Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

10 documenten

Afscheid Wietse Burger van de raad en van Deventer

CDA CDA GroenLinks VVD Deventer 05-04-2018 09:25

Afscheid van Deventer Na zo’n negen jaar politiek actief te zijn geweest in Deventer, waarvan de laatste vier jaar als raadslid, heb ik afgelopen week afscheid genomen van de politiek in Deventer. Dit vormt een mooi moment om op deze site nog eens terug te blikken op de vele onderwerpen die ik heb opgepakt. Met name heb ik mij ingezet voor de economie en de bereikbaarheid van Deventer. Zo staat de Intercityverbinding naar Berlijn weer stevig op de agenda. Behoud én versnelling van deze verbinding is van groot belang voor Deventer en de regio. Een stad met ambities heeft namelijk ook goede internationale verbindingen nodig. Daarnaast heb ik mij sterk gemaakt voor goed, toegankelijk en duurzaam openbaar vervoer in Deventer, met onder andere het pleidooi voor een Sallandticket, het toepassen van nieuwe vormen van openbaar vervoer en het verduurzamen van de busconcessies als voorbeelden. Andere onderwerpen hadden onder meer betrekking op de rijke historie van en het erfgoed in Deventer, waaronder de Moderne Devotie, Deventer 1250 jaar en het militair erfgoed. Ook het militair erfgoed is het behouden waard. Deventer heeft een eeuwenlang verleden als vestingstad. Daarvan zijn nog steeds veel sporen zichtbaar, van restanten van de middeleeuwse verdedigingswerken tot de IJssellinie. Om al dat erfgoed beter te behouden en zichtbaar te maken, hebben we als CDA samen met de VVD voorgesteld om lid te worden van het Europese netwerk op het gebied van onder meer vestingsteden, forten en linies. Gelet op de rijke militaire historie van Deventer is het logisch dat Deventer zich ook aansluit bij dit netwerk. Bij de militaire objecten is de oorspronkelijke functie gelukkig veranderd; vandaag spelen juist het vreedzaam hergebruik, de verhalen over de historische betekenis van de locatie en het verwelkomen van mensen een beslissende rol bij de ontwikkeling van dit bijzondere erfgoed. Het motto is immers niet voor niets ‘van weren naar welkom heten’. Ik wil graag iedereen bedanken voor de samenwerking in de afgelopen jaren. Veel van de hierboven genoemde onderwerpen heb ik gezamenlijk met collega-raadsleden opgepakt. In het bijzonder wil ik nog even stilstaan bij drie personen in het bijzonder. Op een fraaie maandagavond in juni 2017 is er een zeer geslaagde en drukbezochte haventop in DokH2O georganiseerd; het resultaat van een mooie samenwerking van het CDA met drie andere partijen: VVD ( Lars) Gemeentebelang (Erik) en GroenLinks (Tjeerd). Langs deze weg nogmaals dank voor een unieke, maar bovenal ook gezellige samenwerking. Met de haven, en daarbij alle kansen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en economie, zijn de eerste stappen gezet naar een tophaven. Zo is inmiddels bekend dat Deventer een containerterminal krijgt. Samen met de hierboven genoemde drie partijen, en gelukkig ook veel andere partijen, zal het CDA zich in de komende periode opnieuw sterk maken voor de haven. Tot slot wens ik de nieuwe raad en de vernieuwde CDA-fractie veel succes. Helaas een kleinere fractie, maar gelukkig vol energie en ideeën. Zelf krijg ik de komende periode (eindelijk) de kans om meer tijd aan andere (leuke) dingen besteden. Wietse Burger

Stem 21 maart CDA!

