Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

27 documenten

Bredemeijer als gastdocent

CDA CDA 's-Gravenhage 31-05-2021 14:09

Een bijzondere en leerzame ervaring had onze Hilbert Bredemeijer als gastdocent.Hij nam een uur groep 7/8 van juf Teach&Cher over. Een les over sterke en zwakke werkwoorden en ‘t kofschip. Als wethouder onderwijs komt Bredemeijer veel op scholen en is dagelijks met het onderwijs bezig, maar nu was hij er echt onderdeel van. Heel waardevol en zeer aan te raden. Onderstaand een leuke impressie van het uur. Met als klap op de vuurpijl een aantal mooie feedback-punten. Via Word leraar in Den Haag willen we meer mensen interesseren voor een baan in het onderwijs. De connectie die hij in een uur al voelde met de kinderen van groep 7/8 gunt hij iedereen. Onze leraren zijn onmisbaar voor hun toekomst.

groene aanpak bij CBS de Hoeksteen

CDA CDA Zuid-Holland 23-05-2021 10:45

#TeamCDAHW bezocht CBS De Hoeksteen in Oud-Beijerland voor een rondleiding door de moestuin en over het vergroende schoolplein. Marianne van Wijgerden, de moestuin-en kookjuf en directeur Marco de Jong zijn erg enthousiast over onze oproep voor meer groen- en natuureducatie voor kinderen. Zij vertelden ons over hun ‘groene’ aanpak en de positieve effecten die dat heeft op de kinderen van de school. Dat motiveert ons weer om dit onderwerp blijvend onder de aandacht te brengen.

Chantal Broekhuis: 'bredere win-win bereikt dan 'alleen' een aardgasvrije school'

