Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

26 documenten

Doorsteek Veenman

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA De Ronde Venen 17-02-2020 07:58

In de raad van januari kwam ook het voorstel van het college op tafel om de verbinding tussen de wijk Marickenzijde en Veenzijde III (via de Veenman) open te stellen voor autoverkeer. De raad was hier totaal verdeeld over. De ChristenUnie-SGP heeft een alternatief voorgesteld.

De directe aanleiding voor dit voorstel is de inbreng van bewoners van de Van Damlaan, die van mening zijn dat het onterecht is als hun weg (behalve de uitgang via de Mijdrechtse Dwarsweg) de enige ontsluiting van Marickenzijde zou worden en de ontsluiting via de Veenman dicht zou blijven.

Vervolgens hebben wij dit voorstel beoordeeld met de vraag “levert de ontsluiting van de Veenman verlichting op voor andere ontsluitingen, met name de Van Damlaan”.

Onze fractie komt tot de conclusie, dat dit niet zo is. Nergens in de stukken vinden we voldoende overtuigend onderbouwd dat dit het geval is en dat die ontsluiting dus bijdraagt aan verlichting van de ontsluiting van de Van Damlaan.

Sterker nog, uit de diverse rapporten leiden wij af dat er wel eens een tegengestelde richting kan ontstaan, dat er verkeer via de Veenman de wijk Marickenzijde ingaat. En wie weet, gaat dat verkeer dan via de Van Damlaan de wijk weer uit?

Om die reden hebben wij de suggestie gedaan om eens te denken aan het Houtens model, maak ontsluitingen van Marickenzijde naar andere wijken wel voor fiets en voetgangers mogelijk, maar ontsluit die wijk voor autoverkeer alleen naar de Mijdrechtse Dwarsweg, maar dan wel op meerdere punten. De Mijdrechtse Dwarsweg moet in dat model ook gewoon onderdeel van de bebouwde kom worden, dus een 50 km weg. Dat zou namelijk ook veel overlast voor de Van Damlaan schelen. Ik besef dat de inwoners van de Marickenzijde hier misschien niet allemaal bij staan te juichen, maar het is wat de ChristenUnie-SGP betreft wel een interessante optie.

U zult begrijpen dat wij dit voorstel niet gaan steunen omdat het feitelijk geen oplossing biedt voor het gestelde probleem.

Naschrift: door (alleen) de steun van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 werd het voorstel aangenomen. Wij verwachten dat omwonenden hiertegen in bezwaar zullen gaan en het nog geen gelopen race is. Onze suggestie was kennelijk voor de coalitie ook niet relevant.

Het eindeloze verhaal over de verkeerssituatie rondom de Schroebrug

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Middelburg 16-11-2019 10:57

https://middelburg.christenunie.nl/k/n6106/news/view/1281664/567139/Schroebrug MiddelburgBijzonder, maar waar, verkeerslichten goed afstellen schijnt heel erg moeilijk te zijn. Ruim een jaar na het vervangen van de verkeersregelinstallatie, de officiƫle naam voor de verkeerslichten, is de afstelling nog steeds niet zoals je zou moeten verwachten. Geduld is een schone zaak, in meerdere opzichten.

Wellicht heeft u ook gehoord dat er aan de Kanaalweg, vlakbij de Schroebrug, studentenhuisvestiging komt. Dit zorgt voor nog meer (bouw-)verkeer bij het verkeerspunt Schroebrug. Wat zou het toch tof zijn als de verkeerslichten zeer snel goed (en fietsvriendelijk) afgesteld worden en dat er een onderzoek komt wat de ideale verkeerssituatie zou zijn, zodat we als raad een keuze kunnen maken. Samen met de LPM hebben we hier een voorstel voor ingediend. Vvd D’66 SGP en CDA vonden dit niet zo nodig, de andere partijen gelukkig wel. 

