Nieuws van D66 inzichtelijk

48 documenten

D66: alle gevolgen van rechtbank binnen de Vughtse gevangenis in kaart brengen

D66 D66 Vught 20-08-2020 14:04

Ook de gevolgen voor het verkeer in Vught en Cromvoirt moeten meegenomen worden bij een besluit over de komst van een extra beveiligde rechtbank binnen de PI Vught (gevangenis). Dat stelde D66 in de laatste reguliere raadsvergadering voor het reces. “We begrijpen de wens en we zien het voordeel in het algemeen belang”, aldus D66-raadslid Fons Potters. “Maar voor ons is het een voorwaarde dat het ook in het Vughtse en Cromvoirtse belang is.”

In Cromvoirt wordt het met een rechtbank binnen de gevangenismuren nog drukker, omdat rechters, advocaten, publiek, journalisten en andere nieuwe medewerkers uit de hoek Rotterdam via Cromvoirt zullen rijden. D66 wil samen met de inwoners (en Veilig Verkeer Cromvoirt in het bijzonder) juist inzetten op minder verkeer door Cromvoirt. Daar draagt dit niet aan bij. Ook de nu al zeer drukke Boslaan krijgt dan nog meer verkeer te verwerken. D66 wil daarom dat de extra verkeersstromen in kaart gebracht worden, nog voordat er een besluit valt, dus geen reparatie achteraf.

Privacy belangrijk punt voor D66

Een extra beveiligde rechtbank heeft ook invloed op de vrijheid en dus privacy van mensen in de omgeving van de PI Vught. Nu al is er een mogelijkheid om in de omgeving van de gevangenis zonder opgave van reden gefouilleerd te worden. Bij een rechtbank in de gevangenis zou deze tijdelijke maatregel wel eens permanent en/of voor een nog grotere straal rondom de gevangenis kunnen gaan gelden. D66 wil ook dat woonoord Lunetten, Nationaal Monument Kamp Vught bij het plan betrokken worden en wil weten wat zij ervan vinden.

Helikopteroverlast in Vught en Cromvoirt

Ook wil D66 weten welke gevolgen een rechtbank heeft voor de overlast van helikopters boven de dorpen. Worden dat er juist minder doordat er minder zwaarbewaakte gevangenen vervoerd worden of zullen dat er meer worden omdat tijdens een proces de omgeving in de gaten gehouden moet worden. Een groeiend aantal helikopters boven Vught en Cromvoirt draagt niet bij aan het gevoel van veiligheid, om nog maar over de lawaaioverlast te zwijgen.

D66 steunde de motie waarin gevraagd werd om te onderzoeken of de rechtbank er kan komen, maar diende de motie niet mee in vanwege deze kanttekeningen.

The post D66: alle gevolgen van rechtbank binnen de Vughtse gevangenis in kaart brengen appeared first on D66 Vught.

D66: alle gevolgen van rechtbank binnen de Vughtse gevangenis in kaart brengen

D66 D66 Vught 20-08-2020 14:04

Ook de gevolgen voor het verkeer in Vught en Cromvoirt moeten meegenomen worden bij een besluit over de komst van een extra beveiligde rechtbank binnen de PI Vught (gevangenis). Dat stelde D66 in de laatste reguliere raadsvergadering voor het reces. “We begrijpen de wens en we zien het voordeel in het algemeen belang”, aldus D66-raadslid Fons Potters. “Maar voor ons is het een voorwaarde dat het ook in het Vughtse en Cromvoirtse belang is.”

In Cromvoirt wordt het met een rechtbank binnen de gevangenismuren nog drukker, omdat rechters, advocaten, publiek, journalisten en andere nieuwe medewerkers uit de hoek Rotterdam via Cromvoirt zullen rijden. D66 wil samen met de inwoners (en Veilig Verkeer Cromvoirt in het bijzonder) juist inzetten op minder verkeer door Cromvoirt. Daar draagt dit niet aan bij. Ook de nu al zeer drukke Boslaan krijgt dan nog meer verkeer te verwerken. D66 wil daarom dat de extra verkeersstromen in kaart gebracht worden, nog voordat er een besluit valt, dus geen reparatie achteraf.

