Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

49 documenten

GESLAAGD!

CDA CDA Nuenen, Gerwen en Nederwetten 10-06-2021 21:19

Aan alle examenkandidaten die gehoord hebben dat ze geslaagd zijn, van harte gefeliciteerd namens CDA-Nuenen c.a.

Rotonde de Nieuwe Poort en de Groengordel in het Soesterkwartier

CDA CDA Amersfoort 20-07-2020 15:38

Vlak voor het zomerreces werd de gemeenteraad geïnformeerd over de plannen van het college om de rotonde De Nieuwe Poort veiliger te maken. Laten we vooropstellen dat de onveilige situatie op deze rotonde ook voor de CDA-fractie een doorn in het oog is, wij hebben hier al vaker aandacht voor gevraagd. De mogelijke oplossing die het college nu presenteert, het afsluiten van de aansluiting van de Groningerstraat op de rotonde, zorgt echter voor een andere uitdaging: hoe kan het Soesterkwartier (alsnog) ontsloten worden? Het college kiest nu voor het doortrekken van de Dollardstraat, dwars door de groengordel in het Soesterkwartier! Terecht dat deze plannen, zo vlak voor de zomervakantie, voor veel ophef hebben gezorgd. De groengordel die alom geprezen wordt, die zorgt voor leefbaarheid in de wijk, die zorgt voor rust en ruimte in de wijk, die een pareltje aan de rand van de binnenstad is. Een groengordel die mogelijk dwarsdoorsneden moet gaan worden en waar ook nog veel monumentale bomen voor moeten wijken. En waar de bewoners niet of nauwelijks bij zijn betrokken. Niet voor niets heeft de CDA-fractie in de actualiteitenraad tijdens de laatste raadsvergadering hierover vragen gesteld, ook wij willen de afspraken die in het verleden over het openbaar groen in de stad zijn gemaakt en in beleidsstukken zijn vastgelegd, respecteren. En niet voor niets is het een motie van de hand van de CDA-fractie die ervoor zorgt dat bij alle plannen bewoners en belanghebbenden betrokken moeten worden, starten voor de start! De CDA-fractie stelde daarom vragen over of het afsluiten van de Groningerstraat wel de enige en beste oplossing is voor het veiligheidsprobleem op de rotonde, en of en hoe aan “starten voor de start” bij deze plannen vorm wordt gegeven. Gelet op de grote onrust die ook het college niet kan zijn ontgaan, vraagt de CDA-fractie het college om deze vakantieperiode te gebruiken voor bezinning. Neem de onrust en de kritiek ter harte, ga in gesprek met de bewoners en kijk of er geen andere en betere manier is om het veiligheidsprobleem op te lossen. Jan De van der Schueren (CDA) Foto: AD

Gevoelloos college dendert door bij verharding Jagersboschlaan

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Vught 22-06-2020 20:26

Het gemeentebestuur heeft besloten niet langer te wachten met de werkzaamheden aan de Jagersboschlaan. Het college ziet geen reden om, ondanks dat de rechter het besluit tot verharding heeft opgeschort, de werkzaamheden (o.a. riolering) nog langer uit te stellen. De SP is boos over zo weinig empathie. Het is een buitengewoon kille en klinische afweging. Het feit dat het formeel mag wil immers niet zeggen dat dit besluit ook deugt. Misschien is er inderdaad geen sprake van kapitaalvernietiging, maar dan is er inmiddels wel sprake van de vernietiging van vertrouwen in dit gemeentebestuur.

Eerder diende de SP met D66 en CDA al een motie in om voorlopig af te zien van alle werkzaamheden in afwachting van de finale beoordeling door de rechter. Die motie werd door GB, VVD en PvdA-GroenLinks weggestemd. Het college noemt nu deze stemming als bewijs van draagvlak voor dit besluit. Ook dat klopt formeel. Maar het lijkt in Vught vooral een vrijbrief om bezwaren van betrokken omwonenden en organisaties totaal te negeren.

