Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

29 documenten

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Raadhuisplein in Rijen gaat volgende week op de schop

PvdA PvdA CDA Gilze en Rijen 23-03-2020 20:04

PvdA betreurt niet gewenste ombouw

Raadhuisplein in Rijen gaat volgende week op de schop

Terwijl de gevolgen van het Coronavirus ons dagelijkse leven volledig beheersen, spreken andere gebeurtenissen in onze gemeente wellicht minder tot de aandacht.  Toch gaat volgende week maandag in het centrum van Rijen een ingrijpende gebeurtenis van start. Drie kruispunten op het Raadhuisplein worden omgebouwd, waarbij de fietsers de voorrang wordt ontnomen.

 

Al tientallen jaren discussie over het Raadhuisplein

Het Raadhuisplein is al vele jaren onderwerp van discussie in onze gemeente. De huidige situatie met onder meer een onoverzichtelijke verkeersafwikkeling, onveilige kruispunten en te hoge trottoirbanden roept veel weerstand op. Om deze reden is in 2014 in de gemeenteraad besloten tot onderzoek naar een beter functionerende verkeersafwikkeling.

Het hiervoor door B&W uitgezette voorbereidingstraject en voorkeursvariant heeft veel vragen opgeroepen. Desondanks besloten de coalitiepartijen Kern’75, CDA en Gemeentebelang in 2016 in te stemmen met een omstreden voorstel van het college. Dit voorziet erin dat de kruisingen van het Raadhuisplein met de Nassaulaan, Regentenstraat en Mariastraat op de schop gaan. Gevolg hiervan is dat fietsers en voetgangers hun voorrang op het Raadhuisplein bij deze kruispunten verliezen ter wille van het autoverkeer. Via gekunstelde lussen moeten zij voortaan bij de kruispunten oversteken.

 

Achterhaalde en ongewenste oplossing

De PvdA fractie heeft zich de afgelopen jaren steeds gekeerd tegen het collegeplan. De PvdA oordeelt dat het plan is gebaseerd op denkbeelden van voor de afgelopen eeuwwisseling. Immers waar het college kiest voor ruim baan voor het autoverkeer in en door het centrum van Rijen, wordt dit door nagenoeg alle gemeenten in Nederland juist ontmoedigd. Daar wordt het fietsverkeer gestimuleerd door hierop afgestemde maatregelen.

De PvdA heeft er daarom steeds voor gepleit om op het Raadhuisplein een rotondemodel te maken met éénrichtingverkeer voor auto’s en fietsers. En daarbij de voorrang voor fietsers te behouden. Een dergelijke oplossing had ook de voorkeur van verkeerskundigen en de Fietsersbond.

 

Draagvlak voor aanpassing ontbreekt

Veel reacties vanuit de inwoners in onze gemeente ondersteunen de opvatting van de PvdA. De conclusie is daarom gerechtvaardigd dat er geen draagvlak bestaat voor het huidige geldverslindende reconstructieplan. En daarom het risico bestaat dat het over enkele jaren opnieuw op de schop zal gaan.

 

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het bericht Raadhuisplein in Rijen gaat volgende week op de schop verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Gouda 16-11-2019 11:18

Afgelopen week was een drukke vergaderweek voor de Goudse Gemeenteraad. In twee dagen is de begroting voor 2020 besproken en woensdag is onze nieuwe burgemeester Pieter Verhoeve officieel geïnstalleerd. Tijdens de vergaderingen heeft de PvdA, samen met de VVD, een motie ingediend over waterstof, deze is vrijwel unaniem aangenomen. Tevens hebben we met het CDA een amendement rondom verkeersveiligheid ingediend, deze is unaniem aangenomen. Ook hebben we samen met ChristenUnie een amendement rondom minicontainers ingediend, deze is met brede steun aangenomen. Hieronder hebben we ze kort beschreven en de links naar beide teksten opgenomen.

