Nieuws van CDA over PvdA inzichtelijk

12 documenten

Integraal plan Groot Seminarie Warmond aangenomen

CDA CDA PvdA Teylingen 06-06-2021 13:17

De gemeenteraad heeft op 3 juni het Integraal Plan Groot Seminarie Warmond goedgekeurd. In het plan is vastgelegd hoe de structuur van de inrichting van het gebied (wegen, voetpaden, groen, parkeren) en de gebouwenstructuur (nieuwbouw in Mariënhof en verbouw van Mariënhaven en Mariëngaarde) er uit (zullen) zien. In het monumentale gebouw van de voormalige priesteropleiding zijn inmiddels 107 huurappartementen gerealiseerd. Ook komen er nog 41 appartementen in voor zorggerelateerd wonen. Tenslotte zullen op het terrein nog 51 grondgebonden koopwoningen en –appartementen worden gebouwd. Met de uitvoering van het Integraal Plan worden de cultuurhistorische en landschappelijke waarden zoveel mogelijk in oude glorie worden hersteld. Een nieuwe parel, of eigenlijk een vernieuwde parel, aan de kroon van Warmond. Er is veel gedaan aan communicatie met omwonenden en andere stakeholders via inloopavonden, webinars, nieuwsbrieven enz. Stakeholders konden veel inbreng hebben, plannen zijn diverse keren daaraan aangepast. Voorwaar een voorbeeldparticipatieproject. De CDA-fractie complimenteerde dan ook het College met de wijze waarop zij dit project heeft aangepakt. Dan zijn er toch nog twee zaken die wij tijdens het debat in de Raad naar voren hebben gebracht: Allereerst de verkeersveiligheid. Het College achtte het niet nodig dat er nog een (tweede) verkeersonderzoek plaatsvindt nadat het project is gerealiseerd en alle woningen zijn bewoond. De CDA-fractie vindt van wel omdat het eerste verkeersonderzoek heeft gewerkt met verwachtingen, inschattingen en gemiddelden, en dat ook nog in corona-tijd. Helaas bleef het College bij zijn eerste opstelling. Groot Seminarie is een prachtig project, maar het voldoet niet aan de Woonvisie van Teylingen. Daar staat in dat nieuwbouwprojecten tenminste 35% sociale woningbouw moeten bevatten. Dat is hier slechts 24%. Daarom heeft de CDA-fractie twee amendementen van de PvdA gesteund. In het eerste wordt voorgesteld vast te leggen dat ook hier de gebruikelijke financiële compensatie voor het tekort aan sociale woningbouw door de projectontwikkelaar wordt gegeven in de vorm van de zgn. vereveningsbijdrage. Het College stelde voor om deze bijdrage in dit geval niet te heffen vanwege dit specifieke en unieke plan. De CDA-fractie achtte dit geen consequente houding. Het tweede amendement stelde voor om vast te leggen dat van de nog te realiseren 51 koopwoningen minimaal 15% goedkope koop is en minimaal 30% middeldure koop, conform de Woonvisie. Het is teleurstellend om te constateren dat beide amendementen werden verworpen.

Amendement "Ook een podium voor het middensegment!"Aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA Amersfoort 18-02-2020 05:48

Amersfoort, 18 februari 2020 Raadsvoorstel: Stedenbouwkundig plan en startnotitie bestemmingsplan Podium (1200700) De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Amersfoort een forse bouwopdracht kent van ten minste duizend nieuwe woningen per jaar teneinde het woningentekort op te vangen; b. Dat uit onderzoek van bureau Companen en Stec groep is gebleken dat Amersfoort een marktontwrichtend groot tekort heeft aan woningen in het middensegment (tussen de 730 en 1100 euro). c. Het Deltaplan Wonen door de gemeenteraad is vastgesteld op 28 mei 2019 om de woningbouwopgave in Amersfoort aan te pakken; d. Dit Deltaplan Wonen nieuwbouwprojecten verplicht om voor middeninkomens minimaal 20% woningen in het middensegment te realiseren; e. Het stedenbouwkundig plan Podium een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van de woningnood in Amersfoort; f. Dat binnen het stedenbouwkundig plan Podium 35% (=140) sociale huurwoningen is gegarandeerd;g. Dat binnen het stedenbouwkundig plan Podium 20% (=80) woningen in het middensegment niet wordt gegarandeerd maar slechts wordt omschreven als ambitie. besluit: de tekst van deelbeslispunt 1 van beslispunt 1 van het ontwerpraadsbesluit: “ca. 400 woningen in een mix van gestapelde en grondgebonden bouw, waarvan 35% sociale huurwoningen en de ambitie om 20% van de woningen in het middensegment te realiseren.” te vervangen door: “ca. 400 woningen, in een mix van gestapelde en grondgebonden bouw, waarvan minimaal 35% sociale huurwoningen en minimaal 20% woningen in het middensegment, te realiseren.” De tekst van het Stedenbouwkundig plan en de startnotitie bestemmingsplan hierop aan te passen.Hans-Dieter de Smit (CDA) Jeroen Bulthuis (GL) Dirk-Joost van Hamersveld (D66) Rob Smulders (PvdA) Tahsin Bülbül (denk) Hans van Wegen en Ralph Langdam (BPA)

Botenoverhaal of ...?

