Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

20 documenten

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

Een kat in het nauw maakt rare sprongen: Lelystad Airport en de overheid

SP SP PvdA Gelderland 26-04-2019 07:32

Herziening luchtruim, onder die naam kregen de Provinciale Staten een brief van Gedeputeerde Staten (GS) die nogal wat weerstand oproept, zo bleek tijdens de Statenvergadering (24 april 2019). Een zoveelste hoofdstuk in de discussie over uitbreiding van Lelystad Airport, het aantal vluchten en de hoogte waarop gevlogen wordt. GS lijkt in haar brief steeds meer aan de hand van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Defensie te gaan lopen. De SP Gelderland blijft zeggen: pak de luchtvaart aan op vervuiling, op het vernielen van de natuur en leefomgeving en leg belasting op de brandstof (kerosine) en vooral: maak het OV goedkoper.

Daar waar het eerst onmogelijk was de vliegtuigen van en naar Lelystad Airport op grote hoogte te laten vliegen kan het nu ineens wel. De overheid wil alles op alles zetten om rupsje-nooit-genoeg, de luchtvaart, verder te laten groeien. Groei gaat boven alles, de luchtvaart wordt geen strobreed in de weg gelegd.

'Maar het gaat niet alleen over laag of iets minder laag vliegen', zegt Maurits Gemmink (statenlid SP). 'Het gaat ook over de grote vervuiling die de tienduizenden extra vluchten veroorzaken. Het gaat over de grote vervuiling die onze Gelderse natuur aantast. Over dode eiken op de Veluwe en de sterfte van bijzondere plantensoorten door de overmatige hoeveelheden stikstof. Voor de SP is er maar een oplossing en dat is dat Lelystad Airport niet opengaat als afvoerputje van Schiphol.'

De statenbrief stelt de SP niet gerust. GS gaat, op een paar eenvoudige vragen na, mee met de nieuwe voorstellen voor aanvliegroutes en hoogten van de minister. Daarmee gaat GS voorbij aan twee moties die met brede steun door Gelderse Staten zijn aangenomen.

Gemmink stelde de gedeputeerde Josan Meijers (PvdA) de volgende vragen:

- Waarom vraagt GS niet aan de minister wanneer de luchtvaart eindelijk eens gaat betalen voor de enorme vervuiling die ze veroorzaken? - Waarom de luchtvaart geen belasting betaalt over de kerosine die ze gebruikt? - Waarom de CO2 uitstoot van de luchtvaart niet meetelt in de uitstootcijfers van Nederland? Sterker nog, de vervuiling van de luchtvaart telt bij geen enkel land mee. - Waarom een treinreis naar Londen vele malen duurder is dan een vliegreis naar Londen?

'Nogmaals, de oplossing voor de ongebreidelde groei van Schiphol zit niet in het openen van Lelystad. De oplossing zit hem in het eerlijk belasten van de luchtvaart. Vliegen moet een eerlijke prijs krijgen en openbaar vervoer moet goedkoper worden. En Lelystad Airport mag niet uitbreiden', aldus Gemmink.

Lelystad airport: nog 1 dag om een ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 20-02-2019 18:12

Lelystad airport: nog 1 dag om een zienswijze in te dienen! Stop uitbreiding, stop laagvliegen! Minister van Nieuwenhuizen: "Schiphol mag verder groeien dan 500.000." De rest van Nederland:
* dient vandaag nog een zienswijze in tegen overloopluchthaven Lelystad en tegen autonome groei. Het is mooi geweest! De Partij voor de Dieren vindt dat de luchtvaart niet moet groeien maar moet krimpen: #300k2030. Help mee om dit besluit tegen te houden en laat uw stem horen. Uw zienswijze indienen kan nog tot morgn, 21 februari! Uw zienswijze kunt u hier insturen: https://fd2.formdesk.com/minienm/zienswijzenprocedure_ontwerpbesluit_tot_wijziging_luchthavenbesluit_Lelystad/?get=1&sidn=baccfe3457d645689acdb0de6b1b2f1a De samenwerkende Actiegroepen tegen Lelystad hebben een handige website gemaakt die u helpt om de zienswijze in te dienen, met een voorbeeld van een zienswijze. Deze kunt u downloaden en naar eigen idee aanpassen. https://www.zienswijzelelystadairport.nl/ __________ Nog even op een rijtje: Het Kabinet Rutte wil Lelystad Airport openstellen voor 45.000 starts en landingen per jaar. Om dat mogelijk te maken moet over grote delen van Oost-Nederland laag worden gevlogen omdat het luchtruim al vol zit met vliegtuigen van en naar Schiphol. Waarom is dat een slecht plan? - Geluidsoverlast boven woongebieden, met verstoring van de nachtrust en gezondheidsklachten tot gevolg - Verstoring van natuur, het is nergens meer echt stil - Extra gevaar voor vogels in de buurt van het vliegveld - Heel veel extra uitstoot van CO2, terwijl we alles op alles moeten zetten om die uitstoot juist láger te krijgen tegen klimaatverandering - Heel veel extra uitstoot van stikstof die in onze kwetsbare natuurgebieden terecht komt en de natuur aantast - Heel veel extra uitstoot van (ultra)fijnstof, met heel veel gezondheidsschade. Het luchthavenbesluit dat dit mogelijk maakt ligt sinds december ter inzage: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2018/12/14/ontwerp-luchthavenbesluit-lelystad

