Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over Partij voor de Dieren inzichtelijk

9 documenten

Follow the money

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren VVD ChristenUnie Zuid-Holland 01-07-2020 14:04

Binnen de politiek zijn mensen met een financiële achtergrond schaars, terwijl belangrijke onderwerpen vaak wel worden teruggebracht naar een discussie over geld of in ieder geval de schaarste ervan. In het Engels zijn er niet zomaar verschillende geld gerelateerde uitdrukkingen, zoals ‘it’s all about the money’ en ‘put your money, where your mouth is’.

 

Om op die laatste uitdrukking verder te gaan, is het schrijnend om te zien hoe weinig belang het provinciale college van VVD, CDA, ChristenUnie/SGP, maar ook PvdA en GroenLinks om de natuur geeft. Zeker in de afgelopen maanden is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk de natuur is. De natuur houdt ons gezond, de natuur maakt ons gelukkig. Er moet flink worden geïnvesteerd om onze natuur te behouden, maar eigenlijk ook om de reeds aangerichte schade te herstellen. In het coalitieakkoord is daarom maar liefst € 5 miljoen van de beschikbare € 160 miljoen voor natuur gereserveerd. En dat bedoel ik natuurlijk sarcastisch.

Schrijnend was het echter dat dit college structureel € 6,7 miljoen op de natuurbegroting zou inleveren. Deze korting was helemaal niet door het college gecommuniceerd. In samenwerking met Natuurmonumenten zijn we, door goed te volgen wat er met het geld in de verschillende financiële stukken gebeurd, achter de bezuiniging gekomen. Samen met de Partij voor de Dieren hebben we ons vervolgens ingezet om de onderste steen boven te krijgen. Het college heeft lang de fout ontkend, maar moest deze uiteindelijk toch toegeven. We zijn blij dat de fout vandaag met de vaststelling van de voorjaarsnota wordt teruggedraaid.

Uit de financiële stukken van de provincie is het op dit moment heel moeilijk te achterhalen waar het geld nu daadwerkelijk aan wordt besteed. Statenleden hebben een meer dan financieel degelijke achtergrond nodig om de stukken echt goed te kunnen doorgronden. Meer dan eigenlijk van ze mag worden verwacht. Ik ben blij dat ik hier afgelopen maanden als Statenlid mijn steentje aan heb mogen bijdragen en zal dit de komende periode als fractievertegenwoordiger ook blijven doen. Gelukkig hebben we in de persoon van Jeroen Heuvelink ook een financieel sterk onderlegd Statenlid, die actief bezig is om de kwaliteit van de financiële stukken te verbeteren. Want het is jammer om te zien dat inhoudelijk hele belangrijke onderwerpen uitmonden in enkel een discussie over geld. Geld is namelijk niet het belangrijkste, het gaat om de mooie dingen die we voor onze provincie willen bereiken. Of zoals mijn ‘gurl’ Jessie J zegt:

“t’s not about the money , we just wanna make the world dance”

Toon solidariteit in Europa, ook met kinderen op de vlucht!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 20-05-2020 20:11

Meerdere fracties in de Provinciale Staten hebben vragen gesteld over het bieden van hulp aan vluchtelingenkinderen op de Griekse eilanden. De fracties van PvdA, GroenLinks, CDA, PvdD, 50PLUS, D66 en SP willen weten van het Provinciebestuur of zij ook meegaan in de oproep om 500 vluchtelingenkinderen uit dit gebied te helpen. SP fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We zien dat zowel lokale als provinciale besturen zich hiervoor willen inzetten. Wij vinden dan ook als SP dat Zuid-Holland hier niet in achter kan blijven.’

Inmiddels is het kabinet voornemens om geld te sturen naar Griekenland om deze kwetsbare kinderen te helpen. Mocht dit doorgaan dan vindt de SP dat een mooie eerste stap. Van Aelst: ‘Linksom of rechtsom verdienen de Griekse vluchtelingenkinderen onze hulp. Zij kunnen er niks aan doen dat hun wieg in een oorlogsgebied staat.’ Ongeacht of de financiële hulp vanuit het Rijk geboden gaat worden wil de SP dat de Provincie zich uitspreekt en aangeeft deze gevluchte weeskinderen te willen helpen. Daarom vragen wij om een brief vanuit het Provinciebestuur gericht aan staatsecretaris Ankie Broekers-Knol.

