Nieuws van politieke partijen in Gorinchem over VVD inzichtelijk

26 documenten

Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD Gorinchem 16-04-2020 19:45

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1281365/43688/photo-1443110189928-4448af4a2bc5.jpeg

De begroting 2020 lijkt qua stijl veel op het coalitieakkoord: veel gepraat, maar weinig wol. Er wordt veel geld geclaimd, waar weinig concrete plannen tegenover staan. Veel is ook gerecycled: mobiliteitsvisie, de subsidioloog, de veerdienst allemaal al in 2018 beloofd. Verder wordt er veel ‘samen met inwoners’ gedaan, het ‘contact met inwoners en actief verbinding met de wijkpartners’ gezocht, maar veel concreter dan onderzoeken, aanscherpen of evalueren wordt het niet. De topprioriteiten, prioriteiten en aandachtspunten zijn na bijna 2 jaar uitgesleten termen en Visie van de stad lijkt ver weg.

Financiën

Een begroting terwijl er sprake is van afkoeling van de economie, stikstof en Pfas: de BV Nederland lijkt op slot te raken. Voor Gorinchem is uitstel van de ontwikkeling van Groote Haar helaas realistisch en we zijn verbaasd dat dit risico als zeer laag ingeschat wordt. De coalitie gaat naar ons idee van zeer scherp aan de wind naar onverantwoord scherp aan de wind varen:

0% investeringsruimte tot 2023 ondanks dalende baten worden forse meerjarenclaims ingeboekt: 7 miljoen DND, 15 miljoen scholencampus en 5 miljoen veerboten onze schuld per inwoner, onder het vorige college afgebouwd van € 4400,- naar 3900,- wordt weer naar grote hoogte opgestuwd: 4600 euro terwijl het landelijk gemiddelde op 2500 euro ligt. Het beleid om meer met eigen middelen te realiseren is losgelaten en dit legt een zware hypotheek op de toekomst. Dat in de Kbg Fin gesproken gaat worden over het evt. inzetten van Eneco-opbrengsten voor de schulden lijkt een doekje voor het bloeden. Eenmalige risico’s kunnen worden opgevangen door de algemene reserve, maar wat als de uitgaven structureel gaan stijgen of de inkomsten gaan dalen: minder legesopbrengsten of korting op het gemeentefonds. Willen we onze inwoners dan direct met de gevolgen confronteren:stijgende OZB-aanslagen of bezuinigingen? Wij hebben met de PPN het college het vertrouwen willen geven een verantwoorde begroting op te stellen, maar zien nu dat nieuwe structurele tegenvallers niet op te vangen zijn en de enorme uitgaven ons de komende 20 jaar vastzetten. Dat er een advies ligt om de raad beter te informeren (kbg fin van 4 nov) stelt ons nog niet gerust en is een gele kaart voor het college. Het meerjarig perspectief lijkt niet sluitend en dat baart ons zorgen. Motie: Stel scenario’s op (zie bijlage onderaan de pagina), waarin we het college vragen om keuzeopties in het geval dat.

Mobiliteit en bereikbaarheid

Er zijn op dit programma nauwelijks ambities, die ons gerust stellen. Ondanks alle mooie woorden over topprioriteit, lijkt het bij bamboeborden te blijven. De geconstateerde oost-west problematiek vraagt om een gedurfd plan voor fietsmobiliteit. Zoals in Zwolle, met een oude binnenstad zoals wij ook hebben, waar fietser en wandelaar uitgangspunt zijn gemaakt: een goede en snelle fiets-infrastructuur werpt daar vruchten af voor mobiliteit en bereikbaarheid, maar ook voor de economie. 

In het persbericht over de proef met het doseerlicht wordt wel aangegeven welke omleidingsroutes niet gewenst zijn (Concordiabrug naar Avelingen en Paardenwater, Heerenlaantje en Westwagenstraat), maar niet welke dan wel: de ChristenUnie-SGP stelt al langer voor om het autoverkeer om de binnenstad heen te leiden door slimme verbindingen aan te gaan: rondweg Noord ligt er al voor een groot deel. Mag deze wethouder in 2020 geld claimen? Dan graag hiervoor! Verder: ga parkeerterreinen buiten de stad benutten voor park&ride en zorg voor het opwaarderen van de carpoolplaatsen. Dit zijn nu een soort zompige crossterreinen, waar je ’s avonds liever niet alleen bent.

Onderwijs

Wethouder van Doesburg is aan de beurt om een groot bedrag vragen en wel voor een beroepen en innovatiecampus. Maar we gaan precies hetzelfde doen als in Drechtsteden met de RBIC. Doen we dat samen met Drechtsteden of niet en wat betekent dit voor de Gorcumse kansen.

Voor het technasium Fortes wordt dan weer een ander traject gevolgd, wat 1,5 miljoen gaat kosten. Welke relatie dit heeft met het leerpark is onduidelijk. 

In februari van dit jaar heeft ook Gorinchem het Taalpact ondertekend om laaggeletterdheid te bestrijden. Ik heb toen met de wethouder afgesproken later terug te komen op de gemeentelijke website in begrijpelijke taal. Dus bij deze: hoe staat het daarmee?

Sociaal Domein

Twee grote onzekerheden:

uitvoering participatiewet en BUIG (budget uitkeringen)  Uitvoering Jeugdwet 

Gorinchem heeft kunnen profiteren van een reserve, maar dat gaat knellen. Het lijkt onze fractie wijs te blijven investeren op preventie. Bij de DG&J zien we nog steeds te weinig grip en met een woud aan instellingen en behandelaars is sturing haast onmogelijk.

De aangekondigde Omdenknotitie biedt niet veel nieuws: al 4 jaar is het streven de kosten af te laten nemen, ook in de Knoppennotitie werd dat beoogd, maar de kosten nemen elk jaar toe! Het college meldt, dat alle huisartsen gebruik maken van de Jeugd-GGZ expertise, maar dit is dure generalistische basiszorg. Wij pleitten met onze motie juist voor brede uitrol POH-GGZ jeugd, die elders 50% minder verwijzingen oplevert. Wat is daar tot nu toe mee gedaan? 

We zien verder genoeg gespreksstof voor het overleg Sociaal domein: de samenwerking, afstemming en coördinatie binnen dit domein, respijtzorg en voorkomen overbelasting mantelzorgers en de decentralisatie Beschermd Wonen. 

Wij willen aandacht vragen voor de schuldenproblematiek en vooral voor snel en preventief handelen. De lichtste vorm van budgethulp wordt niet vergoed, wat een drempel kan opwerpen, met risico op grotere problemen. Wij zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn drempels weg te nemen: Motie: Voorkomen is beter (zie bijlage onderaan de pagina).

