Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over SGP inzichtelijk

8 documenten

Van steun voor lokale bedrijven tot schonere wijken - de SP boekt succes!

SP SP SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 22-07-2020 11:28

Het roerige politieke seizoen van 2019-2020 werd afgesloten met een raadsvergadering van bijna 9 uur lang, verspreid over 14 en 15 juli. De Haagse SP-fractie wist - al dan niet in samenwerking met andere gemeenteraadsfracties - diverse successen binnen te slepen!

Steun in de rug voor lokale bedrijven

Samen met onder andere de fracties van D66, VVD, ChristenUnie-SGP en Hart voor Den Haag / Groep de Mos diende de SP een voorstel in om als gemeente meer producten en diensten in te kopen bij het lokale midden- en kleinbedrijf. Zo kunnen we Haagse ondernemers zoveel mogelijk ondersteunen in deze economische zware tijd. Ook publieke instellingen in Den Haag zoals woningcorporaties, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen zouden dit voorbeeld wat de SP betreft moeten volgen. Om dit te bereiken stelden wij voor om een Haags Inkoop Platform in het leven te roepen. “Als we alle publieke instellingen in Den Haag zover krijgen om lokaal in te kopen zou dat een flinke steun in de rug zijn voor het Haagse MKB. Daarnaast blijft iedere euro waarmee je als gemeente bij Haagse bedrijven inkoopt drie keer zo lang in de lokale economie”, aldus SP-fractievoorzitter Lesley Arp. Het voorstel werd met unanieme steun aangenomen. 

Gesubsidieerde grootverdieners in beeld

Ook besprak de raad het nieuwe subsidiebeleid van de gemeente. Helaas was het door een uitspraak van de Raad van State niet langer mogelijk voor de gemeente om van gesubsidieerde instellingen te eisen dat zij de Wet Normering Topinkomens (WNT) naleven. Het voorstel van de SP en onder andere GroenLinks om er in ieder geval voor te zorgen dat bedrijven en organisaties die subsidie van de gemeente ontvangen zo transparant mogelijk zijn over het al dan niet voldoen aan de WNT-norm werd met unanieme steun aangenomen. De raad krijgt jaarlijks van het college te horen welke instellingen in overtreding waren van de WNT-norm en welke actie hierop is ondernomen. 

Steun voor alle (seks)werkers

Daarnaast was de SP mede-ondertekenaar van een motie van de Partij voor de Dieren, die het college opriep om met terugwerkende kracht een regeling te treffen voor sekswerkers die tijdens de coronacrisis geen recht hadden op inkomensondersteuning. Zo konden sekswerkers die volgens het zogenaamde ‘opting-in’-systeem werken de afgelopen maanden geen beroep doen op de financiële regelingen vanuit het Rijk, terwijl zij wel belasting betalen. Hoewel de motie van de Partij voor de Dieren werd ontraden door verantwoordelijk wethouder Bert van Alphen, is deze toch aangenomen door een meerderheid van de raad. De SP hoopt dat de gemeente snel actie onderneemt om deze groep sekswerkers financieel te hulp te schieten.

Basisbanen 

Met onder andere de PvdA riepen wij het college op om te onderzoeken waar kansen liggen voor de invoering van zogenaamde ‘basisbanen’. Basisbanen zijn bedoeld om mensen die zeer moeilijk aan werk kunnen komen grip te bieden op een onzekere arbeidsmarkt. Den Haag kent al een variant op de basisbaan (de zogenaamde STiP-baan), maar deze is slechts van tijdelijke aard. De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid stelt echter voor om vaste banen in het leven te roepen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bovendien ligt er in de stad veel werk voor het oprapen: denk aan het op orde houden van de openbare ruimte. Alleen de VVD en de PVV stemden tegen het voorstel voor een onderzoek naar basisbanen.  

Rattenoffensief

Ook twee SP-voorstellen om het tergende rattenprobleem in onze stad beter aan te pakken werden aangenomen in de raad. Allereerst stelden we voor om de schoonmaakcapaciteit in de wijken Moerwijk en Transvaal te vergroten zolang er sprake is van een afval- en rattenprobleem. Zo steekt het de SP dat er in de zogenaamde ‘Internationale Zone’ (het gebied rond het World Forum) meer wordt schoongemaakt dan in deze dichtbevolkte wijken. Door in de Internationale Zone minder schoon te maken wordt de schoonmaakcapaciteit in Moerwijk en Transvaal de komende tijd vergroot.

Het tweede voorstel verzocht het college om bij de herinrichting van de buitenruimte in gebieden met veel rattenoverlast te letten op de aanwezigheid van schuilplaatsen voor ratten en met woningcorporaties afspraken te maken over een rattenvrije inrichting van de binnentuinen. SP-fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot vraagt inmiddels een jaar samen met de Actiegroep Rattenoverlast Moerwijk aandacht voor de relatie tussen het rattenprobleem en de inrichting van de buitenruimte. Zo verdwijnt er veel afval tussen bodembedekkers en laag struikgewas en vormt dit type groen een natuurlijke schuilplaats voor ratten. 

Een frisse start voor slachtoffers van de toeslagenaffaire


Ten slotte een lichtpuntje in de toeslagenaffaire: Hart voor Den Haag/Groep de Mos diende mede namens de SP een motie in om de Haagse slachtoffers extra te ondersteunen. Janet Ramesar, een Haags slachtoffer van de toeslagenaffaire, is een van de grondleggers van dit voorstel dat inmiddels in diverse gemeenten is aangenomen. De motie verzocht het stadsbestuur om een gemeentelijk vangnet op te zetten voor de mensen die door het falen van de Belastingdienst in relatie tot de toeslagenaffaire in de problemen zijn gekomen. De gemeente zal via diverse kanalen communiceren waar de slachtoffers terecht kunnen voor ondersteuning. Ook zal er speciale aandacht uitgaan naar de situatie van de kinderen.

Gemeente Den Haag koopt voortaan lokaal

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 17-07-2020 10:27

De gemeente Den Haag koopt jaarlijks bijna een miljard euro aan producten en diensten in bij bedrijven. Door de coronacrisis hebben veel Haagse bedrijven het moeilijk. Daarom is het juist nu des te belangrijker dat de gemeente zoveel mogelijk producten en diensten afneemt bij lokale bedrijven. Een brede coalitie van SP, D66, VVD, ChristenUnie/SGP en Hart voor Den Haag heeft ervoor gezorgd dat de gemeente nu inderdaad haar inkopen zoveel mogelijk lokaal gaat doen.

Haags Inkoop Platform Ook (semi-)publieke instellingen die in Den Haag gevestigd zijn (denk aan woningcorporaties, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen) zouden dit voorbeeld moeten volgen. Om daarvoor te zorgen gaat de gemeente het initiatief nemen voor een Haags Inkoop Platform. Daarnaast willen de fracties dat voor opdrachten met een waarde tot 3 euro ondernemers uit Den Haag en/of de regio gericht worden uitgenodigd om zich hiervoor aan te melden. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: “Als we alle publieke instellingen in Den Haag zover krijgen om lokaal in te kopen zou dat een flinke steun in de rug zijn voor het Haagse MKB. Daarnaast blijft iedere euro waarmee je als gemeente bij Haagse bedrijven inkoopt drie keer zo lang in de lokale economie. Tel uit je winst!”

Gemeente steunt Haagse ondernemers “De coronacrisis heeft ondernemers ontzettend veel pijn gedaan”, zegt Daniel Scheper. “Maar als gemeente hebben we ook laten zien dat we er echt zijn als de ondernemers ons nodig hebben. Met lokale steunpakketten van Saskia Bruines, met meer ruimte voor terrassen vanuit D66 en de VVD en nu door als gemeente lokaal in te kopen. Ondernemers verdienen steun en dat krijgen ze ook!

