Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

13 documenten

Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Heemstede 21-11-2019 20:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281875/48317/Klok2.jpgAls een afvalcontainer is geleegd moet je die dezelfde dag van de straat halen. Tot vandaag kon je een boete krijgen als je rolcontainer nog buiten stond na 20 uur ’s avonds. De ChristenUnie heeft voorgesteld dit tijdstip te verschuiven naar 23 uur. Dit voorstel is aangenomen door de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Veel Haarlemmers werken buiten de stad. Niet alle inwoners zijn altijd in staat om een rolcontainer voor 20 uur te verwijderen. Ik ben daarom blij met deze verruiming. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen zijn container zo lang laat staan. Maar het voorkomt dat iemand die om 20 uur nog niet thuis is gelijk een boete krijgt.”

Het college was tegen het voorstel omdat zo handhaving moeilijker zou worden. Handhavers werken namelijk niet na 23 uur. De ChristenUnie denkt dat dit probleem in de praktijk mee zal vallen. “Het grootste probleem is als mensen hun rolcontainer tot de volgende dag laten staan. Dan kan prima gehandhaafd worden.”

 

MOTIE Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 21 november 2019,

In beraadslaging over de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019

Overwegende dat:

Artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit inwoners van Haarlem verplicht inzamelmiddelen zoals de DUO-bak zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, maar uiterlijk voor 20:00 uur op de inzameldag uit de openbare ruimte te verwijderen Het overtreden van deze bepaling een strafbaar feit is op grond van artikel 20 van de Afvalstoffenverordening; In de huidige 24 uurseconomie waarbij veel Haarlemmers ook nog buiten de stad werken veel inwoners regelmatig niet in staat zullen zijn het inzamelmiddel voor 20:00 uur te verwijderen;

Verzoekt het college

In artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit “voor 20:00 uur” te wijzigen in “voor 23:00 uur”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Annemieke Kok, OPHaarlem

Bas van Leeuwen, D66

Isabelle Wisse, PvdA

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Onderzoek naar opladen auto vanuit eigen huis

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Heemstede 02-02-2019 13:52

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1263357/48317/IMG_20190202_144515820_HDR.jpgHet college gaat op voorstel van de ChristenUnie onderzoeken of inwoners van Haarlem hun elektrische auto ook vanuit hun eigen huis mogen opladen. Momenteel is dit verboden in Haarlem omdat dit overlast kan veroorzaken. Raadslid Frank Visser: “In Zaandam mag het wel. Daar zijn regels opgesteld onder welke voorwaarden dit mag. Zo moeten kabels goed afgedekt zijn zodat niemand er over kan struikelen.” De gemeenteraad stemde unaniem in met een motie die vraagt om de voors en tegens van het opheffen van het verbod op een rij te zetten. Het college zal naar verwachting rond de zomer de resultaten van het onderzoek presenteren aan de gemeenteraad.

De ChristenUnie is met het voorstel gekomen nu het aantal elektrische auto’s snel groeit terwijl er een wachtlijst is voor publieke oplaadpalen. Visser: “Als mensen hun auto vanuit eigen huis opladen kost dit de overheid minder geld. Niet alleen zijn er dan minder publieke laadpalen nodig. Ook kunnen mensen energie die is opgewekt met zonnepanelen op het eigen dak gebruiken voor het opladen in plaats van het overschot aan energie terug te leveren aan het publieke netwerk. Hierdoor hoeft dit netwerk de komende jaren minder verzwaard te worden. En de bewoner profiteert omdat de terugleververgoeding voor energie uit zonnepanelen over een paar jaar omlaag gaat. Dan is het aantrekkelijker de energie te gebruiken voor de eigen auto!”

Laden van eigen terrein is niet voor iedereen een optie. Visser: “Je zult aanpassingen moeten doen aan je stoppenkast en investeren in materiaal om de kabel veilig af te dekken. En er moet ruimte zijn voor een laadvoorziening aan je voor- of achtergevel. Ook is het niet wenselijk dat er kabels gaan lopen over fietspaden. En voor bewoners van flats is een publieke laadpaal ook het meest voor de hand liggend."