Privacy belangrijk punt voor D66

Een extra beveiligde rechtbank heeft ook invloed op de vrijheid en dus privacy van mensen in de omgeving van de PI Vught. Nu al is er een mogelijkheid om in de omgeving van de gevangenis zonder opgave van reden gefouilleerd te worden. Bij een rechtbank in de gevangenis zou deze tijdelijke maatregel wel eens permanent en/of voor een nog grotere straal rondom de gevangenis kunnen gaan gelden. D66 wil ook dat woonoord Lunetten, Nationaal Monument Kamp Vught bij het plan betrokken worden en wil weten wat zij ervan vinden.

Helikopteroverlast in Vught en Cromvoirt

Ook wil D66 weten welke gevolgen een rechtbank heeft voor de overlast van helikopters boven de dorpen. Worden dat er juist minder doordat er minder zwaarbewaakte gevangenen vervoerd worden of zullen dat er meer worden omdat tijdens een proces de omgeving in de gaten gehouden moet worden. Een groeiend aantal helikopters boven Vught en Cromvoirt draagt niet bij aan het gevoel van veiligheid, om nog maar over de lawaaioverlast te zwijgen.

D66 steunde de motie waarin gevraagd werd om te onderzoeken of de rechtbank er kan komen, maar diende de motie niet mee in vanwege deze kanttekeningen.

The post D66: alle gevolgen van rechtbank binnen de Vughtse gevangenis in kaart brengen appeared first on D66 Vught.

Nieuwe Krimpense coalitie zet LHBTI gemeenschap in de kou

D66 D66 CDA PvdA SGP VVD ChristenUnie Krimpen aan den IJssel 05-06-2020 19:11

Een meerderheid van de Krimpense gemeenteraad, gevormd door de nieuwe coalitie van SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, PvdA en ChristenUnie, heeft een discutabele LHBTI motie aangenomen. Het hijsen van de Regenboogvlag door het gemeentebestuur, als signaal dat de gemeente Krimpen LHBTI’s steunt, staat nu op losse schroeven. Een motie van D66, Leefbaar Krimpen en Stem van Krimpen, die concreet vroeg om het hijsen van de Regenboogvlag op basis van een vlagprotocol van het raadhuis, werd door dezelfde partijen verworpen.

 D66 heeft tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020, samen met Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen, een motie ingediend om het hijsen van de Regenboogvlag vast te leggen. Hierin werd het college opgeroepen de regenboogvlag te hijsen bij het raadhuis op belangrijke dagen voor de LHBTI gemeenschap, te weten 17 mei (IDAHOT) en 11 oktober (Coming Out Day). Tot onze grote spijt is deze motie niet aangenomen.

Discutabele motie van de nieuwe coalitie In de aangenomen motie wordt in algemene zin uitgesproken dat de gemeenteraad de Regenboogvlag jaarlijks hijst op 17 mei en 11 oktober, behalve als dit op een zondag valt. Dit betekent echter dat het college van B&W het hijsen van de Regenboogvlag niet hoeft uit te voeren of te steunen. Daarnaast kan de vlag nu op elke willekeurige plek worden gehesen. Hiermee gaat deze motie totaal voorbij aan de maatschappelijke noodzaak dat juist ook de lokale overheid het signaal moet afgeven dat zij LHBTI’s steunt.

Regenboogvlag wordt willekeurig vlagvertoon In de aangenomen motie wordt het college verzocht alle groeperingen in de samenleving de mogelijkheid te geven om zich via openbaar vlagvertoon te manifesteren. De argumentatie om vlagvertoon van groeperingen mogelijk te maken is dat men LHBTI niet als een bijzondere groep wil zien, maar als onderdeel van de samenleving. Daarmee wordt volledig voorbijgegaan aan het feit dat de Regenboogvlag juist bedoeld is om acceptatie te van LHBTI’s te bevorderen door het onderwerp zichtbaar te maken.

Regenboog stembusakkoord opgeblazen D66 is ernstig teleurgesteld in het feit dat VVD en PvdA, ondertekenaars van het Regenboog Stembusakkoord in 2018, zich nu onttrekken aan de uitvoering hiervan. Dit met een schijnargumentatie dat alleen het vastleggen van het hijsen van de Regenboogvlag te beperkt is om de LHBTI gemeenschap te steunen. Met het steunen van de discutabele motie laten VVD en PvdA de Krimpense LHBTI’s ernstig in de steek en schuiven zij het onderwerp terug onder het tapijt.