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 21-09-2020 08:18

“We hebben een bredere win-win bereikt dan 'alleen' een aardgasvrije school” De eerste volledig gerenoveerde aardgasvrije basisschool in het innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Basisscholen is een feit! Bij de start van dit schooljaar opende basisschool De Zonheuvel in Driebergen de deuren van haar aardgasvrije gebouw. “We hebben samen hier iets heel moois voor elkaar gekregen”, zegt wethouder Chantal Broekhuis. Basisschool De Zonheuvel is gehuisvest in hartje Driebergen-Rijsenburg, in een gebouw dat daar is neergezet in 1967. Na ruim 40 jaar gebruik besloot de gemeente in 2012 dat het tijd werd de school te renoveren. “We wilden aanvankelijk een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG) ervan maken”, zegt wethouder Broekhuis. “Maar al op het moment van aanbesteden bleek dat we een renovatie financieel niet rondkregen. We wilden omschakelen naar nieuwbouw met woningbouw om het plan haalbaar te maken. Dat stuitte op weerstand vanuit de buurt en de school; het paste niet bij de allure van het Burgemeesterspark.” De subsidie aardgasvrije scholen bood uitkomst. De aardgasvrije renovatie gaf financiële ruimte in de exploitatie van het schoolgebouw en de subsidie droeg bij aan de benodigde investering. Zo kwam alsnog de businesscase rond. Later, toen door prijsontwikkelingen opnieuw een financieel tekort ontstond, kon de school op aanraden van Platform31 de vergoeding voor de Materiële Instandhouding (MI) inzetten voor onderhoud en energie en daarmee de businesscase weer rondkrijgen. Even wennen aan aardgasvrij “Zo’n renovatie voor elkaar krijgen, is dus geen sinecure”, blikt Broekhuis terug. Daarvoor moest ook tijdelijke huisvesting worden geregeld. “Dat was nog best ingewikkeld, want de klassen zijn verdeeld over drie locaties in een andere wijk. En het is nogal wat als zo’n school een jaar lang verdeeld is. Gelukkig hadden de school en ouders dit er wel voor over. Zij wilden juist die renovatie naar een aardgasvrije school zien en daarvoor dit op de koop toenemen. Wat wel hielp, is dat de tijdelijke huisvesting beter was dan het oude schoolgebouw.” Bij de start van het nieuwe schooljaar mochten de kinderen terug naar hun oude, vertrouwde, maar nu ook aardgasvrije schoolgebouw. “Dat wordt nog even wennen”, zegt Broekhuis. “Het oude gebouw kende geen klimaatinstallaties en nu zijn er allemaal knoppen die de onderwijzers moet bedienen.” Bovendien moet de apparatuur fijngesteld worden op het gebruik. Zo is het niet de bedoeling dat docenten een raampje openzetten als het benauwd wordt, maar de installateur bellen. Voorbeeld voor onderwijssector en gemeente Voor de gemeente is de renovatie van de basisschool enorm waardevol. “De kennis en ervaring die we hiermee hebben opgedaan, willen we inzetten voor het verder verduurzamen van onze schoolgebouwen en wijken”, vertelt de wethouder. Een groot deel van de schoolgebouwen in de gemeente is ook rond de 40 jaar oud en zijn zowel architectonisch als bouwtechnisch vergelijkbaar. Die gebouwen wil de gemeente de komende 10 jaar duurzaam renoveren naar BENG en aardgasvrij. Bovendien moet een deel van de gemeente energieneutraal zijn in 2035. “We hebben als gemeente echt een duurzame ambitie en willen dat stapje voor stapje met de samenleving mogelijk maken”, vertelt de wethouder. “Dankzij dit renovatieproject willen we nu in de herijking van ons Integraal Huisvestingsplan verder gaan dan BENG en volledig energieneutrale gebouwen gaan opleveren. Ook in de vertaling van de regionale energiestrategie naar ons lokale plan willen we de koppeling tussen energieneutrale schoolgebouwen en aardgasvrije woningen maken.” Steun en betrokkenheid Een stad of wijk verduurzamen doe je samen volgens wethouder Broekhuis. “Tijdens het proces zijn veel gesprekken gevoerd met de school, ouders en buurt over de planvorming. Een school is een parel in de wijk. De betrokkenheid is groot. Zo’n traject doe je samen. Daarom moet je het gesprek aangaan, laten zien dat je een gedeelde doelstelling hebt en jezelf kwetsbaar durven opstellen. Dat leverde veel steun en betrokkenheid op. Uiteindelijk leidde de renovatie tot een hechtere gemeenschap en een steviger positie van de school in de wijk. Eigenlijk hebben we dus een veel bredere win-win bereikt dan ‘alleen’ een aardgasvrije school.” Hechtere gemeenschap Broekhuis heeft eigenlijk een nog grotere droom. “Het liefst wil ik dat onze scholen ook energie opwekken voor de wijk. Dat lijkt me een mooie volgende stap voor De Zonheuvel, die leidt tot een nóg steviger positie binnen en betere verbinding met de wijk.” Volgens de wethouder heeft het verduurzamen van een schoolgebouw immers grote impact. “We doen dit voor onze toekomst. Daarom is het logisch dat je start bij de kinderen. Een aardgasvrij schoolgebouw geeft hen een goede basis voor energiezuinig denken en doen. Ook is het makkelijker om het gesprek over duurzaamheid te starten vanuit die kinderen. Daarom is het schoolgebouw een logisch startpunt als je wijken gaat verduurzamen. Het gebouw heeft een hele belangrijke functie in de wijk en dient als voorbeeld. Met zo’n renovatieproject creëer je een hechtere gemeenschap die samen nadenkt over aardgasvrij. Dat hebben we met De Zonheuvel gezien. Dat heeft nu een prachtig gerenoveerd, aardgasvrij schoolgebouw, omdat we samen de schouders eronder hebben gestoken.” Meer informatie Basisschool De Zonheuvel is een van de pilots in het innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Basisscholen. Lees meer over het innovatieprogramma, de inzichten en ervaringen.

