Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

26 documenten

Verslag Partijraad 22 februari 2020

SP SP Nederland 16-09-2020 12:37

Besluiten

De partijraad stemt in met het benoemen van Jannie Visscher als voorzitter van de partijraad.

De partijraad steunt de benoeming van de commissie die aan de slag is in Breda.

De partijraad stelt het verslag van de vorige partijraad vast.

De partijraad bekrachtigt de besluiten van het congres van 14 december 2019.

De partijraad bekrachtigt de keuze van het partijbestuur voor de samenstelling van het Dagelijks Bestuur.

De partijraad besluit om niet deze, maar volgende partijraad te stemmen over het streamen-voorstel.

De partijraad stemt tegen de voorstellen van Arnhem c.s. over de opdracht van de kandidatencommissie.

De partijraad stemt in met de programmacommissie.

De partijraad stemt in met de kandidatencommissie.

De partijraad stemt in met de geschillencommissie afdrachtregeling.

De partijraad stemt in met de beroepscommissie.

Partijvoorzitter Jannie Visscher opent de partijraad en kondigt als gast Donald Pols aan, directeur van Milieudefensie.

Donald Pols: ‘Sommige van mijn milieuhelden hebben een verbinding met de SP. Remi Poppe natuurlijk, Sandra Beckerman. Onze toekomst als vrije en gezonde samenleving wordt bepaald door een ding: draagvlak voor ambitieus klimaatbeleid. Er is groeiende onvrede over een politiek-economisch model dat leidt tot grotere ongelijkheid. Ook klimaatbeleid ontsnapt niet aan het oordeel van de samenleving. Klimaatbeleid heeft verdelingseffecten. Mensen met lagere inkomens betalen drie tot vier keer zoveel energiebelasting, terwijl 80 procent van de subsidies naar grote bedrijven gaat.

Eerlijk klimaatbeleid is niet: weerstand voorkomen. Het begint bij het besef dat we iedereen nodig hebben. Iedere persoon, ieder bedrijf maakt elke dag keuzes en kan elke dag bijdragen om klimaatveranderingen het hoofd te bieden. Stel je voor dat we de kracht van 17 miljoen mensen en 2 miljoen bedrijven kunnen mobiliseren. Schouder aan schouder. Pas als we stoppen om mensen in dit land te zien als potentiële weerstand en ze zien als partners, komt er wat van. Onze tijd is nu.’

In de discussie met de partijraad geeft Pols onder andere nog aan dat de overheid collectief moet organiseren dat iedereen duurzame keuze kán maken en het niet moet afhangen van of je genoeg geld hebt, en dat energiecoöperaties een goed idee zijn, maar niet dé oplossing.

Mededelingen en stemmingen door algemeen secretaris Arnout Hoekstra

> De partijraad stemt in met het benoemen van Jannie Visscher als voorzitter van de partijraad.

AH: ‘Dirk van Duppen was op de vorige partijraad met Johan Hoebeecke onze gast. Hij is terminaal ziek. Tiny Kox is vorige week bij Dirk op bezoek geweest. Heeft nieuw boek, over zijn leven. Heel inspirerend. Jullie kunnen het boek kopen bij de uitgang straks.’

AH: ‘Pim Siegers al een tijdje ziek – hij heeft hartklachten. Er ligt een grote kaart voor hem klaar. Schrijf er even wat op om hem te steunen.’

AH: ‘In de Afdeling Breda is een hoop ellende. Helaas hebben we als partijbestuur de regie moeten nemen. Een commissie, met Theo Coskun, Merian Marijnissen en Johan Kwisthout, is bezig om daar zo snel mogelijk een gezonde situatie krijgen. Graag steun voor het aanstellen van deze commissie.

> De partijraad steunt de benoeming van de commissie die aan de slag is in Breda.

AH: ‘Lilian heeft binnenkort een avond met politieagenten, op 4 maart in Utrecht. Ken je politieagenten, heb je ideeën om agenten daar te krijgen? Meld je en neem flyers mee.’

> De partijraad stelt het verslag van de vorige partijraad vast.

> De partijraad bekrachtigt de besluiten van het congres van 14 december 2019.

Jannie Visscher over de samenstelling van het dagelijks bestuur (DB)

JV: ‘Van het congres hebben we meegekregen: graag een compact DB. We hebben met alle partijbestuursleden gesproken. We zijn gekomen tot de volgende samenstelling:

Jannie Visscher, voorzitter, coördineert campagnes en hoofd communicatie

Arnout Hoekstra, algemeen secretaris, internationale secretariaat en personeel en organisatie

Lilian Marijnissen, fractievoorzitter, stippelt politieke lijnen en prioriteiten uit

Thijs Coppus, penningmeester, huisvesting, ict en bedrijfsvoering

Spencer Zeegers, scholing en ondersteuning van afdelingen.

Andere taken wordne over het partijbestuur verdeeld, of gedelegeerd naar teamleiders in de Moed. We willen voorkomen dat het DB een bestuur in een bestuur wordt, dus we zorgen dat discussies gevoerd worden waar ze gevoerd moeten worden.’

> De partijraad bekrachtigt de keuze van het partijbestuur voor de samenstelling van het Dagelijks Bestuur.

Fractievoorzitter Lilian Marijnissen over ‘Ieder zijn eerlijke deel’

Na een filmpje over de campagne spreekt Lilian met Jimmy Dijk uit Groningen. LM: ‘ De winsten zijn sky high, de lonen van mensen stijgen nauwelijks: die trickle down en kapitalisme werken niet. Dus mensen moeten meer zeggenschap krijgen. Wat hebben we al gedaan?Het loonsymposium, de loonrede, de motie voor 5 procent loonstijging, voorstellen voor de Nieuwe Economie, de uitnodiging van Arnand Giridharadas in de Tweede Kamer. Wat is er nodig? De lonen omhoog, een miljonairsbelasting, herwaardering van de publieke sector, een basisbeurs en een rechtvaardig pensioen. We zijn op zoek naar een titel voor deze campagne die dit kan omvatten. Wat gaan we doen? Er komt een aftrap in mei, er komt een onderzoek door ons Wetenschappelijk Bureau, we doen een steekproef onder werknemers, we gaan de publieke sector organiseren met lokale en landelijke acties, we maken een petitie en komen met een pakket aan initiatieven.’

JD: ‘We hebben in de afdeling Groningen mensen bij elkaar gebracht om mensen in bedrijven te organiseren. Waar hebben veel mensen gewerkt? Bij call centers. We zijn eerst aan de poort gaan staan, hebben kaartjes met elastiekjes aan fietsen vastgemaakt. Zo hebben we een basis gebouwd en konden we een zwartboek opstellen. In het kort: de werkdruk is te hoog en de lonen te laag. Er is geen pensioenopbouw. Mensen werden getimed als ze gingen plassen. Mensen organiseren is anders dan in de buurt; mensen zijn namelijk bang om hun baan te verliezen. We moeten dan ook de goede snaar weten te raken. Afdelingen: als je wilt meedoen, meld je bij mij. Doe in je gemeenteraad lokale voorstellen. En pak gericht bedrijven aan.’

De partijraad bespreekt de campagne. Daar komt uit dat de samenwerking met de FNV gezocht moet worden, ook lokaal.

Arnout Hoekstra over de uitvoering van de congresbesluiten

AH: ‘Ik heb alle opdrachten in een planning gezet. Die is jullie toegestuurd.’

De partijraad spreekt over het congresbesluit om het streamen van de partijraad aan de partijraad over te laten.

> De partijraad besluit om niet deze, maar volgende partijraad te stemmen over het streamen-voorstel.

Op de vraag of de kaderscholing op 21 maart verplaatst kan worden in verband met de antiracisme-demonstratie op die dag, antwoordt AH dat onze mensen zelf kunnen kiezen waar ze naartoe gaan. Op de vraag waarom de openstaande congresbesluiten van het congres uit 2018 niet in de planning staan, antwoordt AH dat die op de volgende partijraad aan de orde zullen komen.

