Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

14 documenten

Persverklaring: 'Amsterdamse oppositiepartijen: stel de invoering van omstreden maatregelen Huisvestingsverordening uit'

CDA CDA GroenLinks VVD D66 Amsterdam 07-12-2019 10:13

De fracties van VVD, CDA, CU, FvD en PvdO roepen het Amsterdamse stadsbestuur op om de omstreden maatregelen rondom woningdelen en Bed&Breakfasts uit te stellen zodat zij eerst beter worden uitgewerkt. De maatregelen zijn volgens deze partijen onvoldoende doordacht om per 1 januari 2020 ingevoerd te kunnen worden en zullen zorgen voor grote problemen rondom woningdelen en Bed&Breakfasts (B&B’s). Zo vrezen studenten in de problemen te komen wanneer hun kamerverhuurder niet aan de nieuwe strenge eisen voldoet. Verhuurders vrezen dat zij door de nieuwe regels kamers niet meer rendabel kunnen verhuren waardoor zij aangeven te zullen stoppen met kamerverhuur. Corporaties hebben reeds aangegeven te gaan stoppen met kamerverhuur. En bonafide B&B-ondernemers die veelal al jaren een deel van hun woning als B&B verhuren, vrezen geconfronteerd te worden met gedwongen sluiting. De fracties van VVD, CDA, CU, FvD en PvdO hebben forse kritiek op het stadsbestuur vanwege de getalsmatige onderbouwing waardoor de effecten niet goed te overzien zijn en omdat de Huisvestingsverordening gemene bepalingen bevat die grote gevolgen zullen hebben voor de huurbescherming en inkomenszekerheid. Daarnaast zijn de maatregelen juridisch uiterst kwetsbaar en hebben ze onevenredig veel nadelige effecten voor kamerhuurders, kamerverhuurders en Bed&Breakfasts eigenaren. Daarom moet het stadsbestuur zulke maatregelen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid invoeren en mogen de cijfers die de basis vormen voor zulke ingrijpende regels niet ter discussie staan. Sterker de rammelende onderbouwing kan bijvoorbeeld leiden tot meer gedwongen sluitingen van bestaande B&Bs dan nu wordt voorzien terwijl deze B&B's al jaren actief zijn en de Amsterdamse gemeenteraad nooit bestaande B&B’s heeft willen raken cq sluiten. Onbedoelde bijeffecten doen zich bijvoorbeeld voor in Landelijk Noord, waar de voorgestelde regels heel vervelend uitpakken voor B&B-eigenaren. Daarom moet het stadsbestuur terug naar de tekentafel om het beleid beter uit te werken en te onderbouwen. Bestaande B&B’s moeten verzekerd worden van een toekomst zoals eerder beloofd door de gemeente. Hetzelfde geldt voor de uitwerking van de regels rondom woningdelen. Het kan niet zo zijn dat de nieuwe regels dusdanig ingrijpend zijn dat het kameraanbod daardoor drastisch zal verminderen terwijl de schaarste op de woningmarkt al heel groot is. De fracties roepen daarom de Amsterdamse coalitie van o.a. D66 en GroenLinks op om vooral de tijd te nemen en het geheel eerst goed uit te denken, draagvlak te creëren, onrust weg te nemen en gedegen voorlichting op te tuigen. Tijdens een persontbijt op 11 december 2019 (aanvang 7.45u) voorafgaand aan de tweede commissiebehandeling zullen VVD, CDA, CU, FvD en PvdO graag toelichten wat hun bezwaren zijn. Dit persontbijt is toegankelijk voor alle media en wordt aangeboden door een B&B-ondernemer (Zwanenburgwal 258) die met sluiting wordt bedreigd.

Laat vrijwilligers VVV niet zwemmen!

CDA CDA VVD D66 PvdA Doesburg 02-11-2019 09:50

Tijdens de algemene beschouwingen hebben we als CDA (met D66) een amendement ingediend met de titel "Toekomst voor VVV Doesburg". VVV Doesburg zit in zwaar weer. Er is de afgelopen jaren fors ingezet op het toerisme in Doesburg. Zo is op initiatief van het CDA de stadspromotor geïntroduceerd en zie het resultaat. Daarnaast is er een marketingplan opgesteld waarin ook de VVV uitvoeringstaken heeft. Zij zijn het gastvrije visitekaartje van onze stad. De hele opzet werkt zo goed uit dat we ondertussen veel meer bezoekers (er wordt zelfs gesproken van 1 miljoen) per jaar naar Doesburg halen. De VVV is echter niet veranderd qua capaciteit. Via inspraak en twee (brand)brieven heeft de VVV aangegeven het niet langer te kunnen volhouden als zij niet kunnen voorzien in extra (betaalde) kracht. Zij zijn bereid om verder in te teren op eigen reserves maar vragen nadrukkelijk aan de gemeente om over de brug te komen. Zo niet, dan zien zij zich genoodzaakt te stoppen in 2020. Wat het CDA betreft zijn hier meerdere dingen aan de hand. Daarbij constateren wij dat er in de Programmabegroting niets is opgenomen om een handreiking te doen aan de VVV. De oplossing lijkt daarom ook om in overleg samen te kijken wat waarom benodigd is. Of anders kan. Wat ons betreft daarom ook het voorstel (amendement in dit geval) om voor 1 jaar € 25.000 extra te bestemmen voor de VVV zodat in alle rust en in goed overleg een oplossing gevonden kan worden. Die rust is wat ons betreft cruciaal. De VVV kent 49 vrijwilligers. Allen met een hart voor Doesburg. Daar moeten we ontzettend zuinig op zijn. Het is daarom ontzettend belangrijk een betrouwbare overheid te zijn. Hoe kunnen wij van alles van vrijwilligers vragen als we niet eens bereid zijn hen adequaat te helpen en te reageren op hun verzoek, terwijl we veel meer van ze zijn gaan vragen? Coalitiepartijen VVD, Stadspartij Doesburg en PvdA/GL wilden het amendement niet steunen. Zij volgen daarin de reactie van wethouder Boone. Hij geeft aan dat hij in gesprek gaat en als er geld nodig is dat hij dan met een verzoek terug komt. Wat ons betreft een misser. We laten 49 vrijwilligers zwemmen omdat we niet met de integrale afwegingen op hun noodkreet willen ingaan. Onze hoop is dat VVV en wethouder op korte termijn een heldere oplossing vinden die voor beiden werkbaar en goed is. En mocht dat geld kosten (dat kan haast niet anders), dan denken wij nog eens terug aan deze vergadering..