Waterstof De motie van PvdA en VVD op initiatief van de PvdA werd deze week vrijwel unaniem aangenomen. De motie roept het college op om te onderzoeken of er een waterstof tankstation op een nader te bepalen (industrie) terrein van Gouda gevestigd zou kunnen worden en vraagt tevens om te onderzoeken of het gemeentelijke wagenpark geheel of gedeeltelijk op waterstof zou kunnen gaan rijden. Wethouder Niezen zegde toe ermee aan de slag te gaan. Klik hier om de motie te openen.

Amendement Verkeersveiligheid Deze week werd het amendement van PvdA en CDA aangaande onveilige verkeersknelpunten unaniem aangenomen. Dit amendement was nodig om de motie van CDA en PvdA die vorige week werd aangenomen te kunnen uitvoeren. Het amendement zorgt ervoor dat het begrotingstechnisch mogelijk wordt verkeersknelpunten snel aan te pakken en niet te hoeven wachten op het in de loop van 2020 vast te stellen verkeerscirculatieplan. We verwachten in de raad voor de Kerstvakantie van wethouder Niezen een lijst van onveilige punten en de daarbij behorende kosten. Klik hier om het amendement te openen.

Amendement minicontainers PvdA CU Op initiatief van de PvdA, en in samenwerking met de ChristenUnie, werd deze week een amendement met brede steun aangenomen om te voorkomen dat restafval containers en gft containers in de toekomst minder zouden worden opgehaald. Wij beschouwen dit als een verminderen van de service aan onze burgers. Een onderzoek naar het eventueel met een lagere frequentie ophalen van de papier containers vinden wij wel acceptabel. Klik hier om het amendement te openen.

The post Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers appeared first on PvdA Gouda.

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Sint-Michielsgestel 08-10-2019 09:10

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/maak-hoogstraat-berlicum-verkeersluw/PvdA stelt in motie voor:

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

Na lang treuzelen heeft de wethouder Verkeer onlangs besloten om de “ kruising “ Hoogstraat / Mariëndaal/ Apollostraat in Berlicum aan te pakken. Dit onder druk van de Gemeenteraad. De werkzaamheden beginnen binnenkort. Er wordt een verkeersgeleider aangebracht en een verhoogd wegdek. Op zich positief, vindt de PvdA.. Maar de bewoners van de wijk Beekveld vinden dat ze onvoldoende bij deze plannen zijn betrokken. Ze zijn van mening dat deze reconstructie onvoldoende bijdraagt aan de verkeersveiligheid.  Voor henzelf, maar vooral voor hun kinderen. Die moeten daar dagelijks oversteken naar school. Zij hebben onder andere bij de PvdA aandacht gevraagd voor verder gaande verkeersmaatregelen op de Hoogstraat. Vooral wil men graag, dat van het stuk Hoogstraat tussen de wijk Beekveld en het Mercuriusplein een 30 kilometer zone wordt gemaakt en dat er attentiepalen worden geplaatst! Daarop heeft de PvdA samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend in de Raadsvergadering van 19 September. Strekking was, nu de Hoogstraat toch open moet, om meteen vanaf genoemde kruising tot aan het Mercuriusplein een 30 km zone te maken en attentiepalen te plaatsen. Een goede definitieve oplossing en alle werkzaamheden in één keer afwerken spaart ook kosten! Alle oppositiepartijen waren vóór. Helaas stemden de coalitiepartijen PPA, CDA en VVD tegen. Dit terwijl ze vorig jaar voor de verkiezingen nog lippendienst bewezen aan de verkeersveiligheid op de Hoogstraat. Teleurstellend vindt raadslid Jack de Vlieger.

Reacties? Vlieg914@planet.nl , tel. 06-51330800 of via onze website: sintmichielsgestel.pvda.nl

Het bericht Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

PvdA PvdA VVD CDA Gilze en Rijen 23-09-2019 19:19

Voorstel b&w leidt naar dood spoor

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

De PvdA Gilze en Rijen heeft in de commissie Ruimte kritisch gereageerd op het plan van burgemeester en wethouders om een gecombineerde auto-fietstunnel te realiseren in Rijen. Deze tunnel moet de huidige spoorwegovergang vervangen in de Julianastraat-Stationsstraat.

De PvdA meent dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Bovendien wordt overhaast een voorstel aan de raad voorgelegd dat slecht is onderbouwd. Ook is de voorgestelde tunnel niet op aanvaardbare wijze in te passen in de woonstraten.

