Nieuws van SGP inzichtelijk

17 documenten

Onderzoek naar permanent bewonen recreatiewoningen

SGP SGP Nunspeet 30-04-2021 00:00

Het door de SGP-fractie gevraagde onderzoek naar het permanent bewonen van recreatiewoningen heeft brede steun gekregen in de gemeenteraad. De SGP-fractie deed het voorstel een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om het permanent bewonen van recreatiewoningen voor de duur van acht tot tien jaar toe te staan. Fractievoorzitter Harm Jan Polinder legt uit waarom dit voor zijn partij een aangelegen punt is: “We spreken veel mensen in onze gemeente, voornamelijk voor jongeren is het in de oververhitte woningmarkt vaak onmogelijk om een woning te vinden. Het aanbod is zeer beperkt en de prijzen zijn enorm gestegen. Het aantal woningzoekenden neemt in onze gemeente in rap tempo toe, ondanks het hoge tempo waarin we de afgelopen jaren woningen hebben toegevoegd.”

Volgens de SGP-fractie mag de gemeentepolitiek niet wegkijken. “We zijn nooit voorstander geweest van het permanent bewonen van recreatiewoningen. Maar we hebben nu een punt bereikt dat we er in onze ogen misschien niet meer aan ontkomen. We hebben een zorgplicht als het gaat om huisvesting, die plicht moeten we serieus nemen.” De SGP-fractie heeft de vraag om een onderzoek tijdens de behandeling van de perspectievennota ingebracht. “Een aantal andere partijen heeft dit verzoek gesteund. Het college is nu aan zet om het onderzoek uit te voeren.”

Heldere kaders zijn voor de SGP-fractie voorwaarde. “Het college moet die kaders door middel van een onderzoek in beeld gaan brengen. De recreatieve functie van parken blijft het belangrijkste, die functie moeten we koesteren. Er zijn in onze ogen daarom maar enkele parken geschikt om voor een deel te gebruiken voor permanente bewoning. Daarnaast willen we dit uitsluitend gebruiken als tijdelijke oplossing voor de ergste woningnood in de komende acht tot tien jaar. Daarom is ons idee om de permanente bewoning in een beperkt aantal parken voor die duur toe te staan. We hopen dat dit een middel blijkt om de ergste woningnood op korte termijn te lenigen.”

 

Motie: levensloop bestendige woningen

SGP SGP Vlissingen 14-07-2020 00:00

/r/69b744d3f9323d1d57cecf183864edc4?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-levensloop-bestendige-woningen%2F12371&id=9016e3f1e87ead57607bacde2c78b974e48aca35

/r/69b744d3f9323d1d57cecf183864edc4?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-levensloop-bestendige-woningen%2F12371&id=9016e3f1e87ead57607bacde2c78b974e48aca35

/r/69b744d3f9323d1d57cecf183864edc4?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-levensloop-bestendige-woningen%2F12371&id=9016e3f1e87ead57607bacde2c78b974e48aca35

Levensloopbestendige woningen in Oost-Souburg, Van Turnhoutstraat.

Meer woningen grexlocaties

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 10-01-2020 00:00

In het kort

Eind 2015 en begin 2016 zijn de ontwikkelladers vastgesteld voor 18 zogenaamde ‘grexlocaties’ opgenomen in het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG). Hiervan zijn 9 locaties en/of gebouwen inmiddels verkocht. Naar verwachting groeien we tot 2040 door, terwijl nog krapte heerst op de woningmarkt. Daarom willen we dat er gemiddeld 140 woningen per jaar worden gebouwd. Om hieraan te kunnen voldoen is onderzocht of op de grexlocaties opgenomen in het MPG meer woningen gerealiseerd kunnen worden. Door aanpassing van de eerder vastgestelde uitgangspunten ten aanzien van de locaties Van Bennekomweg – Doorn, De Kolk – Leersum en Pomplaan – Leersum zijn ca. 30 woningen toe te voegen. Voor de overige locaties worden geen aanpassingen doorgevoerd.

Inbreng oordeelsvorming 09-01-2020

Vandaag is het ook tot de officiele instanties doorgedrongen: er is in Nederland sprake van woningnood. De situatie wordt vergeleken met de periode kort voor de oorlog. Ook hier merken we dat. Starters moeten hun heil buiten de gemeente zoeken. Senioren wonen noodgedwongen in woningen die allang niet meer bij hun levensfase passen, zoals het seniorenplatform terecht opmerkt. De beschikbare buitenruimte staat enomr onder druk, gezien de mobiliteit, energie, landbouw, natuur en recreatiebehoeften. In ons raadsprogramma is opgenomen niet buiten de rode contouren te bouwen. Verder verdichten binnen de rode contour is daarom niet altijd leuk, maar wel de enige mogelijkheid en noodzakelijk. Daarom steunen we dit voorstel voor uitbreiden van de woningaantallen.

Maar het blijft kruimelwerk met een enkele woning hier en een paar woningen daar. Laat 2020 het jaar worden van de echte keuzes zodat de woningnood in onze gemeente niet langer alleen een veelbesproken onderwerp is maar prioriteit nummer 1. Dat wonen het onderwerp wordt waar de gemeente lef toont, geroemd wordt om haar voortvarend en haar kloeke daden.

