Nieuws van politieke partijen in Gelderland over GroenLinks inzichtelijk

49 documenten

Algemene Beschouwingen: Geen dromen maar daden en democratie

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 10-07-2020 10:02

De SP heeft bij de behandeling van de perspectiefnota voorstellen gedaan over landbouw, armoedebestrijding en openbaar vervoer. Tegelijkertijd verweet SP-fractievoorzitter Carla Claassen het provinciebestuur  vooral te blijven hangen in mooie droombeelden en een gebrek aan concrete maatregelen. Ook ziet de SP liever dat maatregelen in het kader van de Corona-aanpak eerst door Provinciale Staten worden goedgekeurd. In tegenstelling tot de coalitie van VVD, CDA, GL, CU en PvdA die Gedeputeerde Staten een grote zak met geld wil geven zonder te weten wat er mee gaat gebeuren. Deze gang van zaken tast de democratische controle van de Staten aan.

SP-fractievoorzitter Carla Claassen: “De Corona-aanpak is een voorbeeld van hoe Provinciale Staten de kans wordt ontnomen om haar rol te vervullen. Er is nauwelijks nog democratische controle. Met steun van de coalitie krijgt GS een zak met geld. Ze hoeven niet aan te geven wat ze er mee gaan doen. Wij moeten maar afwachten en kunnen hoogstens achteraf afrekenen. En dat roept de vraag op hoe democratisch dit parlement nog is. De SP past ervoor nog langer “te tekenen bij het kruisje”. Wat ons betreft stoppen we nu direct met deze achterkamertjespolitiek. Wij gaan door met het doen van goede voorstellen voor een Gelderland waarin niemand aan de kant staat. Wij zien het als onze taak dit provinciebestuur en deze coalitie de spiegel voor te houden.

De SP pleitte er ook voor dat de provincie meer gaat doen tegen armoede. Claassen: “We hebben als SP-fractie 2 moties ingediend voor steun aan de Gelderse voedselbanken. Tijdens de Coronacrisis krijgen die het steeds moeilijker. Zelfs van coalitie partijen zoals de PvdA en GroenLinks kwam er geen steun voor onze moties. Zelfs geen fatsoenlijke onderbouwing waarom ze tegen stemmen. En Wat steunde deze partijen vervolgens dan wel? Een coalitievoorstel om voor een ton bosjes tulpen te kopen voor de voedselbanken. Op zich een leuk gebaar, maar laten we eerlijk zijn, de tijd dat hongerige Nederlanders tulpenbollen aten ligt gelukkig ver achter ons.”

De Perspectiefnota voor het komende jaar laat volgen Claassen vooral een dromerige maar weinig concrete visie zien voor Gelderland: “Sommige delen klinken als muziek in onze SP oren. Bijvoorbeeld over tegengaan van schaalvergroting in de Landbouw en eerlijke prijzen voor boeren. Maar het “hoe” moet wederom nog uitgewerkt worden. Maar bij dat “hoe” kunnen we natuurlijk een handje helpen. De SP heeft vorig jaar een perspectief, een visie, voor een gezonde landbouw op papier gezet. Dit is het boekje “Aarde, Boer en consument verdienen beter” geworden. Daarin vindt Gedeputeerde Staten voorstellen voor een landbouw die afstand neemt van het systeem van schaalvergroting en wereldhandel. En een stap naar een ‘boerenlandbouw’ op een regionale schaal, met een fatsoenlijk inkomen voor de boer. Met veel plezier hebben we dat boekje aangeboden aan Gedeputeerde Staten om in het zomerreces eens rustig door te lezen.”

De SP diende tenslotte een voorstel in voor gratis OV voor mensen met een laag inkomen. Claassen: “Mensen die in armoede leven hebben het niet alleen moeilijk om elke maand weer de eindjes aan elkaar te knopen, zij hebben ook een grotere kans op veréénzaming doordat zij geen geld hebben voor bezoek aan familie, vrienden en kennissen. Ook voor werk of bezoek aan het ziekenhuis zijn zij afhankelijk van het openbaar vervoer. Een auto kunnen zij immers niet betalen en het openbaar vervoer wordt steeds duurder en voor deze groep mensen zelfs onbetaalbaar. Om voor deze doelgroep mobiliteit via het OV te garanderen stelt de SP voor het Openbaar Vervoer in Gelderland vrij reizen in de daluren te maken voor mensen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum. Er zijn plekken, zoals in Nijmegen waar dit al de praktijk is en goed werkt!”