Opmerkelijke rol christelijke partijen SGP, ChristenUnie en CDA gaven in de discussie te kennen dat zij op basis van geloofsovertuiging moeite hebben met het hijsen van de Regenboogvlag in relatie met LHBTI beleid, maar dat ze door gelijkstelling met vlagvertoon van ander groeperingen deze motie wel steunden. Deze houding van de christelijke partijen onderstreept voor D66 de noodzaak om pal te blijven staan voor volledige acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen. D66 zal zich onverminderd blijven inspannen voor een kleurrijk Krimpen waar iedereen ongeacht levensovertuiging, afkomst of seksuele geaardheid de vrijheid heeft om zichzelf te zijn en zijn leven in te richten zoals hij of zij dat wil.

Schriftelijke Vragen: Milieustraat Leeuwarden (Beantwoord)

D66 D66 Leeuwarden 13-05-2020 17:46

Sinds het uitbreken van het Corona virus in Nederland en de implementatie van bijbehorende maatregelen is het veel drukker bij de milieustraat in Leeuwarden. Inmiddels is het twee maanden na de start van de ‘Intelligente Lockdown’, en nog steeds krijgen we signalen over lange wachttijden bij de milieustraat, niet alleen in het weekend maar ook doordeweeks. Vanochtend was de wachttijd direct na opening van de milieustraat al langer dan een uur. De fractie van D66 wil van het college weten welke maatregelen er de afgelopen maanden genomen zijn om de drukte te verminderen en wat de effectiviteit van die maatregelen is.

Daarom stelt D66 Leeuwarden de volgende Schriftelijke Vragen aan het college van B&W.

Update 02-06-2020:

De vragen zijn inmiddels beantwoord.

Antwoorden schriftelijke vragen D66 drukte bij milieustraat.

The post Schriftelijke Vragen: Milieustraat Leeuwarden (Beantwoord) appeared first on D66 Leeuwarden .

Motie: Oostelijke Vaarroute en de Prins-Hendrikbrug (Aangenomen)

D66 D66 GroenLinks Leeuwarden 11-03-2020 11:37

De afgelopen weken behandelden wij het ‘Ambitiedocument Verkeer en Vervoer’ in samenhang met de ‘Impressie Spoorzone’. Tijdens het Politiek Dialoog hebben wij al de aandacht gevraagd voor:

– Grotere, centraal gelegen appartementen;

– De fietstunnel op de Schrans;

– Inbreiding binnen de stadsgrenzen mét veel ruimte voor groen.

Naast het aanplanten van veel groen staan wij voor groene daken en gevels. Dat is goed voor de afwatering en aanzien van de gemeente.

Ambities college

Het college heeft mooie doelen in opgenomen in het ambitiedocument.

De fiets op 1 en het spoor naar min 1 klinkt niet alleen goed, maar zal het aangezicht van de spoorzone verbeteren en gezond, duurzaam vervoer stimuleren. Het plan het Van Harinxmakanaal te upgraden naar klasse Va (met ruimte voor grotere schepen) is een logistieke en milieutechnische verbetering. D66 Leeuwarden wil echter naast deze ambities de eigen ambities voor toerisme, aanzicht van de stad en gastvrijheid op de waterkaart zetten.

Daarom hebben wij de Motie Oostelijke Vaarroute en de beweegbare Prins Hendrikbrug samen met FNP, PalGroenLinks en PvdA Leeuwarden ingediend. Dat is gewoon een te mooie ambitie om te vergeten.

Ambitie D66

We maken de vaarroute geschikt voor de Bzm-klasse en de kades en lokale horeca kunnen mee groeien. De levendigheid van de grachten wordt versterkt, zoals je dat nu al rond de Blokhuispoort ziet. Daarmee wordt Leeuwarden aantrekkelijker voor vaarrecreanten en niet in de laatste plaats vergroot scheiden van beroeps- en pleziervaart de veiligheid.

De Motie is aangenomen!

Drie moties gesteund

Daarnaast heeft D66 bij dit onderwerp nog drie moties gesteund. Met de moties Fossielvrije Mobiliteit & Autoluwe binnenstad zet PalGroenLinks in op de ambitie van een gezonde, ruim toegankelijke binnenstad. Beide gedachten staan ook in ons verkiezingsprogramma. Gemeente Leeuwarden dient voor de autoluwe binnenstad gebruik te maken van de lessen die we leren van dezelfde plannen die er zijn voor het Gouverneursplein-gebied.