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:15

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1276290/1122616/Evaluatie verkeersplan.JPG

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.   Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp. Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

Beschouwingen over de Begroting 2020 en Uitvoeringsprogramma 2019-2023

ChristenUnie ChristenUnie SGP Pijnacker-Nootdorp 08-11-2019 21:59

https://pijnacker-nootdorp.christenunie.nl/k/n6132/news/view/1281386/43758/Electrische auto.jpg

Op dinsdag 5 november 2019 is in de gemeenteraad de 'Begroting 2020' en het 'Uitvoeringsprogramma 2019-2023' behandeld.De tekst die deze avond door Cock Weerheim is uitgesproken, namens de fractie ChristenUnie-SGP, is weergegeven onder > Standpunten ... > Algemene beschouwingen.

ChristenUnie/SGP en D66 in actie tegen motorherrie

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 's-Gravenhage 17-04-2019 07:49

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1275281/487158/motoren scheveningen.jpgChristenUnie/SGP en D66 vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de racende en ronkende motoren op de wegen naar het Scheveningse strand. Met de meivakantie voor de deur en de zomer in aantocht sporen de raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) en Dennis Groenewold (D66) de gemeente met een actieplan aan de geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen nu Ć©cht stevig aan te gaan pakken. ā€œDe Scheveningers hebben recht op een verkeersveilige zomer zonder al dat geluidsgeweldā€, aldus Pieter Grinwis.

De partijen doen verschillende voorstellen, zoals flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze week presenteren ze hun voorstellen in een actieplan. “Het is belangrijk dat het college aan de slag gaat met deze plannen om het probleem aan te pakken”, zegt Dennis Groenewold. Pieter Grinwis vervolgt: “Scheveningers ergeren zich al jaren aan de verkeersoverlast. Volkomen begrijpelijk, het is ongelofelijk irritant en hartstikke onveilig als groepen motorrijders met hoge snelheid en veel kabaal over bijvoorbeeld de Westduinweg voorbij sjezen.”

Niet alle motorrijders zorgen voor overlast, benadrukken de partijen. “Daarom verzoeken we het college om tafel te gaan met organisaties van motorrijders, zodat men elkaar onderling hierop kan aanspreken”, zegt Dennis Groenewold. Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

Bestemmingsplan Buitengebied en Veerpont Nessersluis

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 04-03-2019 12:27

In de raad van 21 februari werden twee raadsvoorstellen behandeld. Het opgestelde Bestemmingplan Buitengebied West en de vervanging van de Veerpont bij Nessersluis waren aan de orde. Kort onze opvattingen en inbreng hierover.

Na jaren van discussie over de pont (vervangen of nieuwbouw) en de uitkomst van een verkennend onderzoek waaruit bleek dat het beschikbare budget voor een nieuwe pont niet toereikend is, stelde het college nu voor om toch voor een nieuwe pont te kiezen, maar dan wel een electrische versie. Daarmee is voor de komende 40 jaar de oversteek geregeld zonder uitstoot van schadelijke gassen. 

De ChristenUnie-SGP heeft in het verleden (2016) renovatie bepleit omdat we ons dan minder lang vastleggen over deze oeververbinding. Daarin speelde toen ook de kwestie van de bemanning een rol. Inmiddels is die situatie anders geworden en begrijpen we ook de wens van de omgeving om voor langere tijd zekerheid te hebben over deze oeververbinding. 

Wel hebben we ons kritisch uitgelaten over het behandeltraject en vooral de verstrekte informatie. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de financiele onderbouwing naar het voorstel is toegerekend. We hebben dan ook aangegeven ervan uit te gaan dat het uiteindelijke budget binnen de nu in het voorstel genoemde ramingen blijft. Daarnaast hebben we aangegeven dat het duurzaamheidsvoordeel alleen gerealiseerd wordt als de opwekking van de stroom ook duurzaam is.

We hebben nu met deze route ingestemd, maar zullen het latere voorstel over de exacte invulling met bijbehorend budget alsnog wel kritisch toetsen aan de bovengenoemde punten.