Congresevaluatie door Neeltje Peters en Cynthia Smeets

CS: ‘De commissie bestond uit Nicole van Gemert, Cynthia Smeets, David de Vreede, Neeltje Peters en Arnout Hoekstra. We hebben gesproken met de congrescommissie, de kandidatencommissie, de kiescommissie, de dagvoorzitters en het evenemententeam. Ook is gesproken met kandidaten voor het partijbestuur.

Veel leden zijn onvoldoende op de hoogte hoe onze democratie werkt. Er was een lage opkomst op de ledenvergaderingen. Het vakje om op heel de voordracht te stemmen werd als te sturend ervaren en leidde tot ongeldige stemmen. We pleiten voor een kleinere congrescommissie en voor het zorgen van constante monitoring van de staat van de partij. Handhaaf de voordracht maar zorg voor gelijk speelveld. Kies de penningmeester in functie. Stel stemmen centraal, haal het vakje ‘heel de voordracht’ weg en laat afdelingen de blanco stemformulieren ook terugsturen. Denk verder na over de stemprocedures op congressen, werk aan nieuwe stoere merchandise, wees kritisch op de lengte van filmpjes en speeches, maar draaiboeken en zorg voor één verantwoordelijke voor de organisatie.

De evaluatiecommissie gaat graag aan de slag met een uitvoeringsplan voor de opvolging van de aanbevelingen.’

De partijraad voegt nog toe dat er moet worden nagedacht over het laten stemmen van de ruim 400 leden in het buitenland.

AH: ‘We gaan graag in op jullie aanbod om de aanbevelingen tot voorstellen te maken.’

Arnout Hoekstra over de voorbereiding van de Tweede Kamerverkiezingen

AH: ‘Bij één kandidaat-lijsttrekker kan de partijraad die benoemen. Als we twee of meer kandidaten-lijsttrekker hebben, komt er een extra congres want dat moet van de statuten.’

JV: ‘Voor de programmacommissie hebben wij gevraagd: Ronald van Raak als voorzitter, Gerrie Elfrink, Renske Leijten, Mariska ten Heuw, Jimmy Dijk, Mahir Alkaya, Marcel Olierook en de nog te kiezen lijsttrekker.’

AH: ‘Voor de kandidatencommissie stellen wij voor: Voorzitter Bastiaan van Apeldoorn, Emile Roemer, Thijs Coppus, Eric van den Broek, Nicole van Gemert, Jannie Visscher, Arda Gerkens, Bram Roovers, Agnes Kant, en de nog te kiezen lijsttrekker.’

Er wordt gestemd over een voorstel van de afdelingen Arnhem, Berkelland, Winterswijk, Apeldoorn, Westervoort, Duiven, Zevenaar, Beuningen, West Maas en Waal, Zutphen, en Oude IJsselstreek. De voorstellen zijn:

– Dat de kandidatencommissie als opdracht meekrijgt om gericht te zoeken naar kandidaten die actief zijn zowel in de afdelingen als op straat, en dit als voorwaarde opneemt in de profielschets kandidaat Tweede Kamer.

– Dat de kandidatencommissie de opdracht meekrijgt om gericht te zoeken naar kandidaten uit ALLE lagen van de bevolking zodat we ook laten zien dat we een partij zijn voor iedereen en en afspiegeling zijn van de samenleving.

> De partijraad stemt tegen de voorstellen van Arnhem c.s. over de opdracht van de kandidatencommissie.

JV: ‘Ik stel voor een passage in de profielschets toe te voegen over actief zijn en alle lagen van de bevolking, maar zonder dat het te veel beperkt. ’

> De partijraad stemt in met de programmacommissie

> De partijraad stemt in met de kandidatencommissie

Arnout Hoekstra over commissies

AH: ‘We hebben een beroepscommissie waar leden in beroep kunnen gaan tegen besluiten van partijorganen. Daarnaast hebben we een geschillencommissie afdrachtregeling. Beide waren begin 2017 benoemd. In de geschillencommissie nemen we afscheid van Wiel Senden, en Wim van Gammeren. Wij stellen voor om de commissie als volgt te benoemen: Paul Ulenbelt, Bets Beltman en Meta Meijer. In de beroepscommissie bedanken wij Sonja Klaassens, Bert Peterse en Rob van Ravensberg voor hun diensten de afgelopen jaren. En stellen voor: Tamara Koppelaar, Boris Stil, Ronald van Hal, Henk van Gerven en Jan Dresmé

> De partijraad stemt in met de geschillencommissie afdrachtregeling

> De partijraad stemt in met de beroepscommissie

Lilian Marijnissen sluit de partijraad af met een speech

LM: ‘Een week of drie geleden won Sinn Fein de verkiezingen in Ierland. Wat decennia onmogelijk leek, gebeurde. Juist in Ierland, won de roep om betaalbare huisvesting, eerlijk loon en eerlijke verdeling van de welvaart. Ik heb Mary Lou Mcdonald van harte gefeliciteerd en bedankt voor de inspiratie. In de VS inspireert Bernie Sanders’ strijd jonge mensen. De tijdgeest is aan het kantelen. Het WRR dat concludeert dat de arbeidmarkt voor veel mensen níét werkt; de kanteling over ceta, da zoals het ernaar uitziet niet door de Eerste Kamer gaat komen.

Wij hebben veel van onze voorstellen al klaarliggen.

De herwaardering van wat ons allemaal is. Een einde aan marktwerking, managementdenken en georganiseerde wantrouwen. Aantrekkelijk en uitdagend werkvoor zorgwerkers, politieagenten en onderwijzers. Het is tijd voor wederopbouw. Hoe schaamteloos is het dat partijen er nu pas achter komen dat het sluiten van de verzorgingshuizen een historische fout was. We hebben een concreet alternatief: zorgbuurthuizen. We kunnen nu beginnen met bouwen. Steeds meer afdelingen zijn er al actief mee.

De wooncrisis komt niet uit de lucht vallen: die is het gevolg van politiek falen. Het staat zelf in de grondwet dat volkshuisvesting een taak van de overheid is. Maar politici maakten er een markt van. Klimaat. Op 95 procent van de geschikte daken ligt nog geen zonnepaneel, maar de regering wil het onaantrekkelijker maken. Leg nou als overheid zelf die panelen. Riolering hebben we toch niet huishouden voor huishouden geregeld? Dat regelde de overheid! Laten we het samen doen: het is de hoogste tijd voor klimaatrechtvaardigheid.

En we leggen het kapitalisme aan de ketting. Meer loon, zekerheid en zeggenschap voor werknemers. Onze voorstellen op die gebieden krijgen steeds meer aanhang. Het is tijd dat het gaat gebeuren.’

TERUGBLIK: Verkiezingsjaar 2019

SP SP GroenLinks VVD Veenendaal 30-12-2019 22:15

Dit jaar vonden er tweemaal verkiezingen plaats waaraan de SP deelnam. Voor de Provinciale Staten en het Europese Parlement. Beiden liepen niet bijster goed af, maar er is wel een stevige en enthousiaste campagne gevoerd. En daarna ging de SP weer Samen Vooruit.

We blikken terug... Provinciale Staten Kandidaten

Voor de verkiezing van de Provinciale Staten van Utrecht had de SP een mooie lijst samengesteld. Deze werd aangevoerd door Andrea Poppe uit IJsselstein.

Op de lijst stonden maarliefst 3 Veenendalers: Jan Breur, Yolande de Meer en Tilmann van de Loo. De inzet was helder: een grote SP om het wanbeleid van de VVD te vervangen door nuchter en sociaal beleid.

Aftrap campagne

Op zaterdag 16 februari trapte de SP de campagne af voor de Provinicale Statenverkiezingen. Ontzettend belangrijke verkiezingen, want de nieuwe Staten kiezen later dit voorjaar de Eerste Kamer. Dus was het 2x stemmen voor de prijs van 1... Op de bijeenkomst waren bijdragen van verschillende kandidaten, van Tweede-Kamerlid Renske Leijten en een optreden van partij-troubadour Ruurd Wiegant.