We zitten onder de norm voor wijkagenten, terwijl er signalen zijn dat de handhaving te wensen over laat: Ziet het college voldoende aanleiding om het op de agenda te zetten bij het Regionaal Veiligheidsoverleg en te gaan lobbyen voor meer wijkagenten. In sommige gemeenten wordt geëxperimenteerd met de inzet van wijk BOA’s: ziet het college iets in dit idee?

Dan de Gorcumse mogelijk- makers: de folder deed ons geloven dat iedere medewerker een Gorcumse mogelijkmaker kan worden mits het juiste traject van opleiding e.d gevolgd zou worden, maar de operatie MENS kost over 2 jaar 1,5 miljoen euro. De beantwoording geeft aan dat de FV’s 1x per jaar worden bijgepraat, wanneer was dat?

Op onze vraag wat de ruimtecoaches gaan doen, was het antwoord: een begrip dat in het coalitieakkoord is opgenomen om de dienstverlening aan de samenleving te verbeteren. Tja….dan weten we nog niks.

Speelruimteplan

Positief dat er speeltoestellen voor kinderen met een handicap worden neergezet, maar het blijkt dat deze kinderen vaak erg eenzaam zijn door hun geïsoleerde bestaan. Wat is er mogelijk om dit te doorbreken?

Digtalisering

de dienstverlening wordt verregaand gedigitaliseerd, maar steeds meer mensen hebben moeite met de complexiteit van de samenleving. De nationale ombudsman heeft onlangs gepleit voor een laagdrempelig fysiek loket in elke gemeente waar inwoners met al hun vragen terecht kunnen en ze verder geholpen worden. Hoe staat het college tegenover dit pleidooi?

Gorinchem inspireert

Gorkum Beweegt voor cultuureducatie en participatie. Alles voor het geluk van de Gorcummers. Gaat het college dit ook meten? Want wij zijn reuze benieuwd of onze inwoners de komende jaren nu ook echt gelukkiger worden en waarvan dan precies. 

Uit onderzoek blijkt, dat cultuur het meeste bijdraagt aan het geluk van mensen, als ze het zelf beoefenen. Dat betekent prioriteit voor amateurkunst. 

Dit brengt ons bij het cultuurfonds, door de VVD bij de PPN geopperd en waar een aantal partijen en de wethouder positief over waren. Wij vinden het een interessant idee: dan hoeven partijen in ieder geval niet meer voor losse cultuurinitiatieven moties en amendementen in te gaan dienen, maar kan verwezen worden naar het fonds, dat onafhankelijk en vanuit een goed omschreven kader kan toebedelen, wellicht zelfs door de cultuursector zelf beheerd. N.a.v de berichtgeving over geld voor IFFG kregen we een noodkreet binnen van de Gorcumse uitdaging, die blijkbaar niks meer krijgt. Welke overwegingen heeft het college daarbij gehad?

Wat betreft het restafval lijkt de dalende tendens gestopt te zijn. In hoeverre is de landelijke streefnorm van 100 kg restafval per inwoner realistisch en welke stappen overweegt het college om daar in de buurt te gaan komen? In Horst aan de Maas is er per inwoner slechts 23 kilo restafval. Het kan dus wel! Wij willen in ieder geval zo min mogelijk verspilling en afval vandaar de motie Reclamefolders? Nee tenzij (zie bijlage onderaan de pagina).

In het kader van operatie Steenbreek en het vergroten van de biodiversiteit wordt de tuin achter het stadhuis aangepakt. Wij vinden dit niet de juiste prioriteit en voelen er veel meer voor de binnenstad te vergroenen met zgn boombakken en evt.banken die uitnodigen bij dat groen ook wat te verpozen. Motie: Vergroen de Binnenstad (zie bijlage onderaan de pagina).

Over verfraaiing gesproken: wij begrijpen dat de verbeelding van de industriële historie in de plannen voor de Lingeoevers is meegenomen en dat vinden we mooi. Tegelijk is er nog meer historie op dat gebied, die in en om de stad verbeelding verdient. Graag horen we of u dat ook vindt.

Tot slot

We zijn als oppositiepartij kritisch en zo hoort dat ook: juist door de tegenspraak van de oppositie worden plannen scherper, beter en concreter. We hopen dat vandaag inderdaad meer zal zijn dan een opvoering waarvan de afloop al vaststaat en de raad in de breedte betrokken wordt.

We wensen college, organisatie en raad daarbij Gods wijsheid en zegen toe.

De soapserie gaat maar door

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gorinchem 09-12-2019 17:29

Eerder kreeg wethouder van Zanten al een motie van treurnis te verwerken vanwege het niet informeren van de raad. Zo was er sprake van het zeer slecht communiceren over de toekomst van De Nieuwe Doelen. Tijdens de begrotingsraad werd bij het beantwoorden van vragen duidelijk dat de wethouder geen klik heeft met de inhoud van zijn portefeuille.

De gehele oppositie heeft enorme twijfels over de gehele gang van zaken omtrent zijn functioneren als wethouder van financiën. Natuurlijk zijn we daarnaast zijn optreden als wethouder van cultuur nog niet vergeten.

Tijdens de derde schorsing in de Begrotingsraad werd duidelijk dat ‘het onderwerp’ allesbehalve afgehandeld was. De burgemeester is vervolgens gevraagd om advies. Het voorstel van de burgemeester was om het college te verzoeken de portefeuilles te herverdelen. Dit advies is overgenomen, omdat een motie van wantrouwen het toch niet zou halen. Hierom leek een herverdeling van de portefeuille financiën verstandig. Marjo Molengraaf CU/SGP heeft een verklaring afgelegd ondersteund door VVD, Groen Links, Gorcum Actief, Fractie van Maaren, D66, ChristenUnie/SGP en uiteraard de SP (dit is dus de halve raad -1 zetel).

“Gezien het verloop van de vergadering adviseren wij het college dringend de portefeuille financiën te herverdelen"

Woensdag 4 december kregen we als gemeenteraad een raadsinformatiebrief (RIB). Hierin werd de herverdeling van portefeuilles aangekondigd. Ondanks dat we hebben meegegeven vooral de portefeuille financiën te herverdelen worden er allerlei portefeuilles herverdeeld, behalve financiën.

Het is tekenend voor de verhoudingen in het stadhuis.