Doorstart coalitie

CDA CDA VVD Waalre 17-05-2019 05:42

De fracties van CDA, VVD en AWB hebben overeenstemming bereikt over een doorstart van de coalitie met deze drie partijen. Wij denken met deze samenwerking de continuïteit van bestuur te waarborgen. We spreken opnieuw de steun uit aan het voltallige college en onderschrijven de afspraken zoals in het Waalres Akkoord. De komende periode geven we nader invulling aan deze hernieuwde samenwerking. Het volledige persbericht vind je hier.

PvdA treedt toe tot coalitie Stichtse Vecht

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Stichtse Vecht 18-02-2019 18:15

VVD, GroenLinks en CDA hebben met de PvdA gesprekken gevoerd over toetreding van de PvdA tot de coalitie. De uitkomst van deze gesprekken is voorgelegd aan de achterban van de partijen. Inmiddels hebben alle partijen hun steun uitgesproken voor de gemaakte afspraken. Daarmee staat niets de nieuwe coalitie meer in de weg. De PvdA zal ook een wethouder leveren. Maarten van Dijk is de beoogde kandidaat hiervoor. Door toetreding van de PvdA tot het college ontstaat er weer een coalitie met een politieke meerderheid. De partijen zullen tijdens de raadsvergadering van 5 maart a.s. een motie indienen met daarin voorstellen tot aanpassing van het Collegewerkprogramma (CWP). Reactie CDA De CDA fractie is tevreden met het bereikte onderhandelingsresultaat, waardoor de PvdA toetreedt tot de coalitie van VVD, GroenLinks en CDA. In de afgelopen jaren werkten we al veel samen op de sociale dossiers met de PvdA. We zien de nieuwe samenwerking daarom met veel vertrouwen tegemoet. De nieuwe bestuursstijl gericht op samenwerking met inwoners en alle partijen in de raad blijft leidend. Door dit akkoord kan het college doorgaan met de belangrijke ontwikkelingen voor onze inwoners, zoals meer betaalbare woningen, duurzaamheid, het vitaal platteland, de plannen voor Bisonspoor en versteviging van de samenwerking met wijk- en dorpsraden. De CDA fractie wenst Maarten van Dijk veel succes toe bij zijn werk als wethouder. Verdere informatie vanuit het persbericht: De vier partijen hebben afgesproken dat het coalitieakkoord overeind blijft. Het CWP wordt op een aantal onderdelen aangepast: Sociaal domeinDe preventieve aanpak om hoge zorgkosten te voorkomen of te beperken wordt verder doorgezet. Omdat de reserves in het sociaal domein inmiddels zijn uitgeput, zet het college zich in om de budgetten en uitgaven in het sociaal domein in balans te brengen. Daarbij ligt de focus op efficiency, minder bureaucratie en effectiviteit. Bovendien wordt gekeken naar het voorzieningenniveau. Eventuele autonome groei wordt gedekt uit de meerjarenbegroting. Sociale woningbouwHet huidige college stuurt al sterk op sociale woningbouwprojecten. Om deze lijn verder door te zetten is afgesproken dat bij nieuwbouwprojecten minimaal 30% sociale huur wordt gerealiseerd. Doel hiervan is de wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Stichtse Vecht aan te pakken, doordat er meer betaalbare woningen beschikbaar komen. Werk maken van werkOnder de titel “ Stichtse Vecht WERKT!” wordt tijdens de coalitieperiode 150.000 euro extra geïnvesteerd om mensen uit de bijstand duurzaam aan werk te helpen. Nadruk wordt gelegd op een positieve en motiverende manier van werken, waarbij maatwerk centraal staat. Openbare ruimteEr wordt extra ingezet op de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte. Niet alleen wordt ingezet op een kwaliteitsverbetering van het openbaar groen, maar ook op bestrating, het onderhoud van de parken, en de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Bovendien worden particuliere initiatieven op het gebied van vergroening gestimuleerd, door de mogelijkheid van een “ groenbonus” te onderzoeken. Gebiedsgericht werkenEr komt een nieuwe visie om op een moderne manier een impuls te geven aan het gebiedsgericht werken. In overeenstemming met de nieuwe bestuursstijl en de invoering van de Omgevingswet zetten we in op bewonersparticipatie, zichtbaarheid van het bestuur, duidelijke communicatie en een goede ontsluiting van informatie (transparantie). BestuursstijlDe door het college ingeslagen weg met de nieuwe bestuursstijl wordt door alle partijen van harte onderschreven, en zal onverminderd worden voortgezet. Het college werkt aan een stevig democratisch bestuur dat betrouwbaar, verbindend en stabiel samenwerkt en het vertrouwen geniet van de inwoners. Partijen hebben over verschillende dossiers gesproken, waaronder Bisonspoor. Ten aanzien van het parkeren in Bisonspoor is afgesproken dat er een structurele oplossing komt voor de parkeerproblematiek waaronder lang parkeren en parkeren in de wijk. Door de inspanningen van wethouder Van Dort de afgelopen periode om Bisonspoor in goede samenwerking met Wintertrust te ontwikkelen, ontstond er met de komst van de PvdA momentum om voor de korte termijn aanvullende afspraken te maken om de parkeerproblematiek in de wijk aan te pakken. In de nieuwe parkeergarage worden naast de 50 parkeerplaatsen nog 100 extra plaatsen (op kenteken) beschikbaar gesteld voor inwoners. En het braakliggend terrein wordt na de sloop van P2 door Wintertrust tijdelijk om niet ter beschikking gesteld voor P+R doeleinden. Eerder waren door het college al afspraken gemaakt met Wintertrust over het creëren van een sociale ruimte en de realisatie van maximaal 100 zorgwoningen. Deze afspraken zijn aangescherpt in die zin dat de gemeente over de exploitatie van de sociale ruimte gaat en het college een inspanningsverplichting heeft om de genoemde 100 zorgwoningen daadwerkelijk te realiseren. PvdA kon destijds niet instemmen met het CWP. De gemaakte afspraken en wijzigingen die nu voorliggen zijn voor de PvdA aanleiding om nu wel in te stemmen met het CWP. Als de motie wordt aangenomen op 5 maart zal het CWP worden aangepast en wordt de nieuwe versie gepubliceerd op de gemeentelijke website.