Foto's Debatten

Bij een verkiezingscampagne horen ook debatten. Waaronder het debat dat de Gemeente Rhenen, in samenwerking met 'de Gelderlander' organiseerde. Jan Breur sprak hier ondermeer over duurzaamheid en mobiliteit. Hoewel de SP niet principieel anti-asfalt is, benadrukte Breur nog wel dat er veel zorgvuldiger mee moet om worden gegaan. Wegverbreding is in veel gevallen hooguit een tijdelijke oplossing – als er überhaupt al heil van verwacht mag worden. Breur: "De westelijke ontsluiting bij Amersfoort is volkomen overbodig, en bij de Rondweg Oost in Veenendaal is het een kwestie van tijd dat die weer helemaal volloopt."De SP ziet meer in een goeddekkend netwerk van betaalbaar openbaar vervoer, om de wegen te ontlasten. Breur: "Je wilt niet de provincie tot de laatste vierkante centimeter dichtsmeren met asfalt."

Op straat

Uiteraard was de SP ook veelvuldig op straat te vinden. Om te praten met de mensen. Want daar zijn we goed in.

Naast campagnevoeren voor de Provinciale Staten verzamelden we daarbij tevens ook handtekeningen voor de petitie voor een lagere energierekening.

Ook Internationale Vrouwendag lieten we niet onopgemerkt voorbijgaan. De dames van de SP waren op het Bruïneplein te vinden, waar zij traditiegetrouw bloemetjes met een bijzondere groet uitdeelden aan de dames in het winkelende publiek.

SP. Altijd van de partij...

Pubquiz

Op 13 maart was het weer zover, de jaarlijkse pubquiz in De Plantage zou weer gaan plaatsvinden. De SP-groep, die hierheen trok, was dit jaar maar klein, want tegelijkertijd was er een politieke SP-avond in Rhenen en met nog maar een weekje te gaan tot de verkiezing voor de Provinciale Staten woog die bijeenkomst natuurlijk wel zwaarder.

De pitch voor de SP werd verzorgd door onze kandidaat voor de statenverkiezing, Tilmann, die dat voortreffelijk deed en zelfs de lachers op zijn hand wist te krijgen.

Bijeenkomst in Rhenen

Diezelfde avond organiseerde de SP een bijeenkomst in Rhenen. In het gebouw van OVJ praatten kandidaat-Statenleden Jan Breur en Yolande de Meer met verschillende Rhenenaren over de op handen zijnde verkiezingen en de tijd die daarna komt.

Facebook

Facebook speelde een enorm grote rol in de campagne - groter dan ooit te voren. Met live-shows, korte thema-filmpjes en 'endorsments' (stemadviezen) was er altijd wel iets te zien of te beleven.

Facebook live: Uitzending 20 februari Uitzending 6 maart Uitzending 11 maart Thema-filmpjes: Rondweg Oost Rijnbrug Klimaatrechtvaardigheid Recreatiegebieden Buslijn Veenendaal Oost Cultureel erfgoed Endorsments (Stemadviezen) Travis uit San Francisco Maurits Sterkenburg Aanslag in Utrecht

Na het schietincident dat maandag 18 maart heeft plaatsgevonden in een tram in Utrecht, hebben de meeste partijen hun campagne-activiteiten stilgelegd. De voor die avond geplande live-uitzending op Facebook, met de Veenendaalse kandidaat-Statenleden van de SP, is niet doorgegaan.

Rond 10:45u heeft er een schietpartij plaatsgevonden in een tram in Utrecht, waarbij meerdere mensen gewond zijn geraakt en enkele mensen om het leven kwamen. Het dreigingsniveau was in de provincie opgeschaald naar niveau 5.

​Reactie Lilian Marijnissen Uitslag​​: Verlies

Twee dagen later vonden de verkiezingen plaats. Het drama is natuurlijk relatief, als je het vergelijkt met de aanslag op de tram - maar leuk is het niet. Verlies. De SP ging van vier zetels terug naar twee zetels in de Utrechtse Provinciale Staten. GroenLinks won echter fors en verdubbelde van vier naar acht zetels; zij werden daarmee de grootste partij van de provincie.

Op 28 maart zijn in Utrecht de leden van de Provinciale Staten geïnstalleerd. Namens de SP namen Andrea Poppe (IJsselstein) en Michel Eggermond (Utrecht) hun zetel in. Er zijn geen Veenendalers in de Provinciale Staten gekozen.

Europees Parlement

Dat het altijd erger kan, bleek uit de uitslag van de Europese verkiezingen. Het team dat wij in Brussel hadden hadden, bestaande uit Dennis de Jong en Anne-Marie Mineur, zou niet worden opgevolgd...

Brussel niet de baas

Met de slogan "Brussel niet de baas" gingen we de campagne in.

Wij willen zelf bepalen hoe wij samenwerken. Wij zijn tegen uitbuiting van arbeiders, die via de handelsverdragen in praktijk wordt gebracht. We willen niet onze oren laten hangen naar multinationals. En we vinden het ten hemel schreiend dat er miljarden verspild worden aan het maandelijkse verhuiscircus van Brussel naar Straatsburg v.v., en aan de exorbitant hoge vergoedingen van de Eurocommissarissen.

Stop oneerlijke concurrentie en uitbuiting

SP Veenendaal was als vanouds weer actief op 1 mei, de internationale Dag van de Arbeid. Aan de poort van Boxal, Lantor en Sano Rice deelden we pamfletten uit. In die pamfletten werd uit de doeken gedaan dat de oneerlijke concurrentie leidt tot uitbuiting van de werknemers. Dit bleek ook uit de film 'SP Undercover', waarin SP'er Gerrie Elfrink solliciteerde op een functie waarvoor normaliter alleen Polen in aanmerking komen.

Pamflet: Stop oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt Film: SP Undercover Thema-avond 'Europa'

Op maandag 13 mei organiseerde de SP een thema-avond over Europa in Buurthuis 'de Driehoek'. Europarlementariër Anne-Marie Mineur vertelde hier over haar werkzaamheden, haar ervaringen en de inzet van de SP bij de komende verkiezingen. Zij vertelde ondermeer dat elke stem telt. In het Europese Parlement zijn de afgelopen jaren een aantal goede voorstellen op een paar stemmen verworpen. Bij een hogere opkomst bij de Europese Parlementsverkiezingen hadden de verhoudingen anders gelegen en hadden deze voorstellen het wel gehaald. Een stem op de SP is een stem voor een gezonde Europese samenwerking, met voldoende eigen zeggenschap voor de lidstaten en een inperking van de macht van lobbyisten.

Op straat

Uiteraard werd er in de straten ook volop campagne gevoerd. Op zaterdag 18 mei konden bezoekers van de Veenendaalse Hoofdstraat bijvorbeeld alvast over de toekomst van Europa meepraten bij het stellingenbord van de SP.Mensen konden aangeven waar Brussel 'de baas' over mag zijn. Onze pensioenen, het milieu, onze soldaten (moet er een 'Europees leger' komen?), het openbaar vervoer (verplicht aanbesteden, of is er ruimte voor andere manieren om dit te organiseren?), handelsverdragen, en de gemeente (de notificatieverplichting in de Dienstenrichtlijn).

Uitslag: weggevaagd

Op donderdag 23 mei mochten de Nederlandse kiezers stemmen voor hun vertegenwoordiging in het Europese Parlement. De uitslag bood de SP geen goeds. De SP is niet langer vertegenwoordigd in het Europese Parlement. De Europese linkse familie (GUE/NGL) waartoe de SP behoort, zakt van 52 naar 38 zetels.Gemiddeld ging 51% van de Europese kiezers stemmen. Nederland bleef daar met een opkomstpercentage van 42% ruim onder. Dat is weliswaar hoger dan het vanaf 1994 ooit geweest is, maar nog altijd een bijzonder lage opkomst. Ter vergelijking: België en Luxemburg hebben opkomstpercentages van respectievelijk 89% en 84%.