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Koggenland 13-01-2020 19:12

CDA Koggenland vindt het een mooi gegeven dat Koggenland de beschikking heeft over mooie vaarroutes. Daar wordt gelukkig ook veel gebruik van gemaakt. Inwoners van de Burghtlanden hebben verzocht een botenoverhaal te realiseren. Die botenoverhaal is nodig omdat de woningen in de Burghtlanden aan een ander waterpeil zijn gelegen dan het waterpeil van de doorgaande vaarroutes. CDA Koggenland begrijpt die wens maar vindt een investering van 100.000 euro voor een relatief kleiner aantal boten echter te hoog. Wanneer de helft van het aantal aan het water gelegen woningen in de Burghtlanden een boot zou hebben dan zou de botenoverhaal een investering vergen van zo’n 1500 euro per boot. Het CDA zet die 100.000 liever zo in dat veel meer booteigenaren daar profijt van hebben. Mocht er voor de inwoners van de Burghtlanden een goedkoper alternatief beschikbaar komen dan is het CDA bereid daar opnieuw naar te kijken. VVD - PvdA/Groen Links en Gemeente Belangen Koggenland hebben wel ingestemd met de investering van 100.000 euro in de realisatie van een botenoverhaal voor de Burghtlanden.

Bouwen, bouwen, bouwen?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 29-10-2019 07:31

