Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

Tegengaan van woonoverlast | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 12-04-2019 00:00

Maandagavond is in de Raad de gemeentewet aangepast, een wijziging die er voor zorgt dat de burgemeester meer middelen in handen heeft om woonoverlast tegen te gaan.

Soms heb je als raadslid een dilemma. Maandagavond speelde ons raadslid Martine Westerik met zo'n dilemma: het is logisch dat de burgemeester middelen nodig heeft om woonoverlast tegen te gaan, maar hoe ga je om met mensen met schulden? Mensen die een dwangsom waarschijnlijk toch niet op kunnen brengen?

Als Groenlinks zijn we ons bewust dat overlast niets toevoegt aan de leefbaarheid van onze stad, laat staan voor de betreffende omwonenden. Het spreekt voor zich: hoe minder woonoverlast, hoe beter. Tegelijkertijd zijn wij ons er ook van bewust dat woonoverlast nooit helemaal weggenomen kan worden. Het spreekt voor zich dat de burgemeester (vanuit haar verantwoordelijkheid voor de openbare orde) over middelen dient te beschikken die woonoverlast zo effectief mogelijk tegengaan; de voorgestelde wijziging van de APV (algemene plaatselijke verordening) lijkt daarvoor een effectief middel.

Bij dat middel zet GroenLinks echter wel een paar kanttekeningen die Martine aan burgemeester Annemieke Vermeulen wilde meegeven:

“GroenLinks maakt zich zorgen over de dwangsom die bij de gedragsaanwijzing opgelegd kan worden; in een aantal gevallen zal de dwangsom niet geïnd kunnen worden en dus zinloos zijn. Daadwerkelijke incasso zou zelfs problemen van overlast gevende huurders alleen maar groter kunnen maken. Het gaat hier uiteindelijk om de effectiviteit. Dan is het ook goed om te weten dat het de verhuurder is die het uiterste middel kan inzetten (namelijk naar de rechter om een definitief einde van de huurovereenkomst te eisen). De last, de gedragsaanwijzing die de burgemeester kan opleggen gaat minder ver (maximaal een tijdelijk huisverbod), en zal dus eerder komen en misschien wel een noodzakelijke stap in het proces worden bij de echt ernstige gevallen. Tijdige afstemming tussen burgemeester en het betreffende wooncorporatie is dus zeker gewenst.”

GroenLinks is dan ook erg blij met het antwoord van de burgemeester: ze is zich heel goed bewust van het feit dat een dwangsom slechts in uiterste gevallen kan worden opgelegd en dat goede afstemming en duidelijke afspraken met de wooncorporaties belangrijk zijn.

 

Een paar jaar geleden stelden we ...

STADSPARTIJ Zutphen Warnsveld STADSPARTIJ Zutphen Warnsveld Zutphen 11-01-2019 22:40

Een paar jaar geleden stelden we vragen waarom de Meander niet uitgereikt kon worden wegens... gebrek aan talent? Met daarop de toezegging om beter rond te kijken. En gelukkig stond vanavond het podium weer vol met mensen uit de gemeente die zeer talentvol zijn op het gebied van bijvoorbeeld muziek, sport, ondernemerschap! Trots sluiten ons graag bij aan bij de tekst van Pjotr: "Want de stad is van iedereen, en iedereen is van de stad en als je groot durft te dromen, geef je nieuw leven een start dat doen we met z'n allen, er zit pracht in alle mensen bekend of ongekend, een stad vol talenten." #trotsopZutphen #nieuwjaarsfeest #leefjedroom

Mathijs ten Broeke wethouderskandidaat namens de SP

SP SP GroenLinks VVD PvdA Zutphen 16-05-2018 13:13

Mathijs ten Broeke is de SP-kandidaat voor het nieuwe wethoudersteam van Zutphen. Samen met Harry Matser (GroenLinks), Annelies de Jonge (PvdA) en Laura Werger (VVD) en burgemeester Annemieke Vermeulen vormen zij het nieuwe college van Burgemeester & Wethouders. De SP is beretrots.

Het afdelingsbestuur heeft een aantal criteria gesteld aan de wethouderskandidaat die ze zocht. Hij of zij moest een toegankelijke persoonlijkheid hebben, daadkrachtig zijn en lef hebben. Hij of zij moest Zutphen van binnen en buiten kennen, en weten wat er speelt in de lokale politiek. En bovenal moest hij/zij geen zakelijk bestuurder zijn, maar een politiek leider. Meerdere kandidaten zijn geschikt bevonden, maar uiteindelijk koos het afdelingsbestuur er voor om Mathijs ten Broeke voor te dragen als kandidaat wethouder van de SP.

SP-afdelingsvoorzitter Nils Müller: ‘Mathijs is een groot talent binnen de SP en velen hebben hem de afgelopen jaren leren kennen als gedreven en strijdbaar. Vier jaar geleden kwam hij in de gemeenteraad. Na een jaar werd hij fractievoorzitter. Onlangs werd hij uitgeroepen tot één van de 12 beste raadsleden van Nederland. Met zijn frisse blik is hij een waardevolle aanvulling op het nieuwe wethoudersteam dat de komende jaren in Zutphen aan de slag gaat’.