Het verbaast de SP dat zij in vorige bestuursperiodes juist in dit soort situaties samen met PvdA-GroenLinks optrokken tegen deze willekeur en het ontbreken van echte zeggenschap en invloed van betrokkenen. Nu PvdA-GroenLinks in het gemeentebestuur zit, werkt deze partij echter klakkeloos mee aan die praktijk. En dat terwijl er met een uitstel van enkele maanden geen onoverkomelijke problemen ontstaan, maar wel heel veel sympathie te winnen is.

De Grote CDA-Leiden PUBQUIZ: 10 juno om 20:00

CDA CDA Leiden 06-06-2020 11:16

Wie is de grootste kenner van het CDA Leiden, de Leidse Politiek, de Leidse roots van Minister Hugo de Jonge of de laatste CDA-Burgemeester die Leiden heeft gehad (dat is nog niet eens zo heel lang geleden :-))? Om dat te weten te komen organiseert het CDA Leiden een CDA Pubquiz voor haar Leidse leden. Wie gaat er met de eeuwige roem vandoor en wie mag zichzelf tot ultieme Quizkoning of Quizkoningin van de Leidse afdeling kronen. Komende woensdag 10 juni is het zo ver, dan zal het spektakel losbarsten. Dus geacht CDA-lid, zet die pilsners maar koud, schuif de bitterballen alvast in het vet, scroll deze website nog even door om goed beslagen ten ijs te komen, want zoals Henny Huisman altijd zong 'kan er maar 1 de winnaar zijn'. Dat de Grote CDA-Leiden Pubquizleeft, is af te leiden uit de inmiddels binnengekomen reacties van niet de minste CDA'ers uit het Leidse: "Ik ben erbij woensdag. Al moet ik in een hoekje van dat Kamergebouw gaan zitten met dopjes in mijn oren en laptop op schoot, dat maakt me niets uit! Deze prijs wil ik graag winnen" Julius Terpstra, Tweede Kamerlid. "Ik loop al zo lang mee in de stad en in de afdeling, dat je mij gerust een wandelende encyclopedie kan noemen. Van Goede Tijden Slechte Tijden weet ik niets, maar dat is gelukkig ook niet Leids. Van de goede ouwe Leidse CDA-tijd met Leidse CDA'ers als Corrie Kramp, Joop Walenkamp en Abram Flippo weet ik des te meer. Breng die prijs maar naar de Merenwijk" Wim Bleijie, voormalig fractievoorzitter CDA Leiden. "Ik doe niet aan de Olympische gedachte bij dit soort spelletjes. Er is maar een ding dat telt en dat is dat die onzichtbare beker der eeuwige roem straks bij mij op de schoorsteenmantel staat. CDA-Leiden is my middle-name" Josine Heijnen, CDA Raadslid. De Pubquiz vindt plaats op woensdag 10 juno zoals CDA Minister Grapperhaus dat zou zeggen. Aanvang is 20:00. Plaats van handeling: gewoon bij u thuis. Lid zijn en opgeven is verplicht. Lid worden kan hier, opgeven kan via secretaris Quintijn Mauer: quintijnmauer@hotmail.com.

Vacature: Secretaris bestuur CDA Ommen

CDA CDA Ommen 12-05-2020 13:44

Vanwege het aftreden van Jorinda Wermink is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Ommen vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/vEen korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties;heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkhedenDe secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiële procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13:"De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agendaSamen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Het verslagHet verslag kán door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Verzenden van vergaderstukkenDe secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. JaarverslagWat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. ArchiefDe secretaris houdt het archief bij. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Reageren?Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@ommen.cda.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Ommen'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature: Secretaris bestuur CDA Ommen

CDA CDA Ommen 12-05-2020 13:44

Vanwege het aftreden van Jorinda Wermink is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Ommen vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/vEen korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties;heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkhedenDe secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiële procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13:"De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agendaSamen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Het verslagHet verslag kán door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Verzenden van vergaderstukkenDe secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. JaarverslagWat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. ArchiefDe secretaris houdt het archief bij. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Reageren?Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@ommen.cda.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Ommen'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Exploitatie zwembad De Steur

