Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

123 documenten

Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen

PvdA PvdA GroenLinks D66 Maastricht 11-08-2020 12:49

Steeds meer gemeenten staan niet toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woning ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs. SP en GroenLinks dienden in november 2019 een motie over dit onderwerp in.

Henri Borgignons stelde met Ariane Schut (SP) de volgende vragen aan het college.

1. Bent u bereid een woonplicht voor kopers van nieuwbouwwoningen op te nemen? 2. Hoelang dienen deze kopers de woning zelf te bewonen? 1 jaar of langer? 3. Bent u het met ons eens dat hierdoor de markt toegankelijker wordt voor meer particulieren?

Minister Ollengren (D66, Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

4. Bent u het met ons eens, dat dit rust kan brengen in de woningmarkt? 5. Bent u het met ons een dat dan ook deze woningen meer toegankelijker wordt voor meer particulieren? 6. Indien de minister het niet voor elkaar krijgt dit in te voeren voor geheel Nederland, bent u dan bereid dit wel voor Maastricht in te voeren, in navolging van mogelijke invoering in de grote steden als Amsterdam, Utrecht etc.?

 

Bron: https://nos.nl/artikel/2343549-steeds-meer-gemeenten-voeren-woonplicht-in-voor-eigenaar-nieuwbouwwoningen.html

 

Het bericht Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Kraken van leegstand voor woningen

D66 D66 Apeldoorn 14-06-2020 10:03

Zaterdag 13 juni is D66 Apeldoorn de stad in gegaan om een groot aantal leegstaande panden (digitaal) te kraken aan de rand van de binnenstad. Doel is om eigenaren en VVE’s te stimuleren om hun leegstaande pand om te zetten naar woningen.

In Apeldoorn is sprake van woningnood. Onze kinderen en ouders moeten jaren wachten voordat er een geschikte woning beschikbaar komt. Er worden wel veel nieuwbouwplannen gemaakt, maar het gaat minimaal vijf jaar duren voordat we daar profijt van hebben. Daarnaast is er grote behoefte aan originele woonvormen.

Daarom vindt D66 Apeldoorn dat we optimaal gebruik moeten maken van bestaande panden. Gebouwen die langer dan een jaar leegstaan zijn wat ons betreft een optie om te gebruiken als woning. De gemeente probeert daarvoor zoveel mogelijk de (regel)beperkingen weg te halen en eigenaren te faciliteren.

Het wordt tijd dat ook de eigenaren nu in beweging komen. Met name aan de randen van de binnenstad staan tientallen panden leeg, veelal niet courante winkels of kantoorpanden. Door internetkopen was er al kaalslag in de binnenstad, corona maakt het er niet beter op. Wonen in en boven winkels realiseren kan volgens D66 Apeldoorn zo’n 250 woningen opleveren. Natuurlijk moet er verbouwd worden, maar er ontstaan zo wel unieke woningen. Hiermee brengen we weer een deel van de woningvraag in beweging.

D66 Apeldoorn roept eigenaren en Verenigingen van Eigenaren deze ontwikkelingen niet te blokkeren, maar juist te helpen bij deze transformatie. Leegstand zorgt immers ook voor verloedering. Daarom is op zaterdag 13 juni een campagne gestart waarbij we foto’s maken van leegstaande panden die geschikt te maken zijn voor woningen. We schieten een selfie voor het pand, samen met de poster en verklaren het pand digitaal gekraakt. Wil je mee helpen kraken, stuur ons dan een mailtje, of ga zelf op pad met de poster. De poster is hier te downloaden via d66apeldoorn.nl.

Omroep Gelderland maakte een reportage van deze actie dat hier terug te lezen en bekijken is.

Nieuws van de fractie nr 21 , april 2020

PvdA PvdA VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 CDA De Bilt 30-04-2020 08:58

Het is vreemd elkaar nu niet meer te kunnen ontmoeten. Op Koningsdag, 1 mei, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag kunnen wij elkaar niet ontmoeten. Thuis, en niet samen maken wij deze belangrijke mijlpalen mee.