De nasleep

Landelijk partijvoorzitter Ron Meyer heeft zijn conclusies getrokken uit de verkiezingsnederlaag. Hij zou zijn termijn als voorzitter afmaken, maar zich daarna niet herkiesbaar stellen voor de functie. Dit maakte hij kort na de verkiezingen bekend.Op zaterdag 22 juni evalueerde de partijraad van de SP de uitkomsten van de verkiezingen voor het Europees Parlement en de Provinciale Staten. Jan Breur sprak hier namens SP Veenendaal forse kritiek uit op het partijbestuur, vanwege een aantal strategische keuzes die op landelijk niveau zijn gemaakt. Deze kritiek is door verschillende media opgepikt...

Media: NOS-site NOS Journaal RTL Nieuws NRC De Volkskrant Reformatorisch Dagblad Kinderburgemeester

Na al het dramatische verkiezingsnieuws, was het weer eens tijd voor een leuk nieuwtje. Maud Smit is op 10 juli gekozen als eerste kinderburgemeester van Veenendaal. Dit heeft burgemeester Kats die avond bekend gemaakt tijdens het zomerfeest van Montessorischool Aan de Basis. Deze basisschool mocht de eerste kinderburgemeester van Veenendaal leveren. Op 19 december werd zij officieel door de gemeenteraad geïnstalleerd.

Samen vooruit Inventarisatie

Ondertussen benutte de SP de zomervakantie om een inventarisatie te maken over waar we nu staan als partij. Lilian Marijnissen heeft in de zomer zeven keer in verschillende regio’s een avond georganiseerd om met leden te praten over de staat van de partij. Dinsdagavond 27 augustus was Lilian in Amersfoort. Wij waren er ook: Tilmann, Toke, Baukje en Sietse. Samen met zo’n pakweg 100 andere belangstellende leden uit de regio Utrecht spraken we over onze partij. Iedereen was het er wel mee eens dat de uitgangspunten van onze partij staan als een dijk. Daar valt niet aan te tornen.

Ledenvergaderingen

Een commissie die belast was met de inventarisatie schreef een concept-congresstuk (inclusief resolutie), die voor het eerst voor feedback werd voorgelegd aan de Ledenvergadering - die voor afdeling Veenendaal plaatsvond op 16 september. Hier werd ook de voordracht van kandidaten voor het partijbestuur besproken - maar andere kandidaten konden zich nog aanmelden. Walter Siemons deed dit, met unanieme permissie van de Ledenvergadering.

De verkiezingen voor het partijbestuur vonden plaats op de ledenvergaderingen in november. Ook werd hier de aangepaste versie van het congresstuk besproken. Na deze bespreking konden wijzigingsvoorstellen en moties worden aangeleverd voor het congres.

De ogen van de buitenwereld richtten zich vooral op de verkiezing van de nieuwe voorzitter. Wie zou Ron Meyer opvolgen? Voor de functie waren twee kandidaten: Jannie Visscher uit Eindhoven en Patrick van Lunteren uit Breda...

Het Congres

Op 14 december was het zover: het congres. Hier zou het congresstuk 'Samen Vooruit' - met allerlei aanhangende voorstellen - definitief behandeld worden. Ook zou de uitslag van de bestuursverkiezingen bekend worden gemaakt. Een Vrolijk Veens Viertal, bestaande uit Walter Siemons, Jan Breur, Tilmann van de Loo en Sietse van der Bij, reisde af naar Nieuwegein om dit mee te maken...

Jannie Visscher is gekozen tot voorzitter van de partij. Zij liet met 1110 stemmen (waarvan 13 uit Veenendaal) de andere kandidaat, Patrick van Lunteren achter zich. Van Lunteren was goed voor 618 stemmen - waarvan 2 uit Veenendaal.Onze Walter greep naast een zetel in het partijbestuur. Hoewel hij alle 15 Veense stemmen wist te bemachtigen, bleef hij in het eindtotaal steken op 97 stemmen - en werd daarmee hekkensluiter onder de kandidaten.

Er moest natuurlijk ook gestemd worden over het congresstuk met bijbehorende resolutie. In de aanloop naar het congres hadden leden al hun opmerkingen kunnen insturen, waarop het stuk flink is aangepast. Desalniettemin lagen er 124 wijzigingsvoorstellen op het congresstuk voor, en 33 moties naar aanleiding van. Hier moest over gestemd worden. Uiteindelijk zaten de stemmingen erop, en is het stuk vastgesteld. Na een toespraak van Lilian Marijnissen, en een drankje als afsluiting, ging het Vrolijke Veense Viertal weer naar huis.

En de partij? Die kan weer... 

SAMEN VOORUIT! Verkiezingspagina's 2019:
Provinciale Staten Europees Parlement

Tegenbegroting - De SP maakt sociale keuzes

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Arnhem 04-11-2019 15:30

Dit rechtse college van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA wil meer dan 25 miljoen gaan bezuinigingen op de zorgen kwetsbare Arnhemmers. 'Het is niet te geloven. Pandjesbazen en vastgoedmagnaten krijgen voordeeltjes van dit college terwijl gewone huurders en huiseigenaren veel meer moeten gaan betalen. De SP heeft een tegenbegroting gemaakt met andere keuzes. Dat is haalbaar, betaalbaar en wél sociaal,' zegt Arnhems SP fractievoorzitter Gerrie Elfrink.  

Als het aan de SP ligt gaan de bezuinigingen op de zorg, vrouwenopvang, armoedebestrijding en daklozenopvang van tafel. Dit is een kwestie van beschaving. Maar de SP doet meer, met een uniek voorstel om voor mensen met een laag inkomen in Arnhem een zorgverzekering te organiseren zonder eigen risico. En met tandzorg in het pakket. 'Wij vinden het onbestaanbaar dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben omdat ze een boete op ziek zijn, het eigen risico niet kunnen betalen. Of dat je aan het gebit kunt zien of iemand arm of rijk is. Een basisverzekering met tandzorg en zonder eigen risico, dit kunnen we voor een groot deel van de Arnhemmers regelen,' aldus Elfrink. De SP opent ook de aanval op zorgcowboys die flinke winsten maken van zorggeld en er komen Zorgbuurthuizen voor ouderen die niet meer thuis kunnen wonen.

De SP presenteert de SP wijkaanpak 2.0 met een forse investering in de kwetsbare en vergeten wijken. Elfrink: ‘De tweedeling in Arnhem is nog steeds groot. Het maakt uit in welk deel van de stad je woont hoe gezond je leefomgeving en je huis is, hoe veilig je bent, of er plek is om te sporten, om muziek te maken of om te kunnen ondernemen. Steeds meer buurten voelen zich vergeten en de druk op deze buurten wordt alleen maar meer opgevoerd, door bijvoorbeeld het huisvesten van kwetsbare groepen in alleen deze buurten en niet waar de rijkere Arnhemmers wonen.’ De SP zet tevens in op meer betaalbare en gezonde huizen door slechte huizen met schimmel aan te pakken.

De SP investeert ook in de lokale democratie. Elfrink: 'We willen dat er daadwerkelijk naar mensen in de stad wordt geluisterd. Op dit moment maakt de politiek beslissingen ver weg van mensen, voelen mensen zich niet gehoord en wijken zich vergeten. Dit moeten we veranderen.'

Over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de SP tegenbegroting is Elfrink duidelijk: het is beoordeeld en doorgerekend door ambtenaren van de gemeente. Huurders en woningeigenaren gaan er fors op vooruit in het plan van de SP. Als huurders in een gemiddelde Arnhems huis wonen betalen zij met de plannen van de SP tot wel 80 procent minder lokale lasten dan in de plannen van het college. Wie betaalt er dan wel? 'Gewone mensen gaan flink minder betalen in de plannen van de SP. Pas als je in een koopvilla van meer dan een half miljoen euro woont ga je meer bijdragen. Villabezitters, pandjesbazen gaan dus hun eerlijke deel betalen. Dat is een rechtvaardige verdeling, en helemaal andersom dan wat het college nu voorstelt. Wij kiezen voor rechtvaardigheid,' besluit Elfrink. Met de tegenbegroting van de SP worden de financiën van de stad ook weer gezonder, en wordt de ‘weerstandsfactor’ van de gemeentefinanciën weer gezond; tegenstelling tot het plan van het college.

