer onwenselijke situatie, want het gaat om de gezondheid van alle mensen die wonen en werken in de IJmond. Gelukkig is het niet meer dan 1% van de totale uitstoot bij Tata, maar dit zoveelste incident ondermijnt het vertrouwen in het zo goed mogelijk indammen van gezondheidsrisico’s door de grootste industrie van de provincie.

Dit incident heeft geen invloed op de GGD-metingen van de luchtkwaliteit in de IJmond. Die zijn hier nauwelijks door beïnvloed en laten wel verbeteringen zien in luchtkwaliteit. Maar de lucht is nog niet schoon en veilig. Daarom is er genoeg aanleiding voor alle partijen in Provinciale Staten om op 16 december kritische vragen te stellen aan het college over wat er nu precies gebeurd is en hoe we meer incidenten in de toekomst kunnen voorkomen. Kan de Omgevingsdienst dit goed aan? Welke regels zouden anders moeten?

Gedeputeerde Stigter heeft de vragen hierover beantwoord, omdat gedeputeerde Tekin zijn portefeuille afgelopen week heeft ingeleverd. D66 betreurt het aftreden van Adnan Tekin. Wij zullen deze topbestuurder met een groen hart en een open bestuursstijl enorm missen.

Het college zegde toe in januari een reconstructie van de vergunningverlening en informatievoorziening voor te leggen aan PS, zodat er lering getrokken kan gaan worden uit deze casus. De Randstedelijke Rekenkamer is moment al bezig met een onderzoek naar de uitvoering van de VTH-taken – Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving – door de Omgevingsdiensten. De rekenkamer zal worden verzocht ook deze casus mee te nemen.

Amélie Strens, woordvoerder milieu van D66 Noord-Holland, is vooralsnog tevreden met dit antwoord: “In januari zal verder gesproken worden over mogelijke maatregelen op basis van een tijdlijn en zal het college voorstellen ter verbetering van de luchtkwaliteit voorbereiden. Wordt vervolgd.”

Een gezonder, duurzamer Brabant met betere balans tussen economie en natuur.

D66 D66 Noord-Brabant 13-12-2019 11:08

Voorzitter,

Ik heb hier al eens eerder een bijdrage mogen leveren op dit dossier en ik zal dan ook vandaag mijn kernboodschap van toen herhalen: Voor D66 gaat dit dossier over natuur én over het vinden van de juiste balans. Balans tussen natuur en economie; balans tussen uitstoot van stoffen en gezondheid van Brabanders.

D66 is blij met de pragmatische en actieve inzet van dit college, dat binnen een zeer korte termijn met een visie en een concreet plan van aanpak komt om het stikstofvraagstuk aan te pakken. De Brabantse Aanpak Stikstof, ook wel BAS. BAS brengt Brabant in beweging en BAS maakt een begin aan het herstellen van de balans.

De aanpak van stikstof is een nationaal en dus ook Brabantbreed probleem, maar er zijn duidelijke regionale verschillen te zien. In Brabant is het dan ook goed dat we met een gebiedsgerichte aanpak gaan werken.

Om de huidige problematiek op te lossen moet er breder gekeken worden dan alleen naar de veehouderij of langzamer rijden op de snelwegen. Dit maakt dan ook dat meerdere maatregelen in elkaar overlopen of elkaar versterken. Koppelkansen zou ik ze willen noemen. Zo schept deze BAS kansen om naast stikstofreductie, ook de verdroging en de inzet op het klimaatadaptatievraagstuk aan te pakken. D66 ziet dan ook kansen om verschillende doelen aan elkaar te knopen.

Stikstof is niet alleen voor beschermde planten en dieren een probleem. Zij voelen de effecten van de jarenlange te hoge stikstof uitstoot en luchtvervuiling, maar het gaat ook ten koste van de gezondheid van onze Brabanders.