Wij leven als fractie mee met de mensen die getroffen zijn door het virus, de mensen die dierbaren verloren hebben, die hun dierbaren niet meer mogen ontmoeten, de mensen die werken in de zorg en andere vitale sectoren en de mensen die keihard economisch getroffen worden door alle maatregelen die wij na moeten leven om de meest kwetsbare mensen te ontzien. Wij hopen erop dat het virus, door alle maatregelen, die veel van ons vergen, uitdooft en dat wij, met elkaar, snel weer de draad op kunnen pakken, elkaar weer kunnen ontmoeten en samen de schouders kunnen zetten onder herstel.

Ook de fractie en de gemeenteraad hebben naar aanleiding van de Corona crisis hun werkwijze aangepast. Op 14 maart is er nog een gewone commissievergadering OR geweest, maar de Raadsvergadering van maart is niet doorgegaan. De fractievergaderingen zijn telefonisch verlopen, het vervolg is geheel digitaal gegaan.

In de maand april is het politieke proces digitaal opgestart. Zowel de commissies als de raad vergaderen nu met het programma Zoom. Dit wordt vervolgens live gestreamd via de site van de gemeente, zodat de vergadering toch openbaar is. Alleen de insprekers in de commissie kunnen dit niet live inspreken, zij dienden hun inspraak schriftelijk in.

De volgende onderwerpen zijn in de raadsvergadering aan de orde geweest:

Startnotitie Water- en rioleringsplan en klimaatstrategie 2021-2025

In deze startnotitie wordt richting gegeven aan water- en rioleringsplan en de klimaatstrategie. Het college stelt voor om de inspanningen te verhogen van niveau voortvarend (wat nu het geval is) naar ‘ambitieus’.  Dit betekent voor de riolering bijvoorbeeld dat er niet alleen bij het regulier onderhoud ( 1 x per 40 jaar) iets aan het riool gedaan wordt, maar ook tussendoor in gebieden waar mensen last hebben van wateroverlast. Ook wordt er beleid gemaakt voor het bestrijden van de gevolgen van de klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld aan het maken van waterdoorlatende bestrating op plekken waar dat mogelijk is, en het aanleggen van waterreservoirs.

Het probleem met dit plan is dat het hogere ambitieniveau waarschijnlijk neerkomt op een verhoging van de rioolbelasting met 19,50 euro per jaar per huishouden.  Inkomens tot 120% van het minimum kunnen kwijtschelding aanvragen van de rioolbelasting.

De PvdA heeft een amendement ingediend om een deel van die verhoging (4,50 ) te heffen via de OZB in plaats van via de rioolbelasting. Dit zou zorgen dat de huurders iets minder bijdragen aan de verhoging dan de huiseigenaren, een indirecte manier van inkomenspolitiek dus. Het amendement werd gesteund door Christen Unie, SP en fractie Brouwer. D66 had het graag gesteund maar kon dit niet doen omdat in het coalitieakkoord staat dat de OZB niet verhoogd mag worden.

Een amendement van Bilts Belang om het ambitieniveau niet te verhogen heeft de PvdA niet gesteund en heeft het ook niet gehaald.

Uiteindelijk is de startnotitie aangenomen. CDA, Forza en SGP stemden tegen, overige partijen inclusief PvdA stemden voor.  Aan het eind van het kalenderjaar presenteert de portefeuillehouder een gedetailleerd plan, waarover de raad zich opnieuw kan uitspreken.

Vaststellen bestemmingsplan Voordorpsedijk 67 te Groenekan

De eigenaar van dit perceel in het agrarische gebied heeft een vergunning om een hele grote africhtingshal voor paarden naast zijn woning te bouwen. Deze hal is nooit gebouwd omdat de eigenaar inmiddels is gestopt met zijn paardenbedrijf. De eigenaar wil nu in plaats van die hal een tweede woning bouwen op het perceel, en eventueel later het perceel splitsen. Er ontstaat daardoor in het landelijke gebied een extra woning. Hiervoor moet het bestemmingsplan gewijzigd worden.

Er waren wat extra issues, zoals de aanwezigheid van een geitenfokkerij een eindje verderop. Inmiddels wordt aan de rechter voorgelegd of dit een reden is om extra woningbouw te weigeren. Ook de overburen hadden bezwaren, voornamelijk omdat zij het landelijke karakter van de Voordorpsedijk willen bewaren.

De PvdA zag geen verregaande bezwaren, een woning in plaats van een grote hal leek ons een verbetering. De vragen zijn afdoende beantwoord. CDA en SGP waren tegen omdat zij het agrarische karakter willen bewaren, overige partijen waren voor.

