Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

183 documenten

VVD Hillegom - Bouwstop Vossepolder versus Slobbe.

VVD VVD Lisse 01-06-2021 00:37

Bouwstop Vossepolder versus Slobbe

In het Leids Dagblad digitaal van 20 mei j.l. op de voorpagina de volgende kop:

 “Ontwikkelaar zegt koopcontracten 46 woningen Vossepolder in Hillegom op vanwege bezwaar buurvrouw”.

Een hele trieste ontwikkeling voor onze burgers en de gemeente. Mensen zitten in zak en as en waar gaat het om.

De geschiedenis van deze “woning” in het kort:

In de jaren 70 kocht dhr. Boot een stuk weiland van boer Hulsebosch en bouwde daar een paardenstal op. Na een aantal jaren verkocht hij het aan bollenkweker Verschoor. Verschoor ging toen wonen in deze stal maar moest eruit van de gemeente omdat er geen woonbestemming op zat. Vervolgens heeft Slobbe, om onduidelijke reden,  van de gemeente toestemming gekregen om er wel te gaan wonen.

Na jaren is er kennelijk wateroverlast ontstaan. Nu zoekt de eigenaar een schuldige en heeft al een rechtszaak verloren tegen de gemeente. Nu er woningen gebouwd gaan worden ziet ze haar kans opnieuw en hoopt er een nieuwe woning uit te slepen. En weer loopt er een rechtszaak die ze waarschijnlijk weer gaat verliezen. Maar nu zijn derden gedupeerd en dat maakt het er niet eenvoudiger op.

Als politieke partij zou je zeggen gemeente hou je rug recht. Maar de belangen van de nieuwe bewoners tellen nu ook mee. De nieuwe bewoners zijn nu in overleg met alle partijen en zolang dit duurt en onder de rechter is moeten wij even geduld hebben.  

VVD Hillegom - Bouwstop Vossepolder versus Slobbe.

VVD VVD Hillegom 01-06-2021 00:37

Bouwstop Vossepolder versus Slobbe

In het Leids Dagblad digitaal van 20 mei j.l. op de voorpagina de volgende kop:

 “Ontwikkelaar zegt koopcontracten 46 woningen Vossepolder in Hillegom op vanwege bezwaar buurvrouw”.

Een hele trieste ontwikkeling voor onze burgers en de gemeente. Mensen zitten in zak en as en waar gaat het om.

De geschiedenis van deze “woning” in het kort:

In de jaren 70 kocht dhr. Boot een stuk weiland van boer Hulsebosch en bouwde daar een paardenstal op. Na een aantal jaren verkocht hij het aan bollenkweker Verschoor. Verschoor ging toen wonen in deze stal maar moest eruit van de gemeente omdat er geen woonbestemming op zat. Vervolgens heeft Slobbe, om onduidelijke reden,  van de gemeente toestemming gekregen om er wel te gaan wonen.

Na jaren is er kennelijk wateroverlast ontstaan. Nu zoekt de eigenaar een schuldige en heeft al een rechtszaak verloren tegen de gemeente. Nu er woningen gebouwd gaan worden ziet ze haar kans opnieuw en hoopt er een nieuwe woning uit te slepen. En weer loopt er een rechtszaak die ze waarschijnlijk weer gaat verliezen. Maar nu zijn derden gedupeerd en dat maakt het er niet eenvoudiger op.

Als politieke partij zou je zeggen gemeente hou je rug recht. Maar de belangen van de nieuwe bewoners tellen nu ook mee. De nieuwe bewoners zijn nu in overleg met alle partijen en zolang dit duurt en onder de rechter is moeten wij even geduld hebben.  

Haagse VVD in het nieuws: Aan de bak voor Haagse senioren

VVD VVD 's-Gravenhage 12-04-2021 07:58

Telegraaf, vrijdag 9 april 2021

door Tanja Verkaik

Den Haag heeft de ambitie om te behoren tot de top van de seniorvriendelijke steden, maar er zijn nog genoeg uitdagingen om dit voor elkaar te krijgen. Dit blijkt uit het onderzoek Den Haag Seniorvriendelijke Stad 2020.

„Over het algemeen zijn de uitkomsten positief, maar er moet werk worden gemaakt van eenzaamheid en de financiële problemen. Veertien procent van de ondervraagden worstelt met rondkomen. Dat is zorgelijk”, zegt Gert van Cappelleveen van de Stedelijke Ouderen Commissie. Het rapport met aanbevelingen werd opgesteld door het Kennisplatform Seniorvriendelijk Den Haag onder leiding van het lectoraat Urban Ageing van de Haagse Hogeschool. Op basis van een enquête onder ouderen, gespreksgroepen en de Ouderenmonitor 2020 is inzichtelijk gemaakt hoe tevreden senioren zijn over zaken als huisvesting in de hofstad. „Over de hele linie is het rapportcijfer een dikke voldoende, maar er is altijd ruimte voor verbetering”, zegt wethouder Kavita Parbhudayal (Ouderenbeleid). Een op de zeven Haagse ouderen is 65 jaar of ouder, bijna 80.000 mensen. De prognose is dat dit aantal de komende tien tot vijftien jaar zal toenemen met twintig procent.