CDA CDA Grave 20-03-2018 08:55

Stem CDA! Het CDA heeft er zin in! De afgelopen weken heeft het CDA haar plannen voor Escharen, Gassel, Grave en Velp breed uitgedragen in onze gemeenschap. Wij zijn positieve mensen en geloven in de kansen die er zijn. Niet voor niets zijn we de campagne ingegaan met de slogan ‘Hart voor de toekomst’. Om onze plannen voor de stad en dorpen te kunnen realiseren, is een sterk CDA nodig! Waarom CDA? Heel simpel: - Wij staan voor een krachtige gemeenschap die klaarstaat voor elkaar. - Leefbaarheid staat bij ons op 1. - Duurzaamheid en veiligheid: Meer groen en blauw in onze straten! - Het CDA gaat voor een sterk Land van Cuijk! Grote zaken (zoals werkgelegenheid, mobiliteit) door één gemeente Land van Cuijk laten oppakken, de zaken op wijk of dorpsniveau kunnen prima door de eigen inwoners worden opgepakt via de kerndemocratie. - Onze lijst bestaat uit mensen die met beide benen op de grond staan, hun plek in de gemeenschap hebben en het algemeen belang willen dienen door u te vertegenwoordigen! STEM 21 MAART LIJST 4! STEM CDA! Onze mensen Onze kieslijst bestaat uit mensen die zich met hart en ziel voor de gemeenschap willen inzetten: 1. Ben Peters (Grave) 2. Jochem Jacobs (Velp) 3. Roland Eijbersen (Grave) 4. Alex van Megen (Grave) 5. Jos van den Broek (Gassel) 6. Jochem Spoorendonk (Grave) 7. Peter Kempen (Escharen) 8. Helga Gerrits (Grave) 9. Ton Driessen Gassel) 10. Henk Wijdeven (Escharen) 11. Matt Cruijsen (Escharen) 12. Erik Hendriks (Grave) 13. Lambert van Genugten (Grave) 14. Geer Hubers (Grave) 15. Bas van de Wiel (Gassel) 16. Wietse Burger (Grave) 17 Jan van Thiel (Velp) 18 Jolan van Noye (Escharen) 19. Willem van den Berg (Grave) Onze standpunten In ons verkiezingsprogramma 'Hart voor de toekomst' hebben we onze plannen voor Escharen, Gassel, Grave en Velp opgeschreven. U kunt het hier vinden. Aan het programma hebben velen gewerkt en we willen er zoveel mogelijk van realiseren. Daar is een sterk CDA voor nodig! Mogen we op uw steun rekenen?

Duurzame lijnbussen weer een stap dichterbij | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA Deventer 10-02-2018 00:00

In de raadsvergadering van 7 februari 2018 hebben de fracties van GroenLinks en CDA bij het college aangedrongen op een snellere verduurzaming van de stadsbussen die in Deventer rijden. Nu zijn het nog traditionele bussen op fossiele brandstoffen en Deventer blijft achter bij veel andere steden waar bijvoorbeeld elektrische bussen rijden. De motie werd raadsbreed aangenomen. 

Voor een aantrekkelijke woon- en vestigingsstad zijn goede en betrouwbare verbindingen noodzakelijk. Goede verbindingen, zeker ook per openbaar vervoer, zijn van belang voor de verdere duurzame economische ontwikkeling van Deventer. Het busvervoer in en rond Deventer wordt door de provincie(s) aanbesteed middels een concessie. In Oost-Nederland (Overijssel, Gelderland en een deel van Flevoland) zullen de huidige zeven busconcessies worden samengevoegd tot drie grote busconcessies. Binnen deze drie concessies is het verduurzamen van het openbaar vervoer één van de aandachtsvelden.

Als raad hebben we in Deventer duurzame mobiliteit als één van de speerpunten benoemd binnen duurzaamheid en zetten we als Cleantech Regio vol in op het toepassen van nieuwe en schone technologieën. Duurzaam openbaar vervoer past daar naadloos in. Maar duurzaam openbaar vervoer biedt meer voordelen en daarom hebben het CDA en GroenLinks, ondersteunt door meerdere partijen, een motie ingediend om in te zetten op een snellere verduurzaming van het (stads)lijnennet in Deventer. Wietse Burger (CDA): ‘Naast duurzaamheid liggen er ook kansen voor een betere luchtkwaliteit en kan door de inzet van een moderne en duurzame bussen de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer worden vergroot. De nieuwe generatie bussen zijn comfortabeler en stiller’.

