Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

190 documenten

Ledenbrief juli 2020

PvdA PvdA Zeeland 26-07-2020 13:37

Een kleine vijftig schooltafeltjes vormden het decor van een tweedaagse marathonvergadering van Provinciale Staten op 9 en 10 juli in Studio A58 te Middelburg. Op grote afstand van elkaar vergaderen we over een brede variatie van onderwerpen. In deze ledenbrief geven wij jullie geen allesomvattende samenvatting, maar beschrijven we een aantal onderwerpen. Voor meer informatie en onze volledige bijdragen vinden jullie elders op de website en de Facebookpagina.

Marinierskazerne Het compensatiepakket stemt ons tevreden. Het pakket biedt kansen. Wij willen die kansen zien en pakken. Het Kenniscentrum water, energie en voeding krijgt van ons een dikke voldoende. Het kenniscentrum trekt jonge studenten, zet Zeeland positief op de kaart en het past bij onze provincie. Voor de Law-Delta (extra beveiligde inrichting, kenniscentrum ondermijning, beveiligde rechtbank) slaat de balans, voorzichtig, de positieve kant op. Deze rijksdienst past binnen onze wens van nieuwe werkgelegenheid.

Snellere treinen, gasvrije wijken en de huisartsenopleiding. Wij juichen deze investeringen toe. Met interesse volgen we de ontwikkelingen binnen verduurzaming van de industrie en het onderzoek naar het in overheidshanden krijgen van de aandelen Evides (water). Het uitkeren van dividend over deze aandelen kent een positief financieel effect voor zowel de Zeeuwse gemeenten als de provincie.

Investeringen in cultuur en de tolvrije tunnel hebben nooit onderdeel van het pakket uitgemaakt. Speciaal adviseur Wientjes was daar van het begin af aan duidelijk over. In de Tweede Kamer is de motie over een tolvrije tunnel als extra onderdeel (dus bovenop het bestaande pakket) niet aangenomen. Een tolvrije tunnel ten koste van de andere onderdelen heeft niet onze voorkeur.

Motie tolvrije tunnel Aan het eind van de vergadering hebben we, namens een heleboel andere fracties, een motie ‘Lobby tolvrije tunnel’ ingediend. De provincie heeft geen geld om de tunnel tolvrij te maken en de Rijksoverheid dient financiële verantwoordelijkheid te nemen. Wij willen geen kans onbenut laten om de tolvrije tunnel op de agenda van de Rijksoverheid te houden. Blijven lobbyen, zeker nu zich weer kansen voordoen (behandeling rijksbegroting 2021, landelijke verkiezingen). Deze motie is met een zeer ruime meerderheid aangenomen.

De fractie Forum voor Democratie diende aansluitend een motie van afkeuring in. Dit met de strekking dat het college van Gedeputeerde Staten zich onvoldoende inzet en heeft ingezet voor een tolvrije tunnel. Wij zijn het daar niet mee eens en vonden deze motie respectloos en ongepast.

Veerse Meervisie Voor de PvdA-Statenfractie staat als een paal boven het Veerse Meer-water, dat we de weidsheid en natuurwaarden van het Veerse Meer goed borgen voor de toekomst. Dat houdt in: geen extra verblijfsrecreatie, toegankelijkheid van de randen van het Veerse Meer en het opknappen van oude terreinen. Bovendien staan de begrippen ecologisch en duurzaam centraal. Wij willen de spreekwoordelijke kip met de gouden eieren niet slachten voor het groot kapitaal: mens en recreatie in harmonie  met de natuur.

Regionale Energiestrategie De PvdA zet in op het duurzamer maken van onze toekomst en die van onze (klein) kinderen. Onze bijdrage draait om een klimaat neutrale provincie in 2030, waarbij Zeeland is voorzien van duurzame energie. Het klimaat is van iedereen, daaraan moet iedere inwoner kunnen bijdragen, ongeacht een kleine of grote portemonnee. Wat ons betreft sluit de kerncentrale in 2033 (of eerder) en halen we met de circulaire economie nieuwe banen naar Zeeland.

Zichtbaar Zeeland Wij willen Zeeland volop promoten en onze mooie provincie volop in de etalage zetten in binnen- en buitenland. Dit om arbeidsplaatsen in te vullen en toeristen en nieuwe inwoners aan te trekken. In onze bijdrage hebben we wandelen extra onderstreept, omdat wandelen een mooie manier is om met de Zeeuwse schoonheid kennis te maken.

Terugkijken In augustus vorig jaar stelden wij de vraag of het politiek gezien windstil zou worden of gaan stormen. Donder en bliksem. Of zonneschijn met mooie blauwe luchten en heldere vergezichten? Terugkijkend zat alles in dit afgelopen politieke jaar. Wie had kunnen verwachten dat COVID-19 en de compensatie van de marinierskazerne zo’n impact gingen hebben? We waren getuige van de opmars van digitaal vergaderen en beslisten over een grote diversiteit aan onderwerpen.

