Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant inzichtelijk

10 documenten

Bijdrage bestuursrapportage Eric Logister

D66 D66 Noord-Brabant 03-07-2020 12:58

Voorzitter,

Een bijzondere dag vandaag want we behandelen een bestuursrapportage over een jaar dat ondanks politieke onrust voortvarend door het toenmalige college werd opgepakt. En een rapportage over een periode waar Corona zich aankondigde.

Laat ik beginnen om iedereen in Brabant te bedanken voor de bijdrage die men geleverd heeft bij de bestrijding van het virus. Maar ook de Brabanders die ondanks de crisis zich hebben ingezet in bijvoorbeeld de school, in de bouw van woningen en in de realisatie van infrastructuur, of al thuiswerkend voor de provincie. En wij steken ook een hart onder de riem van branches die in onvoorstelbaar zwaar weer zijn gekomen zoals de cultuursector, horeca, sportscholen en zzp’ers en flexwerkers in het algemeen. Maar ook de eerste overheid: onze gemeenten. Veel wat moet gebeuren, gebeurt daar en als eerste overheid vang je de eerste klappen op. In april heeft D66 met schriftelijke vragen aandacht en steun gevraagd voor de moeilijke financiële situatie waarin de Brabantse gemeenten verkeren. Gisteren demonstreerden 70 wethouders financiën op het binnenhof. En D66 is blij dat ondanks de afwachtende houding die de antwoorden van het college uitstraalden, deze week ook uit het IPO nu een oproep wordt gedaan om onze eerste overheid te steunen. Mijn vraag aan de gedeputeerde is dan ook of hij deze oproep omarmt?

Voorzitter,

Dit gezegd hebbende willen wij ingaan op een aantal elementen in deze bestuursrapportage. We gaan van een voortgangsrapportage naar een afwijkingenrapportage dus laten we het maar eens over die afwijkingen hebben!

In mijn inleiding ging ik er al op in. De covid-19 crisis werpt zijn schaduw al vooruit in deze bestuursrapportage. We zien in diverse programma’s opmerkingen over vertragingen vanwege Corona. We laten ons de komende maanden hier graag op bijpraten.

Voor wat betreft de economie zijn de arbeidsmarktcijfers op het moment schrikbarend en het gaat er nu om een mooie uitgangspositie te creëren voor herstel. D66 zei er al iets over afgelopen themavergadering: Bestrijdt de kansenongelijkheid tussen vaste en flexbanen en ga van de 1,5 meter samenleving naar een 1,5 gradensamenleving: investeer in duurzaamheid en nieuwe technologie.

We hopen dan ook de komende jaren betere indicatoren op het programma economie te zien en betere gesprekken te voeren over digitalisering en circulaire economie.

We zien dus uit naar bespreking van de economische visie dit najaar

Daar hoort voor wat ons betreft ook een digitale infrastructuur bij en vragen ons af welke maatregelen het college gaat nemen om de Brabantring verder te brengen. Daarnaast hoort hier een blijf- en vestigingsklimaat bij met een goede culturele infrastructuur en gezonde natuur. We lezen dat de analyse voor een integrale aanpak in West-Brabant op de programma’s cultuur, sport en erfgoed wat langer op zich laat wachten en willen graag van het college horen of we dit nog voor de begroting tegemoet kunnen zien?

En voorzitter, dat mag wat D66 betreft wel met wat meer energie.

Voorzitter dat brengt me bij een andere energietransitie.

We lopen ietsje achter als ik het goed zie. We staan aan de vooravond van de afrekening van de eerste afspraken met het rijk voor het opwekken van duurzame energie. Graag reactie van de gedeputeerde wat hij gaat doen om onze afspraken over windenergie op land te kunnen halen?

We zien ook een afwijking op onze ambitie op openbare laadpalen voor elektrische auto’s. We halen onze norm niet omdat het aantal elektrische auto’s zeer sterk groeit ( en dat laatste is goed nieuws!). Afgelopen woensdag is een regeling ingegaan waarbij de aankoop van een auto door Brabanders, wordt gesubsidieerd met 4000 euro. Er tekent zich een prijzenoorlog af tussen fabrikanten van elektrische auto’s. Tegelijkertijd bereiken D66 signalen dat het uitbreiden van de laadinfrastructuur nog niet zo snel gaat als we willen. We moeten aan de bak! Hoe ziet het college deze ontwikkelingen en hoe gaat het college anticiperen op de langverwachte schaalsprong in elektrisch rijden? Graag reflectie van de gedeputeerde.

Een andere vorm van duurzame mobiliteit is de fiets. U kent ons als een vurig pleitbezorger van de fiets en de fietssnelpaden. Ook de afgelopen maanden hebben veel mensen de fiets als een goed alternatief ontdekt. D66 blijft ijveren voor snelfietspaden en volgt de doelstellingen op dit gebied.

En voorzitter, we lopen redelijk op schema. Aan de andere kant maken Corona, PFAS en de PAS-uitspraak de realisatie de komende maanden ingewikkeld. Hoe zit het nu met de doelstelling en hoe gaan we anticiperen op de mogelijke belemmeringen? Graag reactie.

Voorzitter, ik rond af

De afgelopen maanden waren niet makkelijk. Niet voor het vorige college en niet voor het huidige. Toch houden wij in Brabant de rug recht en gaan de uitdagingen aan. Mijn complimenten gaan uit naar de gedeputeerden die in het eerste kwartaal van dit jaar de kracht hadden om over de eigen schaduw heen te stappen en zich vol hebben ingezet voor Brabant. We zullen het huidige college op dit punt nauwgezet volgen.

Dank u wel.

Actuele Motie Anti-racisme – Ine Meeuwis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Noord-Brabant 03-07-2020 12:15

We roepen de politiek in Brabant op stil te staan bij het aanwezige racisme in onze provincie. We zeggen daarmee dat we zelf als politiek het goede voorbeeld willen geven en niet onze kop in het zand moeten steken. Wij dienden de onderstaande motie mede in en zijn tevreden dat hij is aangenomen. Maar nu moeten we ook laten zien dat wij voor een provincie staan waar iedereen vrij is en waar we niemand laten vallen.

De motie:

Actuele Motie Anti-racisme

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering bijeen op 3 juli 2020

Constaterende dat:

Wereldwijd, en ook in Brabant, in de afgelopen maand antiracisme-protesten plaatsvonden, waarin mensen van alle huidskleuren en afkomsten protesteren tegen kansongelijkheid, uitsluiting en (institutioneel) racisme; Onze wetten zich verzetten tegen discriminatie maar niet voldoende zijn om negatieve uitingen, uitsluiting en vooroordelen te bestrijden; Spreken uit dat:

Racisme niet komt door slechte intenties van individuen maar een structurele oorzaak heeft; Discriminatie ook begint met onbedoelde uitsluiting van deelname aan activiteiten en beleid (ook provinciaal); Het belangrijk is om hier het publieke gesprek over te voeren; Verder constaterende dat:

Noord-Brabant na Noord- en Zuid-Holland de meeste inwoners heeft van oorspronkelijk Antilliaanse oorsprong in Nederland, en na Noord- en Zuid-Holland en Flevoland de meeste inwoners van Surinaamse oorsprong van heel Nederland; Stichting Keti Koti Tafel rond 1 juli duizenden succesvolle activiteiten organiseerde, ook in Brabant, over hoe het verleden van slavernij doorwerkt in het heden en hoe we samen racisme en vooroordelen kunnen bestrijden; In provinciaal beleid, programma’s en activiteiten tot nu toe nog weinig aandacht is (geweest) voor het slavernijverleden, racisme en discriminatie; Verzoeken Gedeputeerde Staten:

Stil te staan bij racisme en discriminatie in Noord-Brabant, op een manier die past bij de provinciale doelen en activiteiten; Organisaties gespecialiseerd in diversiteit en dialoog, zoals de Stichting Keti Koti Tafel, te betrekken; Daar waar mogelijk ook andere situaties van kansongelijkheid en uitsluiting te betrekken in de Brabantse aanpak; en gaan over tot de orde van de dag.