Bredemeijer: Leraar mag geen fortuin kwijt zijn aan parkeren

CDA CDA 's-Gravenhage 06-02-2020 11:42

Gunstige regelingen moeten vlucht Haagse docent voorkomen @ANNE KOMPAGNIE De tijd dat basisscholen in met name de arme delen van de Haagse binnenstad personeel kwijtraken door hoge parkeerkosten, moet voorbij zijn.De gemeente heeft vanwege het tekort aan onderwijspersoneel bepaald dat scholen aanspraak kunnen maken op een zeer soepele parkeernorm. In delen van de wijken Transvaal en Schilderswijk joeg het betaald parkeren rondom scholen personeel weg. ,,Voor collega's uit bijvoorbeeld het Westland was de invoering van betaald parkeren meermaals de druppel om toch voor een school te kiezen in de eigen woonomgeving'', stelde de directie van basisschool Onze Wereld in Transvaal tijdens een bezoek van onderwijsminister Arie Slob vorig jaar. De coulanceregeling moet daar een einde aan maken.,,Voor verschillende gebieden in de stad gelden verschillende parkeertarieven'', legt wethouder onderwijs Hilbert Bredemeijer uit. ,,Voorheen gaven we één parkeervergunning af per vijf à tien voltijdsleerkrachten per school. Nu kan zo'n school in aanmerking komen voor de soepelste normering. Dan kan er al bij twee voltijdsleerkrachten één vergunning worden verleend en dalen de parkeerkosten voor het lerarenteam dus drastisch.''De gemeente probeert op meer manieren de leraar te behouden voor de stad. ,,We zijn ook druk bezig met een experiment om huisvesting voor sleutelberoepen - leraren, politieagenten en verplegers - te stimuleren. Dat vergt flink wat samenwerking tussen beleggers, de sectoren onderwijs, politie en zorg en de gemeente.''Bredemeijer hoopt dat dit alles er mede voor zorgt, dat de huidige noodmaatregelen in het onderwijs tijdelijk zullen zijn.,,Ik noem die noodmaatregelen zandzakken, geen structurele oplossingen. Uiteindelijk willen we weer naar een situatie dat klassen niet te vol zitten en dat alle leraren voor de klas zijn bevoegd.''Ook moet elk kind in Den Haag in de eigen wijk toegang hebben tot goed onderwijs, benadrukt Bredemeijer. ,,Het liefst in combinatie met sport. Zowel op school als bij sportverenigingen leren ze samenwerken, doorzetten, op tijd komen, je aan de regels houden. Er bestaat al een onderwijsnorm die bepaalt: bij zoveel kinderen in de wijk beginnen we een school. Ik werk aan een vergelijkbare norm, maar dan voor sportlocaties.''

CDA-fractie te gast bij IKC Triade.

