Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7 documenten

Bomen op het dak | Schiedam

GroenLinks GroenLinks Schiedam 07-07-2020 00:00

Afgelopen weekend werd het eerste deel van de Gaasperdammertunnel bij Amsterdam geopend.  Minister Cora van Nieuwehuizen van Verkeer en Waterstaat opende, samen met de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma, de eerste tunnelbuis en ze vertelde van het prachtige park dat op de tunnelbuis gerealiseerd gaat worden. Ik zag veel mooie bomen en groene weides op foto’s en animaties van dit tunneldak en mijn eerste gedachten waren van het dak van de A4 bij de Ketheltunnel. Ik dacht: “waarom kan dit in Amsterdam wel en op het dak van de A4 niet?” en “misschien heeft Amsterdam bij RWS toch een streepje voor en hebben we ons in Schiedam voor een appel en een ei laten foppen”. Op de A4 konden er geen bomen op het dak vanwege een te zware belasting. Op de Gaasperdammertunnel staan heel wat bomen ingetekend. 

Nu leert mijn ervaring als Schiedams raadslid mij dat plaatjes, videopresentaties en intentionele toezeggingen geen garantie zijn dat het daadwerkelijk zo mooi zal worden als gepresenteerd. Over het dak van de Ketheltunnel heb ik ook veel mooie presentaties, berekeningen en keiharde beloftes mogen aanhoren op informatiebijeenkomsten voor bewoners en (besloten-) bijpraat sessies voor raadsleden. Prachtig zou het worden. In samenspraak met Schiedamse bewoners en belangenorganisaties zou een mooi park en een fantastisch sportpark op en naast de A4 aangelegd worden. Dat bleek toch tegen te vallen toen ik, ruim 2 jaar geleden met GroenLinks en afgelopen week wederom met de Bomenridders, een rondje langs en op de A4 heb gefietst. Ik zag dat 3 jaar na oplevering het dak van de A4 zuid een heideachtige begroeiing heeft gekregen. Dit heeft een wat kale vlakte opgeleverd. Er staan verder een aantal (soms sprieterige) boompjes langs de talud-kanten hun best te doen te overleven, maar een flink aantal heeft het niet gered. De bosplantsoenen langs de A4 zijn voor een flink deel verworden tot riet-achtige bossages en woeker-groen. Treurig werd ik van de dode en geknakte bomen en de omgevallen omrastering (van wat en waarom, vroeg ik mij af) op de plek waar ooit een sintelbaan in de plannen stond getekend. Het ziet er toch heel anders uit dan op de foto’s in de brochures van het dak-park A4, welke ik er nog op heb nageslagen. Er is mij verteld dat de afwatering van dit gebied niet goed was berekend en hierdoor het terrein in de winter onder water stond. Daar kunnen inheemse bomen niet goed tegen.

Misschien dat ik toen als Schiedams raadslid toch te goedgelovig was over de voorgestelde ambitieuze plannen, de hardheid van gemaakte afspraken en de beschikbare kennis en uitvoeringscapaciteit binnen RWS en de gemeente Schiedam. Het Park A4 alsnog, in overeenstemming met de plannen, goed op de rails te krijgen lijkt mij een hele klus voor het huidige college. Wat betreft de Gaasperdammertunnel hoop ik van harte dat het Amsterdams college, ambtenaren, gemeenteraad en bewoners betere en hardere afspraken met elkaar en het RWS hebben gemaakt over de realisatie van hun tunneldak-park.

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:14

Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36070/meer-zekerheid-busvervoer-edam-volendam-en-waterland

Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven.

Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte.

De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen:

de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot isin geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc.

Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken.

Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft.

Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets.

Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen.

De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan.

Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben.

Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam,Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Meer zekerheid busvervoer ...

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

📌 Raadslid Numan Yilmaz pleit voor ...

DENK DENK PvdA Amsterdam 04-07-2019 10:08

📌 Raadslid Numan Yilmaz pleit voor gratis parkeren op islamitische feestdagen! 👉 Waarom zou dat niet kunnen, aangezien 12% van de Amsterdammers een islamitische achtergrond heeft? 👇 Toch denkt PvdA-wethouder Sharon Dijksma daar heel anders over, wat vind jij hiervan?

📌 Raadslid Numan Yilmaz pleit voor ...

DENK DENK PvdA Amsterdam 03-07-2019 07:00

📌 Raadslid Numan Yilmaz pleit voor gratis parkeren op islamitische feestdagen! 👉 Waarom zou dat niet kunnen, aangezien 12% van de Amsterdammers een islamitische achtergrond heeft? 👇 Toch denkt PvdA-wethouder Sharon Dijksma daar heel anders over. Wat vinden jullie daarvan?