Zie ook: Fractie

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

SP steunt Regenboogakkoord: emancipatie en sociale acceptatie van LHBTI is ook een taak van de provincie

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Zuid-Holland 13-03-2019 20:27

Aanstaande vrijdag ondertekent de SP samen met zeven andere partijen het Zuid-Hollandse Regenboog Stembusakkoord. De partijen spreken hierin af in het nieuwe collegeakkoord van Zuid-Holland concrete maatregelen op te nemen ter bevordering van de emancipatie en sociale acceptatie van LHBTI. Het akkoord is een initiatief van de Zuid-Hollandse COC’s Haaglanden, Rotterdam Rijnmond en Leiden.

Het akkoord dat wordt gesteund door SP, PvdD, VVD, CDA, D66, PvdA, GroenLinks en 50PLUS bevat een compleet pakket aan maatregelen voor emancipatie en acceptatie van LHBTI. Naast een eigen gedeputeerde komt er ook gericht beleid, budget en concrete acties.

Zo gaan Zuid-Hollandse gemeenten gestimuleerd worden om Regenbooggemeente te worden en komt er ondersteuning voor de vrijwilligersstructuur. Ook veiligheid krijgt bijzondere aandacht, vooral van jongeren, ouderen en biculturele LHBTI’s.

Ook werkgelegenheid, cultuur en sport komen aan bod. Zo moet er meer worden gedaan voor groepen met afstand tot de arbeidsmarkt zoals transgenderpersonen. Ook komt er een divers media- en cultuurbeleid en ondersteuning voor evenementen zoals Roze Zaterdag.​

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2019/01/kandidaat-statenlid-iris-van-d...

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Zuid-Holland 22-02-2019 13:53

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. 

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Tweede Kamer heeft grote zorgen om noodwet voor harde Brexit

CDA CDA VVD PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 07-12-2018 15:51