Met deze handelswijze en denkwijze vanuit het college is meteen het probleem en de frustratie bloot komen te liggen. Wij, als oppositie worden niet gehoord, we worden genegeerd en niet serieus genomen. Niet door B&W en niet door de coalitiepartijen Stadsbelang, Democraten Gorinchem, PvdA en CDA.

We zijn getuige van een air en arrogantie waarmee er met de halve raad wordt omgegaan en daarmee indirect ook de helft van onze inwoners. Een flinke deuk in het vertrouwen in het college dat de SP toch al nauwelijks heeft.

Wij vinden dat draagvlak de sleutel is voor een goede democratie en goed beleid. Die draagvlak ontstaat pas wanneer de hele raad en daarmee alle inwoners serieus worden genomen (en dus niet met een raadsmeerderheid van de helft + 1).

Uiteindelijk gaat het om onze stad en inwoners

Statement burgemeester namens de raad

VVD VVD Gorinchem 29-11-2019 04:07

Namens de gehele raad heeft de burgemeester tijdens de raadsvergadering van 28 november een statement gemaakt.

Beste aanwezigen,

 

Vorige week werd onze stad opgeschrikt door beelden van de mishandeling van jongeren. Die kwamen bij heel Nederland in beeld.

Dat roept vragen op. Die kregen we dan ook, ook de leden van onze gemeenteraad, zowel van de pers als uit Den Haag.

 

Als voorzitter van de gemeenteraad van Gorinchem spreek ik namens de gehele raad onze afschuw en medeleven uit.

 

Als burgemeester heb ik nauw overleg met politie en justitie. Hierbij is ook gesproken over het lopende onderzoek en over de wens van de (ouders van de) slachtoffers en de scholen om rust te creëren. Daarom is er besloten tijdelijk niet te communiceren.

 

Dit besluit heb ik met de fractievoorzitters gedeeld. Zij zijn vorige week door mij geïnformeerd over de situatie en de gevolgen daarvan. Het is buitengewoon goed voor het verloop van het onderzoek geweest, dat eenieder zich aan deze afspraak heeft gehouden.

 

Ik hecht eraan dit hier te melden, omdat bij sommigen dit wellicht verbazing heeft opgewekt. Welnu, dit was zo afgesproken in het belang van de stad.

 

Uiteraard voelen we ons allen nauw betrokken bij alle gebeurtenissen en wat dit heeft losgemaakt in de samenleving.

Een evaluatie wordt besproken in een openbare raadsvergadering. Door het presidium zal hiervoor een datum bepaald worden. We gaan we met elkaar in gesprek over hetgeen er gebeurd is en de gevolgen daarvan.

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Helvetica; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1342208091 0 0 415 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:"Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;} @font-face {font-family:"Helvetica Neue"; panose-1:2 0 5 3 0 0 0 2 0 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-452984065 1342208475 16 0 1 0;} @font-face {font-family:"\@Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-134238209 -371195905 63 0 4129279 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Helvetica Neue"; mso-fareast-font-family:"Arial Unicode MS"; mso-bidi-font-family:"Arial Unicode MS"; color:black; border:none; mso-style-textoutline-type:none; mso-style-textoutline-outlinestyle-dpiwidth:0pt; mso-style-textoutline-outlinestyle-linecap:flat; mso-style-textoutline-outlinestyle-join:bevel; mso-style-textoutline-outlinestyle-pctmiterlimit:0%; mso-style-textoutline-outlinestyle-dash:solid; mso-style-textoutline-outlinestyle-align:center; mso-style-textoutline-outlinestyle-compound:simple;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-fareast-font-family:"Arial Unicode MS"; border:none;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:2.0cm 2.0cm 2.0cm 2.0cm; mso-header-margin:35.45pt; mso-footer-margin:42.5pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Dank u wel.

VVD Gorinchem over de stadsbegroting 2020

VVD VVD Gorinchem 24-11-2019 09:42

Kansen, vernieuwingen? De euro’s van Gorinchem.Begin november is de begroting voor 2020 door de raad behandeld. Het was zoeken naar de rode draad.... Waar zijn de vernieuwingen? Welke kansen zijn er? En hoe gaan we het financieren?

Elke euro die de gemeente uitgeeft is opgebracht door onze eigen inwoners. Geld opzij zetten, zonder dat er concrete plannen zijn, getuigt van weinig inzicht. Dit is niet hoe de gemeente met gemeenschapsgeld dient om te gaan.

Daarbij komt dat deze begroting niet sluitend is, dat betekent dat we in de rode cijfers komen. Reden voor een verzoek van de gehele oppositie aan de wethouder, om zijn portefeuille financiën over te dragen aan een andere wethouder.

We zijn blij dat onze motie over de aanleg van een glasvezelnetwerk in Gorinchem overtuigend is aangenomen. Een glasvezelnetwerk voor snel internet in Gorinchem maakt onze stad aantrekkelijker voor zowel inwoners als ondernemers. Ook onze motie over het ophalen van dode dieren door de dierenambulance in plaats van Waardlanden is aangenomen.

De bijdrage van onze fractie-voorzitter tijdens de begrotingsraad is te lezen in de onderstaande bijlage.

'Niet mopperen, maar meedoen' - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD Gorinchem 07-11-2019 21:12

'Niet mopperen, maar meedoen' - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken

‘Af en toe moet je je grenzen verleggen,’ zegt Charlotte Scholtens. Vrienden gaven haar het laatste zetje om de wereld van de politiek in te stappen. ‘Ik vind het best spannend.’

Er waren mensen in mijn omge­ving die zeiden: ‘Dat is wel iets voor jou.’ Maar ik leverde mijn bijdrage liever achter de schermen. Ik stond niet echt op de voorgrond, maar als je denkt dat het anders en beter kan, moet je niet aan de zijlijn blijven staan. Iedereen die moppert op de politiek, zou actief mee moeten doen. Dan bereik je veel meer.’

Spoorverbinding Breda - Utrecht

Charlotte zet haar sociale vaardigheden in. ‘Ik ben iemand die graag verbinding maakt met anderen en graag samenwerkt. Dat komt in de politiek goed van pas. Het is echt niet nodig om het over alles eens te zijn om te kunnen samenwerken. Een poosje geleden stond ik te blauwbekken bij de verkiezingskraam. Ik ben toen gaan buurten bij de SP en de VVD: ‘Kunnen we die verkiezingen niet in de zomer organiseren?’ Zo'n vraag breekt het ijs en helpt om elkaar wat beter te leren kennen.