“Er staat een huis aan de gracht in oud Amsterdam, waar ik als woningzoeker niet wonen kan. Straks zit een rijke expat in ’t kamertje voor. En al die arme gezinnen die zoeken maar door”. Deze tekst maakte ik voor een CDA-diner in Amsterdam op het bekende liedAan de Amsterdamse grachtenvan Wim Sonneveld. Als het aan het stadsbestuur van GroenLinks, D66, PvdA en SP ligt blijven we ook nog wel even woningen zoeken met zijn allen. Hoge grondprijzen die aan de gemeente betaald moeten worden, een enorme waslijst aan regels over wat je bouwt, voor wie je bouwt en wat je daar dan voor mag vragen en marktontwikkelingen zoals duurdere materialen en bouwpersoneel vormen een serieuze bedreiging voor de woningbouw in Amsterdam. Hoewel alle politieke partijen van links tot rechts willen dat er meer woningen gebouwd worden de doelstellingen niet gehaald. Als we bijvoorbeeld kijken naar ‘middeldure huurwoningen’ – woningen voor mensen met een modaal inkomen – dan zien we dat de aantallen niet gehaald worden. De coalitie heeft afgesproken dat er in de periode 2018-2025 gemiddeld 1.670 middeldure huurwoningen gebouwd moeten worden. Helaas is dit aantal in 2018 bij lange na niet gehaald. Dat zou logisch zijn, want het nieuwe beleid was net gestart, hoorden we van de wethouder. Ook in 2019 lijkt de doelstelling niet gehaald te worden. Maar het moest de eerste jaren op gang komen, horen we van de SP-wethouder bouwen en wonen. In de komende jaren zullen het er meer worden, volgens de wethouder. Met veel belangstelling opende ik daarom de begroting van de gemeente Amsterdam voor 2020. In de begroting kun je lezen met hoeveel gerealiseerde woningen de gemeente in 2020 en de volgende jaren rekening houdt. Helaas moeten we lezen dat er in 2020 geen extra doelstellingen opgenomen zijn. En dat is een vreemde vergissing. Een rekensom: Volgens de afspraken in het coalitieakkoord en het woningbouwplan moeten er tussen 2018 en 2025 in totaal 11.690 nieuwe middeldure huurwoningen opgeleverd worden. Gemiddeld zijn dat er 11.690/7= 1.670 per jaar. In 2028 zijn er 1.152 woningen opgeleverd. Voor 2019 weten we het nog niet precies, maar het aantal zal rond de 1.400 komen te liggen. Dus in 2018 zijn er 538 woningen te weinig bij gekomen en in 2019 vermoedelijk 270. Een coalitie die haar belofte na wil komen zou dan natuurlijk de ambitie komende jaren moeten verhogen. De tekorten van de afgelopen jaren moet je als ambitie opnemen voor de komende jaren. Als je dat niet doet, dan erken je dat je je doelstellingen niet gaat halen. Het CDA Amsterdam vindt het belangrijk dat de doelen behaald worden. Daarom moeten we belemmeringen om dit doel te halen aanpakken. Helaas zijn deze belemmeringen vaak de paradepaardjes van de coalitiepartijen. Het realiseren van nieuwe woningen gaat als volgt: een projectontwikkelaar heeft een idee om een bepaald stuk grond te ontwikkelen of een kantoorpand te transformeren tot woningen. Hij schakelt een architect in en maakt een plan en gaat met de gemeente in overleg over het plan. Nadat er toestemming is, zoekt de projectontwikkelaar een financier. Dit zijn beleggers: zij stellen geld beschikbaar om met het project aan de slag te gaan. Met het plan, de toestemming en het geld op zak gaat de ontwikkelaar zoeken naar een aannemer die de bouw kan uitvoeren. Wanneer al deze partijen gevonden zijn dan start de bouw. In iedere stap van dit proces gooien de regels van de gemeente roet in het eten. De gemeente vraagt (te) veel geld voor de grond waarop gebouwd wordt. De gemeente wil dat 40% van het project sociale woningen bevat, 40% middel dure huur en 20% hoge huur. De gemeente wil dat de huur 25 jaar lang niet meer stijgt dan de inflatie. De gemeente stelt meer eisen aan duurzaamheid dan er in de rest van Nederland gevraagd worden. En ga zo maar even door. Al die regels maken het voor de projectontwikkelaar moeilijk om het project rond te rekenen omdat ze kostenverhogend werken of het verdienpotentieel van de woning af laten nemen. Vervolgens komt de projectontwikkelaar bij de belegger. De belegger ziet het project en de magere rendementsverwachting en trekt de conclusie dat beleggen buiten Amsterdam veel meer oplevert. Waarom zou hij het dan in Amsterdam doet, als zelfs de wethouder zegt dat hij er niet rouwig om is als beleggers niet meer op de Amsterdamse woningmarkt investeren? Tot slot komt de projectontwikkelaar bij de bouwer. De bouwer heeft slecht nieuws voor de ontwikkelaar: zijn prijzen zijn alweer gestegen. Bouwmaterialen zijn peperduur geworden omdat overal in Nederland gebouwd moet worden. Om maar niet te spreken over de vakmensen: als ze al beschikbaar zijn dan moet er de hoofdprijs betaald worden. Ook dit verbetert het rendement niet. De waslijst aan (dure) regels en de huidige marktontwikkelingen vormen een groot risico voor de realisatie van nieuwe woningen in Amsterdam. In de middeldure huurwoningen kunnen leraren, politie agenten, mensen uit de zorg en tal van andere maatschappelijke beroepen wonen. Een sterk middensegment houdt de stad leefbaar, daar het ons bij het CDA om te doen. Daarom moet de gemeente niet haar ambitie om 1.670 middeldure woningen te realiseren laten varen, maar een aantal vaan de door haarzelf opgelegde regels. Vraag, bijvoorbeeld, niet om 40% sociale woningen maar om 30%. Projectontwikkelaars kunnen dan met 30% sociaal, 40% middenhuur en 30% dure huur ontwikkelen en dat geeft ze meer ruimte om beleggers aan te trekken. Vraag niet meer op het gebied van duurzaamheid dan wat landelijke regels voorschrijven. Deze extra eisen (denk aan gasloos bouwen) maken de toch al haast onmogelijke opgave nog duurder. Laat je wensen om de hoofdprijs voor de grond te vangen wat los. Beloon beleggers die woningen voor lange termijn betaalbaar willen houden met lagere grondprijzen. Er zijn dus voldoende mogelijkheden om de woningbouw in Amsterdam aan te jagen. Helaas lijken GroenLinks, D66, PvdA en SP hun eigen hobby’s belangrijker te vinden dan woningbouw. Het CDA Amsterdam zal daarom bij de begroting een amendement indienen om de ambitie van 1.670 woningen in 2020 te verhogen naar 1.825 in 2020 en de jaren daarna. Alleen door het verhogen van de ambitie kun je over 2018-2025 een gemiddelde van 1.670 halen, omdat je de eerste jaren (veel) te weinig gedaan hebt. Daarnaast zullen we een motie indienen om te vragen naar een impactanalyse van alle beleidsvoorschriften van de gemeente, zoals 40-40-20. Welke regels zijn de grootste belemmeringen voor de nieuwbouw in Amsterdam? Ik hoop dat GroenLinks- D66, PvdA en SP bereid zijn om hun eigen plannen serieus te nemen. Want helaas is het niet alleen het huis op de gracht waar de woningzoeker niet terecht kan: ook in aangewezen nieuwbouw gebieden is het komende jaren nog niet mogelijk om te wonen. -Rogier Havelaar, duoraadslid Wonen en Bouwen CDA Amsterdam

