Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

60 documenten

Maak Arnhem weer schoon!

SP SP Arnhem 24-09-2020 01:12

Het afvalbeleid is enorm veranderd in het afgelopen jaar. De afvalcontainers zijn op slot gedaan met pasjes en daarna is ook de opening verkleind. Iedereen moet nu betalen per afvalzak maar er past geen normale afvalzak meer in de container. Het resultaat? Er ligt op veel plekken in Arnhem afval naast de containers en op straat. Op veel plekken is dat zo ernstig dat de leefbaarheid wordt bedreigd.

Dit Diftar afvalsysteem zorgt voor afvaldumping. Veel ingezameld plastic, textiel en papier kan niet meer worden hergebruikt omdat het is vervuild met restafval. Het gaat alsnog de verbrandingsoven in.

Daarnaast heeft niet iedereen thuis de mogelijkheid tot afvalscheiding. Zeker mensen die in een klein huis wonen niet. Zij moeten daardoor veel vaker afval weggooien en elke keer 80 cent betalen. Diftar vergroot de armoedeproblematiek. De verpakkingsindustrie en de supermarkten die ons de verpakkingen verkopen worden niet aangesproken, en daardoor blijft de totale berg afval hetzelfde. Het grote verschil is dat het afval nu op straat ligt. Dat is vies en kost ons allemaal ook nog een heel veel extra geld.

Dit moet eerlijker. Met één druk op de knop gaan al onze containers weer open, de containers kunnen weer vergroot worden en we betalen niet meer per afvalzak. Afval scheiden kan dan nog steeds.

Vind jij net als vele andere Arnhemmers dat onze stad weer schoon wordt en het afvalbeleid eerlijk? Help dan om het referendum mogelijk te maken en laat je steun zien.

Wil je meehelpen? Dat kan door handtekeningen op te halen. Laat het ons weten via arnhem@sp.nl.

Minister verrast met flesje Alphens Maaswater als protest tegen granulietstort

SP SP Gelderland 09-09-2020 08:34

Maandag 7 september verraste SP-ers uit West Maas en Waal en Oss minister Cora van Nieuwenhuizen met een protestactie in het plaatsje Dieden bij Ravenstein. De minister van Infrastructuur en Waterstaat was daar om haar handtekening te zetten onder het plan Meanderende Maas. Als protest tegen de stort van granuliet in de Maas bij Alpen bood de SP de minister een dode plant aan die stond in een bodem van granuliet. Ook ontving de minister een fles water uit de Maas bij Alphen want de partij maakt zich ook zorgen over de drinkwaterwinning uit de Maas.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/09/minister-verrast-met-alphens-maaswater-als-protest-tegen-granulietstortEsther Portegies van de Gelderse SP woont vlak bij ‘Over de Maas’ en was ook aanwezig bij de actie: “Al jaren wordt er zwaar vervuilde grond en ander afval in ons water gedumpt. Nu weer granuliet in wat een natuurgebied moet worden. Wat de SP betreft komt daar onmiddellijk een einde aan. Al in februari vroeg de SP in de Provinciale Staten een debat aan over het dumpen van afval bij Alphen. Provinciale Staten besloot een Gedeputeerde naar de minister te sturen om de stort te stoppen. Tevergeefs helaas.”

Granuliet is een afvalstof die vrijkomt bij het bewerken van graniet en zandsteen. Volgens onderzoeksprogramma Zembla is dit afval eerder al eens afgekeurd om te storten. Maar onder druk van Rijkswaterstaat is er toch toestemming gegeven om dit spul te storten in de zandwinningsplas bij Alphen. Afgelopen week werd bovendien bekend dat Rijkswaterstaat fouten heeft gemaakt bij de berekening over de hoeveelheid schadelijke stoffen.

Portegies: “Nu de minister zo vlak bij Alphen in de buurt was hebben we haar nogmaals geprobeerd op andere gedachten te brengen met een dode plant en een fles Alphens water als symbool voor de gevolgen van de afvalstort. Helaas hield de minister voet bij stuk. Maar in het licht van de rekenfouten van Rijkswaterstaat zullen wij dit opnieuw bespreken in Provinciale Staten. Want ons water is geen afvalputje!”

DIFTAR, GEEN GOED IDEE!

SP SP Zoetermeer 07-09-2020 19:52

In oktober kiest de gemeenteraad voor een nieuw afvalsysteem: het bekende DIFTAR. Bij DIFTAR wordt de hoogte van de afvalstoffenheffing gebaseerd op het aantal keer dat er restafval wordt ingeleverd, naast het vaste deel. De SP wil geen DIFTAR. Bent u tegen DIFTAR? Geef dit aan bij het meldpunt, rechts op deze site. Zo krijgen we inzicht hoe de bewoners van Zoetermeer erover denken.

Afval is een gezamenlijk probleem dat we samen moeten oplossen. Door te zorgen voor goede nascheiding van afval. En door de verpakkingsindustrie en supermarkten te dwingen ons minder verpakkingen te verkopen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid tot afvalscheiding. Ook zorgt DIFTAR voor afvaldumping en vervuiling van recyclebaar afval. Mensen gaan restafval mengen in oud papier of groen afval. De echte vervuilers, de verpakkingsindustrie en de supermarkten, gaan vrijuit. Bewoners mogen het oplossen.

Zoetermeer zag eind 2002 af van het systeem, omdat het veel extra kosten met zich mee zou brengen. Niet iedereen in een stad heeft dezelfde mogelijkheden om afval te besparen. Gezinsgrootte, opleidingsniveau en inkomen spelen daarbij een rol. DIFTAR kan werken in een gebied met veel laagbouw en sociale controle maar niet in steden met hoogbouw. Nu stellen ze weer opnieuw DIFTAR voor en dezelfde problemen komen weer boven drijven. SP vond het in 2002 geen goed idee en nu in 2020 nog steeds niet.