„Het onderzoek laat zien dat senioren met een moeilijke financiële situatie de stad minder positief waarderen”, zegt Parbhudayal. „Het is belangrijk dat activiteiten ook beschikbaar zijn voor mensen met een krappe beurs, bijvoorbeeld met de Ooievaarspas, en dat senioren weten dat ze bij het servicepunt XL terecht kunnen met financiële vragen.”

Over de buitenruimte en gebouwen in de stad zijn senioren het minst te spreken. Op het gebied van huisvesting geven de ondervraagde senioren de stad een acht. Een derde overweegt om te verhuizen naar een toekomstbestendige woning, maar voldoende aanbod ontbreekt. „Men wil wel verhuizen naar een kleinere woning, maar financieel is dit vaak niet aantrekkelijk”, zegt Van Cappeleveen. „Kijk ook naar woonvormen voor jongeren en senioren in bijvoorbeeld leegstaande gemeentepanden.”

De gemeente ziet ook de urgentie en gaat hiermee aan de slag. Er komt een website over levensloopbestendig wonen met informatie over onder meer toegankelijke woningen. „Daarnaast geeft het Centrum Groepswonen informatie en advies over groepswonen en stimuleert de ontwikkeling van collectieve woonvormen”, zegt Parbhudayal. „Zelf werk ik aan het plaatsen van twintig even-uitrusten-bankjes de komende jaren. Dit rapport motiveert het stadsbestuur om de toegankelijkheid verder te verbeteren.” De Stedelijke Ouderen Commissie doet ook aanbevelingen. „Zoals check-ups door huisartsen in wijcentra en meer ontmoetingsplekken voor jong en oud.”

 

De krapte op de Achterhoekse woningmarkt nader bezien

VVD VVD Gelderland 30-01-2021 06:49

Afgelopen zaterdag 16 januari stond een artikel in De Gelderlander met als kop 'Achterhoek start campagne om Randstedeling te lokken'. Dat artikel leidde online hier en daar voor een beetje reuring. In dit stuk neem ik jullie nader mee voor wat meer duiding over de Achterhoekse woningmarkt. Dat doe ik vanuit mijn Oost Gelrese blik, maar is herkenbaar voor de andere Achterhoekse gemeenten.

https://achterhoek.vvd.nl/nieuws/42502/de-krapte-op-de-achterhoekse-woningmarkt-nader-bezien
Om direct maar even met de deur in huis te vallen: 'nieuwkomers' (mensen uit de Randstad en andere regio's) en 'terugkeerders' (mensen die terugkeren naar de Achterhoek) zijn niet de oorzaak van de veel te krappe Achterhoekse woningmarkt.
 