 

PvdA niet gelukkig met aanpak gemeente

De PvdA Gilze en Rijen is voorstander van het opheffen van de huidige spoorwegovergang. En dat er een verbinding blijft tussen Rijen-Zuid en de kern van Rijen.

Het college kreeg in 2018 van een raadsmeerderheid opdracht om een zogenaamde ‘auto-te-gast-tunnel’ uit te werken. Nadien stemde deze meerderheid in met het aankopen en verwijderen van de woningen aan de westzijde van de Julianastraat.

De PvdA stemde tegen beide collegevoorstellen omdat deze teveel gericht zijn op handhaving van een doorgaande autoverkeersfunctie in beide woonstraten.

Het collegevoorstel voorspelt weliswaar minder auto’s in de tunnel maar biedt geen garantie op een veilige en comfortabele verbinding. Het is bovendien slecht onderbouwd.

 

Verkeersgegevens onvoldoende voor verantwoorde beslissing

Een extern bureau heeft voor de gemeente een verkeersonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek komen modelmatige berekeningen over het toekomstige aantal auto’s en fietsers in de tunnel. De PvdA concludeert dat hieraan noodzakelijke informatie ontbreekt, namelijk de herkomst en bestemmingscijfers. Alleen met deze cijfers is een verantwoorde keuze mogelijk voor de verdeling van het verkeer door en rondom de kern van Rijen.

Het bureau meent dat 3500 auto’s per etmaal vanuit noordelijke en zuidelijke richting op verantwoorde wijze samen met fietsers een tunnel met een breedte van 6.00 meter kunnen passeren. Dit mag dan geen ‘auto-te-gast-tunnel’ meer worden genoemd maar ‘woonstraat’.

 

Tunnelplan is onveilig

De PvdA trekt uit de plaatsgevonden onderzoeken de conclusie dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Dit geldt met name voor fietsers. Autoverkeer in twee richtingen door een smalle tunnel die bovendien steile hellingen heeft (5%), leidt niet tot een aanvaardbare oplossing. Dit wordt bevestigd in een rapport dat door Veilig Verkeer Nederland is opgesteld. Een tunnel die alleen toegankelijk is voor fietsers en voetgangers biedt wel een veilige oplossing.

 

Tunnel is niet in te passen

Met kunst en vliegwerk, zonder het verwijderen van woningen, denkt het college de tunnel in te kunnen passen in de Stationsstraat. Veilig Verkeer Nederland trekt dit in twijfel omdat het afwijkt van de gebruikelijke maatvoering voor tunnels. Het woon- en leefcomfort van de bewoners in de Stationsstraat wordt niet aanvaardbaar aangetast. Inpassing lijkt slechts mogelijk als ook in de Stationsstraat een aantal woningen verdwijnt.

 

Herbezinning nodig

Het spoorproject is voor Gilze en Rijen een megaproject. Het vergt een investering van de gemeente van ruim 10,5 miljoen euro. Overhaaste besluitvorming is voor de PvdA daarom niet gewenst en het is ook niet nodig. Hoewel de coalitiepartijen Kern75, CDA, VVD en Gemeentebelang zich in de commissie achter het collegevoorstel schaarden, vindt de PvdA dat alleen een betere uitwerking en onderbouwing van een tunnelplan tot verantwoorde besluitvorming kan leiden. ‘Zint eer ge begint’ is hier zeker op zijn plaats.

Voor contact: Peter von Meijenfeldt 06-53254002 of Mariëlle Doremalen 06-44213664 of gilzerijen.pvda.nl

Het bericht PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen

PvdA PvdA CDA Geldrop-Mierlo 31-03-2019 15:10

Op de A67 ter hoogte van Geldrop staan vaak files en er gebeuren regelmatig. Het is duidelijk dat daaraan iets moet gebeuren. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt het belangrijk dat de problemen worden aangepakt. Hoewel de rijkswegen een verantwoordelijkheid zijn van de minister vinden wij dat de gemeente Geldrop-Mierlo hierin ook een actieve rol moet hebben. Het college van Burgemeester en Wethouders van onze gemeente moet aandacht vragen voor onze lokale uitdagingen en zorgen voor een goede informatie voor inwoners, verenigingen en bedrijven die te maken krijgen met de gevolgen van de voorgenomen wijzigingen van de A67. Wij vinden dat de gemeente deze betrokkenen actief moet ondersteunen en de lokale belangen bij het ministerie onder de aandacht moet blijven brengen.