Grofvuil wordt niet meer gratis opgehaald. Inwoners kunnen hun grofvuil zelf naar het zelfbrengdepot brengen. Voor inwoners die dat niet kunnen, worden gratis hulpmiddelen beschikbaar gesteld. Het blijft mogelijk om grofvuil aan huis te laten ophalen tegen betaling van ongeveer 40 euro.

Plastic, blik en drinkpakken (PBD) worden apart ingezameld. Daarvoor krijgen huishoudens een extra container: de PBD-container met oranje deksel. Het restafval wordt dan 1 keer per 4 weken aan huis opgehaald. Voor huishoudens die gebruikmaken van ondergrondse containers, komen er ondergrondse PBD-containers bij of worden bestaande restafvalcontainers omgebouwd naar PBD-containers. Ook wil de gemeente de ja/ja-sticker invoeren. Alleen huishoudens met die sticker, krijgen de huis-aan-huis-folders en ongeadresseerde post door de bus.

Na invoering van bovenstaande maatregelen gaat de gemeente het systeem van gedifferentieerde tarieven DIFTAR invoeren. Naast een vast tarief ga je daarnaast betalen per extra levering. Mensen die een afvalbeurt overslaan, kunnen korting krijgen op hun afvalstoffenheffing. Dat betekent dus dat je dan om de twee maanden de container laat legen. Dat gaat lekker stinken en zeker in de hete zomers die we hebben mogen meemaken. Ongedierte zal dit ook prettig gaan vinden.

Eigenaren van kringloopwinkels zijn niet te spreken over DIFTAR; de maatregel waarmee de gemeente stopt met het gratis ophalen van grofvuil. Ze vrezen voor een flinke toename van vuilnis en ongewenste spullen die bij hun voor de deur worden gedumpt, waar zij dan vervolgens voor moeten betalen. Kringloopcentrums doen prima werk voor de maatschappij en het is niet de bedoeling dat zij de rekening gaan betalen.

 

 

Wat nu weer met Nauerna?

SP SP Noord-Holland 06-09-2020 19:38

Op 3 september 2020 nam de gemeenteraad weer eens een besluit over de stortplaats Nauerna. Het was niet het eerste besluit en het zal ook zeker niet het laatste besluit zijn. Ditmaal ging het om de mogelijkheid om van de vieze borrelende troep af te komen die uit de afvalberg naar boven komt, die ongezond is voor mens en dier en die er de oorzaak van is dat het park, bovenop de stortplaats, nog minstens twee jaar gesloten moet blijven.       

Helaas hebben we binnen onze gemeente een grote en gevaarlijke stortplaats. Die ligt bij het buurtschapje Nauerna. De grootte van de afvalstort overtreft de grootte van het dorpje, zodat het dorpje in de schaduw van de afvalstort ligt. Dat de afvalstort juist daar ligt is omdat de gemeente Zaanstad er in het verleden geld mee kon verdienen. Maar dat is niet de enige oorzaak. In de wereld en in Nederland wordt heel veel afval geproduceerd dat niet als grondstof hergebruikt kan worden Dat maakt de afvalstort tot een noodzakelijk kwaad. We willen immers met z'n allen ook niet dat het afval geëxporteerd wordt naar landen waar men het in de open lucht moet storten.

We vinden de stortplaats dus te verdedigen. Maar we zijn ook van mening dat deze snel gesloten moet worden, zéker na het langdurig stilliggen van het Amsterdamse afvalbedrijf AEB, waardoor veel extra vuil naar Nauerna werd afgevoerd. Gelukkig gaat de stortplaats in april 2022 dicht. Ook mag de stort niet hoger worden dan vooraf afgesproken. Dat zou kunnen betekenen dat vóór 2022  gesloten moet worden. Dat gaan we goed in de gaten houden. 

Op 3 september 2020 moest de gemeenteraad van de Raad van State besluiten over de reparatie van het bestemmingsplan. Vooraf werd heel veel onderzoek gedaan wat het beste is voor de gezondheid van de mensen die in het Park Nauerna willen recreëren. Voor hen zou een bovenafdichting op de hele stort door middel van folie op dit moment het veiligst zijn. Maar Afvalzorg, de exploitant van de stortplaats, wil de bovenafdichting niet. Die is van mening dat een niet-afgedekte stortplaats ook veilig kan zijn. Het meningsverschil tussen Afvalzorg en de GGD Zaanstreek/Waterland staat nu hoog op de gespreksagenda. Er is afgesproken dat het RIVM onderzoek gaat doen.

Voorlopig wordt de stort, ondanks het besluit van de gemeenteraad, niet afgedekt. Want het onderzoek van het RIVM moet eerst duidelijkheid geven of geheel afdekken het meest veilig is óf dat gedeeltelijk niet-afdekken voldoende veiligheid biedt. Tot dan kan niemand in Park Nauerna recreëren en blijft het park dicht. 

Wij hopen dan ook dat het RIVM het oordeel van  de GGD Zaanstreek- Waterland zal volgen. De gemeenteraad van Zaanstad moet vasthouden aan dit reparatiebestemmingsplan. Het volledig afdekken van de stortplaats is veiliger voor mensen en gaat uitstoot van stikstof en andere gassen tegen.

Er zijn nog veel meer problemen rond de stort van Nauerna. Ook is - bij voorbeeld - de onderafdichting slecht en stroomt er viezigheid in de ringsloot. Daar kunnen de gemeenteraadsleden in Zaanstad niet veel aan doen. Maar ze kunnen wél hun fracties in Provinciale Staten aanzetten tot het stellen van vragen, het nemen van initiatieven en actie! 