Minister van Nieuwenhuizen: ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 18-02-2019 08:27

Minister van Nieuwenhuizen: "Schiphol mag verder groeien dan 500.000." De rest van Nederland: * dient binnen drie dagen een zienswijze in tegen overloopluchthaven Lelystad En dus ook tegen autonome groei. Het is mooi geweest! #300k2030 Uw zienswijze indienen kan nog tot 21 februari! https://www.facebook.com/partijvoordedierenGelderland/photos/a.223687521088075/1870356776421133/?type=3&notif_id=1550421881568381&notif_t=page_post_reaction

Vandaag waren kandidaat statenleden ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 16-01-2019 21:47

Vandaag waren kandidaat statenleden Maarten Witberg en Dominique P. Schön en statenlid Maaike Moulijn bij een debatavond over vliegveld Lelystad. Wij willen een stil, schoon en klimaatneutraal Gelderland. Dus geen laagvliegroutes, minder vliegverkeer, geen uitbreiding vliegveld Lelystad, duurder vliegverkeer (vervuiler betaalt) en beter en goedkoper treinverkeer voor Europese reizen. Wij vinden dat de provincie dit in haar zienswijze moet opnemen die naar de minister wordt gestuurd. Je kunt zelf ook een zienswijze insturen, zie: https://www.zienswijzelelystadairport.nl

Dode eik en petitie aangeboden bij Tweede Kamer

SP SP Gelderland 07-12-2018 14:51

Uit protest tegen de uitbreidingsplannen van vliegveld Lelystad heeft de SP dinsdag 4 december een dode eik naar de Tweede Kamer gebracht. SP-Statenlid Astrid Vollebregt heeft samen met een aantal lokale actiegroepen een petitie overhandigd aan de vaste Kamercommissie I&W. De petitie en de eik zijn een protest tegen de laagvliegroutes van vliegveld Lelystad. De SP wil dat de uitbreiding van Lelystad Airport een halt wordt toegeroepen vanwege de overlast en natuurschade.

SP-Statenlid Astrid Vollebregt bracht onder veel media-aandacht de dode eik persoonlijk per platte kar van de Veluwe naar Den Haag: “Deze dode eik is een symbool voor wat er met onze natuur gebeurd als de regering ongebreidelde uitbreiding van het vliegverkeer toestaat. De planten en dieren op de Veluwe en in andere natuurgebieden hebben het nu al zwaar door teveel uitstoot van fijnstof en stikstof van landbouw, industrie en het verkeer. En wanneer er straks 45.000 extra vluchten laag over de Veluwe komen gaat het helemaal mis. De uitstoot zorgt voor verzuring in de grond. Eiken sterven, de heide vergrast en ook de dieren lijden er onder. En dan hebben we het nog niet eens over de geluidsoverlast en de fijnstof waar bewoners onder de vliegroutes last van gaan krijgen. Uit naam van de natuur en de kinderen van morgen moeten we dit voorkomen!”

Aanbieden van de petitie in het gebouw van de Tweede Kamer.

De SP verzet zich vanaf het eerste moment tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Zowel in de Tweede Kamer als lokaal wordt er actie gevoerd. Vollebregt: “Lang waren we roepende in de woestijn. Gelukkig is het bestuur van onze provincie Gelderland nu ook om. Ze willen niets meer weten van laagvliegroutes. En vanuit Brussel is de regering al op de vingers getikt over de regels rond stikstofuitstoot. Daar komt bij dat de Europese Commissie nu ook kritiek heeft op de regeling waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat luchtvaartmaatschappijen wil dwingen vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad. Ik hoop dat in de Tweede Kamer het besef nu doordringt dat het tijd is om op de rem te trappen.”

SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin en SP-Statenlid Astrid Vollebregt bij de eik.

De dode eik mocht niet in Den Haag blijven. Vollebregt: “We hebben de boom weer mee terug genomen naar de Veluwe. We zoeken een mooie plek op de Veluwe als symbool voor de strijd die velen al jaren voeren tegen vliegveld Lelystad.”

 

Partij voor de Dieren wil geen ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Gelderland 15-11-2018 11:39

Partij voor de Dieren wil geen uitbreiding van vliegveld Lelystad. Dat is beter voor Gelderland, milieu en het klimaat. https://gelderland.partijvoordedieren.nl/nieuws/provinciale-staten-spreekt-zich-uit-geen-laagvliegroutes-boven-gelderland

PAS-wet Europees afgeschoten: lage vliegroutes Lelystad Airport op de tocht

SP SP Gelderland 09-11-2018 15:30

Het Europese hof heeft bepaald dat het Nederlandse programma om stikstof terug te dringen (PAS) niet voldoet. De bedoeling van die Programmatische Aanpak Stikstof is om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Stikstof is zeer schadelijk voor kwetsbare natuurgebieden. Volgens het Europees Hof van Justitie mogen vergunningen alleen maar afgegeven worden als wetenschappelijk vaststaat dat het geen grotere milieuschade oplevert. Voor de SP genoeg reden om ook de besluiten over de uitbreiding van Lelystad Airport te heroverwegen.

De geplande uitbreiding van vliegveld Lelystad zal zorgen voor een enorme toename van stikstofuitstoot boven kwetsbare natuurgebieden op de Veluwe. Niet alleen omdat vanaf 45.000 vluchten per jaar gaan plaatsvinden. Deze vliegtuigen moeten ook nog eens extra laag vliegen omdat het rijk niet eerst het luchtruim opnieuw wil indelen.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/11/pas-wet-europees-afgeschoten-lage-vliegroutes-lelystad-airport-op-de-tochtSP Statenlid Astrid Vollebregt: “Vliegtuigen op lage hoogtes zoals nu bedacht, moeten op vol vermogen vliegen om in de lucht te blijven. Deskundigen hebben laten weten dat zij daardoor 2600 kg méér uitlaatgassen produceren per vlucht. Deze uitstoot vindt ook nog eens zeer laag bij de grond plaats, dus de effecten voor het milieu zijn desastreus.

Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat zei dat zij ruimte hadden gereserveerd voor de extra uitstoot binnen de PAS-wet (Programmatische Aanpak Stikstof). Ze zeiden dat de uitbreiding van vliegveld Lelystad een zogenaamd prioritair project is. Waar die ruimte zit is onduidelijk, omdat de stikstofdepositie te hoog is.”

De gevolgen van teveel stikstof zijn al te zien in verschillende natuurgebieden in Gelderland. Vollebregt: “Teveel stikstof zorg voor zure regen. Inmiddels is onze oer Hollandse eik ernstig bedreigt. Veel eiken houden het niet vol en sterven af. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat de vogels door de zure regen al gebroken pootjes in het ei hebben, de eischalen vroegtijdig breken en de spieren van de vogels verzwakken. Sommige vogelsoorten broeden al niet eens meer. De zure regen spoelt de mineralen uit de grond en dit kan volgens geoloog Huig Bergsma, nooit meer herstellen. Betekent dit het einde van de Veluwe?”

De SP maakt zich niet alleen zorgen om de natuur. Volgens Vollebregt is ook de volksgezondheid in gevaar: “Al die vliegtuigen die laag over onze provincie vliegen stoten tonnen (ultra)fijnstof uit. En wat laten we achter voor onze kinderen als de natuur verpietert. Het MER-onderzoek in 2014 over de milieueffecten van Lelystad gaat alleen maar over een cirkel rondom Lelystad en men is er bovendien ten onrechte vanuit gegaan dat de vliegtuigen onmiddellijk zouden stijgen…niet dus. Bovendien waarschuwt men al wel binnen dat Milieu-effect Rapport (MER) dat de Noord-Veluwe een overload aan stikstofoxides krijgt en dat er wat betreft het effect van de milieuschade een leemte in onze kennis is.Zolang er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de laagvliegroutes voor het milieu, mag geen toestel op lage hoogte over de Veluwe vliegen!”