De vraag vanuit een aantal ondernemers om de maatschappelijke bestemming te handhaven voor een gezondheidscentrum kunnen we in dit licht bezien helaas niet honeren. Er zijn verschillende alternatieve locaties, hoewel wellicht niet altijd onder 1 dak. In de belangafweging tussen wonen enerzijds en een gezamenlijk gezondheidscentrum anderzijds heeft wonen nu voor ons prioriteit.

Voorzitter, onze fractie heeft in verleden bouwen in de hoogte voorgesteld. We staan niet afwijzend tegen bouwen buiten de rode contour. Daar zit wat ons betreft de oplossingsrichting. Maar we moeten oppassen want wie te veel heilige huisjes afbreekt, raakt zelf in woningnood.

Regionale woonvisie

SGP SGP Reimerswaal 06-11-2019 00:00

In de besluitraadvergadering van 29 oktober werd de regionale woonvisie vastgesteld. Onderstaand onze bijdrage hierover.

We waren blij met de toezegging van de wethouder dat er in Reimerswaal ruimte is om in elke kern woningen te kunnen bouwen. Dit geldt ook voor de kleine kernen in onze gemeente. Bij de Reimerswaalse woonvisie die we begin volgend jaar hopen vast te stellen zullen we ons inzetten om daar ook concrete invulling aan te geven. Wij gaan voor vitale dorpskernen met behoud van voorzieningen en daarvoor is het nodig dat er woningen zijn voor mensen die in onze mooie gemeente willen wonen.

 

Regionale woonvisie, besluitraad 29-10-19

Dank u wel voorzitter

In deze definitieve regionale woonvisie wordt nadrukkelijk gesteld dat maatwerk belangrijk is. Dat onderstrepen we. Dat maatwerk zien we dan ook graag tegemoet in de Reimerswaalse woonvisie. Het is zeker niet verkeerd om als regio hier over na te denken maar uiteindelijk vragen de verschillende gemeenten en misschien wel de verschillende dorpen binnen één gemeente om een verschillende visie.

Van een paar punten wil ik nog iets van zeggen.

Wat betreft het verduurzamen van de woningvoorraad worden mooie dingen gezegd en er ligt ook zeker een opdracht. Maar we moeten ook nuchter blijven. We hoeven niet sneller te gaan dan nodig is en we moeten onze inwoners niet op onnodige kosten jagen. Onze visie is dat e.e.a. ook zichzelf zal reguleren door een stuk marktwerking. Laten we waken voor kapitaalvernietiging en onvrede bij inwoners door sneller te willen gaan dan waar de markt klaar voor is.

Wat betreft de huisvesting van arbeidsmigranten weten we dat er ook hiervoor regionaal beleid wordt gemaakt. Maar het is een groep die niet zichtbaar is in de bevolkingsprognoses, en die wel gebruik maakt van het woningaanbod. Het raakt de vrije huursector waar op dit moment een tekort is aan woningen. Belangrijk is om deze visies op elkaar af te stemmen.

De woonvisie is inmiddels iets positiever(ten opzichte van het concept van enkele maanden geleden) over mogelijke groei of althans voorlopig nog geen krimp. Daar zijn we blij mee. De prognoses voor in ieder geval Reimerswaal wijzen daar ook beslist niet op. Wat wij jammer vinden is dat de laatste prognose van de provincie die een duidelijk positiever en maar onze mening ook realistischer beeld geeft niet meer is verwerkt in deze woonvisie. We gaan er vanuit dat die prognoses voor de Reimerswaalse visie wel meegenomen worden. Ik wil nogmaals duidelijk aangeven dat het van belang is dat er in alle dorpen in Reimerswaal gebouwd kan worden. Dat is cruciaal voor de leefbaarheid van onze dorpskernen.  Dus niet alleen de stad Goes en dragende kernen, maar nadrukkelijk alle kernen. Door het genoemde maatwerk geeft deze regionale woonvisie hier volgens mij ruimte voor maar:

Ik wil van wethouder graag de bevestiging dat als we deze regionale visie op deze manier vaststellen , we in de Reimerswaals visie kunnen vastleggen dat we in elke kern in Reimerswaal, zij het soms op misschien bescheiden schaal, woningen kunnen realiseren.

Als we die toezegging krijgen kunnen wij instemmen met deze regionale woonvisie.

Dank u wel

 

Wijk van de toekomst “Ambities in Ermelo-West”

SGP SGP Ermelo 15-06-2019 00:00

‘Wijk van de toekomst’ is de naam van een deel van Ermelo-West. Een ambitieuze naam die suggereert dat we voorop lopen. Voorop lopen betekent niet dat je de beste bent, maar vooral dat je het pad verkent voor hen die na jou komen. Dat je risico’s neemt en kritiek zal krijgen op keuzes die je maakt. Maar als het goed uitpakt dan bén je de toekomst! Is Ermelo-West straks de voorbeeldige, duurzame broer voor de rest van Ermelo?De plannen voor Ermelo-West komen voort uit het klimaatakkoord wat Nederland getekend heeft in Parijs in 2015 waarmee we ons verplicht hebben om broeikasgassen vergaand te verminderen. Daarnaast moeten we in 2050 allemaal van het gas af zijn, wat nogal wat betekent voor de gebouwde omgeving in Nederland. We zullen dus over moeten stappen op alternatieve bronnen om ons er warmpjes bij te laten zitten.