De inmiddels 15 Statenfracties zorgen voor dynamiek. Binnen die veelheid en tegengestelde meningen laten wij ons PvdA-geluid horen. Of het nu gaat om jongerenparticipatie, de inclusieve samenleving, wonen, huisvesting van internationale medewerkers, bereikbaarheid of bescherming van de natuur en het klimaat.

Voor ons als fractie was dit jaar een ontdekkingstocht naar persoonlijke interesses, ambities en competenties. We hebben elkaar, het provinciale politieke systeem en de dossiers leren kennen. We prijzen ons gelukkig met onze gedeputeerde Anita Pijpelink, die samenwerking werkt prima. We leren door te doen. Tevreden en positief kijken we achterom. Over een paar weken gaan we vooruitkijken, maar nu eerst genieten we van ons politiek verlof.

Het bericht Ledenbrief juli 2020 verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Reactie PvdA op Perspectievenbrief

PvdA PvdA Flevoland 27-06-2020 15:16

Het herstelbeleid van de provincie moet brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden, zoals gezondheidszorg, de ‘human capital’ agenda, de culturele infrastructuur en de kwaliteit van onze leefomgeving. Dat is de kern uit de reactie van de fractie van PvdA Flevoland aan het college van Gedeputeerde Staten.

Planbureaus

Ook de planbureaus wijzen erop dat het juist nu belangrijk is om vanuit het oogpunt van brede welvaart over oplossingen na te denken om te voorkomen dat economische sectoren, bevolkingsgroepen of de realisatie van gestelde klimaatdoelen op achterstand raken. De planbureaus wijzen er ook op dat de crisis kansen biedt om reeds in gang gezette veranderingen te versnellen, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt of in de zorg, het onderwijs en ten aanzien van meer duurzaamheid. Positieve effecten van de coronacrisis als schonere lucht, een stillere leefomgeving, digitaal werken, verminderde drukte en de herwaardering van publieke diensten geven ook een doorkijk naar mogelijke alternatieven. De planbureaus adviseren na te gaan waar synergiekansen benut kunnen worden. Bijvoorbeeld door te kiezen voor herstelmaatregelen die niet alleen bijdragen aan gezondheid, maar ook aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Samenhangende aanpak

De PvdA is voorstander van een samenhangende aanpak. Wij stellen de drieslag Economie, Samenleving en Duurzaamheid centraal. Wij vragen het college dan ook om ons in het najaar een afwegingskader te presenteren dat gericht is het herstellen of bevorderen van de brede welvaart.

Daarnaast vraagt de PvdA het college om oog te hebben voor urgente kwesties. Het is dan ook terecht dat het college zelf aangeeft naast de coronacrisis ook de stikstofproblematiek en de woonopgave bij de discussie in het najaar te willen betrekken. Met name als het gaat om de woonagenda zien wij, op basis van de motie Koerhuis, kansen voor de regio.

Kansen benutten

Tenslotte wil de PvdA het college ook oproepen kansen te benutten om reeds voorgenomen lange termijn doelen zo mogelijk sneller te realiseren. Verbind hierbij korte termijn kwesties aan lange termijn veranderingen. Denk in scenario’s en presenteer ons die. Te denken valt hierbij aan het zorglandschap van de toekomst en aan de transitie naar een meer circulaire en duurzame economie.

De fractie van de PvdA ziet uit naar de discussie bij de Najaarsnota en we realiseren ons ook dat we dan wellicht een ingewikkelde afweging zullen moeten maken over hoe we ons schaarse middelen het beste kunnen inzetten. Maar goed, keuzes maken is ook waar de politiek voor bedoeld is. Daar lopen we dan ook niet voor weg. Sterker nog, zeker is dat we ons hard zullen maken voor de drieslag ‘economie, samenleving en duurzaamheid’!

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland  

Het bericht Reactie PvdA op Perspectievenbrief verscheen eerst op PvdA Flevoland.

PvdA wil ‘mienskip’ bij denken over Regionale Energiestrategie

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Voorschoten 22-06-2020 11:33

Het Nederlandse landschap gaat de komende decennia op de schop. Inwoners moeten daarin een stem krijgen.

Het gesprek over de Regionale Energiestrategie (RES) is in het hele land gaande. Ook in de RES-regio Holland Rijnland, waar Voorschoten deel van uitmaakt. Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de ‘wensen & bedenkingen’ die raad en college aan de opstellers van het concept Regionale Energiestrategie meegeven.

Een breed scala aan (kennis) instellingen, bedrijven, milieuorganisaties, het waterschap, bestuurders en gemeenteraden zijn betrokken geweest bij het ontwikkelenvan de Regionale Energiestrategie. De concept RES laat zien dat maatschappelijke initiatieven een cruciale schakel vormen voor dossiers als warmte, energiebesparing en mobiliteit. De PvdA vraagt daarbij – gesteund door GroenLinks, CDA, D66, ONS, SP en Voorschoten Lokaal – in de nota ook aan te geven hoe gemeenten deze initiatieven kunnen ondersteunen. En als raad willen we meer informatie over het warmtenet, dat een belangrijke bijdrage moet leveren om in de vraag naar warmte te voorzien.