MOTIE Opladen van eigen terrein is fijn

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 31 januari 2019,

In beraadslaging over de Beleidsregel plaatsen van EV laadpalen Haarlem

Overwegende dat:

Er in Haarlem een wachtlijst is voor het plaatsen van openbare EV laadpalen; Het aantal elektrische auto’s de komende jaren fors zal groeien gezien de beleidsvoornemens in het concept klimaatakkoord; Het ook mogelijk is een privé oplaadpunt in de eigen voortuin te maken wat niet alleen goedkoper is voor de gemeente maar ook als extra voordeel heeft dat energie van eigen zonnepanelen kan worden opgeslagen in de eigen auto en hierdoor het publieke elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast wordt; De meeste huizen in Haarlem geen eigen oprit hebben waardoor tijdens het opladen vanaf een privé oplaadpunt een kabel over de stoep heen moet lopen; In onder meer de gemeente Zaanstad[1] dit is toegestaan, maar in Haarlem niet; Er in Zaanstad wel moet worden voldaan aan enkele richtlijnen[2] zoals: geen kabels over rijbaan of fietspad, niet claimen van openbare parkeerplaatsen, maximale lengte kabel en deugdelijke afdekking in verband met toegankelijkheid; Voor het toestaan in Haarlem mogelijk aanpassing van de APV nodig is gezien artikel 2:10 en 2:15 van de huidige APV;

Verzoekt het college

Mede op grond van ervaringen in bijvoorbeeld Zaanstad en Bloemendaal de voors en tegens op een rij te zetten van het toestaan van opladen van elektrische auto’s via privé oplaadpunten op eigen terrein en in hoeverre het hiervoor nodig is beleidsregels op te stellen en/of de APV aan te passen; Bij een positieve uitkomst van deze analyse de raad uiterlijk 1 augustus 2019 een voorstel voor te leggen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Gertjan Hulster, Actiepartij

Bas van Leeuwen, D66

Ron Dreijer, CDA

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 SEPT 2018

PvdA PvdA D66 Lansingerland 16-09-2018 16:24

Dit is weekverslag 482 van de PvdA fractie in Lansingerland, met berichten over het Berkels carillon, lessen uit trendanalyses in het sociaal domein, burgerparticipatie in competitie, onverwachte tekorten voor WMO en pech voor reizigers vanaf nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. En niet te vergeten: Chabot als naam voor de nieuwe A16-tunnel onder de Rotte. Het zomerreces was al sinds eind augustus voorbij, maar de eerste week met commissievergaderingen was pas afgelopen week. Maar eerst een gerucht dat we oppikten.

GERUCHTEN ROND BERKELSE CARILLON

Het bekende en markante Berkelse carillon wordt mogelijk incompleet geplaatst op het plein bij ’t Vierkantje in Berkel en Rodenrijs, zodra dat gereed is in november. Dit vernam onze PvdA fractie onlangs vanuit betrouwbare bron. Het zal toch niet waar zijn?! Het carillon werd in 1975/1976 geplaatst bij het toen pas gebouwde gemeentehuis in Berkel en Rodenrijs. Het is daar weggehaald toen dat gemeentehuis werd afgebroken en er plaats werd gemaakt voor winkels, woningen en parkeerplaatsen. De Historische Vereniging Berkel en Rodenrijs www.histverberkelenrodenrijs.nl heeft zich altijd hard gemaakt voor terugplaatsing nabij de N.H. Kerk of een andere geschikte plek in het centrum van Berkel en Rodenrijs. Onze fractie zette het meermalen op de agenda, zoals al in september 2014: Het carillon moet terug!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