 

GroenLinks, H. Rooijakkers

SP, M. Everling

D66, I. Meeuwis

PvdA, M. de Kort

ChristenUnie-SGP, H. Vreugdenhil

PvdD,A-M. Vlasveld

SP niet eens met de eenzijdig focus van het Actieplan Arbeidsmarkt

SP SP D66 CDA GroenLinks SGP ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 21-06-2020 19:06

De provincie heeft op het terrein van de arbeidsmarkt geen wettelijke taken. Toen de SP voor het eerst deelnam in het provinciale college is er voor de eerste keer  een Actieplan Arbeidsmarkt gekomen. De SP is blij dat het  “actieplan arbeidsmarkt” sindsdien onderdeel uitmaakt van het provinciaal beleid. Dat betekent niet dat we geen kritiek hadden op het nieuwe actieplan.

Ongelijke behandeling op arbeidsmarkt

Het nieuwe actieplan arbeidsmarkt van het nieuwe college van VVD-FvD-CDA en Lokaal Brabant, is voornamelijk gericht op kennisindustrie, kenniseconomie en hoogopgeleid talent.

Hoewel de 50plussers en laaggeletterden wel genoemd worden, laten de doelen en ambities van dit college geen twijfel bestaan waar de middelen en inspanningen hoofdzakelijk naar toe zullen gaan nl. kennisindustrie, kenniseconomie, hoogopgeleid talent.

De SP is niet tegen kennisindustrie/-economie en talenten, maar we zijn voor een rechtvaardige en eerlijke verdeling van (provinciale) middelen, inspanningen en kansen in de arbeidsmarkt voor alle Brabanders en alle ondernemingen. Dit college wil dat de provincie zich zelf bezighoudt met werknemers en werklozen met toptalenten. Ze dragen alle andere werknemers en werklozen over aan de 5 arbeidsregio’s waarmee de provincie wegloopt van hun eigen verantwoordelijkheid die zij  voor alle werkenden en werkloze Brabanders zouden moeten hebben.   

Hoewel de wereld om ons heen fors aan het veranderen is, lijkt het dat dit college zich hiervan of niet bewust is, of zich er niets aantrekt. Ze dendert door met het blijven focussen op top, top en nogmaals top. Inmiddels weten we dat het VVD-stokpaardje: door het bedienen van de top zal de rest vanzelf volgen, niet automatisch opgaat.  

Ieder Brabander is even belangrijk

Dit college schrijft de werknemers en werklozen die ongeschoold zijn of een lager opleidingsniveau hebben, in feite af!  In 2019 vormde in Brabant de lager opgeleiden werklozen 60% van het werklozenbestand! Je zou dus verwachten dat bij het actieplan arbeidsmarkt de focus op deze grote groep zou liggen, of dat er minstens evenveel aandacht en inspanning voor zou zijn als voor toptalent en kennisindustrie/-economie. Het tegendeel is echter waar. Onze pogingen in de Statenvergadering van 19 juni 2020 om als provincie ook voor deze groep werknemers en werklozen dezelfde aandacht, inspanning en middelen te geven stuitte op grote weerstand van dit coalitie en de oppositiepartijen…... Ons amendement voor een evenwichtige aandacht, inspanning en toedeling van middelen voor alle werkenden en werkzoekenden in Brabant heeft helaas niet gehaald waardoor wij niet voor het statenvoorstel “Actieplan Arbeidsmarkt” voor de komende 4 jaar hebben ingestemd.

Corona en de effecten

Wij hebben in deze Coronaperiode ervaren welke waardevolle bijdrage werd en nog steeds wordt geleverd door werknemers in de vitale sectoren. Onder hen zijn ook heel veel laaggeschoolde beroepen zoals schoonmaak, huisvuilophalers, vakkenvullers, kassières, transportmedewerkers etc.

Al maanden worden we door deskundigen geattendeerd op de negatieve effecten van de corona op de economie en werkgelegenheid. Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis diepere sporen zal trekken dan de kredietcrisis. Wij zullen in ons land dit jaar rekening moeten houden met mogelijk zo’n 36% meer faillissementen wat gepaard zal gaan met toenemende werkloosheid. Ook in Brabant! Maar dit college lijkt dovemans oren te hebben en wil zich desondanks voornamelijk bezighouden met toptalent, kennisindustrie, kenniseconomie. Onze motie om een plan van aanpak op te stellen voor het behoud en stimuleren van de werkgelegenheid in de vitale beroepen en een evenwichtig verdeling van de middelen en inspanningen voor de werknemers en werklozen die geen of een lagere opleiding hebben, heeft het ook niet gehaald.

Aandachtsgroep Laageletterden

In het Actieplan Arbeidsmarkt wordt ‘170.000 Brabanders die “laaggeletterden” zijn’ als aandachtsgroep genoemd zonder concrete doelen en ambities te vermelden. De dag voor de statenvergadering werden wij ook nog verrast met de mededeling dat na 2020 fors bezuinigd wordt op de subsidie voor taalvaardigheid van Cubiss. Deze subsidie zorgde ervoor dat activiteiten voor laaggeletterden werden gefinancierd.  Dit college wil dat de 5 arbeidsregio’s aandacht gaan geven aan de laaggelleterden! Hiervoor stellen zij 1 miljoen beschikbaar voor 50plussers, laaggeletterden en let op: ook “andere doelen” wat dat dan ook mogen zijn. De laaggeletterden worden dus de dupe van de bezuinigingsoperatie van dit college.

Onze motie waarin wij een concrete doelstelling stelden voor het terugdringen van laaggeletterdheid in Brabant heeft het niet gehaald. D66 die mede-indiener van de motie was,  trok zich terug en nam genoegen met de bereidheid van het college om over de voortgang van tijd tot tijd rapportage uit te brengen.

Aanpak Discriminatie op het Arbeidsmarkt

Er is discriminatie op de arbeidsmarkt of je nou aan de top zit of een stageplaats zoekt. Natuurlijk niet bij ieder bedrijf, maar het komt op alle niveaus voor. Om een voorbeeld te geven uit landelijke cijfers: de bbl- en bol studenten met een niet-westerse migratieachtergrond moeten vaak veel vaker solliciteren dan hun autochtone studiegenoten, soms wel 3 of 4 keer vaker. Een baan vinden kan al lastig zijn, maar is vaak nog moeilijker als je bijvoorbeeld een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond hebt. Zij hebben 40 procent minder kans om een reactie te krijgen op hun sollicitatie. Er is sprake van discriminatie op de werkvloer vanwege herkomst of afkomst, geslacht, godsdienst, handicap of leeftijd. Zelfs premier Mark Rutte moest erkennen dat ook Nederland institutioneel racisme kent.

Dit zijn landelijke cijfers maar in Brabant is het niet veel anders. Brabant dat zich internationaal wil profileren, in een arbeidsmarkt waar van laag tot hoog  mensen van verschillende etniciteiten werken, kan naar de mening van de SP niet zonder een duidelijke aanpak om discriminatie tegen te gaan.

Wij zijn van mening dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengegaan moet worden. Werk is een van de wezenlijkste voorwaarden om mee te kunnen doen in onze maatschappij, om te kunnen participeren en het gevoel te hebben er bij te horen in onze samenleving. Vanuit dit belang dienden wij daarom een motie in waarin wij het college hebben gevraagd om met een plan van aanpak te komen om de discriminatie op de arbeidsmarkt in Brabant zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan.We zijn dan ook blij dat deze motie met als mede-indieners: GL, D66 en PvdD is aangenomen

Arbeidsmigranten

Als SP hebben wij ook aandacht gevraagd voor de positie van de Arbeidsmigranten. Er is te veel negatieve beeldvorming rondom arbeidsmigranten. Zij worden door sommige werkgevers naar Brabant gehaald, en/of via tussen personen geworven in het land van herkomst of komen uit eigen initiatieven hierheen om te werken. Arbeidsmigranten hebben al jaren te kampen met huisvestigingsproblemen, slechte arbeidsvoorwaarden, ed. De uitkomst van het onderzoek van CoMensha samen met Tilburg University (december 2019) heeft eerder de basis gelegd om de weerbaarheid en zelfstandigheid van arbeidsmigranten te vergroten. De uitbuiting van deze groep wordt door RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum) met een aanvalsplan bestreden.