SP gaat 'undercover':

SP SP Horst aan de Maas 23-07-2019 12:43

Niet alleen in Horst aan de Maas speelt de grote toevloed aan arbeidsmigranten uit Polen en de laatste jaren ook uit Roemenië en Bulgarije. Buiten de overlast die omwonenden hebben van de huisvesting van grote groepen arbeidsmigranten hebben de arbeidsmigranten zelf ook grote problemen met de huisvesting.

Het filmpje 'SP Undercover' laat de omstandigheden zien waaronder met name Poolse werknemers behandeld worden door uitzendbureaus. Tevens laat het zien dat men helemaal niet zit te wachten op Nederlanders die het werk kunnen doen. Gerrie Elfrink, voormalig SP-wethouder in Arnhem en nu fractieondersteuner in de Tweede Kamer, heeft een tijdje gewerkt en gewoond met buitenlandse werknemers.

Een eye-opener voor de mensen die het lot van de arbeidsmigranten aan hun hart gaat.

Zie ook: Werk

De verkiezingen geëvalueerd

SP SP Veenendaal 23-06-2019 08:53

Harde noten gekraakt op de partijraad

Op zaterdag 22 juni evalueerde de partijraad van de SP de uitkomsten van de verkiezingen voor het Europees Parlement en de Provinciale Staten. Beide verkiezingen kenden een verlies voor de SP; partijvoorzitter Ron Meyer had hierna aangekondigd niet meer beschikbaar te zijn voor een nieuwe termijn.

Op de partijraad komt het partijbestuur samen met vertegenwoordigers van alle SP-afdelingen. Afdeling Veenendaal werd vertegenwoordigd door Jan Breur.

Namens zijn afdeling uitte Breur forse kritiek op het filmpje over 'Brusselmans'. Het was voor het eerst dat Veenendaal zich in het openbaar hierover uitliet; de afdeling heeft zich wijselijk buiten de discussies op (sociale) media gehouden. Interne kritiek geef je via de ge-eigende kanalen, vindt SP Veenendaal. Dit weerhoudt Breur er echter niet van om de kritiek - op de gepaste momenten - zonder fluwelen handschoenen op te dienen.

Gedraag je als Sanders en AOC

"Deze pulp hoort thuis bij een Nexit-campagne, en niet bij een partij met een gezonde eurokritische houding," zei hij. Hij vond het een strategische misser om met dit negatieve filmpje de zorgvuldig bediscussieerde inhoud te overschaduwen. Bovendien druist dit filmpje, waaraan de hele Eurocampagne was opgehangen, in tegen de eerste van de drie kernwaarden van de partij: menselijke waardigheid. "Wij willen ons graag spiegelen aan Alexandria Occasio Cortez en Bernie Sanders, laten we ons dan ook zo gedragen. Zij zouden nooit zo'n filmpje lanceren, laat staan hun hele campagne daaraan ophangen."

Wat SP Veenendaal betreft is deze fout niet alleen Ron Meyer aan te rekenen, maar het voltallige partijbestuur. 

SP Undercover

Breur had wel lovende woorden voor een ander filmpje: SP Undercover. In dit filmpje stortte SP'er Gerrie Elfrink zich in de wereld van de arbeidsmigranten en legde zo de mensonterende uitbuiting bloot.

Breur: "Dit filmpje was baanbrekend, inhoudelijk, relevant, en bracht urgentie over. Dit is de manier om de SP weer helemaal terug op de kaart te zetten."

Eigen geluid, eigen ideeën

De brede teneur in de partijraad was, dat de SP meer met het eigen geluid en de eigen ideeën de boer op moet - en niet alleen maar reactief mopperen op anderen. Over de koers van de partij zal de komende tijd nog flink gediscussieerd worden. Die discussie zal worden afgerond op het congres, dat op 14 december zal plaatsvinden. Dan wordt ook de uitslag voor de te houden verkiezingen voor het partijbestuur bekendgemaakt.

Media-aandacht

Voor deze bijeenkomst partijraad was bijzonder veel aandacht van de media. Onder andere de NOS-site, het NOS Journaal en RTL Nieuws besteedden er aandacht aan. Het NOS Journaal opende er zelfs mee.

Zie ook: Verkiezingen

SP Arnhem steunt buurtbewoners Geitenkamp - En is tegen de NVU!

SP SP Arnhem 07-06-2019 07:48

De SP in Arnhem is al geruime tijd bezig met onderzoek naar zorgcowboys in het beschermd wonen. Instellingen die uit winstbejag, clienten niet de zorg en begeleiding geven die ze nodig hebben. Met alle gevolgen van dien voor clienten en voor de omgeving.

Een van die instellingen, de stichting Onderdak heeft het plan opgevat om 40 clienten, ex-gedetineerden geconcentreerd te huisvesten in een leegstaand verzorgingstehuis recht tegenover een basisschool. Een slecht plan niet in het belang van de ex-gedetineerden zelf en ook niet in het belang van de buurt.

Buurtbewoners zijn daartegen in actie gekomen en kwamen daarvoor 3 juni bijeen. Een protest van 200 buurtbewoners  die zich terecht zeer veel zorgen maken over de plannen van stichting Onderdak en de betrouwbaarheid van die stichting. Ook zij kennen de reputatie van Stichting Onderdak.

Je kunt daar hier over lezen:

https://www.gelderlander.nl/arnhem/demonstratie-tegen-komst-zorgmijders-naar-paasbergflat-gaat-door~a0150ddf/

Constant Kusters die daar in de buurt woont en voorman is van de NVU, was ook aanwezig en sprak daar ook. Er wordt hier en daar gesuggereerd dat dit het een gezamelijke actie is georganiseerd door de SP en de NVU. Dit is absoluut niet het geval. Dat beeld klopt niet en willen wij niet laten bestaan.

De SP in Arnhem en verwerpt het gedachtengoed van de NVU. Dat hebben we altijd actief gedaan en zullen wij blijven doen. Ook persoonlijk doet fractievoorzitter Gerrie Elfrink dat zéér duidelijk. In de bijlage hieronder tref je een voorbeeld daar van aan.

Fractievoorzitter Gerrie Elfrink was uitgenodigd door mensen uit de buurt die helemaal niets met de NVU te maken hebben. De actie zelf was ook niet georganiseerd door de NVU.

Hij heeft daar het verhaal van de SP vertelt, wat uiteraard ook duidelijk afwijkt van Kusters omdat het ons gaat om een veilige buurt én om goede zorg voor deze mensen, die ze niet krijgen van Stichting Onderdak.

Als je interesse hebt in dat verhaal kun je in de reportage  van EenVandaag daar meer over zien:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zorginstellingen-onveilig-ex-gedetineerden-hebben-toegang-tot-harddrugs-en-wapens/

Of de uitzending van 24 mei van TV Gelderland bekijken.

https://www.omroepgelderland.nl/tv/programma/142817503/De-Week-van-Gelderland/aflevering/39058

Natuurlijk probeert Constant Kusters alles naar zichzelf toe te trekken, maar zo zit dat dus niet.

Wij hopen dat dit duidelijk is en dat de SP in Arnhem staat voor de belangen van bezorgde buurtbewoners en mensen die goede zorg verdienen en dat niet krijgen. Beide hebben niets met de NVU te maken.

Hoe Arnhem de plank misslaat met het klimaatfonds

SP SP Arnhem 26-05-2019 10:12

In Arnhem moet er bezuinigd worden op de jeugdzorg. Maar tegelijkertijd worden er vele miljoenen euro’s in een klimaatfonds gestopt. Lees hier het opinie artikel van onze Gerrie Elfrink.