Plein bij ’t Vierkantje ligt voorlopig nog open

Wat is er aan de hand? Het carillon, gemaakt door de Berkelse beeldend kunstenaar Bas van Leeuwen, bestaat uit 3 delen: 2 bomen en een wachter. Het carillon hangt in de 2 bomen. De kleinere wachter stond altijd op enige afstand en had in de voet een loden buis met de namen van de personen die het carillon aan de gemeente hebben geschonken. Het gerucht gaat dat die wachter niet wordt geplaatst. Hopelijk is dit echt een gerucht, anders is het een klap in het gezicht van vele Lansingerlanders. We zullen hier zeker vragen over stellen aan het college. Het moet compleet terug, bij voorkeur verbonden met het Klokkenlint!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

Carillon Berkel in maart 2013 vlak voor sloop Gemeentehuis

 LESSEN UIT TRENDS IN SOCIAAL DOMEIN

Drie leden van onze fractie waren op 4 juli al bij de beeldvormende, interactieve avond over de trends in het sociale domein, zie onze weekbrief van toen: Trends sociale domein. Bij de vergadering van de Cie Samenleving op donderdag 13 september stond dit nu ter bespreking op de agenda. Het college wilde graag ‘het gesprek aangaan over de cijfers’. Dat hoef je tegen ons maar één keer te zeggen.

Er waren cijfers verzameld uit allerlei bronnen, sommige recenter dan andere, maar grofweg waren veranderingen in de afgelopen 1-3 jaar in beeld gebracht. Demografische veranderingen, aantallen mensen met een uitkering, gebruikers van jeugdzorg of WMO-ondersteuning, omvang van de huishoudens, noem maar op.

Valmir Xhemaili voerde het woord namens onze fractie. Wij zien een aantal duidelijke aandachtspunten.

Huishoudomvang: tot nu toe is er nog sprake van een geringe groei van de grootte van de huishoudens. De vraag is hoe lang deze trend zich blijft voortzetten. Te verwachten is dat in een niet al te verre toekomst de grootte van de huishoudens zal gaan dalen. De samenleving is stap voor stap flink aan het veranderen. Heel belangrijk voor de strategie bij het bouwen en ook voor het creëren van maatschappelijke samenhang. Echtscheidingen: Het aantal echtscheidingen en jongeren in éénoudergezinnen stijgt snel. Wij misten een duidelijk verhaal over wat de gevolgen hiervan kunnen zijn (meer armoede, problemen rond jeugdzorg, school, etc.) en wat hieraan kan worden gedaan. Dit thema verdient echte aandacht! Armoede & schulden: Hiervoor ontbrak een trendanalyse. Er wordt verwezen naar de jaarlijkse rapportages zonder referenties en duidelijke getallen of grafieken. Wordt het meer of minder? En zijn de mensen om wie het gaat echt in beeld bij de gemeente? Armoede moet een gezicht krijgen. Het college houdt armoede nog steeds te veel buiten de deur en laat het over aan maatschappelijke partners en allerlei fondsen. Lees hier nog eens de serie recente interviews waarmee wij armoede wél een gezicht gaven. Opgroeien in armoede in Lansingerland Langdurige bijstand: De groep mensen die langer dan 5 jaar een bijstandsuitkering hebben stijgt nog steeds. Is dit logisch en onvermijdelijk omdat de bijstand als ultiem vangnet fungeert en er elk jaar mensen bij zullen komen die elders niet terecht kunnen voor werk of sociale zekerheid? Of is er toch een doorbraak mogelijk via door de gemeente te organiseren gesubsidieerde arbeid? Zie ons verkiezingsprogramma. Sinds 2007 roept elk college dat de problematiek van deze groep aangepakt zal gaan worden. Resultaat: nul! Vluchtelingen: Voor Valmir werd het hier persoonlijk. Hoe gaat het precies met de vluchtelingen die de afgelopen jaren in Lansingerland zijn gehuisvest? Die ontbreken in de trendanalyse. Personen met verward gedrag: Er is een toename van het aantal meldingen van personen met verward gedrag. Zijn dat steeds nieuwe personen of meerdere meldingen van maar paar personen? Voor Lansingerland is een verdere analyse en ook plan van aanpak keihard nodig, zeker omdat dit ook een zware wissel trekt op de politie.

