Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

30 documenten

Investeer in toekomst Nooterhof

D66 D66 PvdA Zwolle 07-09-2020 18:10

College schuift toekomstvisie ondanks belofte weer op lange baan

Met grote bewondering hebben de fracties van D66 , SP en PvdA de afgelopen jaren gezien hoe de Milieuraad Zwolle en een grote groep vrijwilligers bezig zijn om Doepark de Nooterhof met minimale middelen open te houden. In de tussentijd werkt het college al meer dan 2,5 jaar aan een nieuwe toekomstvisie m.b.t. de Nooterhof. Nog steeds ligt deze er niet en deze komt er voorlopig ook niet blijkt uit een memo die de gemeenteraad in mei 2020 kreeg. Het geduld bij D66, SP en PvdA is op. De drie partijen willen voor de begrotingsbehandeling een debat in de gemeenteraad over de toekomst van de Nooterhof. Zij dienen daartoe een agenderingsverzoek in tijdens de vergadering van 7 september 2020. Coalitiepartijen GroenLinks, CU, SW en VVD stemden tegen een debat en daarom dienden de drie partijen motie in. Ook deze haalde het niet met als argumentatie dat de wethouder al met een plan bezig zou zijn. Wethouder Dogger gaf tijdens de vergadering aan dat hij aan een sluitende exploitatie werkt. Iets wat volgens ons – zeker de eerste jaren – niet realistisch is, als dat wel zo was dan had er al lang een plan gelegen. De vraag is: wil je investeren in de Nooterhof of niet..

Het college schreef in 2018 al dat er een plan voor de toekomst van de Nooterhof zou komen. In 2019 zou dan gestart worden met de uitvoering. Echter, het plan lag er niet in 2019 en tijdens de behandeling van de begroting 2020, in november 2019, dienden verschillende fracties daarom een motie in die het college aanspoorde om uiterlijk in maart 2020 een plan voor te leggen. Het college beloofde dit, maar het ligt er september 2020 nog steeds niet. De verwachting is dat het college dit pas in juni 2021 voorlegt, zoals zij zelf aangeeft. Gezien de urgentie van het onderwerp te laat vinden SP, PvdA en D66.

Sonja Paauw van D66: “De Nooterhof was ooit de trots van Zwolle, een voorbeeld voor de rest van Nederland als het gaat om natuur en milieu en het op een aansprekende manier bij elkaar brengen van educatie en natuurbeleving. Wij willen dat de Nooterhof weer zo’n plek wordt. Dat is ontzettend nodig in deze tijd waarin we ons echt anders moeten gaan verhouden tot de natuur en moeten leren er goed voor te zorgen in het kader van bijvoorbeeld onze eigen gezondheid.”

Herman Sieben van de PvdA vult aan: “De Nooterhof kan als een fantastische praktische uitgangsbasis voor natuur- en milieueducatie dienen. Hier kunnen jeugd, scholieren, studenten  en volwassenen leren hoe in de praktijk de natuur in elkaar zit en hoe je de biodiversiteit kan versterken in je eigen (school)tuin.”

Brammert Geerling van de SP kan alleen maar onderschrijven dat de Nooterhof belangrijk is: “De Nooterhof is een waardevolle plek voor Zwolle. De vele vrijwilligers en enorme betrokkenheid van Zwollenaren geven de mogelijkheid hier een unieke plek van te maken waar niet de economie, maar de natuur en gemeenschapszin centraal staan. Hoe graag het college dat ook wil, dit gaat niet goed samen met commercieel belang. We moeten af van die doodlopende weg en snel aan de slag met een plan dat de Nooterhof in al haar glorie teruggeeft aan de stad.”

 

De motie over de toekomst van de  Nooterhof vind je hier.

Verduurzaming gemeentelijke organisatie

PvdA PvdA Den Helder 03-04-2020 09:38

De ambitie van Den Helder is duidelijk: in 2040 wil de gemeente energieneutraal zijn. Regelmatig stuurt het college van B&W een raadsinformatiebrief naar de leden van de gemeenteraad om hen te informeren . Hieronder volgt de laatste stand van zaken m.b.t. duurzaamheid.

