Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

30 documenten

Kadernota 2021 vastgesteld: Hier staan wij voor | Culemborg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Culemborg 23-06-2020 00:00

Maandagavond 22 juni heeft de gemeenteraad keuzes gemaakt. Na een intensieve voorbereiding waarbij inwoners konden meedenken. Onze dank daarvoor! Met een sluitende meerjarenbegroting is de Kadernota vastgesteld. Alleen de VVD stemde tegen.

Blij zijn we dat de voorstellen van GroenLinks zijn aangenomen om: > de samenwerking met de stad verder vorm te geven, en > het jeugdzorgbudget voor het Culemborgse onderwijs-zorg initiatief Linawijs te verlengen.

Zelf hebben we met instemming voorstellen van raadscollega's gesteund, zoals behoud van afvalbakken en bankjes, gladheidsbestrijding, snoeien van fruitbomen, vogels in plantage en samen met inwoners kijken naar dierenwelzijn & beheer. Via een pilot kijkt de gemeente of verbeterde samenwerking tussen Klaartje en Versis mogelijk is, waarbij kwalitatief goed vervoer voor inwoners uitgangspunt is. Verder is afgesproken dat we jaarlijks de voortgang van energieneutraal Culemborg bespreken, investeren in verduurzamen van onderwijsgebouwen, focus houden op betaalbare woningen in Spoorzone i.p.v. een onderzoek naar evt. verhuizing stadskantoor. We focussen op aanpak jeugdwerkloosheid en nemen als raad iets meer tijd om te kijken naar parkeertarieven. Tot slot ook raadsbrede steun voor behoud & aantrekken van bedrijven in aansluiting op onze stadsvisie.

Zo behouden we belangrijke voorzieningen en de zorg die nodig is. Met oog voor werkgelegenheid en een sociaal & groen Culemborg, nú en in de toekomst. Samen met inwoners en partners in de stad.

Team GroenLinks Culemborg maakt andere keuzes. Wij willen níet bezuinigen zoals VVD op theater De Fransche School, natuur- en milieu educatie, peuterspeelzaalwerk, samenwerking met inwoners & maatschappelijke initiatieven, regionale mobiliteit, sociale ondernemers, een investeringsfonds ten gunste van ondernemers en fort Werk aan ’t Spoel.

En GroenLinks ziet bezuinigingsvoorstellen van CDA niet als ‘nice to haves’: vergroening van de stad met inwoners, inzet op duurzaamheid en Cultuurfonds Culemborg. Zéker nu culturele makers het zwaar hebben en cultuur bijdraagt aan een aantrekkelijke, leefbare stad.

Daarom kiezen we om de OZB wat meer te verhogen dan VVD en CDA zelf voorstelden. Een verschil van 2 á 3 euro per maand voor een gemiddeld huishouden. Hiermee komt Culemborg op een gemiddeld OZB-tarief in de regio.

Dat is waar GroenLinks voor kiest. Hier staan wij voor.

> Bekijk alle documenten en de raadsvergadering hier terug.

Meer sociale woningen nodig | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 11-01-2020 00:00

GroenLinks is tevreden met het voornemen om 750 sociale woningen te bouwen in onze gemeente. Dat is hard nodig. Gebrek aan sociale woningen, zorgt mede voor het tekort aan leraren en verpleegkundigen in Leidschendam-Voorburg.

Het gemiddelde startsalaris van een leraar in het basisonderwijs is ongeveer 2.550 euro en dat van een beginnend verpleegkundige ongeveer 1.900 euro. “Als je niet teveel studieschuld en wat spaargeld hebt, kan een leraar net huis van 160.000 euro betalen. Daar staan er in onze gemeente precies nul van te koop,” zegt GroenLinks fractielid Natalie Reijnders. Professionals met deze inkomens komen gelukkig in aanmerking voor sociale woningen, maar daar moeten ze dan vier jaar op wachten. Als ze niet uit de regio komen, en bijvoorbeeld in Antoniushove willen werken, dan is de wachttijd nog heel veel langer.