In het najaar wordt het maatschappelijk gesprek gevoerd. Een belangrijke stap, maar hoe zorg je ervoor dat een brede groep inwoners daar op serieuze manier aan kan deelnemen? De Participatieve Waarde Evaluatie, ontwikkeld door Niek Mouter (TU-Delft), laat inwoners op de stoel van bestuurders zitten. Ze krijgen zo inzicht in de keuzeprocessen en kunnen meedenken over verschillende opties om de energietransitie vorm te geven. Inwoners worden zich bewust van schaarste (niet alles is mogelijk), de lastige keuzes die de gemeenten in Holland Rijnland moeten maken, en de voor-en nadelen van die keuzes. De methode is toegankelijk voor iedereen, niet alleen voor de groep mensen die in een volle zaal het woord durft te voeren.

De regio Zuidwest Friesland is enthousiast over de methode, die voor draagvlak heeft gezorgd én inzichten heeft opgeleverd: ‘mienskip’ zoals de Friezen dat noemen. Inwoners hebben ruimte gekregen ideeën te spuien, binnen een ‘afgebakend speelveld’. De inspanningen van de inwoners hebben tot een advies aan de gemeenteraad geleid, die op basis hiervan een besluit neemt.

Door de klimaatverandering moet Nederland worden voorbereid op de gevolgen van temperatuurstijging. Tegelijkertijd is het kabinet gehouden aan het klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent dat Nederland in sneltreinvaart moetverduurzamen, met behulp van alle denkbare hernieuwbare energiebronnen. Dat lukt alleen wanneer de overheid burgers in een vroeg stadium en op de juiste manier betrekt bij belangrijke ingrepen in het landschap.

Informatie

https://voorschoten.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-mienskip-bij-denken-over-regionale-energiestrategie/▪ https://regionale-energiestrategie.nl, klik op regio Holland Rijnland.
https://voorschoten.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-mienskip-bij-denken-over-regionale-energiestrategie/▪ Het webinar Klimaatakkoord van 12 juni jl. zoomt in op ‘mienskip’: Samenwerken aan een betere wereld, van onderop www.klimaatakkoord.nl.

 

Het bericht PvdA wil ‘mienskip’ bij denken over Regionale Energiestrategie verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

PvdA tegen transformatorstation bij (Noard)Burgum

PvdA PvdA GroenLinks CDA VVD ChristenUnie Tytsjerksteradiel 21-05-2020 05:35

Er wordt door de rijksoverheid momenteel onderzoek gedaan naar een tracé, waarbij op zee opgewekte elektriciteit aan land komt en wordt omgezet in een transformatorstation. Voor de locatie van het transformatorstation zijn drie zoekgebieden, waaruit de Minister van Economische Zaken een keuze maakt. Een van de zoekgebieden is rondom Burgum. De PvdA is tegen de komst van een transformatorstation in de nabijheid van Burgum. Er is veel onbekendheid over laagfrequent geluid en de hinder, die dit veroorzaakt in de wijde omgeving.

Naast Burgum zijn er nog twee zoekgebieden rondom Vierverlaten en Eemshaven, waar wordt gezocht naar een locatie voor het transformatorstation. Het College B&W van Tytsjerksteradiel gaat samen met acht andere gemeenten, twee waterschappen, Provincie Fryslân en Provincie Groningen een concept-regioadvies formulieren. Dit advies wordt mede opgesteld op basis van onderliggende stukken (concept Integrale Effecten Analyse), zoals deze is opgesteld door het Ministerie van Economische Zaken en TenneT. In dit stuk wordt geen aandacht besteed aan laagfrequent geluid, zoals dat wordt geproduceerd door een dergelijk transformatorstation. De PvdA vindt dit totaal onverantwoord richting de inwoners van de omliggende dorpen en recreatiecentra.

De PvdA-fractie heeft tijdens de raadsvergadering van 19 mei 2020, mede namens de VVD, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA  een motie ingediend met het doel om het onderwerp ‘laagfrequent geluid” in te brengen als onderdeel van het concept regioadvies. De motie is met 22-0 aangenomen. Het College weet nu hoe de raad er over denkt als ze op 26 mei aan tafel zit om het concept regio advies vast te stellen.

 

 

Het bericht PvdA tegen transformatorstation bij (Noard)Burgum verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

Expeditie ‘Beter Anders’

PvdA PvdA GroenLinks Peel en Maas 20-05-2020 18:00

https://pvdagroenlinks.nl/expeditie-beter-anders/

Markeringen, 1,5-meter-afstand-stickers, looproutes, desinfectiepalen, preventieschermen, afstandgesprekken, een rij wachtenden voor winkels die open zijn, cafés die dicht zijn …. Wij zitten in een ernstige gezondheidscrisis vanwege het coronavirus. Veel bedrijven en instellingen zitten op slot. Dat veroorzaakt een diepe economische crisis. Het kabinet neemt noodmaatregelen om de ergste pijn te verzachten. Maar door beperkende maatregelen worden de economische gevolgen steeds nijpender.

