Nieuws van PvdA over VVD inzichtelijk

1102 documenten

PvdA helpt met World Cleanup Day

PvdA PvdA VVD D66 CDA Zevenaar 21-09-2020 09:07

De NME De Liemers en Stichting Leefklimaat Zevenaar had de PvdA uitgenodigd om op zaterdag 19 september mee te doen aan de “World Cleanup Day”. De landelijke opschoon dag in maart jl. ging niet door in verband met het coronavirus; nu hadden we een nieuwe kans, uiteraard op gepaste afstand. Namens onze partij namen Nathani Niebuur-Sluiter, Ronald Stougie, Peter Donker en Marcel Lap aan de actie deel.

Om 9.00 uur werd het ophalen van zwerfvuil geopend door de kersverse kinderburgemeester Jasmijn Braam en wethouder Carla Koers. Voor de politieke deelnemers was een route uitgezet langs het station, het gemeentehuis en verder via de Wittenburgstraat, Stadsgracht, Mallemolen en Molenstraat. Voorzien van hesjes voor de zichtbaarheid, een knijper, zak en handschoenen gingen leden van D66, VVD, CDA en PvdA in groepen op pad. Behalve het verzamelen van zwerfvuil mag je van deze groep verwachten dat onderweg de nodige discussies ontstaan. Dit jaar was het opvallend dat op deze route minder vuil lag dan in voorgaande jaren. Maar nog altijd te veel. Ligt het aan het jaargetijde, of is het een effect van de corona epidemie (thuisblijven)? Laten wij het positief benaderen en er vanuit gaan dat minder afval wordt achtergelaten. Lokaal Belang nam niet deel aan deze groep; zij volgden hun eigen route. Dat was ook niet verbazend…..

Het bericht PvdA helpt met World Cleanup Day verscheen eerst op PvdA Zevenaar.

Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Westland 09-09-2020 11:31

Beantwoording artikel 4 2 vragen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, West land Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs

In de aanloop van de raadsvergadering van 8 juli zijn er rondvragen gesteld door verschillende fracties met bet rekking tot de omgevingsvergunning voor de tijdelijke uitbreiding van de Hofvilla, aan de Schaepmanstraat 2 in Wateringen, tijdens de vergadering van 8 juli heeft de raad een extra commissievergadering uitgeroepen op 15 juli , waar in aanwezigheid van de directeuren van de betrokken schoolbesturen en de betrokken portefeuillehouders over de Wateringse scholen is gesproken.

Op 2 juli heeft het college vragen ontvangen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, Westland Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs.

Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeert het college de raad als volgt .

 

Vraag 1

Herkent het col lege de bovenstaande geschetste problematiek?

Antwoord 1

Er blijkt geen tekort aan onderwijsplekken als er naar de 1 oktober telling gekeken wordt . In lijn met het huidige IHP, wordt er gewerkt aan een aantal nieuw te bouwen scholen, onder andere in Wateringen Noord. Nieuwbouw van scholen doen we niet voor de leegstand. Dat betekent dat we de opening zo goed mogelijk proberen te timen, maar dat heef t als gevolg dat er schaarste aan onderwijsplekken kan ontstaan richting de opening van een nieuwe school . De realisatie van nieuwe scholen kost tijd, een traject dat 2 tot 3 jaar in beslag neemt en dat een aantal onzekere aspecten kent . Het is niet al leen het ontwerpen en bouwen van een nieuwe school , maar vaak moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Voor Wateringen Noord star ten we na de zomer met de gesprekken voor de samenwerkingsschool .

Vraag 2

Klopt het dat er binnen Wateringen leerlingen zijn die noodgedwongen moeten uitwijken naar scholen in Den Haag omdat er simpelweg geen plek is in Westland?

Antwoord 2

Ons is di t niet bekend. De schoolbesturen laten ons weten dat er uit gesprekken vernomen is dat er Westlandse kinderen op scholen in Den Haag zitten.

Vraag 3

Is het college met onze fracties eens dat er sprake is van een huisvestingsprobleem binnen Westland en met name in Wateringen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Wij herkennen het vraagstuk rondom de instroom. Na de zomer gaan we de gesprekken met elkaar daarover voeren.

