Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

21 documenten

Reactie op vragen over CDA-standpunt Natura2000

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Dinkelland 24-05-2020 11:38

CDA Dinkelland vindt dat maatregelen in Natura2000-gebieden haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Daarnaast moet er oog zijn voor de menselijke maat en toekomstperspectief voor boerenbedrijven rondom de gebieden. Hierover zijn GroenLinks en PvdA 'verontwaardigd' en hebben vragen gesteld, onder andere aan de CDA-fractie. De aanleiding voor CDA Dinkelland om aan te dringen op herijking van de Natura2000 gebieden is ontstaan naar aanleiding van de bijeenkomst van de gemeente Dinkelland voor de raads- en commissieleden op 10 oktober 2019. Daar werden we bijgepraat over de laatste stand van zaken met betrekking tot de gebiedsprocessen. Daar gaf een medewerker van Noaberkracht aan dat de hydrologische maatregelen, die genomen moesten worden bij Natura2000 gebied De Bergvennen, nooit tot de gewenste doelstellingen zouden leiden door de invloed vanuit Duitsland. Door een diepe watergang aan de Duitse kant zou het water dat aan Nederlandse kant door de maatregelen in het gebied moet blijven, er aan de Duitse kant zo weer uit zou lopen. De medewerker van Noaberkracht gaf expliciet aan dat zelfs wanneer alle bedrijven aan Nederlandse kant weg gehaald zouden worden, de doelen nog niet gehaald worden. Bij deze bijeenkomst waren overigens alleen de fracties van Lokaal Dinkelland, VVD en CDA aanwezig. Daarop volgend werd op een informatiebijeenkomst over stikstof op 2 november 2019 door een medewerker van de provincie Overijssel een overzicht gegeven van het verschil in depositie op de verschillende Natura2000 gebieden. Hij gebruikte de cijfers voor het Natura2000 gebied De Bergvennen. Daaruit bleek dat ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen afkomstig is uit Duitsland. Ook hij gaf aan dat als alle bedrijvigheid daar weggehaald werd de doelen nog niet gehaald zouden worden. Ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen is afkomstig uit Duitsland. Vervolgens gaf minister Schouten in de Kamerbrief stikstof van november 2019 aan dat ze zich gaat inzetten op herijking van Natura2000 waar de doelen niet haalbaar zouden zijn. Dit voornemen heeft ze nogmaals bevestigd in de Kamerbrief stikstof van mei 2020. Al met al is dit voor CDA Dinkelland meer dan genoeg reden om via onze provinciale en landelijke collega’s in te zetten op herijking van de Natura2000-gebieden waar de doelstellingen niet gerealiseerd kunnen worden. Onze insteek is en blijft dat er haalbare en betaalbare doelen gesteld worden waarbij rekening wordt gehouden met de menselijke maat. Vooral ook omdat wij de leefbaarheid van het buitengebied en de bijbehorende kernen hoog in het vaandel hebben. De natuur verdwijnt niet als er geen stempel van Natura2000 op zit. Boer en natuur zijn in elkaar verweven, ze werken samen! Net zoals GroenLinks en PvdA in hun vragen stellen gaat onze aandacht ook uit naar de volksgezondheid, diversiteit, natuurlijke omgeving en de culturele kracht. Dit zijn aspecten die onder de leefbaarheid horen. Boeren en hun gezinnen dragen bij aan die leefbaarheid. Ze zorgen voor werkgelegenheid. Gezinnen die in de omliggende kleine kernen wonen werken vaak bij bedrijven die gerelateerd zijn aan de agrarische wereld. Daardoor kunnen scholen, winkels en verenigingen in de kleine kernen blijven bestaan. Verdwijnt een schakel in deze keten, dan valt de keten uit elkaar. De aanname die GroenLinks en PvdA stellen inzake een correlatie tussen luchtvervuiling en corona is een thema dat nu onderzocht wordt. Voor zover zijn daar geen conclusies over bekend.