Vooralsnog zal de verduurzaming van het stadslijnennet in Deventer, in tegenstelling tot de meeste andere stadsnetten binnen het concessiegebied, niet op korte termijn zal worden gerealiseerd. De motie roept het College juist op hier richting de provincie vol op in te zetten. Tijdens de raadsvergadering van 7 februari heeft de raad de motie unaniem aangenomen. Tjeerd van der Meulen: ‘Met het unaniem aannemen van de motie en de toezegging van het College om zich hier actief voor in te zetten is weer een mooie stap genomen richting een duurzame toekomst van Deventert’.

De motie kunt u hier terugvinden:

https://deventer.raadsinformatie.nl/document/6170403/4/2018-02-07_Motie_Vreemd_Verduurzaming_OV-Concessie

 

Verduurzaming lijnennet Deventer weer een stap dichterbij

CDA CDA GroenLinks Deventer 09-02-2018 20:24

Voor een aantrekkelijke woon- en vestigingsstad zijn goede en betrouwbare verbindingen noodzakelijk. Goede verbindingen, zeker ook per openbaar vervoer, zijn van belang voor de verdere duurzame economische ontwikkeling van Deventer.Het busvervoer in en rond Deventer wordt door de provincie(s) aanbesteed middels een concessie. In Oost-Nederland (Overijssel, Gelderland en een deel van Flevoland) zullen de huidige zeven busconcessies worden samengevoegd tot drie grote busconcessies. Binnen deze drie concessies is het verduurzamen van het openbaar vervoer één van de aandachtsvelden.Als raad hebben we in Deventer duurzame mobiliteit als één van de speerpunten benoemd binnen duurzaamheid en zetten we als Cleantech Regio vol in op het toepassen van nieuwe en schone technologieën. Duurzaam openbaar vervoer past daar naadloos in.Maar duurzaam openbaar vervoer biedt meer voordelen en daarom hebben het CDA en GroenLinks, ondersteunt door meerdere partijen, een motie ingediend om in te zetten op een snellere verduurzaming van het (stads)lijnennet in Deventer. Wietse Burger (CDA): ‘Naast duurzaamheid liggen er ook kansen voor een betere luchtkwaliteit en kan door de inzet van een moderne en duurzame bussen de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer worden vergroot. De nieuwe generatie bussen zijn comfortabeler en stiller’.Vooralsnog zal de verduurzaming van het stadslijnennet in Deventer, in tegenstelling tot de meeste andere stadsnetten binnen het concessiegebied, niet op korte termijn zal worden gerealiseerd. De motie roept het College juist op hier richting de provincie vol op in te zetten.Tijdens de raadsvergadering van 7 februari heeft de raad de motie unaniem aangenomen. Tjeerd van der Meulen: ‘Met het unaniem aannemen van de motie en de toezegging van het College om zich hier actief voor in te zetten is weer een mooie stap genomen richting een duurzame toekomst van Deventer’.De motie kunt u hier terugvinden: https://deventer.raadsinformatie.nl/document/6170403/4/2018-02-07_Motie_Vreemd_Verduurzaming_OV-ConcessieWietse Burger (CDA) en Tjeerd van der Meulen (GroenLinks)Voor meer informatie: Wietse Burger: w.burger@deventer.nl of 06-27546208