Ze richt zich vooral op het thema ‘mobiliteit’. ‘Daarin gaat het ook over verbinding maken, maar dan letterlijk.’ Charlotte woont in Gorinchem, op de grens van drie provincies. ‘Er is nu een snelle busverbinding van Breda naar Utrecht, maar een nieuwe brug over de Merwede biedt kansen voor een spoorverbinding van zuid naar noord. Het is haar wel duidelijk dat het openbaar vervoer nog een stuk beter kan. ‘In de spits ben ik met de auto in anderhalf uur in Den Haag. Met de trein ben ik een uur en een kwartier kwijt, maar daar moet ik de wandeling van en naar het station nog bij optellen. Er moet geïnvesteerd worden in de reis van deur tot deur.’

Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast. Dat is Charlotte een doorn in het oog. ‘Mijn man werkt langs de A15. Om half vier 's middags komt daar de brigade van witte busjes langs. Het zijn de bouwvakkers die weer naar hun Brabantse thuis gaan na een klus in de Randstad. Er zitten toch ook aannemers in het westen van het land?’ Soms worden er bij grote projecten aannemers ingeschakeld die mee kunnen doen met een Europese aanbesteding. ‘Misschien moet er in de regels dan ook wel iets veranderen.

‘Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast, dat is Charlotte een doorn in het oog’

De hele dag is het druk op de A15. ‘Om vijf uur komen de leasebakken voorbij en de vrachtwagens komen het klokje rond langs. Het aantal files neemt of tijdens de schoolvakanties. ‘Op 23 januari was de eerste sneeuwdag. In het hele land stonden er files, maar niet op de A15. Mensen werkten massaal thuis. Er zijn dus blijkbaar oplossingen voor het fileprobleem. Een spreiding van de verkeersintensiteit over de hele dag betekent ook een verbetering van de luchtkwaliteit.’

Charlotte kan zomaar in de Provinciale Staten terechtkomen. Wanneer is haar missie daar geslaagd? ‘Als het landelijk gebied in onze provincie het gevoel krijgt dat het in het provinciehuis niet alleen om Rotterdam en Den Haag draait.

Charlotte: "Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland".

Het is belangrijk dat de mensen op het platteland ook in beeld zijn. Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland. Dat geeft ons meer het gevoel dat Zuid-Holland de provincie van ons allemaal is’.

ChristenUnie Zuid-Holland - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken.pdf

'Niet mopperen, maar meedoen' - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken

ChristenUnie ChristenUnie VVD Gorinchem 07-11-2019 21:12

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1272988/43688/charlotte Scholtens - de Vries.jpg‘Af en toe moet je je grenzen verleggen,’ zegt Charlotte Scholtens. Vrienden gaven haar het laatste zetje om de wereld van de politiek in te stappen. ‘Ik vind het best spannend.’ Er waren mensen in mijn omge­ving die zeiden: ‘Dat is wel iets voor jou.’ Maar ik leverde mijn bijdrage liever achter de schermen. Ik stond niet echt op de voorgrond, maar als je denkt dat het anders en beter kan, moet je niet aan de zijlijn blijven staan. Iedereen die moppert op de politiek, zou actief mee moeten doen. Dan bereik je veel meer.’

Spoorverbinding Breda - Utrecht

Charlotte zet haar sociale vaardigheden in. ‘Ik ben iemand die graag verbinding maakt met anderen en graag samenwerkt. Dat komt in de politiek goed van pas. Het is echt niet nodig om het over alles eens te zijn om te kunnen samenwerken. Een poosje geleden stond ik te blauwbekken bij de verkiezingskraam. Ik ben toen gaan buurten bij de SP en de VVD: ‘Kunnen we die verkiezingen niet in de zomer organiseren?’ Zo'n vraag breekt het ijs en helpt om elkaar wat beter te leren kennen.

Ze richt zich vooral op het thema ‘mobiliteit’. ‘Daarin gaat het ook over verbinding maken, maar dan letterlijk.’ Charlotte woont in Gorinchem, op de grens van drie provincies. ‘Er is nu een snelle busverbinding van Breda naar Utrecht, maar een nieuwe brug over de Merwede biedt kansen voor een spoorverbinding van zuid naar noord. Het is haar wel duidelijk dat het openbaar vervoer nog een stuk beter kan. ‘In de spits ben ik met de auto in anderhalf uur in Den Haag. Met de trein ben ik een uur en een kwartier kwijt, maar daar moet ik de wandeling van en naar het station nog bij optellen. Er moet geïnvesteerd worden in de reis van deur tot deur.’

Files

Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast. Dat is Charlotte een doorn in het oog. ‘Mijn man werkt langs de A15. Om half vier 's middags komt daar de brigade van witte busjes langs. Het zijn de bouwvakkers die weer naar hun Brabantse thuis gaan na een klus in de Randstad. Er zitten toch ook aannemers in het westen van het land?’ Soms worden er bij grote projecten aannemers ingeschakeld die mee kunnen doen met een Europese aanbesteding. ‘Misschien moet er in de regels dan ook wel iets veranderen.

‘Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast, dat is Charlotte een doorn in het oog’

De hele dag is het druk op de A15. ‘Om vijf uur komen de leasebakken voorbij en de vrachtwagens komen het klokje rond langs. Het aantal files neemt of tijdens de schoolvakanties. ‘Op 23 januari was de eerste sneeuwdag. In het hele land stonden er files, maar niet op de A15. Mensen werkten massaal thuis. Er zijn dus blijkbaar oplossingen voor het fileprobleem. Een spreiding van de verkeersintensiteit over de hele dag betekent ook een verbetering van de luchtkwaliteit.’

Stad en platteland

Charlotte kan zomaar in de Provinciale Staten terechtkomen. Wanneer is haar missie daar geslaagd? ‘Als het landelijk gebied in onze provincie het gevoel krijgt dat het in het provinciehuis niet alleen om Rotterdam en Den Haag draait.

Charlotte: "Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland".

Het is belangrijk dat de mensen op het platteland ook in beeld zijn. Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland. Dat geeft ons meer het gevoel dat Zuid-Holland de provincie van ons allemaal is’.

Begroting 2020

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP VVD ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:11

De begroting 2020 lijkt qua stijl veel op het coalitieakkoord: veel gepraat, maar weinig wol. Er wordt veel geld geclaimd, waar weinig concrete plannen tegenover staan. Veel is ook gerecycled: mobiliteitsvisie, de subsidioloog, de veerdienst allemaal al in 2018 beloofd. Verder wordt er veel ‘samen met inwoners’ gedaan, het ‘contact met inwoners en actief verbinding met de wijkpartners’ gezocht, maar veel concreter dan onderzoeken, aanscherpen of evalueren wordt het niet. De topprioriteiten, prioriteiten en aandachtspunten zijn na bijna 2 jaar uitgesleten termen en Visie van de stad lijkt ver weg.