Waarom West? Na een inventarisatie van netbeheerder Alliander bleek de wijk in Ermelo-West het meest geschikt voor een proefproject. Het gaat daarbij om huurwoningen die in eigendom zijn van UWOON en woningen met een particuliere eigenaar. De bewoners spelen hierin een belangrijke rol en zijn vanaf de start van het project hiermee betrokken door middel van werkgroepen. Ook zijn er inmiddels meerdere bewonersavonden geweest waarop vragen zijn gesteld, ideeën zijn uitgewisseld en behoeften geïnventariseerd. Zelden was er zo’n hoge opkomst als bij de avonden in de Wijk van de Toekomst, zo meldt de gemeente Ermelo.

Voorbeeldwoning Inmiddels is er aan de Kievitstraat een voorbeeldwoning gerealiseerd die voorzien is van de meest uiteenlopende duurzame snufjes om energie te besparen. Op 14 september werd door wethouder duurzaamheid Leo van der Velden de opening verricht. Zo heeft de woning zonnepanelen, is goed geïsoleerd door middel van driedubbel glas en vloer- en dakisolatie. De woning wordt verwarmd middels infraroodpanelen, heeft een inductiekookplaat en is voorzien van reflecterende verf. ‘Het is een markering van wat de Wijk van de Toekomst moet worden’, aldus wethouder Leo van der Velden over dit project. Het is de eerste woning van UWOON in Ermelo die gasloos is gemaakt en volledig draait op zonne-energie. UWOON beperkt echter de verduurzaming van Ermelo niet tot Ermelo-West, maar heeft onlangs aan de Kozakkenkamp en Hamburgerweg acht huurwoningen opgeleverd die gerenoveerd en opgewaardeerd. Bij deze woningen is de gaskraan dichtgedraaid en ze wekken net zo veel energie op als dat ze verbruiken. Goed om te zien dat er breder gekeken wordt dan Ermelo-West.

En nu? We vroegen wethouder Leo van der Velden naar de manier waarop hij invulling geeft aan het begrip duurzaamheid en zijn visie op de Wijk van de Toekomst.

Je bent alweer een jaar wethouder. Wat heb je concreet al kunnen bijdragen op het gebied van duurzaamheid? “

Mijn motto is ‘vooral doen’. Dat betekent veel op pad en in gesprek met inwoners, ondernemers en organisaties over vragen en behoeften voor verduurzamen. Met deze kennis en contacten gaan we als gemeente dan gericht, en uitgevoerd door gespecialiseerde partners, ondersteunen bij het maken van plannen en nemen van maatregelen. Denk hierbij aan de realisatie van de voorbeeldwoning aan de Kievitstraat in Ermelo voor gasloos wonen. Dat is tot stand gekomen dankzij de samenwerking met woningcorporatie Uwoon en de DLE. Ook zijn we betrokken geweest bij het initiatief van groepsaccommodatie Aalbertshoeve voor het zonneveld daar.

Voor bewoners van Ermelo hebben we onafhankelijke, collectieve inkoop van zonnepanelen mogelijk gemaakt met de actie ‘Ermelo in de zon’. En natuurlijk werken we nauw samen met de inwoners van Wijk West in het participatieproces voor gasloos wonen.”

Wat zijn grote vraagstukken hieromtrent in de Ermelo?

Onze gemeentelijke ambities liggen hoog. De gemeente Ermelo wil energieneutraal zijn in 2030 en klimaatneutraal in 2035. Om dat te kunnen bereiken moeten we samen aan de slag. De gemeente zelf, inwoners, maatschappelijke organisaties, scholen én bedrijven. Twee derde van het energiegebruik in onze gemeente is van bedrijven, daar ligt dus een enorme opgave. Als gemeente willen we daar graag bij helpen. We kijken serieus naar grootschalige duurzame opwekmogelijkheden om onze doelstelling te halen en houden daarbij rekening met lokaal draagvlak. Daarnaast kijken we ook naar alternatieven voor aardgas.”

De Wijk van de Toekomst is inmiddels een jaar onderweg, waar staan we nu?

“We hebben diverse bewonersbijeenkomsten achter de rug, er is een bewonerswerkgroep gevormd die zich over verschillende warmtetechnieken en de kosten en baten daarvan heeft gebogen. We hebben drie excursies gehouden; naar een bedrijf dat een nieuwe manier van warmwaterbuffering en warmteafgifte maakt, een huis In Harderwijk dat volledig aardgasvrij is, en we zijn naar de biomassacentrale in Ede geweest. We hebben ons flink georiënteerd op zowel individuele en een collectieve warmtetechniek en willen nu bewoners opnieuw informeren over de stand van zaken. We kunnen nu aan hand van een paar woningen in de wijk laten zien hoe je je huis stapsgewijs kunt isoleren en wat de voor- en nadelen zijn. Mede daarom organiseren we weer een bewonersavond op woensdag 19 juni. Daarnaast kijken we met bewoners vooruit naar het komende half jaar. Waaraan is behoefte, wat zijn volgende stappen om deze wijk over een jaar of 8 à 10 aardgasvrij te maken? In de zomer schrijven we als einde van deze oriëntatiefase het wijkwarmteplan, waarin we alle bovenstaande punten nader toelichten. Daaruit trekken we conclusies en doen we aanbevelingen voor de komende maanden.”