Wij wonen hartstikke mooi in de Achterhoek. Persoonlijk gun ik dat meer Nederlanders. Willen we qua economische kracht tenminste gelijk blijven dan ontkomen we niet aan 'nieuwkomers' en 'terugkeerders'. Tot 2030 hebben we namelijk ca. 27.000 arbeidsplekken te vullen.
Als regio 'ontgroenen' we. We 'vergrijzen'. Minder jongeren en meer ouderen. We behoren tot de meest vergrijsde regio's in Nederland. Ook hebben we een sterfteoverschot. Dat betekent dat er meer mensen overlijden dan dat er geboren worden. Laat dit even goed op je inwerken... Over één ding zullen we waarschijnlijk sowieso consensus krijgen. Als we niets doen dan is het qua leefbaarheid een aflopende zaak in de Achterhoek. Gelukkig gebeurt er een hele boel. Binnen gemeenten door inwoners en ondernemers, in samenwerking tussen gemeenten en in bredere samenwerking. Met overheid, onderwijs en ondernemers: Achterhoek Ambassadeurs. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Met alles wat ik zie heb ik er veel vertrouwen in dat we onze mooie regio nog mooier gaan maken.
Niet geheel onbelangrijk is het thema 'wonen'. De realiteit is wel dat we op dat gebied wat schade hebben opgelopen. Schade waar de woningzoeker op dit moment hinder van ondervindt. Het grote tekort aan beschikbare woningen. Of het nu om prijs en/of type woning gaat. De woningmarkt in de Achterhoek is erg overspannen. Daarvoor moet je even terug naar de oude woningbouwafspraken in de regio. Kort gezegd: jullie krimpen -> weinig nieuwe woningen bouwen. Te lang is de krimp omarmt en overgegaan naar een kramp. Als 'jonkie' die nog vele decennia in de Achterhoek wil blijven wonen een gruwelscenario. Krimp leidt tot minder leefbaarheid.
Als raadslid in de periode 2014-2018 was ik erg kritisch over de woningbouwafspraken. Zelfs het politiek uiterste middel, een motie van wantrouwen, heb ik ingezet in het woningbouwdossier. Er is te lang vastgehouden aan afspraken terwijl 'buiten' al een andere ontwikkeling gaande was. Doordat ik zelf zo kritisch was voel ik nu een grote verantwoordelijkheid om flinke stappen te zetten op de woningmarkt.
Een nadere blik op Oost Gelre. Volgens eerdere prognoses zou het inwonersaantal in Oost Gelre met ca. 140 inwoners per jaar dalen. Van 29.547 (2015) naar 28.718 (2020) naar 27.756 (2025). Per 1 januari 2021 bedraagt het officiële inwonersaantal 29.577 inwoners. Waarbij ik wel durf te stellen dat we officieus misschien al wel 100 inwoners meer hebben in Oost Gelre. Daarbij doel ik op niet-ingeschreven personen (o.a. arbeidsmigranten).
Op het dalende inwonersaantal zijn bijbehorende woningbouwafspraken gemaakt. Niet deze afspraken zijn in beginsel het probleem, maar het te lang en 'blind' vasthouden aan deze afspraken was mijn inziens het probleem. O.a. bouwers, ontwikkelaars en makelaars gaven al eerder signalen dat de afspraken moesten worden herzien.
Aan de thematafel Wonen en Vastgoed (Achterhoek Ambassadeurs) zijn de nieuwe afspraken vormgegeven. Van harde afspraken over het aantal te bouwen woningen (contingenten) naar het credo 'bouwen naar behoefte'. Om je een concreet beeld te geven. Oost Gelre mocht onder de oude afspraken van 2018 t/m 2025 nog ca. 190 woningen bouwen. Sinds de nieuwe afspraken (sept. 2019) hebben we het al over een behoefte van 660+ woningen. Bijna 3,5x zoveel als eerder. En als ontwikkelingen zich doorzetten kan dit zomaar nog meer worden. In deze aantallen zit nog niet de huisvesting van arbeidsmigranten, waar we in onze gemeente beleidsmatig ook mee bezig zijn.
De huidige krapte is niet zomaar opgelast. De doorlooptijd voor een woning kan zomaar 2 jaar duren. Van plannen maken, procedure doorlopen (bijv. bestemmingsplanprocedure) tot uiteindelijk een nieuw gebouwde woning. Elke gemeente is op z'n eigen manier bezig om extra woningen te faciliteren. Ook in Oost Gelre trekken we een flink been bij in deze collegeperiode. Om je een beeld te geven:
- Lichtenvoorde: ruim 150 woningen
(Raadhuishof, Lindebrook, Dijkstraat, Hamalandschool, menukaart wonen, schoollocaties etc.);
- Groenlo: ruim 100 woningen
(Oldenhuis, Brouwhuizen fase 2 en menukaart wonen);
- 'kleine' kernen: 75/100 woningen
(m.u.v. Zwolle minimaal 15 woningen per kern).
In het beeld heb ik de vele kleine ontwikkelingen nog niet meegerekend, zoals: functieveranderingen, splitsing, individuele verzoeken. Er worden dus flinke stappen gezet op de woningmarkt, maar het duurt wel even voordat alles 'boven de grond' zichtbaar is.
Het probleem van de krappe woningmarkt is niet de instroom van 'nieuwkomers' (uit de Randstad of andere regio's) of 'terugkeerders'. Het is het gevolg van de oude woningbouwafspraken in de Achterhoek. Veel partijen werken er hard aan om extra woningbouw te realiseren, maar helaas staan de woningen er niet allemaal morgen al. Hoe wenselijk en noodzakelijk dit ook is.
Zoals ik al eerder aangaf vergrijst de Achterhoek en hebben we tot 2030 zo'n 27.000 arbeidsplekken te vullen. Een deel is wellicht anders op te vullen, maar zonder 'nieuwkomers' en 'terugkeerders' zal de economische kracht van de regio minder worden. De campagne van Achterhoek Ambassadeurs is mijn inziens noodzakelijk om een leefbare Achterhoek te houden. Ook in de vele decennia die ik hier nog graag wil blijven wonen.

VVD Zaanstad vraagt steun bij collega’s Provinciale Staten.

VVD VVD Zaanstad 28-08-2020 10:19

In Zaanstad is in het afgelopen jaar hard gewerkt aan een visie op linten,dijken en paden. Als VVD Zaanstad maken we ons hard voor het behoud van het erfgoed, de stolpen, het groene hart van Zaanstad en het behoud van het dorpse karakter van Westzaan, Krommeniedijk en Assendelft. In de visie staat bv opgenomen dat de doorkijkjes naar het achterland belangrijk zijn om te behouden. In de concept provinciale omgevingsverordening staat dat het niet mogelijk is ontwikkelingen toe te staan in de linten. Op zich begrijpen we dat. Zaanstad heeft al een zienswijze afgegeven waarin gevraagd wordt naar meer beleidsruimte. Andere gemeenten in deze regio lopen tegen dezelfde beperking aan.

Maar, om te zorgen voor het behoud van de stolpen is het van belang beleidsruimte te houden om bijvoorbeeld een stolp geschikt te maken voor bewoning door 2 gezinnen, soms ouders/kind. Dat geldt ook voor het wonen achter wonen. De meeste boerderijen worden niet meer gebruikt voor de veehouderij. Het lijkt ons dan prima om een schuur te verbouwen naar een woning voor een van de kinderen. Je voegt dan geen extra gebouwen toe maar levert toch een bijdrage aan de woningnood en aan het langer thuis wonen van ouderen. Ook kan het voorkomen dat een woning niet meer te redden is door een slechte fundering. Dan moet het in onze ogen mogelijk zijn te onderzoeken of het terugbouwen van een pand met meer wooneenheden tot de mogelijkheden behoort.