SP deelt taart uit

SP SP Veenendaal 27-07-2020 05:04

GFE-zuil geplaatst in o.a. Jan Roeck Plantsoen

Afgelopen week zijn er in totaal vier GFE-containers geplaatst voor de hoogbouwvan het Jan Roeckplantsoen en voor de Gilbert van Schoonbekestraat. Die vier containers zijn er niet zo maar gekomen. Samen met de SP hebben een viertal bewoners zich ingezet om de nodige handtekeningen te verzamelen die vereist zijn om zo’n container geplaatst te krijgen. Dat was geen gemakkelijke opgave, zeker niet in coronatijd. Toch is het gelukt en daarom trakteerde de SP afgelopen zaterdag deze actieve bewoners op een taart met het opschrift: "Een schoner milieu begint bij de SP."

De eerste ervaringen met de GFE container spreken voor zich. Een van de bewoners vertelde dat hij eerst sceptisch tegenover deze container stond. Hij dacht dat hij zo weinig GFE afval had, dat het niet de moeite waard was om te scheiden. Nu de container er staat, merkt hij  hoeveel van zijn afval er in de GFE container terecht kan. “We hebben een kat. En ook het kattengrit mag in de GFE container. Dat scheelt heel wat in de kosten voor het restafval”

De SP vraagt zich af waarom de gemeente de bewoners zoveel inspanningen laat doen om een container geplaatst te krijgen - en heeft zich in de gemeenteraad verzet tegen deze lastige voorwaarden. De regel is dat hoogbouw met meer dan twintig wooneenheden een container mogen aanvragen, als de helft van de bewoners hiervoor met een handtekening akkoord geeft. Voor hoogbouw met een kleiner aantal wooneenheden geldt dat er minstens twintig bewoners daarmee akkoord gaan. “Wij hebben in flats meegeholpen handtekeningen te verzamelen, waar wel tien verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd zijn. De mensen daar hebben weinig contact met elkaar. Dan is het gewenste aantal handtekeningen verzamelen voor een GFEcontainer een  bijna ondoenlijk opdracht," aldus SP woordvoerder Sietse van der Bij. "De gemeente had ook zonder al die voorwaarden GFE containers kunnen plaatsen bij de hoogbouw.”

Meldpunt verrommeling

SP SP Heerlen 01-06-2020 20:31

Op vele plaatsen in onze stad puilen de prullenbakken uit en zwerven afval en onkruid rond. Dat is een verantwoordelijkheid van onze hele Heerlense gemeenschap, met de gemeente als belangrijke hoeder. Veel bewoners zijn de troep beu. SP-raadslid Sita Bottenberg-Brylka deelt die ergernis en is het Meldpunt Verrommeling gestart.

Bottenberg wil dat de lediging van de afvalbakken uiterlijk binnen twee weken plaats vindt. Ook wil ze weten hoe handhavend kan worden opgetreden. Ze zal het Meldpunt Verrommeling zo lang als nodig is in zetten om gemeente, woningcorporaties, bestuurders en onze hele gemeenschap bij de les te houden.

Deze vragen stelde Sita Bottenberg-Brylka aan Wethouder Charles Claessens op basis van tientallen meldingen die via het Meldpunt Verrommeling binnen kwamen:

- Wat zijn de oorzaken van uitpuilende prullenbakken? Waarom lijken de bakken te weinig geledigd te worden?

- Hoe zorgt het College voor lediging op korte termijn, uiterlijk binnen twee weken en welke structurele oplossing past het College toe?

- Ook vijvers liggen bezaaid met blikjes (zoals bijvoorbeeld bij de Groene Boord) en afval. Welke maatregelen neemt het College om de veelvuldige klachten tegen te gaan en handhavend op te treden?

Meldpunt Verrommeling: mail of app de foto's, inclusief locatie en beschrijving naar: heerlen@sp.nl of Sita Bottenberg-Brylka: 06 55118677; sita.bottenberg@ziggo.nl

Diftar ondanks protest oppositie

SP SP GroenLinks VVD CDA Wijk bij Duurstede 20-05-2020 10:07

WIJK BIJ DUURSTEDE – De VVD, GroenLinks, PCG en het CDA stemden afgelopen week voor het college voorstel om Diftar in te voeren. Bij dit systeem komen er ondergrondse containers voor restafval en gaan mensen betalen als ze daar een zak in gooien. De SP probeerde met DuurzaamWijk het onderwerp van de agenda te halen. ´Er is nog niks bekend over de daadwerkelijke kosten. En we hadden nog veel meer kritische vragen. Die wilden we in een bijeenkomst bespreken. Helaas kregen we daar geen ruimte voor van de coalitie´, zegt Jeroen Brouwer.

De discussie over afval is in vele gemeenten zwaar. Vele partijen hebben er wel een mening over en die kunnen enorm verschillen. Bij een besluit moet een gemeenteraad alle mogelijkheden dus goed op een rijtje hebben. ´Wij hadden nog veel vragen. Wat nu het beste is voor het milieu en de laagste kosten heeft voor de inwoner. Is nascheiden beter? Of toch Diftar? We weten niet eens wat het gaat kosten. Dan kan je toch geen besluit nemen? Helaas wilde de coalitie dat gesprek niet aan´, begint Brouwer.

