Nieuws van D66 over PvdA inzichtelijk

4 documenten

Waarom D66 voor het vrijhandelsverdrag met Canada is

D66 D66 PvdA Nederland 12-02-2020 12:45

Waarom D66 voor het vrijhandelsverdrag met Canada is

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het handelsverdrag tussen Canada en de Europese Unie (CETA). D66 stemt met overtuiging voor het vrijhandelsverdrag met onze progressieve bondgenoot Canada. Waarom? Omdat het kansen biedt voor onze ondernemers, we met Canada onze macht tegen China en Rusland vergroten én omdat we samen kunnen strijden voor het klimaat, milieu en mensenrechten.

CETA is een vrijhandelsverdrag tussen Canada en de EU. Canada en de EU begonnen in 2009 met onderhandelen voor een handelsverdrag. In 2013 bereikten ze akkoord op hoofdlijnen, waarna het vrijhandelsverdrag op 21 september 2017 in werking trad. Dankzij het verdrag handelen we al meer dan twee jaar vrijer en intensiever met Canada. De handel met Canada is daardoor ook al enorm gegroeid! Maar ook werken we sindsdien samen aan verbetering van dierenwelzijn en rechten voor werknemers. Met resultaat. Het hele akkoord treedt in werking als alle EU-lidstaten het hebben goedgekeurd. Het Nederlandse parlement buigt zich nu over het verdrag.

Het is goed voor Europa, Nederland en Nederlanders

Het verdrag tussen de EU en Canada is goed voor werknemers, consumenten en ondernemers. Bedrijven krijgen toegang tot een markt van 35 miljoen mensen. Consumenten hebben meer te kiezen tegen een lagere prijs. CETA is al twee jaar in werking en het levert ons veel op: Canada is één van de grootste investeerders in Nederland. Het loopt op tot ruim 3 miljard euro. Er zijn zo’n 2.000 Canadese bedrijven in Nederland gevestigd, goed voor 6.500 banen!

Het is goed voor onze plek in de wereld

Canada en de Europese Unie zijn al jaren bondgenoten. Sterker, Canada heeft ons bevrijd van de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Overal in Europa liggen Canadese soldaten begraven die zijn gesneuveld voor onze vrijheid en veiligheid. Dat zorgt voor een diepe band tussen Europa en Canada.

Daarbij zijn het stormachtige tijden. China en de VS voeren handelsoorlogen. China, een land met flink lagere milieu- en dierenwelzijnsstandaarden, wordt steeds dominanter. Het aantal gelijkgezinde bondgenoten om mee samen te werken is schaars. Het Canada van de progressieve premier Trudeau ís zo’n bondgenoot. Met dit handelsakkoord vergroten we onze gezamenlijke macht tegen China of Rusland en bieden tegenwicht tegen populistische leiders.

Samen strijden voor het klimaat, milieu en mensenrechten

Samen met onze progressieve en democratische partner Canada strijden we voor het klimaat, milieu en mensenrechten. Met dit akkoord zetten wij internationale standaarden voor duurzaamheid, mensenrechten en voedselveiligheid. Wij bepalen de eisen, niet grootmachten als China en Rusland. Landen die het heel wat minder hoog op hebben met deze waarden.

En ja, de standaarden van dierenwelzijn zijn in Canada lager dan in Nederland. Toch komt er geen vlees ons land in niet voldoet aan onze eisen. Dus geen chloorkippen of steroïde speklappen. Dat zijn spookverhalen. De hoge Europese standaarden zijn er ook voor Canadese producten. Bovendien zien we dat Canada al verbeteringen doorvoert op dierenwelzijn.

Wat betekent het verdrag voor onze ondernemers?

Het handelsverdrag biedt een grote kans voor ondernemers. Zij hebben baat bij zakendoen zonder hindernissen, maar mét onze Europese voorwaarden voor duurzaamheid en dierenwelzijn. Daar profiteren niet alleen grote bedrijven van, maar juist ook kleine ondernemers en mensen die een baan zoeken.

Wat betekent het verdrag voor onze boeren?

De bloembedrijven en zuivelindustrie gaan er juist op vooruit want handeldrijven wordt voor hen makkelijker. Onze Gouda kaas krijgt bijvoorbeeld een speciale geografische aanduiding, zodat dit product nog beter wordt beschermd. Een kwart van onze landbouwproductie wordt buiten de EU afgezet. Dat is juist dankzij handelsakkoorden. Sinds de twee jaar dat het verdrag in werking is, zien we enorme groei in de handel met Canada. Het bewijs dat een vrijhandelsverdrag werkt.