Mijn vraag is dus of er meer beleidsruimte kan komen om de visie op linten, dijken en paden uit te kunnen voeren aan de hand van de richtlijnen die er in zijn opgenomen. Wethouder Breunesse van Zaanstad heeft al te kennen gegeven dat de visie een ja mits document is ipv een nee, tenzij document.

Willen jullie je hard maken in de Provincie Noord-Holland om deze beleidsruimte te creëren? 

Hierbij de link naar de documenten van Zaanstad:

Wethouder Bos: ,,Zienswijzen verdienen een goede reactienota”

VVD VVD Houten 08-07-2020 05:01

In het Groentje - Houtens Nieuws deze week een mooi artikel van Annette Stolk-de Vries waarin VVD wethouder Sander Bos voorgesteld wordt en hij onder meer ingaat op de Ruimtelijke Koers. Dit artikel willen we graag delen!

https://houten.vvd.nl/nieuws/40237/wethouder-bos-zienswijzen-verdienen-een-goede-reactienota

Sander Bos (36) is ruim een maand in functie als wethouder in de gemeente Houten. Zijn portefeuille bestaat uit Ruimtelijke Ontwikkeling, Openbare ruimte, Economie en ondernemen en Recreatie/toerisme en erfgoed. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij ervaren. Hij is reeds zes jaar wethouder geweest in West Maas en Waal.

Eén van de grote dossiers die onmiddellijk na zijn installatie tot wethouder op zijn bureau kwam te liggen is het Ontwerp Ruimtelijke Koers 2040. Hierin staat het kader van de woningbouwambitie voor de komende twintig jaar voor Houten uitgewerkt. Tot eind vorige week konden de zienswijzen van inwoners, bedrijven en organisaties ingediend worden. Een gesprek met de wethouder over zijn eerste weken in het gemeentehuis en over de Ruimtelijke Koers.

U bent inmiddels een paar weken in functie. Wat is uw eerste indruk?

 ,,Ik ben ontzettend hartelijk ontvangen. Het was door het coronavirus natuurlijk een bijzondere tijd om te starten. Veel van mijn eerste contacten zijn via MS Teams en digitaal verlopen. Maar zeker op het gemeentehuis was er een enorme bereidheid mij op weg te helpen. Ik merkte dat, na het vertrek van Herman Geerdes en Jana Smith, het college blij was dat het team weer compleet was. In de huidige portefeuille zit veel overlap met mijn vorige taken als wethouder in West Maas en Waal. Werk en inkomen zijn nieuw voor mij. Hoe gaan we om met armoede en uitkeringen? Daar krijg ik ook weer nieuwe energie van.”

Merkt u verschil tussen West Maas en Waal en Houten? 

,,Houten is een stuk groter, maar voelt desalniettemin toch nog steeds dorps aan. De grootstedelijke problematiek is ook hier, naar mijn bescheiden observatie, niet heel heftig aanwezig. Een collega van mij uit het college zou kunnen zeggen: ‘het is een mooie aangeharkte gemeente.’ In de gemeenteraad hangt een constructieve sfeer. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de partijen, die kent en erkent men van elkaar, maar de bereidheid om er met elkaar uit te komen is aanwezig.”

Eén van de grote onderwerpen binnen uw portefeuille is de Ruimtelijke Koers, nog geïntroduceerd door uw voorganger Herman Geerdes. Wat was uw eerste indruk van deze koers? 

,,Het is een ambitieuze koers dat vele onderwerpen bij elkaar pakt. De focus ligt op wonen en ontwikkeling, maar het heeft net zo goed zijn weerslag op hoe we kijken naar bijvoorbeeld mobiliteit. Is het logisch om deze aantallen parkeerplaatsen per woning te handhaven, hebben we in 2040 net zoveel vierkante meters winkelruimte nodig als vandaag? De Ruimtelijke Koers gaat over heel veel zaken. Belangrijk is dat we dat op de juiste manier blijven uitleggen. Daar is ook voor mij al veel tijd in gaan zitten. Ik vind het belangrijk dat men er kennis van neemt en reageert.”

Wat vindt u van het aantal van bijna 5000 te bouwen huizen? 

,,Als je dit getal over twintig jaar uitspreidt, dan wijkt het getal niet heel veel af van wat we de afgelopen jaren hebben gedaan. Als gemeente Houten hebben we ongeveer 80% van dit aantal nodig voor onze eigen woningbehoefte. Tijdens de inloopavonden heb ik regelmatig de vraag gesteld gekregen of we niet alleen maar gaan bouwen voor mensen buiten onze gemeente. Maar als we kijken naar de te verwachten bevolkingstoename, de verdunning van de huishoudens (minder mensen in één huishouding), mensen die langer thuis blijven wonen en de toename van meer éénpersoonshuishoudens dan hebben we deze aantallen echt nodig. Inwonersaantallen op peil houden, zijn ook van belang voor een bioscoop, Theater Aan de Slinger en winkels enz. Bovendien is er inmiddels ook behoefte aan een ander type woning dan wij in het verleden in Houten hebben gebouwd. Hierbij denk ik aan vergrijzing van de bevolking en starters die een betaalbare woning willen vinden. Zij zoeken meer gelijkvloers en vaak ook kleinere woningen.”