 Kredietvoorstel voor onderzoek woningbouwmogelijkheden locatie Leyenseweg 38

Het gaat hier om het moestuinencomplex dat naast het oude politiebureau ligt. Het politiebureau is al aan een projectontwikkelaar verkocht. De gemeente is eigenaar van het moestuinencomplex en wil een onderzoek uitvoeren om te bepalen of de moestuinen verplaatst kunnen worden en er op die plek woningen gebouwd worden. Het geheel wordt dan samen met het politiebureau ontwikkeld. Er wordt een krediet van 60.000 gevraagd om het eerste onderzoek te doen. Het gaat om overleg met de moestuinders, bodemonderzoek, verkeersonderzoek en overleg met de omwonenden. De portefeuillehouder heeft al toegezegd dat als er gebouwd word, er in ieder geval 30% sociale huur en 10 tot 20% middenhuur komt. Verder kan er nog niets gezegd worden over aantal en soort van de eventueel te bouwen woningen.  PvdA was blij omdat wij al eerder hadden aangegeven dat wij graag een meer actief grondbeleid willen. Ook hebben wij al eerder gepleit voor het verplaatsen van activiteiten naar buiten de bebouwde kom, zodat er binnen de bebouwde kom gebouwd kan worden.

Het voorstel is aangenomen in de Raad. SP, Forza en Beter de Bilt stemden tegen, de overige partijen waren voor.

Antwoordbrief van de raad op de brief van de Provincie inzake de financiële status van Gemeente De Bilt

De raad moest beslissen over de antwoordbrief die de gemeente aan de Provincie stuurt inzake de door de Provincie gewenste begroting.

De Provincie heeft onze gemeente in november 2019 een brief gestuurd om aan te geven dat, indien de gemeente de begroting niet structureel op orde brengt, de gemeente onder toezicht van de Provincie zal worden gesteld.

Dit houdt verband met het feit dat de gemeente De Bilt in juni 2019 een kadernota aannam die niet sloot. Dit werd veroorzaakt doordat de kosten in het sociaal domein enorm zijn opgelopen in 2018 en 2019. De begroting die in november werd aangenomen, sloot wel, maar pas na een periode van 3 jaar. Dat, in combinatie met het feit dat de Provincie een aantal zaken niet hard genoeg vond, zoals voorgestelde bezuinigingen of verwachte inkomsten, leidde ertoe dat de Provincie de bewuste brief stuurde. De raad werd geacht deze te beantwoorden in mei.

Het college had hiervoor een concept opgesteld, dat nu door de raad bekrachtigd moest worden.

De PvdA-fractie ging akkoord met het voorgestelde antwoord. Eerder in de commissiebehandeling had onze fractie aangegeven het belangrijk te vinden om ook zaken terug te vragen van de Provincie, namelijk een signaal naar Den Haag dat gemeentes ondersteund moeten worden bij het opvangen van de klappen van de decentralisaties en soepelheid van de provincie bij ontwikkelingen in De Bilt die het mogelijk maken om inkomsten te genereren, zoals bijvoorbeeld bij bouwontwikkelingen.

De wethouder gaf aan dit ook belangrijk te vinden en vertelde dat deze zaken nadrukkelijk onderwerp van gesprek zijn geweest in de overleggen tussen Provincie en college.

Met betrekking tot de voorgenomen bezuinigingen die in 2021 ingaan, riep onze fractie het college op om de bezuinigingen niet neer te laten komen bij de sociaal (economisch) zwakkere inwoners van onze gemeente. Bij de kadernota (juni) en bij de begroting (november) stelt de raad vast op welke onderwerpen bezuinigd moet worden teneinde de begroting sluitend te krijgen.

Kredietvoorstel achterblijvende locaties

Het college vroeg de raad om een krediet voor de sloop van een zestal locaties zoals het oude zwembad, de oude Theresiaschool, het Jeu de Boele gebouwtje in het van Boetzelaerpark en nog een aantal gebouwen.

Het gevraagde krediet van € 557.000, – wordt in 3 jaar tijd terugverdiend omdat de gemeente nu nog veel kosten maakt voor het in standhouden en onderhouden van de locaties.