CDA Deventer wil actie voor gratis wifi voor bewoners en bezoekers

CDA CDA Deventer 30-09-2017 16:09

Gemeenten in heel Europa kunnen binnenkort gratis wifi aanvragen voor hun stads- en dorpscentra. Op 12 september heeft het Europees Parlement hetWiFi4EU-plangoedgekeurd[1]. Het fonds stelt tot €120 miljoen (€20.000 per aanvraag) beschikbaar voor de aanschaf van apparatuur voor lokale projecten die gericht zijn op het voorzien van gratis wifi in publieke ruimtes. Hierbij kan gedacht worden aan: pleinen en parken, bushaltes, gemeente- en ziekenhuizen, bibliotheken, musea, onderwijsinstellingen, buurthuizen, gemeenschapscentra, en cultuur- en sport- en jeugdinstellingen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had in 2016 gemiddeld zo’n 6,6% van de Nederlandse bevolkinggeen toegang tot internet. Voor een open verbinding met de rest van de wereld mag het volgens het CDA niet uitmaken waar je woont of hoeveel je verdient. Bovendien; in een maatschappij waar steeds meer zaken online geregeld moeten worden, is toegang tot internet volgens het CDA geen luxe, maar een basisbehoefte. Daarnaast lijkt dit plan het CDA ook een goede mogelijkheid om de aantrekkelijkheid van dorpskernen te vergroten. Als CDA zijn we daarom blij met dit initiatief. De wifi die aangeboden en gefinancierd wordt vanuit het WiFi4EU-plan moet hoogwaardig in kwaliteit en in alle opzichten gratis zijn, dus niet alle alleen kosteloos, maar ook zonder hinderlijke reclame en zonder dat gebruiksgegevens worden verkocht.[2] De verwachting van het CDA is dat de gelden uit het fonds snel vergeven zullen zijn. De toewijzing van de subsidie zal namelijk o.a. gebeuren op volgorde van indiening van de aanvraag, waarbij ook rekening gehouden wordt met geografische spreiding. Het is daarom voor Nederlandse gemeenten van belang dat ze er snel bij moeten zijn om aanspraak te kunnen maken op gelden uit het fonds; de ervaring leert dat Nederland de neiging heeft om soms te wachten met subsidieaanvragen. In navolging van de collega-fracties in Zwolle en Olst-Wijhe hebben Henk Groothuis en Wietse Burger namens het CDA Deventer hierover vragen aan het College van B&W gesteld: In hoeverre is het College het met het CDA eens dat het voor een open verbinding met de rest van de wereld het niet uit mag maken waar je woont of hoeveel je verdient en internet in de communicatie en verbinding met de rest van de wereld hierin een essentieel onderdeel vormt?Welke mogelijkheden ziet het College om in Deventer aanspraak te kunnen doen op een deel van de beschikbare middelen uit het WiFi4EU-plan?In hoeverre is het College bereid om, zodra de aanvraagprocedure geopend is, projecten aan te melden voor WiFi4EU? Zo ja, welke locaties zouden volgens het college in aanmerking komen en welke locatie(s) zou(den) hierin prioriteit moeten krijgen? Zo nee, waarom niet? [1]Zie voor alle documenten:http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=en&reference=2016/0287%28COD%29 [2]Zie voor meer info:http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-1536_nl.htm

Met één ticket eenvoudig reizen door Salland

CDA CDA Deventer 22-09-2017 09:53

Recent is in de regio Amsterdam één toeristenticket geïntroduceerd voor al het openbaar vervoer in de regio Amsterdam. Hiermee mag niet alleen met de bus, tram en metro worden gereisd, maar ook met de treinen van de NS. Met dit ticket wordt een volledig aanbod van OV-tickets voor toeristen aangeboden, wat voldoet aan de wens van bezoekers. Ook in het buitenland zijn vele voorbeelden beschikbaar waar met één ticket in al het openbaar vervoer kan worden gereisd. Deventer en Salland zijn veelzijdig en hebben de toerist veel te bieden. Als Deventer hebben we de ambitie geformuleerd om meer toeristen aan te trekken (Economische Visie Deventer 2020: Deventer als Boeiende be-leefstad is één van de drie geformuleerde speerpunten). De verwachting is dat het toerisme in Nederland de komende jaren zal groeien en de cijfers over 2017 laten zien dat de bezoekersaantallen aan Deventer weer toenemen. Sallandticket De introductie van een Sallandticket kan bijdragen aan de ambitie om meer toeristen te trekken en biedt bezoekers de mogelijkheid om eenvoudig met één ticket (onbeperkt) door de regio te reizen, inclusief de trein. Andere modaliteiten als de (OV-)Fiets en de Centrumbus in Deventer zouden ook onderdeel uit kunnen maken van het ticket. Hiermee worden alle interessante locaties in Deventer en de regio met één ticket bereikbaar. Momenteel worden via de website ervaarhetov.nl in Oost-Nederland al verschillende acties en tickets aangeboden. Deze tickets bieden echter nog geen ‘totaalpakket’; zo kan er (nog) niet worden gereisd in de treinen van NS. Het CDA ziet in het introduceren van een Sallandticket vele voordelen. Het zorgt ervoor dat bezoekers aan Deventer en de regio onbeperkt en duurzaam kunnen reizen, en daarbij eenvoudig veel locaties kunnen bezoeken. Een bezoek aan Kasteel het Nijenhuis in Wijhe of de IJssellinie in Olst kan zo prima gecombineerd worden met een bezoek aan onze Hanzestad. Wij zouden graag zien dat het College hierin samen met andere overheden en partijen optrekt om een Sallandticket te introduceren. Het CDA Deventer heeft onderstaande vragen aan het College van B&W gesteld: In hoeverre is het College bekend met (nieuwe) toeristentickets voor al het openbaar vervoer, inclusief de treinen van de NS, binnen één regio, zoals het A&RTT-ticket? In hoeverre deelt het College de mening dat introductie van één toeristenticket voor al het openbaar vervoer bij kan dragen aan ambities op het gebied van toerisme en bereikbaarheid van Deventer? In hoeverre is het College bereid de meerwaarde voor één toeristenticket te onderzoeken, en daarbij samen met omliggende gemeenten en de provincie op te trekken? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Wietse Burger (raadslid CDA), e-mail: w.burger@deventer.nl of 06-27546208