De Ruimtelijke Koers kiest voor bouwen in het Centrum, de Molenzoom, de Koppeling en Noord West en niet in Houten Oost. Waarom is deze keuze gemaakt?

 ,,Een mix van factoren heeft hieraan ten grondslag gelegen. Wat we nodig hebben zijn appartementen, patio’s, studio’s en dat in de vorm van gestapelde woningen. Die mix hebben we nu niet. Uit de stedenbouwkundige verkenning, die aan deze plannen vooraf zijn gegaan, zouden we bij de keuze voor Houten Oost juist weer gaan doen wat we altijd al hebben gedaan qua woningbouw. Het Centrum, de Koppeling, de Molenzoom en Noord West geven de mogelijkheid voor een mix aan woningen wel. Bovendien kunnen deze gebieden ook wel een impuls gebruiken. Daarnaast is er gekeken naar zaken als bus– en treinverbindingen. Ook daar komen deze gebieden beter uit en bovendien behoudt Houten Oost zijn landschappelijke en open structuur.”

Robert Derks, de geestelijk vader van Houten, is het met u op dit punt oneens. Hij zegt dat ook in Houten Oost dergelijke type woningen gebouwd kunnen worden. 

,,Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, maar ik zeg dat uiteindelijk deze mix de doorslag heeft gegeven. Als je in Oost aan de slag zou gaan zou je ook meer aan de verbindingen moeten doen. Als er bijvoorbeeld veel senioren komen wonen, wat we verwachten, dan moeten die makkelijk de dagelijkse boodschappen en de verbinding naar andere gebieden kunnen maken. De Ruimtelijke Koers is versterken van wat we al hebben. Het Houtens DNA onderscheidt ons juist van andere plekken. Het zou raar zijn als we daar afbreuk aan zouden willen doen. Dat is namelijk waarom mensen hier willen komen wonen.”

Maar bestaat het Houtens DNA juist niet uit veel groen, laagbouw, voorzieningen in de buurt. En zijn mensen niet juist naar Houten gekomen, omdat ze niet tussen de flats willen wonen?

 ,,Ik herken deze opmerkingen. Wij hebben ze ook veel gehoord. We streven in ieder geval hoogwaardige ruimtelijke kwaliteit na. Als we spreken van gestapelde woningbouw dan hebben wij geen portiekflats voor ogen. Maar ik loop er ook niet voor weg dat in de gebieden waar we intensiever gebruik van de ruimte gaan maken er hogere gebouwen zouden kunnen komen. Dat heeft consequenties voor mensen die er nu al wonen. Het is veelal wel in gebieden waar nu ook al hogere bebouwing aanwezig is. Voor het gebied Noord West/Doornkade ligt er een uitdaging om het te verbinden met de bestaande bouw. Hoe zorgen we ervoor dat het optisch en qua leefwereld bij Houten hoort en het niet aparte gebieden blijven zonder interactie. Ik kan me voorstellen dat mensen in de zoektocht ongerust zijn geraakt. ‘Ze trekken die wijk de Rondweg over en is dat wel wat we willen?’ Dat moeten we uit blijven leggen. Het moet duidelijk zijn wat de plannen zijn. Aan het einde van de rit kun je het oneens zijn met wat er dan ligt. Maar de rode draad daarvan gaan we met inwoners en de gemeenteraad bespreken.”

Plannen kunnen op bepaalde onderdelen dus nog aangepast worden?

,,Als je 400 zienswijzen krijgt en je zou zeggen dat die allemaal ongegrond zijn, dan ben je als gemeentebestuur niet goed bezig. In de reactienota gaan we daar op terug komen. We nemen de tijd om de zienswijzen goed te beoordelen en als de conclusie is dat er wat mee moet gebeuren dan gaan we dat ook doen.”

Kleven er geen grotere financiële risico’s aan bouwen in Noord West doordat bedrijven uitgekocht moeten worden en grond onteigend?

,,Met de Ruimtelijke Koers voeren wij een uitnodigingsplanologie uit. Het is een uitnodiging naar initiatiefnemers. We gaan geen mensen onteigenen en met bulldozers door de straat rijden. We willen uiteindelijk graag dat inwoners, particulieren, corporatie en ontwikkelaars de handschoen oppakken om samen met ons de ambitie uit te voeren. Als we zaken kunnen aanjagen zullen we ons proactief opstellen, maar als er ergens geen energie zit wordt het lastiger de ambitie waar te maken. Het risico is nu niet groter dan wanneer je wel actieve grondpolitiek zou voeren. Maar als je duidelijk bent in je ambities dan zijn er echt wel partijen die daarmee aan de slag willen. We proberen samen met de gemeenteraad de kaders weer te geven. Het tempo waarin één en ander gerealiseerd gaat worden wordt voornamelijk bepaald door de mensen die de handschoen oppakken. Maar ook zaken als de economie, de stand van de conjunctuur, rentestanden en huizenprijzen spelen een rol.”