Financiën

Een begroting terwijl er sprake is van afkoeling van de economie, stikstof en Pfas: de BV Nederland lijkt op slot te raken. Voor Gorinchem is uitstel van de ontwikkeling van Groote Haar helaas realistisch en we zijn verbaasd dat dit risico als zeer laag ingeschat wordt. De coalitie gaat naar ons idee van zeer scherp aan de wind naar onverantwoord scherp aan de wind varen:

0% investeringsruimte tot 2023

ondanks dalende baten worden forse meerjarenclaims ingeboekt: 7 miljoen DND, 15 miljoen scholencampus en 5 miljoen veerboten

onze schuld per inwoner, onder het vorige college afgebouwd van € 4400,- naar 3900,- wordt weer naar grote hoogte opgestuwd: 4600 euro terwijl het landelijk gemiddelde op 2500 euro ligt. Het beleid om meer met eigen middelen te realiseren is losgelaten en dit legt een zware hypotheek op de toekomst. Dat in de Kbg Fin gesproken gaat worden over het evt. inzetten van Eneco-opbrengsten voor de schulden lijkt een doekje voor het bloeden.

Eenmalige risico’s kunnen worden opgevangen door de algemene reserve, maar wat als de uitgaven structureel gaan stijgen of de inkomsten gaan dalen: minder legesopbrengsten of korting op het gemeentefonds. Willen we onze inwoners dan direct met de gevolgen confronteren:stijgende OZB-aanslagen of bezuinigingen? Wij hebben met de PPN het college het vertrouwen willen geven een verantwoorde begroting op te stellen, maar zien nu dat nieuwe structurele tegenvallers niet op te vangen zijn en de enorme uitgaven ons de komende 20 jaar vastzetten. Dat er een advies ligt om de raad beter te informeren (kbg fin van 4 nov) stelt ons nog niet gerust en is een gele kaart voor het college. Het meerjarig perspectief lijkt niet sluitend en dat baart ons zorgen. Motie: Stel scenario’s op (zie bijlage onderaan de pagina), waarin we het college vragen om keuzeopties in het geval dat.

Mobiliteit en bereikbaarheid

Er zijn op dit programma nauwelijks ambities, die ons gerust stellen. Ondanks alle mooie woorden over topprioriteit, lijkt het bij bamboeborden te blijven. De geconstateerde oost-west problematiek vraagt om een gedurfd plan voor fietsmobiliteit. Zoals in Zwolle, met een oude binnenstad zoals wij ook hebben, waar fietser en wandelaar uitgangspunt zijn gemaakt: een goede en snelle fiets-infrastructuur werpt daar vruchten af voor mobiliteit en bereikbaarheid, maar ook voor de economie.

In het persbericht over de proef met het doseerlicht wordt wel aangegeven welke omleidingsroutes niet gewenst zijn (Concordiabrug naar Avelingen en Paardenwater, Heerenlaantje en Westwagenstraat), maar niet welke dan wel: de ChristenUnie-SGP stelt al langer voor om het autoverkeer om de binnenstad heen te leiden door slimme verbindingen aan te gaan: rondweg Noord ligt er al voor een groot deel. Mag deze wethouder in 2020 geld claimen? Dan graag hiervoor! Verder: ga parkeerterreinen buiten de stad benutten voor park&ride en zorg voor het opwaarderen van de carpoolplaatsen. Dit zijn nu een soort zompige crossterreinen, waar je ’s avonds liever niet alleen bent.

Onderwijs

Wethouder van Doesburg is aan de beurt om een groot bedrag vragen en wel voor een beroepen en innovatiecampus. Maar we gaan precies hetzelfde doen als in Drechtsteden met de RBIC. Doen we dat samen met Drechtsteden of niet en wat betekent dit voor de Gorcumse kansen.

Voor het technasium Fortes wordt dan weer een ander traject gevolgd, wat 1,5 miljoen gaat kosten. Welke relatie dit heeft met het leerpark is onduidelijk.

In februari van dit jaar heeft ook Gorinchem het Taalpact ondertekend om laaggeletterdheid te bestrijden. Ik heb toen met de wethouder afgesproken later terug te komen op de gemeentelijke website in begrijpelijke taal. Dus bij deze: hoe staat het daarmee?

Sociaal Domein

Twee grote onzekerheden:

uitvoering participatiewet en BUIG (budget uitkeringen)

Uitvoering Jeugdwet

Gorinchem heeft kunnen profiteren van een reserve, maar dat gaat knellen. Het lijkt onze fractie wijs te blijven investeren op preventie. Bij de DG&J zien we nog steeds te weinig grip en met een woud aan instellingen en behandelaars is sturing haast onmogelijk.

De aangekondigde Omdenknotitie biedt niet veel nieuws: al 4 jaar is het streven de kosten af te laten nemen, ook in de Knoppennotitie werd dat beoogd, maar de kosten nemen elk jaar toe! Het college meldt, dat alle huisartsen gebruik maken van de Jeugd-GGZ expertise, maar dit is dure generalistische basiszorg. Wij pleitten met onze motie juist voor brede uitrol POH-GGZ jeugd, die elders 50% minder verwijzingen oplevert. Wat is daar tot nu toe mee gedaan?

We zien verder genoeg gespreksstof voor het overleg Sociaal domein: de samenwerking, afstemming en coördinatie binnen dit domein, respijtzorg en voorkomen overbelasting mantelzorgers en de decentralisatie Beschermd Wonen.

Wij willen aandacht vragen voor de schuldenproblematiek en vooral voor snel en preventief handelen. De lichtste vorm van budgethulp wordt niet vergoed, wat een drempel kan opwerpen, met risico op grotere problemen. Wij zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn drempels weg te nemen: Motie: Voorkomen is beter (zie bijlage onderaan de pagina).

We zitten onder de norm voor wijkagenten, terwijl er signalen zijn dat de handhaving te wensen over laat: Ziet het college voldoende aanleiding om het op de agenda te zetten bij het Regionaal Veiligheidsoverleg en te gaan lobbyen voor meer wijkagenten. In sommige gemeenten wordt geëxperimenteerd met de inzet van wijk BOA’s: ziet het college iets in dit idee?

Dan de Gorcumse mogelijk- makers: de folder deed ons geloven dat iedere medewerker een Gorcumse mogelijkmaker kan worden mits het juiste traject van opleiding e.d gevolgd zou worden, maar de operatie MENS kost over 2 jaar 1,5 miljoen euro. De beantwoording geeft aan dat de FV’s 1x per jaar worden bijgepraat, wanneer was dat?