De SP snapt de gevoeligheid van dit onderwerp voor sommige partijen en bij een deel van de Brabanders. Het fenomeen Arbeidsmigranten is in Brabant een feit en realiteit en zal altijd bestaan. We moeten weten dat arbeidsmigranten in het bestaande liberale kapitalistische denkwereld deel uitmaken van strategieën en worden gebruikt als instrument voor goedkope arbeid, het creëren van concurrentie op arbeidsvoorwaarden en het creëren van concurrentie tussen de werknemers, en  zo een onderdeel vormen van het economische verdienmodel.

De SP voert al heel lang strijd tegen dit verdienmodel waar werknemers/arbeiders -al dan niet van verschillende afkomsten- tegen elkaar uitgespeeld worden. Zolang dit liberale kapitalistische verdienmodel bestaat zal een deel van onze arbeidsmarkt beschikbaar blijven voor de arbeidsmigranten.

De SP is daarom van mening dat in het actieplan arbeidsmarkt ook aandacht en inspanningen moeten zijn voor bijna 92.000 (2018) arbeidsmigranten die een bijdrage leveren aan de Brabantse economie.

Hiertoe hebben wij een motie ingediend met D66, Groen Links, Partij voor de Dieren en ChristenUnie SGP als mede-indieners. We zijn erg blij dat deze is aangenomen. Hier verzoeken wij het college:

Om in de uitvoering van de actieplan Arbeidsmarkt, samen met de gemeenten, vakbonden en ondernemingen/sectoren waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn te komen met een plan van aanpak waarin:

•          de uitbuiting van de arbeidsmigranten tegen gegaan kan worden

•          de positie van de arbeidsmigranten zoals huisvestiging, arbeidsvoorwaarden, scholing te verbeteren zodat hun participatie in onze samenleving bevorderd wordt.

Actieplan arbeidsmarkt – Eric Logister

D66 D66 Noord-Brabant 19-06-2020 16:24

Voorzitter,

Een actieplan arbeidsmarkt is in deze tijd nog meer nodig dan ooit. De crisis lijkt de kansenongelijkheid in onze maatschappij te vergroten. De kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt ten gevolge van opleiding weten we te keren in dit actieplan door ook in te zetten op MBO en door in te zetten op een Leven Lang Ontwikkelen. En goed dat nogmaals gemarkeerd wordt dat de arbeidsmarktregio’s een belangrijke basis zijn voor het arbeidsmarktbeleid. En met genoegen heeft D66 kennis genomen van de website brabantleert.nl

Andere kansenongelijkheid tekenen zich echter de laatste maanden nog scherper af. Laat me er een tweetal noemen. Leeftijdsgebonden en vaardigheidsgebonden kansenongelijkheid.

Voorzitter,

Gisteren werden weer nieuwe cijfers bekend over werkeloosheid. Wat blijkt in de categorie 15-25 jaar een stijging dit kwartaal van 188% en bij 25-35 jaar 45%. En 55+ 3%. Voorzitter jongeren worden op de arbeidsmarkt veruit het hardst getroffen door de coronacrisis. Hoe komt dat nou? En wat gaan wij daaraan doen? Kan de gedeputeerde hier eens op reflecteren? Wat ziet hij? Is hier het verschil te zien tussen flexcontracten en contracten onbepaalde tijd. Hoe ziet hij de arbeidsmarkt zodat jongeren ook een kans hebben op een huisje, boompje of beestje hebben?

Graag een reactie.

Voorzitter, Een andere factor is leesvaardigheid en digitale vaardigheid.

We zijn het volgens mij allemaal eens. Aanpak van laaggeletterdheid en digitale vaardigheden is van groot belang. Niet alleen voor de toegang tot de arbeidsmarkt maar ook voor de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Goed dat er een impuls op dit gebied wordt voorgesteld.

Maar hoe zit dit nu? Hoe stelt het college zich dat nu voor? Wij begrijpen dat aan Cubiss is medegedeeld dat de subsidie voor taalvaardigheid wordt beëindigd. Hoe ziet het college dan de impuls op taalvaardigheid en digitale vaardigheden in het arbeidsmarktbeleid?

En hoe ziet het college dan de rol van Cubiss in dit geheel? Gaan we een nieuw programma ontwikkelen of gaan we programma’s doorontwikkelen? Zien we bibliotheken niet meer als een waardevolle plek om juist daar onze doelgroep te ontmoeten en te helpen?

En werpen de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt ten gevolge van de huidige coronacrisis niet nieuw licht op de kansengelijkheid als het bijvoorbeeld gaat over digitale vaardigheden. Immers de website brabantleert is een prachtig initiatief, maar de lesstof onbereikbaar zonder digitale vaardigheden.

Graag reactie van de gedeputeerde

Voorzitter ik rond af,

Maar niet zonder de veelkoppige draak, discriminatie genaamd te benoemen.

In het arbeidsmarktbeleid moet daar aandacht voor zijn. Uitsluiten hoort niet, Het getuigt ook niet van economisch inzicht om waardevol arbeidspotentieel uit te sluiten. Discriminatie op basis van Mo of Mark, hetero of homo, 30 of 50. Salarisverschillen tussen man of vrouw.

Ik begrijp dat niet.

Dus D66 onderstreept hier nogmaals dat discriminatie en uitbuiting niet kan en aangepakt moet worden. Daarom dienen wij de motie discriminatie op de arbeidsmarkt en de motie arbeidsmigranten mee in.

Voorzitter, Dank u wel voor het woord

Begrotingstekst Arend Meijer

D66 D66 VVD Noord-Brabant 08-11-2019 19:15

Voorzitter,

Het is 29 september 2005; het is regenachtig; de treinen rijden met enige vertraging; het is 3 dagen voor mijn 20e verjaardag. Ik studeer Bestuurskunde bij de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur; onderdeel van de Universiteit van Tilburg. De heer Van der Maat is daar onderwijssecretaris, onze Commissaris is daar net vertrokken om zijn werkzaamheden bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid te vervolgen. Mijn wereld is klein en overzichtelijk. Studeren, bier drinken, werken in de kroeg om mijn studieschuld beperkt te houden en af en toe naar mijn ouders voor de was.

Ik heb die dag besloten de Colleges van Kim Putters even links te laten om praktijkonderzoek te doen in de Tweede Kamer alwaar de Algemene Politieke Beschouwingen plaatsvinden.

Namens de VVD spreekt de heer Van Aartsen. “De Nederlandse samenleving heeft behoefte aan houvast, een beeld, een perspectief. Cijfers, schema’s en tabellen zijn abstracties en die kunnen het gevoel van mensen niet vangen. Wij hebben het hier vaak over megatrends, terwijl de mensen te maken hebben met micronarigheid.” Vandaag herhaal ik zijn woorden bij de Brabantse algemene politieke beschouwingen omdat ik herken dat wij – ruim 13 jaar later – opnieuw gevangen zitten in dit dilemma.

Van Aartsen vervolgt dat bestuurders, zeker wanneer de populariteit afneemt, graag spreken over “tegen de stroom in” doorgaan, en hervormingen voor het grotere belang. Bij de totstandkoming van deze inbreng moest ik erkennen dat ook ik deze woorden de laatste maanden veel heb gebruikt. U herinnert zich wellicht dat ik het zelfs stoer heb durven genoemd. Vaak levert het pas achteraf dankbaarheid op. Bestuurders hebben vorm van zelfkastijding waar ik als politicus met veel respect naar kijk. De fractie van D66 heeft hier veel waardering voor.

Ik breng vandaag niet zomaar de heer Van Aartsen met mij mee. Hij concludeert namelijk dat er één maar is. Het gevoel tegen de stroom in te moeten roeien omdat het moet, kan alleen effectief zijn en resultaten opleveren, gezien de onzekerheid van veel mensen, als duidelijk is wat het doel is. En voorzitter, Van Aartsen heeft gelijk.

Voorzitter, D66 is trots op deze zeven bestuurders naast mij. Ik ben ook trots op de heren Pauli, Swinkels en Van Hout. Zij zijn namelijk van die lui. Tien doordouwers die weten dat hun acties nu, pas over enkele jaren tot waardering leiden. Dat zelfs hun eigen partijgenoten niet altijd zien welke kathedraal zij langzaam maar gestaag aan het bouwen zijn.