Snelle herindeling Nederlandse luchtruim noodzakelijk

CDA CDA D66 Deventer 19-07-2017 06:43

De openstelling en de recent gepubliceerde ontwerpen van de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport leiden al langer tot zorgen onder inwoners in Deventer en omgeving. Een snelle herindeling van het Nederlandse luchtruim is gewenst, om zo de hinder van het vliegverkeer van en naar Lelystad Airport te beperken. Daarom pleiten CDA en D66 vanavond in een motie dat Deventer aandringt op een snelle herindeling van het luchtruim. Lelystad Airport zal in april 2019 worden opengesteld en dan zullen er ook vliegtuigen relatief laag over Deventer en omgeving vliegen. Inwoners maken zich zorgen over bijvoorbeeld het doorstijgen naar het hogere luchtruim boven het grondgebied van Deventer en de nadelige effecten die dit kan hebben. Eind juni heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aangegeven dat een herindeling van het Nederlandse luchtruim noodzakelijk is. Deze herindeling is echter niet voor 2023 gereed, geeft Wietse Burger (CDA) aan. ‘Wij pleiten ervoor dat Deventer samen met omliggende gemeenten en de provincies inzet op een snelle herindeling van het Nederlandse luchtruim, zodat overlast voor inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zo veel mogelijk wordt beperkt’. Door de herindeling kunnen vliegtuigen straks hoger vliegen, geeft Jan Schuring (D66) aan. Eerder heeft Zwolle zich al achter de herindeling geschaard. Daarom dienen CDA en D66 een woensdag een motie in om in te zetten op een snelle herindeling van het Nederlandse luchtruim, waarbij ook de belangen van Deventer en omgeving zorgvuldig worden meegenomen.