Op onze vraag wat de ruimtecoaches gaan doen, was het antwoord: een begrip dat in het coalitieakkoord is opgenomen om de dienstverlening aan de samenleving te verbeteren. Tja….dan weten we nog niks.

Speelruimteplan

Positief dat er speeltoestellen voor kinderen met een handicap worden neergezet, maar het blijkt dat deze kinderen vaak erg eenzaam zijn door hun geïsoleerde bestaan. Wat is er mogelijk om dit te doorbreken?

Digtalisering

de dienstverlening wordt verregaand gedigitaliseerd, maar steeds meer mensen hebben moeite met de complexiteit van de samenleving. De nationale ombudsman heeft onlangs gepleit voor een laagdrempelig fysiek loket in elke gemeente waar inwoners met al hun vragen terecht kunnen en ze verder geholpen worden. Hoe staat het college tegenover dit pleidooi?

Gorinchem inspireert

Gorkum Beweegt voor cultuureducatie en participatie. Alles voor het geluk van de Gorcummers. Gaat het college dit ook meten? Want wij zijn reuze benieuwd of onze inwoners de komende jaren nu ook echt gelukkiger worden en waarvan dan precies.

Uit onderzoek blijkt, dat cultuur het meeste bijdraagt aan het geluk van mensen, als ze het zelf beoefenen. Dat betekent prioriteit voor amateurkunst.

Dit brengt ons bij het cultuurfonds, door de VVD bij de PPN geopperd en waar een aantal partijen en de wethouder positief over waren. Wij vinden het een interessant idee: dan hoeven partijen in ieder geval niet meer voor losse cultuurinitiatieven moties en amendementen in te gaan dienen, maar kan verwezen worden naar het fonds, dat onafhankelijk en vanuit een goed omschreven kader kan toebedelen, wellicht zelfs door de cultuursector zelf beheerd. N.a.v de berichtgeving over geld voor IFFG kregen we een noodkreet binnen van de Gorcumse uitdaging, die blijkbaar niks meer krijgt. Welke overwegingen heeft het college daarbij gehad?

Wat betreft het restafval lijkt de dalende tendens gestopt te zijn. In hoeverre is de landelijke streefnorm van 100 kg restafval per inwoner realistisch en welke stappen overweegt het college om daar in de buurt te gaan komen? In Horst aan de Maas is er per inwoner slechts 23 kilo restafval. Het kan dus wel! Wij willen in ieder geval zo min mogelijk verspilling en afval vandaar de motie Reclamefolders? Nee tenzij (zie bijlage onderaan de pagina).

In het kader van operatie Steenbreek en het vergroten van de biodiversiteit wordt de tuin achter het stadhuis aangepakt. Wij vinden dit niet de juiste prioriteit en voelen er veel meer voor de binnenstad te vergroenen met zgn boombakken en evt.banken die uitnodigen bij dat groen ook wat te verpozen. Motie: Vergroen de Binnenstad (zie bijlage onderaan de pagina).

Over verfraaiing gesproken: wij begrijpen dat de verbeelding van de industriële historie in de plannen voor de Lingeoevers is meegenomen en dat vinden we mooi. Tegelijk is er nog meer historie op dat gebied, die in en om de stad verbeelding verdient. Graag horen we of u dat ook vindt.

Tot slot

We zijn als oppositiepartij kritisch en zo hoort dat ook: juist door de tegenspraak van de oppositie worden plannen scherper, beter en concreter. We hopen dat vandaag inderdaad meer zal zijn dan een opvoering waarvan de afloop al vaststaat en de raad in de breedte betrokken wordt.

We wensen college, organisatie en raad daarbij Gods wijsheid en zegen toe.

Motie - Scenario's behoud sluitende begroting.pdf

Motie - Vergroen de binnenstad.pdf

SP lijsttrekker Lies van Aelst bij de NOS over de Statenverkiezingen

SP SP VVD Partij voor de Vrijheid Gorinchem 05-03-2019 15:25

Aanstaande maandag 11 maart gaat Lies van Aelst als lijsttrekker van de SP in Zuid-Holland bij de NOS in debat met de lijsttrekkers van VVD, Denk en PVV over het belangrijke thema mobiliteit. Wat de SP betreft moet er fors meer geld naar het OV, dat moet goedkoper, tot later rijden en op meer plekken komen. Daarnaast zijn er veel files op te lossen door meer vrachtvervoer over het water te doen, de waterwegen liggen er, laten we ze ook gebruiken! Ook in fietspaden en knelpunten op wegen moet geïnvesteerd worden. 

Tijd uitzending: 11 maart, 20.56-21.54 op NPO2  

Algemene beschouwingen begroting & Motie Kinderpardon | Gorinchem

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD ChristenUnie Gorinchem 12-11-2018 00:00

Slechts 7 weken na de perspectiefnota behandelde de raad de begroting. Het werden niet de meest spannende algemene beschouwingen ooit, omdat het een beetje onzinnig is, om hetzelfde allemaal nog een keer te zeggen. GroenLinks sprak in onze algemene beschouwingen wel de zorgen uit over het financiële (risicovolle) beleid van de coalitie. 

Tijdens de algemene beschouwingen dienden we, samen met de ChristenUnie/SGP ook een motie in, die oproept om Gorinchem 'Kinderpardongemeente' te maken. Deze gemeenten roepen het kabinet op om de 400 kinderen die wel geworteld zijn in Nederland maar door bureaucratische redenen buiten het kinderpardon vallen als nog een verblijfsvergunning te geven. Deze motie werd breed gesteund (alleen VVD en Stadsbelang waren tegen.)

Algemene beschouwingen GroenLinks – Begroting 2019

Voorzitter, Slechts 7 weken na de perspectiefnota behandelen we vanavond de begroting. Het zal u niet verbazen dat GroenLinks dan ook geconstateerd heeft dat vrijwel de gehele perspectiefnota één op één is verwerkt tot een begroting. We hadden eerlijk gezegd ook niet iets anders verwacht.

Het is jammer dat het in de haast niet gelukt is om iets zinnigs op te schrijven bij de reguliere taken. Hoewel dit een groot deel van onze begroting vormt en het dus helemaal niet gek is, om hierop ook te sturen en te controleren, presenteert het college ons een lijstje met open deuren en clichés. “We voeren het beleid uit.” of “We verzorgen en bekostigen het leerlingenvervoer”. Een verbeterpuntje, zullen we maar zeggen.