Mensen zoeken mogelijkheden om het economisch leven toch weer op gang te brengen, zonder gezondheidsrisico’s uit het oog te verliezen. Tegelijk groeit het besef dat deze situatie nog lang kan duren en dat het ergste mogelijk nog moet komen. Bij al deze ellende moeten we rekening houden met nog twee andere crises: de milieucrisis (het klimaat) en de sociale crisis (de groeiende kloof tussen rijk en arm). Die crises hangen met elkaar samen en moeten in samenhang worden aangepakt. Dat vergt nationaal en internationaal een verandering van denken en doen. Maar ook lokaal kunnen we veel zaken beter anders doen.

Hoe kunnen we hier in Peel en Maas dat beter anders invullen? Zijn we daar nu al, noodgedwongen, mee bezig? Wat kunnen we van de huidige creatieve oplossingen behouden om ook hier in de eigen gemeente en in de eigen gemeenschappen bijdragen te leveren aan het vinden van duurzame antwoorden op de economische crisis, de milieucrisis en de sociale crisis? Geen fantasiesuggesties over kerncentrales, maar concrete nieuwe aanpakken die haalbaar, betaalbaar en duurzaam zijn.

Samen zoeken naar nieuw denken en doen, praktisch en lokaal … dat is wat wij bedoelen met de expeditie Beter Anders. Wat kunnen we beter anders doen en hoe kunnen we het beter krijgen door een aantal zaken anders te doen? Beter wil zeggen: gezonder, duurzamer, eerlijker, socialer.

De PvdA/GroenLinks gaat op zoektocht naar Beter Anders. Wilt u meedoen? U bent van harte welkom.

Annigje Primowees, Frits Berden en Raf Janssen, raadsleden

Het bericht Expeditie ‘Beter Anders’ verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

PvdA: grote zorgen over tempo energietransitie

PvdA PvdA D66 VVD Voorschoten 22-04-2020 12:45

Gemeenten hebben samen met de provincies en de overheid de opdracht om bij te dragen aan de uitvoering van het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015, dat streeft naar een maximale temperatuurstijging van 1,5 graad tegen het eind van deze eeuw.  

Het college van VVD, GL en D66 stelde het mooi voor in het coalitieakkoord: we streven naar een energieneutraal Voorschoten in 2030. Een onrealistische doelstelling, maar er sprak wel ambitie uit, en je had verwacht dat het college hieraan vanaf dag 1 topprioriteit zou geven. Nu bijna twee jaar later, blijkt dat niet het geval.

De opgave is immens, en informatie van Holland Rijnland laat zien dat Voorschoten niet voorop loopt (wijzijnon.nl). Er is bijvoorbeeld meer ruimte op daken voor het opwekken van energie dan nu benut wordt.

Er wordt in de regio gewerkt aan een Regionale Energiestrategie, maar lokale overheden hebben daarnaast ook doelen gesteld. Marjolijn Eshuis: ‘De PvdA maakt zich zorgen over het tempo en de wijze waarop het college dit probleem oppakt. Pas komend najaar bespreekt de raad het integrale milieubeleidsplan, dan kan de uitvoering pas volgend jaar starten’.

Ondertussen ligt er een voorstel voor een ‘duurzaamheidslening’ en een ‘duurzaamheidsverordening’. Het betreft een lening van 372.000 Euro, waarvan het college zelf aangeeft dat ze nauwelijks zal bijdragen aan de realisatie van de doelstelling. De PvdA juicht stappen op weg naar een energieneutrale gemeente toe, maar heeft twijfels over het bestemmen van geld nu het overzicht van plannen voor de energietransitie er nog niet ligt. Het gaat om een lening die ook door de overheid wordt aangeboden. Gezien het geringe budget dat Voorschoten voor deze transitie heeft, vragen wij ons af of dit de beste investering is. Opvallend is ook dat de coalitie eerdere verzoeken van de PvdA en andere oppositiepartijen om € 800.000 te reserveren voor de energietransitie niet heeft ondersteund.

We zitten midden in een gezondheidscrisis, met de nodige consequenties. De milieucrisis vormt op termijn, een nog veel groter probleem. Dat stelden ook Jan Terlouw en Jane Goodall (bekend van haar onderzoek naar chimpansees) afgelopen zondag in Buitenhof. Hoewel lastig grijpbaar, zien we wereldwijd steeds meer effecten: abnormaal hoge temperaturen in grote delen van de wereld, enorme bosbranden in Australië en elders, langere natte en droge periodes (zoals in Nederland begin dit jaar), met consequenties voor landbouw en natuur.