Reijnders twijfelt wel aan de inzet van het college. Zijn er wel locaties in beeld waar die 750 woningen kunnen komen? Daar zegt de wethouder niets over. Als die locaties er niet zijn, dan is verder onderzoek naar de financiële business case niet zo heel erg nodig.

Vervolgens wil de gemeenteraad ook dat er meer goedkopere woningen komen. Daar is GroenLinks niet tegen, maar wel als ze in plaats komen van sociale woningen. Bovendien liggen nu al de drie ontwikkelingen op Overgoo, De Star en Rijnlandlaan stil. Ook de ontwikkeling van sociale woningbouw bij de Kleinplaspoelpolder liggen stil vanwege de discussie rondom een extra brug over de Vliet, waar VVD-CDA-PvdA-CU/SGP ook maar niet mee opschieten. “Dit college lijkt de urgentie niet te zien en acteert futloos,” aldus Reijnders. In de gemeenteraad zal GroenLinks blijven roepen om haast en voortvarendheid.

Akkoord met Lidl Dronten - West | Dronten

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA Dronten 30-11-2019 00:00

De GroenLinks fractie heeft afgelopen donderdag ingestemd met het bestemmingsplan dat de komst van een Lidl in Dronten-West mogelijk maakt. De enige ruimte die er nog was om een afweging te maken waren argumenten op grond van een goede ruimtelijke ordening. Op basis daarvan waren er geen tegenargumenten te verzinnen en dus hebben we ingestemd. Met een dubbel gevoel. We gunnen Dronten-West een Lidl, maar hebben zorgen over Swifterbant. En ook de politieke besluitvorming geeft ons ongemak. 

Lidl in Dronten-West 

Bijna een kwart van alle inwoners van onze gemeente woont in Dronten-West. De wijk is daarmee groter dan de dorpen Biddinghuizen of Swifterbant. Dus dat er een wens is voor versterking van het winkelaanbod kunnen we goed begrijpen. GroenLinks gunt 'West' ook een tweede supermarkt. Vanuit dat oogpunt zijn we blij met de komst van een discountsupermarkt zolas de Lidl. Ook de appartementen die in dit project worden gerealiseerd zijn erg welkom. 

Omdat er ook geen enkel argument vanuit de ruimtelijke ordening is om hier tegen te zijn, hebben we als GroenLinks met overtuiging ingestemd met dit bestemmingsplan. 

Politieke besluitvorming 

Waar we wel een ongemakkelijk gevoel bij houden is de politieke besluitvorming over de komst van de Lidl. Na aanvangkelijk enthousiasme (we gunnen het Dronten-West) werd dat wel een beetje getemperd. Doordat duidelijk werd dat het voor Swifterbant wel eens een erg ongunstge ontwikkeling zou kunnen worden. Op verschilleende momenten heeft de gemeenteraad aan het college gevraagd op welk moment we een afweging van alle belangen zouden kunnen maken. Steeds werd er gezegd dat dit op een later moment zou zijn. Dit omdat er op dat moment allen naar de ruimtelijke ordening, of naar procedures werd gekeken. Alleen bleek nu dat er opnieuw geen vrije afweging gemaakt kon worden. Daarmee is de raad op enig moment verkeerd ingelicht. Of toch op het verkeerde been gezet. In politieke zin is dat ernstig, maar het is onmogelijk aan te geven wanneer en door wie dat dan precies is gebeurd. 

De GroenLinks fractie houdt om deze reden een vieze smaak over aan deze besluitvorming. Dat betreuren wij ten zeerste. 

Swifterbant 

Zorgen zijn er voor Swifterbant. De winkelstructuur van het dorp is kwetsbaar en de komst van een Lidl in Dronten-West kan deze structuur verder aantasten. Met alle gevolgen van dien, zoals het mogelijk verdwijnen van winkels uit het dorp. Daarom waren we mede-indiener van de motie van PvdA, VVD en ChristenUnie die vraagt om een visie op Swifterbant. 