Het ministerie heeft onderzocht welke mogelijke oplossingen er zijn voor een veilige A67 met betere doorstroming. Het onderzoek heeft geleid tot 3 mogelijke bundels van maatregelen. Hieruit is 1 voorkeursalternatief gekozen. Op 28 augustus 2018 en op 12 maart 2019 is in het NH Hotel Geldrop door Rijkswaterstaat (RWS) een toelichting gegeven op de verschillende alternatieven voor de verbreding van de A67 tussen Leenderheide – Zaarderheiken en zijn de mogelijkheden voor inspraak toegelicht. PvdA Geldrop-Mierlo was hierbij aanwezig. Wij hebben aandacht gevraagd voor het informeren en begeleiden van inwoners, bedrijven en verenigingen die de gevolgen van de verbreding van de A67 gaan ondervinden. RWS heeft ons verteld dat zij deze betrokkenen hebben geïnformeerd over het traject. De gemeente Geldrop-Mierlo moet de betrokkenen verder informeren.

Op initiatief van Bart Oortwijn van PvdA Geldrop-Mierlo hebben CDA en DGG samen met PvdA Geldrop-Mierlo vragen gesteld aan het college om zo aandacht te vragen en duidelijkheid te krijgen over de gevolgen van de plannen voor de verbreding van de A67. Het college heeft in de commissievergadering toegezegd aandacht te gaan geven aan het informeren van de bewoners.  De PvdA blijft dit volgen.

 Naar aanleiding van onze vragen heeft de gemeente Geldrop-Mierlo verder aangegeven dat zij: “ Bij de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief er voor pleit om het tracé van de A67 minder ver in noordelijke richting op te schuiven zodat de impact op de aanliggende woon- en uitloopgebieden minder groot wordt. In de commissievergadering van 25 maart jl. heeft het college een zienswijze voorgelegd waarin dit voorstel naar de minister is toegelicht.

PvdA Geldrop-Mierlo kan zich vinden in de door het college aangegeven voorkeur aangezien het vanwege het aanwezige beschermde natuurgebied niet mogelijk is ook naar het zuiden uit te breiden en de lasten met Heeze – Leende te delen. Bart Oortwijn verteld: “ Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de A67 maar wij vinden dat de gemeente daarbij een actieve rol moet pakken in de communicatie en begeleiding van inwoners, verenigingen en bedrijven. Wij willen dat het college zich inspant om te zorgen dat de gevolgen voor de inwoners van omliggende wijken zo beperkt mogelijk te houden. In de toelichting van de zienswijze naar de minister heeft het college aangegeven dat zij bereid is te investeren om verdergaande geluidsmaatregelen te nemen. Wij steunen dit.

PvdA vraag ook aandacht  voor de natuur. Het voorgestelde alternatief kan grote gevolgen hebben voor het Dommeldal. Wij zijn blij dat het college dit ook ziet en hier aandacht voor heeft. Als PvdA Geldrop-Mierlo zullen we dit goed volgen en aandacht blijven vragen. We snappen dat er nu nog weinig bekend is over de uitwerking en dus ook nog niet heel veel gezegd kan worden over de gevolgen. Dit wil niet zeggen dat je als gemeente niets kan doen. Wij gaan er vanuit dat dit nu voor de gemeente ook duidelijk is en ze actiever zal worden. We vinden dat de gemeente hiermee niet moet wachten tot momenten waarop informatie wordt gedeeld of inspraak mogelijk is maar nu al moet beginnen.

 

Wanneer u meer informatie wil over de verbreding van de A67 kunt u dit vinden op de website van Rijkswaterstaat: https://mirta67leenderheidezaarderheiken.nl/default.aspx

 

Het bericht De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen verscheen eerst op PvdA Geldrop-Mierlo.