The post Gemeente Den Haag koopt voortaan lokaal appeared first on D66 Den Haag.

"Genoeg werk aan de winkel", aldus ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 16-04-2019 15:35

"Genoeg werk aan de winkel", aldus Pieter Grinwis over de programmarekening van de gemeente Den Haag die vanmiddag werd gepresenteerd. Lees hier zijn hele reactie: 👇

Mooi-weer-college vergroot problemen

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij VVD CDA PvdA SGP GroenLinks D66 's-Gravenhage 13-11-2018 09:59

Reactie Haagse Stadspartij op Haagse Gemeentebegroting 2019

Waar blijven de concrete nieuwe stappen voor duurzaamheid? Hoe wordt de groeiende tweedeling in de stad tegengegaan? Economisch gaat het goed in Nederland, maar de klimaatverandering, het oplopende tekort aan betaalbare woningen, de stijgende prijzen van koop- en huurwoningen, de tekorten op de jeugdzorg, het lerarentekort, en de werkeloosheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt schreeuwen om actie! En wat doet dit neoliberale college? Ontwikkelaars en ondernemers vrij baan geven, stoppen met begeleiding en scholing van vluchtelingen met een verblijfstatus, en maar liefst 30 miljoen bezuinigen op het welzijnswerk waarmee kwetsbare ouderen en jongeren zullen worden getroffen. Wat in de nieuwe begroting ontbreekt is actie, plannen en geld om onze klimaatdoelen te bereiken en de groeiende tweedeling in Den Haag tegen te gaan.

Van ‘s ochtends 10.00 uur tot ‘s nachts 01.30 uur vergaderen is best wel lang. De raadsbehandeling over de eerste begroting van het nieuwe college nam veel tijd in beslag. Met veel debat met name over 20 miljoen bezuinigen op Welzijn, duurzaamheid en het tekort aan betaalbare woningen. En ook aardig wat onderling gekissebis tussen partijen die macht gewend waren en partijen die nu macht hebben. En ook met veel moties – bijna 130 stuks in totaal – waarover in het holst van de nacht gestemd werd. Maar wat we ook voorstelden, de begroting werd na 15 uur vergaderen ongewijzigd vastgesteld. Coalitiediscipline heet dat van Groenlinks, D66, VVD en Groep de Mos, gesteund door CDA, CU/SGP, 50-plus en de PvdE. De Haagse Stadspartij heeft uiteindelijk evenals de linksere oppositie tegen de begroting gestemd.

De Haagse Stadspartij boekte wel 2 kleine succesjes: het college moet bevorderen dat bewoners in Den Haag ZuidWest het kijkgroen bij sociale woningcomplexen kunnen omzetten in moestuinen. En het college moet op zoek naar extra fietsparkeervakken voor kortparkeerders in het centrum. Dit laatste succes kwam doordat de VVD per ongeluk vóór stemde terwijl fietspartijen als GroenLinks en D66 netjes conform coalitiediscipline tegen stemden.

En hieronder het betoog van Joris Wijsmuller, fractievoorzitter van de Haagse Stadspartij.

Voorzitter,

Na jaren van economische crisis hebben we de wind mee in ons kikkerlandje. Er is veel geld. Geld lenen is goedkoper dan ooit. We kunnen dus investeren in de aanpak van majeure problemen zoals de klimaatverandering, het oplopende tekort aan betaalbare woningen, de stijgende huur- en koopprijzen, de wachtlijsten in de jeugdzorg, het lerarentekort, de opvang en begeleiding van vluchtelingen, het aanpakken van racisme op werk, school en in de horeca, en de groeiende tweedeling. 1 op de 4 kinderen groeit op in armoede en de groep werkende armen – waarvan velen met Flex-contracten – is nog nooit zo groot geweest. Dit zijn grote maatschappelijke vraagstukken die schreeuwen om actie en concrete plannen. Maar die plannen vind je niet in deze eerste begroting van het nieuwe college. Integendeel. Het neoliberale mooi-weer-college is vooral bezig om Den Haag ‘mooier en leuker’ te maken, is op zoek naar ‘puike plannen’, en geeft dagelijks voorstellingen in circus De Mos. Zoals deze week op het strand van Scheveningen, met een loco-burgemeester die zelf met een graafmachine het strand aanharkt voor de komst van de vervuilende strandrace die dit weekend zal losbarsten met veel kabaal en gaswolken. Terwijl de ene wethouder juicht om de keiharde pegels die de strandrace opbrengt, moet de andere wethouder alle zeilen bijzetten om het milieu te redden en de klimaatverandering tegen te gaan. Deze circusact moet wat de Haagse Stadspartij betreft stoppen. Geen Red Bull Knock Out meer, maar Knock RedBull Out. Daarom dient de Haagse Stadspartij de volgende motie in:

Verzoekt het college vanaf 2019 geen subsidie meer te verlenen aan evenementen die gepaard gaan met veel milieuoverlast zoals de strandrace en de criteria op het gebied van duurzaamheid bij evenementen strikt toe te passen.

Topprioriteit van dit college is het beteugelen van de kosten voor de Jeugdzorg. Topprioriteit voor de Haagse Stadspartij is dat alle kinderen die dit nodig hebben op tijd de juiste jeugdzorg kunnen krijgen. Naast kwaliteit is hierbij vooral tijdigheid van groot belang, want als ze te lang op een wachtlijst staan komen kinderen nog meer in de problemen, (en worden ook de kosten navenant hoger). Je moet investeren aan de voorkant om problemen en escalatie – en dus ook kosten – te beperken.

Dit principe geldt ook voor het tegengaan van kansenongelijkheid in het onderwijs. Kinderen die met achterstand aan hun schoolcarrière beginnen kunnen die achterstand moeilijk nog inhalen. Daarom investeren we in Vroeg en Voorschoolse Educatie, en is het zeer zorgelijk dat de harmonisatiewet voor de kinderopvang leidt tot vraaguitval. Ik dank de wethouder voor haar uitgebreide notitie van gisteren en waardeer de inzet, maar het lek is nog niet boven. Goed dat de wethouder nog dieper gaat onderzoeken en we in januari gerapporteerd krijgen welke aanvullende maatregelen nodig zijn.

Het principe van investeren aan de voorkant om problemen later te voorkomen geldt zeker ook voor de opvang van statushouders. Op basis van het rapport ‘Geen tijd verliezen’ van de Wetenschappelijke Raad voor de Regering is voor de begeleiding en participatie van statushouders een Haagse Aanpak Sociaal Domein ontwikkeld. Dit vraagt een lange adem en we zijn nog maar net begonnen, maar dit college heeft draait deze aanpak alweer de nek om. Dat is uitermate dom en kortzichtig, en het is onbegrijpelijk en schokkend dat partijen als D66 en GroenLinks zich hiervoor laten lenen. Hier zijn stad en statushouders beslist niet mee gediend. De HSP heeft de motie van de PvdA om de Haagse Aanpak Sociaal Domein overeind te houden meeondertekend.

Ook bij het duurzaamheidsbeleid dreigen we forse achterstanden op te lopen. De ambities van dit college zijn goed en in lijn met het Haagse Klimaatpact, maar met een begroting zonder concrete plannen worden die ambities direct al ondermijnd. Het gaat een tour de force worden om de doelstelling, om in 2030 klimaatneutraal te zijn, te behalen. De indicatoren laten zelfs zien dat de CO2-uitstoot gaat toenemen. In het coalitieakkoord was het nog de bedoeling om deze periode 25.000 tot 30.000 bestaande woningen van duurzame energie te voorzien, maar de begroting spreekt nu van het ‘transitieklaar maken’. Wat is dat wethouder, transitieklaar maken? Gaat dit college alleen voor het voorspel en niet meer all the way?