Algemene beschouwingen Programmabegroting 2020 | Landsmeer

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 Landsmeer 08-11-2019 00:00

Geloof niet altijd wat er in de krant staat!

Afvalstoffenheffing

GroenLinks denkt niet dat het verhogen van de afvalstoffenheffing helpt om milieuvriendelijker gedrag af te dwingen zoals we deze week in het Kompas konden lezen..

Het is wel goed dat transparant wordt wat afvalscheiding kost. Afvalscheiding moet een stuk beter kunnen in Landsmeer. GroenLinks ziet meer in belonen dan in straffen: Je voelt het meteen in je portemonnee als je beter afval scheidt.

Voor wie rond het minimum zit is kwijtschelding van afvalstoffenheffing nu al mogelijk. Dit geldt ook voor ondernemers en voor studenten. De PvdA-motie is daarom overbodig.

Het college heeft voor volgend jaar een onderzoek op de rol staan naar betere afvalverwerking. Wij willen in het eerste kwartaal van komend jaar, vóór de perspectiefnota, graag een goede discussie in de raad, net als Lokaal Landsmeer, over nieuw beleid voor afvalscheiding, liefst als de eerste onderzoeksresultaten binnen zijn. We kunnen dan een voorbeeld nemen aan Horst aan de Maas, de topper in Nederland.

 

Energie

GroenLinks wil dat de gemeente Landsmeer, nu de regionale energie strategie op gang komt, op tijd begint met de Warmtevisie. Zo kunnen we werk maken van het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen, minder CO2 uitstoot en minder klimaatverandering in negatieve zin.

In 2021 moet de gemeente volgens de planning weten, welke wijk wanneer van het gas af moet zijn. De gemeentelijke organisatie wil zelf het goede voorbeeld geven. Daarom dienen wij een amendement in om te onderzoeken hoe deze zo snel en efficiënt mogelijk energieneutraal gemaakt kan worden, zodat we vanaf volgend jaar effectief ermee aan de slag kunnen. Met doelstellingen die SMART zijn. Om onze inwoners te inspireren en er zelf van te leren.

 

Ondertussen moeten we onverminderd doorgaan met het verduurzamen van woningen en bedrijven. In dat opzicht is het geen goede zaak dat in de Berap 2019 nog €10.000 euro milieusubsidie stond vermeld, die niet was uitgegeven. En dat de Ondernemersprijs voor het duurzaamste initiatief nog altijd niet is vormgegeven, laat staan uitgereikt.

 

Mobiliteit

De parkeernorm moet omlaag, ook om sociale projecten rendabel te krijgen. Daar staat tegenover dat we zwaar moeten inzetten op goed openbaar vervoer, de beschikbaarheid van deelauto’s, brommers en fietsen. Gelukkig bepleit de VVD dat ook.

Meer parkeerplaatsen zijn niet van deze tijd. Verkeersproblemen rondom het

winkelcentrum zijn bijvoorbeeld op te lossen door de parkeertijd van de blauwe zone korter te laten duren. Deze discussie voeren we graag in de raad, helaas pas in februari, als de Parkeernota klaar is.

 

We willen weten of er nu een programmamanager mobiliteit is om ook snel werk te maken van verkeersveiligheid en overlast tegen te gaan. We willen inzage in de resultaten van de luchtkwaliteitsmetingen tot nu toe om de discussie te kunnen voeren over een milieuzone voor het Lint. Met oog voor landbouw- en ander werkverkeer maar vooral met oog op schonere lucht voor mens en natuur. In dat verband horen we graag de voortgang van uitvoering van de motie omtrent bomen langs de A10. RWS heeft nog een herplantplicht van 200 bomen. Dit kan hèt moment voor Landsmeer zijn om een groene buffer neer te zetten. Ten slotte willen we dat de gemeente nagaat hoe het aantal verkeersontheffingen naar en van Purmerend omlaag kan.

 

Twiske

VVD, CDA, Forum en PVV dreigen landelijk het standpunt in te nemen dat we wel met minder natuurgebieden toe kunnen. Om minder last te hebben van stikstofcompensatieregelingen.

