Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

6 documenten

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Algemene Ledenvergadering steunt deelname aan College Zaanstad | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Zaanstad 27-10-2019 00:00

Op zaterdag 26 oktober hebben de leden van GroenLinks in een ALV deelname aan het college van Zaanstad, als ook de voordracht van Wessel Breunesse als kandidaat wethouder, ondersteund.

GroenLinks Zaanstad sluit samen met zes andere partijen een nieuw coalitieakkoord voor Zaanstad. De partijen zijn met elkaar het gesprek aangegaan nadat het college haar meerderheid in de gemeenteraad verloor. Het nieuwe akkoord kent een aantal belangrijke punten voor GroenLinks op het gebied van groen, schoon vervoer, de fiets, duurzaamheid en wonen. Ook levert GroenLinks een kandidaat voor de portefeuilles “Ruimtelijke Ontwikkeling, Natuur en Landschap, Milieu en Klimaatadaptatie”: Wessel Breunesse.

Over Wessel Breunesse: Wessel Breunesse (40 jaar) werkt op dit moment als bestuursadviseur bij de gemeente Haarlem. Daarvoor was hij werkzaam als bestuurder en onderhandelaar bij vakbond CNV. Breunesse is sinds 1997 lid van GroenLinks en op verschillende manieren actief geweest voor die partij. Van 2002 tot 2010 was hij raadslid en fractievoorzitter in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer. Binnen GroenLinks Zaanstad is hij sinds 2013 actief binnen het bestuur en de fractie, waardoor hij goed bekend is met de Zaanse politiek. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij in ’t Kalf.

Wessel Breunesse: “De stad groeit. Er is een enorme behoefte aan betaalbare woningen. Tegelijkertijd liggen er enorme kansen om wijken duurzaam, groen en klimaatbestendig te maken. Ik heb er ontzettend veel zin in om hier samen met de andere partijen en de stad aan te gaan werken.”

GroenLinks Zaanstad is blij met de voordracht. Omdat hij de Zaanstreek en haar politiek goed kent, ervaren is met het werken in een complexe bestuurlijke omgeving en geruime tijd actief is voor de partij.

Coalitie akkoord: Duurzaam, schoon en groen

Er zijn 7 partijen die een coalitieakkoord sluiten (GroenLinks, D66, PvdA, CDA, ChristenUnie, VVD en Rosa). Daarnaast hebben de SP en Democratisch Zaanstad op een aantal onderwerpen een inbreng gegeven. GroenLinks Zaanstad is tevreden met het proces en de uitkomst. Een aantal voor GroenLinks belangrijke punten worden toegevoegd aan het coalitie akkoord, zoals de fietscoördinator, schoon vervoer en een Zaanse groennorm.

Fractievoorzitter Romkje Mathkor: “We hebben intensief met de andere partijen gesproken en voelden veel steun om Zaanstad voor te bereiden op een duurzame toekomst. Ruim baan voor de fietser, betere plannen voor schoon vervoer, en genoeg groen in de buurt voor iedereen.”

Betrouwbaar en betaalbaar openbaar ...

GroenLinks GroenLinks D66 Nieuwegein 22-01-2019 16:21

Betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer: een noodzaak voor Nieuwegeiners! Veel Nieuwegeiners zijn voor werk en andere zaken afhankelijk van betrouwbaar en betaalbaar Openbaar Vervoer (OV). GroenLinks zet in op het realiseren van een fijnmazig openbaar vervoernetwerk. De huidige problemen met de tram in combinatie met de prijsverhoging van het OV passen daar niet in. Door de toename van het aantal storingen in het tramverkeer in de regio Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein is de betrouwbaarheid van de tramverbinding in het geding. Reizigers zijn daarvan de dupe. Je kunt één keer je werkgever bellen dat je te laat op je werk komt als gevolg van het uitvallen van de tram. Vijf keer moeten bellen dat je te laat komt wordt problematisch. GroenLinks wil dat het openbaar vervoer een aantrekkelijkere keuze is dan de auto in onze regio. Juist nu en in de toekomst van Nieuwegein is iedereen gebaat bij minder autogebruik. GroenLinks kijkt uit naar de beantwoording van de door onze collega’s van D66 gestelde vragen aan het Nieuwegeinse college. We willen vooral van het college weten hoe in Nieuwegein het reizen met OV betrouwbaar blijft, ondanks de werkzaamheden aan de tramlijnen. Zie ook: https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/unieuws/20190121-1700/

Betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer: een noodzaak voor Nieuwegeiners! | Nieuwegein

GroenLinks GroenLinks D66 Nieuwegein 22-01-2019 00:00

Veel Nieuwegeiners zijn voor werk en andere zaken afhankelijk van betrouwbaar en betaalbaar Openbaar Vervoer (OV). GroenLinks zet in op het realiseren van een fijnmazig openbaar vervoernetwerk.