De gemeenteraad besprak het onderwerp afval in december 2018 voor het eerst. Die vergadering leidde tot verschillende beelden. Voor het college was daar genoeg gezegd over nascheiden of Diftar en koos de raad voor het laatste. Brouwer; ´Als raadsleden zagen wij lange presentaties waarin de ambtenaar en een externe specialist van het afvalbedrijf uitlegden waarom. We kregen geen informatie van tevoren. Maar wel de vraag of we het met het verhaal eens waren. In het verslag staat ook niks over een discussie. We concludeerde de gespreksleider dat er toen al vragen waren.´

Anderhalf jaar later concludeerden enkele partijen dat de vragen nog niet beantwoord zijn. Zo ook de SP. ´Ten eerste gaan de lasten voor onze inwoners, dankzij het kabinet al omhoog. Het Rijksbeleid laat namelijk de vervuiler betalen. En dat zijn helaas niet de fabrikanten die al het plastic gebruiken, maar de consumenten die de producten kopen. Ten tweede is er echter ook in de afvalwereld veel aan de gang. Zelf hadden we enkele rapporten over diftar die echt vragen opriepen, over de oplopende kosten en het niet halen van doelen. Voordat je een besluit neemt, moet je dat toch goed op een rijtje hebben?´

DuurzaamWijk en de SP vroegen vervolgens maar een debat aan. Maar ook daar waren de stemmen vooraf al verdeeld. ´Alle partijen willen het afval zo goed mogelijk scheiden. Ook het college is dat. Daar zijn we het over eens. En welk systeem je ook kiest; afval scheiden staat of valt met gedrag van mensen. Nu kiezen we ergens voor zonder een goed debat of dit wel het beste is én zonder inzichten in de financiële consequenties. Dat laatste komt in het najaar. Dan maken we eventueel nog een keuze. Maar kunnen we dan nog bijsturen? Wij hebben er een hard hoofd in´, besluit Brouwer.

Initiatief SP-Weert succesvol: statiegeld op kleine plastic flesjes

SP SP CDA Weert 24-04-2020 19:36

In november 2017 nam de gemeenteraad van Weert een voorstel van de SP aan voor de introductie van statiegeld op kleine plastic flesjes. Daarmee was Weert de eerste gemeente in Limburg die zich aansloot bij de alliantie tegen zwerfafval. Vandaag maakte de regering bekend dat dit statiegeld er komt. Het initiatief van de SP wordt daarmee werkelijkheid. Een stap voor een beter milieu.

De motie van de SP ingediend door het toenmalig SP-raadslid Karin Duijsters werd aangenomen, waarna de gemeente een brief schreef aan de Tweede Kamer. Het voorstel beoogde het zwerfafval tegen te gaan. Alleen het CDA stemde tegen deze motie.

SP-voorzitter Paul Lempens: 'Statiegeld op kleine flesjes en blikjes heeft invloed op het gedrag van consumenten bij het veroorzaken van zwerfafval en biedt een financiële prikkel om verpakkingen in te leveren in plaats van deze weg te gooien of achter te laten, zo bleek in 2017 al uit onderzoek. Mensen worden geprikkeld om blikjes en flesjes uit het zwerfafval op te rapen en in te leveren en dat de hoeveelheid zwerfafval hierdoor naar verwachting zal afnemen.'

Het heeft lang geduurd, maar het is een goede zaak dat er nu een regeling komt. De SP blijft voorstander van een systeem waarin goed gedrag wordt beloond en de échte vervuiler zijnde de industie betaald.

Opinie: afval niet vergeten.

SP SP Zoetermeer 22-04-2020 14:48

We hebben het, als het gaat om bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, in het algemeen vooral over de uitstoot en lozing van deze stoffen, en dat is gezien de mogelijk ernstige gevolgen daarvan ook logisch. Veel minder vaak hebben we het over het afvoeren van het afval van deze bedrijven en de verwerking van dit, in veel geval zwaar verontreinigde, afval. Maar daarin schuilt een enorm gevaar. In veel gevallen is de hoeveelheid van het verontreinigde afval vele malen groter dan de via de vergunning geregelde uitstoot en lozing naar lucht en water. Het is dus daarom ook van het grootste belang dat de wetgeving, regels en afspraken, die er zijn over de wijze waarop we dit afval vervoeren en verwerken, op orde zijn, worden nageleefd en dat de controle hierop voldoende is.

Chemours

Even een recent voorbeeld ter illustratie. Het ons allen wel bekende bedrijf Chemours in Dordrecht heeft een vergunning voor het uitstoten van 450 kilo Pfas stoffen per jaar. De Provincie eist dat dit in 2020 wordt teruggebracht naar 95 kilo en volgend jaar naar nog maar 3,2 kilo (hierover loopt nog een rechtszaak tegen de Provincie aangespannen door Chemours). Daarnaast is het bedrijf, omdat de gebruikte stoffen vallen onder de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) verplicht om jaarlijks te onderzoeken of het de uitstoot kan verminderen. Maar dit gaat allemaal uitsluitend over de directe uitstoot veroorzaakt door het productieproces. Het afval wat dit bedrijf produceert valt onder andere wet- en regelgeving en dus buiten de vergunning voor de uitstoot. Het verontrustende is dat het verontreinigde afval een kleine 30.000 kg per jaar betreft en dus vele malen meer dan de vergunde uitstoot en lozing.

Met dit afval zijn de afgelopen jaren vreemde zaken gebeurd. Een deel van het afval werd in het verleden getransporteerd voor recycling of vernietiging naar Amerika en Italië. In Amerika heeft het EPA (Environmental Protection Agency) hier, hangende een onderzoek naar de verwerking van dit afval, een stokje voor gestoken. Het Italiaanse bedrijf Miteni di Trissino, dat afval van GenX en andere PFOA-achtige stoffen verwerkte, heeft daarbij in de Povlakte een ernstige verontreiniging van het grondwater veroorzaakt. In Italiaanse media wordt de milieuschade op 136 miljoen euro geschat. Om die reden had de Italiaanse staat bezittingen van het bedrijf in beslag willen nemen. Voordat dat gebeurde, liet het bedrijf zich echter al failliet verklaren. Tegen de verantwoordelijken binnen het bedrijf loopt inmiddels een strafrechtelijk onderzoek (bron: BN de stem).