Wethouders Van Tatenhove en Arends gaven antwoord. Daaruit bleek onder andere dat er moeite wordt gedaan om extra kleinere woningen te bouwen, dat het met sommige vluchtelingen goed gaat en met anderen minder (“net als met u en mij”), dat gevolgen van (v)echtscheidingen aandacht krijgen en de cijfers over verwarde personen verder worden opgehelderd. Niks concreets over armoede. Een heel opvallende uitspraak rond de bijstand was die van wethouder Arends: de case-load van de ambtenaren die bijstandsgerechtigden ondersteunen is hoog en dat kan deels de relatief lage waardering van cliënten verklaren. Na doorvragen door Petra Verhoef werd duidelijk: de wethouder vroeg impliciet om extra formatie op de afdeling sociale zaken. Precies zoals onze fractie al jarenlang bepleit.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

Koeien bij de landscheiding in Berkel Noord

 LANSINGERLANDS INITIATIEF

De nieuwe Verordening voor het Lansingerlands Initiatief 2018 stond bij Cie AB op de agenda. Het is in 2017 als pilot opgezet, aangezwengeld door D66, met het idee om burgers met goede plannen op één moment in het jaar te laten presenteren en zo duidelijk te krijgen wat er allemaal voor plannen leven en wat daaraan voor werkzaamheden vastzitten voor met name de ambtelijke organisatie. Wij waren er destijds geen voorstander van en nog steeds niet. De evaluatie geeft duidelijk aan waar het mis ging: de procedure was onduidelijk en te lang en werd door sommige initiatiefnemers als niet fair ervaren. Er lag nu een aparte Verordening voor.

Onze fractie vindt de Verordening Lansingerlands Initiatief in de huidige vorm niet acceptabel. Wat is ons probleem?

Het is een show, een competitie met alle druk op één moment in het jaar. Zo’n ‘feestje’ heeft de eerdere, laagdrempelige procedure vervangen. Wij vinden dat élk initiatief, op ieder moment op eigen merites en niet via een competitievorm moet worden beoordeeld. Wel goed dat nu een burgerpeiling en niet meer de raad als finale jury de uitslag bepaalt. Er is een budget van slechts 60.000 euro per jaar beschikbaar om de gekozen initiatieven (mede) te financieren. Waarom deze extra prijzenpot naast de subsidies uit Zeilfonds, Duurzaamheid en Wijkgericht werken en de optie ‘Right to Challenge’? Voor de PR van burgerparticipatie? Er is nog een bestaande lijst van ongeveer 20 in het recente verleden ingediende initiatieven (niet alleen van het Lansingerlandse initiatief). Zie: Ingediende burgerinitiatieven. Die haalden het destijds net niet, hadden de business case nog niet rond of anderszins. Maar het waren mooie plannen. De nieuwe procedure kan met zich meebrengen dat op zich waardevolle initiatieven vanwege de competitie in de la verdwijnen. Exposure in de ‘dragon’s den’ van de raad wordt belangrijker dan inhoud, vernieuwing en maatschappelijke relevantie. Lansingerland verdrinkt inmiddels in de goed bedoelde burgerparticipatie: burgerinitiatieven, zelfbeheer, overnemen van gemeentelijke taken, Dorpsdialogen & Alliantiefabriek, de Lansingerlandse Uitdaging (gestopt) en de publieksactie voor duurzaamheid ‘Duurzaam en groen, samen gewoon doen’. Heldere doelen en effectrapportages ontbreken. Inwoners zien door de bomen het bos niet meer. Een goede evaluatie van wat er is en of het écht werkt, ontbreekt. Deze evaluatie heeft voor de PvdA-fractie nu prioriteit.