Volgens het coalitieakkoord zou Den Haag voorloper blijven op het gebied van Circulaire Economie, maar in de begroting geen woord meer hierover, en in de commissie werd circulaire economie weggezet als containerbegrip. Ik begrijp dat niet, of ondervindt de wethouder Duurzaamheid hiervoor te weinig steun van de wethouders Economie? En als grote domper voor de duurzaamheidsambities is de energietransitie afhankelijk gemaakt van de verkoop van Eneco. Een verkoop die inmiddels zo is ontspoord dat het nog maar de vraag is of we ooit nog geld gaan zien. Dit duurt in ieder geval te lang voorzitter, is te onzeker en remt daarmee de stad onnodig af. Terwijl de gemeente supergoedkoop aan geld kan komen om al eerder te beginnen. Daarom de motie Geld voor energiefonds

Verzoekt het college bij de presentatie van een nieuw duurzaamheidskader in het eerste kwartaal 2019 met een voorstel te komen om vooruitlopend op de verkoop van Eneco geld te lenen zodat eerder gestart kan worden met een revolverend energiefonds.

Op het gebied van verduurzaming van de gebouwde omgeving kunnen we zeker ook meer doen met de bestaande middelen. Het geld dat we nu aan bouwleges te veel binnenkrijgen, kunnen we gebruiken om voor de groene leges in te zetten. Ik dien daarom bij het raadsvoorstel voor de legestarieven het amendement Groene leges in waarmee het surplus aan inkomsten bij de bouwleges niet wordt ingezet om tarieven te verlagen (zoals het college voorstelt), maar kan worden ingezet om duurzame bouwplannen te stimuleren door het budget voor de ‘Groene leges’ te verhogen.

Ook bij de landelijke ontwikkelingen voor de Regionale Energie Strategie (RES) moeten we niet afwachten; daarom de motie Regionale Energie Strategie Haaglanden

Verzoekt het college zich in te zetten voor een Regionale Energie Strategie met de negen gemeenten in de regio Haaglanden.

En om de wethouders Economie meer verantwoordelijkheid te geven voor het realiseren van de duurzaamheidsambities de motie Geen fossiele bedrijven acquireren

Verzoekt het college bij het acquireren van bedrijven die in het cluster Energie vallen, geen (toeleverings)bedrijven te acquireren die in de sector Olie en/of gericht op andere fossiele energiebronnen vallen.

Voorzitter, we moeten de burgers beschermen tegen excessen van het neoliberale marktdenken. Betaalbaar wonen is voor steeds meer groepen onbereikbaar. Beleggers hebben zich op de woningmarkt gestort terwijl corporaties worden afgeroomd en ingeperkt. De overheid moet ingrijpen, de wethouder wil dat nu ook, op de woningmarkt die door jarenlang landelijk VVD-beleid op hol is geslagen. Wij vragen ons af of de wethouder voor de nieuwe prestatieafspraken met de toegelaten instellingen voldoende grondposities gaat aanwijzen om de 30 % sociale woningbouw over de stad te spreiden en zo segregatie wil tegengaan. En of er bij nieuwbouw van sociale woningen gestuurd gaat worden op betaalbare woningen onder de 2e aftoppingsgrens. Graag een reactie van de wethouder. Ook door meer ruimte voor zelfbouw aan te wijzen en met behulp van de startersregeling “Ik Bouw Betaalbaar” kunnen we bewoners ten opzichte van de markt meer kansen bieden. Ik dien daarom de motie Betaalbare zelfbouwwoningen voor starters in:

Verzoekt het college om eind 2018 met voorstellen te komen voor nieuwe locaties voor zelfbouw waar met gebruik van de IBB startersregeling nieuwe woningen gerealiseerd kunnen gaan worden.

Voorzitter, sinds enige jaren heffen we in Den Haag toeristenbelasting op basis van een vast bedrag. Of je nu in het Hilton overnacht of in een goedkoop jeugdhostel: je betaalt overal evenveel. Nu deze belasting een euro duurder wordt gaan vooral de budgettoeristen dat in hun portemonnee voelen. Net als in de andere G4-steden lijkt het ons beter om over te stappen op een percentageregeling die is gebaseerd op de overnachtingsprijs. Daarom deze motie Percentageregeling toeristenbelasting

Verzoekt het college vanaf 2020 te gaan werken met een percentageregeling i.p.v. een vast bedrag zonder dat dat negatieve gevolgen heeft voor de opbrengst van de toeristenbelasting.

Dan het groen: de ambitie om meer bomen te realiseren wekt verwachtingen, maar hoeveel precies blijft vaag. We moeten wachten tot in het najaar een nieuwe bomennota komt. Er komt ook een nota stadsnatuur waarmee de stedelijke groene hoofdstructuur versterkt moet gaan worden. En uit de 2,5 miljoen, die de wethouder jaarlijks extra heeft meegekregen voor de groenambities, moet ook nog extra onderhoud worden bekostigd. Dan blijft er voor bomen niet veel geld meer over. Hoeveel extra bomen wil dit college nu deze periode realiseren?

Er bestaan lange wachtlijsten voor volkstuinen in Den Haag. Steeds meer Hagenaars willen iets doen met stadslandbouw en zelf groente verbouwen. In Den Haag Zuid West zijn een paar geslaagde projecten opgestart om siertuinen bij woningcomplexen om te zetten in moestuinen voor bewoners. De corporaties hebben veel woningbezit in Den Haag Zuid West en zouden veel vaker toestemming kunnen geven voor moestuinen in de wijk. Om dit te stimuleren dien ik de volgende motie Moestuinen Zuid West

Verzoekt het college in overleg te gaan met de woningcorporaties om te bevorderen dat bewoners in Den Haag Zuid West siertuinen en grasperken bij woningcomplexen kunnen omzetten in moestuinen.

Op het gebied van mobiliteit moet alles gericht zijn om het gebruik van OV en fiets sterk te verbeteren en het gebruik van de auto terug te dringen. De Haagse Stadspartij is dan ook blij met de verhoging van de parkeertarieven, is benieuwd naar de uitbreiding van de milieuzone, denkt kritisch constructief mee met de schaalsprong OV, en kijkt reikhalzend uit naar de herinrichting van de Gedempte Gracht om daar de auto terug te dringen en er een goede fietsroute van te maken. Voor de fiets in de binnenstad hebben wij zelf nog 2 moties:

Motie Pop up fietsenstallingen in leegstaande winkels

Verzoekt het college de mogelijkheden te onderzoeken om leegstaande winkels en gebouwen te gebruiken als pop up fietsenstallingen en de raad hierover te informeren

Motie Meer fietsparkeerplekken voor kortparkeerders

Verzoekt het college te onderzoeken waar in de binnenstad extra parkeervakken voor kortparkeerders gerealiseerd kunnen worden.

Dan last but not least het cultuurbeleid. De voorbereidingen voor het nieuwe Kunstenplan zijn gestart en we wensen dit college veel succes om samen met de instellingen en het publiek tot een mooi plan te komen. Ook hopen we dat het succesvolle broedplaatsenbeleid krachtig wordt voortgezet. Een paar zorgen zijn er nog wel, daarom de volgende vragen: Gaat het lukken om de Regentenkamer ergens anders in de stad onder te brengen? De deadline van 1 januari nadert met rasse schreden, dus het wordt hoog tijd dat er nieuws komt over deze roemruchte broedplaats voor de jazz. Ook zijn we razend benieuwd naar de tijdelijke programmering in de Amerikaanse ambassade die door Anna en West gaat worden uitgevoerd. Heeft de wethouder daar al nieuws over?