De laatste raadsvergadering van 2018

CDA CDA VVD Winterswijk 21-12-2018 12:43

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2018 heeft Wilma Elsinghorst namens het CDA aandacht gevraagd voor de moeilijke situatie waarin veel van onze agrariërs verkeren. Door de fosfaatproblematiek, steeds wijzigende regelgeving en de plicht om de asbestdaken te saneren zitten veel agrariërs in de problemen. Het CDA heeft het college opgeroepen om op korte termijn de problemen in kaart te brengen door middel van keukentafelgesprekken en aan te geven hoe hulp kan worden geboden. Ook is er door Sandra Prinsen aandacht gevraagd voor het lage aantal mensen dat zich in Winterswijk laat vaccineren. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de mensen zelf, maar ook voor de omgeving. Het CDA heeft het college opgeroepen om met de GGD in gesprek te gaan om de vaccinatiegraad te verhogen. Tot slot werd er door Jacqueline van der Vinne namens het CDA nogmaals aandacht gevraagd voor de onveilige situatie voor fietsers op de rotondes. Op rotondes die van de gemeente zijn heeft de fietser voorrang en op rotondes die van de provincie zijn heeft de auto voorrang. Dat snapt toch niemand? Het CDA heeft suggesties gedaan hoe dit beter kan. Na de vragen hield Steven Vuijk namens het CDA een pitch over een slimme flitspaal die geen bekeuringen uitdeelt, maar juist mensen beloont die zich aan de maximum snelheid houden. De beloning is een klein bedrag aan een goed doel. Hierna kwamen de bespreekstukken aan de orde. Tijdens de bespreking van de belastingverordening ging het vooral over armoedebestrijding. Wim Wassink heeft daarbij aangegeven dat het CDA voor een structurele aanpak gaat, zoals afgesproken in het coalitieakkoord, en niet voor symptoombestrijding. Daarom is het CDA ook tegen het zomaar gratis verstrekken van ID-kaarten aan mensen in de bijstand. Het CDA wil juist door een structurele aanpak voorkomen dat mensen hun hand moeten ophouden voor een gratis ID-kaart. Bij het beleidskader voor zonneparken diende Wim Wassink namens het CDA een amendement in, gesteund door de VVD en WB, om grootschalige zonneparken mogelijk te maken. Wel hebben we er een plafond van 120 hectare aan gekoppeld om te voorkomen dat onnodig veel landbouwgrond wordt omgezet in zonneparken. Het amendement werd aangenomen waardoor opnieuw een belangrijke stap is gezet naar een energieneutraal Winterswijk in 2030