De PvdA-fractie stemde in met het raadsvoorstel en was zeer tevreden over de toezeggingen die wij van de wethouder kregen zoals dat op alle locaties samen daadwerkelijk gemiddeld minimaal 30% sociaal en 10 tot 20% middenhuur wordt gebouwd. De locaties worden dus niet zomaar aan de hoogste bieder verkocht om villa’s te bouwen.

Ook kijkt de wethouder per project of het aantrekkelijk is om niet zelf te investeren in sloop, maar dit door de ontwikkelaar te laten doen, dit om de kosten te drukken.

M.b.t. de huidige maatschappelijke initiatieven in de locaties geeft de wethouder aan maximaal mee te willen bewegen en deze initiatieven elders huisvesting te willen bieden, bijvoorbeeld in het lichtruim of op het Biltse Meertje

Een motie van fractie Brouwer om ook maatschappelijke initiatieven mee te wegen bij bouwplannen werd door ons ondersteund, maar haalde het helaas niet.

Motie vluchtelingenkinderen

De ChristenUnie diende een motie in die ondersteund werd door PvdA, GroenLinks, D66, SP en fractie Brouwer om ons als gemeente aan te sluiten bij het initiatief Coalition of the Willing.

Meer dan 40 gemeenten (inmiddels) bieden het rijk aan te willen ondersteunen bij de opvang van 2.500 kinderen die zonder ouders in de Griekse Vluchtelingenkampen verblijven. De omstandigheden waarin deze kinderen zich bevinden zijn erbarmelijk. Deze kinderen zouden kunnen worden opgenomen in de Europese lidstaten. Het kabinet wil dit echter niet. Daarom is er een landelijke actie gestart van onder andere steunpunt Vluchtelingen, Vluchtelingenwerk en progressieve partijen in gemeenteraden om het kabinet alsnog te bewegen hulp te bieden. De gemeenten die deelnemen zeggen hun hulp toe om een aantal kinderen onder te brengen in hun gemeente.

Helaas kreeg de motie steun van 13 van de 27 raadsleden en werd dus niet aangenomen. CDA, VVD, SGP, Bilts Belang, Forza en Beter De Bilt stemden ondanks een beroep op solidariteit en naastenliefde van de indieners, tegen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 21 , april 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Komst van Hostel op Zuid

D66 D66 s-Hertogenbosch 09-04-2020 05:59

D66 pleit al geruime tijd voor het realiseren van woningen die anders zijn dan reguliere huisvestingsvormen. We zijn daarom verheugd dat er een woonzorgcomplex met een hostel in ‘s-Hertogenbosch-Zuid komt.

In 2009 besloot de gemeenteraad te starten met de realisering van een aantal hostels, gericht op het bieden van passende huisvesting met zorg voor, begeleiding van en toezicht op (dakloze) volwassenen met psychische problemen en verslavingsproblematiek. Aan de Van Broeckhovenlaan is het eerste hostel gerealiseerd en in gebruik genomen. Een tweede hostel is hard nodig omdat de doelgroep niet in één hostel op te vangen is. Eerder is al besloten om een tweede hostel aan de Zuiderparkweg te vestigen. De gemeenteraad stemde afgelopen dinsdag 7 april in met het bestemmingsplan dat 20 appartementen binnen het sociale segment én een woonzorgvoorziening met 34 eenheden voor dak- en thuislozen mogelijk gemaakt. Volgens D66 worden er in de gemeente ‘s-Hertogenbosch al veel standaard gezinswoningen gebouwd. Bouwen van andere huisvestingsvormen is daarom hard nodig. Deze voorzien namelijk in een grote behoefte van het huisvesten van mensen die extra steun kunnen gebruiken bij het vinden van een passende woning.

Commissielid Steven Hommersom: “Wij vinden het belangrijk dat er voor iedereen een passende woning beschikbaar is. Helaas is dat niet zo gemakkelijk. Waar mensen zelf voor hun huisvesting kunnen zorgen, willen we de markt veel vrijheid bieden. Maar voor mensen die niet zelf in hun huisvesting kunnen voorzien, zien wij het als onze plicht om samen met sociale partners maatwerk te bieden. Dat is in Zuid zeer zeker gelukt.”