Motie: "Het algemeen belang (13.000 huizen) verdient een stevig fundament!" aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Amersfoort 04-12-2018 08:31

Ons raadslid Alex Engbers diende namens het CDA deze motie in; Amersfoort, 4 december 2018 De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Het college RIB 2018-097 Voortgangsrapportage (sociale) woningbouw 2018 naar de raad heeft gestuurd. b. Amersfoort in de komende twaalf jaar tot 2030 13.000 huizen wil bouwen. c. Amersfoort in de afgelopen periode jaarlijks tussen de 500 en 800 nieuwe woningen heeft weten te realiseren; dat is ruim minder dan de ruim duizend gemiddeld die we in de komende twaalf jaar moeten halen. d. De marges in mogelijk te bouwen huizen op De Hoef, Vathorst en Kop van Isselt volgens het college tot wel 50 procent bedragen. e. Op door het college niet nader genoemde inbreidingsplaatsen 1600 woningen zijn voorzien; dat is meer dan gedacht op de gehele Kop van Isselt. f. Bij inspraak en participatie van omwonenden, die wij onmisbaar achten, een maximaal bouwvolume doorgaans niet een eerste prioriteit is. g. Het college ruim 72 procent van alle bouwplannen als ‘zacht’ omschrijft en slechts 27 procent als ‘hard en onherroepelijk’. h. De punten c tot en met g de veronderstelling rechtvaardigen dat de bouw van 13.000 nieuwe woningen zonder extra maatregelen vrijwel onmogelijk is. verzoekt het college 1. Om het algemeen belang van Amersfoort - zijnde de gewenste realisatie van 13.000 nieuwe woningen tot aan 2030 - in de eerstvolgende twaalf jaar in ieder bouwproject als uitgangspunt te laten opnemen. Alex Engbers CDA Het AD.nl/ Regionieuws publiceerde dit artikel hierover: Ondergrens aantal woningen bij toekomstige bouwprojecten in Amersfoort De woningnood in Amersfoort is zo groot, dat de gemeente voortaan bij nieuwbouwprojecten een minimum aantal te bouwen huizen gaat opleggen. Dat is de strekking van een voorstel van het CDA, die zojuist met een meerderheid van stemmen in de gemeenteraad is aangenomen. Artwin Kreekel04-12-18, 23:26 Volgens Alex Engbers, raadslid namens de grootste oppositiepartij en bedenker van het nieuwe minimum, wordt op dit moment bij inspraaktrajecten over bouwprojecten onvoldoende gelet op het algemeen belang. ,,Volkómen terecht”, aldus Engbers. ,,Het is niet meer dan logisch dat toekomstige buren vooral kijken naar de impact die een project op hen heeft, en dus liever hebben dat er niet al te veel huizen worden gebouwd. En dat ontwikkelaars daarnaar luisteren, is alleen maar goed.” Het lastige is alleen, zo meent Engbers, dat hierdoor geen van de betrokkenen naar het ‘grote plaatje’ kijkt. ,,Amersfoort wil tot 2030 13.000 huizen bouwen. Die heeft de stad heel hard nodig. Het gemeentebestuur meldde onlangs nog dat 72 procent van de nu voorliggende bouwplannen zacht is, en slechts 27 procent onherroepelijk. Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken.” Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken Alex Engbers, CDA-raadslid Amersfoort zou daarom bij ieder project een ondergrens moeten benoemen: een minimaal aantal te bouwen woningen. Hoe die dan op het kavel worden geplaatst, kan nog wel door buurtbewoners en ontwikkelaars samen worden besloten. ,,Op welke manier zo’n ondergrens moet worden berekend, is wat mij betreft een zaak van het gemeentebestuur. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van hoeveel huizen er nodig zijn. Mocht bijvoorbeeld worden besloten meer te bouwen op de Kop van Isselt, dan blijven er minder woningen over om te verdelen over de rest van de stad.” Manege Directe aanleiding voor het voorstel van Engbers is een vergadering vorige week, over de bebouwing van het oude manegeterrein aan de Leusderweg. Een zogenoemde samenwerkingstafel van omwonenden, actiegroeperingen en projectontwikkelaar kwam overeen 47 woningen te bouwen. Zeker 30 minder dan het maximaal aantal woningen dat er op het terrein te realiseren is. ,,Begrijpelijk dat dat zo is gegaan: er waren geen kaders. In de toekomst, zou dat wat ons betreft dus anders moeten.” Het voorstel van Engbers kon op steun rekenen van D66, GroenLinks, Amersfoort2014, SP en Denk. Woordvoerders van deze partijen stelden dat de bouwopgave zo groot is, dat het doel de middelen moet heiligen. VVD, ChristenUnie, BPA en PvdA zagen niets in het plan. Volgens deze fracties is het voorstel een ‘tandeloze tijger’, omdat het geen concrete eisen stelt. Politici van links tot rechts zijn het echter wel eens over de grote van de problemen op de woningmarkt. In de sociale sector ligt Amersfoort bijvoorbeeld flink achter op schema.In 2016 werd door het toenmalige gemeentebestuur gesteld dat er in 2021 2000 extra huizen woonklaar moesten zijn. Daar zijn er op dit moment pas 700 van gereed, en 300 van in aanbouw. Het is inmiddels ‘allerminst zeker’ of de opgave wordt gehaald, aldus Tigelaar twee weken geleden in deze krant. Ook op de vrijesectorhuurmarkt zijn de tekorten flink. Amersfoort staat dit jaar voor het eerst in de top-5 van duurste huursteden van Nederland, met een gemiddeld maandbedrag boven de 1000 euro. Een koophuis kost tot slot gemiddeld bijna 350.000 euro.