De laatste raadsvergadering van 2018

CDA CDA VVD Winterswijk 21-12-2018 12:43

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2018 heeft Wilma Elsinghorst namens het CDA aandacht gevraagd voor de moeilijke situatie waarin veel van onze agrariërs verkeren. Door de fosfaatproblematiek, steeds wijzigende regelgeving en de plicht om de asbestdaken te saneren zitten veel agrariërs in de problemen. Het CDA heeft het college opgeroepen om op korte termijn de problemen in kaart te brengen door middel van keukentafelgesprekken en aan te geven hoe hulp kan worden geboden. Ook is er door Sandra Prinsen aandacht gevraagd voor het lage aantal mensen dat zich in Winterswijk laat vaccineren. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de mensen zelf, maar ook voor de omgeving. Het CDA heeft het college opgeroepen om met de GGD in gesprek te gaan om de vaccinatiegraad te verhogen. Tot slot werd er door Jacqueline van der Vinne namens het CDA nogmaals aandacht gevraagd voor de onveilige situatie voor fietsers op de rotondes. Op rotondes die van de gemeente zijn heeft de fietser voorrang en op rotondes die van de provincie zijn heeft de auto voorrang. Dat snapt toch niemand? Het CDA heeft suggesties gedaan hoe dit beter kan. Na de vragen hield Steven Vuijk namens het CDA een pitch over een slimme flitspaal die geen bekeuringen uitdeelt, maar juist mensen beloont die zich aan de maximum snelheid houden. De beloning is een klein bedrag aan een goed doel. Hierna kwamen de bespreekstukken aan de orde. Tijdens de bespreking van de belastingverordening ging het vooral over armoedebestrijding. Wim Wassink heeft daarbij aangegeven dat het CDA voor een structurele aanpak gaat, zoals afgesproken in het coalitieakkoord, en niet voor symptoombestrijding. Daarom is het CDA ook tegen het zomaar gratis verstrekken van ID-kaarten aan mensen in de bijstand. Het CDA wil juist door een structurele aanpak voorkomen dat mensen hun hand moeten ophouden voor een gratis ID-kaart. Bij het beleidskader voor zonneparken diende Wim Wassink namens het CDA een amendement in, gesteund door de VVD en WB, om grootschalige zonneparken mogelijk te maken. Wel hebben we er een plafond van 120 hectare aan gekoppeld om te voorkomen dat onnodig veel landbouwgrond wordt omgezet in zonneparken. Het amendement werd aangenomen waardoor opnieuw een belangrijke stap is gezet naar een energieneutraal Winterswijk in 2030

Gratis parkeren op zondagochtend in Noord

CDA CDA VVD ChristenUnie Amsterdam 29-11-2018 15:00

Nergens in Amsterdam hoef je zondagochtend te betalen voor parkeren, behalve in Amsterdam-Noord. Het CDA kaartte dit al enkele maanden geleden aan bij de wethouder Verkeer en Vervoer, Sharon Dijksma. Woensdag 28 november heeft CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma een motie ingediend om dit beleid te corrigeren. Deze is mede ingediend met de VVD, ChristenUnie, DENK, Partij voor de Ouderen en Forum voor Democratie. Dit beleid is bijvoorbeeld een probleem voor enkele gebedshuizen rondom de Kamperfoelieweg. Daar zitten een Koptische kerk, een moskee en een katholieke kerk die op zondagochtenden verschillende maatschappelijke activiteiten organiseren. Ook hebben veel van deze gebouwen een regionale functie. Nu worden manier worden Noorderlingen, bezoekers en mensen die slecht ter been zijn op de kosten gejaagd. Uiteindelijk is de motie van het CDA met een grote meerderheid door de Amsterdamse gemeenteraad overgenomen, en zal er ook in Noord gratis kunnen worden geparkeerd. Het is nu aan de wethouder om dit in te voeren. Wij houden een vinger aan de pols.

https://m.rtvoost.nl/nieuws/294863/op ...

CDA CDA VVD PvdA Zwartewaterland 04-07-2018 14:50

https://m.rtvoost.nl/nieuws/294863/oppositie-wil-helder-plan-voor-terugbrengen-schulden-gemeente-zwartewaterland

Coalitie-akkoord 2018- 2022 past op CDA- uitgangspunten!