Reactie op vragen over CDA-standpunt Natura2000

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Dinkelland 24-05-2020 11:38

CDA Dinkelland vindt dat maatregelen in Natura2000-gebieden haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Daarnaast moet er oog zijn voor de menselijke maat en toekomstperspectief voor boerenbedrijven rondom de gebieden. Hierover zijn GroenLinks en PvdA 'verontwaardigd' en hebben vragen gesteld, onder andere aan de CDA-fractie. De aanleiding voor CDA Dinkelland om aan te dringen op herijking van de Natura2000 gebieden is ontstaan naar aanleiding van de bijeenkomst van de gemeente Dinkelland voor de raads- en commissieleden op 10 oktober 2019. Daar werden we bijgepraat over de laatste stand van zaken met betrekking tot de gebiedsprocessen. Daar gaf een medewerker van Noaberkracht aan dat de hydrologische maatregelen, die genomen moesten worden bij Natura2000 gebied De Bergvennen, nooit tot de gewenste doelstellingen zouden leiden door de invloed vanuit Duitsland. Door een diepe watergang aan de Duitse kant zou het water dat aan Nederlandse kant door de maatregelen in het gebied moet blijven, er aan de Duitse kant zo weer uit zou lopen. De medewerker van Noaberkracht gaf expliciet aan dat zelfs wanneer alle bedrijven aan Nederlandse kant weg gehaald zouden worden, de doelen nog niet gehaald worden. Bij deze bijeenkomst waren overigens alleen de fracties van Lokaal Dinkelland, VVD en CDA aanwezig. Daarop volgend werd op een informatiebijeenkomst over stikstof op 2 november 2019 door een medewerker van de provincie Overijssel een overzicht gegeven van het verschil in depositie op de verschillende Natura2000 gebieden. Hij gebruikte de cijfers voor het Natura2000 gebied De Bergvennen. Daaruit bleek dat ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen afkomstig is uit Duitsland. Ook hij gaf aan dat als alle bedrijvigheid daar weggehaald werd de doelen nog niet gehaald zouden worden. Ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen is afkomstig uit Duitsland. Vervolgens gaf minister Schouten in de Kamerbrief stikstof van november 2019 aan dat ze zich gaat inzetten op herijking van Natura2000 waar de doelen niet haalbaar zouden zijn. Dit voornemen heeft ze nogmaals bevestigd in de Kamerbrief stikstof van mei 2020. Al met al is dit voor CDA Dinkelland meer dan genoeg reden om via onze provinciale en landelijke collega’s in te zetten op herijking van de Natura2000-gebieden waar de doelstellingen niet gerealiseerd kunnen worden. Onze insteek is en blijft dat er haalbare en betaalbare doelen gesteld worden waarbij rekening wordt gehouden met de menselijke maat. Vooral ook omdat wij de leefbaarheid van het buitengebied en de bijbehorende kernen hoog in het vaandel hebben. De natuur verdwijnt niet als er geen stempel van Natura2000 op zit. Boer en natuur zijn in elkaar verweven, ze werken samen! Net zoals GroenLinks en PvdA in hun vragen stellen gaat onze aandacht ook uit naar de volksgezondheid, diversiteit, natuurlijke omgeving en de culturele kracht. Dit zijn aspecten die onder de leefbaarheid horen. Boeren en hun gezinnen dragen bij aan die leefbaarheid. Ze zorgen voor werkgelegenheid. Gezinnen die in de omliggende kleine kernen wonen werken vaak bij bedrijven die gerelateerd zijn aan de agrarische wereld. Daardoor kunnen scholen, winkels en verenigingen in de kleine kernen blijven bestaan. Verdwijnt een schakel in deze keten, dan valt de keten uit elkaar. De aanname die GroenLinks en PvdA stellen inzake een correlatie tussen luchtvervuiling en corona is een thema dat nu onderzocht wordt. Voor zover zijn daar geen conclusies over bekend.