Wat betekent het verdrag voor ons voedsel?

Chloorkippen. Steroïde speklappen. Er doen zich veel spookverhalen de ronde. Onterecht, want de hoge Europese standaarden blijven bestaan. Ook voor Canadese producten. Hormoonvlees komt de EU dus absoluut niet in. Daarnaast is het vrijhandelsverdrag met Canada al twee jaar in werking en is er nog geen enkele melding van Canadese chloorkippen die in de schappen liggen.

Wat betekent het verdrag voor dierenwelzijn?

De dierenwelzijnsstandaarden kun je met dit verdrag niet afspreken. Wél afdwingen. De standaarden liggen in Nederland hoger dan in Canada. Dat blijft dus zo. Als Canada naar Nederland wil exporteren, zullen zij hun standaarden dus moeten verhogen. D66 kiest er daarom voor om met gelijkgezinde landen als Canada om tafel te gaan en zo de standaarden daar omhoog te krijgen. Zo heeft Canada recent wetgeving over transport van dieren aangepast, om de omstandigheden voor dieren te verbeteren. Door een vrijhandelsverdrag kunnen we dus wel praten over dierenwelzijn met Canada en hogere eisen stellen. Met resultaat.

De investeringsbescherming (ICS)

Als het over het handelsverdrag gaat, gaat het ook vaak over het Investment Court System. Ondernemen over de grens brengt namelijk risico’s met zich mee. De overheid moet ondernemers tegen willekeur beschermen. De vergunning van een caféhouder kan bijvoorbeeld niet zomaar worden ingetrokken, omdat de gemeente op die plek iets anders wil. Maar het is voor een Nederlandse ondernemer over de grens een stuk lastiger om je recht te halen, als zoiets gebeurt.

Daarom introduceert dit vrijhandelsverdrag het ICS, waarbij onafhankelijke rechters bij dit soort zaken kunnen rechtspreken. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de overheid altijd wetten mag maken en beleid wijzigen voor zaken als het klimaat, milieu, volksgezondheid en openbare veiligheid. Dan kunnen bedrijven geen claims indienen. Overigens is Nederland nog nooit succesvol door een bedrijf aangeklaagd.

Wat D66 betreft komt er een wereldwijd systeem waar onafhankelijke rechters recht spreken over dit soort zaken. Daar is echter niet voldoende wereldwijde steun voor, maar zoals oud-Minister Ploumen (PvdA) bij ondertekening van het verdrag stelde, is dit verdrag met Canada een eerste stap in die richting. Het is goed dat de Europese Unie en Canada ook op dit punt nu vooroplopen, zodat ondernemers op onafhankelijke en transparante wijze hun recht kunnen halen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 pleit voor aanmelden wietproef

D66 D66 GroenLinks VVD Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam 17-04-2019 14:33

Burgemeester Aboutaleb moet Rotterdam aanmelden als stad voor de landelijke wietproef, of hij dat nu wil of niet. Dat vindt D66-raadslid Elene Walgenbach. Ze stelde hierover schriftelijke vragen aan de burgemeester waarin ze oproept Rotterdam aan te melden voor de proef, waarvoor deze week de voorwaarden bekend zijn gemaakt.

Voorwaarden 

Afgelopen week is het ontwerpbesluit voor de inrichting van het ‘Experiment gesloten coffeeshopketen’ naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Daarin staan de regels waaraan deelnemende partijen, zoals coffeeshophouders, telers en gemeenten, moeten voldoen.

Enkele voorwaarden zijn dat alle coffeeshops in de deelnemende gemeenten mee moeten doen aan het experiment, om het experiment goed te kunnen meten. Daarnaast moeten de coffeeshops en de aangewezen telers een sluitende en transparante administratie bijhouden. Het aanbod en de prijs moet straks worden bepaald door de markt.

Vanaf 23 april 2019 kunnen burgemeesters aangeven of ze interesse hebben om mee te doen aan het experiment. De verwachting is dat later dit jaar een besluit wordt genomen over welke gemeenten deelnemen.

Niet haalbaar

Burgemeester Aboutaleb liep vast op de zaken vooruit door in een interview met NU.nl aan te geven dat de wietproef in Rotterdam “‘m niet gaat worden”. Hij vindt het een irreële voorwaarde dat alle coffeeshops mee moeten doen om in aanmerking te komen voor de wielproef en denkt daarom dat de proef geen kans van slagen heeft in Rotterdam of andere grote steden.