De gemeente laat de ontwikkeling bewust voor een groot deel aan de bewoners van de wijk over, hoe is het om als bestuurder aan de zijlijn mee te kijken? Of vraagt dit toch om sturing ook vanuit je functie als wethouder?

“Meestal wil je als wethouder graag grote slagen in één keer maken, vooral omdat er zoveel kansen liggen. Het is aan de bewoners om vragen te stellen, mee te onderzoeken wat zij aantrekkelijk vinden en wat niet. Het moet voor iedereen haalbaar, betaalbaar en duurzaam zijn. We willen graag goed weten wat er in de wijk speelt en welke zorgen men rond het aardgasvrij worden heeft. Pas dan kunnen we met elkaar werken aan goede oplossingen.

Wordt er samengewerkt met omringende gemeentes?

“Een thema als duurzaamheid pak je als gemeente niet alleen op. Samenwerken is een cruciaal. Dit gebeurt ook binnen het Samenwerkingsverband Noord-Veluwe, waar Ermelo en 7 omliggende gemeenten bij horen. Iedere gemeente werkt bepaalde thema’s uit en deelt deze kennis. De gemeente Ermelo zorgt bijvoorbeeld voor een bijdrage aan het uitwerken van een regionaal warmteplan en het onderzoek naar “de energieke snelweg A28” (mogelijkheden voor duurzame opwek met zon en wind langs de snelweg). Ook is het opstellen van de Regionale Energie Strategie voor de Noord-Veluwe een gezamenlijk proces, gericht op het bepalen van de regionale bijdrage van CO2-reductie aan het Landelijke Klimaatakkoord en haar doelstellingen. Ook voor huiseigenaren in onze gemeente trekken we samen op met andere gemeenten en met ons energieloket Veluwe Duurzaam, het platform voor duurzaamheid op de Noord Veluwe. Zo hebben we afgelopen februari samen een informatieavond voor Verenigingen van Eigenaren georganiseerd. Naast de samenwerking met bedrijven, scholen en organisaties hebben we ook contact met de vakantieparken en hotels in de gemeente. Dit pakken we samen met onder andere de gemeente Apeldoorn op."

Wat staat er, los van de Wijk van de Toekomst, nog op het duurzaamheidsprogramma voor de korte en lange termijn?

“Om onze ambities waar te maken blijven we altijd bezig met de bewustwording bij inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We initiëren bijeenkomsten in het kader van duurzaamheid en steunen bestaande initiatieven. Als gemeente blijven we inwoners en bedrijven stimuleren en ondersteunen. Zo zijn we betrokken bij businesscases voor bedrijven voor subsidieaanvragen voor het opwekken van energie. Ook zijn we betrokken bij een pilot met 7 Ermelose scholen met lessen over techniek en duurzaamheid. Daarnaast onderstreept onze gemeente de circulaire gedachte om grondstoffen te hergebruiken. Dit alles komt vaak groots over, maar we maken het zo praktisch mogelijk. Zo stimuleren we het plaatsen van compostbakken bij scholen zodat iedereen een steentje kan bijdragen aan een duurzaam Ermelo.”

Raadsvergadering 25-04-2019

SGP SGP D66 Noord-Beveland 28-05-2019 00:00

Uit de Raad

Donderdag 25-04-2019 werd een besluitvormende raadsvergadering gehouden. Het volgende punt werd daarin behandeld:

Evaluatie deeltijdwonen  en vaststellen Huisvestingsverordening tweede woningen 2019 Raadsvoorstel:

Vast stellen de Huisvestingsverordening tweede woningen 2019; In te trekken de Huisvestingsverordening tweede woningen 2018

Aanleiding van het besluit m.b.t. deeltijdwonen

Als gevolg van de economische crisis en de ontwikkelingen op de woningmarkt is er in 2013 besloten de leegstand tegen te gaan en de leefbaarheid in de dorpen te behouden door deeltijdbewoning toe te staan. Beter een kortere tijd in een woning dan dat de woning jaren te koop staat.

In april 2018 heeft de gemeenteraad uitgebreid gediscussieerd hoe hiermee verder te gaan. Het college kwam met 3 opties:

- Verder gaan met bestaand beleid en overal deeltijd wonen toestaan;

- Stoppen met deeltijd wonen in de kernen;

- Alleen nog deeltijdbewoning toestaan bij nieuwbouw.

Die laatste optie had de voorkeur van het college destijds omdat nieuwbouw woningen kwalitatief nog jaren goed blijven en de prijzen behoorlijk hoog zijn wat een drempel is om zo’n woning zomaar te kopen en te laten verpauperen.

Geen van deze 3 opties kreeg de meerderheid en ook amendementen die tijdens die vergadering waren ingediend kregen geen meerderheid, waarop wethouder van der Maas voorstelde om deeltijdwonen voor 1 jaar niet meer toe te staan en na een jaar alsnog nieuw beleid formuleren.

Het was toen wenselijk om hiermee in de woonkernen niet meer verder te gaan. De verwachte aantasting van de leefbaarheid is onwenselijk. Ook was de markt voor permanente bewoning weer aangetrokken. Het gebruik van een woning binnen de kernen als recreatiewoning was niet meer toegestaan.

Probleem was echter dat niet alle bestemmingsplannen van de kernen waterdicht zijn.