Leiderdorp stemt in met Leidse Ringweg Noord

CDA CDA VVD D66 PvdA SGP Leiderdorp 20-04-2020 19:17

Vanavond heeft de gemeenteraad ingestemd met het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Ook het CDA heeft ingestemd met dit besluit, inclusief een aanvullende motie van D66. Huibrecht Bos sprak namens het CDA en noemde het een afweging met drie dimensies: Verkeer buitenomBeperk overlast omwonendenBehoud de verbinding tussen stad en land De argumenten zijn als volgt: De verkeerssituatie in Leiderdorp is zeer gebaat dat zoveel mogelijk verkeer buitenom kan rijden. De voorgestelde max. snelheid van 70km stimuleert dat meer verkeer buitenom zal rijden.Het verkeer buitenom komt ook langs woningen. We kiezen voor een weg waarbij de inrichtingengeluidsbescherming passen bij het feitelijk gebruik. Bij 50km ligt de feitelijke snelheid vaak hoger, maar dan zonder bijpassende geluidsbescherming.Wij willen de verbinding van Leiderdorp met onze polders. Volgens geluidsonderzoek is 70km per uur nog zo in te passen dat we met een halfhoge grotendeels natuurlijke geluidswal zicht houden op de polders en auto’s grotendeels aan het zicht onttrekken. Het CDA heeft de motie van D66 gesteund, die aansloot bij onze motie en een betere en meer uitgebreide formulering van wensen bevat. Met name de toevoeging over de polders en de weidevogels is ons uit het hart gegrepen. Bijlagen: - Motie van D66, welke is aangenomen door CDA, VVD, CU/SGP, PvdA en GL. - Leidse Ring Noord - CDA Standpunt (toelichting per 28 november)

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

AMENDEMENT "Door de bomen het bos zien" Aangenomen!

CDA CDA VVD Amersfoort 18-02-2020 05:48

AMENDEMENT Door de bomen het bos zien Amersfoort, 18 februari 2020 Raadsvoorstel: Opstellen visie Amersfoortse Heuvelrugzone (1217433) De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Amersfoort voor een enorme woningbouwopgave staat. b. Er zeker duizend woningen bijkomende in de komende tien jaar, zo is de afspraak. c. Ook voor de periode erna de demografische druk op Amersfoort onverminderd lijkt aan te houden. Dat betekent dat in alle delen van de stad verkend moet worden wat de draagkracht is: welke nieuwbouw is er mogelijk. d. Het geen pas geeft de zuidkant van de stad aan die gezamenlijke opdracht te onttrekken. Te minder daar dit deel van de stad zich op korte afstand van Amersfoort-Centraal bevindt, ons belangrijkste OV-knooppunt. besluit: beslispunt 2.a van het ontwerpraadsbesluit te wijzigen (zie doorhaling en cursief): 2. De volgende vertrekpunten mee te geven voor de visie: a. Uitgangspunt is het beschermen en versterken van groene en cultuurhistorische waarden en het vinden van een nieuwe balans tussen natuur en recreatie. De visie moet een toekomstbestendig ruimtelijk kader en handelingsperspectief bieden op de vraag hoe omgegaan moet worden met de balans tussen natuur, recreatie en wonen; b. Proces van totstandkoming van de visie is transparant en hierin vindt brede participatie met de samenleving plaats; c. De gemeenteraad wordt in het proces geconsulteerd om richting te geven aan het voorkeursscenario voor de visie. Alex Engbers (CDA) Hans van wegen Ralph Langendam (BPA) Ivo Beekers (VVD

Terugblik raadsvergadering 19 december jl.