Door deze laatste ontwikkeling moest Chemours, volgens internationale regelgeving, 15 ton afval terughalen naar Nederland. Na een tijdelijke opslag op het terrein in Dordrecht heeft het bedrijf dit afval, onder een verkeerde vergunning, illegaal naar België getransporteerd, alwaar het is verbrand. Zowel in Nederland als in België loopt hiernaar een strafrechtelijk onderzoek. Maar daarmee zijn we er nog niet. Omdat de transporteur niet op de hoogte was van de samenstelling van de lading is er ook op andere plaatsen verontreiniging met Pfas stoffen opgetreden. Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de verspreiding van GenX stoffen kon de herkomst van deze stoffen, aangetroffen op verschillende plaatsen in ons land, niet worden achterhaald. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan de volstrekt onvoldoende communicatie tussen ongeveer iedere betrokkene in de keten. De transporteur kent de exacte samenstelling van de te vervoeren lading niet en verzuimd daardoor de reiniging van zijn transportmiddelen. Ook de verwerker kent in veel gevallen de samenstelling van het afval niet, al zijn er gelukkig een paar die zelf metingen uitvoeren.   

Het voorbeeld van Chemours gaat over slechts één bedrijf. Er zijn in ons land enorm veel bedrijven die werken met Zeer Zorgwekkende Stoffen, in de productie, maar vooral ook in het transport van deze stoffen en het afval van de toegepaste processen. Ongeveer 400 daarvan zijn bedrijven die vallen onder de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), dit zijn bedrijven die een meldingsplicht hebben als er iets misgaat met deze stoffen. In 2018 zijn 380 BRZO-bedrijven geïnspecteerd. Bij 57% van deze bedrijven (217) zijn overtredingen geconstateerd. Bij 143 bedrijven ging het uitsluitend om overtredingen van de lichtste categorie. Bij 73 bedrijven zijn middelzware overtredingen geconstateerd en bij één bedrijf een zware overtreding. In totaal zijn er in 2018 755 overtredingen vastgesteld (Bron: Monitor handhaving BRZO+ 2018).

De risico’s

Volgens de brede risicoanalyse (IBRA 2019) van het ILT wordt 10% van het geregistreerde afval dat men nu verwerkt of exporteert, onvoldoende hoogwaardig hergebruikt.  Dit is 4 miljoen ton (een ton is 1000 kg). De geschatte omvang van niet-geregistreerde illegale afvalstromen betreft circa 5,4 miljoen ton. In totaal wordt jaarlijks dus 9,5 miljoen ton afval (9,5 miljard kilogram) op onjuiste wijze of niet volgens de Nederlandse recyclingdoelstelling verwerkt. Dit lijdt tot milieuschade zoals: klimaatverandering, versneld smelten van poolkappen door afzet van roetdeeltjes, eindigheid schaarse grondstoffen, plasticsoep, diffuse verspreiding van microplastics etc. Allemaal zaken die de internationale politiek ervaart als urgent. Hierbij komt nog de economische schade die geschat wordt op 1,8 miljard per jaar (Bron: IBRA 2019 ILT).

Euralcode

Om te bepalen met welke stoffen we bij het afval te maken hebben en dus welke vergunning nodig is, werken we in Nederland met de zogenaamde Euralcode. Hierbij wordt elke afvalstof getypeerd door een omschrijving van de aard, samenstelling en herkomst. De juistheid van de toegekende Euralcode is van groot belang. Als de code onjuist is, is er meer kans op ongelukken, bijvoorbeeld als een afvalstof gevaarlijke eigenschappen heeft die niet bekend zijn. Ook is deze code nodig om de juiste vergunning te kunnen verlenen voor verwerking en om afvalstromen tijdens hun verwerkingsproces te kunnen volgen. Het gebruik van een verkeerde Euralcode is een overtreding van de Wet milieubeheer art. 10.39 en een economisch delict (Wet op de Economische Delicten art. 1a lid 1) waar zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden. De ontdoener van het afval is verplicht om de aard, eigenschappen en samenstelling van het afval te melden aan de ontvanger. Dit is nodig omdat stoffen, zoals zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), in het afval zelfs als zij onder de grenswaarde zitten alsnog risico’s kunnen opleveren voor mens en milieu (Bron: Handreiking Eural. Rijkswaterstaat, versie 1).

Wat te doen

Naast het terugdringen van de uitstoot en lozing van zeer zorgwekkende stoffen is het minstens net zo belangrijk dat ook de afvalstroom van deze stoffen, die overblijft na het productieproces, tot een minimum wordt beperkt. Daar waar sprake is van een afvalstroom waarbij zeer zorgwekkende stoffen zijn betrokken, dient dit op een verantwoorde wijze te gebeuren. Voor zowel de aanbieder, de transporteur als de verwerker dient deze verwerkingsketen transparant, zodat altijd duidelijk is om welke stoffen het gaat, en met voldoende kennis over de voor deze stoffen geldende wet- en regelgeving. Van belang is ook dat de verplichting om de samenstelling van een bepaalde afvalstroom te melden aan een vervoerder of verwerker, wordt aangescherpt. Daarnaast dienen ook de handhavende instanties als de ILT en de omgevingsdiensten over voldoende middelen te beschikken om hun controlerende en handhavende taken goed te kunnen uitvoeren.

Tot slot

De SP is van mening dat van alle bedrijven die werken met zeer zorgwekkende stoffen verwacht mag worden dat zij op professionele wijze met deze stoffen kunnen omgaan en tot in details op de hoogte zijn van alle daarbij behorende wet- en regelgeving. Bedrijven worden hierop actief getoetst, deze toets wordt jaarlijks herhaald. De toets is van doorslaggevende invloed op de toekenning of verlening van vergunningen of ontheffingen. Bedrijven waarvan blijkt dat de wet- en regelgeving moedwillig is overtreden, verliezen per direct hun vergunning of ontheffing om met de betreffende stoffen te mogen werken, deze stoffen te vervoeren, op te slaan of te verwerken, ook als dit betekent dat het bedrijf daardoor de deuren moet sluiten.