Motie: "Het algemeen belang (13.000 huizen) verdient een stevig fundament!" aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Amersfoort 04-12-2018 08:31

Ons raadslid Alex Engbers diende namens het CDA deze motie in; Amersfoort, 4 december 2018 De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Het college RIB 2018-097 Voortgangsrapportage (sociale) woningbouw 2018 naar de raad heeft gestuurd. b. Amersfoort in de komende twaalf jaar tot 2030 13.000 huizen wil bouwen. c. Amersfoort in de afgelopen periode jaarlijks tussen de 500 en 800 nieuwe woningen heeft weten te realiseren; dat is ruim minder dan de ruim duizend gemiddeld die we in de komende twaalf jaar moeten halen. d. De marges in mogelijk te bouwen huizen op De Hoef, Vathorst en Kop van Isselt volgens het college tot wel 50 procent bedragen. e. Op door het college niet nader genoemde inbreidingsplaatsen 1600 woningen zijn voorzien; dat is meer dan gedacht op de gehele Kop van Isselt. f. Bij inspraak en participatie van omwonenden, die wij onmisbaar achten, een maximaal bouwvolume doorgaans niet een eerste prioriteit is. g. Het college ruim 72 procent van alle bouwplannen als ‘zacht’ omschrijft en slechts 27 procent als ‘hard en onherroepelijk’. h. De punten c tot en met g de veronderstelling rechtvaardigen dat de bouw van 13.000 nieuwe woningen zonder extra maatregelen vrijwel onmogelijk is. verzoekt het college 1. Om het algemeen belang van Amersfoort - zijnde de gewenste realisatie van 13.000 nieuwe woningen tot aan 2030 - in de eerstvolgende twaalf jaar in ieder bouwproject als uitgangspunt te laten opnemen. Alex Engbers CDA Het AD.nl/ Regionieuws publiceerde dit artikel hierover: Ondergrens aantal woningen bij toekomstige bouwprojecten in Amersfoort De woningnood in Amersfoort is zo groot, dat de gemeente voortaan bij nieuwbouwprojecten een minimum aantal te bouwen huizen gaat opleggen. Dat is de strekking van een voorstel van het CDA, die zojuist met een meerderheid van stemmen in de gemeenteraad is aangenomen. Artwin Kreekel04-12-18, 23:26 Volgens Alex Engbers, raadslid namens de grootste oppositiepartij en bedenker van het nieuwe minimum, wordt op dit moment bij inspraaktrajecten over bouwprojecten onvoldoende gelet op het algemeen belang. ,,Volkómen terecht”, aldus Engbers. ,,Het is niet meer dan logisch dat toekomstige buren vooral kijken naar de impact die een project op hen heeft, en dus liever hebben dat er niet al te veel huizen worden gebouwd. En dat ontwikkelaars daarnaar luisteren, is alleen maar goed.” Het lastige is alleen, zo meent Engbers, dat hierdoor geen van de betrokkenen naar het ‘grote plaatje’ kijkt. ,,Amersfoort wil tot 2030 13.000 huizen bouwen. Die heeft de stad heel hard nodig. Het gemeentebestuur meldde onlangs nog dat 72 procent van de nu voorliggende bouwplannen zacht is, en slechts 27 procent onherroepelijk. Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken.” Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken Alex Engbers, CDA-raadslid Amersfoort zou daarom bij ieder project een ondergrens moeten benoemen: een minimaal aantal te bouwen woningen. Hoe die dan op het kavel worden geplaatst, kan nog wel door buurtbewoners en ontwikkelaars samen worden besloten. ,,Op welke manier zo’n ondergrens moet worden berekend, is wat mij betreft een zaak van het gemeentebestuur. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van hoeveel huizen er nodig zijn. Mocht bijvoorbeeld worden besloten meer te bouwen op de Kop van Isselt, dan blijven er minder woningen over om te verdelen over de rest van de stad.” Manege Directe aanleiding voor het voorstel van Engbers is een vergadering vorige week, over de bebouwing van het oude manegeterrein aan de Leusderweg. Een zogenoemde samenwerkingstafel van omwonenden, actiegroeperingen en projectontwikkelaar kwam overeen 47 woningen te bouwen. Zeker 30 minder dan het maximaal aantal woningen dat er op het terrein te realiseren is. ,,Begrijpelijk dat dat zo is gegaan: er waren geen kaders. In de toekomst, zou dat wat ons betreft dus anders moeten.” Het voorstel van Engbers kon op steun rekenen van D66, GroenLinks, Amersfoort2014, SP en Denk. Woordvoerders van deze partijen stelden dat de bouwopgave zo groot is, dat het doel de middelen moet heiligen. VVD, ChristenUnie, BPA en PvdA zagen niets in het plan. Volgens deze fracties is het voorstel een ‘tandeloze tijger’, omdat het geen concrete eisen stelt. Politici van links tot rechts zijn het echter wel eens over de grote van de problemen op de woningmarkt. In de sociale sector ligt Amersfoort bijvoorbeeld flink achter op schema.In 2016 werd door het toenmalige gemeentebestuur gesteld dat er in 2021 2000 extra huizen woonklaar moesten zijn. Daar zijn er op dit moment pas 700 van gereed, en 300 van in aanbouw. Het is inmiddels ‘allerminst zeker’ of de opgave wordt gehaald, aldus Tigelaar twee weken geleden in deze krant. Ook op de vrijesectorhuurmarkt zijn de tekorten flink. Amersfoort staat dit jaar voor het eerst in de top-5 van duurste huursteden van Nederland, met een gemiddeld maandbedrag boven de 1000 euro. Een koophuis kost tot slot gemiddeld bijna 350.000 euro.