Aangenomen

Meer fietsparkeerplekken voor kortparkeerders

Aangehouden (omdat ze kansrijk zijn maar op later moment kansrijker)

Betaalbare zelfbouwwoningen voor starters

Regionale Energie Strategie Haaglanden

Verworpen

Geen fossiele bedrijven acquireren

Percentageregeling toeristenbelasting

Pop up fietsenstallingen in leegstaande winkels

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 30-08-2018 07:50

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1227064/487158/vuurwerkIn het tweede en derde weekend van augustus vond het 39e Internationale Vuurwerkfestival Scheveningen plaats. Ook dit jaar hebben velen tienduizenden dit spectaculaire Vuurwerkfestival bezocht. Een te groot deel van deze bezoekers komt, ondanks andere adviezen, met de auto naar Scheveningen, wat weer leidde tot grote verkeerschaos. De ChristenUnie/SGP heeft hierover verschillende klachten gekregen, onder andere van bewoners uit het Renbaankwartier, waar tot ver voorbij middernacht de straten volledig geblokkeerd waren door festivalbezoekers. Natuurlijk gaat een evenement als dit altijd met verkeersoverlast gepaard, maar zo erg hadden bewoners het nog niet eerder meegemaakt. De ChristenUnie/SGP heeft daarom de volgende vragen gesteld.

1)         Bent u bekend met de verkeerschaos na afloop van het Vuurwerkfestival?

2)         Is inzichtelijk hoeveel bezoekers er zijn geweest, en op welke manier (auto/tram/bus/scooter/fiets) zij naar Scheveningen zijn gekomen?

3)         Hoeveel mensen hebben gebruikgemaakt van Park&Beach in New Babylon, van Uit-je-auto en van Park&Bike? Indien mogelijk graag een onderverdeling per alternatief.

Op strategische plaatsen stonden verkeersregelaars opgesteld, maar lang niet overal. Zo ontbraken verkeersregelaars bij de kruising Statenlaan-Westduinweg, en bij de kruising Westduinweg-Schokkerweg, waar een continue stroom van fietsers, scooters en voetgangers overstak, waardoor er voor de auto’s (die er beter niet hadden kunnen staan) geen doorkomen aan was.

4)         Hoeveel verkeersregelaars waren er actief voor en na het vuurwerk? Vanaf en tot welke tijd zijn zij actief? Op welke plekken stonden zij?

Net als bij voorgaande edities waren parkeergarages binnen no-time vol. Ondanks het advies niet meer met de auto naar Scheveningen te komen, bleven mensen dit tóch massaal doen. Dat heeft er toe geleid dat er massaal op straat werd geparkeerd, onder andere in bochten, op stoepen en in de bermen bij de tramrails.

5)         Op welke manieren en door wie is voorafgaand en tijdens het festival gecommuniceerd dat de parkeergarages vol waren? En is dit advies vroegtijdig verspreid?  Is er voldoende en vroegtijdig gebruikgemaakt van sociale media, die natuurlijk beter worden gevolgd, dan dat er websites worden bezocht?

6)         Hoeveel handhavers waren er gedurende het Vuurwerkfestival actief op Scheveningen? Is er tijdens het festival gehandhaafd op fout parkeren? Zo niet, waarom niet? Zo ja, hoeveel bekeuringen zijn er  - gedurende de twee weekenden in de avonden - uitgedeeld voor fout parkeren?

Na afloop van het festival waren meerdere straten - niet alleen in directe nabijheid van de Boulevard - langdurig geblokkeerd door bezoekers die Scheveningen wilden verlaten, maar geen kant op konden. Hierdoor zouden hulpdiensten  er niet doorheen kunnen komen in geval van nood.

7)         In hoeverre kan het college de veiligheid van bewoners en bezoekers nog garanderen met zoveel bezoekers en vastlopend verkeer? Welke mogelijkheden zijn er om dergelijke verkeersinfarcten te voorkomen?

8)         Is het college bereid om bij dergelijke drukte verdergaande maatregelen te treffen, zoals het bijtijds afsluiten van toegangswegen naar Scheveningen voor autoverkeer (met uitzondering natuurlijk van bewoners die naar huis willen)? Is het college bereid om onderzoek te doen naar andere maatregelen, zoals het - na afloop van het festival - omkeren van de rijrichting van toegangswegen (zodat er meer uitstroom mogelijk is) en het bieden van meer ruimte op (verder afgesloten) wegen voor bussen, zodat bussen meer inzetbaar zijn?

9)         Op de website van het festival wordt geadviseerd om, als je geen zin hebt in files, met de fiets of het OV te komen . De stroom bezoekers die met het OV kwam, leek echter onvoldoende verwerkt te kunnen worden door de HTM. Kan het college uitleg geven bij de chaos die ontstond bij tram- en bushaltes na afloop van het vuurwerk?

10)       Volgend jaar vindt de 40e editie van het Internationale Vuurwerkfestival plaats. Klopt het dat de organisatie dit nog grootser wil aanpakken? Vindt het college dit, gezien de chaos met het huidig aantal bezoekers, wenselijk? En zo ja, hoe wil het college er dan zorg voor dragen dat de afwikkeling van de bezoekersstroom soepeler gaat en met minder overlast voor de bewoners van Scheveningen gepaard gaat?

11)       Is het college voornemens met de organisatie van het Vuurwerkfestival, de hulpdiensten, de HTM, bewoners en andere relevante partners, een grondige evaluatie te doen naar de verkeers- en bezoekersstroomafwikkeling, en lessen te trekken voor een volgende editie?

 

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 30-08-2018 07:50

Schriftelijke vragen over de verkeerschaos na het Vuurwerkfestival

In het tweede en derde weekend van augustus vond het 39e Internationale Vuurwerkfestival Scheveningen plaats. Ook dit jaar hebben velen tienduizenden dit spectaculaire Vuurwerkfestival bezocht. Een te groot deel van deze bezoekers komt, ondanks andere adviezen, met de auto naar Scheveningen, wat weer leidde tot grote verkeerschaos. De ChristenUnie/SGP heeft hierover verschillende klachten gekregen, onder andere van bewoners uit het Renbaankwartier, waar tot ver voorbij middernacht de straten volledig geblokkeerd waren door festivalbezoekers. Natuurlijk gaat een evenement als dit altijd met verkeersoverlast gepaard, maar zo erg hadden bewoners het nog niet eerder meegemaakt. De ChristenUnie/SGP heeft daarom de volgende vragen gesteld.

1)         Bent u bekend met de verkeerschaos na afloop van het Vuurwerkfestival?

2)         Is inzichtelijk hoeveel bezoekers er zijn geweest, en op welke manier (auto/tram/bus/scooter/fiets) zij naar Scheveningen zijn gekomen?

3)         Hoeveel mensen hebben gebruikgemaakt van Park&Beach in New Babylon, van Uit-je-auto en van Park&Bike? Indien mogelijk graag een onderverdeling per alternatief.

Op strategische plaatsen stonden verkeersregelaars opgesteld, maar lang niet overal. Zo ontbraken verkeersregelaars bij de kruising Statenlaan-Westduinweg, en bij de kruising Westduinweg-Schokkerweg, waar een continue stroom van fietsers, scooters en voetgangers overstak, waardoor er voor de auto’s (die er beter niet hadden kunnen staan) geen doorkomen aan was.

4)         Hoeveel verkeersregelaars waren er actief voor en na het vuurwerk? Vanaf en tot welke tijd zijn zij actief? Op welke plekken stonden zij?