Een leuk kijkje achter de schermen ...

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 CDA Apeldoorn 08-03-2019 18:27

Een leuk kijkje achter de schermen van het statenlidmaatschap.

DE ZEKERHEID OM JEZELF TE KUNNEN ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Goes 25-02-2019 12:36

DE ZEKERHEID OM JEZELF TE KUNNEN ZIJN! Door Marco Eestermans Afgelopen donderdag dienden de PvdA samen met de SP en Nieuw Goes een motie in om tot een Goes LHBTI-actieplan te komen. Dit uiteindelijk naar aanleiding van de eerdere Nashville-verklaring. De PvdA vindt namelijk dat Goes van iedereen is. Ook inwoners met een andere geaardheid moeten in Goes mee kunnen doen. Helaas kreeg het voorstel onvoldoende steun, ook niet van D66 en GroenLinks. Zij vonden dat het voorstel meer vanuit de LHBTI-gemeenschap had moeten komen en dat er voldoende gebeurt om de acceptatie van homoseksualiteit te bevorderen. Het CDA zocht naar een aanleiding om tot een nieuw plan te komen. Als antwoord daarop noemde ik het rapport van het Zeeuws Planbureau waarin staat dat 1 op de 4 Goese scholieren homoseksualiteit afwijst. In hetzelfde onderzoek staat ook dat maar 13% van de scholieren denkt dat je op school eerlijk kan vertellen dat je LHBTI’er bent. Voor de PvdA zijn dit schrikbarende cijfers. We zijn blij dat Goes al een start heeft gemaakt en behoort tot de regenbooggemeentes. Echter zijn de cijfers genoeg aanleiding om te zien dat er nog veel te winnen is. Er is dus nog een lange weg te gaan. Voor de PvdA is iedereen in Goes gelijk en alle inwoners moeten de zekerheid hebben dat zij zichzelf kunnen zijn.

Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug!

PvdA PvdA SGP CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 20:16

Gefeliciteerd,

Inwoners van Reeuwijk-Brug, jullie krijgen je fietspad terug. Gefeliciteerd inwoners van Bodegraven en Gouda die veelvuldig gebruik maken van de voortreffelijke fietsroute langs de Breevaart, dat kan nog steeds.

Na 5 jaar discussiëren, inwonersavonden, enquête, inloopavonden, protesten, debatten, handtekeningenactie, geelgrintveegactie, klankbordgroep, amendementen en inspraakavond is het zover: het fietspad blijft, want fietsen op de weg is daar veel te druk voor.

In oktober ging het bijna fout, een amendement van PvdA en CDA om het fietspad te behouden zou gaan sneuvelen. Geen meerderheid in de Raad. SGP redde de avond: wethouder, onderzoek nu nog eens of er echt geen weg mogelijk is met een fietspad.

Dit was de kentering: een snel doch degelijk onderzoek gaf de uitkomst die u en ik al lang “aan ons water voelden”: eerst verkeersintensiteit omlaag, dan eventueel pas een fietspad opheffen en niet andersom.

Afgelopen woensdag is een nieuw amendement van PvdA en CDA door alle partijen ondersteunt en aangenomen. En een amendement uit de Raad moet opgevolgd worden door het college!

Het amendement luidde, in gewone mensentaal: 1. We kiezen voor behoud huidige breedte weg en fietspad, dus de goedkoopste oplossing. 2. We brengen belijning aan op de weg aan om hem visueel te versmallen. 3. Geen parkeerplaatsen op het vrijliggende pad maar op de weg. 4. Het vrijliggende pad wordt weer ingericht als fietspad. Vervolgens: 5. Er komen aanvullende maatregelen om de verkeersintensiteit terug te brengen van 7000 naar 4700 auto’s per dag, met alle suggesties die tot nu toe gedaan zijn. 6. We gaan het effect van deze maatregelen meten. 7. Als de verkeersintensiteit is afgenomen tot maximaal 4700 auto’s per dag kunnen we overwegen het fietspad te vervangen door fietssuggestiestroken op de weg.

Maar de onderzoekers zeggen heel terecht: is dat dan nog nodig? Wat ons betreft niet, wij fietsen lekker rustig langs het water en de auto’s rijden op de weg.