Lillian Marijnissen: Laten we de markt in Europa proberen te breken, weet dat het moet, weet dat kan!

SP SP Smallingerland 07-05-2019 09:24

Maandag 6 mei verzorgde SP leider Lilian Marijnissen een Europa lezing in het Scheepvaarmuseum in Amsterdam. SP Smallingerland was met 6 mensen ruim vertegenwoordigd om deze opmaat naar de Europese verkiezingscampagne mee te maken. Zij kwamen niet voor niets. De toon van de lezing liet niets aan duidelijkheid te wensen over.    "Wij zijn Europa, laten we proberen de markt te breken, weet dat het moet, weet dat het kan" 

Lilian Marijnissen vertelde een goed doorwrocht verhaal. Van de geschiedenis toen Europa in het klein begon als ideaal van vrijheid, vrede en veiligheid tot aan het neo-liberale wangedrocht dat het nu is. In 2005 zeiden de Nederlanders al massaal tegen een Europese grondwet te zijn. " Ik ben er nog steeds trots op dat wij als socialisten aan de wieg stonden van deze overwinning op het kapitaal".

Het negeren van het referendum van 2005 was het begin van het halsstarige geloof blijven houden in een Unie die alleen gericht is op geld. De marktmacht van de grote bedrijven is sinds de eeuwwisseling alleen maar toegenomen. Zij maken dan ook de dienst uit in Europa. "Wat heeft dit nog te maken met vrijheid, een van de oorspronkelijke idealen van de unie"? 

Daar komt bij dat de arbeidsmarkt overal sterk is geflexibiliseerd. Dat was ook een recept van de Europese Commissie. Dat verklaart ook waarom de lonen achterblijven en dat mensen zo weinig merken van het economische herstel na de financiele crisis. Hierdoor snap je ook dat mensen geen vertrouwen meer hebben in de politiek.

De alles ontwrichtende arbeidsmigratie zorgt ervoor dat mensen elkaar moeten concurreren op lagere lonen. De markt is de politiek de baas en daardoor zuchten we met ons allen onder het juk van de neoliberale markt.

In het vervolg op deze boeiende lezing was er gisteravond ook nog een uitzending van Pauw. In deze uitzending zagen we Gerrie Elfrink ( SP Arnhem) undercover gaan bij een uitzendbureau voor Poolse werknemers. Hij werkte en woonde met deze arbeiders. Het werd schrijnend duidelijk dat Poolse arbeiders gruwelijk uitgebuit worden en dat de legale koppelbazen (uitzendbureau's) aan smak geld verdienen aan tewerkstelling en huisvesting( 92 euro per week voor een stapelbed in een huis dat je met z'n achten deelt). 

Hoe dan ook , de conclusie van deze lezing was duidelijk. " We blijven baas in eigen huis, met zeggenschap van mensen, dichtbij. Laten we proberen de macht van Brussel te breken en onze democratie te versterken" 

https://www.sp.nl/nieuws/2019/05/europa-lezing-van-lilian-marijnissen-0

SP, CDA, CU en Arnhemse Ouderen Partij willen spoeddebat over financiën Arnhem. Afbraak van de zorg dreigt voor ouderen, zieken en kinderen in nood.

SP SP VVD ChristenUnie CDA Arnhem 23-03-2019 17:16

De SP fractie in de gemeenteraad van Arnhem heeft samen met de ChristenUnie, het CDA en de Arnhemse Ouderenpartij een interpellatiedebat aangevraagd. De partijen willen het college van burgemeester en wethouders met spoed aan de tand voelen over de financiële situatie van de gemeente Arnhem.

In december maakte het college bekend dat er een tekort van meer dan 13 miljoen per jaar in de begroting zat die het de raad nog geen maand daarvoor had laten vaststellen. SP fractievoorzitter Gerrie Elfrink; ‘wethouder Papingvan financiën maakte een historische puinhoop van de begroting. Binnen een maand stortte het bouwwerk al in elkaar.’ Het college had onder andere verzuimd om de stijgende uitgaven voor de zorg in de begroting te verwerken. Het college gaf aan dat het de gemeenteraad begin maart een voorstel zou doen om dit op te lossen. Tot op heden heeft de gemeenteraad nietsvernomen.Wel werd bekend dat het college nog meer begrotingsfouten had gemaakt. Zoals bij de ICT en het verdeelmodel. De SP vindt dat dit zo niet langer kan en heeft om een spoeddebat gevraagd. Elfrink: ‘Het is nu eind maart. Onverantwoord dat er nog steeds niets ligt. Dit is niet alleen slecht voor de financiën van de gemeente, waar dit college een gapend gat in heeft geslagen, maar ook onverantwoord naar de stad. Bezuinigingen dreigen. Mensen zitten in onzekerheid.’ Dat de zorguitgaven zouden stijgen, kwam niet onverwacht. Door de vergrijzing van de bevolking en het sluiten van verzorgingshuizen door het Rijk worden steeds meer mensen langer thuis verzorgd. Een vorm van zorg die door de gemeente betaald wordt. Overal in Nederland hielden gemeenten dan ook rekening met hogere kosten. De SP waarschuwde dat dit ook in Arnhem zou gaan gebeuren en diende een tegenbegroting in om stijgende uitgaven op te vangen en de afbraak van de zorg te voorkomen. Dit werd door het college afgewezen. Wel vulde het college onder druk van de SP het sociaal noodfonds aan, waar zij dat eerder had geweigerd. Het noodfonds werd 4 jaar geleden ingesteld op initiatief van de SP om problemen in de zorg snel op te kunnen lossen. Voor het oplossen van de rest van de problemen zou het college begin maart met een voorstel komen.Het college kondigde daarbij aan 7.5 miljoen euro per jaar te willen gaan bezuinigen op de zorg voor ouderen en in de jeugdzorg. Elfrink: ‘Daarna hebben we niets meer gehoord. Gaan ouderen hun vertrouwde thuishulp verliezen? Moeten kinderen in nood nog langer wachten voor ze hulp krijgen? Het zou een schande zijn, want Arnhem heeft geld genoeg. Het stadsbestuur geeft miljoenen uit aan belastingverlaging voor het bedrijfsleven en villabezitters. Er gaan miljoenen extra naar wegenonderhoud. Er wordt maar liefst 35 miljoen extra in cultuurgebouwen gepompt. Zieke ouderen en kinderen in nood dreigen het slachtoffer te worden van dit wanbeleid. De VVD regeert de stad. De balans is zoek.’ De SP hoopt dat het debatverzoek het college dusdanig onder druk zet dat het alsnog snel met een voorstel naar de raad toe komt. Elfrink: ‘De problemen moeten opgelost worden. En wat de SP betreft gaat dat niet ten koste van zieken en kinderen in nood. Laten we het geld halen waar het zit. Bij de rechtse hobby’s van de VVD’.

Dreigende miljoenentekorten voor gemeente Arnhem – Schriftelijke vragen SP aan college van B&W

SP SP Arnhem 16-03-2019 00:39

Dreigende miljoenentekorten voor gemeente Arnhem Als gevolg van de uitkomsten van het verdeelmodel Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Begeleiding  Wmo – gemeenteraad niet geinformeerd – Schriftelijke vragen SP

Aan: college van B&W, Betreft: Schriftelijke vragen (art. 44 rvo) Onderwerp:  verdeelmodel BWMO   Arnhem, 15 maart 2019   Geacht college, Vorige week heeft de Rijksoverheid de uitkomsten van het verdeelmodel Beschermd Wonen, Maatschappelijke opvang en Begeleiding Wmo 2015 gepubliceerd.

Het model heeft als doel de middelen op deze terreinen van in totaal 4 miljard euro per jaar opnieuw over Nederland te verdelen. Hiermee wordt eveneens afscheid genomen van het model van financiering van centrumgemeenten.

De uitkomsten pakken voor de gemeente Arnhem en de omliggende gemeenten dramatisch uit. De SP fractie houdt er rekening mee dat de gemeente Arnhem er tot wel tien tot twintig miljoen euro per jaar op moet gaan toeleggen als er niets veranderd. Ook voor de regio als geheel pakt de herverdeling ongunstig uit. Een zeer ernstige zaak.