We hebben het, als het gaat om bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, in het algemeen vooral over de uitstoot en lozing van deze stoffen, en dat is gezien de mogelijk ernstige gevolgen daarvan ook logisch. Veel minder vaak hebben we het over het afvoeren van het afval van deze bedrijven en de verwerking van dit, in veel geval zwaar verontreinigde, afval. Maar daarin schuilt een enorm gevaar. In veel gevallen is de hoeveelheid van het verontreinigde afval vele malen groter dan de via de vergunning geregelde uitstoot en lozing naar lucht en water. Het is dus daarom ook van het grootste belang dat de wetgeving, regels en afspraken, die er zijn over de wijze waarop we dit afval vervoeren en verwerken, op orde zijn, worden nageleefd en dat de controle hierop voldoende is.

Chemours

Even een recent voorbeeld ter illustratie. Het ons allen wel bekende bedrijf Chemours in Dordrecht heeft een vergunning voor het uitstoten van 450 kilo Pfas stoffen per jaar. De Provincie eist dat dit in 2020 wordt teruggebracht naar 95 kilo en volgend jaar naar nog maar 3,2 kilo (hierover loopt nog een rechtszaak tegen de Provincie aangespannen door Chemours). Daarnaast is het bedrijf, omdat de gebruikte stoffen vallen onder de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) verplicht om jaarlijks te onderzoeken of het de uitstoot kan verminderen. Maar dit gaat allemaal uitsluitend over de directe uitstoot veroorzaakt door het productieproces. Het afval wat dit bedrijf produceert valt onder andere wet- en regelgeving en dus buiten de vergunning voor de uitstoot. Het verontrustende is dat het verontreinigde afval een kleine 30.000 kg per jaar betreft en dus vele malen meer dan de vergunde uitstoot en lozing.

Met dit afval zijn de afgelopen jaren vreemde zaken gebeurd. Een deel van het afval werd in het verleden getransporteerd voor recycling of vernietiging naar Amerika en Italië. In Amerika heeft het EPA (Environmental Protection Agency) hier, hangende een onderzoek naar de verwerking van dit afval, een stokje voor gestoken. Het Italiaanse bedrijf Miteni di Trissino, dat afval van GenX en andere PFOA-achtige stoffen verwerkte, heeft daarbij in de Povlakte een ernstige verontreiniging van het grondwater veroorzaakt. In Italiaanse media wordt de milieuschade op 136 miljoen euro geschat. Om die reden had de Italiaanse staat bezittingen van het bedrijf in beslag willen nemen. Voordat dat gebeurde, liet het bedrijf zich echter al failliet verklaren. Tegen de verantwoordelijken binnen het bedrijf loopt inmiddels een strafrechtelijk onderzoek (bron: BN de stem).

Door deze laatste ontwikkeling moest Chemours, volgens internationale regelgeving, 15 ton afval terughalen naar Nederland. Na een tijdelijke opslag op het terrein in Dordrecht heeft het bedrijf dit afval, onder een verkeerde vergunning, illegaal naar België getransporteerd, alwaar het is verbrand. Zowel in Nederland als in België loopt hiernaar een strafrechtelijk onderzoek. Maar daarmee zijn we er nog niet. Omdat de transporteur niet op de hoogte was van de samenstelling van de lading is er ook op andere plaatsen verontreiniging met Pfas stoffen opgetreden. Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de verspreiding van GenX stoffen kon de herkomst van deze stoffen, aangetroffen op verschillende plaatsen in ons land, niet worden achterhaald. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan de volstrekt onvoldoende communicatie tussen ongeveer iedere betrokkene in de keten. De transporteur kent de exacte samenstelling van de te vervoeren lading niet en verzuimd daardoor de reiniging van zijn transportmiddelen. Ook de verwerker kent in veel gevallen de samenstelling van het afval niet, al zijn er gelukkig een paar die zelf metingen uitvoeren.   

Het voorbeeld van Chemours gaat over slechts één bedrijf. Er zijn in ons land enorm veel bedrijven die werken met Zeer Zorgwekkende Stoffen, in de productie, maar vooral ook in het transport van deze stoffen en het afval van de toegepaste processen. Ongeveer 400 daarvan zijn bedrijven die vallen onder de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), dit zijn bedrijven die een meldingsplicht hebben als er iets misgaat met deze stoffen. In 2018 zijn 380 BRZO-bedrijven geïnspecteerd. Bij 57% van deze bedrijven (217) zijn overtredingen geconstateerd. Bij 143 bedrijven ging het uitsluitend om overtredingen van de lichtste categorie. Bij 73 bedrijven zijn middelzware overtredingen geconstateerd en bij één bedrijf een zware overtreding. In totaal zijn er in 2018 755 overtredingen vastgesteld (Bron: Monitor handhaving BRZO+ 2018).

De risico’s

Volgens de brede risicoanalyse (IBRA 2019) van het ILT wordt 10% van het geregistreerde afval dat men nu verwerkt of exporteert, onvoldoende hoogwaardig hergebruikt.  Dit is 4 miljoen ton (een ton is 1000 kg). De geschatte omvang van niet-geregistreerde illegale afvalstromen betreft circa 5,4 miljoen ton. In totaal wordt jaarlijks dus 9,5 miljoen ton afval (9,5 miljard kilogram) op onjuiste wijze of niet volgens de Nederlandse recyclingdoelstelling verwerkt. Dit lijdt tot milieuschade zoals: klimaatverandering, versneld smelten van poolkappen door afzet van roetdeeltjes, eindigheid schaarse grondstoffen, plasticsoep, diffuse verspreiding van microplastics etc. Allemaal zaken die de internationale politiek ervaart als urgent. Hierbij komt nog de economische schade die geschat wordt op 1,8 miljard per jaar (Bron: IBRA 2019 ILT).