Komst van Hostel op Zuid

D66 D66 s-Hertogenbosch 09-04-2020 05:59

D66 pleit al geruime tijd voor het realiseren van woningen die anders zijn dan reguliere huisvestingsvormen. We zijn daarom verheugd dat er een woonzorgcomplex met een hostel in ‘s-Hertogenbosch-Zuid komt.

In 2009 besloot de gemeenteraad te starten met de realisering van een aantal hostels, gericht op het bieden van passende huisvesting met zorg voor, begeleiding van en toezicht op (dakloze) volwassenen met psychische problemen en verslavingsproblematiek. Aan de Van Broeckhovenlaan is het eerste hostel gerealiseerd en in gebruik genomen. Een tweede hostel is hard nodig omdat de doelgroep niet in één hostel op te vangen is. Eerder is al besloten om een tweede hostel aan de Zuiderparkweg te vestigen. De gemeenteraad stemde afgelopen dinsdag 7 april in met het bestemmingsplan dat 20 appartementen binnen het sociale segment én een woonzorgvoorziening met 34 eenheden voor dak- en thuislozen mogelijk gemaakt. Volgens D66 worden er in de gemeente ‘s-Hertogenbosch al veel standaard gezinswoningen gebouwd. Bouwen van andere huisvestingsvormen is daarom hard nodig. Deze voorzien namelijk in een grote behoefte van het huisvesten van mensen die extra steun kunnen gebruiken bij het vinden van een passende woning.

Commissielid Steven Hommersom: “Wij vinden het belangrijk dat er voor iedereen een passende woning beschikbaar is. Helaas is dat niet zo gemakkelijk. Waar mensen zelf voor hun huisvesting kunnen zorgen, willen we de markt veel vrijheid bieden. Maar voor mensen die niet zelf in hun huisvesting kunnen voorzien, zien wij het als onze plicht om samen met sociale partners maatwerk te bieden. Dat is in Zuid zeer zeker gelukt.”

Woningsplitsing Buitengebied

D66 D66 Berkelland 07-04-2020 17:15

Woningsplitsing Buitengebied

Een veel gehoorde wens van inwoners is om samen in één woning op een erf te wonen. Het verlenen van zorg, de sociale behoefte of economische motieven spelen daarbij een rol. Woningsplitsing is een middel om die wens te kunnen vervullen.

D66 vindt het belangrijk dat woningsplitsing juridisch goed wordt geregeld.

Er komt zo duidelijkheid voor bestaande situaties. D66 vindt ook dat voor nieuwe aanvragen om een woning te splitsing geen andere regels of slechtere voorwaarden mogen gelden dan voor de bestaande situaties.

Helaas leidt de  structuurvisie woningsplitsing buitengebied tot slechtere voorwaarden en andere regels voor nieuwe aanvragers. Hieronder een overzicht.

Beperking aantallen

Toekomstige aanvragers moeten met hun woning op de lijst met (300) beeld bepalende gebouwen staan, daarnaast is er voor slechts 50 andere woningen de mogelijkheid om te splitsen.

Woningen minimaal 900 Kuub

Alleen woningen van minimaal 900 kuub mag je splitsen. Een onzinnige eis, want woningen mag je altijd vergroten tot 1000 kuub. Inwoners moeten dus eerst de woning te vergroten als ze willen splitsen en geen 900 kuub inhoud hebben. Je moet dus eerst kosten maken om 900 kuub te halen en daarna opnieuw kosten maken om te splitsen.

Lastenverzwaring

In ruil om te mogen splitsen moet er door een aanvrager 1000m2 overtollige bedrijfsbebouwing worden gesloopt. Dit kost een aanvrager gemiddeld  € 12.500. Als de aanvrager deze gebouwen niet heeft, of niet wil slopen, moet het bedrag aan de gemeente worden betaald. De gemeente haalt hiermee maximaal 350 x € 12.500 =  € 4.375.000 op bij de woningeigenaren.

Verbod dubbele bewoning

Woningsplitsing is één van de manieren om invulling te geven aan de wens om samen in één woning op een erf te wonen. Dubbele bewoning (bijvoorbeeld met een tussendeur) is ook een manier, maar dit mag niet meer. Hierdoor vervalt een belangrijke manier om bijvoorbeeld zorg te kunnen verschaffen en toch binnen dezelfde woning toch gescheiden te kunnen wonen. Je moet splitsen en daarmee veel kosten maken.