PvdA Bodegraven-Reeuwijk, Lisbeth Hertogh

Het bericht Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug! verscheen eerst op PvdA Bodegraven-Reeuwijk.

Programmabegroting 2019-2022 gemeente Roerdalen

PvdA PvdA CDA Roerdalen 10-11-2018 07:35

Donderdag 8 november heeft de raad de begroting vastgesteld waarbij onze motie nieuwe ontsluiting aan de achterkant van het milieupark in Montfort is aangenomen.

Dit was onze bijdrage in eerste en tweede termijn.

1e termijn PvdA m.b.t. Programmabegroting 2019-2022

Het college heeft zich aan haar woord gehouden. Tijdens de coalitie-onderhandelingen was de insteek we gaan het deze periode samen doen. De vertaling van die belofte zien we in deze meerjarenbegroting terug. Chapeau!

Er zijn punten die we in deze begroting niet terug zien maar dat zijn ook de verschillen die de verschillende partijen kenmerken.

Wij willen bij een paar programma’s de punten die er niet instaan graag aan jullie voorleggen.

Programma 2 Statushouders en arbeidsmigranten De nieuwe op maat gerichte aanpak van statushouders op het gebied van huisvesting, inburgering en integratie is een goede zaak. Wij hopen dat deze nieuwe aanpak ook wordt ingezet met terugwerkende kracht. Er zijn nu teveel statushouders die de Nederlandse taal niet of zeer slecht beheersen. Dat moet worden aangepakt om integratie en participatie te bereiken. Gaat u dat doen?

Programma 3 Duidelijkheid over meldingen Zorgen dat voor inwoners duidelijk is waar ze terecht kunnen in geval er sprake is van kritieke situaties. Hierbij willen we opmerken dat we vinden dat dit niet alleen bij kritieke situaties moet zijn. Als voorbeeld het volgende: een inwoner constateert een milieuovertreding. Hij geeft dit aan bij de gemeente. Die verwijst hem naar de Nederlandse voedsel en waren autoriteit. De NVWA verwijst hem weer naar de Politie maar die melden ook dat het niet tot hun taken behoord. De PvdA wil graag dat iedere melding die bij de gemeente binnenkomt wordt opgepakt en zelf doorzet naar de betreffende instantie. Alleen zo belonen we de betrokkenheid van onze burgers. Bent u bereid om dit voorstel op te pakken?

Verkeersveiligheid Is er al eens een voorstel gedaan naar de basisscholen om het continurooster in te voeren? Dit zou bij alle scholen de onveilige verkeerssituaties bij het halen / brengen met 50% verminderen. Indien dit nog niet is besproken met de basisscholen zou u dit wel willen doen? Het continurooster zorgt ervoor dat je klassikaal leert om gezond te eten. De ouders die nu het overblijven zelf moeten regelen en betalen, bespaart het daarbij die energie en kosten.

Programma 4 Duurzaam beheer bossen en natuur Naar aanleiding van dit punt willen we aandacht vragen voor de steeds verdere verlaging van het grondwaterpeil. Buiten het feit dat we al hebben ingezet op afkoppelen van hemelwater willen we graag weten wat het college nog meer aan maatregelen kan nemen.

Programma 5 Afwegingskader voor huisvesting van de arbeidsmigranten U geeft aan dat u beleid wilt maken voor huisvesting voor arbeidsmigranten die zich duurzaam willen vestigen en beleid voor seizoenwerkers. De PvdA vindt dat een arbeidsmigrant die hier permanent wil komen wonen gelijk moet worden behandeld als iedere andere inwoner. Ook hij/zij moet zich gewoon inschrijven voor een huurhuis en begint onderaan de wachtlijst of koopt een woning. De seizoenwerkers moeten zoveel mogelijk geholpen worden door de werkgever bij het vinden van woonruimte. We hadden graag geweten wat het college concreet bedoelt met ‘We actualiseren het afwegingskader’.

