Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

425 documenten

Vragen over afsluiting toegangsroute Steinsedijk

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 08-05-2024 11:44

Toon van der Stok, gemeenteraadslid Gemeente Belang Krimpenerwaard heeft vragen aan het college gesteld over de voorgenomen afsluiting van de toegangsroute naar de Steinsedijk in Haastrecht.

In het Algemeen Dagblad editie Groene Hart stond op vrijdag 3 mei het bericht dat de gemeente Oudewater van plan is het buitengebied van Hekendorp, bijvoorbeeld de Hekendorpse Buurt en de Opweg te sluiten voor vrachtverkeer.

Dit heeft voor de bewoners van Haastrecht en de Steinsedijk in het bijzonder nogal wat consequenties. De route via Hekendorp is namelijk een van de drie toegangsroutes voor de Steinsedijk. Voor grotere vrachtwagens geldt zelfs dat het een van de twee routes is. Dit betekent dat vrachtverkeer met de bestemming Steinsedijk, of de wijk Stein alleen nog via de westzijde van de Steinsedijk en dwars via de wijk Goverwelle hier kan komen. Zeker voor de bedrijven gevestigd aan de oostzijde of de boeren die hier land in gebruik hebben, betekent dit een enorme omrijroute. Waar mogelijk zullen deze via het centrum van Haastrecht de Steinsedijk proberen te bereiken. Terwijl bewoners hier nu al last hebben van het zware verkeer.

Ook vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is de afsluiting een ongewenste situatie, want de Steinsedijk is ook voor veel schoolgaande kinderen een doorgaande fietsroute. Zij krijgen dus te maken met veel meer zwaar verkeer.

Onderstaand de vragen die aan het college gesteld zijn.

Op welke wijze is de gemeente Krimpenerwaard betrokken geweest bij deze besluitvorming?

Is het college bereid om in overleg te gaan met de gemeente Oudewater om verkeer met de bestemming Steinsedijk Oost ook te rekenen tot bestemmingsverkeer? En welke middelen worden hiervoor ingezet?

Op welke termijn zal dit overleg plaats vinden?

Onderschrijft het college hiermee de extra noodzaak om in Haastrecht een tweede brug aan te leggen?

Hoe zorgt de gemeente ervoor dat de Steinsedijk bereikbaar blijft met het noodzakelijk vrachtverkeer?

Vervolgvragen over verkeer Constantijn Huygensstraat

Gouda Vitaal Gouda Vitaal Gouda 08-05-2024 05:38

Eerder heeft de fractie van Gouda Vitaal met technische vragen zich tot het college, de antwoorden op deze technische vragen gaven aanleiding tot nieuwe vragen. Met onze waarneming hebben wij vastgesteld dat er met grote regelmaat zware vrachtauto’s door de Constantijn Huygensstraat rijden, waar volgens uw antwoord op onze vragen geen voertuigen dan 20 ton en langer dan 10 meter mogen rijden. Ook zijn er vooral in de avond- en nachtelijke uren veel zeer snel rijdende personenauto’s en scooter die door de Constantijn Huygensstraat rijden.

Conform artikel 39 van het Reglement van Orde heeft de fractie van Gouda Vitaal daarom volgende

Hoeveel keer is er het laatste halfjaar een ontheffing verleend voor vrachtwagens langer dan 10 meter en zwaarder dan 20 ton door de Constantijn Huygensstraat te rijden? Antwoord graag met vermelding van tijdstip en aantal.

Hoeveel keer is er het laatste halfjaar gehandhaafd op voertuigen die langer dan 10 meter en zwaarder zijn dan 20 ton die gebruik maakte van de Constantijn Huygensstraat? Antwoord graag met vermelding van tijdstippen en datum?

Hoe vaak is er het laatste halfjaar gehandhaafd op snelheid en gevaarlijk rijgedrag in de Constantijn Huygensstraat? Antwoord graag met vermelding van tijdstippen en datum?

Is er capaciteit voldoende om te handhaven op het verbod van voortuigen langer dan 10 meter en zwaarder dan 10 ton? En zo ja, kunnen we die capaciteit niet beter inzetten op onderwerpen waar het echt onvermijdelijk is, en het door fysieke beperkingen en cameratoezicht onmogelijk maken dat voortuigen van vrachtwagens langer dan 10 meter en zwaarder dan 20 ton door de Constantijn Huygensstraat te rijden?