Fossielvrije Mobiliteit

Voor fossielvrije mobiliteit zien wij de taak van de gemeente vooral in het faciliteren van ondernemers en burgers. Het creëren van mogelijkheden én inventariseren van wensen. Wij willen daarbij de koe bij de horens pakken. Bij het herinrichten van de spoorzone kan meteen die locatie ingevuld worden. Met laadpalen en de daarbij behorende hoogspanningsleidingen. Werk met werk.

De laatste motie Realisatie ambities met behoud van zoveel mogelijk groen van Gemeentebelangen Leeuwarden kunnen we kort over zijn. Daar staan wij voor. Daar vroegen wij in het politiek dialoog aandacht voor. Dat blijven wij benadrukken.

 

https://leeuwarden.d66.nl/2020/03/11/motie-oostelijke-vaarroute-en-de-prins-hendrikbrug-aangenomen/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/03/11/motie-oostelijke-vaarroute-en-de-prins-hendrikbrug-aangenomen/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/03/11/motie-oostelijke-vaarroute-en-de-prins-hendrikbrug-aangenomen/

The post Motie: Oostelijke Vaarroute en de Prins-Hendrikbrug (Aangenomen) appeared first on D66 Leeuwarden .

D66 steunt voorgenomen verkoop Big Bear

D66 D66 SGP Krimpen aan den IJssel 13-12-2019 19:28

Tijdens de raadsvergadering van 12 december is op initiatief van Stem van Krimpen, gesteund door Leefbaar Krimpen en SGP het college bij motie verzocht om het voorlopig koopcontract voor de verkoop van de Big Bear te ontbinden. Op grond van de door het college verstrekte informatie ziet D66 geen steekhoudende juridische argumenten om de voorgenomen verkoop niet te laten doorgaan. Voor D66 vallen de activiteiten van de beoogde koper binnen de gestelde randvoorwaarde ‘maatschappelijke bestemming’ en betekenen de activiteiten van de beoogde koper een verrijking van de kleurrijkheid van Krimpen aan den IJssel. D66 steunt daarom de voorgenomen verkoop.

Al in 2015 is besloten om over te gaan tot de verkoop van de Big Bear met als randvoorwaarde handhaving van de maatschappelijke bestemming. Na een moeizaam verkoopproces, waarbij openbare inschrijving niet lukte, is uiteindelijk via een reguliere verkoop in april 2019 een voorlopige verkoopovereenkomst gesloten. In deze verkoopovereenkomst is een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de resultaten van een Bibob onderzoek (integriteit van de kopende partij) en instemming van het college van B&W. Deze procedure is geheel conform de bevoegdheden van het college van B&W verlopen maar nog niet volledig afgerond, zodat juridische overdracht van het pand nog niet kan plaatsvinden.

De beoogde koper is een organisatie die zich op basis van een hindoeïstische geloofsovertuiging bezighoudt met yoga, meditatie, bestudering van de Vedische geschriften en organisatie van conferenties en festivals. De stichting maakt deze activiteiten voor iedereen toegankelijk onder het motto “eenheid in diversiteit”. Daarmee passen de activiteiten volledig binnen de afgesproken maatschappelijke bestemming van de locatie.

Fractievoorzitter Larry Köster stelt: “De in de aangenomen motie genoemde constateringen en overwegingen hebben vrijwel uitsluitend betrekking op de relatie tussen het college en de raad tijdens de gevolgde procedure. Dit kan geen reden zijn om de koper te duperen door ontbinding van de voorlopige koopovereenkomst. Dat zou ook een daad van onbehoorlijk bestuur zijn.”

Köster stelt dat D66 het nu blokkeren van de verkoop een gemiste kans vindt om Krimpen nog kleurrijker te maken. “Deze stichting vertegenwoordigt een levensopvatting die ook in onze gemeenschap leeft en mede kleur geeft aan de verscheidenheid van Krimpen. Wat D66 betreft zijn de activiteiten van de beoogde koper zeer welkom in Krimpen aan den IJssel”.