Aanleiding

In de raadsvergadering van 6 november 2019 hebt u motie M 6.17 (over het versneld realiseren van gemiddeld energielabel B voor ons vastgoed) en amendement am19.00052 (over 5% energiebesparing conform de CO2-ladder) aangenomen. In december 2019 hebben wij u geïnformeerd dat wij verwachten u eind tweede kwartaal van 2020 een raadsvoorstel te kunnen aanbieden over de uitwerking van de doelstellingen die u in de motie en het amendement benoemt, met daarbij een inschatting van de financiële consequenties per 2020. Daarbij gaven wij aan u in maart te informeren over de tussentijdse voortgang. Dat doen we middels deze raadsinformatiebrief

Verduurzaming wagenpark

Het gebruik van het wagenpark is onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente Den Helder. Om die reden wordt nu niet primair ingezet op reductie van het aantal gereden kilometers maar op het inzetten van schoon vervoer waarmee we bijdragen aan het realiseren van een CO2-reductie van 15% in 2022. Voor het groot materieel zijn wij bezig met de installatie van een blauwe dieseltanker op de Ambachtsweg 25. Blauwe diesel is brandstof met een 90% lagere CO2-uitstoot. Blauwe diesel stoot ook nog eens 33% minder roet en fijnstof uit dan normale diesel. Voor de langere termijn onderzoeken wij of wij met het groot materieel kunnen aansluiten op het waterstofproject van de Port of Den Helder. De gemeente Den Helder telt daarnaast momenteel vijftien kleinere voertuigen op de diverse gemeentelijke locaties waarvan vier elektrische auto’s. Bij de nieuwe aanbesteding die in het najaar van 2020 wordt opgestart en in december 2021 geëffectueerd moet zijn, is het uitgangspunt voertuigen aan te schaffen waarbij de aandrijving geen schadelijke uitstoot veroorzaakt (‘zero emission’ voertuig). Voor het verder verduurzamen van het wagenpark is extra budget benodigd ten opzichte van het huidige beschikbare budget. Dit in verband met de hogere kosten van een ‘zero emission’ voertuig ten opzichte van een benzineauto.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Voor het gemeentelijk vastgoed zijn al enkele stappen ondernomen. Zo is de verduurzaming van de Sportlaan 10 (gymzaal) en de Ambachtsweg 25 (gemeentewerf) in gang gezet. Voor de Sportlaan 10 heeft u al een investeringskrediet toegekend. Voor de Ambachtsweg is de ambitie van nul-op-de-meter het uitgangspunt. Daarom wordt in de kadernota 2021 extra budget opgenomen voor realisatie van deze ambitie, bovenop het bedrag wat vanuit het Meerjaren Onderhoudsprgramma beschikbaar is voor verduurzaming. Voor de resterende 22 panden die energielabelplichtig zijn en behoren tot onze kernportefeuille verduurzaming (onderdeel van onze totale portefeuille), wordt per pand gewerkt aan een integrale aanpak van het verduurzamingsvraagstuk. Daarbij wordt rekening gehouden met het pand zelf, de wensen van de huurders en het huidig/toekomstig gebruik. Vervolgens wordt per pand een verduurzamingsvoorstel opgesteld, dat inclusief budgetaanvraag in juni aan u wordt voorgelegd. Ook gaan we het uitgewerkte scenario aan u overleggen om onze kernportefeuille verduurzaming versneld naar gemiddeld energielabel B te brengen.

Verduurzaming Openbare Verlichting

Om 5 % energiebesparing per jaar op de Openbare Verlichting te realiseren, werken wij aan een voorstel waarin we met diverse projecten (waaronder projecten gebiedsgerichte aanpak) inzetten op verLEDden en het behalen van de energiebesparing van 5%. We zetten in op projecten waarbij armaturen met een hoog energieverbruik worden vervangen. In het raadsvoorstel van juni informeren wij u over de verwachte energiebesparing in kWh en de verwante kosten. Vervolg In de raad van 29 juni 2020 leggen wij u een raadsvoorstel voor over de uitwerking van de ambities die met de motie en het amendement zijn aangenomen. Een uitvoeringsplan en een inschatting van de financiële consequenties maken hier onderdeel vanuit.