CDA: Grote twijfels bij geplande hoogbouw Willem de Zwijgerlaan

CDA CDA PvdA Leiden 29-08-2018 09:21

“De discussie over woningbouw is losgebarsten” dat is de eerste reactie van het CDA op de recent gepresenteerd plannen rondom de bouw van de 115-meter hoge torenflat aan de Willem de Zwijgerlaan. “Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen was dit al hèt thema en nu de inkt van het collegeprogramma nog niet droog is, laat het college zien hoe ze in de praktijk de problemen op de woningmarkt wil gaan oplossen: met het bouwen van hoge, hele hoge gebouwen”. Een onverstandige en eenzijdige keuze zo vindt het CDA. “Om de woningmarkt in Leiden te bevorderen en al die Leidenaren die als starter een woning zoeken in Leiden te helpen, moeten we de doorstroming op de woningmarkt bevorderen. Dus niet nog meer starterswoningen gaan bouwen, maar huizen met een tuintje zodat al die mensen die nu een starterswoning vasthouden omdat ze geen eengezinswoning kunnen vinden die op termijn wel kunnen vinden.” Met de torens creëer je volgens het CDA meer van hetzelfde, iets dat de problemen op de woningmarkt alleen nog maar doet toenemen. “Meer woningen voor starters betekent op termijn meer mensen die willen doorstromen naar een eengezinswoning die er niet is. De vraag daar naar en dus het probleem wordt nog veel groter.” Het bouwen van huizen met een tuintje (eengezinswoningen) is vanwege het gebrek aan ruimte lastig. “Dat klopt! Daarom hebben we de gemeenten uit de Leidse regio nodig om dat gezamenlijk te realiseren. De problemen op de woningmarkt is niet een Leids probleem, maar een probleem dat we in heel veel stedelijke regio’s in Nederland zien. We moeten daarom nog nadrukkelijker met de gemeenten in de Leidse regio samenwerken.” Bovenal is het CDA bang dat al die Leidenaren die al jaren op een woning wachten in Leiden niet geholpen zijn met deze torens. “Voor de vorm zal op verdieping 1 tot en met 5 wat in het sociale segment worden gedaan, maar alles daarboven is daar simpelweg te duur voor. De ontwikkelaar moet de kosten ook terug verdienen en dan is er geen ruimte voor mooie idealen. Dan geldt dat er gewoon fors betaald moet worden voor een appartement. Kijk eens op Funda in torens in bijvoorbeeld Rotterdam. 100m2 gaat daar niet onder de € 350.000 weg. We gaan dus bouwen voor de ‘rijken’ zoals de PvdA dat altijd noemt. Voor de mensen die in Den Haag of aan de Zuid-as werken die vanwege de strategische ligging van Leiden hier willen wonen. De geplande torens komen op een steenworp afstand van het station. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te voorspellen wie daar gaan wonen. Wij zijn bang dat dat niet de Leidenaar is die nu op de Beatrixstraat of de Oude Herengracht woont en wacht op een woning.” Deze specifieke toren is wat het CDA al helemaal onnodig. “115 meter! Ter vergelijk, de Nuon-pijp aan de Langegracht is 80 meter hoog. De nieuw geplande toren wordt dus anderhalf keer zo hoog! Gezien alle discussie die er in Leiden is geweest over hoogbouw (in de Merenwijk en in Zuidwest) is dit een opvallende keuze van het college. Het CDA is niet per definitie tegen hoogbouw. Wij hebben in het verleden ingestemd met de hoogbouwvisie waarin we duidelijke afspraken hebben gemaakt over welke maximale hoogte we in Leiden acceptabel vinden namelijk 75 meter. Dat past nog enigszins in de historische skyline van Leiden. Deze woontoren zal je overal in Leiden èn in de wijde omtrek kunnen zien.” Als laatste twijfelt het CDA aan de inpasbaarheid van de toren. Er moeten 550 woningen gerealiseerd worden in het project en maar 350 parkeerplaatsen. “Dan koop je dus voor tonnen een fonkelnieuwe woning op 18 hoog en kan je je auto niet kwijt. En dat alleen maar omdat de collegepartijen vinden dat je moet gaan fietsen. Ben je lekker mee!” Daarnaast trekt het bouwen van 550 woningen een zware wissel op de faciliteiten in de wijk. “Kan de huidige verkeersinfrastructuur dit aan? En geeft het bouwen van 550 woningen niet een enorme druk op de bestaande faciliteiten in de wijk? Ofwel: kan de wijk dit aan? Kortom, wij hebben een hoop twijfels en bezwaren tegen deze geplande toren.” Heeft u een vraag aan de CDA-fractie of wilt u hen iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl (Afbeelding: Artist Impression Powerhouse Company, via Sleutelstad.nl)