Primair hoor je de bestemming te regelen in een bestemmingsplan. Het was altijd gebruikelijk om de bestemming “wonen “ te leggen op die plekken waar permanent gewoond werd.

Uit jurisprudentie is echter gebleken dat dit begrip deeltijd wonen niet uitsluit.

5 van onze komplannen hebben de toevoeging “permanent” gekregen om misverstanden te voorkomen. Colijnsplaat heeft dit nog niet en ook de Stadspolder heeft deze toevoeging niet. Hier wordt aan gewerkt.

Om te voorkomen dat daar nog gebruik gemaakt wordt van deeltijd wonen is de verordening vooral daarop van toepassing. In een huisvestingsverordening is aangegeven welke woningen gelden voor permanent bewoonde woning, deeltijdbewoning of recreatieve bewoning bestemd zijn. De verordening is alleen van toepassing op woningen binnen de kernen met bestemming “wonen”. De verordening geldt  volgens het bestemmingsplan niet voor appartementen.

Resultaten van de evaluatie van het besluit in 2018 Het nieuwe beleid heeft nu een jaar gewerkt. Er is een goede doorstroom en er is vraag naar woningen. Door het vaststellen van de ‘Huisvestingsverordening tweede woningen 2018’ was de gedachte dat deeltijdbewoning in het appartementengebouw van De Dukdalf in Kortgene niet zonder meer mogelijk was, terwijl dit voorheen wel altijd zo werd gebruikt. Echter heeft dit gebouw ook gewoon de juridische mogelijkheid van deeltijdwonen in tegenstelling van de gewone woningen in de kern Kortgene Ditzelfde geldt voor bijna alle appartementsgebouwen in de bebouwde kom.

Om ongelijkheid te voorkomen is nu besloten dat alle appartementen binnen bebouwd gebied als deeltijdwonen gebruikt mogen worden. Het maken van een uitzondering  zal nu dus niet alleen gelden voor De Dukdalf  maar zal ook voor meerdere appartementen mogelijk worden. Op dit moment gaat het om de nieuwbouwlocaties: Singel 1 t/m 19 Kortgene (stadspolder), hoek Beurstschippersstraat/Kaaidijk Kortgene, Dijkdreef 2 t/m 26 Kamperland, Uithaven 10 Kamperland, Havelaarstraat 22 en Oude haven Colijnsplaat.

Beleid voor toekomstige appartementen Bij de realisatie van nieuwe appartementen zal het college de raad hierover eerst consulteren over het gebruik van de appartementen. De locaties zijn ook bijna allen dichtbij de jachthavens gelegen en daardoor in (overgangs)gebieden waar ook sprake is van recreatie. Er is sprake van een vergrijzende bevolking en dat vraagt naar levensloopbestendige woningen. Appartementen zijn daar uitermate geschikt voor, maar vanuit de Noord-Bevelandse bevolking is daar (nog) niet veel vraag naar. Wanneer de betreffende appartementen voor deeltijdbewoning gebruikt kunnen worden, kunnen ze eventueel later voorzien in een behoefte voor de oudere bevolking. Hiermee hebben dan alle appartementen een dubbele bestemming. Wethouder A. van der Maas licht toe hoe het traject van besluiten tot nu toe is gelopen. Na de eerste reacties en wensen van de raad in de vergadering op 11 april jl. is aan deze wensen zo veel mogelijk tegemoet gekomen en is het raadsvoorstel aangepast en uitgebreid. Na een uitgebreide gedachtewisseling met de raad is het beleid versterkt en als volgt geborgd: -  In de kernen Colijnsplaat en de Stadspolder te Kortgene is deeltijdwonen niet meer mogelijk en wordt nu gelijk aan de andere woonkernen; -  Bij nieuwbouw van appartementen(gebouwen) zal het college de raad eerst consulteren; -  De genoemde leges € 250,- zal per 1-1 2020 in de nieuwe legesverordening worden aangepast waar de raad zelf over besluiten zal; -  Tevens zal de nieuwe huisvestingsverordening jaarlijks worden geëvalueerd en aan de raad worden voorgelegd. Positief besluit gemeenteraad Met een tegenstem van D66 werd dit besluit door de andere fracties breed gedragen.

Doorontwikkeling Erica Terpstrahal en verplaatsing korfbalvereniging

SGP SGP Oldebroek 25-04-2019 00:00

 

De gemeenteraad van Oldebroek heeft vorige week donderdag tijdens de raadsvergadering een besluit genomen over de doorontwikkeling van de Erica Terpstra hal en de verplaatsing van korfbalvereniging Rood-Wit.

Al eerder (2017) hebben we als SGP ingestemd om de korfbalvereniging te verplaatsen naar de Erica Terpstrahal. Daarbij was destijds inzichtelijk gemaakt wat de verwachte kosten zouden zijn. Ook is toen aangegeven dat nog niet alle kosten bekend waren. Het voorstel van januari gaf al wat duidelijkheid maar liet een forse overschrijding zien. Het voorstel wat afgelopen donderdag is aangenomen ging om een aanvullend krediet 110 duizend euro.

Al met al nog veel geld maar de SGP is van mening dat dit bedrag ook opbrengsten heeft. Het beheer van de Erica Terpstra-hal wordt gedaan door de vereniging en de multifunctionaliteit van het gebouw wordt groter. Daarnaast worden er maatregelen genomen om de Erica Terpstrahal modern en multifunctioneel te maken zodat de verbouwde en heringerichte sportvoorziening voldoet aan de eisen voor de scholen en de andere gebruikers.