De huidige problemen met de tram in combinatie met de prijsverhoging van het OV passen daar niet in. Door de toename van het aantal storingen in het tramverkeer in de regio Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein is de betrouwbaarheid van de tramverbinding in het geding. Reizigers zijn daarvan de dupe. Je kunt één keer je werkgever bellen dat je te laat op je werk komt als gevolg van het uitvallen van de tram. Vijf keer moeten bellen dat je te laat komt wordt problematisch. GroenLinks wil dat het openbaar vervoer een aantrekkelijkere keuze is dan de auto in onze regio. Juist nu en in de toekomst van Nieuwegein is iedereen gebaat bij minder autogebruik. GroenLinks kijkt uit naar de beantwoording van de door onze collega’s van D66 gestelde vragen aan het Nieuwegeinse college.

We willen vooral van het college weten hoe in Nieuwegein het reizen met OV betrouwbaar blijft, ondanks de werkzaamheden aan de tramlijnen.

Zie ook: https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/unieuws/20190121-1700/

Raadsvragen Buizentracé Brandevoort | Helmond

GroenLinks GroenLinks D66 Helmond 08-07-2018 00:00

In het coalitieakkoord valt te lezen dat het college "een actieve lobby voert tegen het vervoer van giftige stoffen door onze stad (per vrachtwagen of trein) of (via buizen) onder de grond."

Door GroenLinks en D66 zijn op 2 Juli vragen aan de raad ingediend over de status van het plan om buizen onder de grond te leggen voor het vervoer van chemische stoffen.

In 2012 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de 'Structuurvisie Buisleidingen 2012-2035’ gepresenteerd. Er is destijds onder druk van het bedrijfsleven (specifiek de chemische industrie in Limburg) gekozen voor een 'kort' tracé via Helmond. Op het moment dat deze structuurvisie werd vastgesteld, was het gebied boven het tracé nog niet bebouwd, maar inmiddels zou het tracé onder of zeer dicht tegen de wijk Brandevoort komen te liggen.

1a. Liggen er op dit moment buisleidingen voor giftige of anderzijds risicovolle stoffen onder de grond in de gemeente Helmond? 1b. Zo ja, wat is de kortste afstand tot woningen van die leidingen? 1c. Wat is de wettelijke minimale afstand tussen transportbuizen en woningen? 1d. Voor welke (categorie) stoffen zijn de huidig aanwezige buizen en de buizen van het nieuwe tracé bestemd?

In 2013 is een zienswijzeprocedure gestart die volgens een recente brief aan het college nog altijd niet is afgerond.

2a. Heeft het toenmalige college in 2013 een zienswijze ingediend? 2b. Wat hield deze zienswijze in? 2c. Is hier een reactie op gekomen vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Milieu of het Ministerie van Binnenlandse Zaken?

3a. Zijn er na 2013 nog nieuwe stappen mogelijk geweest en door het op dat moment zittende college ondernomen om te voorkomen dat het nieuwe tracé onder de wijk Brandevoort komt te liggen? 3b. Wanneer verwacht het college nieuwe ontwikkelingen rondom dit tracé?

4. Is het huidige college op dit moment in contact met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de nationale politiek over de uiterst onwenselijke situatie die dit tracé gaat creëren?

5. Wat doet het college om de inwoners nabij het tracé helder te informeren en zijn er stappen die inwoners zelf kunnen ondernemen om de komst van dit tracé te voorkomen?

6. Indien het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn plannen niet wijzigt, wat kan de gemeente Helmond dan nog ondernemen om te voorkomen dat het tracé er komt?

Thomas Tuerlings                    Stef Stevens Lara Tamarinof

GroenLinks                        D66

Helaas lopen veel mensen met een ...

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 VVD PvdA 's-Gravenhage 01-06-2018 09:18

Helaas lopen veel mensen met een fysieke beperking tegen problemen op als ze in Zuid-Holland de bus willen nemen. GroenLinks vraagt om actie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.