Regelmatig is de respons op dit soort kritiek dat we het beter uit moeten leggen; dat we meer moeten communiceren. Dat leidt niet altijd tot resultaat; zeker niet wanneer je bondgenoten je boodschap niet versterken, maar verzwakken. Voorlichtersveldslagen vol verkeerde beeldvorming. Een schilderij vol ongecoördineerde strepen in een slechte poging tot Mondriaan.

De echte vraag die wij regelmatig dienen te stellen is: Waarom doen wij dit? Ik vraag het mezelf ook soms af voorzitter… met name op de dagen waarop mijn dochter nog niet zoveel slaapt.

Van Aartsen lost het in 2005 op door een schets te geven van Nederland in 2015. Hij ziet ons als het New York van Europa. De fractie van D66 zou vandaag graag deze belangrijk vraag beantwoorden met een schets van Brabant in 2030. En ik vraag u collega’s om mij daarin even de tijd te geven; interrupties kunnen daarna wel; ik beloof u dat het niet lang duurt.

Als Nederland het New York van Europa kan worden; ziet mijn fractie Brabant in 2030 als het Brooklyn van New York. Een eigenzinnige plaats waar jongeren, gezinnen, ouderen en ondernemers samen de toekomst ontdekken. Een prachtige plaats waar je fijn kan wonen tussen al die natuur die onze provincie rijk is. Natuur waar iedere Brabander naartoe kan; juist omdát deze zo verweven is met onze woonkernen; waar je kinderen naar goede scholen kunnen gaan. Waar start-ups en scale-ups een thuis vinden; omdat de grote jongens die verder zijn gegroeid hun Brabantse roots niet vergeten. Waar we vernieuwde vormen van vervoer ontdekken zonder te vergeten dat de fiets nog steeds onze grootste vriend is om snel, gezond en duurzaam van A naar B te komen. Waar in de steden kunst en cultuur volop ruimte krijgt om zich te etaleren; omdat ze ons helpen om die vernieuwende ideeën te ontwikkelen. Waar je kan genieten van alle diversiteit die Brabant te bieden heeft; waar we nieuwsgierig zijn naar elkaar in plaats van elkaar op basis van afkomst, seksuele voorkeur of uiterlijk uit te sluiten. Een plaats waar je veilig jezelf kan zijn. Een gezond Brabant van de toekomst.

Dat perspectief voorzitter; die motivatie om de keuzes die wij vandaag, volgende maand en vorige maand nemen; dat mogen wij vaker uitspreken. Het beeld van Brabant als Brooklyn van New York is geen luchtkasteel. Het is een streven waar de Colleges van Brabant waar D66 aan deelgenomen heeft stap voor stap aan werken. En ja, daarvoor zijn hervormingen nodig. En ja, die zijn voor individuele Brabanders ingrijpend en zwaar. Maar ja, dan kiest D66 voor het algemeen belang boven de belangen van sommigen.

Voorzitter, dat brengt mij bij het nu. Het College nodigt ons uit om mee te denken over het blijfklimaat van Brabant. Namens mijn fractie schetste ik zojuist al even hoe dat klimaat er volgens ons uit kan zien. Het is dan ook goed om de uitwerking van de bestuursopdracht enigszins te kaderen; immers we kunnen ons geld maar één keer uitgeven. D66 is ervan overtuigd dat investeren in wonen, werken, bereikbaarheid en sociale veiligheid cruciaal zijn. Wij dienen om die reden samen met de VVD de motie in waarin deze bestuursopdracht in die richting gekaderd wordt.

Voorzitter; Brabant is populair. Veel mensen willen zich graag Brabander noemen en dat stelt ons voor een enorme opgave. Want waar moeten al die mensen wonen? D66 maakt hierin heldere keuzes. Ten eerste: iedereen die hier wil verblijven en een bijdrage wil leveren aan onze maatschappij is welkom. Voor de steden betekent dit letterlijk dat de sky the limit is. Het topje van de kerktoren is voor ons dus ook niet langer de maximale bouwhoogte; Breda en Den Bosch luisteren hopelijk mee. Er is een gigantisch tekort aan gelijkvloerse woningen voor de ouderen; ouderen die bovendien behoefte hebben om nabij voorzieningen te wonen. Laten wij hen een fijne woning bieden in een groene stad vol parkjes en plantoenen. Daarnaast is er een grote vraag naar gezinswoningen met speelruimte voor de kinderen. Ruimte om te wandelen, paard te rijden, te buiten sporten zonder een duur abonnement bij de fitness. Liefst in de omgeving van een van onze prachtige natuurparken. D66 wil daar realistisch en pragmatisch naar kijken. Deze woningbehoefte is immers vaak van tijdelijke aard. Laten we dus ook op die manier bouwen; duurzaam en tijdelijk wanneer dat kan. Met materialen die herbruikbaar zijn. En voorzitter, geef deze mensen ook de kans om hun eigen natuurlijke omgeving te creëren. D66 dient daarom een motie in waarin wij Gedeputeerde Staten oproepen te onderzoeken in hoeverre de aanleg van nieuwe natuur via groencertificaten door Brabanders zelf gefinancierd kan worden.

En het klinkt erg aantrekkelijk; dat wonen in het buitengebied. Maar als je er niet kan komen is het ingewikkeld. De tijd dat er een ochtend- en een avondspits was is voorbij. De ANWB gaat binnenkort na de nieuwsberichten enkel nog melden waar géén files staan. D66 kiest daarom voor de fiets. Met trots durven wij de tring-tring-partij te zijn. Hoewel onze fietsinfrastructuur robuust is; en bovendien nog mooier wordt met de aanleg van snelfietspaden in de komen jaren; wordt deze infrastructuur niet altijd als zodanig ervaren. Met name door onverlichte fietspaden in het buitengebied en snel voorbij zoevende auto’s; durven sommige Brabanders in de wintermaanden niet meer voor het meest gezonde vervoersmiddel te kiezen. In 2008 kozen de Provinciale Staten via de beleidsnotitie Zicht op Licht er bewust voor om diverse paden onverlicht te laten. Anno 2019 kan dat slimmer. Door het plaatsen van slimme lantaarns die enkel aangaan wanneer een fiets gebruik maakt van het pad bijvoorbeeld. D66 roept Gedeputeerde Staten op om te reflecteren of deze beleidsnotitie niet toe is aan herijking. En voorzitter, als in die gebiedsgerichte aanpak de snelheid van de N-wegen dan toch bezien wordt, neemt Gedeputeerde Staten de fietsveiligheid dan ook even mee? Daarbij willen wij niet alleen een vervanging van het bordje 80; maar raden wij u ook op te kijken naar andere snelheidsbeperkende maatregelen. Dat zal ook het streven naar 0 verkeersdoden in Brabant van onze gedeputeerde Veiligheid ten goede komen.

Voorzitter, samen maken we de toekomst van Nederland. Het is de slogan van onze eigen brainport. D66 is iedere keer weer enthousiast wanneer zij op werkbezoek zijn in de provincie. In Brabant maken we namelijk écht de toekomst. Of het nu gaat om vernieuwing van zonne-energie, toekomstige vormen van vervoer, vernieuwing van onze bouwmaterialen. In Brabant knutselen we het in elkaar. Onze fractie ziet echter een risico. Al die innovaties verdienen namelijk ook implementatie. Heeft onze provincie naast de brains, straks ook de ambacht? Richten we ons niet teveel op het bedenken? Het College wil een actieplan Arbeidsmarkt opstellen. Voor D66 kan dit plan geen dag te vroeg komen. Gedeputeerde Van Gruijthuizen, de lage werkloosheid nu is het succes van uw voorganger maar het is geen garantie voor te toekomst. En onze jeugd wacht niet tot u bent ingelezen op het dossier? In uw eigen termen: Gas op de plank dus. Wij dienen een motie in waarin wij het College opdragen dit actieplan zo spoedig mogelijk op te leveren. En onze fractie roept u bovendien op om ook te bezien of u een beroep kan doen op de Blijfklimaat middelen; immers: een goede baan is een ultiem argument om in Brabant te blijven, niet waar?