 

Opnieuw in het AD voor Annet en SP Leusden

SP SP Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid Leusden 08-12-2017 08:49

SP wil reuring in de Leusdense raadszaal en macht aan ’t volk

De SP doet voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen van Leusden. De partij wil de macht nóg meer naar de inwoners krijgen. ‘Geen fractie zonder actie!’  

‘De Samenleving Voorop’ is het mantra van de gemeente Leusden sinds de introductie van dit motto door Annemieke Vermeulen, de vorige burgemeester. De gemeente wil haar inwoners zo veel mogelijk betrekken bij de besluitvorming en initiatieven stimuleren, óók als die in eerste instantie niet stroken met de regels.

 

De SP houdt er een eigen mantra op na: ‘Geen fractie zonder actie!’ Er mag wel wat meer reuring in de raadszaal, vindt de partij. ,,Een raadslid vroeg tijdens een eerdere raadsvergadering om meer informatie over de woningbouwplannen’’, zegt Guus van Ginkel (64), nummer drie op de kieslijst. ,,De wethouder zei: ‘Waarom vertrouwt u ons niet? Op zo’n moment mag best wel eens met de vuist op tafel worden geslagen.’’

De inwoner is de baas, de SP-raadsleden zijn een verlengde van het volk en de gemeenteraad is een instrument voor actie, vindt de Leusdense SP. Die is traditioneel activistisch: de partij voor ‘het volk’. Eén van de doelen in het partijprogramma is dan ook om de ‘gewone’ inwoner naar de publiekstribune van de raadszaal te lokken.

,,We willen zeker dertig man publiek’’, zegt partijleider Annet Belt (49). ,,Om die daar te krijgen, zorgen we dat we altijd in de wijken zijn om te praten met Leusdenaren. Wat zij tegen ons zeggen, is wat wij in de raadszaal verkondigen. Dat is wat een echte volksvertegenwoordiger doet.’’

Het gaat bij de SP met name om de boodschap van kwetsbare groepen. In het partijprogramma komen minima, minder mobiele ouderen, overbelaste mantelzorgers en zorgafnemers veelvuldig voor. Belt: ,,Stel: we ondervragen driehonderd inwoners over een nieuw raadsvoorstel en 25 van hen blijkt er flink op achteruit te gaan, dan knokken we voor die 25.’’

Een greep uit het partijprogramma van de SP: meer persoonlijke hulp voor mantelzorgers en mensen in de bijstand. Een soort armenpas: de ‘laspas’ (las staat voor Leusen, Achterveld en Stoutenburg) waarmee mensen met een laag inkomen aanspraak kunnen maken op financiële regelingen en korting voor bijvoorbeeld het zwembad. En de invoering van de ‘Roemernorm’ (naar partijleider Emile Roemer) voor het inhuren van ‘dure’, externe bedrijven door de gemeente.

Nu nog wordt 18 procent van de gemeentetaken extern ingekocht, dat moet naar maximaal 10 procent, vindt de partij.

Referendum

Verder opvallend: de invoering van een raadgevend referendum, inclusief openbare informatieavonden over het betreffende onderwerp. Dat terwijl de Leusdenaren de afgelopen jaren wel degelijk zijn geraadpleegd vóór de beleidsvorming. Zo waren een enquête en groepsgesprekken de leidraad voor de vacature voor de nieuwe burgemeester en zijn honderden mensen ondervraagd over hun wensen voor de woningbouw.

,,Dat doet de gemeente al erg goed’’, geeft Belt toe. ,,Maar de burgerinspraak kan beter. De bouw van het nieuwe gemeentehuis bijvoorbeeld, hartstikke duur, maar wat vinden de inwoners eigenlijk? Dat is écht zo’n onderwerp waar een referendum over had kunnen komen.’’

Op dergelijke ‘megalomane’ projecten kan bezuinigd worden, vindt SP. ,,Waarom moet Leusden een nieuwe sporthal?’’ vraagt Guus van Ginkel zich af. ,,De tribune kost al 5 ton, zonde!’’ Dat geld kan beter worden besteed aan de vele sociale projecten in het partijprogramma, vindt SP.

De SP heeft zich in de gemeente al populair gemaakt met verschillende acties. In 2014 haalde ze 2.300 handtekeningen op voor de terugkeer van (gratis) schoolzwemmen, overigens zonder resultaat. En begin september faciliteerde de SP een protestactie voor de terugkeer van de buslijn door Leusden Zuid en de Biezenkamp bij een vergadering in het Utrechtse provinciehuis.

Er is sowieso een gat te vullen in de Leusdense politiek, denkt de partij. Zes procent van de Leusdenaren stemde tijdens de landelijke verkiezingen in maart op de SP. Bovendien zijn andere ‘activistische’ partijen als PVV, Partij voor de Dieren en 50PLUS niet vertegenwoordigd in Leusden. SP hoopt ook onder aanhangers van die partijen stemmen te winnen.

Oppositie

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.