CDA CDA Kampen 28-04-2020 17:31

Bij de raadsvergadering van 28 april deelde wethouder Meijering namens het college mee dat Sportfondsen Kampen in een gesprek met de wethouders Meijering en Holtland heeft aangegeven de exploitatie van zwembad De Steur te willen beëindigen per 1 november aanstaande. De afgelopen jaren werd de gemeenteraad enkele malen geïnformeerd door het college dat het zwembad rode cijfers draaide. Vooral de inkomsten uit het recreatief zwemmen en de horeca bleven en blijven achter bij de verwachtingen die Sportfondsen had toen het zich in 2014 inschreef voor de exploitatie. Volgens wethouder Meijering heeft Sportfondsen eerder vandaag aangegeven geen mogelijkheden meer te zien om dit probleem op te lossen. CDA Kampen vindt deze gang van zaken erg vervelend voor het personeel van zwembad De Steur en de sportverenigingen die gebruikmaken van het zwembad. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld Deltasteur en Duikteam De Oester. De beslissing van Sportfondsen brengt ongetwijfeld een hoop onzekerheid met zich mee voor de betrokkenen. De fractie van het CDA vindt het belangrijk dat er een goede oplossing komt voor het zwembad. Dat is in het belang van het personeel, de verenigingen en alle Kampenaren die graag hun baantjes trekken. Daarom wensen wij de wethouders Meijering en Holtland veel succes bij de stappen die zij nu moeten zetten. Het CDA gaat daarnaast zo snel mogelijk met de wethouders in gesprek over de ontstane situatie in de raadscommissie.

VVD OISTERWIJK WIL VERDER MET 2 WETHOUDERS

VVD VVD CDA Oisterwijk 22-04-2020 02:30

Door het gedwongen vertrek van Peter Smit als wethouder van de gemeente Oisterwijk, ontstaat er een vacature in het college. Uit de media vernemen wij dat AB, PGB, PrO, CDA en Fractie De Laat op zoek zijn naar een geschikte opvolger.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/39132/vvd-oisterwijk-wil-verder-met-2-wethouders

© Masja Vlaminckx

Wat de VVD betreft hoeft deze vacature echter niet ingevuld te worden. Het is nog slechts enkele maanden tot de verkiezingen in november. Los van de vraag of er geschikte kandidaten te vinden zijn voor die korte periode, moeten we ook rekening houden met een zorgvuldige selectieprocedure en inwerkperiode. Met de slechte herinneringen nog vers in het geheugen aan de opvolging van de eveneens vertrokken PrO-wethouder, zou ons advies zijn om Smits taken onderling te verdelen. Geld om te bouwen is er momenteel toch niet en de ambtelijke aansturing van de sector ruimte kan prima tijdelijk worden overgedragen aan een van de andere portefeuillehouders. Het college voorkomt daarmee bovendien dat er onnodig gemeenschapsgeld wordt uitgegeven in deze tijden van diepe crisis. 

1e digitale Raadsvergadering, kijkt u mee maandag 20 april!