Voorzitter, ik wil nog graag 2 elementen kwijt. Ten eerste wil ik kort nog even stilstaan bij onze eigen gezondheid. Onze fractie verbaast zich hoeveel koekjes er tijdens de Statendagen worden aangeboden. Naast de periodieke versnaperingen van worstenbrood en pinda’s, is er een onbeperkte hoeveelheid koekjes zo lijkt het. Graag willen wij, liberaal als we zijn, een lekker slim, gezond en duurzame alternatief bieden aan de Statenleden die behoefte hebben aan een versnapering zonder ‘lege calorieën’. En middels een motie verzoeken wij daarom Gedeputeerde Staten om het mogelijk te maken om naast de koekjes ook rauwkost, fruit of ongezouten noten aan te bieden.

Ten slotte kan ik mij voorstellen dat u zich nu al een tijdje afvraagt mijn inbreng nu met die vissen te maken heeft. Dat zit als volgt. U zal het vast niet verwachten, maar in mijn jonge jaren wat ik nogal driftig. Als ik mijn zin niet kreeg volgde er een behoorlijk statement; met de nodige grandeur gepresenteerd. Toen heeft de vrouw die wij inmiddels oma noemen; tot voorkort gewoon ‘mijn moeder; daarvoor een oplossing verzonnen. Zij gaf mij een vis. Het beestje mocht op mijn slaapkamer wonen. U kunt zich voorstellen dat ik erg verheugd was dat ik een huisgenoot kreeg. Na mijn eerst volgende driftbui riep mijn moeder terug ‘vertel het eerst maar aan je vis en kom daarna maar terug’. Deze zin is daarna nog regelmatig gebruikt enmoet ik toegeven dat het sympathieker klinkt dan ‘Ga naar je kamer’. Onze fractie geeft vandaag een aquarium vol vissen cadeau aan deze Staten. Onze debatten, en ik doe er zelf tot mijn grote spijt soms aan mee, vervormen met enige regelmaat tot platte quasi-scheldpartijen. Driftbuien die niet meer leiden tot luisteren. En luisteren voorzitter is de zuurstof voor een goed debat. We verliezen ons in oneliners voor de buitenwacht; waar we samen geen centimeter mee vooruitkomen. De vissen dienen om ons erop te wijzen dat we in een transparante omgeving zitten; waarin iedereen mee kan kijken. Samen in dezelfde liters water. Een bont gezelschap vol verschillen, happend naar dezelfde lucht

SP stemmers bedankt!

SP SP Noord-Brabant 21-03-2019 08:04

Het is nooit leuk om een fors aantal zetels in te moeten leveren. Maar wij houden moed! Er zullen straks in ieder geval 5 socialisten plaatsnemen in de Brabantse Statenzaal. Stuk voor stuk SP'ers die weten van aanpakken en die allemaal Brabant eerlijker en socialer willen maken.

Socialisten weten dat het ons soms erg moeilijk gemaakt wordt om te knokken voor onze idealen. Maar we geven nooit op. Onvermoeibaar zullen wij voorop blijven lopen in de strijd voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit!

Aan alle SP-stemmers: ontzettend bedankt voor jullie vertrouwen. Houd moed, wij gaan dóór!

Begroting Provincie: “het werk van socialisten is nooit klaar”

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Brabant 09-11-2018 13:18

Vandaag werd de Provinciale begroting voor 2019 besproken door de Staten. Fractievoorzitter Maarten Everling, sprak daar namens de SP-Fractie:

 “Het werk van socialisten is nooit klaar"Dit zinnetje hoorde ik ooit op een partijbijeenkomst, toen ik net politiek actief begon te worden. Op zich nog niet eens zo heel gek lang geleden, maar toch. Ik weet niet meer wie dit zei – dat kan goed onze eigen wijze oude nestor de heer Heijmans zijn geweest – maar ik weet nog wel dat ik dacht: “okay, het zal wel…”

Maar hij bleef toch hangen, want al snel merkte ik dat er altijd wel iets te doen was en is. Een probleem, groot of klein, dat ik op kon pakken en op zoek kon gaan naar een oplossing. Het liefste samen met de mensen met wie het aangaat. En dat vond – en vind ik heerlijk om te doen. Zeker in combinatie met een mooie actie.

Drieënhalf jaar geleden kwam ik hier voor het eerst binnen. Het Brabants parlement. Heel eerlijk: dat was toch echt even wennen. Met 9 mede SP’ers, in de coalitie. We kregen veel voor elkaar. Maar toch: het werk van socialisten is nooit klaar. Dat zinnetje blijft toch constant in mijn achterhoofd rondzingen. Ja, we doen veel goeds. Maar er moet nog zoveel meer dingen beter. Het klinkt misschien een beetje somber, maar voor mij is dat absoluut niet: het is voor mij een echte drijfveer. Het is voor socialisten een echte drijfveer: onvermoeibaar werken wij door om onze omgeving ten positieve te veranderen.

We hebben de VVD horen zeggen: we moeten keuzes maken. De keuzes die zij voor de toekomst lijken te maken zijn voor mij helder: economie ten koste van milieu, natuur en leefbaarheid. Hun bijdrage eindigde met: we willen een Brabant waar het goed wonen, werken en leven is. Voorzitter. Als ik hun betoog zo beluister krijgen we als het aan de VVD ligt een Brabant waar de biodiversiteit afneemt, milieu in gevaar komt en met als klap op de vuurpijl: een kerncentrale in de achtertuin!

Laten wij daar ook maar meteen helder over zijn: dat zijn niet onze keuzes. Wij zullen blijven strijden voor milieu, natuur en leefbaarheid. Ja. Ook kunst en cultuur. Economie is belangrijk. Maar de Brabantse economie wordt gemaakt door de mensen die hier in Brabant wonen. Als zij het niet goed hebben, gaat het niet goed met de economie.

Milieu, gezondheid en natuur

Ik zei al: wij hebben de afgelopen 3,5 jaar hier toch aardig wat voor elkaar gekregen. Wat ons betreft ten positieve – en ik besef tegelijkertijd dat er hier partijen zijn die daar anders over kunnen denken. Overduidelijk geen socialisten.

Om met meteen met één van de meest in het oog springende zaken te beginnen: 7 juli 2017. Maatregelen ter bescherming van het milieu, de natuur en gezondheid van mensen in Brabant. Zwaarbevochten in dit arena. En terecht, want het ging echt wel ergens over. Dat was ook te zien aan de enorme belangstelling. Dat zal niemand hier ontkennen. Over de uitkomst kunnen wij oprecht tevreden zijn. Het pakket als geheel zal in onze analyse Brabant in de komende jaren ten positieve veranderen… en dan toch weer dat stemmetje in mijn achterhoofd: …nooit klaar! Want wij zien echt wel dat er nog een hoop te doen is. Ja, we hebben stappen genomen om de neerslag van stikstof in natuurgebieden terug te dringen. Ja, we hebben tegelijkertijd maatregelen genomen om een omslag te kunnen maken naar een duurzamere veehouderij. Ja, in de meest veedichte gebieden zal het aantal dieren niet meer toenemen. Toch heb ik van begin af aan steeds benadrukt – en dat doe ik nu dus weer – de échte oorzaken moeten nog aangepakt worden. Het aantal dieren is nog veel te hoog. De slag naar duurzaamheid wordt nog veel te vaak gezocht in dure technieken. We zitten nog steeds met een enorme berg mest, dat ergens heen moet. Wat ons betreft grote vraagstukken waar we in de nabije toekomst nog echt wat mee moeten. We zijn dus nog niet klaar.

Zo ook op andere terreinen. Neem ons succes van de voorgaande perspectiefnota: kleine en middelgrote musea krijgen meer ondersteuning van de provincie. Kei goed. Zijn we hartstikke blij mee. Tegelijkertijd zien we dat niet iedereen in Brabant kan genieten van al de kunst, cultuur en historie dat we te bieden hebben. Graag zouden we zien dat mensen zo nu en dan gratis een bezoekje kunnen brengen. Zo brengen we zoveel mogelijk mensen naar de musea die Brabant te bieden heeft. We zijn dus nog niet klaar.