Het uiteindelijke discussiepunt betrof de klimaatmaatregelen. Uiteindelijk is er een raadsbreed amendement aangenomen om het gebouw niet gasloos te maken. Dit in tegenstelling tot een eerder aangenomen besluit van de raad om alle gebouwen van de gemeente gasloos te maken. De SGP is van mening dat er een balans moet zijn tussen de investering en het rendement. Volgens ons was dat in dit voorstel niet het geval. De extra investering van 184.000 euro zou 2000 euro per jaar besparen. Al eerder heeft de SGP aangegeven dat klimaatneutraal geen doel op zich moet zijn. De wethouder heeft toegezegd later dit jaar naar de raad te komen met een integraal overzicht van de te nemen maatregelen voor o.a. de gemeentelijke gebouwen. Dan kunnen we als raad verder doorspreken over het destijds door de raad genomen besluit en de haalbaarheid daarvan.

Fractie SGP Oldebroek

Statushouders geen voorrang meer geven op de sociale woningmarkt

SGP SGP VVD Ede 23-04-2019 00:00

 

Donderdag 18 april heeft de gemeenteraad de beleidsnotitie betaalbare huur- en koopwoningen behandeld. De SGP fractie heeft een motie ingediend met het verzoek aan het College om statushouders geen voorrang meer te geven op de sociale woningmarkt. De motie is gesteund door BurgerBelangen en de VVD maar is niet aangenomen.

De SGP fractie wil graag een gelijk speelveld op de woningmarkt. Huisvesting verlenen met regelingen waar statushouders rechten aan kunnen ontlenen  vinden wij niet passend en voelt voor statushouders zelf ook niet goed als zij met een regeling voorrang krijgen op de woningmarkt.  Ook vermindert een urgentieregeling het draagvlak voor het opvangen en huisvesten van statushouders. Als er statushouders moeten worden gehuisvest is de oplossing niet om statushouders voorrang te geven op de sociale woningmarkt maar moeten er andere oplossingen komen zoals: meer sociale woningen toevoegen, tijdelijke huisvesting, prefab woningen, ombouwen van kantoren, noodwoningen, etc.   

Een urgentieregeling lijkt misschien mooi maar er gaat geen gezonde stimulans vanuit (eerder het tegendeel) om voldoende woonruimte te realiseren voor alle doelgroepen waaronder ook statushouders.  Dit is een natuurlijk gevolg van de regeling.  

SGP: 'Woningmarkt vraagt om concrete acties'

SGP SGP VVD ChristenUnie Woudenberg 08-01-2019 00:00

Op de agenda van 8 januari 2019 stond onder andere de Woonvisie 2019+ Voor de SGP een bijzonder belangrijk onderwerp. Jan Mulder voerde het woord. Zijn inbreng treft u hieronder aan:

Inleiding

Voorzitter, twee weken geleden kwam er een relatief groot project van nieuwbouwwoningen op de markt: het project aan de Nijverheidsweg. Op de betreffende woensdagmiddag ging de verkoop van start en vier uur later waren alle goedkopere woningen in principe verkocht. De mensen die donderdags (een halve dag na start van de verkoop!) de makelaar benaderden, hadden het nakijken. Dit is de woningmarkt in Woudenberg. Onze jongeren onder de 30 jaar zoeken een eigen woning om zo een gezin te kunnen vormen of op zichzelf te gaan wonen en ondervinden daarbij grote moeite door de verhitte woningmarkt. Vanuit Amersfoort, Zeist, Houten etc. komen allemaal mensen deze kant op om te genieten van onze mooie gemeente. Terecht. Dit zorgt er echter voor dat er een flinke krapte is ontstaan waar onze jongeren last van hebben. Het onderzoek dat is uitgevoerd door onze collega Van Schaik van de GBW-fractie onderstreept dit nog maar eens. Als SGP-fractie hebben wij hier in ieder geval de afgelopen tien jaar keer op keer aandacht voor gevraagd. Het gaat hier om een van de kerntaken van ons als gemeentelijk bestuur, een zeer belangrijk onderwerp dus!

Goede lange termijnvisie

Als we de Woonvisie lezen, zien we een mooi en helder vergezicht. Laat duidelijk zijn: met dat vergezicht kan niemand het oneens zijn en dat zijn wij het dus ook niet. De woonvisie staat vol met mooie beloften. Ik geef één voorbeeld: “Er is behoefte aan nieuwbouw voor alle doelgroepen,voor gezinnen, ouderen, starters en doorstarters. Uitdrukkelijk zetten we bij denieuwbouw van woningen in op een hoog kwaliteitsniveau door te kiezen voornieuwbouw die aansluit op de behoefte en daarmee echt iets toevoegt.” Prachtig. Kan niemand tegen zijn. Kortom, we hebben hier te maken met een mooie lange termijn visie waar ongetwijfeld veel mensen in mee kunnen gaan.