De zienswijzen zijn ontvangen. De fysieke inloopavonden beëindigd. Het gaat het nu verder?

,,Wij gaan alle zienswijzen zorgvuldig bekijken en categoriseren. Er komt een reactienota waarin vragen en antwoorden worden gerubriceerd. Er komen Rondetafelgesprekken (RTG’s) waar mensen kunnen inspreken. Dat geeft ook de gemeenteraad de mogelijkheid mensen vragen te stellen. Uiteindelijk zal de Ruimtelijke Koers op 27 oktober op de agenda staan in de gemeenteraadsvergadering en moet er een klap op worden gegeven.”

Wat wordt de grootste uitdaging in de komende maanden? 

,,Wij gaan hard werken om ervoor te zorgen dat er een goede reactienota komt te liggen op basis van de zienswijzen. Dit willen we zorgvuldig doen met alle aandacht die de zienswijzen verdienen. Daarna ben ik zeer benieuwd wat het effect zal zijn op de Ruimtelijke Koers die er nu ligt. Duidelijk is in ieder geval dat er iets moet gebeuren. De behoefte op de woningmarkt is nu eenmaal aanwezig. Natuurlijk is er een spanningsveld tussen de aantallen die we nodig hebben en de beschikbare plekken die er zijn. De opgave voor woningbouw ligt er en de vraag is hoe we die een plek gaan geven. We willen ook loyaal zijn aan de mensen die er al wonen. Het is ook belangrijk dat de waarde van de huidige woningen toe blijft nemen. We mogen tenslotte best trots op zijn hoe Houten er momenteel voor staat.”

door Annette Stolk – de Vries

Afspraken over de sociale huurwoningen in de regio Haaglanden

VVD VVD Delft 02-07-2020 09:59

Een evenwichtige woonvoorraad is belangrijk voor het verdienmodel, dat wil zeggen het betaalbaar houden van Delft. Daarom wil de VVD het aandeel middeldure huur en koopwoningen in Delft uitbreiden, want ook de leraar, de elektricien en de verpleegkundige moeten in Delft een woning kunnen vinden.

Voor de VVD zijn de uitgangspunten zoals geformuleerd in de woonvisie en woonagenda belangrijk. Als VVD willen wij dat:

De Delftse sociale huurwoningvoorraad relatief afneemt tot 33%. Dat betekent wat de VVD betreft niet dat er niet sociaal gebouwd mag worden, maar wel dat dit in verhouding moet staan tot de middeldure en dure woningen die erbij gebouwd gaan worden, om tot de afgesproken relatieve afname van 33% te komen. In de woonvisie is hierover afgesproken dat er in Delft in 2030 33% sociaal, 13% middelduur en 53% koop gerealiseerd wordt.Er meer middeldure huur en koopwoningen gebouwd worden om doorstroming te bevorderen en meer evenwicht te brengen in de woonvoorraad van Delft.De regio, conform de afspraken uit het bestuursprogramma en woonagenda, de opgave om meer sociale huurwoningen te bouwen op zich neemt.

De afgelopen twee decennia is de bevolkingsopbouw van Delft drastisch veranderd. De groei van de Delftse bevolking is voor een belangrijk deel te danken aan de groei van het aantal jongeren van 20-29 jaar (veelal studenten). Het aantal personen van middelbare leeftijd (30-55/60 jaar) neemt af, terwijl het aantal ouderen toeneemt. Als deze trend doorzet, wordt Delft een stad van alleen jongeren en ouderen. Met de huidige woonvisie en woonagenda wordt gewerkt aan het terugbrengen van de balans op de Delftse woningmarkt. Deze disbalans wordt in stand gehouden doordat vooral het aandeel woningen in het middensegment sterk is ondervertegenwoordigd in de stad. Er is onvoldoende keuze op de woningmarkt, doorstroming is moeilijk en vraag- en aanbod zijn niet in balans, waardoor - ook - een stuwing van de prijzen ontstaat. In de woonagenda is vanwege de enorme bouwopgave van 15.000 woningen de absolute afname van het aantal sociale huurwoningen uit de woonvisie afgezwakt, maar de relatieve afname van tot 33% in 2030 voor het aandeel sociale huurwoningen in vergelijking met de andere woningen staat wat de VVD betreft nog als een huis overeind. Dat betekent voor de VVD dat er alleen sociaal gebouwd mag worden als dit in verhouding staat tot het aantal middeldure en dure woningen dat erbij komt, om tot die relatieve afname van 33% sociale huur te komen.