#DenHelder #burgemeester ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD D66 PvdA Den Helder 09-05-2019 07:18

#DenHelder #burgemeester #sollicitatie #Groningen Delano Weltevreden DEN HELDER Verlaat burgemeester Koen Schuiling Den Helder voor dezelfde functie in de stad Groningen? Zijn naam zingt rond, meldt het Dagblad van het Noorden. Groningen zoekt naar een opvolger van Peter den Oudsten. Dertien personen hebben te kennen gegeven dat zij de volgende burgermoeder of -vader van Groningen willen worden, vijf vrouwen en acht mannen. Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) en D66’er Alexander Pechtold, tot vorig jaar partijleider van D66 zouden ook interesse hebben. Schuiling (VVD) kent Groningen. Als fractievoorzitter heeft hij in 1998 een sleutelrol gespeeld in de val van PvdA-burgemeester Hans Ouwerkerk. Die had tijdens de Oosterparkrellen volgens de VVD te veel steken laten vallen in de handhaving van de openbare orde. In 2010 werd Schuiling burgemeester van Den Helder. Hij zit in zijn tweede ambtstermijn. Beter voor Den Helder, de grootste fractie in de gemeenteraad, heeft in het verleden actief gezaagd aan de poten van de burgemeestersstoel. Fractievoorzitter Carlo Assorgia wil nu niet zeggen of hij blij zal zijn als Schuiling naar Groningen vertrekt: ,,We hebben een goede werkrelatie.’’ Schuiling heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te reageren.

Een nieuw geluid en een nieuw stadsbestuur

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Amsterdam 31-05-2018 13:22

Gistermiddag is het coalitieakkoord met een meerderheid van de raad ingestemd. Daarmee wordt het akkoord de plannen voor het nieuwe stadsbestuur waar ze zich de komende vier jaar voor in gaan zetten. De fracties van de GroenLinks, D66, PvdA, SP maar ook die van DENK, ChristenUnie en Bij1 stemde in met het akkoord. 

Na het instemmen van het coalitieakkoord werden de nieuwe wethouders in het stadsbestuur benoemd. Voor de PvdA werden Sharon Dijksma en Marjolein Moorman voorgedragen. Samen met de wethouders van de andere partijen zijn ingestemd en daarmee is het nieuwe stadsbestuur een feit.

Marjolein Moorman was de afgelopen zes jaar fractievoorzitter maar zal nu als wethouder zich in gaan zetten voor Onderwijs en Armoedebestrijding: ‘Gelijke kansen begint altijd met onderwijs. Ik geloof dat de samenleving ontstaat in het klaslokaal, daar leren we samenleven. Uiteindelijk doe ik het voor de kinderen van Amsterdam.’ Moorman heeft namens de PvdA hoofdonderhandelaar en ondertekenaar van coalitieakkoord.

Sharon Dijksma liet weten enorm uit te kijken naar haar periode als wethouder Verkeer& Vervoer, Water en Luchtkwaliteit: ‘Ik zie het als een enorme eer om me voor deze stad te mogen inzetten. Ik kom hier niet vandaan maar hoop, zoals zovelen voor mij, snel een echte Amsterdammer te worden.’ Ze liet weten te hopen dat ze met haar gezin snel een huis in Amsterdam hoopt te vinden.

Dennis Boutkan terug in de raad!

Door de benoeming van Marjolein Moorman als wethouder keert Dennis Boutkan terug in de gemeenteraad en bij de fractie van de PvdA. De afgelopen periode was Dennis raadslid voor de PvdA Amsterdam en woordvoerder Werk&Inkomen, Balans in de Stad. Hij combineert zijn raadslidmaatschap met zijn werk als arbeidspsycholoog bij zijn eigen bedrijf Upstream Consulting, waarmee hij zowel in de publieke, als private sector werkzaam is. Ook is hij maatschappelijk zeer actief. Zo was hij tussen 2006 en 2012 voorzitter van het COC Amsterdam. De afgelopen twee maanden was Dennis ook betrokken bij de onderhandelingen voor een nieuw akkoord.

Stadsdeelbestuurders benoemd

Naast de wethouders zijn gistermiddag ook de stadsdeelbestuurders benoemd. De PvdA levert in vier stadsdelen dagelijks bestuurders waarvan twee stadsdeelvoorzitters. Flora Breemer gaat aan de slag in Zuid, Maarten Poorter wordt de voorzitter van stadsdeel Oost, Jeroen van Berkel blijft zich inzetten voor stadsdeel West en Tanja Jadnanansing is de nieuwe voorzitter van Zuidoost. Ook is Emre Ünver, die 12 jaar raadslid voor de PvdA was, benoemd als voorzitter van stadsdeel Nieuw-West.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/een-nieuw-geluid-en-een-nieuw-stadsbestuur/

Het bericht Een nieuw geluid en een nieuw stadsbestuur verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.