Ondanks dat de begroting veel lijkt op de perspectiefnota, is er wel wat te zeggen over de financiële gevolgen van deze begroting, want intussen is er de Septembercirculaire gekomen en die is toch gevoelig tegengevallen. Met als gevolg dat de meerjarig sluitende begroting van de PPN ineens flinke negatieven laat zien in de begroting. Het is wel schokkend dat het dit college lukt om dit binnen een jaar voor elkaar te krijgen. De manier waarop het college voorstelt de tekorten te dekken, baart ons zorgen. Met het virtuele resultaat van 2019 en met gelden vanuit het IBP. Maar of we het resultaat in 2019 halen is natuurlijk nog maar de vraag. Net als dat je de vraag kunt stellen of de IBP gelden wel bedoeld zijn om gaten in je begroting af te dekken. En zelfs al zou het allemaal uitpakken zoals het college het nu hoopt, dan nog is het resultaat meerjarig €0. Eén tegenvaller van een paar ton en we hebben een probleem. Waarom neemt het college deze risico’s met zulke kleine marges en forse onzekerheden?

Een zo’n tegenvaller hebben we onlangs al te verduren gekregen, toen bleek dat er niemand onze elektrische veerboten wil bouwen. Hoe kan dit? Wat is er mis gegaan? Hoe groot schat het college de kans dat dit (negatieve) financiële gevolgen heeft? En gaan we door met onze ambities als het gaat om het elektrificeren van veerdienst? Redden we 2020 nog?

Een ander punt van zorg, dat GroenLinks uit deze begroting meeneemt gaat over de stadspromotie. Of eigenlijk beter gezegd: het verdwijnen daarvan. Als wij alles lezen dat over stadspromotie gaat, dan zien we dat de term citymarketing, oftewel stadspromotie, langzamerhand wordt vervangen door citymaking, oftewel stadsontwikkeling. Dat verbaast ons, voorzitter. We hebben bij de PPN nog gevraagd naar de evaluatie van Gorinchem Citymarketing, omdat het college daar nog het budget wilde continueren. Die was er niet. En nu ineens, zonder evaluatie én zonder raadsbesluit, lijkt het college hier stilzwijgend ineens het roet om te gooien, de citymarketing vaarwel te zeggen en de citymaking centraal te stellen. Graag hierover uitleg van het college. Waar komt dit ineens vandaan?

GroenLinks is blij te zien dat het college ook over het stadspodium/cultuurhuis/Vijfzinnen/NieuweDoelen/Theaterdossier wat verder heeft doorgedacht na de perspectiefnota. Maar, we waren niet zo onder de indruk van resultaat van die gedachten. Er wordt veel op één hoop geveegd, waarbij een theater en de sociaal-culturele voorzieningen eigenlijk als hetzelfde soort voorziening behandeld wordt. Wat GroenLinks betreft is er toch wel degelijk een verschil tussen een theater en een buurthuis of bijvoorbeeld een speeltuinvoorziening. We zijn geïntrigeerd door de zin: “mocht uit de participatie naar voren komen dat een multifunctioneel Cultuurhuis in de stad gewenst is…”. Ten eerste komt dat volgens ons nooit uit een ongestuurde, open participatie en ten tweede is het vreemd dat er al wel vast een uitwerking voor deze, en ook alleen deze, uitkomst is bedacht. Het lijkt wel alsof het college al vast voorsorteert op wat de stad vindt. Aangezien GroenLinks voorstander is van een buurthuis in elke wijk, willen wij het college vragen om dit punt nog eens ernstig te heroverwegen. Natuurlijk, een theater met een groot podium is ideaal voor een bepaald soort sociaal-culturele activiteiten, maar er zijn ook heel veel van dat soort activiteiten, die gewoon in een buurthuis, dicht bij de mensen thuis in hun eigen wijk moeten worden georganiseerd. We zijn benieuwd hoe het college en andere fracties hier tegenover staan.

Er gebeurt veel op het gebied van mobiliteit: we zijn blij met de proef met een betaalde fietsenstalling en de -hoe wel wat karige- investering in fietsparkeren op straat. Ook zijn we blij dat er eindelijk een integraal mobiliteitsplan komt. Hoewel…integraal… het college vindt het wel nodig om een niet-file-oplossend plan voor de Banneweg eruit te halen. Dat vinden wij onlogisch en daarom steunen wij het amendement dat D66 heeft ingediend. Het is opvallend dat, met uitzondering van de fiets, nergens gerept wordt over duurzame mobiliteit zoals openbaar vervoer, elektrisch rijden (ook niet bij onze eigen voorbeeldfunctie…) of deelauto’s, ja voorzitter, zelfs de voetganger wordt niet genoemd. Blijkbaar heeft het college andere prioriteiten. Een andere vraag over mobiliteit: waarom is station Papland achteruit geschoven naar 2022?

Natuurlijk van GroenLinks nog enkele opmerkingen over duurzaamheid: Hoe staat het eigenlijk met de overeenkomst voor de windmolens? Op de site van de Knotwilg lijkt alsof dat al rond is, maar in de begroting lezen we wat anders. Er wordt verder gelukkig veel gedaan aan duurzaamheid, zoals biodiversiteit, duurzame energie en we zijn blij te zien dat er vorm wordt gegeven aan het kenniscentrum duurzaamheid en klimaat. Het idee van een modelwoning spreekt ons erg aan. Wat we echt missen is het stukje klimaat. Een belangrijk aspect daarvan is de klimaatadaptatie: hoe weren we ons tegen de uitdagingen van het veranderende klimaat. Hoe gaat het college klimaatadaptatie meenemen in het beleid?

Tot slot, voorzitter, nog een motie van onze fractie, die niet zoveel met de begroting te maken heeft, maar wel met fatsoen en medemenselijkheid. Zoals u weet zijn er 400 in Nederland gewortelde kinderen die, ondanks dat ze wel onder het kinderpardon zouden vallen, vanwege strikte toepassing van regels toch dreigen te worden uitgezet. Omdat wij van mening zijn dat minderjarige kinderen die al langer dan vijf jaar in Nederland wonen hier geworteld zijn en dus hier moeten kunnen blijven, zou GroenLinks het een goed signaal vinden als Gorinchem zich aansluit bij de inmiddels 76 zogenaamde kinderpardongemeenten. Deze gemeenten spreken naar de regering uit dat zijn staan voor een permanent en duurzame oplossing voor gewortelde kinderen moet komen. Daarom hebben wij een motie gemaakt.

Voorzitter, tot zover onze eerste termijn.

