Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

56 documenten

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Delft krijgt een regenboogbrug!

D66 D66 Delft 03-12-2019 13:18

In Delft moet iedereen zich welkom voelen. Om dat duidelijk te laten zien krijgt Delft een regenboogbrug! De poppenbrug bij het station wordt in het voorjaar van 2020 verrijkt met de kleuren van de regenboog. Zo laat Delft zien dat we een LHBTI-vriendelijke gemeente zijn!

Op de foto hieronder zie je waar de regenboogbrug komt.

https://delft.d66.nl/2019/12/03/delft-krijgt-een-regenboogbrug/

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

Pilot met waterstoftrein van start

D66 D66 Groningen 31-10-2019 17:37

Eรฉn van de belangrijkste speerpunten van D66 is het verduurzamen van het openbaar vervoer in de provincie. Dit heeft al een belangrijk resultaat opgeleverd: vanaf 1 januari heeft het busvervoer negentig procent minder co2-uitstoot, met elektrische bussen en bussen die op waterstof rijden voor de langere afstand. Nu wordt ook in het treinvervoer een belangrijke stap gezet met de waterstoftrein.

De regionale treinen in Noord Nederland rijden op diesel. Dat moet op termijn anders. Mogelijkheden zijn het overal aanleggen van elektrische bovenleiding, het elektrisch rijden met treinen met een grote batterij of het rijden met waterstoftreinen. De laatste mogelijkheid lijkt het meest praktisch en het meest kostenefficiรซnt. Dat gaan we dus verder uitzoeken.

In het eerste kwartaal van 2020 wordt door de provincie Groningen met de partners Arriva, Alstom, Prorail en Engie een pilot uitgevoerd met een trein die op waterstof rijdt. In de trein wordt waterstof omgezet naar elektriciteit waarmee de trein wordt aangedreven. De proef gaat โ€“ zonder passagiers โ€“ om het tanken van waterstof en het testen van het rijden met de trein op het tracรฉ Groningen โ€“ Leeuwarden.

We zijn benieuwd naar de resultaten en hopen dat met de uitvoering van deze pilot het reguliere passagiersvervoer met duurzame treinen snel dichterbij komt.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: โ€œStation Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.โ€

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: โ€œWe hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.โ€

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Goed nieuws! ๐Ÿ™Œ๐Ÿป In de nieuwe ...

D66 D66 Harderwijk 22-08-2019 18:18

Goed nieuws! ๐Ÿ™Œ๐Ÿป In de nieuwe dienstregeling van de NS gaan er volgend jaar in de ochtend- en avondspits extra treinen rijden tussen Harderwijk en Amersfoort. Deze 'spitspendels' stoppen alleen in Nijkerk en hebben een aansluiting met Intercity's op Amersfoort. Dit verkort de reistijd aanzienlijk. D66 is enorm verheugd dat er -na jaren van praten, lobbyen en actievoeren- nu eindelijk een snellere en duurzame verbinding is met de randstad. ๐Ÿ’š

Omdat Deventer niet รฉรฉn, maar twee ...

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 15:02

Omdat Deventer niet รฉรฉn, maar twee stations heeft: ๐Ÿš‰๐Ÿš‚๐Ÿš‰๐Ÿš‚๐Ÿš‰๐Ÿš‚ https://deventer.groenlinks.nl/nieuws/wij-zeggen-station-colmschate-kan-beter

Veel reizigers uit de gemeente Asten ...

D66 D66 Asten 04-05-2019 08:51

Veel reizigers uit de gemeente Asten reizen via station Deurne. Een halvering van het aantal intercity's maakt openbaar vervoer minder aantrekkelijk in onze regio. Stop halvering intercity's Deurne!

Provinciaal succes ๐Ÿ€D66 ...

D66 D66 Landgraaf 02-04-2019 19:42

Provinciaal succes ๐Ÿ€

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.