Het bericht Verduurzaming gemeentelijke organisatie verscheen eerst op PvdA Den Helder.

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn!

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 18:11

Er is precies gebeurd wat we voorspelden en waar we als PvdA bang voor waren: eenzijdig inzetten op de milieuzone, die vervolgens vastloopt, omdat Duitsland niet meewerkt. We waren al niet meer geheel overtuigd van deze zone toen het college eerdere ambitieuze plannen over welke auto’s te weren, werden ingehaald door Haagse regels, die toch fors softer zijn. Van deze regels uit Den Haag moet echt de kritische vraag worden gesteld wat deze regels nou schoon aan de haak gaan betekenen voor de luchtkwaliteit in Maastricht. Op basis van de Haagse regels mogen er immers geen benzineauto’s worden geweerd en gaat het bij diesels vanaf 2020 over diesels van 15 jaar en ouder. Hierbij moet dus objectief de vraag worden gesteld wat de werkelijke waarde van deze zone is.

Of is het slechts symboolpolitiek?

Anita van Ham en Belinda Bakkes vragen namens de PvdA aan het college nu eens haast te maken met maatregelen die de luchtkwaliteit in Maastricht wél gaan verbeteren, want de lijst met dingen die het college niet doet of pas op langere termijn gaat doen, begint nu wel een beetje lang te worden.

Ook bezigt het college telkens het STOP-principe [1], maar wij vragen ons af of is onderzocht of verkeerskundig dit principe wel op alle wegen in Maastricht kan worden toegepast of dat onze zuiderburen veel meer bedoelden dat je op gemeentelijke schaal de keuze voor dit principe maakt?

De PvdA stelt de volgende vragen:

Wat heeft het onderzoek mbt de milieuzone(dus ook het eerdere onderzoek mbt de stickers) Maastricht tot op heden gekost? Waarom stelde u recent door te willen gaan met de milieuzone zonder toestemming van Duitsland en trok u dat enkele dagen later weer in? Om geld te kunnen investeren in de milieuzone heeft u de autoloze zondag in 2018 geschrapt? Voert u uw eigen aangenomen motie vanaf nu gewoon weer uit? Staat een vrachtverbod weer op de agenda nu de milieuzone is gestrand? In de begroting 2020 staat dat u geen enkele parkeerplaats in het centrum gaat opheffen in 2020. De verhouding centrum / rand van de stad (p&r) blijft dus 7600 versus 600. Vindt u het niet meer dan logisch dat de stad zo dichtslibt? Wat gaat u hier op korte termijn aan doen? Of wordt deze ambitie uit het coalitie akkoord ook niet gehaald?

Het college verwijst telkens naar het fietsplan, maar dat fietsplan kan vervolgens (volgens het college) pas komen als de Omgevingsvise klaar is en zo zijn we voordat we het weten weer een jaar verder.

De PvdA wil daarom het volgende weten:

Bent u het met ons eens, dat u nu echt eens haast moet maken met de aanleg van extra fietsenstallingen in het centrum? Bent u, conform een oude motie van de PvdA, met bedrijven in gesprek over gebruik maken van bedrijfsparkeerplaatsen tijdens het weekend? Heeft u bijvoorbeeld contact gehad met de rechtbank over een dergelijk voorstel?

Het college geeft ook aan te werken aan autoluwer maken van het Jekerkwartier. Ook dat roept bij de PvdA vragen op:

Kunt u aangeven wat de juridische status is van de onderborden die vb bij de Tafelstraat zijn geplaatst. Hoe gaat u dit handhaven (we hebben immers al te weinig capaciteit)? Heeft u een verkeerskundige onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van het STOP principe op wegen in Maastricht? Kan dit principe op iedere weg (ongeacht de functie) in Maastricht worden toegepast?

Kort en goed, de PvdA hoopt dat het college de ambities op het gebied van luchtkwaliteit hoger op de agenda gaat plaatsen. Het wordt tijd voor concrete maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd.