Q-koorts

Dan een onderwerp waar wij als SP al vaak aandacht voor hebben gevraagd en waar wij hier in de Staten – en natuurlijk ook landelijk – vaak in de voorhoede strijden voor gerechtigheid: de Q-koorts. Ondertussen zijn er 95 dodelijke slachtoffers te betreuren en velen lijden aan QVS – het Q-koorts vermoeidheidssyndroom – of chronische Q-koorts. Daar zijn geen goede medicijnen voor, veel onderzoek is nog nodig. Onlangs is er een crowdfundingsactie daarover gestart, waar wij ook meteen onze steun voor uitspraken. Vandaag dienen wij dan ook een amendement van de D66 mee in – gelukkig samen met vele andere partijen – om daar vanuit de provincie ook een bijdrage aan te leveren. Ook zie ik andere partijen hier in Brabant steeds vaker opkomen voor gerechtigheid voor de slachtoffers. Heel goed. Maar daar komt het weer: we zijn nog niet klaar. Want hier in de provincie staan we volgens mij als Provinciale Staten echt wel achter de slachtoffers. Het is alleen jammer dat een aantal partijen dat op landelijk niveau niet doen. 15.000 duizend euro is een schijntje – en wat mij betreft een belediging – voor de verwoesting die de Q-koorts bij slachtoffers aanricht. Onbegrijpelijk en onrechtvaardig. De provincie spreekt het rijk wel aan. Maar spreken alle partijen hier hun collega’s in de Tweede Kamer hier wel op aan?

Steun Voedselbanken

Nog eentje dan: steun voor de voedselbanken. Om hen te helpen het goede werk te kunnen doen hebben. Samen met de PvdA en het CDA hebben we dat toch mooi voor elkaar gekregen. Maar. Het zinnetje: we zijn nog niet klaar, komt ook hier om de hoek kijken. Want is het eigenlijk niet gewoon van de zotte dat voedselbanken überhaupt nodig zijn?

Er is nog genoeg te doen.

Algemeen over begroting

Voorzitter. Vandaag bespreken we de begroting van 2019. Een bijzonder jaar. Een jaar met verkiezingen. En dat is terug te zien in de begroting. Echt grote verrassingen en plannen staan er niet meer. Logisch, want het grootste deel van 2019 zal onder de hoede staan van een nieuw college. Betekent niet dat we geen op- of aanmerkingen hebben.

Arbeid en economie

Ik begin meteen met een hot-item arbeidsmigratie. Of eigenlijk wil ik het niet eens over de arbeidsmigratie zélf hebben, maar over de oorzaken en de effecten daarvan. Het gaat mij – en de SP – er helemaal niet om wie je bent, of waar je vandaan komt. Het gaat er ons helemaal niet om, om grenzen en deuren te sluiten voor anderen. Het gaat er ons niet om een wij versus zij verhaal. Dat leidt nergens toe, behalve tweedeling, maar zeker geen oplossingen. Waar het ons wél om gaat is gelijke kansen. Om een reële beloning voor het werk wat iemand levert.

Probleem: beloning zware arbeid lang niet voldoende

Want daar hebben we toch wel een probleem. Een veel genoemd argument voor arbeidsmigratie is: ja, maar Nederlands wíllen dat werk helemaal niet doen! Een argument dat we tientallen jaren geleden ook al hoorden, toen we vele gastarbeiders naar Nederland haalden. Maar Ja, het klopt: zolang je werk niet fatsoenlijk beloond dan is dat inderdaad een probleem. Mensen zijn wel gek om hun rug binnen een paar jaar naar de knoppen te werken als aspergesteker, maar ondertussen niet genoeg betaald krijgen om de kosten op te vangen als ze na een paar jaar helemaal niet meer kunnen werken. Dat blijven wij toch uitermate vreemd vinden. Onbegrijpelijk, eigenlijk.

Er wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden: loon en werktijden

Dan zul je vrije markt-adepten horen zeggen: ja, vrije markt is goed. Goed voor de concurrentie, goed voor de prijzen. Maar daar wil ik toch wel als socialist de andere kant van de medaille laten zien: want als prijzen steeds lager moeten, gaat dat natuurlijk ten koste van iets. En wat is dat ‘iets’ waar het makkelijkst op bezuinigd kan worden? Dat is het personeel. Je kunt proberen meer met minder mensen te doen, onder andere met behulp van techniek. Een andere oplossing is door ze minder te betalen. Of langer te laten werken voor hetzelfde geld. Daarnaast zie je een vlucht naar flexwerk en schijnzelfstandigen. Bij mij doemt het beeld van rijen dagloners voor de poorten van de fabriek op. Die kant willen wij niet op. Arbeid moet lonen.

Arbeidsmigranten

Nu zijn we tegen dat soort maatregelen in Nederland relatief goed beschermt. Er zijn CAO’s of op andere manieren zijn de arbeidsvoorwaarden goed geregeld. Het is geen perfect systeem, maar welke is dat wel? Toen kwam Europa. Vrije markt, van diensten, goederen en personen. Weet je, zelfs als socialist kan ik daar tot op zekere hoogte mee in komen.

Maar je ziet al jaren het volgende gebeuren: arbeidsmigranten worden naar Nederland gehaald om zo goedkoop mogelijk hier te werken. Vaak via uitzendbureaus, en verrassing: hoe wordt er geconcurreerd? Op arbeidsvoorwaarden als loon en werktijden. Huisvesting speelt hierin ook een rol. Dit vinden wij niet eerlijk.

Gelijke kansen arbeidsmarkt (motie!)

Want de kop was onlangs dan wel: arbeidsmigranten verdringen geen banen, maar als je doorleest zie je op bepaalde delen van de arbeidsmarkt dat wel degelijk gebeurd. Vooral bij ongeschoold of weinig geschoolde arbeid. In de landbouw, maar ook zeker in de logistiek.

En vraag je je misschien af: wat is de rol van de provincie hierin? Simpel:

We moeten ons bewust zijn van de mechanismes die hierachter zitten De provincie heeft wel degelijk een rol, een taak zelfs, om de werkgelegenheid te bewaken.

Voorzitter. Daartoe dient de SP dan ook, samen met de PvdA een motie in. De provincie is met grote regelmaat in gesprek met bedrijven. Om ze hier naartoe te halen, want dat is goed voor de economie en werkgelegenheid! Prima! Maar wat ons betreft doen we dat alleen met bedrijven waar we de afspraak mee kunnen maken dat ze voor iedereen gelijke arbeidsvoorwaarden hanteren. Doen ze dat niet, zijn ze wat ons betreft niet welkom.

Huisvesting migranten

Dan nog even specifiek aandacht voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Met name seizoensarbeiders. Het gaat om vele duizenden mensen. Dat moet fatsoenlijk gebeuren. Tegelijkertijd maken omwonenden zich zorgen. Hoe gaat de provincie hier straks mee om? Ik realiseer me dat hier druk aan gewerkt wordt. Ik hoor graag de stand van zaken.

Praktische opleidingen

Er wordt hier in dit huis vaak prat gegaan op de vele ‘campussen’ in Brabant. We hebben er 18, er is zelfs een kaart van! Zorg, agro, HighTech. Fantastisch. Ook de samenwerking met onderwijs is mooi. HBO’s, universiteiten en ook MBO’s zijn hierbij betrokken. Mooi. Maar wat ik eigenlijk een beetje mis:

We staan aan de vooravond van grote transities in de duurzaamheid als het gaat om energie en de landbouw. Daar gaan we ambachtslieden voor nodig hebben. Installateurs, elektriciens, bouwers. Ik vraag me zomaar even hardop af: waarom is er nog Ambachtencampus? Wat mij betreft moet dit ‘echte’ werk veel meer gewaardeerd worden. Deze groep is volgens mij vele malen belangrijker voor onze economie dan allerlei consultants. Zij vormen de brandstof van de banenmotor.

Milieu en natuur

Ik heb het al eerder even gehad over milieumaatregelen die we vorig jaar genomen hebben. Ik wil daar nog iets anders over kwijt. Zoals u weet is er deze week nog wel het een en ander gebeurd rondom de PAS

PAS

Ik denk dat het de actualiteit dan past om het hier vandaag aandacht voor te vragen, want de uitspraak van het Europees Hof kan nogal wat gevolgen hebben. Paar belangrijke punten:

Voor beweiding en bemesting gaan wellicht vergunningen nodig zijn, wat tot nu niet het geval was Er moet veel steviger wetenschappelijk bewijs komen over de effecten van maatregelen genomen ter vermindering van de stikstofdepositie En zolang dat het onzeker is dat maatregelen het beoogde effect hebben, mogen ze niet genomen worden

De hele PAS-systematiek wordt eigenlijk zo onderuitgehaald. De Raad van State is nu aan zet. Daarna zal de Rijksoverheid al dan niet tot actie over moeten gaan. Tot die tijd leven we in onzekere PAS-tijden.