CDA CDA VVD Winterswijk 07-01-2020 09:42

Ook in de laatste raadsvergadering van 2019 ging het uiteraard over het SKB. Naast een gloedvol betoog van inspreker Hendrik-Jan Mensink van de vrienden van het SKB werden er ook twee moties raadsbreed aangenomen die moeten bijdragen aan het behoud van het SKB. Op de agenda stond ook de Omgevingsvisie Buitengebied. Als CDA vinden wij het een prima resultaat na jaren met veel overleg. Een compliment aan alle partijen die hier aan bijgedragen hebben is dus op zijn plaats. Alleen met de nieuwe groene verbindingszone tussen Bekkendelle en het Korenburgerveen hebben wij moeite. We vrezen dat dit nieuwe beperkingen gaat opleggen voor de economische activiteiten in dat gebied. De wethouder kon die angst tijdens de raadsvergadering niet wegnemen. Daarom hebben we ingestemd met de omgevingsvisie, met uitzondering van deze ecologische verbindingszone. Ten slotte hebben we bij de belastingverordeningen als CDA samen met de VVD en VW niet de motie van GL en WB gesteund om de kwijtscheldingsregeling uit te breiden. Als CDA zijn we voor een structureel armoedebeleid en niet voor een maatregel die het scheiden van afval ontmoedigt. Wim Wassink fractievoorzitter

CDA neemt het initiatief tot beheersing van het toerisme naar “het Bloemendaalse strand”!

CDA CDA GroenLinks VVD Bloemendaal 07-11-2019 07:48

De Gemeenteraad heeft tijdens de vergadering van 31 oktober 2019 unaniem een amendement aangenomen, opgesteld door het CDA en mede ondertekend door Groen Links en de VVD, inzake de beheersing van het toerisme naar de Bloemendaalse kust. De gemeenteraad heeft op initiatief van het CDA besloten:“Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” vast te stellen, met dien verstand dat voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand heeft te gelden dat: A. de actuele strandvisie van de gemeente Bloemendaal leidend is. Derhalve wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van het strand als ‘familiestrand’ en worden feesten/ evenementen beperkt; B. de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand niet wordt doorontwikkeld tot “Amsterdam Beach”; C. voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand geen marketing- en promotiestrategie wordt ontwikkeld in lijn met het project “Amsterdam bezoeken, Holland zien”. Het amendement heeft tot doel om beleid neergelegd in de regionale nota: “Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” (de Nota) te wijzigen. Het Ontwikkelperspectief heeft geen wettelijke basis, zoals een bestemmingsplan of structuurvisie. Door vaststelling van de nota committeren de betrokken gemeenteraden zich aan de benoemde visie, ambities en spelregels. Met de “Binnenduinrand” bezit de regio een en prachtig afwisselend landschap met kilometers strand, uitgestrekte duingebieden, bossen, eeuwenoude buitenplaatsen en monumenten, groene villawijken, karaktervolle dorpen en kleinschalige agrarische gebieden, met een Nationaal Park in de nabijheid van de historische binnenstad van Haarlem. Deze landschappelijke kwaliteit is niet vanzelfsprekend en staat onder een steeds hogere druk, onder andere door een onzorgvuldige inpassing van ruimtelijke ontwikkelingen, ruimteclaims voortvloeiend uit MRA-opgaven (economische groei, behoefte aan woningen, klimaatverandering en groei van recreatie, toerisme en mobiliteit) en ontbrekende financieringsmogelijkheden. De MRA (Metropool Regio Amsterdam) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten (waaronder gemeente Bloemendaal) en de Vervoerregio Amsterdam. In de Nota wordt voorgesteld om bovenop de autonomen groei van toeristen (circa 30 % de komende jaren) die o.a. Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand bezoeken, ook nog eens extra toeristen aan te trekken. Dit wil men bereiken door middel van extra investeringen in promotie en marketing van het strand onder de naam: “Amsterdam Beach”. Groei van het toerisme dat gebruik maakt van het strand mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeenten Bloemendaal. Voornoemde waarden zijn volgens het CDA uitgangspunt voor het faciliteren/geleiden/sturen van de toenemende autonomen toeristenstroom naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand. Dat de doelstelling verwoord in het Ontwikkelperspectief, zijnde extra toeristen te trekken naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal onnodig onderdruk zetten. Het geld dat gemoeid is met de investering in promotie en marketing om deze extra toeristen te trekken naar Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand kan beter gebruikt worden voor het behoud van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal. Voor het overige dient de naam van het strand gelegen in de gemeente Bloemendaal gewoon “het Bloemendaalse strand” te blijven. Immers, als inwoners zijn we trots op ons strand! Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bob van der Veldt of met andere CDA fractieleden.