Eerlijke leges?

CDA CDA PvdA Noord-Holland 22-06-2018 11:44

N.a.v. de discussie in het waterschapsbestuur over de vaststelling van "meer eerlijke leges", tarieven voor de kosten voor vergunningen, schreef Wim Zwanenburg een artikel over de visie van de CDA-fractie voor het blad Bestuursforum, het blad voor Provinciale Statenleden, gemeentebestuurders en waterschappers. Waarom de CDA-fractie vond dat het initiatief-voorstel van de PvdA-fractie geen verbetering bracht. Het CDA geeft de voorkeur aan de noodzaak van minder vergunningen, een andere Keur. Het is dan "niet zo eerlijk" de resterende vergunningplichtigen hogere tarieven aan te rekenen. Daar is ook het algemeen belang niet mee gediend. Zie hier de tekst van het volledig artikel. Zie hier de artikelen uit CDA Bestuursforum.

Beoogd college kiest niet voor duurzaam bouwen

CDA CDA VVD D66 PvdA Vught 14-05-2018 08:57

Aanpassing woningprijscategorieën Het gaat hier om de aanpassing van woningprijscategorieën Isabellaveld en overige projecten in het actuele woningbouwprogramma. De verhoging van de categorieën betaalbaar en middelduur met 25-33% is voor het CDA Vught niet te rijmen met het feit dat we voor onze eigen bewoners betaalbare woningen willen bouwen. De doorstroming wordt in onze ogen op deze wijze niet bevorderd. Bovendien wil het CDA dat er toekomstbestendige woningen worden gebouwd: geen aansluiting meer op het gasnet en energiezuinige woningen. In een poging het raadsvoorstel duurzamer te maken heeft het CDA een amendement ingediend. Dit amendement werd alleen gesteund door D’66 en SP. De beoogde coalitiepartijen PvdA-GL, Gemeentebelangen en VVD stemden tegen. PVDA/GL om de de nog lopende college-onderhandelingen niet te frustreren, de andere twee waren sowieso tegen; zij willen pas energiezuinig en gasloos gaan bouwen als de gemeente daar door de Rijksoverheid toe gedwongen wordt. Inmiddels heeft het kabinet besloten tot een verbod per 1 juli a.s. op het bouwen van nieuwe woningen met een aardgasaansluiting. Het CDA heeft tegen het raadsvoorstel gestemd, omdat een duurzame ambitie ontbrak en wij ook voor de inwoners met een kleinere beurs willen bouwen. Klik hier voor het amendement. Verder stonden op de raadsvergadering van 9 mei j.l nog twee onderwerpen op de agenda; Aanvraag nieuwe school in Vught Stichting Magnolia heeft een aanvraag gedaan om opgenomen te worden in het plan van aanpak scholen. Met betrekking tot onderwerp ontvingen wij op 9 mei nog nieuwe informatie. Dit onderwerp was in eerste instantie een hamerstuk, maar uit de nieuwe informatie bleek dat de raad alleen een technische toets mocht doen, ongeacht of wij als raad inhoudelijk akkoord waren met de komst van deze nieuwe school. Omdat er nog onduidelijkheden waren over de aanvraag (wel/geen katholieke school; verschil tussen aanvraag en statuten) en het onderliggende rapport heeft het CDA voorgesteld om dit onderwerp van de agenda af te halen en een volgende keer opnieuw te agenderen, zodat er zorgvuldig een afgewogen oordeel mogelijk was. De andere partijen wilden het onderwerp echter in deze raad afhandelen. Vanwege de twijfels over de kwaliteit van het rapport en de aanvraag zelf heeft het CDA besloten om niet in te stemmen met de aanvraag. BoulevardhotelHet laatste onderwerp was rechtstreeks op de agenda geplaatst. Bij de gemeente is een aanvraag ingediend om de Boulevard langs de IJzeren Man deels te veranderen in een fietsstraat, zodat hier auto- en bevoorradings-, en vrachtverkeer mogelijk is naar een mogelijk nieuw te bouwen hotel. Het CDA vindt dit een ongewenste situatie en heeft daarom ingestemd met het niet afgeven van een verklaring van geen bezwaar. Wel heeft het CDA het college opgeroepen om het bestemmingsplan voor deze locatie te actualiseren, omdat dit al sinds 1992 niet gebeurd is en herziening van het bestemmingsplan getuigt van zorgvuldig bestuur.