CDA stelt vragen over luchthaven Lelystad

CDA CDA GroenLinks Deventer 28-06-2017 10:40

Recent is het bericht naar buiten gekomen dat de voorgenomen vliegroutes van en naar Lelystad Airport ernstige consequenties hebben voor vliegveld Teuge. Daarnaast zijn inwoners van Deventer al enige tijd bezorgd over de nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Eerder stelde de fractie van het CDA in de Provinciale Staten van Overijssel aan GS en in Deventer de fractie van GroenLinks aan het College van B&W hierover al schriftelijke vragen. Eén van de voorgenomen vliegroutes gaat over het vliegveld Teuge. Wanneer vanaf 2019 Lelystad Airport en de voorgenomen routes in gebruik worden genomen, betekent dit mogelijk het einde van het vliegveld Teuge. Met de voorgenomen routes zal het recreatieve verkeer moeten uitwijken naar andere luchthavens en het paracentrum op Teuge moeten sluiten. En dit is opvallend, doordat Teuge juist is genoemd als locatie voor kleine vliegtuigen die straks niet meer op Lelystad Airport terecht kunnen. Het CDA in Deventer is voorstander van een verdere ontwikkeling van het vliegveld Teuge. Teuge is van betekenis voor de gehele Stedendriehoek. Het vliegveld verwelkomt jaarlijks duizenden parachutisten, (rondvlieg)passagiers en andere belanghebbenden. Er werken ruim 200 mensen op en rond het vliegveld. Bij verdere ontwikkeling van Teuge spelen ruimte voor recreatie, sport en economische ontwikkeling, het beperken/terugdringen van de hinder voor en met de omgeving en innovatie een belangrijke rol. Bij innovatie dient aansluiting te worden gezocht bij de speerpunten in de Cleantech Regio. Door de voorgenomen routes wordt het vliegveld Teuge ernstig beperkt in zijn mogelijkheden en heeft daarmee ook grote consequenties voor het voortbestaan van het vliegveld. En als aandeelhouder van de luchthaven heeft dit mogelijk ook weer (financiële) gevolgen voor de gemeente Deventer. Namens de fractie van het CDA Deventer heeft Wietse Burger onderstaande vragen aan het College van B&W gesteld: Hoe ziet op dit moment de laatste stand van zaken m.b.t. de vliegroutes van en naar Lelystad Airport eruit, en welke formele en informele mogelijkheden heeft Deventer (nog) om de vliegroutes te beïnvloeden? In hoeverre is het College bereid om met anderen, waaronder de overige aandeelhouders van de luchthaven Teuge, de dreigende beperkingen van vliegveld Teuge bij onder meer het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onder de aandacht te brengen en te pleiten voor een alternatieve vliegroute? Het College zal de vragen in de raadsvergadering van woensdag 28 juni a.s. beantwoorden.

1 februari politiek café over PARTICIPATIEWET

PvdA PvdA Wijk Bij Duurstede 25-01-2016 19:02

https://wijkbijduurstede.pvda.nl/nieuws/1-februari-politiek-cafe-over-participatiewet/john kerstensDe PvdA, afd. Wijk bij Duurstede nodigt iedereen uit om op maandag 1 februari van 19.30 uur tot 21.30 uur in basisschool “Windroos”, Karolingersweg 147A deel te nemen aan een politiek café over de Participatiewet samen met PvdA Tweede Kamerlid John Kerstens. Wethouder Jan Burger en ambtenaar Mariska Romijn zijn aanwezig en natuurlijk ook de (steun)fractie van de Partij van de Arbeid. John Kerstens is op maandagmiddag 30 november in Wijk bij Duurstede op werkbezoek geweest. In vier presentaties hebben we ons laten informeren over hoe de Participatiewet in Wijk bij Duurstede werkt. We zijn niet voor niets een van de tien Gouden Gemeentes!

De Participatiewet is nu al een tijd aan het werk. De Partij van de Arbeid heeft altijd de mooie kansen benoemd die de verandering kon brengen. De afgelopen periode hebben we ook in de Tweede Kamer onze verantwoordelijkheid genomen. Op de avond willen we duidelijk krijgen of die kansen gepakt konden worden, hoe onze Gemeente de veranderingen heeft doorgemaakt en of er nog problemen zijn waar oplossingen voor gevonden moeten worden. Op landelijk niveau kan men daar dan weer mee aan het werk.

Op deze avond kunt u in gesprek gaan met de landelijke en plaatselijke politiek en met mensen die dicht bij de praktijk staat. U kunt hen vragen stellen, maar ook dingen meegeven.

De Partij van de Arbeid wil dat iedereen het maximale uit zichzelf kan halen. Werk is daarvoor een belangrijk instrument. Als de avond afgelopen is, hopen wij dat er meer duidelijk is geworden.

Op onze website https://wijkbijduurstede.pvda.nl/agenda/ kunt u alles over deze bijeenkomst vinden en met het mailadres pvdawijkbijduurstede@gmail.com kunt u met ons communiceren en u aanmelden.

Het bericht 1 februari politiek café over PARTICIPATIEWET verscheen eerst op Wijk bij Duurstede | Cothen | Langbroek.

Gemeente KrimpenerwaardVanochtend ...

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 24-04-2015 13:34

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.