CDA CDA Capelle aan den IJssel 16-04-2020 21:48

1e digitale Raadsvergadering Capelle aan den IJssel maandagavond 20 april om 19.30 uur Graag nodigen wij u uit om mee te kijken en luisteren naar de 1e digitale Raadsvergadering. De link naar Raadskalender :https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/ Agenda digitale Raadsvergadering maandag 20 april 2020. Hamerstukken a. Notitie 'Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v.' b. Coördinatieverordening gemeente Capelle aan den IJssel 2020 c. Voorstel tot het vaststellen van de uitgaven, de wijziging van de reserve, de resterende reserve en de terug te vorderen bedragen van de fractiegelden over het jaar 2019 d. Voorstel tot het vaststellen van de uitgaven, de wijziging van de reserve, de resterende reserve en de terug te vorderen bedragen van de opleidings- /scholingsgelden over het jaar 2019 e. Eerste begrotingswijziging 2020 en kaderbrief 2021 Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten f. Aanpassen / aanvullen van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Capelle aan den IJssel 2018. (In verband met digitale beraadslaging en besluitvorming) g. Aanpassen / aanvullen van de Verordening op de raadscommissies Capelle aan den IJssel 2018. (In verband met digitale beraadslaging en besluitvorming) Bespreekstukken · Koersdocument Gebiedsvisie Florabuurt · Kavelpaspoort Johannahoeve · Voorstel tot het vaststellen van de Wegsleepverordening Capelle aan den IJssel (mogelijk dat dit nog een hamerstuk wordt) Bespreekstuk van de Raadsagenda teruggetrokken Op aangeven vanuit de CDA-fractie, ondersteund door alle fractievoorzitters, heeft de wethouder een eerder geagendeerd bespreekstuk van de agenda teruggetrokken. Uit ons onderzoek en navraag bleek het betrekken van omwonenden in het voortraject niet goed te zijn verlopen. Een plan tot nieuwbouw van 25 appartementen in het gebied Barbizonlaan/Roer. De omwonenden in het Capelse gebied, de flat Barbizonstate, waren niet uitgenodigd geweest bij twee informatieavonden. En naar alle waarschijnlijkheid ook niet bij twee eerdere transformaties in het gebied. Een aan het College gedelegeerde bevoegdheid is het transformeren van kantoren naar woningen. Een initiatief van ontwikkelaars om tot uitwerking te komen van een plan zonder daarmee eerst naar de Raad terug te hoeven komen. Hierdoor kunnen plannen snel vorm krijgen, echter wel met de achterliggende gedachte dat het proces zorgvuldig wordt doorlopen. Mooie ontwikkelingen om zo de meer woningen voor met name jongeren en starters te realiseren. Voor de raad een kaderstellende rol aan de voorkant van een traject. Voor het gebied lag er begin 2019 de opdracht om tot een gebiedspaspoort te komen wat in december gereed zou zijn. Een visie op het gebied voor toekomstige ontwikkelingen wat samen met bewoners wordt vormgegeven. Helaas laat dit ook nog steeds op zich wachten. En loop je hiermee met de visie achter de ontwikkelingen aan. Gelukkig was het plan wat nu voorlag geen transformatie maar nieuwbouw waardoor nu het niet goed doorlopen participatietraject naar voren kwam. Door afwijking van het bestemmingsplan diende de raad een “Ontwerpverklaring van geen bedenkingen” af te geven. Hiermee als raad de controlerende rol op het verloop van het proces. Het is niet de eerste keer dat het CDA bij stadsontwikkelingsprojecten of werkzaamheden in de openbare ruimte gewezen heeft op het niet uitnodigen van direct omwonenden. Of dat plannen vooruit lopen op een visie. De fractievoorzitters van zowel de coalitie als oppositie geven hiermee een duidelijk signaal af aan de nieuwe wethouder dat in Capelle het betrekken van bewoners in een vroeg stadium de norm is. Dit hebben wij ook zo afgesproken in de “Doe Mee” paragaaf. Omdat dit een breed gedragen verzoek is ziet het CDA af om dit via de pers naar buiten te brengen. De wethouder weet wat hem nu te doen staat.

Bericht Fractievoorzitter over maatregelen Corona / Covid-19

CDA CDA Tiel 17-03-2020 14:11

Geen fractieoverleg in het gemeentehuis. Geachte inwoners, De fractie van het CDA-Tiel heeft besloten op grond van huidige berichtgeving en beleid van de Rijksoverheid geen fractieoverleg in het gemeentehuis tot 6 april te laten plaatsvinden. Inspreken tijdens ons overleg is dan ook voorlopig niet mogelijk. Uiteraard staan alle leden van de fractie open voor alternatieve overlegvormen en is zij bereikbaar via de bekende kanalen (telefonisch, whatsapp, Facebook Twitter en CDA-Tiel website). Namens de Fractie, wens ik u allen sterkte in deze moeilijke tijd. Yvonne Son-Stolk Fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.