Net als bij voorgaande edities waren parkeergarages binnen no-time vol. Ondanks het advies niet meer met de auto naar Scheveningen te komen, bleven mensen dit tóch massaal doen. Dat heeft er toe geleid dat er massaal op straat werd geparkeerd, onder andere in bochten, op stoepen en in de bermen bij de tramrails.

5)         Op welke manieren en door wie is voorafgaand en tijdens het festival gecommuniceerd dat de parkeergarages vol waren? En is dit advies vroegtijdig verspreid?  Is er voldoende en vroegtijdig gebruikgemaakt van sociale media, die natuurlijk beter worden gevolgd, dan dat er websites worden bezocht?

6)         Hoeveel handhavers waren er gedurende het Vuurwerkfestival actief op Scheveningen? Is er tijdens het festival gehandhaafd op fout parkeren? Zo niet, waarom niet? Zo ja, hoeveel bekeuringen zijn er  - gedurende de twee weekenden in de avonden - uitgedeeld voor fout parkeren?

Na afloop van het festival waren meerdere straten - niet alleen in directe nabijheid van de Boulevard - langdurig geblokkeerd door bezoekers die Scheveningen wilden verlaten, maar geen kant op konden. Hierdoor zouden hulpdiensten  er niet doorheen kunnen komen in geval van nood.

7)         In hoeverre kan het college de veiligheid van bewoners en bezoekers nog garanderen met zoveel bezoekers en vastlopend verkeer? Welke mogelijkheden zijn er om dergelijke verkeersinfarcten te voorkomen?

8)         Is het college bereid om bij dergelijke drukte verdergaande maatregelen te treffen, zoals het bijtijds afsluiten van toegangswegen naar Scheveningen voor autoverkeer (met uitzondering natuurlijk van bewoners die naar huis willen)? Is het college bereid om onderzoek te doen naar andere maatregelen, zoals het - na afloop van het festival - omkeren van de rijrichting van toegangswegen (zodat er meer uitstroom mogelijk is) en het bieden van meer ruimte op (verder afgesloten) wegen voor bussen, zodat bussen meer inzetbaar zijn?

9)         Op de website van het festival wordt geadviseerd om, als je geen zin hebt in files, met de fiets of het OV te komen . De stroom bezoekers die met het OV kwam, leek echter onvoldoende verwerkt te kunnen worden door de HTM. Kan het college uitleg geven bij de chaos die ontstond bij tram- en bushaltes na afloop van het vuurwerk?

10)       Volgend jaar vindt de 40e editie van het Internationale Vuurwerkfestival plaats. Klopt het dat de organisatie dit nog grootser wil aanpakken? Vindt het college dit, gezien de chaos met het huidig aantal bezoekers, wenselijk? En zo ja, hoe wil het college er dan zorg voor dragen dat de afwikkeling van de bezoekersstroom soepeler gaat en met minder overlast voor de bewoners van Scheveningen gepaard gaat?

11)       Is het college voornemens met de organisatie van het Vuurwerkfestival, de hulpdiensten, de HTM, bewoners en andere relevante partners, een grondige evaluatie te doen naar de verkeers- en bezoekersstroomafwikkeling, en lessen te trekken voor een volgende editie?

Bijdrage ChristenUnie/SGP aan debat over coalitieakkoord 2018-2022

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 07-06-2018 09:41

Voorzitter, om te beginnen een hartelijke felicitatie aan Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks met hun coalitieakkoord. En om maar met de deur in huis te vallen: wat een feest van herkenning toen ik dit coalitieakkoord las, toevallig of niet met 84 pagina’s even dik als het verkiezingsprogramma van Groep de Mos. Bij niet weinig gemaakte afspraken heeft de ChristenUnie/SGP de afgelopen periode met moties, nota’s, allerhande andere bijdragen en natuurlijk ons onvolprezen verkiezingsprogramma “Den Haag voor elkaar” al dan niet mede aan de basis mogen staan, zoals bij waardig ouder worden en de aanpak van eenzaamheid; de OV-verbinding tussen Scheveningen Haven en Madurodam en geen tram over de Westduinweg; het vergunningplichtig maken van shishalounges en het verbieden van straatintimidatie; van het aanpakken van mensenhandel tot het creëren van een inclusieve stad, ook voor medebewoners met een beperking; van het beter betrekken van bewoners bij de invoering van betaald parkeren en uitbreidingsplannen van scholen tot het schrappen van de helihaven en de brug over de Pijp; en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Complimenten aan de coalitiepartijen. Echt mooi dat ze goed hebben willen luisteren naar de inbreng van mensen uit de stad en naar die van andere partijen dan die aan de onderhandelingstafel zaten.

Wonen - toenemende segregatie los je niet van één kant op

Zo vindt mijn fractie het heel goed dat de coalitie heeft afgesproken, steviger dan in het vorige coalitieakkoord, dat bij nieuwbouw de norm van 30% sociale woningbouw voor de hele stad te hanteren – al ben ik daar na het antwoord van beoogd wethouder Revis iets minder gerust op. Hoe dan ook, het komt er dan nu ook op aan deze afspraak uit te gaan voeren, zodat er niet zoals de afgelopen jaren maar een paar procent aan sociale woningen bij komt, maar echt 30% door de hele stad en dus ook op het zand en juist minder dan nu op het veen. We hebben immers behoefte aan woningbouw die zand en veen aan elkaar verbindt, en niet, zoals nu gebeurt, een stad waarin de tegenstellingen toenemen. De markt bouwt immers dure woningen in dure wijken en goedkope woningen in goedkope wijken, als we niet bijsturen. En door de verplichting sociale huurwoningen passend toe te moeten wijzen, komen de kwetsbaarste groepen als vanzelf terecht in de kwetsbaarste wijken.

Daarom is het goed de Rotterdamwet-minus artikel 8 (inkomenseis) in stelling te brengen en in de prestatieafspraken met woningcorporaties hen ruimte geven voor het buurtgericht toewijzen van woningen. Zoals ook de stadsdeeldirecteur van Escamp bepleitte in zijn noodkreet “Naar een ongedeelde stad”, die hij in januari slaakte op de website van Platform Stad. Hij waarschuwde voor het verder uiteenvallen van onze samenleving en dat onder onze ogen een sociologische ramp zich dreigt te voltrekken, en daarbij ging het primair om Zuidwest. Ik lees over deze wijken geen slechte teksten in het coalitieakkoord, maar  waar is de urgentie, de bevlogenheid, het kloppende hart voor deze wijken, voor deze mensen? Ik hoop dat de aanstaande wethouders Revis en De Mos deze urgentie delen en vanuit het perspectief, dat zo mooi is geschetst door de stadsdeeldirecteur van Escamp, aan de slag gaan voor en met Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en Vrederust.

De huidige ontploffende huizenprijzen leiden natuurlijk tot veel zorgen over de betaalbaarheid van en woonlasten in onze stad, maar biedt ook de kans kapitaalkrachtige groepen naar deze kwetsbare en betaalbare wijken te trekken door voor hen interessante en relatief wat duurdere en ruimere woningen en voorzieningen toe te voegen. Gelijk een mooie kans om gezinnen met jonge kinderen in de stad te houden, waar ik helaas niets over las in het dikke coalitieakkoord. Ik sluit me wat betreft het belang van ruimte voor gezinnen graag aan bij de woorden van collega Koster van het CDA en heb daarom vol overtuiging haar motie mee-ingediend.

Andere mooie punten... die aanscherping verdienen

Voorzitter, dan kom ik op een aantal mooie afspraken in het coalitieakkoord, die soms net nog wat aanscherping verdienen.