We hopen dat het college, nu het weer op sterkte is, de energietransitie als topprioriteit bestempelt, zodat het de belofte uit het verkiezingsprogramma zoveel mogelijk kan waarmaken.

Het bericht PvdA: grote zorgen over tempo energietransitie verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

PvdA stelt eisen aan duurzaamheid bedrijvenpark Deltaweg

PvdA PvdA GroenLinks Goes 18-04-2020 12:08

Goes is door het college altijd een nieuw duurzaam bedrijventerrein beloofd. De eerste stappen voor de aanleg van dit park zijn inmiddels gezet. Afgelopen donderdag keurde de raad het bestemmingsplan goed maar niet zonder wijziging.

Dat bedrijvenpark Deltaweg een duurzaam gebied zou worden is voor de PvdA altijd een belangrijke reden geweest om in te stemmen met de ontwikkeling. Echter, in het bestemmingsplan kwamen de beloofde ambitieuze daarzaamheidsplannen amper terug. Zo werden er geen harde eisen gesteld aan nieuwe gebouwen als het gaat om duurzaamheid. Voor de PvdA reden om samen met GroenLinks en Partij voor Goes een voorstel in te dienen dat nieuwe gebouwen op het bedrijvenpark een BREEAM-certificering moeten krijgen van vier sterren of meer. Dit certificaat test namelijk de gebouwen in breed opzicht op duurzaamheid. Na een flinke discussie tijdens het debat is het voorstel in aangepaste vorm aangenomen. Gebouwen dienen in de toekomst minimaal drie sterren te behalen, maar de gemeente dringt wel actief aan op vier sterren of meer.

We zijn blij dat er nu in het bestemmingsplan is opgenomen dat bedrijven in ieder geval verplicht worden om duurzaamheidsmaatregelen te nemen. We zullen in de toekomst blijven inzetten op een zo’n duurzaam mogelijk bedrijventerrein en hopen in de toekomst alsnog op te schalen naar een 4 sterren beoordeling.

Het bericht PvdA stelt eisen aan duurzaamheid bedrijvenpark Deltaweg verscheen eerst op PvdA Goes.

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

De Zumpe

PvdA PvdA GroenLinks D66 Doetinchem 06-03-2020 13:26

Zoals je misschien al gehoord of gelezen hebt, er komt geen tankstation bij de Zumpe aan de oostelijke randweg.

Al op 30 januari jl. toen de petitie aangeboden is aan de gemeenteraad (met ruim 3500 handtekeningen) hebben wij kritische vragen gesteld aan de wethouder over dit onderwerp. Ook hebben we frequent contact gehad met de aanjagers van de actiegroep “Bescherm de Zumpe”.

De kwestie was helaas complexer dan alleen een “ja” of een “nee” tegen het tankstation in de Zumpe. We zijn namelijk tegen het tankstation daar, daarnaast zijn we ook tegen tankstations bij woonwijken. Vandaar dat we naast de “nee” tegen het tankstation bij de Zumpe ook dat er direct een onderzoek kwam en een heroverweging van alle tankstations in de buurt van woonwijken en natuur. Zo ontstaat er integraal beleid wat goed is voor mens en voor milieu. Helaas kregen we voor dat laatste geen meerderheid, en zullen we op een later moment hier als raad nogmaals naar kijken.

De omwonenden en de actievoerders tegen dit tankstation waren erg blij met de uitkomst en waren ook erg dankbaar naar ons als PvdA voor de tijd en energie die wij er in hebben gestoken. Niet geheel onbelangrijk, was het betoog en het debat van ons raadslid Govert-Jan Pontier erg sterk, en hielden gelukkig D66 en GroenLinks de rug recht ondanks coalitiedruk.

Het bericht De Zumpe verscheen eerst op PvdA Doetinchem.

De Sociale Kwestie van de 21e eeuw

PvdA PvdA Gelderland 22-02-2020 16:42

Onderstaand essay is geschreven door gedeputeerde Peter Kerris, één van de vier genomineerden voor de Banning Essay Prijs die op 21 februari 2020 is uitgereikt in De Rode Hoed te Amsterdam. Winnaar van deze prijs is Camille Creyghton. Zij doet onderzoek en publiceert op het terrein van de intellectuele geschiedenis, cultuurgeschiedenis en geschiedenis van de politieke cultuur van het einde van de 18e tot de eerste helft van de 20e eeuw. Ze doceert bij de opleidingen Geschiedenis en Cultuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

De jury, onder leiding van Diederik Samsom, was erg lovend over het essay van Peter Kerris. “Peter geeft een betrekkelijk geruststellende boodschap over een grote uitdaging. Ja, er is veel te doen. Nee, we hoeven niet bang te worden. Immers: in de 19e eeuw is het ook goedgekomen. De verschillen in de samenleving over het onderwerp duurzaamheid worden langzaam al zichtbaar, maar haal de inspiratie uit het verleden. De vergelijking met de sociale kwestie in de 19e eeuw is dan ook erg goed. Zoals Peter stelt: we moeten het gezin wat niet mee kan verduurzamen, wegens gebrek aan mogelijkheden, niet verwijten dat ze de wereld verpesten. We moeten ze hulp bieden, zodat ook zij mee kunnen komen.”