Waarom geen fysieke beperkingen in de Constantijn Huygensstraat, fysieke beperkingen die het ook onmogelijk maken dat personenauto’s met hoge snelheid door de straat kunnen rijden? Onze fractie denkt dan aan bloembakken of ander groen zoals meer bomen, zodat de Constantijn Huygensstraat meer groen krijgt wat ook een functie heeft. Graag een antwoord met een motivatie waarom het niet mogelijk is om obstakels te plaatsen zodat de snelheid terug gebracht kan worden van het verkeer.

Ondergetekende verzoekt om een schriftelijke beantwoording op bovenstaande vragen binnen dertig

Hoogbouw in de stad (locatie Oving)

Swollwacht Swollwacht Zwolle 06-05-2024 11:48

Een nieuwbouwproject met maar liefst 90 woningen, verdeeld over twee gebouwen (hoogbouw), is een feit! De appartementen zijn vooral bedoeld voor Zwollenaren (starters en senioren) om de lokale doorstroming te bevorderen. Een erg mooie ontwikkeling voor Zwolle! En eentje die precies past bij ons verkiezingsprogramma waarin wij pleiten voor voorrang voor Zwollenaren!

BEHOUD BUSHALTES IN DE REGIO

SP SP Heerhugowaard 03-05-2024 17:11

https://dijkenwaard.sp.nl/nieuws/2024/05/behoud-bushaltes-in-de-regio

Vanaf juli 2024 gaan er weer minder bussen in in de regio rijden. En worden haltes verwijderd.

In Dijk en Waard lijkt 't nog mee te vallen. Maar met iedere versobering verdwijnen er ook doorrreis mogelijkheden. Bent u daar ook mogelijk de dupe van? Kijk op deze site en geef uw mening! https://alkmaar.sp.nl/form/petitie-behoud-buslijnen

Zie ook: Acties

Verkeersveiligheid van ons allemaal

VVD VVD Hendrik-Ido-Ambacht 03-05-2024 06:30

"Verkeersveiligheid is van ons allemaal. Daarom ben ik heel blij dat u hier bent om te onderzoeken hoe u er voor staat in het verkeer," complimenteerde VVD-wethouder van Verkeer Jauharina Oelfke-ten Seldam dinsdag de tientallen deelnemers aan de Opfriscursus Autocursus voor Senioren.

https://hiambacht.vvd.nl/nieuws/55464/verkeersveiligheid-van-ons-allemaal

© B. Hoogsteden

Tijdens de opfriscursus beproefden de deelnemers hun verkeerstheorie, gezichtsvermogen en reactiesnelheid. Met een rijbegeleider werd ook de praktijk getoetst.

De cursus was georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland, Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid en de gemeente.

Bron: Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

Foto's: Barbara Hoogsteden

Waarom moet de Heikantstraat uberhaupt op de schop?

ZW14 ZW14 Waalre 02-05-2024 10:19

Op 4 juni bespreekt de gemeenteraad plannen om de Heikantstraat voor 4.2 miljoen Euro te reconstrueren: o.a. alle bomen direct langs de rijbaan verdwijnen en het fietspad verschuift 50 cm richting de rijbaan. Uit vragen van ZW14 bleek dat het technisch ook mogelijk is alleen het wegdek aan te pakken voor pakweg 800.000 Euro. Wat is de meerwaarde voor Waalrese inwoners om 4.2 miljoen Euro uit te geven? Ons inziens leidt deze reconstrucite tot verkeer dat sneller rijdt, ofwel extra verkeer aantrekt. Het is ZW14 gelukt om een aanvullend scenario’s voor de entree voor het dorp te laten maken. Namelijk een waarbij vanaf de bebouwde komgrens de snelheid direct van 60 km/uur naar 30 km.uur gaat met een visuele versmalling met meer groen .

Toch vraagt ZW14 zich nog steeds af waarom de Heikantstraat uberhaupt op de schop moet. Onderstaande schitterende bomenrij gaat verdwijnen, terwijl er standaard verkeersborden bestaan om automobilisten te waarschuwen voor ‘bomen dicht langs de weg’.