Bijna de hele Tweede Kamer op de VVD na heeft grote zorgen over de machtigingsbepaling in de verzamelwet Brexit. Tijdens een hoorzitting afgelopen week in de Tweede Kamer kwamen er verschillende experts aan het woord. In de wet is een bepaling opgenomen waardoor een minister in zijn eentje een besluit kan nemen dat een wet wijzigt of intrekt. Daarvoor hoeft hij niet naar het kabinet, niet naar de Tweede Kamer en niet naar de Eerste Kamer. Het CDA vindt dit is onverantwoord. Daarop zijn er op initiatief van CDA woordvoerder Pieter Omtzigt en D66 Kamerlid Kees Verhoeven spoedvragen opgesteld en mede namens 10 andere partijen (CU, GL, PVV, PvdA, SP, PvdD, SGP, 50Plus, DENK en FvD). Het is een duidelijk signaal dat wordt afgegeven richting het Kabinet. Omtzigt: “In de hoorzitting merkte professor Voerman op dat deze bevoegdheid verder gaat dan bevoegdheden onder een noodtoestand. Dat is ongehoord. Daarom vragen wij met 12 partijen om bepalingen die nodig zijn door de Brexit met veel meer waarborgen te omkleden. Zodat in gevallen waarin snel gehandeld moet worden, dat ook kan. Denk aan de noodmaatregelen tijdens de kredietcrisis. Ook hier dient het parlement de regering gewoon te kunnen controleren. Een stevige regering heeft een stevige controle van het parlement nodig.”Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Verhoeven (D66), Van der Graaf (CU), Leijten (SP), Van Ojik (GL), Maeijer (PVV) Asscher (PvdA), Van Rooijen (50Plus), Van Raan (PvdD), Bisschop (SGP), Azarkan (DENK), Baudet (FvD) aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Justitie en Veiligheid over de rechtstatelijke aspecten van de machtigingsbepaling van de Brexitwet. 1. Heeft u kennisgenomen van de factsheets “Verzamelwet Brexit” van professor Voermans en Professor de Lange en hun toelichting in de Kamer bij de hoorzitting op 5 december jl.? 2. Kunt u reageren op het standpunt van deze heren dat door middel van Artikel 10 van de Verzamelwet Brexit het kernbeginsel van het primaat van de wetgever aan de kant geschoven wordt doordat ministers een heel ruime bevoegdheid krijgen om algemeen verbindende voorschriften vast te stellen en daarmee ook van bestaande – zelfs hogere regels – af kunnen wijken zonder dat het gehele kabinet, het parlement of de Raad van State daar vooraf iets over te zeggen heeft? 3. Bent u het eens dat, zoals artikel 10 van de Verzamelwet beoogt, het door het parlement achteraf meepraten over wetgeving - die ziet op fundamentele onderwerpen- die al is vastgesteld, niet voldoet aan de eisen die het primaat van de wetgever stelt? 4. Wat is uw reactie op het gegeven dat de Aanwijzingen voor de regelgeving (Awr, 2.23) voorschrijft dat delegatie van regelgevende bevoegdheid zo nauwkeurig en concreet mogelijk wordt begrensd? Bent u het eens dat dit in artikel 10 Verzamelwet Brexit niet het geval is? 5. Bent u bereid met een nota van wijziging te komen waarin u fatsoenlijke rechtstatelijke aspecten in Artikel 10 introduceert, waarbij alleen de afwijkingsbevoegdheid in een vooraf nauwkeurig omschreven noodsituatie kan worden gebruikt en er controle is door het gehele kabinet (dus geen ministeriële regeling), de Raad van State en het parlement? 6. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden?

Kritische vragen over doding zwanen

SP SP GroenLinks Partij voor de Vrijheid PvdA Partij voor de Dieren Zuid-Holland 15-07-2018 16:35

De SP heeft samen met andere partijen kritische vragen gesteld over het nieuwe faunabeheerplan voor knobbelzwanen. De partijen delen de ernstige zorgen van een groep dierenartsen over de gevolgen voor het dierenwelzijn. Gezien de geringe schade door knobbelzwanen willen ze dat de provincie veel meer inzet op preventieve maatregelen.

Het goedkeuren van faunabeheerplannen voor beschermde dierensoorten is een taak van het provinciebestuur. Provinciale Staten hebben een adviserende rol. Vanwege de ernstige zorgen hebben de fracties van SP, PvdD, GroenLinks, PvdA en de PVV gezamenlijk schriftelijke vragen ingediend.

De partijen werden onder andere gealarmeerd door de brief van een groep dierenartsen, verenigd in ‘caring vets’. Zij waarschuwen dat het doden van neergeschoten zwanen met slag-, snij- of steekwapens, honden, haviken, slechtvalken en woestijnbuizerds wreed is en wel welzijn van de dieren ernstig aantast.

Ander punt van zorg zijn de nieuwe voorgestelde regels voor het preventief verwijderen van alle eieren in de nesten van. Tot nu toe moesten hierbij altijd twee eieren in het nest heel blijven. Voor het welzijn van de broedende moederzwanen is het belangrijk dat dit zo blijft, anders blijft het dier vergeefs broeden.

De partijen willen daarnaast ook niet dat jagers al een half uur voor zonsopgang en een half uur na zonsondergang zwanen mogen vangen en doden. Verder is het belangrijk dat het verplicht blijft dat jagers bijhouden en melden hoeveel eieren en nesten van zwanen ze vernietigen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Ook in provincies waar verjaging zonder afschot plaatsvindt, blijft de populatie redelijk stabiel. Bovendien is de schade aan gewassen in Zuid-Holland gering. Het plan kan en moet dus worden aangepast, zodat het aan de huidige eisen voor fatsoenlijk dierenwelzijn voldoet’.​