‘Van haalbaar en betaalbaar naar een duurzaam leven voor iedereen.’

Neem twee huizen, in een doorsnee straat, van een doorsnee type, naast elkaar. Aan de ene kant woont een gezin — tweeverdieners, allebei een goede baan, twee kinderen — dat nu het geld en de mogelijkheden heeft om het huis te verduurzamen. Om zonnepanelen op het dak te leggen, om een warmtepomp aan te schaffen. Ze zullen weinig last hebben van de stijgende prijs van aardgas. Het leasecontract van één van beiden loopt binnenkort af. Ze overwegen een elektrische auto. De komende jaren zullen ze de energielasten stevig zien dalen. Het geld dat ze overhouden kunnen ze opnieuw investeren in het huis of gebruiken om de school- en studiekosten voor hun twee kinderen op te vangen.

Daarnaast woont ook een gezin — tweeverdieners, zij is ZZP’er, hij werkt in de zorg, ook twee kinderen die naar dezelfde school en dezelfde sportclub gaan als de kinderen van de buren. De ouders hebben echter onregelmatige werktijden en onzekere inkomsten. Ze hebben het huis in dezelfde periode gekocht als de buren en betaalden er dezelfde prijs voor. Ze redden het financieel, ze verdienen genoeg om geen aanspraak te hoeven of kunnen maken op allerlei regelingen, maar hebben toevallig drie jaar geleden de cv-ketel laten vervangen en broodnodig onderhoud laten plegen. Ze doen hun best om zuinig te zijn met energieverbruik. De lampen in huis zijn allemaal LED en de was doen ze zoveel mogelijk in de daluren. Maar zuinig zijn gaat niet vanzelf en lukt niet altijd. Door de onregelmatige werktijden staat de verwarming vaker aan en het gasverbruik is daardoor hoger dan gemiddeld. Door de onregelmatige uren hebben ze flexibele kinderopvang nodig die duurder is dan regulier. Ze hebben twee maximale hypotheken en even geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp, laat staan de rust en ruimte om daar bij stil te staan.

Het eerste gezin kan het eigen huis over een tijd goed verkopen, met meerwaarde door alle investeringen in zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. Voor het tweede gezin wordt dat een stuk lastiger, zij kunnen niet hetzelfde rendement maken. Het vermogen van het eerste gezin neemt toe. Het tweede gezin staat stil. Door de keuzes die nu gemaakt worden, groeien de kinderen verschillend op.

De komende decennia staan de wereld in het algemeen en de Westerse samenleving in het bijzonder grote veranderingen te wachten. Klimaatverandering dwingt ons om de hoeveelheid broeikasgassen in onze atmosfeer terug te dringen of in ieder geval niet verder te laten toenemen. Daarvoor moeten energieverbruik- en opweksystemen radicaal anders. Het aanpassen aan het veranderende klimaat vergt, soms grote, ingrepen in het landschap. Grondstoffenschaarste betekent anders produceren en bouwen. De impact van stikstof op onze natuur en biodiversiteit leert dat we anders tegen ontwerp en gebruik van onze leefomgeving aan moeten kijken. En om op termijn negen miljard monden te voeden zal zowel ons voedselproductiesysteem als ons consumptiepatroon daarop aangepast moeten worden. In internationaal verband en op nationaal niveau zijn er ambitieuze doelen gesteld om de veranderingen te lijf te gaan.

Collectief versus individu

De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren stemt optimistisch over de technische kansen voor energieopwekking, mobiliteit en bouwen. Zonnepanelen en windmolens zijn het afgelopen decennium een stuk efficiënter geworden en er is een tweedehands markt voor hybride auto’s ontstaan. De schappen in supermarkten tonen meer dier- en klimaatvriendelijke producten en in ministeries, gemeentehuizen, waterschappen en provincies wordt het thema klimaatadaptatie voorzichtig bij de kop gepakt. Binnen een generatie omslaan naar een volledig klimaat- en energieneutrale samenleving is echter niet alleen een technische opgave van titanische proporties. Het is ook een sociale opgave die iedereen zal raken. Daarmee is het een collectief probleem.