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 15-06-2018 08:37

Het coalitieakkoord 2018-2022 bezien vanuit de beginselen van het CDA Het CDA kent een aantal kernbegrippen, of beginselen, die als uitgangspunt dienen voor het politiek handelen van het CDA en voor alle CDA-politici in Europa, ons land, de provincie en de gemeente én voor de inrichting van de samenleving. Het is goed om die regelmatig als leidraad te gebruiken bij het politiek optreden van iedere dag. Daarom ligt het vanuit onze optiek voor de hand om nu ook het coalitieakkoord van CDA, Groen Links, VVD en ChristenUnie voor de nieuwe bestuursperiode 2018- 2022 van Houten te toetsen aan die beginselen. Wij hebben bij ieder van onze vier uitgangspunten tien passages uit het coalitieakkoord 2028- 2022 Duurzaam, ondernemend en dichtbij’ gezocht en gevonden, die passen bij dát uitgangspunt. (N.B.Het paginanummer verwijst naar waar die passage is te vinden in het coalitieakkoord 2018- 2022- te raadplegen op www.houten.nl) In ons CDA- verkiezingsprogramma 2018-2022 staat: “Het CDA is bij uitstek een lokale partij, geworteld in alle lagen van onze Houtense samenleving. De kandidaten op onze lijst zijn ook actief in het verenigingsleven. Zij staan midden in die samenleving. Het zijn allemaal mensen, die vanuit hun eigen geloofs- en levensovertuiging aan politiek doen”. En daarbij gelden de vier CDA-uitgangspunten: Wij zetten in op solidariteit, dat burgers op elkaar betrokken zijn en naar elkaar omzien. Dat gaat niet alleen over geld. Wie geraakt is door het lot van de ander, kan niet anders dan in beweging komen. We hebben specifiek oog voor het verenigingsleven, waar die solidariteit vaak handen en voeten krijgt. In het coalitieakkoord: 1. Uit Toekomstvisie Houten 2025, die mede ten grondslag ligt aan het Collegeprogramma: Wij stellen de mens centraal! (pag. 2) 2. Belangrijkste aandachtspunten: Hoe zorgen we ervoor, op een persoonsgerichte manier, dat iedereen naar vermogen kan meedoen in onze samenleving? Ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten, inkomen en gezondheid? (pag.2) 3. Onder ‘onze sociale omgeving’: We streven naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen naar vermogen kan meedoen en een waardevolle bijdrage kan leveren. Het gaat daarbij niet om eenrichtingsverkeer, maar om wederkerigheid. Iedereen voelt zich thuis in Houten en draagt een steentje bij. (pag. 15) 4. Onder onze sociale omgeving: We hebben een aantal minimaregelingen. Die zijn bedoeld om mensen met de laagste inkomens te ondersteunen en een armoedeval te voorkomen. Als criterium voor ondersteuning geldt een percentage van het sociale minimum. Samen met betrokken instellingen evalueren we de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen. (pag. 18) 5. De bibliotheek vormt als onderdeel van het Huis van Houten een ontmoetingsplek voor inwoners. De bibliotheek moet laagdrempelig zijn. Het terugdringen van laaggeletterdheid is een belangrijk doel. Ter vergroting van de maatschappelijke waarde wordt er dit jaar een nieuwe opdracht aan de bibliotheek geformuleerd met bijbehorende (financiële) middelen. (pag. 21) 6. Onder ‘persoonlijke en digitale dienstverlening’: Persoonlijk contact staat hoog in het vaandel. Vragen en initiatieven van de samenleving staan centraal en we ondersteunen en handelen naar wat mensen nodig hebben. (pag. 23) 7. Ook onder ‘zorgdoelgroepen’ en mensen met een beperking is een woningbehoefte, waarin we willen voorzien. We zijn groot voorstander van nieuwe woonvormen als alternatief voor intramurale zorg, ook voor jeugdigen. (pag. 7) 8. We willen dat statushouders volwaardig deel uitmaken van de Houtense samenleving. We zoeken naar opties om hen hiervoor al in een eerder stadium naar werk te begeleiden, zodat ook de inburgering en het leren van de taal sneller kunnen gaan. (pag. 17) 9. Bij dit alles hebben we speciale aandacht voor aangepast, begeleid en beschut werk voor mensen met een beperking. De gemeente neemt hier haar verantwoordelijkheid in en gaat hier voortvarend mee aan de slag. Om te ontdekken wat hierbij de beste werkwijze is, zetten we experimenten op, zoals de basisbaan (pag. 17) 10. We zorgen ervoor dat kwetsbare groepen (zoals statushouder, LHBTI’ers en mensen met een beperking hun aanspreekpunt bij de gemeente kennen (pag.16) Ons uitgangspunt van gerechtigheid staat voor eerlijkheid en rechtvaardigheid. Wij willen een eerlijke samenleving, waar onrecht wordt aangepakt. Er zou in oneerlijke situaties meer maatwerk mogelijk moeten zijn. Minder regels, meer verantwoordelijkheid. Een betrouwbare overheid stelt duidelijke grenzen en geeft mensen zekerheid. In het coalitieakkoord: 1. Wij hebben de ambitie om een fors aantal sociale woningen te bouwen (pag. 6) 2. De komende jaren willen we een forse inspanning leveren zodat onze inwoners een geschikt huis