Programma 6

Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan We lezen dat het college het realiseren van nieuwe infrastructuur rondom Sint Odiliënberg heeft ingebracht bij de provincie Limburg in het kader van het provinciaal Mobiliteitsplan. Tijdens de behandeling van het GVVP plan in de raad hebben we reeds aangedragen dat de kern Montfort net zoveel verkeer door de kern krijgt en dat het verstandig is om ook daar aandacht voor te vragen bij de Provincie Limburg. Waarom heeft het college dat niet gedaan?

Bij het groot onderhoud van de Leropperweg willen we voorstellen om i.p.v. fietsstroken een vrijliggend fietspad te realiseren. Dit is bij de Provincie besproken en wij willen graag weten of dit voor cofinanciering is aangedragen voor het nieuwe provinciaal Mobiliteitsplan.

Renoveren fietspaden Wij gaan ervan uit dat de fietspaden die nu in de begroting staan nu ook echt volgens de planning worden uitgevoerd.

Waar we al een paar jaar om vragen is oriënterende verlichting langs het fietspad tussen St. Odiliënberg en Posterholt. En we willen van het college weten waarom dat er nog steeds niet is gedaan.

En als laatste willen we dat de leges eens onder de loep worden genomen. Waarom betaal je bijvoorbeeld bij een bouwvergunning minder dan er werkelijk aan kosten wordt gemaakt en betalen hondenbezitters vele malen meer dan er werkelijk aan hond-gerelateerde zaken wordt gedaan.

2e termijn PvdA m.b.t. Programmabegroting 2019-2022

De PvdA wil op een paar punten uit de beantwoording van het college terugkomen.

Programma 3 Duidelijkheid over meldingen. De PvdA wil graag dat iedere serieuze melding die bij de gemeente binnenkomt wordt opgepakt en zelf doorzet naar de betreffende instantie. • Het is ons uit de antwoorden niet duidelijk of het college dit ook daadwerkelijk gaat doen.

Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom de school hebben we gevraagd of u de basisscholen wilt voorstellen om een continurooster in te voeren. Het antwoord van het college is dat de scholen dit op dit moment niet in overweging hebben. • Wij hadden graag geweten waarom niet?

Programma 4 Afkoppelen hemelwater

Het college beaamt het belang van afkoppelen en geeft hierbij aan dat ze dat zoveel mogelijk willen stimuleren. Prima, maar de PvdA wil dat de gemeente zelf ook zijn eigen gebouwen afkoppelt en er veel meer wadi’s en infiltratiebakken worden aangelegd om het hemelwater van de straat en trottoirs op de plek te laten infiltreren. Hoe minder water er door het riool gaat hoe kleiner is de kans dat bij een flinke regenbui de overstorten ongezuiverd water in onze beken loost. De volgende stap is dan het opheffen van de overstorten in onze beken. • Neemt u dit mee in de integrale projecten mobiliteit voor de komende 4 jaar?

In ons verkiezingsprogramma staat “genoeg gepraat, nu werk maken van CO2 reductie en duurzame energie. Het college wil dit jaar nog een actieplan duurzaamheid op stellen en in 2019 de eerste acties uitvoeren. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Wij vinden het een goed voorstel van Roerstreek lokaal! om het college daarvoor meer financiële mogelijkheden te geven door een gedeelte van de Essent gelden hiervoor in te zetten. Wij steunen dan ook dit amendement als het college aangeeft dat dat mogelijk is.

Onder actie punt 4 Verbeteren toeristische en recreatieve mogelijkheden willen we het volgende voorstellen. Om de onderhoudskosten van de perken en plantsoenen te beperken zijn deze nu sober en onderhoudsvriendelijk gemaakt. Fraai is het echter niet. Wij zien graag wat meer kleur zeker bij het binnenkomen van onze kernen. Als je dan kijkt naar de bloemenpracht aan de roerkade in Roermond of als je door de Eifel rijdt en de bloembakken ziet aan iedere brug dan vraagt de PvdA zich af waarom onze gemeente dat niet ook doet. Laat zien dat je trots bent op ons Roerdal door aan de brug in Vlodrop en St. Odiliënberg ook bloembakken op te hangen. Een mooier visitekaartje kun je niet hebben. • We zijn heel benieuwd wat de overige fracties en het college hiervan vinden.