Concrete acties

Toch hadden we meer verwacht van deze Woonvisie. Eerlijk gezegd zelfs veel meer. De visie is mooi, maar de acties zijn onhelder, weinig SMART en soms zelfs totaal onduidelijk. De meest voorkomende actie is het uitvoeren van een onderzoek. In de woonvisie worden zo’n tien onderzoeken aangekondigd! Vraag blijft wat het college concreet gaat doen om de grote nood op de woningmarkt op korte termijn op te lossen of in ieder geval te bestrijden. En dan blijft het stil, beangstigend stil.

-          Allereerst: er wordt in de komende jaren minder gebouwd. Was de ambitie van de Woonvisie 2016 om 90-110 woningen per jaar te bouwen, dit valt nu terug naar 80-100 woningen per jaar. Nog los van de vraag of het vorige college die 90-110 woningen per jaar wist te realiseren: wat gaat hier voor signaal van uit? Neemt dit college het probleem wel serieus genoeg?

-          In de tweede plaats: de motie die in februari 2018 door vijf van de zes Woudenbergse partijen werd gesteund, wordt zo maar van tafel geveegd. Nieuw woonbehoefteonderzoek heeft blijkbaar nieuwe inzichten geboden. Een papieren werkelijkheid wordt boven de harde werkelijkheid van onze jongeren gesteld. Nogmaals: neemt dit college het probleem wel serieus genoeg?

-          Voor het derde punt wil ik de collega-raadsleden vragen pagina 38 van de Woonvisie er eens bij te pakken. Hier zien we de nieuwe ontwikkelstrategie van onze gemeente. Wat gaan we de komende jaren bouwen? Goedkoop (tot €200.000,-), duur (vanaf €500.000,-), vrije sector huur (vanaf €720,- per maand) en zorgwoningen. Wat gaan we de komende jaren maar een klein beetje bouwen? Betaalbare woningen (€200.000-€300.000,-), middeldure woningen (€300.000-, €500.000,-) en sociale huurwoningen (onder de €720,- per maand). Opvallend. Precies de woningen waar ontzettend veel behoefte aan is.

Onze conclusie is dat dit college in een papieren werkelijkheid leeft. Dit college zegt: er zijn betaalbare woningen zat, er zijn sociale huurwoningen zat. Intussen gaan nieuwe woningen in de categorie ‘betaalbaar’ als broodjes over de toonbank en is er een grote wachtlijst voor sociale huurwoningen.    

Andere keuzes

Als SGP zouden wij andere keuzes hebben gemaakt. Wij overwegen om deze punten ook als amendement in te dienen.

-          Allereerst willen wij de komende jaren méér bouwen dan de afgelopen jaren, in plaats van minder. Wij zouden pleiten voor een ambitie van 110-120 woningen per jaar. Daarmee geven we het krachtige signaal af dat we de ernst van de woningnood zien en serieus nemen en dat we vol aan de bak moeten gaan om dit probleem op te lossen. Ook het percentage van 20% sociale huurwoningen zou wat ons betreft omhoog moeten naar 25-30% en de ondergrens van 20 woningen per project mag naar beneden naar 15. Er is echt wat aan de hand en er moet dus ook echt wat gebeuren! Ik wil daar nog een aanvullend argument bij geven. Toen wij jaren geleden praatten over de toekomst van Woudenberg discussieerden wij met elkaar of we 2000 woningen moesten bouwen of 1000. 2000 woningen zouden we gaan bouwen, omdat we ook voor de regio moesten bouwen. Uiteindelijk hebben we besloten dat we alleen voor eigen behoefte gingen bouwen; daarom konden we het houden op 1000 woningen. Vervolgens werd een paar jaar later het regionale woningverdeelsysteem geïntroduceerd en zien we overal veel nieuwe Woudenbergers uit de regio. Dan zijn die 1000 dus wel een beetje weinig. We moeten echt aan de bak.

-          In de tweede plaats willen wij de motie van februari op tafel houden. Dat betekent twee dingen: de achterstand van sociale huurwoningen moet worden ingehaald en de Raad moet halfjaarlijks worden geïnformeerd over de voortgang. Dit college kiest ervoor om weer opnieuw te beginnen met tellen. Er wordt nu pas over vijf jaar gekeken of er voldoende sociale huurwoningen zijn gerealiseerd. Daar gaan wij niet mee akkoord. Als er al gesproken moet worden van een termijn van vijf jaar, dan is die ingegaan op 1 januari 2017. Sindsdien is er een forse achterstand opgelopen, die nog altijd ingehaald moet worden. Ik vraag het college te erkennen dat de motie van februari staat en de toezegging dat deze door hen zal worden uitgevoerd.

-          In de derde plaats willen wij vol gas geven op betaalbare koopwoningen en sociale huurwoningen. Twee plusjes dus. Er is in de praktijk schreeuwend behoefte aan deze woningen. Het kan niet zo zijn dat dit college weg komt met vage beloften over een aanpak van scheef wonen, maar geen betaalbare koopwoningen en sociale huurwoningen bouwt. Dat kan niet waar zijn!

Concrete aanpak korte termijn

Wij als SGP willen de woonbehoefte op korte termijn (zeg voor de komende twee, drie jaar) aanpakken met een strategie voor de korte termijn. Wij willen hoopmakelaar zijn voor onze jongeren en hen voor de toekomst behouden voor Woudenberg. We missen in deze visie de echte instrumenten en acties om op korte termijn de woningmarkt te stimuleren en  om op korte termijn slagvaardig en ondernemend de hand aan de ploeg te zijn voor kansen voor alle groepen van Woudenbergers.  