kunnen vinden. Te veel inwoners staan te lang op de wachtlijst voor een geschikte woning. Het gat tussen het beschikbare aantal woningen en de woningbehoefte willen we zo veel mogelijk dichten. (pag. 6) 3. We vinden het belangrijk dat ouderen en mensen met een beperking mobiel blijven. We faciliteren hiervoor duurzame oplossingen op maat en zorgen zo voor een passend alternatief voor openbaar vervoer binnen de Rondweg en naar de kleine kernen. (pag. 11) 4. We willen opnieuw naar het hele sociale domein in onderlinge samenhang kijken en daar ook onderwijs en arbeidsparticipatie bij betrekken. Door flexibeler te werken, beleidsterreinen beter op elkaar af te stemmen en de zorgcoördinatie te verbeteren, kunnen we aansluiten bij de leefwereld van de inwoner. We kunnen maatwerk leveren en het beschikbare geld effectiever inzetten. (pag. 16) 5. We onderzoeken hoe we mantelzorgers kunnen ontlasten, bijvoorbeeld door respijtzorg. En we bedenken of en hoe we flexibeler kunnen omgaan met regels voor mantelzorgwoningen. (pag. 16) 6. Werken is één van de manieren om mee te kunnen doen in de samenleving. Werk biedt mensen die in armoede leven de kans om daaruit te komen. Door werk, betaald of onbetaald, krijgen mensen ook structuur en waardering. Arbeidsparticipatie regelen we zoveel mogelijk lokaal, met inzet van de Houtense Werktafel. Deze willen we dan ook in stand houden. (pag. 17) 7. Aanpak van armoede heeft de absolute aandacht. Het is onacceptabel dat zo’n 1.500 gezinnen in Houten leven rond het bijstandsniveau. Werk is daarbij een belangrijke factor, maar ook de terugdringing van laaggeletterdheid. (pag. 18) 8. Samen met jongeren en gezinnen die er op eigen kracht of met hun sociale netwerk niet uitkomen, wordt gezocht naar passende hulp. Preventie en op tijd de juiste hulp krijgen, dichtbij huis of school, zijn belangrijke uitgangspunten. We stimuleren dat lokale instanties en professionals nog beter samenwerken. Zo kunnen we beter maatwerk leveren. (pag. 18) 9. We willen de komende jaren stappen zetten om flexibeler met budgetten om te gaan. We kunnen deze dan makkelijker preventief en lokaal inzetten. (pag. 18) 10. Goede ondersteuning begint bij ‘vinden en gevonden worden’. We leveren zoveel mogelijk maatwerk en handelen vanuit de bedoeling van de regels. (pag. 15) Vanuit het besef van verbondenheid tussen de generaties weet het CDA zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur. Het rentmeesterschap vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd. We beschermen wat van waarde is. Om een betere samenleving achter te laten zijn ook innovatie en ondernemerschap nodig. Dat moedigen we aan en de resultaten geven wij die waardering, die dat nodig heeft. In het coalitieakkoord: 1. Bij duurzaamheid gaat het om een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen: we kijken naar de huidige behoeften die mensen hebben en hoe die in de toekomst ontwikkeld kunnen worden zonder dat de mensen, het milieu of de economie in gevaar komen. Het is dus een zeer breed begrip. Het raakt in veel opzichten ons leven en onze omgeving. Het komt daarom ook overal in dit coalitieakkoord terug. (pag. 4) 2. In 2019 komt er een klimaatplan met nieuw beleid op het gebied van duurzaamheid. In dat plan staan thema’s als de energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie centraal. pag.4) 3. De raad heeft eerder de ambitie uitgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn. Deze ambitie blijft overeind. Dat betekent dat we niet kunnen volstaan met het tempo waarin de energietransitie tot nu toe is gerealiseerd. Houten neemt haar verantwoordelijkheid in energieopwekking, energiebesparing en voor een circulaire economie. Dit doen we ook in U10-verbandii door gezamenlijk tot een regionale energiestrategie te komen. (pag. 4) 4. We willen het rentmeesterschap van de aarde vormgeven: we zorgen samen voor de wereld waarin we leven. We willen dat er meer ruimte komt voor flora en fauna in onze gemeente, waarmee we recht doen aan de Toekomstvisie Houten 2025. We maken een totaalvisie op flora en fauna. (pag.7) 5. We houden ons buitengebied bewoonbaar, bereikbaar en duurzaam groen. Bij projecten en gebiedsontwikkeling in het buitengebied is het uitgangspunt dat we bij elke activiteit kijken naar de mogelijkheid voor versterking van natuurwaarden. We houden daarbij rekening met de positie van de agrarische ondernemers en de inwoners en wegen de verschillende belangen altijd in samenspraak af. (pag.7) 6. Door klimaatverandering krijgen we te maken met hogere temperaturen, nattere winters, heftigere buien en drogere zomers. We willen onze omgeving klimaatbestendig inrichten zodat dat we de gevolgen van klimaatverandering op kunnen vangen. We werken daarbij samen met gemeenten, provincie, het hoogheemraadschap en de veiligheidsregio. Deze partijen hebben