 
Zie ook: Dierenwelzijn

Mogelijk illegale helivluchten Ypenburg: SP en andere partijen willen snel uitsluitsel en zo nodig hard optreden

SP SP PvdA GroenLinks SGP D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 16-04-2018 17:24

Samen met de fracties van GroenLinks, D66, SGP en CU, PvdA, PvdD en 50PLUS heeft de SP vanmorgen opheldering gevraagd bij het provinciebestuur over mogelijke illegale helikoptervluchten vanaf helihaven Ypenburg. Als dit inderdaad na onderzoek het geval blijkt, willen de partijen dat het provinciebestuur de verleende luchthavenregeling voor deze locatie per direct intrekt.

De fracties willen onder meer van het provinciebestuur weten of het inderdaad klopt dat er al sinds 2013 dagelijks minstens één keer vanaf Ypenburg is gevlogen, zoals de Telegraaf onlangs meldde. De vraag is waarom Provinciale Staten hierover niet zijn geïnformeerd bij de bespreking van de beoogde verlenging van de luchthavenregeling in februari.

Ook zijn de fracties benieuwd naar de resultaten van het lopende handhavingstraject van DCMR over de overschrijding van de TUG-ontheffing door de exploitant. De SP maakte in februari opnieuw bezwaar tegen de helihaven. Fractievoorzitter Lies van Aelst stelde toen dat de eerdere overschrijding van de ontheffing door de exploitant ‘bar weinig vertrouwen geeft voor de toekomst’.

Daarbij blijven commerciële helivluchten wat de SP betreft een duur en zwaar vervuilend speeltje voor de rijken. De lusten voor de kleine groep die het zich kan veroorloven, wegen niet op tegen de overlast en veiligheidsrisico's voor een hele grote groep omwonenden. Helivluchten voor hulpdiensten zijn voor de SP uiteraard wel een groot goed.​

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2018/02/sp-pleit-opnieuw-tegen-helihav...

Minder zwerfvuil, ergernis, kosten en dierenleed: provincie steunt SP-voorstel voor aansluiting bij de Statiegeldalliantie

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 02-04-2018 21:00

Op initiatief van de SP gaat ook de provincie Zuid-Holland zich aansluiten bij de Statiegeldalliantie. Dit samenwerkingsverband van in totaal zo'n 550 gemeenten, provincies en andere organisaties zet druk op de Rijksoverheid om het systeem voor statiegeld in ons land snel uit te breiden naar kleine pet-flesjes en blikjes. Dit leidt tot minder zwerfafval, ergernis, kosten en dierenleed en meer duurzaamheid.

‘Veel mensen storen zich aan zwerfafval’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Daarbij kost het bakken met geld om het steeds weer op te ruimen en veroorzaakt het veel dierenleed. Bijvoorbeeld wanneer koeien het inslikken en als het in de plastic-soep in zeeën en oceanen belandt’.

Duurzaamheid is een ander doel van de motie die ze afgelopen woensdag indiende. ‘Statiegeld stimuleert hergebruik en een meer circulaire economie. Daarnaast leidt statiegeld volgens cijfers van onderzoeksinstituut CE Delft tot 80% minder zwerfafval. Dat betekent fors minder afvalverbranding en CO2-uitstoot.’

Brede steunBehalve de ondertekenaars SP, GroenLinks, CDA, SGP&ChristenUnie, de PvdD, D66, 50PLUS, de groep Verkoelen en de PvdA stemde ook de VVD afgelopen woensdag voor de motie voor aansluiting bij de Statiegeldalliantie. De PVV stemde als enige partij tegen het voorstel.

KabinetDe Tweede Kamer sprak vorige week over zwerfafval en hergebruik. Het kabinet wil het initiatief vooralsnog bij het bedrijfsleven en gemeenten laten. Pas als zij de aangescherpte doelen niet halen, komt er per 2021 statiegeld op kleine flesjes. Dit gaat de Statiegeldalliantie niet ver en snel genoeg.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/zuid-holland-hopelijk-volgende...

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.