Als men echter kijkt naar de aanpak van dit probleem, ziet men maatregelen die veelal individueel gericht zijn. Subsidies voor bedrijven en individuele huishoudens en een proces van onderop waarin regio’s gebieden voor grootschalige energieopwekking aanwijzen. Op lange en middellange termijn ontstaan nieuwe verdienmodellen, consumptiepatronen en levensstandaarden.  Een deel van de samenleving kan die veranderingen goed opvangen en profiteert daar zelfs van. Maar een ander deel kan daar minder goed in mee. Directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau Kim Putters signaleerde al eens dat hierdoor nieuwe scheidslijnen ontstaan. (Kim Putters, ‘Vraagstuk van duurzaamheid is nu ook een sociale kwestie geworden’, Financieel Dagblad, 6 juni 2017). Hij signaleert aan de ene kant van de scheidslijn mensen die duurzame producten kunnen betalen en duurzamer kunnen wonen, aan de andere kant mensen die dat niet of minder kunnen. De oude tweedeling tussen haves en have nots is veranderd in een tweedeling tussen de cans en de cannots – degenen die kunnen en zij die niet kunnen verduurzamen.

Ook in de politiek wordt dit, inmiddels in de volle breedte van het spectrum, gezien. De vorm, inhoud en toonaard van politieke bewegingen verschilt. Sommigen ontkennen de noodzaak van de verandering of ontkennen de invloed van de mens. Anderen vinden dat voorgestelde maatregelen te licht zijn en roepen op tot zwaardere belastingen of dwingender voorschriften. Een derde groep, met name in liberale en christendemocratische hoek, onderkent dat veranderingen nodig zijn maar dan wel ‘haalbaar en betaalbaar’.

Dat laatste is echter een holle frase. Het is de zoveelste roep in een reeks van oproepen om vooral niet te hard van stapel te lopen. Sinds 1992 zijn er steeds nieuwe mondiale duurzaamheidsdoelen gesteld. Ieder nieuw verdrag gebaseerd op de niet-behaalde doelen uit het oude verdrag. De klimaatakkoorden van Parijs en Madrid zijn de jongste voorbeelden hiervan. In Nederland is het klimaatakkoord vertaald in een klimaatwet: 49 procent minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990; 95 procent reductie in 2050. Uit een rapport van de Deltacommissaris van 2018 blijkt echter dat het niet zozeer de vraag is of Nederland te maken krijgt met één tot drie meter zeespiegelstijging als gevolg van klimaatverandering maar wanneer die stijging zich voordoet. Het adagium ‘haalbaar en betaalbaar’ gaat uit van telkens voorzichtige stappen, steeds met draagvlak en passend binnen acceptabele begrotingsnormen. Maar dat is de ware rekening voor je uit schuiven – toekomstige generaties krijgen te maken met de gevolgen van onze nalatigheid. Het stellen van doelen en formuleren van ambities is goed, maar door steeds in kleine stappen te denken redden we het niet. Het heeft als gevolg dat de bedreigende kant van klimaatverandering alleen maar groter wordt.

Hoe moet het dan wel? Om de toekomst vorm te geven kunnen we leren van de geschiedenis.

De Sociale Kwestie

De ‘Sociale Kwestie’ is de term waarmee van oudsher de maatschappelijke omstandigheden in de negentiende eeuw worden aangeduid. De aard van de economie veranderde in hoog tempo door de overschakeling naar fossiele brandstoffen. De snelle industrialisatie en de groei van de steden hadden sociale ontwrichting tot gevolg. Grote groepen arbeiders, naar de stad getrokken omdat de ambachten van het platteland verdwenen, zochten hun heil bij werk in fabrieken. Er was vaak meer aanbod van arbeiders dan dat er werk was met als gevolg uitbuiting, werkloosheid en armoede. De steden konden de snelle groei niet aan waardoor verkrotting en verpaupering optrad in de arbeiderswijken. Er waren geen bronnen van schoon water, er was geen riolering en zo konden ziektes zich ongehinderd verspreiden.

Pas met de opkomst van de arbeidersbeweging, vakbonden en socialistische en later sociaaldemocratische politieke partijen keerde het tij. Onder druk werd er door regeringen in heel Europa sociale wetgeving ingevoerd. En met de invoering van het algemeen kiesrecht was ook het politieke gewicht van de arbeider gelijkgesteld aan die van de industrieel. Door de aanleg van overheidswege van een systeem van riolering en drinkwatervoorziening verbeterden de leefomstandigheden. Halverwege de negentiende eeuw ontstonden de eerste particuliere woningbouwverenigingen in Nederland. Met de invoering van de Woningwet in 1902 nam de volkshuisvesting een grote vlucht, ontstonden nieuwe woningcorporaties en werd het mogelijk dat gemeenten huizen gingen bouwen. De overheid was actiever dan ooit in het beschermen van mensen. Cruciaal hierin was dat de Sociale Kwestie niet werd gezien als een individueel probleem of een probleem van een enkele bevolkingsgroep. Er was een collectief probleem en dat vergde collectieve actie. De basis van de moderne verzorgingsstaat ontstond als antwoord op de Sociale Kwestie.

Tegenwoordig is het een vanzelfsprekendheid dat je huis is aangesloten op het riool, op het drinkwaternet en op het elektriciteitsnet. Het zijn basisvoorwaarden. Een duurzaam huis moet net zo’n basisvoorwaarde zijn. Of het nu gaat om huurwoningen of koopwoningen, bestaande bouw of nieuwbouw.