Euralcode

Om te bepalen met welke stoffen we bij het afval te maken hebben en dus welke vergunning nodig is, werken we in Nederland met de zogenaamde Euralcode. Hierbij wordt elke afvalstof getypeerd door een omschrijving van de aard, samenstelling en herkomst. De juistheid van de toegekende Euralcode is van groot belang. Als de code onjuist is, is er meer kans op ongelukken, bijvoorbeeld als een afvalstof gevaarlijke eigenschappen heeft die niet bekend zijn. Ook is deze code nodig om de juiste vergunning te kunnen verlenen voor verwerking en om afvalstromen tijdens hun verwerkingsproces te kunnen volgen. Het gebruik van een verkeerde Euralcode is een overtreding van de Wet milieubeheer art. 10.39 en een economisch delict (Wet op de Economische Delicten art. 1a lid 1) waar zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden. De ontdoener van het afval is verplicht om de aard, eigenschappen en samenstelling van het afval te melden aan de ontvanger. Dit is nodig omdat stoffen, zoals zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), in het afval zelfs als zij onder de grenswaarde zitten alsnog risico’s kunnen opleveren voor mens en milieu (Bron: Handreiking Eural. Rijkswaterstaat, versie 1).

Wat te doen

Naast het terugdringen van de uitstoot en lozing van zeer zorgwekkende stoffen is het minstens net zo belangrijk dat ook de afvalstroom van deze stoffen, die overblijft na het productieproces, tot een minimum wordt beperkt. Daar waar sprake is van een afvalstroom waarbij zeer zorgwekkende stoffen zijn betrokken, dient dit op een verantwoorde wijze te gebeuren. Voor zowel de aanbieder, de transporteur als de verwerker dient deze verwerkingsketen transparant, zodat altijd duidelijk is om welke stoffen het gaat, en met voldoende kennis over de voor deze stoffen geldende wet- en regelgeving. Van belang is ook dat de verplichting om de samenstelling van een bepaalde afvalstroom te melden aan een vervoerder of verwerker, wordt aangescherpt. Daarnaast dienen ook de handhavende instanties als de ILT en de omgevingsdiensten over voldoende middelen te beschikken om hun controlerende en handhavende taken goed te kunnen uitvoeren.

Tot slot

De SP is van mening dat van alle bedrijven die werken met zeer zorgwekkende stoffen verwacht mag worden dat zij op professionele wijze met deze stoffen kunnen omgaan en tot in details op de hoogte zijn van alle daarbij behorende wet- en regelgeving. Bedrijven worden hierop actief getoetst, deze toets wordt jaarlijks herhaald. De toets is van doorslaggevende invloed op de toekenning of verlening van vergunningen of ontheffingen. Bedrijven waarvan blijkt dat de wet- en regelgeving moedwillig is overtreden, verliezen per direct hun vergunning of ontheffing om met de betreffende stoffen te mogen werken, deze stoffen te vervoeren, op te slaan of te verwerken, ook als dit betekent dat het bedrijf daardoor de deuren moet sluiten.

Opinie: afval niet vergeten

SP SP Zuid-Holland 20-04-2020 13:54

We hebben het, als het gaat om bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, in het algemeen vooral over de uitstoot en lozing van deze stoffen, en dat is gezien de mogelijk ernstige gevolgen daarvan ook logisch. Veel minder vaak hebben we het over het afvoeren van het afval van deze bedrijven en de verwerking van dit, in veel geval zwaar verontreinigde, afval. Maar daarin schuilt een enorm gevaar. In veel gevallen is de hoeveelheid van het verontreinigde afval vele malen groter dan de via de vergunning geregelde uitstoot en lozing naar lucht en water. Het is dus daarom ook van het grootste belang dat de wetgeving, regels en afspraken, die er zijn over de wijze waarop we dit afval vervoeren en verwerken, op orde zijn, worden nageleefd en dat de controle hierop voldoende is.

Chemours

Even een recent voorbeeld ter illustratie. Het ons allen wel bekende bedrijf Chemours in Dordrecht heeft een vergunning voor het uitstoten van 450 kilo Pfas stoffen per jaar. De Provincie eist dat dit in 2020 wordt teruggebracht naar 95 kilo en volgend jaar naar nog maar 3,2 kilo (hierover loopt nog een rechtszaak tegen de Provincie aangespannen door Chemours). Daarnaast is het bedrijf, omdat de gebruikte stoffen vallen onder de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) verplicht om jaarlijks te onderzoeken of het de uitstoot kan verminderen. Maar dit gaat allemaal uitsluitend over de directe uitstoot veroorzaakt door het productieproces. Het afval wat dit bedrijf produceert valt onder andere wet- en regelgeving en dus buiten de vergunning voor de uitstoot. Het verontrustende is dat het verontreinigde afval een kleine 30.000 kg per jaar betreft en dus vele malen meer dan de vergunde uitstoot en lozing.

Met dit afval zijn de afgelopen jaren vreemde zaken gebeurd. Een deel van het afval werd in het verleden getransporteerd voor recycling of vernietiging naar Amerika en Italië. In Amerika heeft het EPA (Environmental Protection Agency) hier, hangende een onderzoek naar de verwerking van dit afval, een stokje voor gestoken. Het Italiaanse bedrijf Miteni di Trissino, dat afval van GenX en andere PFOA-achtige stoffen verwerkte, heeft daarbij in de Povlakte een ernstige verontreiniging van het grondwater veroorzaakt. In Italiaanse media wordt de milieuschade op 136 miljoen euro geschat. Om die reden had de Italiaanse staat bezittingen van het bedrijf in beslag willen nemen. Voordat dat gebeurde, liet het bedrijf zich echter al failliet verklaren. Tegen de verantwoordelijken binnen het bedrijf loopt inmiddels een strafrechtelijk onderzoek (bron: BN de stem).