In de commissie SDW van 26 juni is gesproken over de afspraken die het college wil gaan maken ten aanzien van het aandeel te bouwen sociale huurwoningen in Delft in relatie tot de opgave van de regio. In de regio Haagladen moet het totaal aantal sociale huurwoningen verdeeld worden, zodat er een gemiddeld percentage van 30% en een goede spreiding aan sociale huurwoningen in de regio gehaald wordt. Voor sommige gemeenten, zoals bijvoorbeeld Wassenaar betekent het dat zij relatief meer moet bijbouwen. Omdat Delft in vergelijking met de omliggende gemeenten al een relatief hoog aantal sociale huurwoningen in haar woonvoorraad heeft, mag in Delft het percentage sociale huurwoningen dalen 55% naar 48%. Het college legt voor Delft in de regio een bod neer van 48%. Dat betekent dat in Delft wordt toegewerkt naar een stedelijk percentage van 33% als totaal aandeel aan sociale huurwoningen, dat is conform de afspraken uit de woonvisie. Daar is de VVD erg blij mee.

Daarnaast is de VVD ook blij met de toezegging van de wethouder, om jaarlijks in de woonmonitor de stand van zaken van de Delftse woningmarkt per wooncategorie in absolute aantallen te rapporteren aan de raad. De absolute aantallen, sociale woningen, middeldure woningen en dure woning (zowel huur als koop) zijn voor de raad belangrijk om de relatieve ontwikkelingen te kunnen monitoren.

Uit de bespreking in de commissie bleek voorts dat dit college al grote stappen zet richting het realiseren van gemaakte afspraken in de woonvisie. Ook wordt conform de afspraken uit het bestuursprogramma en woonagenda, de opgave om meer sociale huurwoningen te bouwen in de regio gelegd. De VVD is tevreden met deze ontwikkelingen en in september spreken wij in de commissie over andere onderwerpen op het gebied van wonen. Mocht u input willen leveren over dit onderwerp, dan kunt u mij mailen: miranda.voogt@vvddelft.nl

Miranda Voogt,Raadslid VVD Delft

Ter info wooncategorieën:Goedkoop (huur tot €720 en koop tot €194.000),Middelduur (huur van €720 tot en met €950 en koop vanaf €194.000 tot €262.000 bij app en €287.500 bij EGW),Duur (huur van €950 tot en met €1250 en koop vanaf €262.000 (APP) en vanaf €287.500 (EGW) tot €523.500) Extra duur (huur €1250+ en koop €523.500+).

Krakersbolwerk Ivicke wordt aangepakt!

VVD VVD CDA Wassenaar 22-06-2020 09:54

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/39963/krakersbolwerk-ivicke-wordt-aangepakt

Afgelopen vrijdag werd bekend dat ons gemeentebestuur -na alle juridische gevechten- heeft aangegeven dat de krakers op Ivicke binnen vijf maanden moeten vertrekken. Anders volgt ontruiming op kosten van de krakers en de eigenaar. Ook de eigenaar ontspringt de dans niet. Er zijn stappen gezet om de eigenaar, die bekend staat als de 'krottenkoning', te dwingen om de noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan het mooie monumentale pand uit te voeren. Anders gaat ook hier de gemeente het herstel uitvoeren op zijn kosten. Er ligt al beslag op het pand! VVD-fractievoorzitter Laurens van Doeveren; ''Dit is goed nieuws. We hebben hier vaker om gevraagd. Helaas kosten alle juridische procedures meer tijd dan je zou willen, maar helder is dat aan de illegale bezetting en het verval van Ivicke een einde komt".

Met deze stappen wordt een belangrijk VVD voorstel uitgevoerd. Vorig najaar verbleven 150 activisten op Ivicke tijdens het 'No Border Camp'. Een aantal werd later gearresteerd bij demonstraties in Den Haag. Voor de VVD was de maat vol. Zij is als enige partij ook daadwerkelijk bij Ivecke gaan kijken wat er speelde. Het verloederde pand moet worden opgeknapt en de illegale bezetting door de krakers moet worden beëindigd. Dat kan alleen maar ontruiming of vrijwillige vertrek betekenen.

Vorig jaar heeft de Wassenaarse VVD, samen met het CDA, een motie aangenomen waarin het gemeentebestuur werd opgedragen om alles op alles te zetten om het pand te ontruimen en te laten opknappen. De motie werd met 11 stemmen voor en 10 tegen aangenomen. Dat gebeurt niet vaak. Een bonte verzameling van linkse fracties, 'lokale' partijen en eenmansfracties wilden zich niet uitspreken voor ontruiming, terwijl dit een eerste stap voor het noodzakelijke herstel van Ivicke is. De motie zou zogenaamd niets oplossen. 

De Wassenaarse VVD vindt dat onaanvaardbaar. Het bestemmingsplan voor Ivicke laat ook geen bewoning door krakers toe. Als onze inwoners en ondernemers zich aan de regels van de gemeente moeten houden, dan geldt dat ook voor krakers van buiten. Je kan als gemeente niet verwachten dat Wassenaarders zich aan de regels houden als krakers in ons dorp vrijuit gaan. Dat is ongeloofwaardig en bovenal oneerlijk. Daarom is deze terechte actie van ons gemeentebestuur belangrijk voor ons allemaal. Goed dat we nu eindelijk gaan doorpakken!