Het beeld van een man die hees en happend naar lucht meer aandacht vraagt voor de gezondheidseffecten van luchtvervuiling zoals stikstofdioxide en ammoniakuitstoot, tijdens een bijeenkomst in Oirschot. Of iemand die vertelt hoeveel beter hij kan ademen als hij zich buiten onze provincie bevindt. Dat zijn verhalen die maken indruk. Op mij tijdens die betreffende ontmoetingen, maar dat weet ik zeker, ook op de mensen die vandaag dit debat volgen. Het zijn deze verhalen die de afgelopen tijd misschien minder hard te horen waren. Ze vielen natuurlijk een stuk minder op dan die grote, glimmende tractoren. Maar juist daarom pleiten wij vandaag voor gezonde natuur, een goede luchtkwaliteit en herstel van de balans voor de gezondheid van de Brabander.

Zo is eerder dit jaar één van de grootste studies ooit over de effecten van stikstofoxide op de aanwezigheid van astma bij kinderen gepubliceerd. Er bleek een directe link als gevolg van de blootstelling aan stikstofdioxide en fijnstof. Het gaat hier om kinderen die een leven lang een ziekte met zich mee moeten dragen die invloed heeft op hun dagelijks functioneren. Nu er lastige besluiten genomen moeten worden over de vermindering van stikstof in de lucht, vinden wij het belangrijk om op te komen voor deze belangen.

Maar de stikstoftaart – zelfs als we hem kleiner maken – is momenteel onevenredig verdeeld, de ene sector heeft een veel grotere hoeveelheid stikstofruimte in handen dan de andere sector. Sectoren als de bouw gebruiken nauwelijks stikstof. En toch ligt de bouw nu op diverse plekken stil, waardoor starters nog langer moeten wachten op een betaalbare woning. Maar ook scholen, ziekenhuizen en bedrijven niet gebouwd kunnen worden. D66 wil de BAS gebruiken om de stikstoftaart gelijker te gaan verdelen over alle sectoren. Daartoe dienen wij een motie in. Hierdoor komt ook de landbouwsector meer in balans met de omgeving.

Deze stikstofruimte die de BAS in eerste instantie schept door het op korte termijn uitkopen van ondernemingen wil D66 in zetten voor duurzame ontwikkelingen die bovendien veel urgentie hebben, zoals woningbouw.

Maar D66 wil vooral focus op de langere termijn waarbij een stevige reductie nodig is. Voor D66 is het dan ook essentieel dat het College vasthoudt aan de inzet van een onomkeerbaar stikstofreductiepad zoals in het bestuursakkoord is afgesproken.

In het bestuursakkoord is ook afgesproken dat we de monitoring en rapportages rondom metingen willen verbeteren. Wij wijzen het College graag op die afspraak. Want deze ambitie is voor ons nu extra belangrijk geworden. Wij bepleiten een ‘Hand aan de kraanprincipe’ waarbij we tijdig maatregelen kunnen nemen en deze indien noodzakelijk kunnen verscherpen.

Het college geeft aan naast de GGA in te zetten op sectorale generieke maatregelingen voor de industrie, bouw, mobiliteit en landbouw. In de infographic van vorige week werden de maatregelen van de veehouderij keurig weergegeven; terwijl we ook op al die andere terreinen al zoveel doen. D66 roept het College daarom op om ook voor die andere sectoren een mooie weergave in één oogopslag te maken. Het kan maar duidelijk zijn.

En ik herhaal maar weer eens dat D66 graag wil dat in het kader van mobiliteit er niet alleen naar het aanpassen van de snelheidsborden wordt gekeken, maar ook naar de inrichting van de provinciale wegen om daadwerkelijk de snelheid te verminderen en daarmee ook de verkeersveiligheid te vergroten, waarbij we de fietsveiligheid niet moeten vergeten.

Inzetten op duurzamere manieren van vervoer, zoals elektrische deelauto’s, extra en slimme fietspaden en goede bereikbaarheid door verkeerhubs, is nodig om ook vanuit de mobiliteitssector verdere afname van stikstofuitstoot te realiseren. Brabant kent een grote vervoerssector met vele transportbewegingen die door onze provincie heenlopen. Hierdoor is deze sector ook verantwoordelijk voor de uitstoot van de grootste hoeveelheid stikstofoxide.

Van de industriesector verwachten wij een sterke inzet op technologische innovaties en elektrificering, om ook hier de uitstoot van stikstof verder te reduceren.