Kortom, er is de komende jaren nog heel veel werk aan winkel om burgerparticipatie in Lansingerland écht van de grond te tillen. Het moet allemaal veel simpeler en doeltreffender en er moet voldoende budget zijn en een breder bereik onder onze inwoners.

De andere fracties zagen deze bezwaren nauwelijks. Dit was immers de ‘kers op de taart’ van álle mogelijke opties om een burgerinitiatief in te dienen. Petra vroeg wethouder Fortuyn of er minimaal een duidelijke flowchart kon komen voor inwoners: bij welk fonds of welke ambtenaar kun je eigenlijk terecht met je initiatief? De wethouder zegde toe het te laten onderzoeken.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

Wie heeft er wel eens gezongen op het zangfietspad?

 CHABOTTUNNEL NAAM VOOR A16 ONDER ROTTE DOOR

“Wat een ontzettend goed idee om de nieuwe tunnel A16 Rotterdam onderdoor de Rotte Chabottunnel te gaan noemen!” zeiden wij al op onze Facebook pagina op 31 augustus. Het idee kwam van het Chabot Museum in Rotterdam en het kunstenaarscollectief Observatorium. Leefbaar3B-raadslid Jan Pieter Blonk was er lyrisch over tegen het AD en plaatste het op de agenda van commissie Ruimte van afgelopen week. Probleem is dat ons college al in maart 2016 had besloten om de naam Rottemerentunnel te gaan hanteren. Maar de Rottemeren liggen zo’n 3-4 km verderop. Valmir Xhemaili voerde voor ons het woord en hij benadrukte dat het vanuit cultuur-historisch perspectief heel mooi zou zijn dat één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het expressionisme in Nederland, een Hoeksenaar nota bene, zijn naam op een tunnel krijgt. Blonk kan dus in ieder geval rekenen op onze steun, en ook die van VVD en Wij Lansingerland. Op 27 september brengt Blonk een motie vreemd aan de orde in de raadsvergadering.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

Chabot schilderde vanaf Bergschenhoek brand bombardement 1940 in Rotterdam

De schilder Chabot woonde in de jaren 30-40 van de vorige eeuw aan de Rottekade in Bergschenhoek, zo’n beetje waar de tunnel onder de Rotte zal duiken. Hij schilderde prachtige landschappen en vanaf deze plek ook een imponerend schilderij van de brand in Rotterdam in mei 1940. Zijn collectie is te vinden in het mooie Chabotmuseum recht tegenover Boijmans-Van Beuningen.

STATION LANSINGERLAND-ZOETERMEER VERTRAAGD

Nogal een afknapper! Dit Persbericht station Lansingerland-Zoetermeer bericht dat pas in mei 2019 de RandstadRail zal rijden op het station. We kregen op vrijdag ook als gemeenteraad een brief met dezelfde strekking. In beide stukken staat geen woord over bus 170 (vanuit Rodenrijs/ZoRo-bus) en 173 (vanuit Bleiswijk). Gaan die al in december 2018 naar dit station rijden of ook pas in mei 2019? Volgens de berichtgeving is het busstation ook dan pas klaar. Dit vraagt om een rondvraag binnenkort. Heel vervelend voor reizigers die van dit spoor gebruik willen gaan maken voor woon-werkverkeer!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

Station Lansingerland-Zoetermeer in april van dit jaar

TEKORT OP WMO, TOCH SCHERPER BEGROTEN

Bij de vergadering van Cie AB stond onder andere de Zomerrapportage op de agenda. Hamid Azzouzi voerde het woord. Hij uitte zorgen over de 1.3 miljoen die extra was vrijgemaakt voor het collegewerkprogramma, door scherper te begroten dan voorheen. Enerzijds vindt onze fractie het natuurlijk goed dat het college minder ruim begroot, want alle overschotten verdwenen voorheen in de algemene reserve. Daar ageerden we altijd flink tegen. Anderszins is niet duidelijk of dit wel structureel kan en of het toch niet ten koste gaat van voorzieningen voor onze inwoners.