Zie ook: Algemeen Bestuur

Waar D66 staat in de Maasdrielse politieke crisis

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 13-06-2020 11:48

Politiek Maasdriel voegde donderdag 11 juni met twee Moties van Wantrouwen een bladzijde toe aan de roerige geschiedenis die de gemeente kent in haar 20-jarige bestaan. Aan vorige episodes namen wij niet deel, omdat D66 pas in 2018 toetrad met een nieuw, fris en ander geluid. Hieronder lees je hoe wij ons hebben opgesteld in het vraagstuk dat donderdag tot een climax kwam.

Het debat begon een jaar geleden met de integriteitskwestie rondom wethouder Peter de Vries. D66 redeneert vanuit de inhoud en focuste daarom op hét element dat nog altijd wringt in dit dossier. Dat er een beslissing tot plangrenswijziging is genomen waarvan de ratio ontbreekt. Het is fijn dat de wethouder openlijk uitspreekt niks met zijn perceel te doen zolang hij wethouder is. Daarmee voorkomt hij ongemakkelijke situaties op het gemeentehuis. Dat praat echter niet goed dat de procedure ondoorzichtig, oncontroleerbaar en dus fout was. Het rationele antwoord daarop is: terugdraaien dit besluit.

Onze constructieve motie met ratio

D66 Maasdriel diende een constructieve motie in die de wethouder een laatste kans bood met bonnetjes en verslagen te komen die aantonen dat de procedure wél correct is verlopen. PvdA-GroenLinks had een motie voorbereid die ook terugdraaien bepleitte. In hun overwegingen stonden echter teksten waar wij niet mee wilden instemmen. Beiden moties haalden het niet, mede doordat de coalitiepartijen SSM en CDA genoegen namen met de toezegging van de wethouder. Die houdt concreet in: financieel gewin blijft voor hem in ieder geval voor 2 jaar uit. D66 vindt dat dit geen recht doet aan het fout doorlopen van procedures.

Onderzoek vanwege ex-projectleider

VVD Maasdriel wil een onderzoek naar de ruis over de verklaring van de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied. Hoewel er één officiële verklaring van haar ligt, waaruit D66 heeft geciteerd in de commissie van 27 mei, meent de VVD dat deze persoon meerdere versies van de waarheid vertelt. Dat brengt D66 tot de conclusie dat de sinaasappel op dit punt wel is uitgeknepen. Echte waarheidsvinding is niet meer te bereiken.

Motie ‘streep eronder’ van SSM

Na drie moties leek het debat gevoerd. De coalitiepartijen namen genoegen met de toezegging van de wethouder en de oppositiepartijen wilden de plangrenswijziging ‘zonder ratio’ terug draaien. Daarmee leek iedereen zijn kruit te hebben verschoten. SSM wilde op dit punt in het debat een streep onder het dossier zetten middels een motie die de aanbevelingen van Elzinga en De Haan overneemt. De motie kreeg alleen de ‘voor’ stemmen van de coalitie. D66 Maasdriel had begrip voor de inhoud, maar bracht in dat behalve aanbevelingen het onderzoeksrapport van de befaamde onderzoekers ook conclusies kende. In tegenstelling tot onze D66-motie bleef het proces zonder ratio in de SSM-motie onbesproken. Dat was voor D66 onacceptabel en reden voor een tegenstem.

Moties van Wantrouwen

In een gezonde democratie voer je een debat op feiten en probeer je elkaar te overtuigen van je eigen interpretatie daarvan. Dat kan lukken en dat kan niet lukken, maar dat is hoe het spel gespeeld wordt. Helaas meenden de ‘oude vossen’ van PvdA-GroenLinks en VVD dat het spel nog niet uit was. Zij dienden Moties van Wantrouwen in jegens wethouder De Vries en burgemeester Henny van Kooten. De moties bevatten oncontroleerbare beschuldigingen en niet verholen frustratie. Die overschaduwden elementen die een kern van terechte kritiek inhielden, zoals communicatie en informatievoorziening richting de raad. Maar dat zijn punten waarvan D66 zegt: laten we daarover in gesprek blijven. Zo’n gesprek voer je niet met een geladen pistool op tafel. Dan ben je het praten voorbij en geldt er alleen nog een ander doel. Beschadigen. Daarom categoriseerde ons raadslid Tom van Engelen de moties als ‘showmoties’. En dat is een wijze van politiek bedrijven die in de ogen van D66 een faillietverklaring is.