Nu is de provincie uitvoerder van de PAS-regelgeving, dus ook hier zal er de nodige onzekerheid zijn. Wat ik graag wil weten van GS is hoe zij nu met deze onzekerheid omgaan. Ik kan met goed voorstellen dat lang niet alle gevolgen nu al in beeld zijn, maar kan GS hier alvast een voorschot op geven? Maar wat de SP betreft: tot er zekerheid is, geen nieuwe vergunning verlenen.

Gaswinning

Nog meer actualiteit: Minister WIebes gaat toch door met de gaswinning in Brabant. Ik kan daar heel kort over zijn. Dit laten we niet zomaar gebeuren. Ik heb eerder aangegeven dat ik graag samen met mensen actie onderneem. Desnoods ga ik samen met een groep actievoerders kamperen op het terrein van Vermilion. Maar neem maar van mij aan: actie is onderweg. Vraag aan GS: blijven jullie de bewoners en gemeenten rondom het gasveld, of gasvelden, want Loon op Zand en Tilburg staat ook nog wat te wachten, steunen? Is GS in bereid om in beroep te gaan? Waarom wel of niet?

Legionella

Legionella. Waterzuiveringsinstallaties blijken een bron van legionellabesmettingen te zijn. Tegelijkertijd is daar weinig over bekend en is er nauwelijks beleid. Instanties wijzen na elkaar. Ik ben erg benieuwd naar het standpunt van het college: hoe pakken we deze besmettingsrisico’s aan?

Mobiliteit

De Proefcasus Eindhoven Airport zal volgend jaar uitmonden in een advies van de verkenner ( de hr. Van Geel) aan de minister. Daarop zal de minister aan de partijen van de Stuurgroep, waar GS deel aan neemt, om een reactie op dat advies vragen. Dat is leuk, maar wat ons betreft zou PS hier ook iets over moeten kunnen zeggen. Wij zouden van GS graag horen of zij ons hun voorgenomen reactie richting de Minister, PS vooraf hierover de gelegenheid willen geven daar iets van te vinden?

Er staat, dat in 2019 daadwerkelijk wordt gestart met de realisatie van de N69. Betekent dit, dat de problemen rond de aansluiting van de N69 op de A67 bij Veldhoven opgelost zijn en op goedkeuring kunnen rekenen? Want het is nogal een duur waagstuk om de aanleg te starten, als dat (nog) niet zeker is. Graag een reactie van GS hierop.

Er zou ook begonnen worden in 2019 met het aanbestedingstraject van het voorkeursalternatief rond de N65. Is het dan ook duidelijk hoe de financiering daarvan daaruit gaat zien?

Bestuur en financien

Nog een keer Eindhoven Airport. Nee, ik ga nu even niet beginnen over het aantal vluchten. Nee, ik wil het even over wat anders hebben: dividend uitkering.

Ik heb begrepen er afspraken zijn gemaakt over het percentage dat uitgekeerd wordt, maar dat al jaren minder uitgekeerd wordt dan afgesproken. Mijn vraag aan GS is: hoe zit dat?

Catering

Als eerste een compliment. Wij hebben gevraagd om een wat soberdere en daarmee goedkopere catering. Dat is in de nieuwe aanbesteding gelukt. Mooi. Maar, voorzitter: wij hadden ook gevraagd serieus te onderzoeken of we het personeel in eigen dienst zouden kunnen nemen. Wat is er met dat verzoek gebeurd?

Voorzitter. Als socialist ben ik zeker nog niet klaar, met mijn bijdrage voor nu wel.

Bijdrage Femke Dingemans Jaarstukken 2017

D66 D66 Noord-Brabant 18-05-2018 15:41

Eerste termijn.

Voorzitter,

Allereest dank aan de ambtelijke organisatie voor al het werk dat de medewerkers hebben verzet om de jaarstukken op te stellen.

In het Statenvoorstel lezen we dat het College de plannen uit de begroting grotendeels heeft gerealiseerd en daarmee volop op koers ligt. Het lukt steeds beter om realistisch te ramen – al zijn de onderlinge verschillen nog groot – en het bedrag aan overhevelingen is met 16,4 miljoen een stuk lager dan vorig jaar (toen was het 35,8 miljoen). Graag zoem ik op deze onderwerpen wat verder in.

Onderbestedingen Allereerst de onderbestedingen. Voorzitter, de Gedeputeerde van Financiën heeft woord gehouden. Bij de bespreking van de jaarstukken 2016 sprak hij de ambitie uit om richting de 10% aan onderbestedingen te bewegen. We lezen nu dat dat is gelukt: “Door de onderbestedingen goed te analyseren kan er in de toekomst beter op onnodige onderbestedingen worden gestuurd.” Voor Provinciale Staten zijn die analyses ook van belang. In het bijlagenboek wordt er bij twee kostenoverschrijdingen een toelichting gegeven; Deze toelichting zien wij als D66 in de toekomst graag voor alle grote overschrijdingen en onderbestedingen.

Daarom willen we het College oproepen om volgend jaar op alle individuele productgroepen te streven naar een maximale onderbesteding van 10%, want dat het overall beeld goed is, wil niet zeggen dat het overal goed gaat. En wij willen ook op productgroep-niveau in control zijn.

In navolging van de accountant herhalen wij dan ook onze oproep om verwachte afwijkingen op de begroting – in positieve en negatieve zin – zo spoedig mogelijk aan Provinciale Staten mede te delen en te verwerken in de eerstvolgende begrotingswijziging.

De grootste afwijking op de onderbestedingen – bijna 22 miljoen – heeft te maken met de afhankelijkheid van partners, zo lezen we. D66 ziet hier een verband met de vernieuwende bestuursstijl van dit College. Een provincie die niet meer solistisch opereert, maar midden in de Brabantse samenleving staat. Door steeds meer samenwerkingsverbanden aan te gaan, wordt de provincie ook steeds afhankelijker van andere partijen. We zien het aantal verbonden partijen toenemen en daarmee ook de afhankelijkheid van derden. We zijn benieuwd hoe het College deze ontwikkeling ziet in relatie tot de regierol van de provincie. Kan de gedeputeerde het vertrouwen uitspreken dat deze 22 miljoen uiteindelijk wel effectief wordt uitgegeven? Of leiden de nieuwe samenwerkingsverband zelfs tot besparingen?

Zuidelijke Rekenkamer Dit jaar voert de Zuidelijker Rekenkamer een onderzoek uit genaamd ‘Kaders tellen’. De rekenkamer signaleert in haar werkprogramma dat “de provincie steeds vaker in netwerken samen met partners werkt en daarbij in de loop van de jaren ook andere rollen is gaan spelen.” We zijn benieuwd hoe de verschillende P&C documenten inzicht gaan geven in de relatie tussen de provinciale rollen in de uitvoering en sturing enerzijds en de kaderstellende en controlerende rol van Provinciale Staten anderzijds. D66 ziet de uitkomsten van dit onderzoek dan ook met veel belangstelling tegemoet.

Want voorzitter, onze fractie ziet ruimte voor verbetering van doelen en prestatie indicatoren, bijvoorbeeld bij het programma Cultuur. In plaats van op te nemen hoeveel instellingen de provincie subsidieert, is veel belangrijker om te meten welke toegevoegde waarde er is bereikt. Hoe heeft de provincie nu bijgedragen aan een sterkere Brabantse culturele sector? Verbindingen tussen cultuur en andere provinciale opgaven meet je niet door aantal bijeenkomsten te turven, maar door de effecten van die cross-overs in beeld te brengen. D66 ziet dan ook liever een beperkte set van relevante KPI’s die vooral iets zeggen over maatschappelijk effect en kwaliteit van het gevoerde beleid.