Op deze manier houden we rekening met elkaar en met de toekomst van Brabant. Want wij staan als D66 voor die toekomst. Wij zijn vandaag bezig met het Brabant van morgen. Een Gezonder, duurzamer Brabant met betere balans tussen economie en natuur.

Lansingerland krijgt burgermeetnet voor fijnstof

D66 D66 Lansingerland 10-11-2019 13:11

 De provincie Zuid-Holland heeft tien ‘plug and play’ meetunits aangeboden die fijnstof kunnen meten. Het project krijgt een looptijd van een jaar en is onderdeel van een samenwerking tussen de provincie en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, en wordt begeleid door DCMR Milieudienst Rijnmond.

De Heraut – Freek J. Zijlstra

Dat Lansingerland mee mag doen aan dit project is een direct resultaat van de grote belangstelling hiervoor tijdens de informatiebijeenkomst over burgermeetnetten van 22 november vorig jaar. Hillegersberg-Schiebroek heeft al enige tijd een burgermeetnet. Resultaten van negen meetpunten in dat woongebied werden vorig jaar getoond, waarop duidelijke piekdagen met veel fijnstof en uitschieters op verkeersknooppunten te zien waren. Initiatiefnemers van die bijeenkomst waren de D66-fractie en Stichting Lansingerland Samen Duurzaam. D66-fractievoorzitter Ineke den Heijer en Sandy Rijs – van Antwerpen van de Stichting zijn nu door de provincie benaderd om verspreid over Lansingerland tien meetunits te plaatsen bij enthousiaste en bij dit onderwerp betrokken inwoners.

Wijdvertakt meetnetwerk De door het RIVM goedgekeurde units worden op woensdag 6 november a.s. uitgereikt, waarna een week later op initiatief van provincie Zuid-Holland bij DCMR in Schiedam een bijeenkomst plaatsvindt voor alle deelnemers van gemeenten die aan dit project meedoen. Het luchtmeetnet van de DCMR Milieudienst Rijnmond is een aanvulling op het landelijke luchtmeetnet van het RIVM omdat dit voor het dichtbevolkte Rijnmondgebied onvoldoende informatie geeft. Het meten van de luchtkwaliteit wordt volgens DCMR gebruikt bij de beoordeling van ruimtelijke plannen, milieueffectrapportages en vergunningen. Hoe groter en fijnmaziger het netwerk, hoe betrouwbaarder de analyses over de gevolgen van risicovolle luchtverontreiniging door fijnstof als gevolg van industrie, autoverkeer en luchtvaart in het leefgebied van Lansingerland.

Meten is weten Hoe belangrijk is het te weten wat de niveaus van luchtverontreiniging zijn? Wat zegt een overschrijding van een wettelijk vastgestelde grenswaarde? Johan de Jongste, hoogleraar Kinderlongziekten en -allergologie van het Sophia Kinderziekenhuis van het Erasmus MC, zei in januari 2018 desgevraagd: “Het is net zoals met het roken van sigaretten, er is geen veilige grens, en de reactie verschilt per individu. Zo is het ook met de stapeling van stofdeeltjes in de longen. Misschien zit een kind thuis lekker bij de open haard, misschien roken de ouders, wie weet staat er in de buurt nog industrie, ligt er een doorgaande weg voor het huis, en dan is er ook nog een vliegveld. Al die factoren dragen bij. Zo wordt het populatiegeneeskunde: een kleine blootstelling leidt tot een kleine verschuiving van niets naar een beetje klachten, of een kleine gemiddelde vermindering van de longfunctie die nog niet echt merkbaar is, of van een beetje klachten naar goed waarneembare klachten. Bedenk echter wel dat, als de A16-Rotterdam er ligt en luchthaven RTHA het aantal vliegbewegingen fors heeft uitgebreid, je met cijfers van een meetnet waarschijnlijk al te laat bent om zulke ontwikkelingen nog te kunnen terugdraaien. Ik zou nú al metingen doen en laten zien dat er geen ruimte meer is voor extra luchtverontreiniging.” Dat wordt met het opzetten van dit meetnet in Lansingerland nu eindelijk werkelijkheid.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.