Word lid!

Wil je ook graag met een frisse, constructieve blik een bijdrage leveren aan de toekomst van je eigen leefomgeving? Dan is aansluiting bij D66 misschien wel iets voor jou. Wij hebben in Maasdriel (en Zaltbommel) een enthousiaste ploeg die staat voor open en transparant bestuur, waar zuiver en integer handelen voorop staat, en we met elkaar werken vanuit de inhoud van dossiers. Voor een mooiere toekomst van de gemeente waarin we wonen. Neem contact met ons op of kijk op https://wordlid.d66.nl/

Binnenlands Bestuur gebruikt diverse quotes van raadslid Tom van Engelen van tijdens het debat. Lees het artikel hier

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Visieontwikkeling voor uniek gebied Maasdriel

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 28-05-2020 14:47

PERSBERICHT De gemeenteraad van Maasdriel heeft woensdag 27 mei unaniem een motie aangenomen die verzoekt een visie te ontwikkelen voor een complex gebied tussen de A2 en het spoor bij Hedel. De problematiek is op deze locatie al jaren hardnekkig en dat werd nog eens bevestigd door de behandeling van het dossier van ondernemer De Schans.

De Schans is een bedrijf in het buitengebied. Wat hij wil met de ontwikkeling van zijn bedrijf past eigenlijk niet binnen de onderleggers van dat gebied. Toch heeft het College van Maasdriel gemeend medewerking te willen verlenen aan zijn toekomstplannen, met als argumentatie dat dit gebied, direct naast de A2 en recht tegenover de nogal in het oog springende bedrijfslocatie van De Groot, sowieso al in de richting gaat van … ja, van wat eigenlijk? Die vraag ziet D66 graag beantwoord middels de motie. Het betreffende gebied is een lint, de voormalige provinciale weg richting de bebouwde kom van Hedel. Daaraan staan grote en kleine bedrijfjes, er wonen mensen, er zit zelfs een uitvaartonderneming. Met een lappendeken aan bestemmingen raken mensen gedwongen zich in allerlei bochten te wringen om op papier legaal te bestaan. Hier is duidelijkheid gewenst.

Unaniem aangenomen

De motie, die samen met Samen Sterk Maasdriel is ontwikkeld en mede door het CDA is ondertekend, kon rekenen op de steun van de hele raad. Die bestond op dat moment overigens verder alleen nog uit de fractie van PvdA-GroenLinks. VVD Maasdriel had de zaal bij de behandeling van dit agendapunt verlaten uit onvrede over de in hun ogen niet goed verlopen procesgang aangaande vragen die zij hadden. D66 betreurt dat de VVD-fractie op deze manier democratie wenst te bedrijven; weglopen betekent je onttrekken aan het debat. Zo vertegenwoordig je niet de mensen die op je gestemd hebben. En dat is zeker jammer aangezien de motie een impuls is voor ondernemers en economie. Daarin betrekken we bovendien in een hoger perspectief de verdere ontwikkeling van het gebied. Wij zien uit naar de oplevering van de visie waarover we dan, hopelijk ook met de VVD, in discussie kunnen gaan.

Bevries de huren, bouw betaalbare woningen

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren PvdA Partij voor de Vrijheid Gelderland 27-05-2020 12:21

De Gelderse SP heeft bij de behandeling van het provinciale Actieplan Wonen ervoor gepleit om de huren dit jaar te bevriezen vanwege de Coronacrisis. De SP is verder tevreden over de plannen van de provincie om in te zetten op de bouw meer betaalbare woningen. Daarvoor zal nog wel extra geld nodig zijn. De provincie wil de komende vijf jaar de bouw van circa 45 duizend woningen in Gelderland versnellen. Daarbij wordt ingezet op 9.500 extra woningen in het betaalbare segment.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/05/bevries-de-huren-bouw-betaalbare-woningenSP-fractievoorzitter Carla Claassen: “De SP zal het actieplan wonen steunen. Er wordt ingezet om leegstaande panden om te zetten tot woningen, er komt een subsidieregeling voor betaalbare huur- en koopwoningen en startersleningen worden mee-gefinancierd. Allemaal prima punten waar wij ons als SP goed in kunnen vinden.”