Mijn fractie is blij met de afspraak dat het nieuwe college mensenhandel, zoals de loverboyproblematiek, gaat aanpakken en zorgt voor opvang van slachtoffers van mensenhandel. Chapeau. In onze stad van Vrede en Recht mag immers geen plek zijn voor mensenhandel. Tegelijk zijn de afspraken nog niet zo concreet en daarom een motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college medio 2019 met een lokale sluitende aanpak van mensenhandel te komen, waarin onder andere aandacht is voor het verhogen van de aangiftebereidheid van slachtoffers van mensenhandel, geconcretiseerd wordt hoe mensenhandel beter voorkomen en bestreden wordt en hoe snelle en passende hulp - gericht op een terugkeer in de samenleving - geboden kan worden aan slachtoffers.

In onze mooie stad zijn helaas nog veel meer scherpe rafelranden. Denk aan dakloosheid. Dat het nieuwe college uitvoering gaat geven aan de vele moties die begin dit jaar werden aangenomen gericht op verbetering van de maatschappelijke opvang, vindt de ChristenUnie/SGP daarom goed nieuws. €18 miljoen gaat er geïnvesteerd worden. En dat is goed én broodnodig. Het aspect dat we echter missen is dat van het voorkomen van dakloosheid en daarom de volgende motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college in beeld te brengen wat de redenen zijn van de toegenomen dakloosheid en bij de uitwerking van de coalitieafspraken over opvang voor kwetsbaren, mee te nemen hoe  ingezet gaat worden op het voorkomen van dakloosheid en hierbij rekening te houden met de onderzochte redenen van dakloosheid.

Dan de bijstand. Daar wil de coalitie zo veel mogelijk mensen uit halen. En dat is natuurlijk een lovenswaardig streven. In de afgelopen tijd zijn er 1000 mensen met een STiP-baan uit de bijstand geholpen, maar na drie jaar loopt dit STiP-traject in principe af. Het zou natuurlijk zonde zijn als deze mensen, die nu werkritme en werkervaring opbouwen, weer zouden terugvallen in de bijstand. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college bij het streven naar vermindering van het aantal bijstandsgerechtigden, naast het verkleinen van het “granieten bestand”, zijn inzet met voorrang te richten op het voorkomen van het terugstromen van mensen met een STiP-baan in de bijstand.

Lelijke afspraken... die aanpassing behoeven

Maar voorzitter, natuurlijk is niet alles goud wat er blinkt. Grote zorgen heeft mijn fractie over de verplaatsing van de raamprostitutie. Een schone raamprostitutie is een illusie, net zoals roken zonder je longen te beschadigen dat is. Wel fijn dat de Stationsbuurt en zeker het Oude Centrum hun probleemstraten kwijtraken en mogen uitzien naar mooie woonstraten, althans als de “marktpartij” doorpakt. Ik heb sowieso grote twijfels of het lukt om met gesloten beurs tot verplaatsing van de raamprostitutie te komen en de Doubletstraat en de Geleen- en Hunzestraat te herontwikkelen. Ook heb ik die twijfels bij de beoogde locatie naast het spoor, in het hart van het zogenaamde CID. Den Haag gaat daarmee toch niet lijken op Brussel-Noord, waar de eerste blikken op de stad vanuit de trein blikken zijn op de desolate panden met hun trieste raamprostitutie? En als je deze branche vol uitbuiting en mensenhandel dan toch per se in stand wilt houden in onze stad van vrede en recht, dan moet er wat de ChristenUnie/SGP in ieder geval gekozen worden voor een forse vermindering van de huidige 330 à 340 ramen. En dat kan ook, want de leegstand is groot, alhoewel officiële cijfers en ontwikkelingen ontbreken. En daarom een motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college de leegstand in de Haagse raamprostitutiestraten, de ontwikkeling daarin en de achtergronden daarvan in kaart te brengen.

Voorzitter, waar we ook wat bezorgd over zijn, is over de enorme bezuinigingen op welzijn en het ontbreken van investeringen in de zorg, waardoor deze versoberd zal moeten worden. Er gaat een flinke kaasschaaf over de grote welzijnsorganisaties en het maatwerk beschermd wonen zal het met minder moeten gaan doen. Wij willen in ieder geval dat de kleinere wijkgerichte organisaties hierbij worden ontzien.

Voorzitter, een ander zorgpunt voor de ChristenUnie/SGP-fractie is de ruimte die het college wil gaan geven aan drugs in onze stad. Dat in een tijd waarin we alles op alles zetten om een rookvrije generatie op te laten groeien, ook in onze stad. Gereguleerde wietteelt - zoals u weet heb ik er groot vertrouwen in dat als deze pilot naar Den Haag komt, deze glansrijk zal mislukken - en drugstesten bij evenementen. Als overheid het testen van die troep gewoon faciliteren! Wat hadden ze voor pilletjes geslikt, toen de onderhandelaars dit opschreven? Drugsgebruik normaliseert de kersverse coalitie hiermee, maar het spuiten en slikken van pillen is allesbehalve normaal.

Voorzitter een feest voor de achterban is leuk, maar het is natuurlijk leuker als de hele stad, de bewoners dus, kunnen meedelen in de feestvreugde. Bewoners doen er dan ook gelukkig toe in dit akkoord. Als het gaat om de invoering van betaald parkeren, gaat er beter naar ze worden geluisterd en ook bij gemeentelijke projecten én andere projecten worden er hoge eisen gesteld aan de informatie en de communicatie in de buurt. Ik ben blij dat de “bewonersbril”, vaak is opgezet tijdens de onderhandelingen. Maar voorzitter, bij één onderwerp was die bril kwijt en werden de oordoppen ingedaan voor de zorgen van bewoners: bij de horeca. Hoe bestaat het dat bewoners hier zo buitenspel zijn gezet? Waarom lezen we niets over geluidsisolatie, wordt daar geen geld voor uitgetrokken en ook al niets over luisteren naar bewoners, zeker nu er ook nachtontheffingen dreigen voor locaties buiten de horecakernen? Vergeet ze alstublieft niet, is mijn hartenkreet dan ook aan toekomstig wethouder De Mos.

Stad van onderzoeken, pilots en duizend dingen die nader bekeken worden

Dan voorzitter iets anders. Ambities, dat woord staat met nadruk in de helaas wel erg ambtelijke titel. En ik begrijp dat wel, want veel zaken die in het coalitieakkoord staan, dreigen niet verder te komen dan een ambitie. Maar liefst 24 onderzoeken en 10 pilots worden aangekondigd en 11 keer wordt nader bekeken of bestudeerd of er iets geregeld kan worden. Opmerkelijk vergeleken met het oude coalitieakkoord. En dat verwacht je toch ook niet met een partij aan tafel die ‘kiest voor doen’ - de VVD - en een partij ‘die het regelt’ - Groep de Mos. Ik hoop niet dat als het een beetje lastig wordt, financieel of inhoudelijk, de nieuwe grondhouding wordt: goed punt, gaan we nader bekijken. En dat was het dan. En soms was dat woord “onderzoek” gewoon overbodig. Bijvoorbeeld bij goedkoper parkeren voor ondernemers met bijvoorbeeld een onderhoudsbedrijf. Ik ben heel blij dat dit punt is opgenomen in het akkoord, maar waarom een onderzoek? Leiden heeft dit bijvoorbeeld goed geregeld, dat kan Den Haag ook. Nog zo’n voorbeeld: straatintimidatie. Waarom nog een keer onderzoeken. Rotterdam, Amsterdam en enkele andere gemeenten hebben het geregeld en het verbod houdt het daar juridisch tot op heden. Ik zou zeggen: schrap waar mogelijk het woord onderzoek, pilot of nader bekijken en regel het, voer uit en voeg de daad bij het woord. Kan ik erop rekenen dat de nieuwe coalitie met de door mijn fractie bepleite daadkrachtige blik nog eens door het coalitieakkoord gaat. En wat zegt dit spreken in ambities, onderzoeken, pilots en nader bestuderen precies over de uitvoering van al de mooie duurzaamheidsambities? Die ambities waarmaken, dat wordt de kunst. En ik hoop dat het nieuwe college deze kunst beheerst.