Vraag 4

Is het college het met onze fracties eens dat het goed zou zijn om het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs Westland opnieuw te herijken in samenspraak met de gemeenteraad en de oderwijsbesturen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 4

Er zijn al voorbereidingen getroffen om het IHP en de onderwijs verordening te gaan actualiseren. Di t is ook al met de schoolbesturen besproken.

Vraag 5

Zo ja, hoe wil  het college het proces tot herijken van het huisvestingsplan laten verlopen?

Antwoord 5

Na inventarisatie van de knelpunten door zowel gemeente als schoolbesturen wordt er een voorstel gemaakt voor actualisatie. Wij zullen de raad daarbij betrekken door hen te informeren. Als nodig, bijvoorbeeld als er financiële gevolgen voorzien zijn, willen we met u van gedachten wisselen in een raadswerkgroep. We hopen u in het voor jaar van 2021 een definitief voorstel voor te leggen, waarbij de uitkomsten ook financieel mee kunnen lopen in de voor jaarsnota.

Het bericht Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs verscheen eerst op PvdA Westland.

Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Renkum 08-09-2020 17:13

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten de overgebleven coalitiepartners daarmee de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen is voor hen geen reden om terug te komen op het op 3 september door alle fractievoorzitters genomen besluit om, op uitnodiging van GroenLinks, samen in gesprek te gaan over de financiële situatie van de gemeente, de keuzes waar we voor staan en de manier waarop de vervanging van de vertrekkend wethouder geregeld moet worden. Die uitnodiging was een reactie op de open brief van drie fracties waarin D66 gevraagd werd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken over de stappen die we moeten nemen om Renkum toekomstbestendig te maken als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.

 

Het bericht Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA verscheen eerst op PvdA Renkum.

De tussenbalans – 30 maanden ‘Gezond en Gelukkig’

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Tilburg 05-09-2020 21:14

 Onze fractie maakt de tussenbalans op voor 30 maanden het bestuursakkoord ‘Gezond en Gelukkig’ en ons politieke werk in die periode:

Onze keuzen, met ons rode hart!

Het was een mooie oproep, afgelopen maandag 31 augustus in het Willem II-stadion. ‘Kies met uw hart!’, gaven de tientallen tegenstanders van een XXL Distributiecentrum in landgoed Wijkevoort als boodschap aan de Tilburgse gemeenteraadsleden mee.

 

Keuzen met het hart, voorstellen lanceren vanuit onze betrokkenheid bij het welzijn en de toekomst van de inwoners van onze gemeente. De huidige fractie van de PvdA Tilburg doet al 30 maanden niet anders. Of het het nu gaat om het verkwanselen van Wijkevoort, om de slachtoffers van Chroom6, uitkeringsgerechtigden die in de knel zitten, zorg aan bejaarden en arbeidsmigranten of om de voortdurende overlast van racende auto’s over de Cityring.

 

Met twee raadszetels en twee burgerraadsleden roeren we de trom waar nodig en zo vaak als het kan. De coalitie van GroenLinks, D66, CDA en VVD heeft in 2018 met chocoladeletters in hun bestuursakkoord geschreven dat alle Tilburgers ‘gezond en gelukkiger’ zullen zijn als deze periode van vier jaar voorbij is. Wij luisteren goed naar wat leeft in de stad. En we hebben nog niet opgevangen dat ‘de Tilburger’ zich 2,5 jaar na het presenteren van dit akkoord – door ons tot ‘Zwitser Leven brochure’ gedoopt -, een stuk gezonder en gelukkiger voelt. De fractie heeft daarom, uiteindelijk met succes, gestreden tegen de bezuinigingen in het sociaal domein, zodat nu in elk geval een aantal kortingen op de minimaregelingen in de stad zijn uitgesteld. Die bezuinigingen op de allerarmsten waren zonder onze interventie uiteindelijk tot wel 700 euro op jaarbasis opgelopen. Vaak volgt op uitstel ook afstel, dat zou ook nu alsnog zo maar kunnen gebeuren met de verkiezingen, ook voor de gemeenteraad, voor de boeg.