Ook is de SP tevreden dat er bij betaalbare koopwoningen de grens getrokken wordt bij woningen tot 250.000 euro. Claassen: “Wel vinden wij 32 miljoen euro erg weinig geld voor dit ontzettend belangrijke onderwerp. Dat is simpelweg niet genoeg geld om de plannen helemaal uit te voeren. Dat is iets wat de gedeputeerde erkent en wij hopen dat hij snel het geld vind. Wat ons betreft kan een deel van de Nuon-gelden daarvoor worden gebruikt. En dat soort investeringen zijn ook goed voor de werkgelegenheid in Gelderland.”

Maar de SP vindt dat ook de huidige Gelderse huurders recht hebben op een betaalbare woning en dat zij niet de rekening van de crisis moeten betalen. Claassen: “De Coronacrisis heeft voor veel mensen financiële gevolgen. ZZP-ers, mensen met nul-urencontracten en flexwerkers maken zich grote zorgen hoe zij de eindjes aan elkaar moeten knopen. Én dan gaan per 1 juli ook nog eens de huren omhoog. Vorig jaar had al ongeveer de helft van de huurders moeite om de huur te kunnen betalen en dat zal door de crisis alleen maar toenemen door terugval in inkomsten.”

De SP heeft daarom het voorstel ingediend met het verzoek aan de gedeputeerde om in gesprek te gaan met de woningcorporaties om de huren dit jaar te bevriezen. Een meerderheid van Provinciale Staten, waaronder PvdA en GroenLinks die in de Eerste Kamer wel een dergelijke oproep steunden, stemde helaas tegen de motie. De oproep van de SP werd wel gesteund door FvD, PVV, Partij voor de Dieren en 50plus.

Claassen is teleurgesteld: "Hoewel PvdA en GroenLinks in de Eerste Kamer tegen de huurverhoging stemden schaarden ze zich in Gelderland bij de meerderheid die huurders in deze tijd niet willen ontzien. Toch gek omdat de PvdA landelijk behoorlijk van de toren blaast dat zij vinden dat de huren bevroren moeten worden. "

Teken hier ook de petitie tegen de huurverhoging!

Teleurstellend: Staten geven macht over RailTerminal Gelderland uit handen

SP SP GroenLinks Gelderland 01-05-2020 12:37

Een meerderheid van Provinciale Staten heeft de regie over RailTerminal Gelderland (RTG) volledig uit handen gegeven. Verzet van de SP tijdens de digitale statenvergadering heeft daar niets aan kunnen veranderen. De coalitie, waaronder voormalig tegenstander GroenLinks, ligt niks meer in de weg om dit veel te dure Gelders prestigeproject uit te voeren. SP Statenlid Maurits Gemmink is zwaar teleurgesteld: “Het is een schande dat een merendeel van partijen in Provinciale Staten de regie weggeeft over de Railterminal. Want juist bij het beleid rond dit prestigeproject laat Gedeputeerde Staten gevaarlijk zwabberbeleid zien.”

RailTerminal Gelderland moet de Gelderse ‘hub’ worden aan de Betuweroute. Het overslagpunt voor containers van spoor naar weg en water. Het is gepland naast de A15 bij Elst, naast het buurtschap Reeth. Laat het op die plek nu al heel erg druk zijn. Naast de A15 en de Betuweroute ligt bedrijvenpark Knoop 38 daar en is er een windmolenpark. Maar de rust in de omgeving is niet het zwaarstwegende argument tegen RTG. Het project gaat Gelderland tussen de 40 en de 65 miljoen euro kosten. Gemmink: “Het is allerminst zeker of we dat geld ooit terug verdienen. Maar dat is blijkbaar geen probleem voor een ruime meerderheid in Provinciale Staten. Met het grootste gemak werd voor de RTG gestemd en de benodigde miljoenen werden zonder blikken of blozen vrijgemaakt. De ontwikkelaars gingen voortvarend van start. Er werd een ontwerp en een inpassingsplan gemaakt. De omgeving was druk aan het inspreken en bezwaar maken. Er was één ondernemer gevonden die brood zag in het exploiteren van RTG. En het project denderde voort.”