Voorzitter, dat brengt mij als vanzelf bij het oliedomme voornemen om Eneco te verkopen. Ik zou zeggen: steek daar geen energie in. Ik zie natuurlijk dat de coalitie broodnodige investeringen laat afhangen van de verkoop van Eneco. Zo heeft GroenLinks de afgelopen week goede sier gemaakt met de 25000 woningen die verduurzaamd gaan worden. Maar waar wordt dat van betaald? Juist, met de opbrengst van Eneco. We slachten de kip met de gouden eieren, omdat er geld nodig is voor de energietransitie. Dat is niet alleen oliedom, maar ook je reinste energieverspilling. En voorzitter, bovendien strekt die energietransitie zich uit over vele jaren, en daarom is een langjarige - en bovendien as we speak stijgende - inkomstenstroom via dividend nuttiger dan een grote opbrengst ineens. Daarom dien ik een motie in met als dictum:

spreekt uit dat het niet verstandig is de aandelen Eneco te verkopen.

Me dunkt, een uitspraak waar elke voorstander van behoud van Eneco zich zonder problemen achter kan scharen, ook als er inmiddels bepaalde afspraken hieromtrent zijn gemaakt...

Van de financiële middenmoot, naar de degradatiezone

Een ander aspect waar mijn fractie toch met enige zorg naar kijkt betreft de financiën. Onder verantwoordelijkheid van het college dat de laatste 24 uur is ingegaan, is de financiële positie van de gemeente verslechterd. De solvabiliteit is gezakt van ruim 40% naar 27,5%. En met alle afspraken, zoals vastgelegd in het voorliggende akkoord, zoals het verder leegtrekken van reserves, het verkopen van vastgoed en natuurlijk de verkoop van Eneco en het weer snel uitgeven van die opbrengsten, zullen er waarschijnlijk voor zorgen dat we als gemeente financieel nog wat minder weerbaar worden. De VNG stelt dat het licht op oranje springt bij een solvabiliteit lager dan 30% en dat een gemeente met een solvabiliteit onder de 20% zich helemaal op glad ijs begeeft. Als dat gebeurt spelen we echt financieel degradatievoetbal en dat moeten we niet willen. Daarom de motie met als dictum:

verzoekt het beoogde college de solvabiliteit niet onder de 20% te laten zakken en weer toe te werken naar een robuuste solvabiliteit van ten minste 30%.

Visie op samenleven?

Voorzitter mijn complimenten voor deze coalitie en de zorgen van de ChristenUnie/SGP over dit coalitieakkoord zijn helder. Waar ik het nog niet over heb gehad is over de visie van deze coalitie op en voor Den Haag, en dan doel ik met name op de samenlevingsvisie. Nu kan ik me voorstellen dat dit niet een heel gemakkelijke vraag was aan de onderhandelingstafel, waar populisme, individualisme en optimisme elkaar ontmoetten. En er zat ook nog een partij bij, waarvan de politiek leider aan de oogarts begint te denken bij visie. En voor de meeste coalitiefracties staat het individu zo groot op de voorgrond, dat de gemeenschap op de achtergrond ternauwernood zichtbaar blijft. Geen woord bijvoorbeeld over de rol en de waarde van levensbeschouwelijke organisaties, zoals kerken, voor ons mooie Den Haag. Zeker gezien de bezuinigingen op welzijn die deze coalitie voorstelt. Alleen daar al had toch prima de waarde van het maatschappelijk kapitaal van deze organisaties, waar de helft van de Haagse burgers toe behoort, voor bijvoorbeeld het welzijn van Den Haag benoemd kunnen worden? Kerken en andere religieuze gemeenschappen spannen zich op het gebied van zorg, schuldhulpverlening en eenzaamheid Pro Deo in. Dat gebeurt in stilte en meestal niet afhankelijk van subsidie. Ik hoop dat het ontbreken van de waarde en het belang van levensbeschouwelijke organisaties voor onze stad niet in mindering komt op een open houding, samenwerking en de waardering van het nieuwe college naar, met en voor deze organisaties.

En niet alleen kerken en gezinnen ontbreken in het nieuwe coalitieakkoord. Het woord normen vind ik bijvoorbeeld alleen terug als onderdeel van het woord “geluidsnormen” en in relatie tot systeemvereisten in verband met onze privacy. En ook het begrip waarden ontbreekt, dat komt alleen voor als onderdeel van de woorden “voorwaarden” en “randvoorwaarden”. Het ontbreken van begrippen als waarden, normen, de positieve rol van het gezin en van kerken en andere religieuze organisaties is niet zonder betekenis. Dat zijn symptomen van een gemis aan visie op de gemeenschap. Op iets wat mensen bij elkaar houdt. Gelukkig valt het woord burgerschap wel. Dat is hard nodig ook in de meest diverse stad van het land. En natuurlijk, diversiteit kan prachtig zijn, maar zoals Martin Sommer zaterdag in zijn column terecht opmerkte, als grondslag voor de samenleving heb je er niets aan. Sterker, in Den Haag met al zijn verschillen en diversiteit, is het hard werken om de sociale samenhang en uiteindelijk de maatschappelijke vrede te bewaren, zoals de WRR vorige week in zijn rapport “De nieuwe verscheidenheid” duidelijk liet zien.

Uiteindelijk zijn deze partijen in al hun verscheidenheid toch op wat visierijke zinnen uitgekomen, waarbij het mooiste pareltje in het akkoord misschien wel de zin is die volgt op noties over jezelf zijn en gelijke behandeling. Den Haag is de stad “waar het er niet om gaat op welke grond je bent geboren, maar naar welke horizon je kijkt.” En verderop klinkt minder poëtisch dezelfde boodschap: “Hier telt je toekomst, niet je afkomst.” Met deze zinnen wordt de fundamentele gelijkwaardigheid van mensen bezongen. En dat is terecht.

De fundamentele gelijkwaardigheid wortelt in het besef dat, zoals de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring het zo mooi zegt:

“We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.”

Vele mensenrechten zijn gebaseerd op deze principiële gelijkwaardigheid tussen mensen. In Den Haag erkennen we dat iedereen gelijkwaardig is. Of je nu homo of hetero bent, man of vrouw, jong of oud, gelovig of niet-gelovig - we discrimineren hier niet. Ook afkomst, uiterlijk en bijvoorbeeld fysieke of verstandelijke beperkingen mogen geen reden zijn om iemand uit te sluiten. Iedereen krijgt in gelijke gevallen een gelijke behandeling.

Dat dat vanzelfsprekend klinkt, maar niet vanzelfsprekend is, ervaren veel leraren en leraressen in onze stad maar al te vaak. De Groene Amsterdammer maakte in een goed artikel afgelopen vrijdag nog pijnlijk duidelijk hoe de diepe kloven in onze samenleving ook dwars door klaslokalen heenlopen, waar leerlingen maar al te vaak lijnrecht tegenover elkaar staan en de wil om de ander te begrijpen steeds meer lijkt te ontbreken. Niet voor niets stelt de onderwijsinspectie dat leerlingen het schoolklimaat als steeds minder open ervaren en dat verbetering van het burgerschapsonderwijs nodig is. Kijken wij, kijken de leerlingen op onze scholen, nog wel naar dezelfde horizon, ook als we de ander het licht in de ogen niet gunnen? Om scholen te ondersteunen bij het bespreken van deze problemen en het vormgeven van hun burgerschapsonderwijs en daarbij optimaal gebruik te maken van de kansen die onze stad van vrede en recht biedt, dien ik de volgende motie in:

verzoekt het beoogde college ter versterking van het Haagse burgerschapsonderwijs scholen en (inter)nationale instellingen gezamenlijk tot een Haagse opzet voor burgerschapslessen te laten komen waarin de gemeenschappelijke basiswaarden van de democratische rechtstaat centraal staan en waarbij de aanwezigheid van internationale instellingen in onze stad optimaal wordt benut, bijvoorbeeld door schoolbezoeken aan deze instellingen en het adopteren van een instelling door een school of vice versa.