In de toelichting op het rapport staat ter inleiding geschreven:

“Gemeenten ontvangen via het gemeentefonds geld voor hun taken op het gebied van Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Wmo 2015 begeleiding (totale omvang: ca € 4 miljard). In 2016 zijn de ministeries van BZK en VWS en de VNG bestuurlijk overeengekomen om één geïntegreerd objectief verdeelmodel te ontwikkelen voor deze drie geldstromen. De ontwikkeling van het verdeelmodel is uitbesteed aan Cebeon en begin 2018 afgerond. Tot op heden zijn de uitkomsten per gemeente op verzoek van de VNG nog niet gepubliceerd. Aanleiding voor het uitstel is vooral de onzekerheid rond de gevolgen voor gemeenten van de openstelling van de Wet langdurige zorg (Wlz) voor Wmo-cliënten.   In het bestuurlijk overleg Beschermd wonen van 24 mei 2018 is opnieuw gesproken over het moment van invoering van het geïntegreerde objectieve verdeelmodel. Aanleiding is onder andere het bredere traject van de evaluatie van de verdeelmodellen voor het sociaal domein in het gemeentefonds, dat per 2021 moet leiden tot een verbeterde verdeling. In genoemd bestuurlijk overleg hebben Rijk en VNG afgesproken dat beschermd wonen, maatschappelijke opvang en Wmo 2015 begeleiding hierin in beginsel meelopen. Tenzij nadere inzichten de implementatie in de weg staan, zal invoering van het geïntegreerde objectieve verdeelmodel daarmee plaatsvinden vanaf 2021.

In het licht hiervan is in het Bestuurlijk overleg beschermd wonen en maatschappelijke opvang van 11 december 2018 afgesproken de uitkomsten alsnog openbaar te maken. Op die manier hebben gemeenten en regio’s alvast een eerste beeld bij de financiële effecten van een objectieve verdeling in combinatie met een doordecentralisatie van taken naar alle gemeenten. Deze informatie kan worden gebruikt voor het (bestuurlijke) gesprek over de benodigde inhoudelijke beweging en bij het maken van regionale afspraken. De financiële effecten tussen regio’s zijn het gevolg van de objectieve verdeling. De uitkomsten per individuele gemeente zijn het gecombineerde effect van de objectieve verdeling en de doordecentralisatie.”

De uitkomsten voor Arnhem zijn zoals gezegd dramatisch: een halvering van 93.5mln naar 46.7mln euro per jaar. In het geval dat de zorg voor mensen met een psychische stoornis overgaat naar de Wlz ontstaat er nog een verdere verlaging naar 38.9 mln euro per jaar. Daar komt bij dat de regio Arnhem als geheel minder geld krijgt als gevolg van het verdeelmodel; van 129.4mln naar 103.1mln euro per jaar.

De gemeente blijft verantwoordelijk voor de zorg en begeleiding van de eigen ingezetenen.  Het ziet er naar uit dat die kosten een stuk hoger zullen blijven liggen dan de inkomsten die we volgens het nieuwe verdeelmodel nog mogen verwachten. En daar ontstaan dan de tekorten. Daarnaast zullen de gemeenten in de regio de verantwoordelijkheid voor hun eigen ingezeten moeten gaan overnemen van centrumgemeente Arnhem. Echter, dit vraagt bestuurlijke afspraken en daarover is nog geen enkele duidelijkheid. Ook dit vormt een risico.

De fractie van de SP stelt hierbij de volgende vragen;

1. Wat is de reactie van het college op het verdeelmodel en de gepubliceerde uitkomsten in zijn algemeenheid en voor de gemeente Arnhem in het bijzonder?   2. Kan het college de inschatting van de SP fractie dat het financieel nadeel voor de gemeente Arnhem als gevolg van dit verdeelmodel rond de 10mln á 20mln per jaar kan gaan bedragen, beamen? Zo nee, wat is dan het financieel nadeel waar het college op dit moment rekening mee houdt? Graag toelichten.   3. Is het college het met de SP eens dat het gehanteerde model een onrechtvaardige verdeling oplevert; a. voor de gemeente Arnhem? b. voor de regio Arnhem? c. Voor de gemeenten buiten de Randstad? d. Zo nee, waarom niet? Graag toelichten.   4. Wat gaat het college ondernemen nu de uitkomsten van het verdeelmodel bekend zijn?   5. In het verleden heeft het college het (complexere) verdeelmodel BUIG geanalyseerd en daarin toen fouten ontdekt. Dat heeft uiteindelijk geleid tot aanpassing van dat verdeelmodel met een gunstigere uitkomst voor Arnhem. a. Heeft het college dit verdeelmodel ook geanalyseerd? b. Zo ja, wat zijn de bevindingen van het college? c. Zo nee, waarom niet? d. Is het college bereid dat alsnog te doen? Zo nee, waarom niet?   6. In de mjpb 2018-2022 werd het verdeelmodel nog aangemerkt als een financieel risico voor de gemeente Arnhem (pagina’s 17, 181, 182, 184) en was er ook een bedrag in het weerstandsvermogen voor opgenomen. In de mjpb 2019-2022 blijkt het verdeelmodel niet langer te zijn opgenomen in de risicoparagraaf. Er wordt echter geen melding gemaakt van het vervallen van dit risico.   a. Waarom is het risico van het verdeelmodel niet opgenomen in de mjpb 2019-2022? b. Waarom is het vervallen van dit risico niet gemeld en verklaard in de mjpb 2019-2022? c. Is het college van mening dat de gemeenteraad op een zorgvuldige wijze is meegenomen in de risico’s van dit verdeelmodel? d. Hoe beoordeelt het college de risico-inschatting op dit terrein ten tijde van de samenstelling en behandeling van de begroting 2019-2022? e. Indien hier sprake is van een omissie, wanneer heeft het college deze omissie geconstateerd? Waarom is de gemeenteraad hier dan niet direct over geïnformeerd?   7. In de perspectiefnota 2018-2021 staat geschreven: “Per 1 januari 2020 wordt een (geïntegreerd) objectief verdeelmodel voor het Beschermd wonen, de Maatschappelijke Opvang en de WMO begeleiding ingevoerd. De centrumgemeente functie voor het beschermd wonen en de maatschappelijke opvang vervalt en de middelen gaan rechtstreeks naar de individuele gemeenten… ... De herverdeeleffecten van het nieuwe verdeelmodel zijn nog niet bekend… … De herverdeeleffecten vragen bijzondere aandacht, gezien de vergaande consequenties. Arnhem is hiervoor ambtelijk aangesloten bij landelijke werkgroepen.”   Op dat moment was de gemeenteraad goed aangesloten op de ontwikkelingen van dit verdeelmodel. Vanuit de ambtelijke werkgroepen kon het college de gemeenteraad op hoofdlijnen informeren over de ontwikkelingen. En dat deed het ook. De afgelopen periode is dat niet meer gebeurd.