CDA CDA Aalsmeer 18-11-2019 20:59

15 November was de fractie van CDA Aalsmeer-Kudelstaart te gast bij Integraal Kind Centrum Triade, aan de Dreef in Aalsmeer. Een centrum voor onderwijs en opvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar en ontstaan uit een samengaan van Solidoe kinderopvang en de basisscholen De Hoeksteen en De Wegwijzer. De CDA-ers werden hartelijk ontvangen door directrice Laura kregen een rondleiding door het prachtige, ruime en transparante gebouw. Gebouwd volgens de nieuwste inzichten met grote groepsruimtes en ateliers, zelfs met een complete kinderkeuken. Een grote groene buitenruimte om te spelen te ontdekken en te bewegen. Het gebouw en de buitenruimte zijn zo ruim dat ieder kind zijn eigen plekje of spel kan zoeken, wat de kinderen rustiger en zelfbewuster maakt en zorgt voor minder conflicten. De school maakt gebruik van restwarmte en zonne-energie. Een scherm toont de gegevens over energieverbruik. In de lokalen is een CO2 meting om de ventilatie te sturen, Bij Triade werken onderwijs, kinderopvang en buitenschoolse-opvang nauw samen om de kinderen te helpen, met leren, spelen en zich te ontwikkelen, gebruik makend van elkaars kennis en ervaring. In Triade is er ook de taalklas voor heel Aalsmeer met aan de muur o.a. een grote wereldkaart waarop de herkomst van kinderen staat aangegeven. Bij Triade-Aalsmeer werken circa 60 mensen en krijgen 100 kinderen opvang en 300 kinderen basisonderwijs. Er zitten relatief veel kinderen in de onderbouw. Na de rondleiding schoven de onderwijskrachten Myrna, Suzanne en Esther aan om de CDA-ers verder te informeren. *De school heeft een eigen speelzaal en de kinderen gymmen in de nabij gelegen Waterlelie. *De school werkt uitsluitend met pedagogische geschoolde vakmensen en als mensen zeggen: “zet maar een ouder voor de klas” dan is dit een grove onderschatting van het vak van onderwijzer. *Er is een soepel verloop bij de overgang van opvang naar school. *Men is zeer tevreden over de medewerking van gemeente bij het realiseren van een veilige oversteek bij de N196. *Triade heeft voldoende leerkrachten, wel is vervanging bij ziekte moeilijk en het is jammer dat de helft van de PABO afgestudeerden niet voor de klas komen. Hawo en Lauren uit groep 8 kwamen met een keurig opgestelde brief waarin ze de CDA-ers vragen, er voor te ijveren dat er meer toernooien voor allerlei sporten ( b.v. tennis, hockey en badminton ) komen. Zij vragen dit voor alle kinderen in onze gemeente. Zorgen en wensen: Er zijn zorgen over het veel te hard rijden over de Dreef, het afzetten van kinderen vlak voor de school en een mogelijk dubbele rijrichting voor fietsers op de nieuw aan te leggen rotonde. Aan de CDA-ers ook wensen. Geef weer subsidie voor schoolbibliotheken (kinderen hebben een bibliotheek echt nodig en krijgen dit vanuit huis lang niet altijd mee). Verdeel cultuurgelden deels over scholen en help bij vervoer van leerlingen naar musea e.d. Voor CDA een leuke en leerzame middag. Er moeten n.l. op termijn in onze gemeente twee nieuwe scholen gebouwd worden. Het CDA dankt het enthousiaste team voor de gastvrijheid en de informatie.

CDA-fractie te gast bij IKC Triade.

CDA CDA Aalsmeer 18-11-2019 20:59

15 November was de fractie van CDA Aalsmeer-Kudelstaart te gast bij Integraal Kind Centrum Triade, aan de Dreef in Aalsmeer. Een centrum voor onderwijs en opvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar en ontstaan uit een samengaan van Solidoe kinderopvang en de basisscholen De Hoeksteen en De Wegwijzer. De CDA-ers werden hartelijk ontvangen door directrice Laura kregen een rondleiding door het prachtige, ruime en transparante gebouw. Gebouwd volgens de nieuwste inzichten met grote groepsruimtes en ateliers, zelfs met een complete kinderkeuken. Een grote groene buitenruimte om te spelen te ontdekken en te bewegen. Het gebouw en de buitenruimte zijn zo ruim dat ieder kind zijn eigen plekje of spel kan zoeken, wat de kinderen rustiger en zelfbewuster maakt en zorgt voor minder conflicten. De school maakt gebruik van restwarmte en zonne-energie. Een scherm toont de gegevens over energieverbruik. In de lokalen is een CO2 meting om de ventilatie te sturen, Bij Triade werken onderwijs, kinderopvang en buitenschoolse-opvang nauw samen om de kinderen te helpen, met leren, spelen en zich te ontwikkelen, gebruik makend van elkaars kennis en ervaring. In Triade is er ook de taalklas voor heel Aalsmeer met aan de muur o.a. een grote wereldkaart waarop de herkomst van kinderen staat aangegeven. Bij Triade-Aalsmeer werken circa 60 mensen en krijgen 100 kinderen opvang en 300 kinderen basisonderwijs. Er zitten relatief veel kinderen in de onderbouw. Na de rondleiding schoven de onderwijskrachten Myrna, Suzanne en Esther aan om de CDA-ers verder te informeren. *De school heeft een eigen speelzaal en de kinderen gymmen in de nabij gelegen Waterlelie. *De school werkt uitsluitend met pedagogische geschoolde vakmensen en als mensen zeggen: “zet maar een ouder voor de klas” dan is dit een grove onderschatting van het vak van onderwijzer. *Er is een soepel verloop bij de overgang van opvang naar school. *Men is zeer tevreden over de medewerking van gemeente bij het realiseren van een veilige oversteek bij de N196. *Triade heeft voldoende leerkrachten, wel is vervanging bij ziekte moeilijk en het is jammer dat de helft van de PABO afgestudeerden niet voor de klas komen. Hawo en Lauren uit groep 8 kwamen met een keurig opgestelde brief waarin ze de CDA-ers vragen, er voor te ijveren dat er meer toernooien voor allerlei sporten ( b.v. tennis, hockey en badminton ) komen. Zij vragen dit voor alle kinderen in onze gemeente. Zorgen en wensen: Er zijn zorgen over het veel te hard rijden over de Dreef, het afzetten van kinderen vlak voor de school en een mogelijk dubbele rijrichting voor fietsers op de nieuw aan te leggen rotonde. Aan de CDA-ers ook wensen. Geef weer subsidie voor schoolbibliotheken (kinderen hebben een bibliotheek echt nodig en krijgen dit vanuit huis lang niet altijd mee). Verdeel cultuurgelden deels over scholen en help bij vervoer van leerlingen naar musea e.d. Voor CDA een leuke en leerzame middag. Er moeten n.l. op termijn in onze gemeente twee nieuwe scholen gebouwd worden. Het CDA dankt het enthousiaste team voor de gastvrijheid en de informatie.