#Formatie: Inzet op Wonen & Wegen

CDA CDA D66 VVD PvdA Breda 23-04-2018 15:31

Inbreng bij coalitiebesprekingen Op uitnodiging van VVD, D66 en PvdA, die elkaar gevonden hebben om samen een bestuursakkoord te sluiten, zijn de andere partijen gevaagd tijdens de inhoudelijke bespreking van de diverse thema’s ook inbreng te leveren. Alhoewel het CDA teleurgesteld is dat het geluid van de kiezer niet voldoende doorklinkt in de samenstelling van de coalitie, hebben we toch besloten aan die uitnodiging gehoor te geven. Omdat gevraagd is maximaal twee thema’s aan te dragen, heeft de fractie besloten te kiezen voor de thema’s (onderhoud van) wegen en voor wonen. Zaterdag 21 april stond het thema (onderhoud) wegen en mobiliteit op de agenda. Vanuit het CDA zijn de volgende aspecten benadrukt: ondertunneling van en het weren van sluipverkeer (met name vrachtwagens) op de Zuidelijke Rondweg; onderhoud van alle wegen, dus ook in de buitengebieden, op minimaal B- niveau; aanleg transferia bij Breepark en NAC stadion, om bezoekers aan Breda te verleiden daar te parkeren en het centrum met verkeer te ontlasten; duurzame slimme stadsdistributie, samen met Dinalog en NHTV; verbetering fietsvoorzieningen met inbreng van gebruikers en belangenorganisaties; verkeersoverlast in Teteringen en Prinsenbeek verminderen; betere OV-verbindingen naar dorpen en bedrijfsterreinen; flexibiliteit bij het invoeren van vergunning parkeren (per straat) met gratis vergunningen of tegen gereduceerd tarief. Op maandag 23 april is gesproken over wonen. Door ons zijn daarbij de volgende accenten gelegd: Vergroten van het minimum aantal woningen te bouwen de komende 4 jaar en 10 jaar; respectievelijk 6000 en minimaal 10.000 Daarvan minimaal 2000 sociale koop (160.000 tot 250.000) en minimaal 50 CPO projecten Dorpen krijgen kans organisch uit te breiden aan de randen. Tevens inzet op stadsuitbreiding naast haast maken van inbreidingslocaties. Omgevingsvisie mag niet knellen Zorgen van doorstroming in sociale huur, een huurwoning is een eerste stap, idealiter stroomt men door naar een eigen koopwoning, hiervoor is een taskforce nodig Sociale huurwoningen in eigen dorp/wijk verdelen met voorrang voor Bredase bewoners, zodat urbanisatie niet onze eigen woningzoekende de gemeente uit moet. Bouw van voldoende seniorenwoningen om zo langer in geschikte eigen woning te kunnen blijven wonen en ook doorstroming op woningmarkt mogelijk te maken (gezinswoning komt vrij) Verduurzaming eigen woningbezit te stimuleren door onroerende zaak belasting tijdelijk te verlagen voor gasvrij/energieneutrale woningen Aanzetten van actiever grondbeleid, gemeente is nu te afhankelijk van de markt. Woordvoerders: Bob Bergkamp, Jeroen Bruijns, Caspar Rutten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.