afgesproken aan de slag te gaan met vier klimaatthema’s: veiligheid, hitte, droogte en wateroverlast. (pag. 12) 7. We willen in Houten meer ruimte voor ontplooiing op kunst-, cultuur- en sportgebied. De gemeente draagt eraan bij dat kunst, cultuur en sport laagdrempelig en breed toegankelijk zijn. (pag. 20) 8. We hechten groot belang aan cultureel erfgoed: het zorgt voor historisch besef en maakt dat je trots op Houten bent. We vernieuwen het bestaande beleid. (pag. 21) 9. Onze missie is daarbij: een duurzaam en groen Houten, met ruimte voor experimenten en eigen initiatieven, waar we omzien naar elkaar. Kortom: een Houten waar het goed toeven is en blijft voor onszelf, voor nieuwe inwoners en voor toekomstige generaties. (pag. 2) 10. We zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers in Houten. We willen sneller meer duurzame en sociale ondernemers. We verleiden hen en helpen hen actief om zich hier te vestigen en stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. (pag. 12) En tenslotte leggen we niet alle problematiek neer bij de overheid, maar zijn wij als de burgers ook zélf verantwoordelijk voor een goed functionerende samenleving. Vanuit onze optiek van gespreide verantwoordelijkheid erkennen wij het maatschappelijk initiatief. Mensen, buurten, sportclubs, scholen, kerken, zorginstellingen, bedrijven: zij leveren allemaal een unieke bijdrage aan de samenleving en weten vaak zelf heel goed hoe dingen geregeld moeten worden. In het coalitieakkoord: 1. Dit coalitieakkoord beschrijft hoe de coalitiepartijen met deze vraagstukken aan de slag willen gaan. Maar dat willen en kunnen we niet alleen. Daarom vragen we de raad en vertegenwoordigers uit de Houtense samenleving om met ons mee te denken. ….. Een agenda waarin we vastleggen hoe we mét de samenleving gemeentelijk beleid ontwikkelen en uitvoeren. Waarin we afspreken wie wat doet. (pag. 3) 2. Over grote maatschappelijke opgaven, bij de totstandkoming van beleid en bij de uitvoering van beleid, gaan we in gesprek met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In samenwerking met hen komen we tot concrete en breed gedragen oplossingen voor vraagstukken. Dat leidt tot betere besluiten en effectief bestuur. (pag. 22) 3. Maar we willen meer. Samen met Houtenaren stellen we een zogenaamde samenlevingsagenda op. Hierin leggen we vast hoe we samen vraagstukken oplossen. Daarin spreken we ook af wie wat doet. Jaarlijks bekijken we samen waar we staan, welke nieuwe ontwikkelingen er zijn en wat dit betekent voor het komende jaar. (pag. 22) 4. Initiatievenbudget: Het college krijgt de beschikking over een budget waarmee het snel financieel kan handelen. We kunnen daarmee goede initiatieven uit de samenleving, waarvoor een kleine bijdrage van de gemeente wordt gevraagd, financieren. Het college kan het geld ook inzetten om een proef te starten of een second opinion uit te voeren. (pag. 23) 5. Houten heeft een rijk vrijwilligersleven in de cultuur-, welzijns- en sportsector en bij kerken. Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de Houtense samenleving. (pag. 20) 6. We betrekken de Houtense ondernemers nog meer bij de arbeidsparticipatie. Daarbij ontzorgen en ondersteunen we hen zoveel mogelijk. We hebben zo min mogelijk beperkende regelgeving en gaan vanuit de bedoeling met regels om. Zo vergemakkelijken we het ondernemers om mensen in dienst te nemen. (pag. 17) 7. We hebben een digitaal gemeentelijk loket voor bestaande en nieuwe ondernemers, met daaraan gekoppeld één aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt willen we ontwikkelen tot een initiatievenmakelaar. Deze makelaar haalt initiatieven op bij ondernemers, begrijpt hen, denkt mee en wijst hen de weg. (pag. 13) 8. De gemeente werkt samen met onderwijs, zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, kerken en ondernemers. (pag. 15) 9. We pakken de uitvoering van het burgerinitiatief over cultuureducatie verder op en reserveren daar geld voor. We stellen samen met de scholen een programma op voor cultuureducatie op scholen. Het uitgangspunt daarbij is een flexibel aanbod dat aansluit bij de behoefte van de scholen en de versterking van de deskundigheid op de school. Bij de verdere uitwerking hiervan betrekken we actief de scholen. (pag. 21) 10. We willen op weg naar een nieuw evenwicht tussen expertise uit het gemeentehuis en uit de samenleving…… Zo geven wij samen verder vorm aan ons mooie Houten! Wij hopen dat u deze match van CDA-uitgangspunten en het coalitieakkoord ook herkent. Wij zijn daar heel tevreden over! Om al die idealen te verwezenlijken, is er veel werk te doen in de komende gemeenteraadsperiode 2018-2022. En dat gaan we doen! En dat doen wíj met de intentie, die de leus van ons verkiezingsprogramma was: ‘Groei naar nóg beter’ Daarom is het goed dat u op 21 maart 2018 op het CDA hebt gestemd!