Ik ben blij dat het woord burgerschap valt in het coalitieakkoord en ik hoop dat we dat met deze motie nog iets meer body kunnen geven.

Terug naar de uitspraak: “Waar het er niet om gaat op welke grond je bent geboren, maar naar welke horizon je kijkt.” Ik heb daar in positieve zin al het nodige over gezegd en ook in kritische zin, over die horizon. Nu een kritische reflectie op die geboortegrond, waar het niet om zou gaan. Die doet er natuurlijk wel toe…. “Hier kom ik weg” zong Daniel Lohues niet voor niets, die gisteren nog in de Koninklijke Schouwburg optrad. Of zoals de inspreker mevrouw Or zei over de eerste vraag die vaak aan je gesteld wordt: “Waar kom je vandaan?... Nee, maar waar kom je echt vandaan, waar liggen je roots?”.

Vorige week spraken we in deze zaal over de aanvallen op de Hindoetempel en over de verschillende incidenten in Duindorp, waarbij groepen tegenover elkaar stonden en mensen zich niet meer veilig voelden in hun eigen buurt of huis. Scheidend wethouder Baldewsingh hield vervolgens een lofzang op de positieve kanten van het communale karakter van Duindorp, van de Duindorpse gemeenschapszin, en ik heb dat afgelopen zondag nog geproefd bij de feestelijke jubileumdienst in de 90-jarige Prinses Julianakerk in Duindorp. “Als je elkaar kent,” zo zei Baldewsingh, “dan is er slechts één ding wat je kan doen met elkaar, en dat is samen stad zijn, dat betekent dat je elkaar niet moet wegzetten.” En voeg ik daaraan toe: en met elkaar in gesprek blijven. En daarbij is niet alleen het kijken naar de horizon van belang, naar een nieuwe gezamenlijke toekomst, maar het doet er daarbij ook toe waar je vandaan komt, waar je geboortegrond is. Of zoals Stef Bos het zo mooi verwoord in zijn “Lied van Ruth”:

Ek weet jou volk is bang

Voor ons wat anders is

Maar ek sal brugge bou

Daar waar die afgrond is

En ek sal terugverlang

Wanneer die wind sal waai

Wat uit die suide kom

Van my geboorte grond

….

Maar jou land is my land

Jou volk is my volk

Jou taal is my taal

Jouw God is my God

Jou droom is my droom

Jou pad is my pad

Jou toekoms my toekoms

Jou hart in my hart

Ik wens elke wethouder en zeker elk collega-raadslid - ook van de coalitie, juist van de coalitie - veel zegen, wijsheid en een scherpe en kritische geest toe bij het besturen en het controleren van de bestuurders van onze mooie stad.

ChristenUnie/SGP lanceert lokaal actieplan 'Waardig ouder worden'

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 02-03-2018 16:43

Eenzaamheidsbestrijding, goede en betaalbare zorg, toegankelijkheid en een Seniorenwoonakkoord. Dat worden wat de ChristenUnie/SGP betreft speerpunten van het seniorenbeleid in Den Haag de komende jaren. In het actieplan ‘Waardig ouder worden’, dat vandaag wordt gepresenteerd, komt de partij met voorstellen om te werken aan een stad waar Haagse, Scheveningse en Loosduinse ouderen een waardevolle plaats hebben. Kandidaat-raadslid (plek 3) Linda Miedema-Hilhorst, werkzaam bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, vindt het belangrijk dat senioren zich thuis voelen in Den Haag: “Ouder zijn lijkt in onze samenleving maar al te vaak iets negatiefs, terwijl de levenservaring van mensen zoveel wijsheid bevat voor jongere generaties. Andere wijsheid dan die je in boeken vindt. Of je nu jong bent of wat ouder, iedereen is van waarde in Den Haag. We willen met dit actieplan ouderen de plek geven die ze verdienen: namelijk midden in de samenleving.”

“Dat kan door het beter toegankelijk maken van onze stad voor mensen die slecht ter been zijn, maar ook door meer woonvormen aan te bieden, zodat ouderen in de eigen wijk kunnen blijven wonen als ze dat willen. Concreet stellen we daarom voor om als gemeente met onder andere ouderenorganisaties, woningcorporaties en zorginstellingen tot een Seniorenwoonakkoord te komen. Er liggen op heel veel gebieden kansen in onze stad, het is nu zaak dat we die kansen gaan aangrijpen en als Den Haag pal voor onze ouderen gaan staan.” Om het lokale actieplan kracht bij te zetten, gaat Linda Miedema-Hilhorst vrijdag met een aantal andere kandidaten van de ChristenUnie/SGP langs bij een verzorgingstehuis in Loosduinen om daar de ouderen in het zonnetje te zetten.

Maatwerk voor senioren

Niet afstandelijk, maar dichtbij. Dat is in veel voorstellen de sleutel voor een fijnere stad voor ouderen. Zo wil de ChristenUnie/SGP nog beter de inzet van vrijwilligers benutten als het gaat om signalering van eenzaamheid of op het gebied van toegankelijke zorg. Linda Miedema-Hilhorst: “Onze maatschappij verandert razendsnel en voor veel mensen, vooral als ze wat ouder zijn, gaat het te snel. Een steeds groter worden groep staat daarmee aan de kant. Vrijwilligers, mantelzorgers en professionals die deze mensen opzoeken moeten meer handvatten krijgen om ze uit hun isolement te krijgen. Verder is het van belang dat bijvoorbeeld zorgvoorzieningen niet alleen met een lastig digitaal formulier te krijgen zijn, maar ook per telefoon of aan de balie van een stadsdeelkantoor kunnen worden aangevraagd. Het lijken misschien kleine stappen, maar dit kan echt een verschil maken in iemands leven.”

Bondgenoten gezocht

Het lokale actieplan komt voort uit het landelijke manifest ‘Waardig ouder worden’ waar de ChristenUnie, ouderenbond KBO-PCOB en Omroep Max initiatiefnemer van zijn en waar veel organisaties en politieke partijen inmiddels bij zijn aangesloten, waaronder ook de Gemeente Den Haag. Lijsttrekker Pieter Grinwis hoopt dan ook dat er in Den Haag veel steun is voor dit lokale actieplan: “Het zou ontzettend goed zijn voor de senioren in onze stad als partijen en organisaties de handen ineenslaan en zich met ons hard maken voor een stad waar iedereen waardig oud kan worden. Daarbij kunnen we iedereen gebruiken. Niet alleen zorginstellingen of ouderenbonden, maar bijvoorbeeld ook woningcorporaties, sportverenigingen, welzijnsinstellingen en vrijwilligersorganisaties. We hopen dat we van links tot rechts en vanuit de hele stad bondgenoten vinden om iedereen in Den Haag waardig ouder te laten worden.”

Meedoen met uw organisatie, instelling of politieke partij? Stuur dan een mailtje naar christenunie-sgp@denhaag.nl.

Lokaal actieplan waardig ouder worden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.