BESTEMMINGSPLAN

Dit bestemmingsplan raakt het hele buitengebied ten westen van de A2, met uitzondering van de Vinkeveense Plassen (daar komt later nog een apart bestemmingsplan voor). Een gebied waarin duizende panden staan, met heel veel verschillend gebruik (wonen, agrarisch, recreëren, divers vormen van bedrijvigheid, natuurgebied, wonen op water, etc.. Dat geeft ook gelijk de complexiteit aan. De gemeente heeft de afgelopen drie jaar meerder mogelijkheden van inspraak aan de inwoners geboden, wat geleid heeft tot 168 inspraakreacties (verzoeken voor aanpassing) en later alsnog ruim 100 zienswijzen (bezwaren van wijze waarop eigendom in bestemmingsplan is opgenomen). Vaak zijn dat ook kwesties met een lange geschiedenis.

Als we de reacties op de zienswijzes lezen, dan zien we toch veel afwijzingen die te maken met hebben met wet- en regelgeving, niet in de laatste plaats vanuit de provincie, dan wel de complexiteit van het proces. En wij vragen ons ook af of alle eigenaren, indien er in het nieuwe bestemmingsplan een wijziging voor hun perceel op pand is opgenomen, daar individueel wel op zijn gewezen.

De ChristenUnie-SGP wil graag dat het college met de raad de gang van zaken op korte termijn nog eens evalueert om vast te stellen hoe we dat kunnen verbeteren en vereenvoudigen. Die toezegging is gedaan.

Blijft over: welke eindafweging maak je dan. Is het proces goed doorlopen? Voor een raadslid is het ondoenlijk om alle details en zienswijzen uitputtend na te lopen. Het is zelfs onwenselijk omdat je dan bijna het werk van de ambtelijke organisatie aan het overdoen bent. Voor een eindbeoordeling kijken we dus naar hoe het proces is gelopen. Heeft iedereen voldoende gelegenheid gehad om zijn 

inbreng te leveren. Is serieus naar inspraak en zienswijze gekeken? Heeft de gemeente zich open opgesteld en is de gemeente bereidwillig geweest om (waar dat kan) mee te werken? En dan blijven er altijd bijzondere en schrijnende gevallen. Die kun je per amendement herstellen, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn omdat dit de inspraak van inwoners kan doorkruisen. Uiteindelijk hebben we één amendement gesteund omdat we in dat geval een andere afweging hebben gemaakt dan het college.

Alles afwegend zijn wij tot het oordeel gekomen  dat het proces zorgvuldig genoeg is verlopen om met dit voorstel in te stemmen.

ā€˜Coalitie weigert boter bij de visafslag te leverenā€™

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD 's-Gravenhage 13-11-2018 13:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1234729/487158/Visafslag

Eindelijk gaat de gebiedsontwikkeling ter versterking van het Scheveningse viscluster op het Noordelijk Havenhoofd van start. Essentieel onderdeel daarvan is de broodnodige renovatie van de visafslag. Deze had dit jaar al moeten starten, maar omdat de gemeente weigert financieel over de brug te komen, gaat de schop voorlopig nog niet de grond in, terwijl vertraging natuurlijk leidt tot steeds hogere renovatiekosten. Fractievoorzitter Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Ik ben ronduit teleurgesteld in het college en vooral in de verantwoordelijk wethouders Revis en De Mos. Waar is het kloppende hart voor de Scheveningse visafslag en visserij gebleven? Wel tientallen miljoenen extra uitgeven aan het toch al dure cultuurcomplex in het Haagse centrum en aan een hip, maar voorlopig nog leeg bedrijfsverzamelgebouw De Titaan op de Binckhorst, maar niet een paar miljoen aan de renovatie van de visafslag op Scheveningen? VVD en Groep de Mos hebben duidelijk andere prioriteiten dan de ChristenUnie/SGP.” Een motie van de ChristenUnie/SGP, ingediend bij de begrotingsbehandeling afgelopen donderdag, om als gemeente ‘boter bij de visafslag’ te leveren kreeg geen steun van de coalitie en haalde daardoor geen meerderheid.