Het sociale domein is vanzelfsprekend ‘ons’ domein. De PvdA is bijvoorbeeld actief in Reeshof, waar we trachten de eenzaamheid onder ouderen te verzachten met huisbezoeken en inloopochtenden. We hebben ruim twee jaar gevochten om het idee van een sociaal meldpunt nu eindelijk eens te realiseren. Tilburgers die vastlopen in het lokale web van regels in zorg en welzijn hebben nu een plek waar zij terecht kunnen. Dat is gelukt, zie ook www.sociaalmeldpunttilburg.nl We eisen van B&W actie tegen het gedeeltelijk sluiten van wijk-en buurtcentra.

De fractieleden trekken veelvuldig de wijken in, bijvoorbeeld als er weer zonder enig overleg door de gemeente een kwetsbare voorziening in een buurt wordt gedropt, zoals recent aan de Schiphollaan. We praten met omwonenden op momenten dat zij zich niet gehoord voelen terwijl er hoogbouw in hun achtertuin verrijst, zoals aan de Brokxlaan het geval is. De binnenstad krijgt steun wanneer bewoners zich verzetten tegen het afsluiten van hun wijk, het racen op de Cityring of als zij overlast ervaren van de bezoekers van de coffeeshops.

We hebben ons als fractie ook laten horen over betaalbaar wonen. Juist ook binnen de ringbanen. Dat lijkt voor een modaal inkomen steeds verder weg te liggen. Voldoende sociale huurwoningen ipv van bouwen voor enkel de meest vermogende Tilburgers. Met de bouw van de Bankier, enkel koopwoningen voor het hoger segment, geeft dit college wat ons betreft een slecht voorbeeld. We hebben met succes en steun van omwonenden een fietspad door het Leijpark weten tegen te houden en onze moties om het aantal sociale huurwoningen op te krikken kregen grote bijval.

Met kleine en grotere successen in de raad heeft de fractie in Tilburg de afgelopen 30 maanden een mooi profiel opgebouwd als een strijdbare en sociaal betrokken partij. Ondanks onze te geringe omvang ervaren we een brede steun in de stad voor onze inzet. Niet voor niets lopen we in onze eigen gemeente mee in demonstraties voor betere beloning van het onderwijzend personeel, voeren actie voor een goede Zorg-cao en staan we temidden van Black Lives Matter- demonstranten.

De PvdA Tilburg profileert zich als een partij die gaat voor solidariteit en eendracht, ook tijdens de coronacrisis. Als er geld te verdelen valt, moet dat gaan naar de kwetsbaren in onze samenleving. Daarom roepen we raad op om culturele instellingen overeind te houden.

We strijden voor een beter, sociaal en eerlijk Tilburg, een gemeente waarin we allemaal samen een goed, duurzaam, werkzaam en gezond leven kunnen leiden en opbouwen. Zonder onderscheid, met gelijke rechten voor iedere Tilburger. Een stad waarin mensen op een nette, eerlijke manier, werken, en niet worden uitgebuit tegen slavenlonen en moeten leven in Polenhotels van uitzendboeven. We vechten ook, en met succes, tegen zorgcowboys die tienduizenden euro’s verdienen over de rug van zorgbehoeftigen.

We streven naar een stad met meer groen, een motie voor het vergroten van het aantal vierkante meters groene daken haalde bijvoorbeeld bij de Tussenbalans een meerderheid. We willen bomen in het centrum, zodat de binnenstad niet opnieuw de heetste plek van Europa wordt. Cultureel erfgoed wordt mede door onze inzet, in de toekomst beter beschermd. Minder stenen stapelen voor de rijken en meer geld naar de arme aandachtswijken waar in de COVID-tijd zware klappen vallen.

Keer op keer vertellen we dit verhaal en het lijkt eindelijk zelfs bij deze coalitie binnen te komen.