Door deze laatste ontwikkeling moest Chemours, volgens internationale regelgeving, 15 ton afval terughalen naar Nederland. Na een tijdelijke opslag op het terrein in Dordrecht heeft het bedrijf dit afval, onder een verkeerde vergunning, illegaal naar België getransporteerd, alwaar het is verbrand. Zowel in Nederland als in België loopt hiernaar een strafrechtelijk onderzoek. Maar daarmee zijn we er nog niet. Omdat de transporteur niet op de hoogte was van de samenstelling van de lading is er ook op andere plaatsen verontreiniging met Pfas stoffen opgetreden. Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de verspreiding van GenX stoffen kon de herkomst van deze stoffen, aangetroffen op verschillende plaatsen in ons land, niet worden achterhaald. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan de volstrekt onvoldoende communicatie tussen ongeveer iedere betrokkene in de keten. De transporteur kent de exacte samenstelling van de te vervoeren lading niet en verzuimd daardoor de reiniging van zijn transportmiddelen. Ook de verwerker kent in veel gevallen de samenstelling van het afval niet, al zijn er gelukkig een paar die zelf metingen uitvoeren.   

Het voorbeeld van Chemours gaat over slechts één bedrijf. Er zijn in ons land enorm veel bedrijven die werken met Zeer Zorgwekkende Stoffen, in de productie, maar vooral ook in het transport van deze stoffen en het afval van de toegepaste processen. Ongeveer 400 daarvan zijn bedrijven die vallen onder de Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), dit zijn bedrijven die een meldingsplicht hebben als er iets misgaat met deze stoffen. In 2018 zijn 380 BRZO-bedrijven geïnspecteerd. Bij 57% van deze bedrijven (217) zijn overtredingen geconstateerd. Bij 143 bedrijven ging het uitsluitend om overtredingen van de lichtste categorie. Bij 73 bedrijven zijn middelzware overtredingen geconstateerd en bij één bedrijf een zware overtreding. In totaal zijn er in 2018 755 overtredingen vastgesteld (Bron: Monitor handhaving BRZO+ 2018).

De risico’s

Volgens de brede risicoanalyse (IBRA 2019) van het ILT wordt 10% van het geregistreerde afval dat men nu verwerkt of exporteert, onvoldoende hoogwaardig hergebruikt.  Dit is 4 miljoen ton (een ton is 1000 kg). De geschatte omvang van niet-geregistreerde illegale afvalstromen betreft circa 5,4 miljoen ton. In totaal wordt jaarlijks dus 9,5 miljoen ton afval (9,5 miljard kilogram) op onjuiste wijze of niet volgens de Nederlandse recyclingdoelstelling verwerkt. Dit lijdt tot milieuschade zoals: klimaatverandering, versneld smelten van poolkappen door afzet van roetdeeltjes, eindigheid schaarse grondstoffen, plasticsoep, diffuse verspreiding van microplastics etc. Allemaal zaken die de internationale politiek ervaart als urgent. Hierbij komt nog de economische schade die geschat wordt op 1,8 miljard per jaar (Bron: IBRA 2019 ILT).

Euralcode

Om te bepalen met welke stoffen we bij het afval te maken hebben en dus welke vergunning nodig is, werken we in Nederland met de zogenaamde Euralcode. Hierbij wordt elke afvalstof getypeerd door een omschrijving van de aard, samenstelling en herkomst. De juistheid van de toegekende Euralcode is van groot belang. Als de code onjuist is, is er meer kans op ongelukken, bijvoorbeeld als een afvalstof gevaarlijke eigenschappen heeft die niet bekend zijn. Ook is deze code nodig om de juiste vergunning te kunnen verlenen voor verwerking en om afvalstromen tijdens hun verwerkingsproces te kunnen volgen. Het gebruik van een verkeerde Euralcode is een overtreding van de Wet milieubeheer art. 10.39 en een economisch delict (Wet op de Economische Delicten art. 1a lid 1) waar zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden. De ontdoener van het afval is verplicht om de aard, eigenschappen en samenstelling van het afval te melden aan de ontvanger. Dit is nodig omdat stoffen, zoals zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), in het afval zelfs als zij onder de grenswaarde zitten alsnog risico’s kunnen opleveren voor mens en milieu (Bron: Handreiking Eural. Rijkswaterstaat, versie 1).

Wat te doen

Naast het terugdringen van de uitstoot en lozing van zeer zorgwekkende stoffen is het minstens net zo belangrijk dat ook de afvalstroom van deze stoffen, die overblijft na het productieproces, tot een minimum wordt beperkt. Daar waar sprake is van een afvalstroom waarbij zeer zorgwekkende stoffen zijn betrokken, dient dit op een verantwoorde wijze te gebeuren. Voor zowel de aanbieder, de transporteur als de verwerker dient deze verwerkingsketen transparant, zodat altijd duidelijk is om welke stoffen het gaat, en met voldoende kennis over de voor deze stoffen geldende wet- en regelgeving. Van belang is ook dat de verplichting om de samenstelling van een bepaalde afvalstroom te melden aan een vervoerder of verwerker, wordt aangescherpt. Daarnaast dienen ook de handhavende instanties als de ILT en de omgevingsdiensten over voldoende middelen te beschikken om hun controlerende en handhavende taken goed te kunnen uitvoeren.

Tot slot

De SP is van mening dat van alle bedrijven die werken met zeer zorgwekkende stoffen verwacht mag worden dat zij op professionele wijze met deze stoffen kunnen omgaan en tot in details op de hoogte zijn van alle daarbij behorende wet- en regelgeving. Bedrijven worden hierop actief getoetst, deze toets wordt jaarlijks herhaald. De toets is van doorslaggevende invloed op de toekenning of verlening van vergunningen of ontheffingen. Bedrijven waarvan blijkt dat de wet- en regelgeving moedwillig is overtreden, verliezen per direct hun vergunning of ontheffing om met de betreffende stoffen te mogen werken, deze stoffen te vervoeren, op te slaan of te verwerken, ook als dit betekent dat het bedrijf daardoor de deuren moet sluiten.

Zie ook: Natuur en milieu

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.