Vorig jaar werd er echter stevig aan de noodrem getrokken. Het hele project moest opnieuw. Er moet een Milieu EffectRaportage (MER) komen om aan te tonen wat de effecten op het milieu zullen zijn. Er moet een openbare aanbesteding komen voor de exploitant en er moet een nieuw inpassingsplan komen waar de omgeving weer op mag reageren.

Gemmink: “Dat is toch wel vreemd zwabberbeleid van de provincie. Immers, op eerdere vragen van de SP of er geen MER moest komen en of het onderhands aanbesteden van het project aan één ondernemer wel kon werd nog ontkennend gereageerd. Het opnieuw beginnen is sowieso een dure grap. Dit roept vragen op. Gaat het wel goed met het plan RTG en waarom wil Gedeputeerde Staten van Gelderland dat gemeente Overbetuwe en Provinciale Staten hun mandaat aan GS overgeven?”

De MER is nu wel nodig vanwege nieuwe stikstofregels en de aanbesteding moet omdat er anders sprake is van overheidssteun aan één ondernemer aldus Gedeputeerde Staten op vragen van de SP. En er is geen sprake van zwabberbeleid want dit wist men eerder nog niet. De beantwoording tijdens de digitale statenvergadering stelt de SP niet gerust.

Gemmink: “RailTerminal Gelderland blijft een prestigeproject met veel risico dat koste wat kost doorgedrukt moet worden. Helaas stemde een meerderheid van Provinciale Staten voor het geven van het mandaat aan Gedeputeerde Staten. Hierdoor is PS haar macht kwijt en staat de voorstanders van RTG weinig meer in de weg het plan door te drukken. Het is nu aan omwonenden en actiegroepen die tegen RTG zijn om het plan via de Raad van State tegen te houden. Gezien de nieuwe regels voor stikstofdepositie maken ze daar nog best wel kans. De overheid is afgelopen jaar wel vaker teruggefloten bij de uitvoer van grote vervuilende projecten.”

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

“Actie van Noord-Brabant voorbarig en zeer oncollegiaal.”

PvdA PvdA D66 CDA ChristenUnie GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Gelderland 05-04-2020 09:39

Afgelopen dagen kwam de provincie Noord-Brabant in het nieuws. De provincie heeft een aantal boerenbedrijven buiten de eigen provinciegrenzen gekocht. Omdat het extern salderen van stikstof nog niet helemaal mogelijk is kan deze stap effect hebben op de gebiedsgerichte plannen die wij in Gelderland aan het opzetten zijn. Om duidelijkheid te krijgen heeft de PvdA samen met bijna alle andere partijen in de Gelderse Provinciale Staten schriftelijke vragen gesteld. Bijna alle andere partijen; de PVV, SP en Partij voor de Dieren doen helaas niet mee.

In de luwte van de coronacrisis gaat het politieke werk gewoon door. Je zou bijna vergeten dat we de afgelopen maanden met een andere crisis bezig waren. De stikstofcrisis zoals deze bekend is geworden. Ik noem het zelf liever de natuurcrisis. Sinds een klein jaar vindt er voortdurend overleg plaats over het reduceren van stikstof, hoeveel mollen depositie er per hexagoon natuurgebied plaats vinden, beheerplannen, herstelmaatregelen, in- en extern salderen, stikstofbanken en meer van dat soort vakjargon waar menig Nederlander weinig van begrijpt.

Ik wil graag nadenken over het doel van de aanpak. Dat is de natuur. Of beter gezegd: natuurherstel. Stel je voor: om de dag moet je je autoruit schoonmaken in de zomer omdat er zo veel insecten op vastgeplakt zitten. Op Teletekstpagina 101 staat met chocoladeletters: GROTE IJSVOGELVLINDER TERUG IN NL. Op de Veluwe moet je goed oppassen voor al het opwaaiende stuifzand, er is balans tussen landbouw en natuur en werken we allemaal samen voor een mooi Gelderland.