Verder stelde Hamid een vraag over het programma voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het tekort van bijna een half miljoen euro verraste ons flink. Eerder waren er vaak jaarlijkse overschotten van rond de 2 ton. Het tekort hangt vooral samen met ‘onvoorziene omstandigheden’ bij de pilots Huishoudelijke mantelzorghulp en Take Care. Daar zijn hele ruime subsidies aan verleend, waarbij de eigen bijdrage van cliënten heel klein was. Er was veel vraag naar, tariefstijging van loonkosten, en de tarieven voor Huishoudelijke mantelzorghulp werden gelijkgetrokken aan de reguliere huishoudelijke hulp. Wij waarschuwden eind november 2016 al via uitgebreide schriftelijke vragen dat dit business model niet duurzaam was, zie ons weekverslag van destijds (Vragen over pilots; helaas zet de Gemeente alleen raadsvragen van het afgelopen jaar nog op de website, dus de link naar vragen en antwoorden werkt niet meer). Een quote uit ons weekbericht van destijds: “Het college omzeilt het antwoord op onze vraag of deze pilots op den duur nog wel te betalen zijn. De omvang van de doelgroep is nu nog relatief bescheiden maar wat te doen wanneer dit experiment breed aanslaat?” Precies de zaken die we destijds aanstipten, hebben nu een nadeel van ruim 3 ton opgeleverd. Het ‘succes’ van de pilots zou men kunnen afleiden aan het toenemend beroep dat er op wordt gedaan, maar onze vraag is of de eigen bijdrage van laagste inkomens klein is en van hogere inkomens hoger? Dat zou eerlijker zijn en kosten van gemeente drukken. We kregen een niet geheel bevredigend antwoord van wethouder Van Tatenhove, maar zij verzekerde ons dat iedereen de hulp krijgt die men nodig heeft.

Tot slot: De komende week is relatief rustig. Het gemeentelijk afvalbeleid komt aan de orde in de raadsvergadering van 27 september. Hier spraken de fracties afgelopen week over bij Commissie Ruimte, maar we wachten de raadsvergadering af voor een uitgebreidere verslaglegging. Een goede week!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

 De fietsenstalling bij RtHA is helemaal in orde

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-sept-2018/

 Het Chabotmuseum in Rotterdam

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 SEPT 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Ophalen van inbreng uit de stad groot succes | Haarlem

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 21-04-2018 00:00

Op 20 april zaten of stonden de coalitieonderhandelaars klaar om te luisteren naar inbreng vanuit de stad. Het was druk tussen 16.00 en 18.00 uur in Pippa’s. Vooral rond de Fractievoorzitter en onderhandelaar namens de grootste partij GroenLinks; Robbert Berkhout, was het dringen geblazen. Hij heeft in twee uur intensief met 23 mensen gesproken. Alle onderhandelaars noteerden de voorstellen, visies, klachten, wensen, verzoeken op papier. De gasten zetten zelf ook zaken op papier of leverden een kant en klare notitie in. Alle suggesties worden uitgeschreven in een verslag; meegenomen en beoordeeld. De onderhandelaars waren zeer tevreden over deze bijeenkomst.

Alle foto's bekijken; ongesorteerd  

Algemene foto's van bijeenkomst.

Foto's van gesprekken met:

Robbert Berkhout GLH Cora-Yfke Sikkema GLH Merijn Snoek CDA Floor Roduner PvdA Dilia Leitener D66 Ienke Verhoeff PvdA Bas van Leeuwen D66  

Foto's gemaakt door Pieter Postmus

 

Steenbergse BodeDe 8-jarige Anouk ...

D66 D66 Steenbergen 20-04-2018 09:33

Afgelopen maandag bracht ...