 

Zwolle moet snel knoop doorhakken over IJsselhallen

D66 D66 Zwolle 07-11-2019 08:35

Het college moet haast maken met de plannen rond de eventuele verplaatsing van de IJsselhallen in Zwolle. Het huurcontract tussen de gemeente en exploitant Libema loopt in 2023 af en dat betekent dat Zwolle ruim vòòr die tijd moet weten wat het wil met de evenementenhallen. Maar over die vraag heeft de gemeenteraad, ondanks naderende deadlines, niet met elkaar van gedachte kunnen wisselen. Het college zou na de zomer van dit jaar al met een verkenning komen. D66 Zwolle dient daarom tijdens de begrotingsbehandeling vrijdag 8 november een motie in om het college snel met opties te laten komen.

Niet langer wachten met plannen voor IJsselhallen

Als het aan onze fractievoorzitter Sonja Paauw ligt, legt het college in het eerste kwartaal van 2020 een aantal scenario’s over de toekomst van de IJsselhallen op tafel. Volgens Sonja is het zaak om niet langer te wachten, omdat het meerdere jaren duurt om eventueel nieuwe hallen te bouwen. “We weten dat er partijen zijn die graag woningbouw willen op de huidige locatie van de IJsselhallen aan de Veemarkt. Maar wat er vervolgens met de evenementenhal moet gebeuren, dat weten we niet. Terwijl het sneller 2023 is dan je denkt. Hoelang wil het college nog wachten?”

Opties over potentiële alternatieve locaties voor de IJsselhallen

Om er voor te zorgen dat er op tijd een besluit kan worden genomen over de toekomst van de IJsselhallen dient D66 Zwolle vrijdag tijdens de begrotingsbehandeling een motie in die het college opdraagt om haast te maken met de planvorming rond de evenementenhallen. De SP dient deze motie mede in. Zo wil D66 dat er in het eerste kwartaal van 2020 een aantal opties over potentiële alternatieve locaties voor de IJsselhallen komt. Daarmee kan de raad vervolgens het debat voeren en bepalen of Zwolle een grote evenementenlocatie nodig heeft en zo ja, op welke plek die dan moet komen.

Het college liet n.a.v. ons punt weten in het eerste kwartaal van 2020 met plannen te komen.

 

Lees ook: Bouwen in de spoorzone is bouwen voor de toekomst Laat inwoners meebeslissen over monumentenlijst

Dankzij de uitspraak van de ...

D66 D66 Terneuzen 15-08-2019 15:35

Dankzij de uitspraak van de rechtbank in Middelburg komt er beweging in.

Motie ‘Gebiedsontwikkeling WTC/Cambuur’ (Maandag 8 juli 2019)

D66 D66 Leeuwarden 09-07-2019 08:41

De gebiedsontwikkeling van WTC/Cambuur is een omvangrijk project. Wij  vinden het belangrijk dat omwonenden en belanghebbenden in een vroeg stadium kunnen participeren bij ruimtelijke planvorming. Van inspraak naar voorspraak. In 2021 treed de nieuwe omgevingswet in ,waarin participatie een belangrijke rol krijgt.

Er zijn bij de  gebiedsontwikkeling WTC/Cambuur veel partijen betrokken zoals de inwoners van de Schrijversbuurt, Westeinde en de Vosseparkwijk, de wijkpanels, projectontwikkelaar , initiatiefnemers en belanghebbenden.

De fractie van D66 Leeuwarden vindt het zinvol dat bij zo’n omvangrijk project de communicatie samen met boven genoemde partijen wordt geëvalueerd  daarnaast willen wij dat de bevindingen met de raad wordt gedeeld en deze ook  mee te nemen bij de ontwikkeling van het onderdeel participatie in de omgevingsvisie. We dienen daarom een motie in om dit te bewerkstelligen.

Motie Evaluatieproces WTC Cambuur

Bron foto: Leeuwarder Courant

 

https://leeuwarden.d66.nl/2019/07/09/motie-gebiedsontwikkeling-wtc-cambuur-maandag-8-juli-2019/

The post Motie ‘Gebiedsontwikkeling WTC/Cambuur’ (Maandag 8 juli 2019) appeared first on D66 Leeuwarden .

Gisteravond was D66 Assen kritisch ...

D66 D66 Assen 05-07-2019 18:00

Gisteravond was D66 Assen kritisch over het voorstel over het herijken van het parkeerbeleid. D66 is van mening dat er samen naar een oplossing gezocht had kunnen/moeten worden. Samen voor een betere binnenstad van Assen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.