Sportverenigingen weten dat ze bij de fractie terecht kunnen als het gaat om investeringen in veilige speelvelden, Attila en wielervereniging Pijnenburg worden door de fractie steeds opnieuw op de agenda van de raad geplaatst. Natuurlijk lopen we zo nu en dan nog steeds stuk op het massieve ‘nee-blok’ van de coalitie omdat vooralsnog de rangen gesloten blijven. Een megalomane ontwikkeling als Mindlabs hebben we niet kunnen voorkomen, maar wellicht wordt binnen de coalitie naar ons en vooral naar de Tilburgers geluisterd als binnenkort Wijkevoort echt in de raad aan bod komt.

Misschien, heel misschien, kunnen we dan bewerkstelligen dat landschapspark Wijkevoort behouden blijft, als groene oase nabij een snikheet vliegveld en de bakplaat die onze stad helaas elke zomer nog steeds is.

 

Het bericht De tussenbalans – 30 maanden ‘Gezond en Gelukkig’ verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Voor U gelezen in het AD…

PvdA PvdA VVD Hellevoetsluis 02-09-2020 10:46

Voorzitter commissie herindeling Voorne: ‘Dienstverlening aan burger moet beter’

Eind dit jaar wordt definitief besloten over de fusie van de gemeenten op Voorne-Putten. Een speciale commissie is bezig met de voorbereidingen daarvan. De Hellevoetse VVD-fractieleider Dick Bosgieter is voorzitter van de commissie.

Nadia Berkelder 02-09-20, 08:44

Hoe staat het ervoor met de fusie tussen de drie gemeenten? ,,We zijn inmiddels drie keer bij elkaar gekomen. In december moet het herindelingsontwerp klaar zijn. Daar nemen de drie gemeenteraden dan afzonderlijk een besluit over. Vervolgens kan iedereen die dat wil daar zienswijzen over indienen. In maart besluiten de gemeenteraden dan definitief over de herindeling.”

Wat doet die commissie precies? ,,In de commissie discussiëren vier raadsleden per gemeente over de inhoud van het herindelingsontwerp. Wat voor gemeente moet de nieuwe fusiegemeente zijn? Wat wordt de naam van de gemeente? Dat doen  we op basis van de documenten die worden geproduceerd door het bestuurlijke team, waar bijvoorbeeld de burgemeesters inzitten. De commissie adviseert de gemeenteraden over de documenten, maar de commissie zelf beslist niks. De gemeenteraden van Westvoorne, Brielle en Hellevoetsluis beslissen uiteindelijk.”

Hoeveel invloed heeft de commissie op het hele proces? ,,De procedure voor een herindeling ligt vast in de wet, maar je hebt als raadsleden wel de mogelijkheid om je stempel te drukken op de inhoud. Dat gaat bijvoorbeeld over de dienstverlening aan de burger. Vinden we het van belang dat burgers hun paspoort kunnen halen in de buurt? Hoe gaan we dienstverlening organiseren nu we de kans hebben om het anders te doen? Kernenbeleid is ook heel belangrijk. Je woont straks in – laten we het even de gemeente Voorne noemen – maar je woont ook vooral in Zwartewaal, Oudenhoorn of Tinte. Wij willen graag dat de dienstverlening dichter bij de burgers komt. Dat soort dingen kunnen we nu vastleggen.”

Wij willen graag dat de dienstver­le­ning dichter bij de burgers komt Bepaalt de commissie ook waar straks het gemeentehuis komt te staan? ,,Het zou kunnen dat we daar iets over zeggen, maar daar is nu nog niets over afgesproken. Ik denk zelf dat we goed moeten nadenken óf we wel een nieuw gemeentehuis moeten bouwen. Want laten we eerlijk zijn: het gaat financieel niet zo goed met de gemeenten. Moet je dan wel een nieuw gebouw neerzetten? Ik denk dat we vooral goed op de financiën moeten letten. Misschien is dit juist wel een mooi moment om niet meer te denken in gemeentehuizen. Alle ambtenaren hebben nu ook al een werkplek. Misschien moeten we op verschillende locaties vergaderen, dichter bij de burgers?

Ik denk dat we vooral goed op de financiën moeten letten De commissie bestaat uit gemeenteraadsleden. Zijn alle partijen vertegenwoordigd? ,,Er is per gemeente gekeken welke vier mensen in de commissie wilden, op basis van ervaring en wie er zin in had. Daar is voor gekozen omdat anders de groep te groot wordt. Het is inderdaad niet helemaal gelukt om alle partijen erin te krijgen, ook omdat er best veel plaatselijke partijen in de drie gemeenten zijn. Maar we hebben wel afgesproken dat de commissie apolitiek is. We gaan niet van alles regelen langs partijlijnen.”