D66 is voor het goed regelen van woningsplitsing, maar tegen de verschillen tussen oude en nieuwe gevallen en de forse lastenverzwaring.

Geen woning dan maar de lucht in | Barendrecht

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Barendrecht 05-04-2020 00:00

Op de stelling  of er in Barendrecht hoger gebouwd zou mogen worden dan 5 verdiepingen reageerden een groot deel van de aanwezigen met ja, met uitzondering van de oude Dorpskern. Dit was een van de  uitkomsten van de themabijeenkomst van D66, PvdA en GroenLinks op 11 maart.

In het eerste deel van de avond werd er informatie gegeven door de wethouders Peter Luijendijk,  Arnoud Proos en de heer Ahmed Khoulali van woonstrichting Patrimonium Barendrecht. Er werd hierbij ingegaan op de huidige landelijke en regionale ontwikkelingen en plannen voor nu en de toekomst. Wethouder Proos noemde de oorzaken voor de woningnood : o.a. door een vraag aan                       meer woningen nodig door kleinere huishoudens t.g.v. meer alleenstaanden, hierbij werd er verklaard dat steeds meer jongeren bewust kiezen voor een eenpersoonshuishouden en dat het aantal spoedzoekers ook toeneemt. Ook werd er benoemd dat immigratie bijdraagt aan de verdere woningnood maar dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt de grootste groep immigratie bestaat uit arbeidsmigranten van de EU en expats. Een andere oorzaak dat werd aangegeven was dat het huizenbouw verder was afgezakt vanwege de stikstof crisis .                                                                                         Tot slot werd er op gewezen dat er sprake is van een grote toestroom vanuit de Rotterdamse sociale woningmarkt richting randgemeentes als Barendrecht. De laatste jaren zijn er in Rotterdam voornamelijk nieuwbouw projecten opgestart gericht op het hogere segment. Dit zorgt ervoor dat het afgestoten lagere segment noodgedwongen zich elders moet vestigen. Aansluitend was er de mogelijkheid voor bewoners om vragen te stellen. Er waren o.a. vragen over spoedzoekers “Hoe kom ik aan een woning als ik al 1,5 jaar gescheiden ben”, vervangende woningen bij sloop ”zorg dat sloop en nieuwbouw elders op elkaar aansluiten” en of de wethouders willen onderzoeken of tijdelijke woningbouw mogelijk is.

Na de pauze werd er in groepen besproken tegen welke knelpunten men aanloopt en de mogelijke oplossingen. Dit werd gedaan aan de hand van zes stellingen. Knelpunten die werden aangedragen waren o.a. de groeiende wachtlijsten voor woningen, dat er vrijwel geen aanbod van levensloopbestendige woningen in Barendrecht is en dat dit gepaard met de hoge startprijzen van woningen de doorstroom belemmert.                                                                                                                        De aanwezigen discussieerden onderling over de variatie van het woningaanbod, hoger bouwen, minder parkeerplaatsen, de verduurzaming van nieuwbouwprojecten en de aanwezigheid van voldoende levensloopbestendige woningen voor ouderen. Een voorstel was het creatief gebruik van grond : door de schaarste van grond zijn we genoodzaakt creatief te denken, kleine stukken grond van particulieren/bedrijfspanden dienen benut te worden. Een ander voorstel met betrekking tot de doorstroming was gezamenlijke bewoning, hierbij kan gedacht worden aan een concept vergelijkbaar met Knarrenhof.  De wethouders en Patrimonium hebben vervolgens gereageerd op de besproken knelpunten en voorstellen. We streven ernaar in de toekomst nog meer van zulke bijeenkomsten te organiseren om in te spelen op de behoeftes van bewoners.                

Heeft u nog vragen of eventuele opmerkingen n.a.v. de bijeenkomst ? Neem dan gerust contact met ons op via : info@pvdabarendrecht.nl, groenlinksbarendrecht@gmail.com

Laatste kans indienen stuitingsbrieven

D66 D66 Zwolle 31-03-2020 09:05

D66 wilde in Zwolle de straat op om stuitingsbrieven uit te delen en inwoners te wijzen op hoe zij in de toekomst schade door de uitbreiding Lelystad Airport kunnen verhalen. Door de uitbraak van het coronavirus hebben wij geen actie meer georganiseerd. De keuze hebben wij moeten maken omwille van uw en onze gezondheid.