Op 4 december zal de SP samen met andere actiegroepen en organisaties een petitie aanbieden aan de Tweede Kamer. Vollebregt: “Het sterven van onze prachtige eiken zullen we zichtbaar maken door met een dode eik op een platte wagen achter een trekker richting Den Haag te gaan. De toekomst van onze kinderen, onze kleinkinderen, de Veluwe en alle andere natuur staat op het spel. De petitie zal namens hen ingediend worden, omdat zij geen stem hebben.”

Teken hier de petitie tegen uitbreiding vliegveld Lelystad

Vertrouwen: het kwam te voet, het ging per vliegtuig

D66 D66 Gelderland 27-10-2018 11:27

Gisteren was minister Cora van Nieuwenhuize op de dag af één jaar verantwoordelijk voor het dossier Lelystad Airport. Statenlid Antoon Kanis (D66) maakt in het onderstaande stuk de balans op: ‘Het vertrouwen in het proces rond Lelystad Airport heeft een nieuw dieptepunt bereikt.’

Gisteren, op 26 oktober, was het precies één jaar geleden dat Cora van Nieuwenhuizen door Koning Willem Alexander werd beëdigd tot minister van Infrastructuur en Waterstaat. Daarmee werd ze als minister verantwoordelijk voor het dossier Lelystad Airport. Vanaf dag één was de minister helder: een belangrijke taak op dit dossier was het terugwinnen van vertrouwen. De minister zou transparanter zijn en in gesprek gaan met inwoners.

Hoewel er ook in oktober 2017 al weinig vertrouwen over was, leek het wel zo eerlijk om de nieuwe minister een kans te geven het anders te doen dan haar voorganger. En de eerste maanden begon ze voortvarend. Ze kwam regelmatig op bezoek in Gelderland om met bestuurders en inwoners te praten en ze liet de fouten in de milieu effectrapportage herstellen. Tot zover een prima start. Ook werd besloten de opening van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen. Een mooi gebaar om te laten zien dat een zorgvuldig proces van belang is. Tegelijkertijd was dit uitstel onontkoombaar, omdat de Europese Commissie de Nederlandse regels die maatschappijen van Schiphol naar Lelystad moet dwingen nog steeds niet heeft goedgekeurd.

Richting de zomer van 2018 leek het herstel van vertrouwen weer van de baan. In Kamerbrieven in juni en juli staat dat het luchtruim vanaf 2023 heringedeeld zou worden. Tot dusver was het uitgangspunt altijd dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw ingedeeld zou zijn. Die herindeling is essentieel, want alleen met die herindeling kunnen de vliegroutes over Gelderland en Overijssel omhoog naar normale hoogtes voor vliegverkeer. Een nieuw standpunt over het herindelen, verpakt in een brief vol wollige taal. Geen transparantie en toch weer een flinke deuk in het vertrouwen.

En afgelopen week daalde dat vertrouwen tot een nieuw dieptepunt. In een nieuwe Kamerbrief liet de minister weten niks te doen met de meetresultaten van de ‘belevingsvlucht’. Tijdens deze proefvlucht over de nieuwe routes werden op bijna alle meetpunten hogere geluidswaarden gemeten dan berekend. Metingen die door de minister nu afgedaan worden als ‘niet ongebruikelijk hoog’.

Inwoners, bedrijven en politiek in Oost Nederland zijn er klaar mee. Het vertrouwen is weg. Laagvliegroutes over Gelderland en Overijssel zijn niet acceptabel. Lelystad Airport kan pas open als deze routes helemaal van de baan zijn. Een jaar geleden had minister Cora van Nieuwenhuizen een goed voornemen: het vertrouwen terugwinnen. Ze heeft nu nog één kans om dat voornemen waar te maken.

Dat is door nu eerst het luchtruim volledig opnieuw in te delen en Lelystad Airport geen dag eerder te openen!

OPINIE: De Veluwe wankelt door vliegveld Lelystad

SP SP Gelderland 22-10-2018 14:15

De directeur van Lelystad Airport mevrouw Hannie Buis, stelt dat de discussie over uitbreiding van vliegveld Lelystad over fictie gaat. Maar als er iets fictie blijkt te zijn, zijn dat volgens SP-Statenlid Astrid Vollebregt de afspraken die de luchtvaartsector afgelopen jaren met omwonenden hebben gemakt. "De overheid is wat betreft de luchtvaart vaak onbetrouwbaar geweest. Geen afspraak wordt nagekomen. En daar wordt ook de Veluwe nu de dupe van."