Jullie zijn al begonnen. Maar het publiek merkt daar niks van. Hoe kan dat? ,,De vergaderingen zijn in principe openbaar. Ze zijn te volgen via de digitale kanalen van de gemeente. Deze maand komt er een website online. Daar zal voor de burger duidelijk worden hoe het ermee staat en welke documenten er allemaal zijn. Daar komt ook een linkje bij naar de vergaderingen. Of dat er niet al had moeten zijn? Daar heeft u een punt. Als we de burgers willen betrekken, moeten ze wel informatie kunnen vinden.”

Klik hier om het hele artikel in de bijlage Voorne Putten van het AD te lezen

Het bericht Voor U gelezen in het AD… verscheen eerst op PvdA Voorne.

De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid

PvdA PvdA VVD SGP D66 CDA Krimpen aan den IJssel 29-08-2020 15:40

De PvdA heeft in Krimpen aan den IJssel altijd klaar gestaan om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. Tot 2018 werd met een actieve fractie in de gemeenteraad en een ervaren wethouder in het college van burgemeester en wethouders (Jaap Blankenberg). In 2018 werd het nieuwe college samengesteld door de partijen VVD, D66, Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen.

 

Na een roerige tijd in de gemeenteraad en het college besloten Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen de samenwerking met de VVD en D66 op te zeggen. Vanaf januari 2020 is gezocht naar een nieuwe coalitie en een nieuwe samenstelling van het college. Na een mislukte eerste poging werd in maart begonnen aan een tweede poging. Geheel met digitale overleggen wegens Corona lukte het de partijen SGP, VVD, CDA, CU, Krimpens belang en PvdA een nieuwe coalitie samen te stellen. Op 2 juli 2020 werd het nieuwe college geïnstalleerd. Naast de SGP, VVD en CDA leverde de PvdA een wethouder (Coen Derickx).

 

Sinds kort levert de PvdA dus weer bestuurlijke verantwoordelijkheid in het college van burgemeester en wethouders. De PvdA is mede verantwoordelijk voor het realiseren van het coalitieprogramma. Dit heeft de titel ‘ Evenwichtig door de crisis’.

 

Laat het vooral weten als u ideeën heeft op welke wijze de PvdA de komende 2 jaar de ontwikkelingen in Krimpen in goede banen kan leiden. De fractie in de gemeenteraad (Cornel van Geelen) en de kersverse wethouder ( Coen Derickx) zijn benieuwd.

 

Het bericht De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid verscheen eerst op PvdA Krimpen aan den Ijssel.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam

PvdA PvdA VVD CDA Winsum 25-08-2020 09:16

Datum: 19 augustus 2020 Vragensteller: Jaap Heres

Toelichting/inleiding De afgelopen maanden hebben onderwerpen als Coronavirus, ontploffing Beiroet, schandalige verkiezingen in Wit-Rusland, Trump en de hittegolf het internationale en nationale nieuws beheerst. Lokaal was met name de verkeersoverlast in Onderdendam herhaaldelijk in het nieuws. De overlast, die zich niet alleen beperkte tot Onderdendam, maar ook omliggende dorpen daarvan getuige lieten zijn. Het tweede jaar op rij werd Onder-dendam het toneel van verkeersoverlast en als er niet iets gaat gebeuren zal ook in de komende jaren sprake zijn van verkeersoverlast in Onderdendam. Een niet te verteren feit voor de inwoners van de parel van onze gemeente.