“En dat terwijl er een breed aangenomen motie ligt waarin de oproep staat om ons aan te melden” verzuchtte Elene eerder in De Telegraaf. Ze doelt daarmee op de motie ‘Vertrouwen in een werkbaar coffeeshopbeleid’ van Robin de Roon, die met gesteund werd door de PvdA, GroenLinks, de SP, de VVD en de Partij voor de Dieren.

Politiecapaciteit

Door het scheve softdrugsbeleid van de afgelopen decennia vindt wietteelt nu noodgedwongen plaats in de illegaliteit. Het gebrek aan toezicht kan leiden tot gevaarlijke situaties: niet zelden veroorzaken wietplantages brand in woonhuizen en appartementencomplexen. De gedoogconstructie kost bovendien veel politiecapaciteit.

Elene ziet de proef met gemeentewiet dan ook juist als een kans: “Dit heeft potentie. Het zorgt er voor dat politiecapaciteit vrijkomt voor andere zaken.” Hetgeen volgens de burgemeester vaak een struikelblok is voor experimenten met bijvoorbeeld horeca.

In de schriftelijke vragen die Elene indiende vraagt ze aan de burgemeester hoe hij aankijkt tegen de overige voorwaarden en of hij nog steeds voornemens is om Rotterdam aan te melden voor deze proef. In geval het antwoord nee is, wil ze graag weten wat daar precies de redenen van zijn.

Het bericht D66 pleit voor aanmelden wietproef verscheen eerst op Rotterdam.

D66 Leiderdorp bundelt de krachten ...

D66 D66 GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA Leiderdorp 26-05-2018 17:24

D66 Leiderdorp bundelt de krachten met de drie andere oppositiepartijen (GroenLinks, ChristenUnie-SGP en PvdA) in het 'Programma voor Leiderdorp 2018-2022'. Ambitieus en toekomstbestendig. Lees het nu!

Een provinciale Retailvisie met ruimte voor flexibiliteit

D66 D66 VVD PvdA Utrecht 06-02-2018 15:01

Op 5 februari heeft Provinciale Staten de retailvisie vastgesteld. Deze retailvisie, welke een beeld schetst van de detailhandelsstructuur in de provincie Utrecht, is de afgelopen maanden opgesteld in nauwe samenwerking met alle Utrechtse gemeenten.

Leegstand en detailhandel

Ook in de provincie Utrecht zijn de gevolgen van de crisis van de afgelopen jaren zichtbaar. Verschillende winkelketens en zelfstandigen (voornamelijk non-food) hebben de deuren moeten sluiten en leegstaande panden ontsieren binnensteden en winkelcentra. Het leegstandspercentage in de provincie Utrecht is momenteel gemiddeld 7% ten opzichte van landelijk gemiddeld ruim 10%.[1]

Vraagstukken rond leegstand van detailhandel zijn complex. Diverse aspecten, zoals het functioneren van bestaande winkelgebieden, het voorzieningenniveau, ruimte voor ondernemerschap en werkgelegenheid spelen een rol. Ook zijn er diverse betrokken partijen, waaronder gemeenten, ontwikkelaars, beleggers en de sector zelf.

Maatwerk en flexibiliteit

D66 vindt het belangrijk dat alle gemeenten, ook kleinere kernen, een toekomstbestendige detailhandelstructuur kunnen uitwerken. Daarom diende Statenlid Hayat Chidi namens D66, mede ondertekend door VVD en PvdA, de motie ‘maatwerk en flexibiliteit in retail: werk aan de winkel’ in. Hiermee wil D66 experimenteerruimte en ruimte voor de eigenheid van gemeente geven op het gebied van detailhandel binnen bestaande regelgeving. De  motie is met een ruime meerderheid aangenomen.

Uiteindelijk is het doel om te komen tot een duurzame detailhandel structuur, met een verantwoorde omvang van de fysieke retailstructuur, waarbij recht wordt gedaan aan het gewenste voorzieningenniveau. De retailvisie is met algemene stemmen aanvaard.

 

[1] Compendium voor de leefomgeving: http://www.clo.nl/indicatoren/nl2151-leegstand-winkels (6 sept. 2017)

 

The post Een provinciale Retailvisie met ruimte voor flexibiliteit appeared first on Provincie Utrecht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.