CDA Gooise Meren feliciteert Kindertuinen met 100 jarig! bestaan

CDA CDA Gooise Meren 06-10-2019 07:39

CDA Gooise Meren feliciteert Kindertuinen met 100 jarig! bestaan. Op 21 september bestond de stichting Kindertuinen 100 jaar en wij mochten bij dit feest aanwezig zijn. Wat gaaf om te zien hoe meer dan 30 vrijwilligers zich jaar in, jaar uit inzetten zodat kinderen kunnen leren hoe ze groenten en bloemen kunnen kweken. Onze tip; ga er eens langs (Huizerweg 49J in Bussum) of kijk op de website voor wat lekkere recepten(https://www.mijnkindertuin.nl)

VERBINDINGEN MAKEN Tweede Kamerlid ...

CDA CDA Medemblik 29-05-2019 10:42

VERBINDINGEN MAKEN Tweede Kamerlid Michel Rog op werkbezoek bij Sbo De Wissel De Wissel is een school voor speciaal basisonderwijs en werkt sinds dit schooljaar, als eerste en enige van Nederland, met een vierdaagse schoolweek. Deze pilot duurt twee jaar. Michel Rog is namens het #CDA woordvoerder onderwijs (PO, VO, lerarenbeleid) in de Tweede Kamer en wilde graag eens komen kijken en luisteren naar de ervaringen hiermee. Op 24 mei was een selecte groep CDA'ers welkom bij De Wissel voor een uitgebreid werkbezoek. Michel Rog en drie anderen mogen een deel van een les meemaken, waarna de gehele groep een rondleiding krijgt. Directeur Mark Leek vertelt hen over de toename van de noodzaak om aandacht te besteden aan gedrag. En enthousiast over de positieve effecten van de vierdaagse schoolweek. Daarna volgt een presentatie in de kantine over het hoe en waarom van deze nieuwe werkweek. Hierbij is bestuurder Jan van Berkum, voorzitter cvb van Stichting Trigoon, aanwezig. Hij doet een oproep voor een sterkere verbinding tussen zorg en onderwijs. Daarna is er tijd om te luisteren naar de ervaringen van leerkrachten, ouders en adjunct directeur Corinne Meij. Ook uit deze gesprekken blijkt dat vier dagen naar school gaan voor deze groep leerlingen vrijwel alleen maar positief is. De vrije woensdag brengt rust, meer structuur en het lijkt er zelfs op dat de leerprestaties verbeteren! De ouders geven aan dat ze wel moesten wennen en vooraf ook wel zorgen hebben gehad maar nu merken dat het hun kinderen meer rust geeft, ook thuis. De leerkrachten zien het als bonus dat zij de woensdagen nu kunnen benutten voor overdracht en het voorbereiden van de lessen. Michel Rog zegt, gezien alle positieve ervaringen, aandacht te zullen hebben voor een eventueel vervolg van deze pilot. Na het officiële gesprek vertelt Claudia Selders-Kroezen dat zij blij is deze verbinding tussen de theorie in de Tweede Kamer en de praktijk bij De Wissel te hebben gemaakt. Wat haar betreft is De Wissel een prachtig voorbeeld van passend onderwijs waarbij er écht uitgegaan wordt van de behoefte van het kind. Mark Leek, Corinne Meij en Jan van Berkum hartelijk dank voor jullie gastvrijheid! Michel Rog bedankt voor jouw tijd en oprechte aandacht! Aanwezigen CDA: Win Bijman - wethouder Koggenland Nico Bosch - fractievoorzitter Opmeer Saskia Schouten - Spijkerman - raadslid Medemblik Els van den Bosch - raadslid Medemblik Piet Ligthart - raadslid Medemblik Raadslid Claudia - raadslid Medemblik Linda Koekkoek CDA Hoorn - raadslid Hoorn Karin van 't Klooster - Hoorn Diana Dekker - fractievolger Hoorn