Over relevante informatie gesproken; bij de jaarstukken zat voor het eerst een verantwoordingsbrief. Die leest wat de fractie van D66 betreft als een publieksjaarverslag. Als fractie zijn we erg enthousiast over dit nieuwe communicatiemiddel, dat de Brabander op een toegankelijke manier inzicht geeft in de prestaties van de provincie. Wat D66 betreft dan gaan we dit middel dan ook breder en actiever inzetten om heel Brabant te laten zien waar we als politiek in deze provincie mee bezig zijn! Dank ook aan de Cda fractie voor het indienen van deze motie.

Methode Duisenberg/Van Meenen Op 21 oktober 2016 hebben we in de Statenvergadering unaniem de Motie Duisenberg/Van Meenen aangenomen. In deze motie werden Gedeputeerde Staten verzocht om deze auditmethode op te nemen in de Planning & Control cyclus. In het Platform P&C spraken we vervolgens af om gedurende 1 volledige cyclus – in de vorm van een pilot – alle P&C documenten van het Economisch programma te gaan monitoren. Op deze plaats willen wij de Staten collega’s Koevoets en Uijlenhoet nogmaals bedanken voor hun vele werk, waardevolle conclusies en heldere aanbevelingen. Omdat niet alle fracties deelnemen aan de vergaderingen van het Platform P&C, heeft onze fractie gevraagd om de laatste presentatie over de pilot toe te voegen aan de bespreekstukken van vandaag; u vindt deze op Ibabs.

Ten aanzien van het economisch programma staat er onder andere in dat: “de financiële overzichten grote schommelingen laten zien die niet duidelijk worden onderbouwd.” Dat maakt het voor Provinciale Staten dan wel moeilijk om onze controlerende rol te kunnen uitoefenen.

De fractie van D66 is benieuwd wat het College met deze en andere aanbevelingen uit de pilot gaan doen en welke effecten we daarvan al in de begroting 2019 kunnen zien. Bijvoorbeeld over het SMART maken van doelen en opnemen van goede indicatoren om de realisatie te kunnen meten. Graag een reactie van de Gedeputeerde hierop.

De suggestie om de methode Duisenberg/Van Meenen in een Brabantse variant voort te zetten en ook te betrekken bij andere beleidsdocumenten, omarmt de D66 fractie in ieder geval van harte. We hopen daarbij ook weer op ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie, de griffie en de Zuidelijke Rekenkamer.

Voorzitter, kijkend naar de jaarstukken kunnen we constateren dat er volop beweging in Brabant is. Enthousiast en optimistisch gaan we dan ook de laatste maanden van deze bestuursperiode in; om samen nog meer voor elkaar te krijgen.

Tot zover.

Tweede termijn.

Voorzitter, dank aan de Gedeputeerde voor de toezegging om in het Platform P&C verder te praten over hoe Provinciale Staten meer inzicht kunnen krijgen in hoe afwijkingen ontstaan tijdens de P&C cyclus en hoe hier op gestuurd wordt vanuit het College.

We krijgen het trouwens druk in het Platform, want de Gedeputeerde heeft vanmiddag voorgesteld om een aantal onderwerpen daar verder te bespreken. De fractie van D66 denkt graag mee met het College, bijvoorbeeld in een vorm van een werkgroep, om – in aanloop naar de volgende Begroting – verbeteringen door te voeren, gebaseerd op de vragen uit de methode Duisenberg/Van Meenen. GS en PS zijn immers samen een verbetertraject ingegaan en daar willen wij graag een vervolg aan geven. D66 is nog niet helemaal tevreden, maar we zien duidelijke verbeteringen op een aantal punten.

Voorzitter, kijkend naar de jaarstukken kunnen we constateren dat er volop beweging in Brabant is. Enthousiast en optimistisch gaan we dan ook de laatste maanden van deze bestuursperiode in; om samen nog meer voor elkaar te krijgen. Wat ons betreft is de fractie van 50+ van harte welkom daarbij mee te doen. Want D66 is ook 50+ !!

 

Brabant op koers?

SP SP Noord-Brabant 20-04-2018 15:13

De nieuwe fractievoorzitter van de SP Statenfractie Maarten Everling mocht op zijn eerste dag meteen aan de slag met de Perspectiefnota Brabant op Koers. In de perspectiefnota geeft het college aan welke kant ze richting de begroting, op willen gaan met het beleid in de provincie. De SP had nog flink wat kritische kanttekeningen bij de nota.

De SP pleit al jaren voor het verbeteren van de positie van werknemers te verbeteren en als provincie te stoppen met allerlei aan- en uitbestedingen. Het weer in dienst nemen van bijvoorbeeld de schoonmaak en catering zou daar bijvoorbeeld aan bij kunnen dragen. Maarten Everling: “Verschillende overheidsinstanties hebben dit al gedaan en het werkt”.

Ook vroeg de SP aandacht voor stageplaatsen voor MBO-ers in het provinciehuis. Maarten Everling die zelf docent is op het MBO: “Graag zouden wij meer inzet zien om MBO-ers in het provinciehuis te krijgen, juist ook om het vak te leren waarvoor ze opgeleid worden. Zij vertegenwoordigen toch het grootste deel van de beroepsbevolking. Volgens ons zijn daar genoeg mogelijkheden voor.”

Op het gebied van mobiliteit vroeg de SP aandacht voor de veiligheid van ongelijkvloerse overwegen. “Er moet in ieder geval snel in kaart worden gebracht waar de knelpunten zitten en wat het zou kosten om ze op te lossen.”

De SP heeft al langere tijd kritiek op Agrifood Capital. “Elke Brabander betaalt er flink voor en wij willen dat er geen cent meer naar toe gaat tenzij klip en klaar is wat ze met dat geld doen, wat het oplevert en wat het nut nou precies is. We krijgen soms toch het idee dat het maar een praatclubje is en daar zijn wij als SP geen voorstander van. “

De provincie heeft ook flinke ambities op het gebied van energie en duurzaamheid. Heel goed dat de provincie dat oppakt. De SP wil echter wel voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan zonneparken en dat huurders van sociale huurwoningen, niet kunnen profiteren van de maatregelen rond nul-op-de-meter woningen.

De Vereniging Kleine Kernen doet belangrijk werk om kleine kernen leefbaar te houden. De subsidiesystematiek is veranderd en zij geven aan dat ze het op deze manier niet gaan redden. Daarom vraagt de SP om met hen te kijken wat we kunnen doen.

Naast deze punten vroeg de SP ook aandacht voor:  gehandicaptensport, Brabantse Dance festivals, huisvesting arbeidsmigranten, kleine musea, restricties recreatieve helikoptervluchten en scholingsvouchers voor ZZP-ers.

Raadsvergadering juli 2017 jaarverslag en jaarrekening 2016

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Noord-Brabant 01-08-2017 17:14

https://westbrabant.christenunie.nl/k/n41620/news/view/1125182/1050969/business-861325_1280

In de Raadsvergadering van 11 juli (extra) zou de jaarrekening 2016 en het jaarverslag 2016 worden vastgesteld. Helaas was de accountant nog steeds niet klaar met zijn eind oordeel. Dit was voor de oppositie partijen en de coalitie partijen VVD en CDA onacceptabel. Ook onze fractie was hier niet -op z'n zachts gezegd- niet blij mee. In eerdere vergaderingen hadden wij de wethouder al aangegeven dat de grens bereikt was. Doordat er geen goedkeurende verklaring werd afgegeven door de accountant was dit voor ons de bekende druppel en samen met de andere oppositie partijen en de coalitie partijen VVD en CDA zegden we het vertrouwen in de verantwoordelijke wethouder op. Fractie OM stemde hier niet mee in. De motie werd aangenomen maar de wethouder was niet van plan te vertrekken. Hierdoor was er nog maar één mogelijkheid open en dat was ontslag door de Raad van de wethouder. Een ingrijpend instrument maar er werd bij meerderheid besloten om dit instrument in te zetten.

Behalve OM stemden alle fracties in met het het ontslag van de wethouder die hierna de vergadering verliet. Hierna werd de jaarrekening 2016 en het jaarverslag vastgesteld en konden deze op tijd aan de provincie worden aangeboden. Indien dit niet was gebeurd zou onze Gemeente veel geld mislopen en dit vinden wij als CU niet verantwoord. Wel is er een motie aangenomen waarbij het college de opdracht heeft gekregen om voor 14 september 2017 met een plan van aanpak te komen om de zaken die niet op orde zijn te repareren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.