Op een aantal concretere punten wil ik daarbij ingaan.

Allereerst dan dat scheef wonen. Dit college gaat scheef wonen aanpakken en verwacht daar gouden bergen van. Laat heel duidelijk zijn: wij zijn niet tegen een aanpak van scheef wonen, maar we zijn wel sceptisch over de wettelijke mogelijkheden van de gemeente. En daarbij geloven we niet dat de aanpak die nu voorgesteld wordt (een onderzoek) op de korte termijn gaat helpen. Kortom, een aanpak van scheef wonen is prima, maar dat mag niet betekenen dat we het concrete probleem dat we nu hebben niet gaan aanpakken.

Een beetje hetzelfde geldt van de veel genoemde kleine woonvormen. Pilots, onderzoeken etc. Laat weer duidelijk zijn: wij zijn niet tegen pilots en onderzoeken, en als jongeren behoefte hebben aan kleine woningen dan hebben we daar helemaal geen moeite mee. Maar opnieuw: pilots en onderzoeken kunnen nooit een vervanging zijn van het werken aan een echte oplossing.

Een punt waar de SGP een actievere houding van het college verwacht, is de mogelijkheid van transformaties. U geeft op pagina 7 en 12 aan dat u transformatie wilt stimuleren. Richting de Adviesraad Sociaal Domein antwoordt u echter dat u afhankelijk bent van aanvragen die binnen komen van eigenaren. Wij vragen of het college bereid is actief aan de gang te gaan met inbreiding door in kaart te brengen welke locaties geschikt zijn om getransformeerd te worden.

Een punt dat we helemaal missen is de starterslening. Waarom hebt u dit niet als concreet actiepunt opgenomen in de Woonvisie?

Dan lees ik op pagina 19 dat er ‘moverende redenen’ kunnen zijn voor projectontwikkelaars om af te wijken van de norm 20% sociale huur. Door de geschiedenis wijs geworden schrok ik hier toch wel van. Want wat zijn die moverende redenen precies? Een projectontwikkelaar kan natuurlijk altijd wel een reden bedenken om geen sociale huur te realiseren. Vrije sector levert namelijk altijd meer op. Kortom, wat ziet het college als ‘moverende redenen’?

Technische vraag definitie

Op diezelfde pagina zien we staan: Sociale huurwoningen zijn woningen met een huur tot aan de liberalisatiegrens. Dit is een verkeerde definitie: de goede is (zie antwoord prestatieafspraak Vallei Wonen): Een sociale woning is een huurwoning met een huurprijs van maximaal 720,- die passend wordt toegewezen aan de gemeentelijke doelgroepen, via het woningzoekendenbestand. Waarbij deze woning in stand wordt gehouden voor de doelgroepen en dus geëxploiteerd wordt door een toegelaten instelling zoals Vallei Wonen. Bent u het met ons eens dat dit anders in de woonvisie hoort? Dan zullen wij deze tekst ook amenderen.

Proces

Zoals u van ons kunt verwachten ook nog een opmerking over het proces. Daar zijn we ook weer van geschrokken. Vallei Wonen, de partij die een belangrijk deel van de Woonvisie moet gaan helpen realiseren is pas in oktober bij een openbare avond voor het eerst betrokken. Wij betreuren dat. Bent u het met ons eens dat het beter zou zijn om de volgende keer de verrijkingsavond (in ieder geval die met Vallei Wonen) vóóraf te laten plaatsvinden?  

Vraag aan GBW

Ik afsluiten met een tweetal vragen aan collega-fracties.

Allereerst GBW: U hebt onderzoek gedaan naar de woningmarkt. Waardering en complimenten daarvoor. Vindt u zelf dat de Woonvisie van het college voldoende de urgentie die u in uw onderzoek bent tegengekomen uitstraalt en de juiste acties voor de korte termijn formuleert?

Dan de ChristenUnie en VVD: U hebt in 2018 ingestemd met de motie ‘Planning en realisering woningbouw’. Kan ik erop rekenen dat u ook dit college er aan houdt dat zij deze motie gaan uitvoeren?

Aanleg Molenbeek fase 2 van start

SGP SGP Nunspeet 15-10-2018 00:00

 

Fase 2 van de nieuwe Nunspeetse woonwijk Molenbeek gaat van start. In deze fase is ruimte voor 169 woningen. Het betreft een mix van rijtjeswoningen, tweekappers, vrijstaande woningen en huurwoningen. Ook twee CPO-groepen doen mee in deze fase.

Op maandag 15 oktober om 11.30 uur zal wethouder Jaap Groothuis symbolisch het ‘bouwrijp’ maken van fase 2 starten (locatie bouwweg vanaf rotonde Oenenburgweg). In de komende maanden zullen de riolering, kabels, leidingen en straten worden aangelegd.     

Eind dit jaar zullen de gemeentelijke kavels worden aangeboden. In het voorjaar van 2019 volgende de projectmatige woningen en de huurwoningen.  

In verband met het bouwrijp maken van fase 2 wordt de in 2016 aangelegde bouwweg (tussen rotonde Oenenburgweg en Molenbeek) tijdelijk afgesloten voor het doorgaande verkeer. In de fase van het bouwrijp maken is Molenbeek alleen te bereiken via de rotonde bij Nestlé.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.