Vraag/vragen Naar aanleiding van het bovenstaande stel ik op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad namens mijn fractie de volgende vraag/vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

De fractie van de PvdA verzoekt het College van B&W in de periode gelegen tussen nu en de uitvoering van de volgende werkzaamheden aan de N361 (*1) initiatieven te nemen om de betrokken partijen, t.w. gemeente(n) (*2), provincie Groningen, de Veiligheidsregio Groningen, alsmede vertegenwoordigers van de inwoners van Onderdendam en mogelijk ander getroffen dorpen in een zo vroeg mogelijke stadium bijeen te brengen voor overleg om verkeersoverlast, zoals deze de laatste twee jaar is ondervonden zoveel mogelijk te voorkomen. Kan het College ons toezeggen zich hier voor de 100% te willen inzetten? Zo, neen waarom niet en wat zijn in dat geval de plannen van het College om de leefbaarheid van het dorp Onderdendam te verbeteren? Eén steen moet genoeg zijn!!! Zijn er tijdens de werkzaamheden in 2019 en 2020 in Onderdendam en elders op de omleidingsroutes verkeerstellingen uitgevoerd? Zo, ja kunt u ons de resultaten daarvan mededelen? Zo, neen waarom is deze gelegenheid niet aangegrepen om een duidelijk beeld te krijgen van de overlast bij werkzaamheden? In voorgaande jaren is er veelvuldig gesproken over oplossingen voor de verkeersoverlast van het dorp Onderdendam. Tot definitieve oplossingen heeft dit echter niet geleid. De fractie van de PvdA vraagt het College te overwegen nogmaals in samenwerking met de in vraag 1 genoemde gesprekspartners te onderzoeken of er structurele mogelijkheden zijn om het probleem definitief op te lossen. Indien uw College onze vraag onder 3 niet wil uitvoeren, dan vraagt de fractie van de PvdA het College in ieder geval te bevorderen dat er dusdanige verkeersmaatregelen worden getroffen, waardoor de verkeersbelasting van het dorp drastisch terug wordt gedrongen. Kan het College in deze een toezegging doen? In de Raadsprogramma’s van de voormalige gemeente Bedum 2002 – 2006, 2006 – 2010 en het Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 zijn afspraken vastgelegd betreffende de verkeerssituaties in het dorp Onderdendam. Ook tijdens de raadsvergadering van 24 april 2008 werden belangrijke besluiten genomen ten aanzien van de verkeersituatie in Onderdendam (zie bijlage). Mogen wij er vanuit gaan, dat uw College genoemde afspraken onderschrijft en zal uitvoeren? Bij schrijven van 10 november 2015 heeft het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen schriftelijk aanvullende afspraken over Onderdendam naar aanleiding van het pakket maatregelen N361, Winsum en Bedum vastgelegd. Is het College bekend met deze aanvullende afspraken en zal uw College deze nogmaals onder de aandacht brengen van het huidige College van GS?

*1) voorbereidende werkzaamheden 2020/2021; uitvoerende werkzaamheden 2022 (zie website N361veilig.nl/weren-aan-de-weg/heronrichting-N361-in-Winsum) *2) mogelijk zijn de gemeenten Groningen en Westerkwartier betrokken bij omleidingsroutes.

BIJLAGE:

Raadsprogramma 2002 – 2006 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 18 april 2002

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum in de ontwikkeling van provinciale plannen ter verbetering van de wegverbinding tussen Winsum en Onderdendam zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

Raadsprogramma 2006 – 2010 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 4 april 2006

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

 

Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 (Vertrouwen, verbinden en verantwoorden)

Mobiliteit (pagina 8)

In de komende jaren willen wij:

voortvarend invulling geven aan de oostelijke ontsluiting van Bedum, met daarbij speciale aandacht voor de gevolgen van de aanleg voor de verkeerssituatie in Onderdendam

Agendapunt 5 – het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen Raadsvergadering 24 april 2008

In de vergadering van de gemeenteraad van Bedum werd op 24 april 2008 het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen besproken. Met de voorstellen, zoals onderstaand omschreven, werd ingestemd.

Besloten werd:

1. instemmen met het voorkeurstracé 4b+; 2. hieraan de voorwaarde te verbinden dat er een nieuwe oost-westverbinding moet komen volgens het structuurplan van de gemeente Bedum; 3. tracékeuze (boog om Winsum) mag niet leiden tot toename van de verkeersdruk in verband met het waarborgen van de leefbaarheid in Onderdendam

Voor: PvdA, CDA, CU, VVD Tegen: GB

Het bericht Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.