CDA visie op het bestemmingsplan Eerbeek

CDA CDA D66 VVD Brummen 13-03-2018 22:28

In een intensieve periode van vier jaar heeft het huidige College, met een CDA-wethouder, in Brummen veel bereikt. Bij de start in 2014 had de gemeente Brummen een financieel zwakke positie, werd geconfronteerd met diverse zorgtaken die overgeheveld werden van Rijk en Provincie naar de gemeenten. Als gevolg daarvan moest de ambtelijke organisatie aangepast worden. Allemaal onderwerpen die voortvarend opgepakt en nagenoeg afgerond zijn. Daar bovenop was er het dorp Eerbeek dat volledig ‘op slot’ zat. Op slot, omdat eerder ontwikkelde plannen voor het centrum van Eerbeek niet mogelijk bleken te zijn vanwege strenge wetgeving om geur- en geluidsoverlast door de papierindustrie te voorkomen. Het College heeft nu een nieuw plan ontwikkeld, waarmee Eerbeek eindelijk verder kan. Dat vraagt moed én vertrouwen.Voor Eerbeek en de regio zijn de papierindustrie en aanverwante bedrijven een belangrijke bron voor werkgelegenheid. Direct en indirect wordt door grote en kleine ondernemers werk geboden aan 4000 mensen! De maatschappelijke, sociale en economische betekenis van de bestaande bedrijvigheid is uiterst belangrijk. Tegelijkertijd is de ruimtelijke situatie in het dorp complex geworden, omdat het dorp rond de industrie gebouwd is. Industrie, andere ondernemers en bewoners hebben soms uiteenlopende belangen en dat geeft spanningen. Nieuwe initiatieven voor woningbouw, uitbreiding van bedrijven en aanpassingen van de centra leverden een complexe situatie op die in de vorige collegeperiode volstrekt onvoldoende is aangepakt en geleid heeft tot een slot op de deur tot vernieuwingen en veranderingen in Eerbeek.M(ilieu) E(ffect) R(apportage) en bestemmingsplan Hoe kunnen we nu de belangen van iedereen op één lijn krijgen? Dat zal nooit helemaal lukken. Het is altijd een zaak van geven en nemen, proberen evenwicht te bereiken. Provincie, industrie en gemeente hebben deze collegeperiode de handen uit de mouwen gestoken. In een nieuwe MER hebben ze hun uiterste best gedaan een balans te vinden in de belangen van woonomgeving en industrie. Het resultaat: In het verleden vastgestelde geluid -en geurcontouren die rond de (papier) industrie liggen worden niet verder uitgebreid, integendeel: ze worden zone-gewijs ingeperkt. Hiermee worden de belangen van zowel de omwonenden als van de industrie zo goed mogelijk geborgd. In het bestemmingsplan dat voorligt, is deze uitwerking vastgelegd.Heeft de burger ook meegesproken? Het voorliggende bestemmingsplan is stap voor stap ontwikkeld. De gemeente heeft in diverse bijeenkomsten tekst en uitleg gegeven en belanghebbenden is naar hun mening gevraagd. Deze is samen met onderdelen uit de zienswijzen waar mogelijk ook al verwerkt in de concepten. Het is belangrijk om te weten dat nog lang niet alles is dichtgetimmerd. Alleen de hoofdcontouren zijn vastgelegd in het nieuwe bestemmingsplan. En het College al heeft aangegeven dat na de beslissing van de raad alle mogelijkheden benut zullen worden om de diverse onderdelen van het plan met de betrokkenen te bespreken. Samen met hen zal naar de beste oplossing voor de invulling van de onderdelen gezocht worden.En nu? Het onderwerp Bestemmingsplan/MER Eerbeek stond gisteren, 22 februari, op de agenda van de raadsvergadering. Bij het vaststellen van de agenda heeft de VVD echter het verzoek ingediend om dit onderwerp van de agenda te halen. De VVD had meer tijd nodig om de stukken te bestuderen. D66 en IPV volgden dit voorstel en na een lange schorsing van de vergadering is het besluit genomen om het onderwerp te verschuiven naar de raadsvergadering op 15 maart. Dan kan er eindelijk een historisch besluit worden genomen over de toekomst van Eerbeek. Het CDA zal unaniem vóór het bestemmingsplan kiezen, omdat:• dan eindelijk het slot weer van Eerbeek gaat en er weer gebouwd mag gaan worden. De mensen van Eerbeek hebben immers lang genoeg gewacht.• de papierindustrie een zeer belangrijke economische factor is in Eerbeek, die ook op de lange termijn direct en indirect werkgelegenheid biedt aan ruim 4000 mensen. Wij vinden het belangrijk dat de vestigingen van de papierindustrie in Eerbeek blijven.• de “gaten” in Eerbeek eindelijk weer gevuld kunnen gaan worden. Met volop mogelijkheden voor woningen voor ouderen en starters. Bijvoorbeeld op de locatie van de Triangel, de Hoek Illinckstraat/Stuyvenburchstraat, het Kerstenterrein en het terrein tegenover voormalig Spoorzicht. Hier kunnen volop mogelijkheden komen voor huisvesting voor ouderen met een mix van koop- en huurwoningen: duurzame ‘nul op de meter’ woningen en appartementen.• wij in deze complexe situatie van begrijpelijke verschillende belangen van industrie en omwonenden, tegemoet willen komen aan de wens van de papierindustrie om een modern Logistiek Centrum op het Burgers terrein te realiseren. Dat nieuwe logistiek Centrum moet wel voldoen aan de nieuwe duurzaamheidseisen (minder uitstoot CO2) , zoals het voorkomen van onnodige transportbewegingen en het gebruik maken van elektrische transportmiddelen.• er dan woningbouw kan plaats vinden op de terreinen van de C. Van Leeuwenschool en de Enk.• de Eerbeekse Enk kan worden aangepakt. Woningstichting Veluwonen is al vele jaren van plan om renovaties en nieuwbouw in dit gebied te laten plaats vinden. Nu kan het!• De openbare ruimte kan verbeterd worden ingedeeld. Er kunnen bijvoorbeeld meer fietspaden en/of fietsvriendelijke wegen komen.• de stationsomgeving eindelijk ontwikkeld kan worden, zodat de bedrijvigheid op het gebied van recreatie en toerisme op gang komt. Misschien een papiermuseum en een gezellig terras of eethuis?• en vergeet niet de ontwikkeling van De Beek. Per slot van rekening dankt Eerbeek er zijn naam aan. De beek kan een veel prominentere plaats krijgen, meer bovengronds, beter zichtbaar en toeristisch aantrekkelijk (fietspad).Het slot van Eerbeek af. Dat willen we, zodat er weer gebouwd kan worden. En het plan voor het centrum kan geconcretiseerd worden. Er komt nieuw elan in Eerbeek. Kom op, schouders eronder!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.