“Ik wil graag nadenken over het doel van de aanpak. Dat is de natuur. Of beter gezegd: natuurherstel.”

Om daar te kunnen komen moeten vele systemen veranderen en moeten er discussies gevoerd worden over al die dingen die ik in de eerste alinea genoemd heb. En om resultaten hierop te kunnen halen zullen we hier samen over in gesprek moeten blijven gaan. Het Rijk, provincies, gemeenten, boeren, natuurorganisaties, industrie, bouwers, infra, logistiek en vele anderen. Iedereen moet meedoen en iedereen moet ook gaan beseffen dat het niet meer om alleen het belang van jouw groep gaat, het gaat er om dat iedereen gaat bijdragen aan natuurherstel. Zoals Johan Remkes het in zijn eerste rapport al verwoordde: Niet Alles Kan. En daar waar dingen niet meer kunnen moeten rijk en provincie klaar staan met alternatieven en financiële tegemoetkoming.

Juist daarom is de actie van de provincie Noord-Brabant ook zo lastig uit te leggen en nog moeilijker te verdedigen. De provincie heeft buiten haar eigen provinciegrenzen boerenbedrijven aangekocht om de stikstofruimte die daar vrij komt in te kunnen zetten voor de realisatie van een bedrijventerrein. Dit is veel te voorbarig, zeer oncollegiaal en juridisch onmogelijk op dit moment. Om meer duidelijkheid te krijgen over deze actie en de effecten hiervan op Gelderland en het proces in het algemeen hebben we samen met een aantal andere partijen schriftelijke vragen gesteld.

“De actie van de provincie Noord-Brabant is lastig uit te leggen en nog moeilijker te verdedigen.”

De vragen die wij samen met de VVD, ChristenUnie, CDA, GroenLinks, D66, Forum voor Democratie, 50Plus en de SGP hebben gesteld luiden als volgt:

1. Hoe beoordeelt het College van Gedeputeerde Staten de gang van zaken in Noord-Brabant met betrekking tot het opkopen van boerderijen in andere provincies?2. Welke gevolgen heeft deze kwestie voor de samenwerking en inhoudelijke inbreng van Gedeputeerde Staten met het Rijk en de andere provincies? 3. Welke gevolgen heeft de ‘methode-Brabant’ voor de Gelderse gebiedsgerichte aanpak van de stikstofproblematiek? 4. Op welke manier borgt het College van Gedeputeerde Staten dat de relatie met de verschillende betrokken sectoren in de ontwikkeling van de gebiedsgerichte aanpak hierdoor niet wordt geschaad? 5. Welke uitgangspunten hanteert het College van Gedeputeerde Staten bij het opstellen van voorwaarden met betrekking tot extern salderen met stikstofruimte? 6. Bent u bereid om Provinciale Staten te informeren over de ontwikkelingen rond de totstandkoming van de stikstofregels?

Ik houd jullie op de hoogte wanneer wij een antwoord hebben; wordt vervolgd!

Het bericht “Actie van Noord-Brabant voorbarig en zeer oncollegiaal.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Storting granuliet in zandwinningsplassen

SGP SGP GroenLinks Gelderland 26-02-2020 00:00

/r/d13147df52f842aa739092f967763b75?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fstorting-granuliet-in-zandwinningsplassen%2F11774&id=1edb5fbbc18d32ec9af261db56421c2ba81f05b5

 

Hot nieuws de afgelopen periode: er wordt ‘rommel’ gestort in onze Gelderse zandwinningsplassen! In de Staten leverde het een toch wel verhitte discussie op.

Om de gemoederen wat te kalmeren, vertelde fractievoorzitter Klaas Ruitenberg (met zijn achtergrond als chemicus) dat granuliet een natuurlijk afvalproduct is. En zeker geen giftige stof. We hoeven dus niet direct bang te zijn voor de volksgezondheid. Wel is het van belang om onderzoek te doen naar de gevolgen voor de natuur voor de langere termijn en om te kijken of er ook andere, wellicht betere, plaatsen zijn om granuliet onder te brengen.

Daarom steunde de SGP een motie die GroenLinks hiervoor indiende.

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.