Programma 5 Het college vraagt onze mening m.b.t. arbeidsmigranten. Daar kunnen we heel duidelijk in zijn. De PvdA vindt dat een arbeidsmigrant die hier permanent wil komen wonen gelijk moet worden behandeld als iedere andere inwoner. Ook hij/zij moet zich gewoon inschrijven voor een huurhuis en begint onderaan de wachtlijst of koopt een woning. De seizoenwerkers moeten zoveel mogelijk geholpen worden door de werkgever bij het vinden van woonruimte.

We steunen het college om eerst de structuurvisie af te wachten voor we met nieuwe bouwplannen gaan beginnen of de woningbouwcompensatieregeling op heffen. Wij vragen ons dan ook af welke waarde het CDA hecht aan het onderzoek dat door hun eigen wethouder is opgestart. De moties van het CDA zullen we dan ook niet steunen.

Programma 6 Allereerst willen we aangeven dat het goed is dat bij het groot onderhoud aan de Leropperweg ook fietsstroken worden aangebracht. We begrijpen dat het realiseren van een vrijliggend fietspad niet vlug gerealiseerd kan worden. Neemt niet weg dat we de mogelijkheden op termijn toch kunnen bekijken. Dit zou een absolute meerwaarde zijn in meerdere opzichten. De motie hierover is door RoerstreekLokaal! reeds ingediend.

Dan verder… nadat we 5 ½ jaar aan het wachten zijn op een oplossing voor de gevaarlijke situatie bij de oversteek Nieuw Holsterweg/en de randweg langs Posterholt, en we er in 2016 zelfs een hoge prioriteit aan hebben gegeven in het Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan komen de gemeente en de provincie, als de PvdA dit voorjaar, de 2 partijen rond de tafel zet pas in actie. De werkzaamheden worden nog dit jaar uitgevoerd. Alstublieft college… Dank u wel PvdA was dan wel op zijn plek geweest.

We zien in de integrale projecten de Vlodropperweg niet terug terwijl deze wel zou worden aangepast op de onveilige situaties die er nu zijn. Ons amendement dat op 2 november 2017 is aangenomen en waarin in de toelichting de onveilig situaties zijn weergeven zijn toen door de wethouder erkend en er is toegezegd deze mee te nemen in de werkzaamheden bij de inrichting van de 30 km zone. De PvdA neemt aan dat het college is vergeten deze in te plannen maar dat als nog zal doen. • Kunt u dat bevestigen?

In 1e termijn hebben we het college gevraagd waarom bij de provincie wel de verkeersproblematiek in St. Odiliënberg is aangekaart maar die van Montfort niet in het kader van het Provinciaal Mobiliteitsplan. Het college geeft aan dat de oplossingsrichting St. Odiliënberg kansrijker is. De PvdA betreurt dit want… niet geschoten is altijd mis. Om toch iets aan de verkeersdrukte in de kern Montfort te doen willen we het volgende voorstellen. Als het verkeer dat vanuit St. Odiliënberg naar het milieupark in Montfort wil via de Grote Bergerweg, een stukje Montforterstraat en de 2e Struikweg direct het milieupark aan de achterzijde kan oprijden dan zijn dat heel wat auto’s met aanhangers en vrachtwagens minder door de kern Montfort. • Bent u bereid om dit voorstel op te pakken en te kijken of een ontsluiting van het milieupark naar de Montforterstraat mogelijk is. Voor dit voorstel zal ik aan het einde van mijn 2e termijn een motie indienen.

Programma 8

En als laatste hebben we gevraagd om dit jaar nog te kijken naar de kostendekkendheid van onze leges. Het college geeft aan dat nog niet alle leges een kostprijsberekening hebben en daarom dit pas in het voorjaar van 2019 wil voorleggen aan de raad. De PvdA wil dat de kostprijsberekeningen die wel klaar zijn bij de stukken worden aangeleverd voor de raadsvergadering in december als we de legesverordening vaststellen voor 2019. • Is het college bereid dit te doen?

Tot zover onze inbreng.

Het bericht Programmabegroting 2019-2022 gemeente Roerdalen verscheen eerst op PvdA Roerdalen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.