Trots op onze boeren!

CDA CDA SGP VVD ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 31-10-2019 23:00

Het kan u niet ontgaan zijn: de boeren protesteren. Tractoren reden massaal over de snelwegen richting het Malieveld. De boeren willen van zich laten horen en zien dat de oplossing van het stikstofprobleem wel erg makkelijk op hun bordje wordt gelegd. Afgelopen woensdag is er tijdens de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het CDA samen met de VVD, SGP, Burgerbelangen en de ChristenUnie hebben opgeroepen om de boeren als beheerders van ons prachtige agrarische buitengebied te koesteren. Het zijn weliswaar landelijke en provinciale bevoegdheden waar het hier om gaat, maar de gevolgen landen wel in ónze dorpen. We vinden gedwongen bedrijfsbeëindiging, -verplaatsing of elke andere vorm van 'uitrookbeleid' als gevolg van het stikstofvraagstuk onbespreekbaar. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een echte plattelandsgemeente, met veel actieve, toekomstbestendige agrariërs. Zij dragen zorg voor kwalitatief hoogwaardig voedsel, met oog voor omgeving, natuur en dierenwelzijn. De boeren zijn al decennia lang goede en betrouwbare natuurbeheerders gebleken. De te maken keuzes vanuit de provincie kunnen verregaande gevolgen hebben voor het voortbestaan en toekomstperspectief van onze agrariërs en ons karakteristieke veenweidelandschap. Hoe het wel opgelost kan worden? Helaas is er geen kant en klare oplossing voor handen. Duidelijk is wel dat we dit vraagstuk niet simpelweg op het bordje van de boeren kunnen leggen. We zullen ook moeten kijken naar bijvoorbeeld het verkeer, de scheepvaart en de luchtvaart. We zouden hierbij in de politiek wel wat meer boerenverstand kunnen gebruiken. Want naast het feit dat de boeren ons aan het hart gaan, gaan onze mooie agrarische natuurgebieden dat ook. En juist voor het behoud en beheer daarvan, hebben we onze boeren broodnodig. Marijke Kasius CDA Bodegraven-Reeuwijk

CDA: Haast geboden met drempelwaarde stikstof

CDA CDA VVD Zuid-Holland 15-10-2019 13:09

Vandaag is de motie van CDA-Kamerlid Jaco Geurts, samen met VVD, aangenomen om met spoed opdracht te geven om de ecologische onderbouwing van een drempelwaarde te leveren. In Duitsland, Vlaanderen en Denemarken geldt een hogere drempelwaarde dan in Nederland.Jaco Geurts: “Net als in het Ruhrgebied of Vlaanderen met vergelijkbare natuur en milieubelasting moet het hier mogelijk zijn om projecten met minimale emissies op grotere afstand uit te zonderen. De regering moet hier zo snel mogelijk werk van maken, en ook de wetenschappers uit Duitsland en Vlaanderen hierbij betrekken.” Het CDA wil dat het onderzoek naar de best beschikbare kennis in enkele maanden wordt opgeleverd. Dit is onder andere in het belang van de landbouw- en bouwsector. Betere metingen en wetenschappelijke check van modelVerder heeft de Kamer ook ingestemd met de CDA-motie dat het meten van emissies en depositie in natuurgebieden moet worden verbeterd. Het model van het RIVM en de kalibratie van het model zal wetenschappelijk gevalideerd moeten worden. Jaco Geurts: “De huidige metingen en depositie en de berekening van emissies en depositie kennen enorme onzekerheden. Met mijn motie zorg ik ervoor dat we meer gaan meten en dat het model ook een grondige check krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat dit beter moet kunnen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.