"We moeten maar zien of na herindeling van het luchtruim de vliegroutes hoger over de Veluwe zullen gaan. Deze vliegroutes kunnen namelijk niet omhoog. Er is geen luchtruim genoeg. Daar heeft de Luchtverkeersleiding al in 2008 voor gewaarschuwd. Toch is men gewoon doorgegaan met de plannen voor Lelystad. Grotere belangen, zoals Schiphol, Europol en defensie claimen het luchtruim boven Gelderland. Ze gaan zich echt niet schikken naar het kleine Lelystad. En de natuur op de Veluwe draagt de gevolgen.

Wat er door vliegtuigen op lage hoogtes, met vliegen op maximaal vermogen, wordt uitgestoten aan uitlaatgassen is verre van fictief. De uitlaatgassen bevatten vooral CO2, Stikstofoxides, fijnstof en ultrafijnstof. Dit komt in grotere hoeveelheden op lage hoogtes over de Veluwe heen.

In de Milieu Effect Rapportage van 2014 wordt al gesproken over een overload aan Stikstofoxides op de Noord Veluwe. Het rapport behelst echter slechts een cirkel van zo’n 25 km rondom Lelystad. Men ging er vanuit dat de vliegtuigen onmiddellijk zouden gaan stijgen boven het oude land. Niet dus. Een MER m.b.t. de Veluwe en verder is nooit uitgevoerd. Men verklaart ook nog in de actualisatie van deze MER dat er een leemte is aan kennis als het om milieu-effecten gaat. Nergens is er een toezegging dat men zich gaat bekwamen. Men veronderstelt, men verwacht, men schat in….. Wat is er nu fictie?

De overheid berekent, want ze verklaren met een stalen gezicht dat metingen altijd hoger uitkomen. Aangezien hen dat onwelgevallig is, gaat men berekenen! Dan komt het beter uit. Heel veel berekeningen zijn inmiddels al door deskundigen achterhaalt. Ik heb daar een woord voor gevonden: narcismopathie. Dat is een ziekelijke neiging rekenmodellen zo krom te trekken, dat de uitkomsten precies in eigen straatje vallen…

Stikstofoxides zullen de al veel te hoge Stikstofdepositie verder omhoog brengen. Er is nu al schade m.b.t. de biodiversiteit, zowel boven- als ondergronds. Eiken sterven. Vogels hebben al gebroken pootjes in het ei. Mineralen spoelen onomkeerbaar uit en de grond verarmt. De natuur is al ziek. Dit gaat nog erger worden.

Ultrafijnstof: Ondanks dat de overheid beweert dat daar (nog) niets over bekend is, heeft het RIVM een heel rapport op hun site staan over UItrafijnstof en het effect op zoogdieren: Longen, hart en zenuwstelsel worden aangetast. Wij mensen zijn zoogdieren. Hoezo niets bekend? Onderzoek van de Erasmus Universiteit heeft aangetoond dat kinderen in de baarmoeder al hersenschade krijgen door ultrafijnstof…..

In heel Nederland worden mensen belaagd met lage vliegroutes van stijgende en dalende vliegtuigen. Teuge krijgt meer binnenlandse vluchten omdat het paracentrum weg moet vanwege de lage vliegroutes. Over dorpen zoals Klarenbeek zullen naast de laagvliegroutes meer “Teugevliegtuigen” het dorp (over)belasten.

Hoenderloo, ultiem Veluws vakantiedorp, krijgt naast de laagvliegroutes de uitbreiding van vliegveld Deelen te verwerken…. met grote Herculestoestellen. De Veluwe is de enige groene postzegel midden in Nederland en Europees beschermd natuurgebied, met Europese habitat- en vogelrichtlijnen. Onze overheid treedt die met voeten.

Wij zijn rentmeester van deze aarde. De natuur is de enige voorwaarde om te kunnen leven.Wat gaan wij nalaten aan onze kinderen, kindskinderen en al het leven in de natuur? Zij hebben geen stem. Wie moet er voor hen opkomen en zorgen dat er nog rust, frisse lucht en een mooi leven in een gezonde omgeving voor hen is weggelegd? Laten wij onze verantwoording nemen en voor hen opkomen, en de uitbreiding van vliegveld Lelystad een halt toeroepen!"

Astrid Vollebregt-de Groot

SP-Statenlid

Dit opiniestuk verscheen in aangepaste vorm in dagblad de Stentor op 20 oktober 2018.

Teken hier de petitie tegen uitbreiding van vliegveld Lelystad! 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.