CDA-Epe nodigt u uit voor gratis zwemmen in de Koekoek

CDA CDA Epe 06-03-2019 16:49

Vorig jaar heeft het CDA de inwoners van de gemeente Epe uitgenodigd om gratis te komen zwemmen. Dit was een groot succes en velen vroegen of we dat in 2019 weer gaan doen. En jawel: Dat gaan we doen! Iedereen die daar zin in heeft is van harte welkom om te zwemmen in het recreatiebad van de Koekoek. Je bent te gast bij het CDA (het kost je dus niets) als je komt op 16 maart tussen 15:30 en 17:00. Mocht u naar aanleiding van het bovenstaand nadere informatie wensen dan kunt u contact opnemen met: CDA gemeente Epe Albert Oortgiesen mobiel: (06) 53541372 e-mail: albert@oortgiesen.nl

CDA mede-indiener motie ''meer groene schoolpleinen''

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Doetinchem 21-12-2018 08:21

Tijdens de raadsvergadering van 20 december heeft het CDA samen met D66, GroenLinks en de PvdA ingediend om ervoor te zorgen dat er meer groene schoolpleinen kunnen komen in de gemeente. De Provincie Gelderland heeft een subsidie voor deze initiatieven. De motie roept op omscholen te stimuleren om hun plein te vergroenen door op korte termijn een bijeenkomst te organiseren i.s.m. IVN en Jantje Beton waar scholen geïnformeerd worden over verschillende subsidieregelingen en door ervaringsdeskundigen op weg geholpen worden om zelf een plan van aanpak op te stellen. Daarnaast wordt er verzocht om te onderzoeken welke regelingen er beschikbaar zijn om de scholen te ondersteunen. Namens het CDA deed raadslid Paul Hilferink de volgende bijdrage: 'De wereld mooier achterlaten dan dat we haar aantreffen’ is een van de basisprincipes van goed rentmeesterschap. Het CDA is blij met de mogelijkheid die de provincie geeft aan onze scholen om een deel van de aanleg van een groen schoolplein mogelijk te maken. De subsidie geeft een flinke steun aan scholen die binnen het docententeam, samen met de kinderen, ouders en buurt zelf mooie plannen maken voor de inrichting van hun schoolplein. Groene schoolpleinen hebben als grote voordeel dat ze de kinderen al van jongs af aan laten opgroeien in een gezonde omgeving. Er kan volop bewogen en gespeeld worden. Daarnaast leren de kinderen om met zorg om te gaan met de natuur en het creëren van meer biodiversiteit in de eigen leefomgeving. Tot slot wordt de buitenruimte van de school zo op een natuurlijke wijze omgevormd tot een rijke- en veilige leeromgeving. Graag zien we dat de gemeente onze scholen wijst op dit mooie initiatief en waar mogelijk ondersteuning geeft om de groene schoolpleinen te realiseren. Daarom hebben we deze motie dan ook mede-ingediend.' De motie is aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.