Aandacht voor verkeersveiligheid bij komst milieustraat Nieuw-Vennep

VVD VVD Haarlemmermeer 02-05-2024 09:00

Er komt een nieuwe milieustraat in Nieuw-Vennep. De beoogde locatie is op bedrijventerrein Spoorzicht ter hoogte van Haverstraat/Luzernestraat. Dit gedeelte van het terrein is waar onder andere twee dansscholen en een regionaal bekende fietsenzaak gevestigd zijn met bijbehorend fiets- en autoverkeer. Er is daar momenteel geen fietspad of andere mogelijkheid om aan te rijden.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/55353/aandacht-voor-verkeersveiligheid-bij-komst-milieustraat-nieuw-vennep

Raadslid Trudie van ‘t Hull-Bettink uit Nieuw-Vennep licht haar zorgen over de verkeersveiligheid toe: "Gezien de toekomstige woningbouwplannen in de gemeente en verschuiving van verkeersbewegingen van de huidige milieustraat in Heemstede naar Nieuw-Vennep en naar verwachting ook van Rijsenhout is te verwachten dat het aantal verkeersbewegingen toe zal nemen.  We maken ons zorgen om de fiets/verkeersveiligheid. Wat voor maatregelen kunnen we verwachten?"

Het college geeft onderzoek te hebben gedaan naar het aantal verkeersbewegingen en geeft aan geen problemen te verwachten. Ze geven aan de ontwikkeling van verkeersveiligheid in de gaten te houden. 

Geen directe maatregelen dus. Van 't Hull besluit: "Dat zullen wij dan ook in de gaten houden" 

Werkbezoek Praktijkcollege Dorpsstraat

Zoetermeer Vooruit Zoetermeer Vooruit Zoetermeer 30-04-2024 07:27

Op 16 april waren we als fractie op werkbezoek in de leer- en praktijkwinkel Made by School van het Praktijkcollege Zoetermeer in de Dorpsstraat. We werden allerhartelijkst ontvangen door instructeur Ed Lacroix en een vijftal leerlingen. Erg indrukwekkend wat daar allemaal gebeurt. Leerlingen doen er praktijkervaring op terwijl de bezoekers kunnen winkelen en eventueel opdrachten kunnen achterlaten.

In de kledingwinkel zijn allerlei sweaters en t-shirts te koop en je kunt ze er ook laten bedrukken.

In de kadowinkel kun je allerlei originele kado’s kopen die door de leerlingen zelf zijn gemaakt en ingepakt.

En in de koffiebar kunnen oudere inwoners van de stad tussen 09:00 en 10:00 uur gratis koffie drinken.

Er is ook nog een drukkerij waar ze graag je drukwerk printen en eventueel inbinden.

Binnenkort opent er een nagelstudio.

En alsof het nog niet genoeg is, is er ook een groenten- en plantenkas waar eigen gekweekte groenten en stekjes te koop zijn.

Alles wordt gerund en gemaakt door de studenten met hulp van de instructeur(s).

De winkel in de Dorpsstraat 89A is geopend van maandag t/m vrijdag van 09:00-16:00 uur. Behalve in de schoolvakanties. Een bezoekje waard wat ons betreft.

Ridderkerk bereikbaar of geldverslindende plannen

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 28-04-2024 20:08

We zien de rijkswegen steeds vaker dichtslibben. Dat ademen we ook in en gaat hand in hand met de toename van de geluidsbelasting en dat is niet goed.

Ridderkerk wil daarom inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV. Begin maart is het concept ontwerp voor het aanpassen van wegen in Ridderkerk West gepresenteerd. Daarbij hoort een filmpje  https://www.ridderkerk.nl/direct-regelen/wonen-leefomgeving-verbouwen/verkeer-en-vervoer/r-net/  Het inzetten op sneller busvervoer kan daarin iets verbeteren met mooie bussen, wifi en goede haltes en veilige fietsenstallingen. De MRDH, die ons openbaar vervoer betaald namens het rijk, doet hierin mee.  Er zitten echter, met name in de route naar Zuidplein, knelpunten die de gemeente niet zo maar op kan lossen en waarover ook niet gesproken wordt.

Eén daarvan is de Verbindingsweg die vanaf de Populierenlaan, door Nieuw Reijerwaard. Twee banen breed, veel verkeerslichten, steeds drukker en geen mogelijkheden om vrachtwagens te passeren. Ook de HOV-bus moet aansluiten. Vervolgens de nieuwe IJsselmondse Knoop. Deze kruising hád een vrije busbaan naar de A15, nu niet meer. Eindelijk komt de bus op de A15 waar deze eerst de afslag  Europoort over moet steken, voordat de afslag Zuidplein genomen kan worden. Ziet u ook de vertraging  oplopen in de spits? Dit kunnen wij dus nauwelijks beïnvloeden. De gemeente presenteert nu een plan wat ons 2 miljoen kost en de MRDH  nog eens 7 miljoen! Voor een stukje van ca ½ km!