Meebeslissen of meedenken met de Wassenaarse VVD? Wordt lid! Kijk op wassenaar.vvd.nl

Schriftelijke vragen VVD over huisvesting van arbeidsmigranten

VVD VVD Middelburg 13-06-2020 00:21

In Zeeland is er een (toenemende) behoefte aan - en daardoor ook aanbod van - arbeidsmigranten om (tijdelijk) te werken in uiteenlopende sectoren. Hierdoor is/zal er ook een (toenemende) behoefte aan huisvesting ontstaan.

De Middelburgse VVD wordt regelmatig benaderd door inwoners die zich zorgen maakten over de leefbaarheid in hun buurt, doordat er sprake is van overlast door arbeidsmigranten in de buurt.

De VVD pleit enerzijds voor fatsoenlijke en veilige huisvesting voor arbeidsmigranten en anderzijds om de leefbaarheid in die wijken waar de arbeidsmigranten wonen.

Daarom hebben we de volgende schriftelijke vragen gesteld:

Heeft het college zicht op het aantal arbeidsmigranten dat werkzaam is in de gemeente Middelburg en hoe de huisvesting van deze werknemers is geregeld? Zo ja, kan het college hier meer informatie over verstrekken. Zo nee, waarom niet?

Welk effect heeft dit op de woonvisie van de Gemeente Middelburg en wordt hiermee (de toenemende vraag naar huisvesting voor arbeidsmigranten), en zo ja, op welke wijze rekening mee gehouden?

Zijn er in de gemeente Middelburg initiatieven van vastgoedondernemers en verhuurders om arbeidsmigranten te huisvesten? Hoe kan de gemeente sturen op goede en veilige huisvesting (en in deze tijd ook met corona-maatregelen)?

Helaas zijn er ook berichten dat er overlast ontstaat voor omwonenden. Zijn er hiervan voorvallen bekend bij het college? En op welke wijze wordt hierop geacteerd? Hoe kan de gemeente sturen om de overlast te beperken (welke instrumenten en middelen kan zij inzetten)?

In met o.a de land- en tuinbouw of horeca is de behoefte aan tijdelijke woonruimte ivm seizoensarbeid. Er is sprake van een piekperiode. Een andere categorie arbeidsmigranten (kenniswerkers, professionals) heeft een andere, meer permanente behoefte aan woonruimte. Hoe kan met dit verschil in behoefte rekening worden gehouden?Is het college het met de VVD eens dat een regionale samenwerking en aanpak nodig is om adequate huisvesting mogelijk te maken? Heeft de gemeente Middelburg contact met en werkt ze samen met andere gemeenten en/of de provincie op dit thema? Wat zijn hiervan de resultaten? Welke acties heeft dit opgeleverd? Als er niet wordt samengewerkt, waarom vindt het college dat niet nodig?

Het college dient de vragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

Zie o.a. PZC 6 juni 2020 en AD 20 februari 2020,   

Meer mogelijk in de Bierstraat

VVD VVD Deventer 10-06-2020 10:49

https://deventer.vvd.nl/nieuws/39824/meer-mogelijk-in-de-bierstraat

De gemeente wil van een pand in de Polstraat af. Prima, zegt VVD-gemeenteraadslid Roderic Rosenkamp. Alleen is de manier waarop te bizar voor woorden.

‘De VVD is helemaal voor het afstoten van gemeentelijk vastgoed’, zegt Rosenkamp. ‘We zij ngeen vastgoedbedrijf, de markt kan dat veel beter en verkoop levert geld op. Maar als je dan een pand verkoopt, moet je natuurlijk dat geld niet op een andere plek klakkeloos uitgeven.’

Rosenkamp doelt op de bijna één miljoen euro die de wethouder wil gebruiken voor het verbouwen van een pand in de Bierstraat: ‘Dat is op zich al een fors bedrag voor een verbouwing. Als het daar al bij blijft natuurlijk. Met dat geld moet een kantoor in de benen worden geholpen, als nieuw onderkomen voor onder meer het Bijzondere Zorgteam, dat nu in Polstraat 48 zit. Wat je dus aan de ene kant binnen hengelt, geef je aan de andere kant net zo snel weer uit.’

In het pand aan de Bierstraat moeten verder de Cliëntenraad, Stichting Fooruit en peuterspelen van Raster komen. ‘Dat is een vreemde keuze. De panden aan de Bierstraat waren de spil van de buurt, nu komt er een kantoor.’

Liever ziet Rosenkamp een mix van wonen, wijkgebonden maatschappelijke functies en ruimte voor initiatieven uit de buurt. ‘Er is een groot tekort aan woningen in Deventer. Voor jongeren die graag in Voorstad-Oost willen blijven wonen zijn de mogelijkheden zeer schaars. Woningen brengen tegelijkertijd de hoognodige sociale controle met zich mee. ’s Avonds en ’s nachts hebben onverlaten vrij spel op deze plek. Een maatschappelijke vorm van ontwikkeling van deze locatie zou goed passen. Laat bewoners meepraten en meebeslissen. Daarin heeft hetcollege nog wel wat goed te maken.’   

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.