 

[1] Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

Het bericht De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020

PvdA PvdA Gilze en Rijen 22-08-2019 11:34

Sloop ‘De Wildschut’ verloopt voortvarend

PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020

Na het nodige oponthoud is gestart met de sloop van een deel van het oude schoolgebouw van De Wildschut en de gebouwen op de Sprangers locatie. Als alles volgens planning verloopt, zal het nieuwe schoolgebouw gereed zijn voor de start van het schooljaar 2020-2021. De PvdA juicht dit toe.

 

Keuze voor nieuwbouw

Reeds enkele jaren geleden werd er voor het eerst in de gemeenteraad gesproken over basisschool De Wildschut. Het gebouw was verouderd en er moest iets gebeuren: een verbouwing of nieuwbouw. Voor de PvdA was al snel duidelijk dat nieuwbouw de beste optie was. Alleen op die manier kon er voldaan worden aan belangrijke eisen rondom luchtkwaliteit binnen de school en duurzaamheid. Bovendien kon de school dan ook op een moderne wijze vorm gegeven worden met een uitdagende en flexibele omgeving voor de leerlingen. De gemeenteraad koos dan ook unaniem voor nieuwbouw.

Lang traject

Helaas heeft een en ander veel langer geduurd dan de bedoeling was. Zo liep de aankoop van de gebouwen van de Sprangers locatie niet vlot en was er ook aanvullend flora en fauna onderzoek nodig. Dit alles baarde de PvdA zorgen. Marielle Doremalen, gemeenteraadslid PvdA: “Niet voor niets is er jaren geleden gekozen voor nieuwbouw. De conditie van het oude schoolgebouw werd er niet beter op. Het voldeed nog aan de minimum kwaliteitseisen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. De PvdA heeft dan ook meermaals in de gemeenteraad erop aangedrongen om alles op alles te zetten om het project vlot te trekken”. Nu is er dan eindelijk een voortvarende start gemaakt met de sloop en kan het nieuwe gebouw over een jaar klaar zijn. Alle betrokkenen wensen we daarbij veel succes.

Hoe nu verder?

De PvdA zal de voortgang van de nieuwbouw van basisschool De Wildschut nauwgezet blijven volgen. Verdere vertraging mag volgens de PvdA niet meer optreden. Alles moet uit de kast gehaald worden om ervoor te zorgen dat de planning gehaald wordt en de nieuwe school in de zomer van 2020 klaar is.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

Het bericht PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020 verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

GroenLinks wil opnieuw actie omtrent luchtkwaliteit | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Amstelveen 01-07-2019 00:00

GroenLinks maakt zich al langere tijd zorgen over de luchtkwaliteit in Amstelveen en die zorgen worden nu onderschreven door het recente onderzoek van het RIVM. Uit dit nieuwe onderzoek blijkt dat inwoners rond Schiphol al op korte termijn negatieve gezondheidseffecten ondervinden van ultrafijnstof. GroenLinks vroeg eerder dit jaar tevergeefs om actie van de gemeente en hoopt dat het college bestaande uit VVD, D66 en PvdA, nu wel in beweging te krijgen is.

Donderdag 27 juni kwam het RIVM met een onderzoek naar buiten met betrekking tot de gezondheidseffecten van kortdurende blootstelling aan ultrafijnstof voor omwonenden van Schiphol. Een onderzoek over de lange termijn effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijnstof van het RIVM loopt nog. De resultaten daarvan worden in 2021 verwacht. De huidige resultaten zijn reeds zorgwekkend te noemen. GroenLinks raadslid Lennart de Looze: “Veel mensen maken zich al langere tijd zorgen over dit probleem. Dit onderzoek toont aan dat deze zorgen terecht zijn. Het blijkt zelfs nog erger te zijn; kortdurende blootstelling heeft al direct effecten op onze gezondheid.” Het onderzoek wijst uit dat ultrafijnstof, dat zowel door vliegtuigen als verkeer wordt uitgestoten, leidt tot onder meer vermindering in longfunctie bij volwassenen, luchtwegklachten bij kinderen, toename in medicijngebruik bij kinderen met astma en tijdelijke vermindering van de hartfunctie bij volwassenen.