D66 D66 Nederweert 07-03-2018 15:32

Afgelopen maandag bracht D66-Kamerlid Tjeerd de Groot een werkbezoek aan Ons Boerenerf in Nederweert-Eind. Na een interessante toelichting en rondleiding én een heerlijke maaktijd ging Tjeerd in discussie met de veertig aanwezige bezoekers over de toekomst van de Nederlandse landbouw. D66 zet in op verdere verduurzaming van de sector en op kringlooplandbouw. Hij legde ook uit waarom in dat toekomstscenario geen plek is voor geiten. Samen met de gezondheidsrisico’s is dit reden voor ons om onze steun uit te spreken voor de stop op nieuwe geitenhouderijen in de gemeente, wat door de PvdA Nederweert is voorgesteld.

D66 LimburgD66-Kamerlid Tjeerd de ...

D66 D66 Asten 07-03-2018 12:13

Stem 21 maart Goors: Wij hebben ook ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Hof van Twente 01-03-2018 12:33

Stem 21 maart Goors: Wij hebben ook deze verkiezingen weer twee Goorse kandidaten op verkiesbare plaatsen staan, namelijk: # 5: Sewak Kasparyan # 6: Belgin Sayin Stem Sewak, Stem Belgin, Stem 21 maart Goors!

Uitnodiging 6 maart: Cultureel Religieus Erfgoed en Luciakerk Ravenstein

D66 D66 Oss 28-02-2018 21:30

Dinsdagavond 6 maart wordt door Henriëtte Renders, Raadslid D66 afdeling Oss en tevens inwoner van Ravenstein, een thema-avond georganiseerd voor alle inwoners van Ravenstein en omgeving.

Locatie: Wilskracht Stadsbrouwerij Ravenstein (Molen), Molensingel 6 Aanvang: 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur Onderwerp: Cultureel Religieus Erfgoed en Luciakerk Ravenstein.

De Gemeente Oss heeft ruim zestig kerken en kloosters, waarvan er een aantal in de toekomst een andere bestemming zullen  krijgen. Intussen staat de Luciakerk in Ravenstein alweer 1,5 jaar leeg. Inwoners willen weten hoe het nu zit met de renovatie. Er heerst veel onzekerheid.

Wat is de toekomstige functie van de Luciakerk, naast de nader te bepalen kerkdiensten? ALLE inwoners van Ravenstein e.o. worden uitgenodigd om met elkaar in debat te gaan.

PROGRAMMA:

20.00-22.00 uur. (Inloop vanaf 19.30 uur)

1e Spreker: Marloes van de Hei, adviseur Erfgoed Brabant Beleidsmedewerker cultuurhistorie provincie Noord-Brabant Thema: Voorbeelden van locaties waar inwoners vanaf het begin meegedacht hebben: BEGINSPRAAK!

2e Spreker: Johan van der Schoot, Wethouder gemeente Oss en portefeuillehouder Erfgoed. Thema:  Stand van zaken Religieus Erfgoed Oss met name de Luciakerk.

3e Spreker: Drs. Leon van Liebergen, Oud conservator-directeur MRK Uden. Thema:  Korte schets historie Luciakerk en de speciale status in het voormalige Land van Ravenstein.  

Van 21.10 uur tot 22.00 uur vindt een debat plaats met inwoners over de stellingen. Gespreksleider: Dr. Wies van Leeuwen, oud-beleidsmedewerker cultuurhistorie Provincie Noord-Brabant en hoeder van Brabants Erfgoed.

Ook zullen er leden vanuit het Parochiebestuur aanwezig zijn om eventuele vragen van inwoners, voor zover mogelijk, te beantwoorden.

Tot dinsdag 6 maart. Gratis entree. De koffie en thee staan klaar.

https://oss.d66.nl/2018/02/28/uitnodiging-6-maart-toekomstige-functie-luciakerk-naast-nader-bepalen-kerkdiensten/
eigen

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.