Beschouwingen over de Begroting 2019 en Uitvoeringsprogramma 2018-2022

ChristenUnie ChristenUnie SGP Pijnacker-Nootdorp 09-11-2018 21:17

https://pijnacker-nootdorp.christenunie.nl/k/n6132/news/view/1234447/43758/Staaldraad bouw.jpg

Op dinsdag 6 november 2018 is in de gemeenteraad de 'Begroting 2019' en het 'Uitvoeringsprogramm2018-2022' behandeld.De tekst die deze avond door Cock Weerheim is uitgesproken, namens de fractie ChristenUnie-SGP, is weergegeven onder > Standpunten ... > Algemene beschouwingen.

Vijf scenarioā€™s verbreding van de Gouwe

ChristenUnie ChristenUnie SGP Alphen aan den Rijn 07-11-2018 11:00

https://alphenaandenrijn.christenunie.nl/k/n6234/news/view/1234020/44443/water.jpg

Bij het vaststellen van de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan heeft de provinciale SGP-CU fractie via een motie afgedwongen dat er onderzoek gedaan gaat worden naar de verkeersknelpunten in Hazerswoude-Dorp en Boskoop. De provincie heeft bedacht om dit onderzoek te combineren met onderzoek naar de verbreding van de Gouwe. Via inloopavonden en de klankbordgroep “wegen” hebben we kennis genomen van de 5 scenario’s die de provincie uitgewerkt heeft.

De ChristenUnie in Alphen aan den Rijn is hier niet enthousiast over. In een aantal voorstellen worden de N207 die ten oosten van de Gouwe loopt afgewaardeerd, om de Gouwe te kunnen verbreden. In sommige scenario’s wordt er zelfs een knip gemaakt in de N207, bijvoorbeeld tussen het dorp en de rotonde Halve Raak. In dit scenario moeten bewoners/verkeer uit het centrum van Boskoop meer dan 6 km omrijden om bijvoorbeeld bij het gemeentehuis van Alphen te komen, of 10 km extra omrijden om bij het afvalbrengstation te komen. In 4 van de 5 scenario’s zit ook nauwelijks verbetering voor Hazerswoude-Dorp.

De ChristenUnie heeft aangegeven deze scenario’s niet te kunnen steunen en wil dat er alternatieven ontwikkeld worden.

Coalitie gaat voor Barendrecht

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA SGP D66 CDA Barendrecht 17-07-2018 20:43

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1224560/355363/Gemeentehuis Barendrecht v2In de raadsvergadering van 10 juli is de voorjaarsnota vastgesteld. Met deze voorjaarsnota worden de kaders meegegeven voor de begroting van 2019. En hoewel dit nieuwe college start met een financiƫle uitdaging, zijn de ambities en wensen om voor Barendrecht het beste te bereiken onverminderd. De coalitie van de Barendrechtse CDA, SGP-CU, VVD, PvdA, GL en D66 heeft de handen stevig ineengeslagen om met elkaar het goede en mooie voor Barendrecht te doen. Naast een financieel degelijk en stevig kader, zonder belastingverhogingen, zijn er een aantal echte lokale plannen neergelegd. Het college heeft van ons de opdrachten gekregen om te investeren in Barendrecht. Zo pakken we het onderhoud van de buitenruimte aan, want de klachten en onvrede nemen toe. Gaan we een dag van waardering organiseren voor de vrijwilligers en mantelzorgers die Barendrecht rijk is. Investeren we in verkeersveiligheid, o.a. door snel met een voorstel te komen om de veiligheid voor fietsers en voetgangers bij de Ziedewij te vergroten. En gaan we onderzoeken hoe we jongeren meer bij beleidsvorming kunnen betrekken middels een jongerenraad. Eenheid in verscheidenheid om gezamenlijk Barendrecht nog mooier te maken!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.