Een actieve en effectieve overheid

Wat kunnen we leren van de aanpak van de Sociale Kwestie? Tegen het eind van de negentiende eeuw nam de overheid een actieve rol in de aanpak van het probleem. Door het invoeren en aanpassen van wetgeving nam de overheid nieuwe taken en verantwoordelijkheden op zich.

Daar blijft de huidige aanpak steken. Door het formuleren van ambities en die als doelstelling vast te leggen in allerlei akkoorden creëren overheden een ongelijk speelveld. Bij het uitvoeren van die akkoorden worden partners uit de samenleving betrokken. Maar om ambities te realiseren moet de samenleving daar wel de juiste gereedschappen voor in handen hebben of krijgen. Door alleen doelen te stellen en de oplossing vooral een procesaanpak te laten zijn, zonder sturing vanuit de overheid, worden zij die willen, of zij die een verdienmodel zien, gefaciliteerd. Het resultaat is dat duurzaamheid alleen is weggelegd voor de happy few en dat er een nieuwe tweedeling ontstaat. Om dat te voorkomen is niet alleen actief overheidsbeleid nodig maar ook effectief overheidsbeleid, weg van de individuele aanpak.

Als eerste zijn daar heldere spelregels voor nodig. Door te normeren en wetgeving in te voeren of aan te passen, zoals dat ook gebeurde in de aanpak van de Sociale Kwestie, kan de overheid een gelijk speelveld creëren voor alle betrokkenen. In die regels kan ook vastgelegd worden dat iedereen moet profiteren van de transities, niet alleen de cans.

Ten tweede betekent dat actief sturen op het eerlijk delen van zowel de lusten als de lasten van de verschillende transities. Als voorbeeld: de overheid kan een programma opzetten waarbij in wijken met veel sociale huurwoningen of goedkope koopwoningen ook elektrische laadpalen worden gerealiseerd waarvan de opbrengst ten goede komt aan de wijk. Als dat gecombineerd wordt met het gasloos maken van de wijk, het aanbrengen van zonnepanelen op daken en het isoleren van de woningen wordt een model gecreëerd waarbij duurzaamheid van, voor en door de gemeenschap is in plaats van een hinderlijke verbouwing waarbij de revenuen vooral voor het bedrijfsleven zijn. Dat zorgt voor draagvlak bij deze groep en gaat maatschappelijke tweedeling als gevolg van verduurzaming tegen.

Tot slot: wie gaat dat betalen? Ook hier weer de vraag: wie vindt je dat moet profiteren van de energietransitie? Door bijvoorbeeld de energiebelasting direct aan te wenden voor het financieren van maatregelen voor huurders en bewoners van goedkope koopwoningen kies je partij voor de cannots – de mensen die niet direct de mogelijkheden hebben om maatregelen te betalen. Datzelfde zou kunnen door de omstreden verhuurdersheffing direct aan te wenden voor verbetering van sociale huurwoningen.

Overheidssturing is nodig om ervoor te zorgen dat zowel de lusten als de lasten van de veranderingen in onze samenleving eerlijk worden gedeeld. Dat gaat verder dan de holle frase ‘haalbaar en betaalbaar’. Het vraagt een visie op wie je vindt dat moet profiteren van de transities: de happy few of iedereen? Het is een vraag waarop al eerder, in de negentiende eeuw tijdens de transitie naar een samenleving die draait op fossiele energie, een antwoord is geformuleerd. Het probleem vooruit blijven schuiven is geen optie omdat klimaatverandering hoe dan ook plaatsvindt. De transitie naar een duurzame samenleving, weg van fossiele energie, is er een die in potentie net zo maatschappelijk ontwrichtend is. Daarmee is het de Sociale Kwestie van de eenentwintigste eeuw. Als we er niet in slagen om deze transitie voor alle huishoudens in alle straten te laten werken, verliezen we allemaal.

De sociaaldemocratische beweging heeft de opdracht en de antwoorden om deze transitie voor iedereen te laten werken. Zij heeft de klus per slot van rekening al eens eerder geklaard.

━━━━━━━━━━━━━━━

Peter Kerris (1985) studeerde geschiedenis in Nijmegen. Na zijn studie werkte hij in totaal zeven jaar bij de branchevereniging voor gemeentelijke afval- en reinigingsdiensten NVRD, waar hij onder meer leiding gaf aan het Sectorplan voor de branche. In 2013 en 2014 gaf hij Geschiedenis op een middelbare school in Doorwerth. Sinds juni 2019 is Peter gedeputeerde namens de PvdA in de provincie Gelderland, met als portefeuille Wonen, Ruimtelijke Ordening, Bedrijventerreinen, Klimaatadaptatie en Onderwijs en Arbeidsmarkt.

Het bericht De Sociale Kwestie van de 21e eeuw verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.