a. Is Arnhem nog steeds ambtelijk aangesloten bij de landelijke werkgroepen? b. Zo nee, wanneer is daar een einde aan gekomen en waarom is dat gebeurd? c. Zo ja, waarom heeft het college de gemeenteraad dan niet aangesloten op de ontwikkelingen zoals in het verleden wel gebeurde? Graag toelichting.   8. In de toelichting op het verdeelmodel staat geschreven: In het licht hiervan is in het Bestuurlijk overleg beschermd wonen en maatschappelijke opvang van 11 december 2018 afgesproken de uitkomsten alsnog openbaar te maken. Op die manier hebben gemeenten en regio’s alvast een eerste beeld bij de financiële effecten van een objectieve verdeling in combinatie met een doordecentralisatie van taken naar alle gemeenten. Deze informatie kan worden gebruikt voor het (bestuurlijke) gesprek over de benodigde inhoudelijke beweging en bij het maken van regionale afspraken. De financiële effecten tussen regio’s zijn het gevolg van de objectieve verdeling. De uitkomsten per individuele gemeente zijn het gecombineerde effect van de objectieve verdeling en de doordecentralisatie.   a. Wat heeft het college gedaan om te voorkomen dat het verdeelmodel negatief zou gaan uitpakken voor de gemeente Arnhem? b. Heeft het college deelgenomen aan gesprekken over het verdeelmodel? Zo nee, waarom niet? c. Wat heeft het college ondernomen om invloed uit te oefenen op het verdeelmodel? d. Het college zat in het verleden dicht bij het vuur, zoals bij het BUIG-budget waar het college een negatieve uitkomst voor Arnhem wist bij te stellen door een effectieve lobby te voeren richting het rijk, maar ook omdat het college stevig positie had in de commissies van de VNG. Het college heeft tegenwoordig geen enkele positie meer in de commissies van de VNG. Is het college van mening dat het voor de gemeente Arnhem op dit dossier gunstig is dat het college geen positie bekleed in relevante commissies in de VNG? Graag toelichten.   9. In de toelichting staat verder geschreven: “Het verdeelmodel gaat er vanuit dat alle gemeenten naast het budget voor Wmo 2015 begeleiding middelen ontvangen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang, geïntegreerd in één verdeelsleutel. Centrumgemeenten zien daardoor een daling van hun budget, terwijl nietcentrumgemeenten – die nu alleen middelen voor Wmo 2015 begeleiding ontvangen – er budget bij krijgen. Tegenover deze verschuivingen staat ook een taakwijziging. Hoewel niet-centrumgemeenten per 1 januari 2015 wettelijk al verantwoordelijk zijn voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang, wordt deze taak in de praktijk uitgevoerd door de centrumgemeenten. Per 2021 verandert dat en zijn alle gemeenten financieel verantwoordelijk voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Er is vanaf 2021 dus sprake van in ieder geval twee wijzigingen: 1) doordecentralisatie van taken naar alle gemeenten en 2) invoering van een objectief verdeelmodel over alle gemeenten. Gemeenten zullen geleidelijk toegroeien naar de nieuwe situatie, zodat de financiële verandering en de verandering in taak niet ineens plaatsvindt (zie punt IV over het ingroeipad). Belangrijk is daarnaast dat centrum- en regiogemeenten hierover concrete uitvoeringsafspraken maken. Dit onderstreept het belang van de bestuurlijke afspraak van Rijk en VNG dat gemeenten uiterlijk in 2019 regionale afspraken gaan maken. Het gaat dan zowel om de inhoudelijke randvoorwaarden, als om financiële afspraken en procesafspraken. Deze afspraken dienen vervolgens een plek te krijgen in de op te stellen regionale plannen.”   a. Heeft het college al een aanvang genomen met het maken van bestuurlijke afspraken met de gemeenten in de regio? b. Zo nee, waarom niet? c. Zo, ja wat is de stand van zaken? Graag toelichten. d. Welke planning hanteert het college om te komen tot het maken van bestuurlijke afspraken en het opstellen van regionale plannen? e. Welke inhoudelijke uitgangspunten c.q. inzet hanteert het college bij het maken van afspraken met de regio en het opstellen van regionale plannen ? f. Waarom is de raad over bovenstaande zaken nog niet over geïnformeerd?  Graag punt voor punt toelichten. g. Op welk moment denkt het college de gemeenteraad wel te betrekken? h. Wanneer kan de raad een voorstel verwachten? i. Is het college het met de SP fractie eens dat het onacceptabel is als er mensen tussen wal en het schip gaan vallen in de overgang van centrumgemeente naar regiogemeente? j. Op welke wijze gaat college voorkomen dat mensen gedupeerd worden als gevolg van deze overgang? k. Is het college het met de SP fractie eens dat er geen tijd te verliezen is om te komen tot gedegen en zorgvuldige afspraken met de regiogemeenten gezien het belang voor de inwoners en de omvang van de baten en lasten op dit terrein? Graag toelichten.   10. In de toelichting staat geschreven: De invoering in 2021 van het geïntegreerde objectieve verdeelmodel voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en Wmo 2015 begeleiding brengt voor gemeenten en regio’s onvermijdelijk financiële effecten met zich mee. Het gaat niet alleen om de herverdeeleffecten als gevolg van de invoering van een objectieve verdeling, maar ook om de financiële effecten van de doordecentralisatie naar alle gemeenten. Voor een soepele invoering is het van belang dat afspraken worden gemaakt over een ingroeipad, zodat gemeenten geleidelijk naar deze financiële effecten toegroeien. Op die manier worden regio’s en gemeenten ook in staat gesteld om geleidelijk naar de taakverschuiving toe te groeien. De gebruikelijke werkwijze in het gemeentefonds is dat een nieuw verdeelmodel in één keer wordt ingevoerd (i.c. 2021) en dat er via aanvullende uitkeringen3 uit het gemeentefonds voor wordt gezorgd dat gemeenten in stappen toegroeien naar het uiteindelijke financiële effect. Het financiële effect treedt dus niet in één keer op.   a. Welke financiële effecten voorziet het college voor respectievelijk de gemeente Arnhem, als mede de regio als geheel als gevolg van het verdeelmodel op basis van de op 6 maart gepubliceerde uitkomsten? b. Welke financiële effecten voorziet het college voor respectievelijk de gemeente Arnhem, en de regio als geheel op als gevolg van de doordecentralisatie naar alle gemeenten? c. Welke maatschappelijke gevolgen voorziet het college? d. Hoe zien de antwoorden op  a. b. en c. eruit in het geval dat de zorg voor mensen met psychische problemen onder de Wlz gaat vallen? Graag toelichten.   e. Waarom heeft het college de gemeenteraad daarover tot op heden niet geïnformeerd? f. Welke uitgaven heeft de gemeente in zijn totaliteit over de jaren 2016 en 2017 over de genoemde beleidsterreinen gemaakt en welk deel van die uitgaven betrof uitgaven, gemaakt ten behoeve van ingezeten van de gemeente Arnhem en welk deel betrof uitgaven gemaakt ten behoeve van ingezeten van andere gemeenten? g. Wat is de het standpunt van het college aangaande het ingroeipad? h. Wat heeft het college tot op heden ondernomen om zo meteen een zo gunstig mogelijk ingroeipad te verkrijgen? i. Wat gaat het college nog ondernemen om een zo gunstig mogelijk ingroeipad te verkrijgen? Graag toelichten. j. Wat is volgens het college een verantwoorde manier om naar de taakverschuiving toe te groeien?  Wat zijn daarbij de volgens het college de minimale vereisten? Graag toelichten.   11. In de toelichting staat geschreven: “Het aantal Wmo-clienten dat overgaat naar de Wlz zal per regio verschillen. In het door Cebeon ontwikkelde verdeelmodel is hiermee rekening gehouden. Er zijn twee varianten van het verdeelmodel ontwikkeld: één variant die rekening houdt met de openstelling van de Wlz en één variant die dat niet doet. Het onderzoeksbureau heeft op basis van een rapport van HHM5 en een uitvraag onder centrumgemeenten een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van het budgettaire effect van de openstelling van de Wlz. In een aantal regio’s was de respons onvoldoende.”   a. Heeft het college respons gegeven op deze uitvraag? Zo ja, wat was de respons? Zo nee, waarom niet? b. Heeft het college verder nog respons gegeven in het kader van het onderzoek? Zo ja, kunnen wij daarvan afschriften ontvangen? Zo nee, waarom niet? De SP vraagt u deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden. Als één of meer vragen niet binnen de termijn beantwoord kunnen worden dan is het verzoek dit aan te geven, met daarbij een indicatie binnen welke termijn die vragen wel beantwoord kunnen. Daarnaast is het verzoek om de overige vragen al wel te beantwoorden. Bij voorbaat dank.     Hoogachtend, G. E. Elfrink Namens de fractie van de SP in de gemeenteraad van Arnhem

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.