Lijstrekkersdebat. Na de verkiezing....

SP SP VVD PvdA Gorinchem 14-03-2018 18:21

"Na de verkiezing. We krijgen waarschijnlijk een lastige uitslag. En laten we dan in Gorinchem eens iets heel anders doen. Laten we dan eens proberen te gaan voor een raadsbrede coalitie waarin iedereen een inbreng kan hebben en waarin je met elkaar kunt kijken wat je gemeen hebt en waaraan je met elkaar aan gaat werken En voor de rest gewoon een meerderheid zoeken voor de dingen die je ook wilt doen. We gaan het eens een keertje anders doen".

 

Bovenstaande uitspraak werd na het lijsttrekkersdebat gedaan door Eva Dansen. En dat was voor velen toch de uitspraak van de avond. We wachten de reacties van de politici af.

 

Op 13 maart 2018 vond het traditionele lijsttrekkersdebat in Gorinchem zoals vanouds plaats in de Nieuwe Doelen (vanaf nu DND). DND zou ook vanavond onderwerp van gesprek zijn, maar voorlopig kon het debat er onder goede omstandigheden worden gehouden. Onder leiding van Jos Huibers en Jan Ottevanger en muzikaal omlijst door de Aimabale Schoften werd het een gezellige avond. Geen avond met keiharde aanvaringen zoals 4 jaar geleden tussen Klink (verdwenen) en Van Zanten (nog steeds volop aanwezig). Maar de SP zou de SP niet zijn als ze toch een aantal bij naam te noemen zaken heeft waargenomen.

 

De avond begon met een voorstelrondje van 1 minuut per persoon en daarna in wisselende samenstelling discussie over door de gespreksleiders (en bij de deelnemers al bekend zijnde) ingebrachte stellingen. Daarna was het wederom een minuut per persoon een afsluitend woord over waarom wij op die partij zouden moesten stemmen en hoe zij de samenwerking na de verkiezingen zagen.

 

Ik wil voorzover er over de diverse personen of partijen iets zinnigs te melden is ze hier noemen. De diverse personen behoeven zich niet, maar kunnen zich natuurlijk wel, aangevallen te voelen. Dit verslag is tenslotte geschreven vanuit een linkse kijk op de zaken, en .... fouten voorbehouden.

 

Onze SP wethouder Eva Dansen was in de kennismakingsminuut duidelijk. De SP komt op voor iedereen die dat nodig heeft. De SP wil betaalbare huur- en koopwoningen voor jongeren en ouderen. De woningen zouden ook allemaal duurzaam moeten zijn, dit omdat de energiekosten een groot gedeelte van de maandelijkse kosten bedragen. De SP staat ook voor in iedere wijk een buurthuis (of hoe we het ook noemen b.v. brede school), de SP staat voor goede zorg in de buurt. De SP wil ook zorgen dat er in iedere wijk bepaalde zaken die de sfeer in de wijk bepalen aanwezig zijn, denk dan aan een pinautomaat en winkels. Later in het debat werd ingegaan op een aantal zaken zoals betaalbaar wonen. Eigenlijk is iedere partij daar wel voor.  Andere partijen wijzen op jongeren en de vraag naar woningen als er veel (HBO) studenten in Gorinchem komen te wonen. Ook het levensbestendig maken van woningen en het bouwen van levensbestendige woningen is voor veel partijen noodzakelijk. Ook middelduur heeft prioriteit. Door Eva werd nog gewezen op het vertrek van de directeur van  Poort6 die zelfs nog de moeite nam om de woonvisie in Gorinchem tegen te houden.

 

Eva nam het ook op voor cultuur in Gorinchem en werd erop aangesproken dat er in Gorinchem kaalslag was geweest onder het huidige college. De muziekschool, Pogo en DND werden genoemd als voorbeelden van kaalslag door b.v. Dhr. Van Zanten van SB. Dat mag hij natuurlijk vinden alleen dan wel alles noemen graag. Twee jaar geleden was hij nog eerlijk. Nu zat dhr. Van Zanten toch te zwartepieten. Ook Dhr. Oostrum, toen wethouder, was zich van geen kwaad bewust. “Ik was slechts wethouder van Sport” ik ging niet over DND dat was de wethouder van de VVD die financien deed aldus Oostrum. Ook Dhr. Schefferlie drukte zich (komt niet vaak voor) toen het ging over verantwoordelijk zijn. Al met al. Alle partijen stemden in met deze bezuiniging op DND.

 

Dus niet een ander de schuld proberen te geven !!

 

Voor alle duidelijkheid hier de link naar het interview met Dhr. Van Zanten die dit waarschijnlijk vergeten was. Hoe het nu verder moet met DND is nog niet besloten. Een grondige verbouwing die meerdere miljoenen kost en een weer grootse DND is de wens van o.a. SB en Gorcum actief. Andere partijen zijn niet tegen het min of meer terugkeren van DND is een bepaalde vorm, maar hebben het over een “normale “DND voor Gorinchem en geen DND die alle grote gezelschappen kan ontvangen. We hebben tenslotte toch een regiofunctie aldus velen.

 

Nu we het toch hebben over regiofunctie. Iedereen vindt dat Gorinchem een regiofunctie heeft maar dat Gorinchem in de nabije toekomst de kleinste gemeente is en omringd wordt door gemeenten die stuk voor stuk groter zijn dan Gorinchem. Dat gaat problemen opleveren. Door de landelijke partijen werd hierop terecht ingehaakt. “wij hebben contacten in de provincie en bij het landelijk bestuur en weten waar de geldpotten staan” de lokalen hebben dat niet.

 

Want het blijkt dat lokaal in is in Gorinchem onder de volksvertegenwoordigers in spe. De PvdA in Gorinchem is een lokale PvdA aldus hun lijstrekker, de VVD is lokaal liberaal aldus hun lijsttrekker, Democraten Gorinchem is een beweging die is opgezet uit o.a. vertegenwoordigers van de landelijke PvdA maar is lokaal en heeft voelhoorns aldus hun lijsttrekker. Dan zijn er nog 2 lokale partijen te weten Gorcum Actief die sinds 4 jaar in de gemeenteraad aanwezig en de oudste lokale partij SB.

 

De overige partijen waaronder de SP zijn dan nog de verdere landelijke partijen. Partijen die of u het er mee eens bent of niet, staan voor hun zaak. De SP heeft al jaren vele voelhoorns in Gorinchem en handelt daar ook naar. En daar zijn we trots op. En als we landelijk of provinciaal hulp nodig hebben dan vragen we daar ook om.

 

 

 

 

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.