Vorig jaar diende GroenLinks al een motie in om de luchtkwaliteit te gaan monitoren, om zo ook, net als in andere gemeenten, de effectiviteit van maatregelen te kunnen meten. Deze motie werd ondersteund door de gehele oppositie, maar de coalitie hield het tegen en gaf aan te willen wachten op onderzoeken van het RIVM. “Nu dit onderzoek er ligt, verwacht ik dat er genoeg aanleiding is om er serieus mee aan de slag te gaan. Schiphol is een grote vervuiler, maar ook de A9 en het verkeer op onze binnenwegen zullen we onder de loep moeten nemen,” aldus de Looze. De partij zegt opnieuw met concrete voorstellen te zullen komen voor de komende gemeenteraadsvergadering van 10 juli.

SP: laat parlement beslissen over klimaatplannen

SP SP PvdA Nederland 22-05-2019 17:37

De Klimaatwet van vier coalitie- en vier oppositie-fracties uit de Tweede Kamer, krijgt ook in de Eerste Kamer de steun van de SP-fractie. Dat zegt senator Geert Reuten. Tijdens het debat in de Senaat feliciteerde hij de initiatiefnemers die het wetsvoorstel kwamen verdedigen, onder wie SP’er Sandra Beckerman, Jesse Klaver (GL), Lodewijk Asscher (PvdA) en Rob Jetten (D66). Reuten wil in de toekomst wel een sterkere rol van het parlement bij het vaststellen van de klimaatplannen die volgens de wet vijfjaarlijks gemaakt moeten worden. En bij het beoordelen van die plannen zal, aldus Reuten, de verdeling van de kosten voor de SP in beide Kamers een kernpunt zijn.

Het wetsvoorstel legt klimaatdoelen voor 2030 en 2050 vast. Dat is volgens de SP-senator een stap in de goede richting en in lijn met het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs. Reuten: ‘Van ons hadden die doelen nog best verder mogen gaan. Zo blijft de aanzienlijke uitstoot van broeikasgassen door de lucht- en zeevaart buiten het wetsvoorstel, terwijl die uitstoot wel een belangrijk deel van de klimaatverstoring veroorzaakt.’ Ook, zo zei Reuten, had Nederland, samen met de andere rijke landen van de wereld, scherpere doelen kunnen stellen, omdat die landen veel bijgedragen hebben aan het ontstaan van het klimaatprobleem. Maar, zo zei hij, ‘het voorstel is een compromis, waarin een brede meerderheid van de Tweede Kamer zich heeft kunnen vinden. Dat is belangrijk. Voor ons is in dit geval het betere niet de vijand van het goede’.

In de voorgestelde Klimaatwet staan geen specifieke klimaatmaatregelen. De indieners laten het aan de regering om hiervoor voorstellen te doen in een vijfjaarlijks klimaatplan. Daarin worden ook de maatschappelijke gevolgen en de verdeling van de kosten duidelijk. Deze plannen komen niet meer ter goedkeuring naar het parlement. Reuten wil het uiteindelijke oordeel over die plannen wel aan de Kamers laten. Daarover diende hij een motie in. ‘Als SP willen we ze met name kunnen beoordelen op de mate waarin de lasten ervan in Nederland gedragen gaan worden door degenen met de hoogste inkomens’.

Laat parlement beslissen over klimaatplannen

SP SP D66 PvdA Nederland 22-05-2019 17:37

De Klimaatwet van vier coalitie- en vier oppositie-fracties uit de Tweede Kamer, krijgt ook in de Eerste Kamer de steun van de SP-fractie. Dat zegt senator Geert Reuten. Tijdens het debat in de Senaat feliciteerde hij de initiatiefnemers die het wetsvoorstel kwamen verdedigen, onder wie SP’er Sandra Beckerman, Jesse Klaver (GL), Lodewijk Asscher (PvdA) en Rob Jetten (D66). Reuten wil in de toekomst wel een sterkere rol van het parlement bij het vaststellen van de klimaatplannen die volgens de wet vijfjaarlijks gemaakt moeten worden. En bij het beoordelen van die plannen zal, aldus Reuten, de verdeling van de kosten voor de SP in beide Kamers een kernpunt zijn.