Omdat het toch van groot belang is dat inwoners op de hoogte zijn van deze mogelijkheid, vragen wij op deze manier uw aandacht. Met de stuitingsbrief kunnen inwoners aangeven dat ze het recht behouden om ook na de verjaringstermijn van 5 jaar een schadeclaim in te dienen als zij financiële nadelen ondervinden van de uitbreiding van Lelystad Airport, bijvoorbeeld omdat hun woning minder waard is geworden. De verjaringstermijn verloopt op 1 april, dus vandaag is de laatste mogelijkheid om een brief te versturen. Een voorbeeldbrief vindt u hier.

 

 

 

Discussieavond over wonen

D66 D66 Soest 12-03-2020 12:53

D66 Soest, Leusden en Amersfoort organiseren op 2 april in samenwerking met D66 Midden-Nederland een inspirerende avond over het woontekort: Bouwen, bouwen, bouwen: juist lokaal!

D66 wil een vuist maken tegen de ramp die zich voltrekt op de woningmarkt. Het tekort en de snel stijgende prijzen maken een koopwoning nagenoeg onbereikbaar voor mensen met een gemiddeld inkomen.

Juist lokaal moeten er stappen gezet worden om nieuwbouw mogelijk te maken. Over de invulling hiervan gaan Willem-Jan Stegeman (Wethouder D66 Amersfoort), Henk van den Broek (Ontwikkelingsbedrijf Vathorst, oud-directeur Heijmans), Fons Asselbergs (o.a. oud-wethouder PvdA Amersfoort) en Dolf Smolenaers (Wethouder De Bilt) in discussie. Daarnaast nodigen we graag mensen uit die maar geen woning kunnen vinden om deel te komen nemen aan de discussie.

Programma:

Donderdag 2 april 2020

18:30-19:45 Inloop, diner

19:45-21:15 Discussietafel

21:15-22:00 Borrel

Locatie

Vereniging instandhouding Buiten-Sociëteit “Amicitia”

Prins Hendriklaan 15, 3818 HK Amersfoort

https://societeitamicitia.nl/

Aanmelden via de link in het agenda item

Een hoge zendmast bij een kinderdagverblijf?

D66 D66 s-Hertogenbosch 12-03-2020 07:01

D66 zet grote vraagtekens bij de voorgenomen plaatsing van een zendmast bij een kinderdagverblijf in De Groote Wielen. De partij vraagt het college van burgemeester en wethouders om een alternatieve plek te vinden voor de zendmast.

Bewoners van De Groote Wielen en de eigenaar van stadsboerderij Eyghentijds uitten eerder hun zorgen over de voorgenomen plaatsing van zendmast bij stadsboerderij Eyghentijds. De beoogde locatie is op gemeentelijke grondgebied naast de stadsboerderij, waar ook een kinderdagverblijf is gevestigd. Naast het feit dat de zendmast niet voldoet aan een aantal punten uit de Nota Antennebeleid 2016 ‘s-Hertogenbosch, blijkt de voorgenomen locatie ook in strijd met een eerdere toelichting van de gemeente op het antennebeleid. In die toelichting stelt de gemeente zich op het standpunt dat in beginsel bij gebouwen met zogenaamde softe functies (zoals kinderdagverblijven, basisscholen en verzorgings- en  verpleegtehuizen voor ouderen) geen antenne-installaties worden geplaatst.

De gekozen locatie voor de zendmast lijkt dan ook in strijd met dit beginsel. Volgens de telecomaanbieder is de zendmast noodzakelijk om de dekking van het mobiele netwerk in Empel en De Groote Wielen aan te pakken. D66 zet grote vraagtekens bij de beoogde locatie en vraagt het college onder meer of ze bereid is om de mast op een alternatieve locatie te laten plaatsen.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “Wij delen de zorgen van de bewoners en de eigenaar van het kinderdagverblijf en onderstrepen het beginsel dat er bij gebouwen zoals scholen, kinderdagverblijven en verzorgingshuizen geen antenne-installaties worden geplaatst. Er zijn alternatieve locaties in de omgeving denkbaar, die op ruime afstand liggen van het kinderdagverblijf. We vragen het gemeentebestuur dan ook om met een alternatief te komen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.