Nu zal je denken, wouw, een wonder-baan! Hoera voor het snelle HOV! Echter inzoomend  op de plannen betreffen deze alleen de kruising Burg.de Zeeuwstraat-Populierenlaan én Populierenlaan-Goudenregenlaan/Seringestraat. De eerste rotonde wordt groter en op de Zeeuwstraat én de Populierenlaan vóór de Riederborg, komt een ‘busbaan’ van ca. 50 meter, die beiden vóór de rotonde alweer overgaan in de reguliere baan voor iedereen. Dus een heel kort passerstrookje. Levensgevaarlijk omdat menig automobilist zal proberen de bus vóór te blijven bij aankomst op de rotonde! Daar tussendoor moeten ook fietsers en voetgangers oversteken. Er zijn scholen en een bejaardentehuis in de wijk.

De rotonde bij de Goudenregenlaan/Seringestraat verdwijnt! De weg blijft twee banen maar krijgt een middenberm. Zo zou de bus tijd winnen. Echter als de bus daar harder kan rijden kunnen alle auto’s en vrachtwagens dit ook. Immers de ro(to)nde-bochten zijn er uit. Direct na die kruising zijn twee bushaltes. Dag, tijdwinst voor de bus, hij moet halteren. De vervolgplannen binnen de gemeente zijn gepland voor 2035!

Wij zijn geschrokken van dit uitgewerkte voorstel, deze onzinnige/dure aanpassingen die de bus niét faciliteren maar de auto’s wel én waarvoor veel volwassen bomen gekapt moeten worden. Wij denken niet dat dit er veiliger en beter op wordt!

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1

Groei kan niet zonder mobiliteit

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 27-04-2024 19:22

Er wordt in onze regio veel gesproken over mobiliteit en ook in de nieuwsbrieven is hier al vaak over bericht. De metropoolregio, ook wel de brainportregio genoemd, staat volop in de belangstelling rondom de ontwikkelingen van ASML. Mobiliteit is daarin een belangrijk issue waardoor plannen in een stroomversnelling lijken te komen. Maar hoe snel de ontwikkelingen aan de westzijde van Eindhoven lijken te gaan, hoe traag is het proces aan de oostzijde waar de problematiek rondom de Beekse Brug en de N279 al speelde ruim voor de stormachtige ontwikkelingen van ASML.

Door de Metropoolregio Eindhoven is aan alle 21 gemeenten de regionale mobiliteitsvisie voorgelegd. In deze visie wordt ingegaan hoe ons vervoerssysteem in grote lijnen eruit moet gaan zien in de komende decennia. De regionale mobiliteitsvisie van de metropoolregio is een goed document met belangrijke uitgangspunten voor mobiliteit in onze regio. Een duidelijke visie richting 2040, maar het is ook redelijk hoog over. Aan Laarbeek de vraag hierop te reageren door middel van een zienswijze.

Termen als Multimodaal Meerjarig MobiliteitsPakket, één urban daily system, BO-MIRT en het STOMP principe geven niet direct een goed beeld over een concrete invulling. Dat is ook niet erg, maar waar terminologie door de tijd geregeld is gewijzigd, geldt dat niet voor het mobiliteitsprobleem van Laarbeek en omliggende, vooral oostelijke, gemeenten. De Beekse Brug en de N279 waren al een probleem ver voor deze visie en zijn dat nog steeds bij het vaststellen van deze visie. Overlast van sluipverkeer en invloed op de leefbaarheid in de kernen tot gevolg.

Met samenwerking worden de belangen van deze oostzijde steeds actiever vertegenwoordigd door de betrokken wethouders. Met de zienswijze van Laarbeek op de nu voorliggende regionale mobiliteitsvisie willen we dit steun geven waarvoor we een amendement hebben ingediend voor een tekstuele aanscherping gericht op een actievere houding van de Provincie voor de N279 en Beekse brug.

Met het oog op de schaalsprong en de bijdrage die van iedere gemeente wordt verwacht, betekent dit ook dat deze mobilititeitsproblemen opgelost moeten worden om de leefbaarheid in onze gemeente te kunnen borgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.