Het wetsvoorstel legt klimaatdoelen voor 2030 en 2050 vast. Dat is volgens de SP-senator een stap in de goede richting en in lijn met het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs. Reuten: ‘Van ons hadden die doelen nog best verder mogen gaan. Zo blijft de aanzienlijke uitstoot van broeikasgassen door de lucht- en zeevaart buiten het wetsvoorstel, terwijl die uitstoot wel een belangrijk deel van de klimaatverstoring veroorzaakt.’ Ook, zo zei Reuten, had Nederland, samen met de andere rijke landen van de wereld, scherpere doelen kunnen stellen, omdat die landen veel bijgedragen hebben aan het ontstaan van het klimaatprobleem. Maar, zo zei hij, ‘het voorstel is een compromis, waarin een brede meerderheid van de Tweede Kamer zich heeft kunnen vinden. Dat is belangrijk. Voor ons is in dit geval het betere niet de vijand van het goede’.

In de voorgestelde Klimaatwet staan geen specifieke klimaatmaatregelen. De indieners laten het aan de regering om hiervoor voorstellen te doen in een vijfjaarlijks klimaatplan. Daarin worden ook de maatschappelijke gevolgen en de verdeling van de kosten duidelijk. Deze plannen komen niet meer ter goedkeuring naar het parlement. Reuten wil het uiteindelijke oordeel over die plannen wel aan de Kamers laten. Daarover diende hij een motie in. ‘Als SP willen we ze met name kunnen beoordelen op de mate waarin de lasten ervan in Nederland gedragen gaan worden door degenen met de hoogste inkomens’.

D66 akkoord met raadsvoorstel milieuzone

D66 D66 GroenLinks PvdA Maastricht 20-05-2019 17:14

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van 14 mei jl. ingestemd met het raadsvoorstel over een toekomstige milieuzone. Door het landelijke harmonisatievoorstel, het eerder voorgestelde invoeren van een milieuzone met vignetten niet meer mogelijk is wordt de scope nu gewijzigd naar een milieuzone waarbij de handhaving niet met vignetten maar met camera’s plaatsvindt.

In het raadsvoorstel wordt de verdere voorbereiding van de implementatie van een milieuzone in Maastricht uitgesteld tot het moment dat er positief zicht is op de juridische handhaafbaarheid van Belgische en Duitse kentekens. Op het moment dat dit het geval is, zal het college het voorstel voor het invoeren van een milieuzone ter definitieve besluitvorming opnieuw aan de raad voorleggen.

SP, GroenLinks en D66 dienden ook nog een amendement in op het voorstel. Hierin werd het College verzocht werd om met voortvarendheid over de inhoudelijke keuzes met betrekking tot de omvang van de milieuzone, type voertuigen, de ontheffingsregeling, de sloopregeling en de wijze van handhaven met de raad in gesprek te gaan, zodat bij de definitieve besluitvorming over de invoering van een milieuzone in ieder geval over deze onderwerpen al een richtinggevend kader beschikbaar zou zijn. Het amendement werd gesteund door PvdA en 50+, maar haalde geen meerderheid in de raad.

Een mede door D66 ingediende motie, waarin het College wordt gevraagd om ook vaart te maken met flankerende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, zoals een nieuw verkeerscirculatieplan en verbeterde P+R-voorzieningen werd uiteindelijk unaniem door de raad aangenomen.

Gisteravond is onze motie ...

PvdA PvdA Maastricht 15-05-2019 09:00

Gisteravond is onze motie 'Maatregelen luchtkwaliteit' unaniem aangenomen. In de motie wordt het college verzocht voor 1 november 2019 een spoorboekje aan de raad voor te leggen met daarin maatregelen om de luchtkwaliteit en bereikbaarheid in Maastricht op de korte termijn en op de lange termijn te verbeteren. Ook wordt er gevraagd de raad op een transparante wijze mee te nemen bij de uitvoering van de te nemen maatregelen. http://bit.ly/MotieLuchtkwaliteit

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.