Ook hier in de regio wordt de Natura 2000 status van oa het Twiske niet heel serieus genomen, zo bleek in de laatste vergadering van het AB Recreatieschap Twiske Waterland over het Ambitiedocument van het schap. Dit keuren we ten zeerste af.

Wij hebben samen met D66 zojuist een initiatiefnota met beleidskader gemaakt voor behoud van natuurwaarden in het Twiske. Want het Recreatieschap heeft onvoldoende visie op het behoud van dit Natura2000 gebied. Recreatie is goed, en moet mogelijk zijn, zeker voor mensen met een smalle beurs. Wij willen echter geen meerdaagse festivals en geen overnachtingen in het Twiske om de biodiversiteit in stand te houden. Eerst kaders voor beleid opstellen voor verblijf in Twiske; dit is immers een raadsbevoegdheid; dan pas besluitvorming over een vergunning!**

 

Groenbeleid

Als speerpunten voor 2019-2022 zijn in het raadsakkoord benoemd

3. Er is aandacht voor de balans tussen natuur en recreatie/toerisme - UITVOERING 4. Integraal beleid opstellen voor verblijfsacommodaties – BELEID

 

GroenLinks roept op hier werk van te maken door er invulling aan te geven. En niet zoals nu meer geld te begroten voor economie en toerisme en de kosten van groen de komende jaren te laten dalen.* We zullen hier bij de perspectiefnota op terug komen.

 

Tot ons verdriet ontvangt de raad het groenbeleidsplan pas in februari. In dat plan hoort volgens ons ook beleid over het Twiske thuis, want ook dit is grondgebied van Landsmeer.

 

Jaja sticker: geen sticker geen reclame

Het is een quick win om de Jaja sticker in te voeren en het kost bijna niks. Volgens Milieu Centraal scheelt dit zo’n 33 kilo oud papier per jaar per huishouden. Dat betekent jaarlijks 130-140.000 kilo minder papier in Landsmeer. GroenLinks hoort graag hoe de raad en het college hierover denken.

 

Onderwijs

Impliciet staat in de begroting het voornemen om onderwijshuisvesting te koppelen aan en afhankelijk te maken van woningbouwplannen. Dit is een voorbeeld van impliciete besluitvorming van het college. Over zo’n belangrijke keuze willen we vooraf geconsulteerd worden, niet achteraf.

Woningbouw en scholenbouw moeten niet afhankelijk zijn van elkaar en niet persé aan elkaar gekoppeld. Hier missen we lange termijnbeleid, zowel op het gebied van sociale woningbouw- als integraal huisvestingsbeleid voor scholen.

 

Bestuurlijke vernieuwing

Wij blijven lobbyen in de regio voor samenwerking door fusie. We roepen raad en college op om de komende tijd zeer zichtbaar te zijn als bestuur en actief de samenwerking te zoeken. Breng in praktijk wat je wil, namelijk de krachten bundelen tussen 4 landelijke groene gemeenten om de eigen kwetsbaarheid te verminderen en sterker te staan in de regio.

 

‘Voor GroenLinks ligt samengevat de prioriteit bij de duurzaamheidsagenda, schoon en veilig verkeer en een groenbeleid inclusief het Twiske.

 

 

*Pagina 24: De uitgaven voor Economie & Recreatie stijgen (2018 -131; 2019 -214;2020 -164;2021-168; 2022 -164; 2023-165). Die van Groenvoorzieningen dalen (2018-528; 2019 -492;2020 -395;2021 -413;2022 -4112023 -410.)

 

**Wij willen dat er in de vergunning rekening gehouden wordt met de Natura2000 status. We eisen van de wethouder dat hij krachtiger voor de natuurwaarden opkomt.

 

Jacobien van Boeijen

5 november 2019

 

Markt 10 en omstreken | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks VVD Zoetermeer 28-07-2019 00:00

Armin Bauer (raadslid)

Op 15 juli j.l. is in de raad het voorstel Vaststellen Nota van uitgangspunten Markt en omgeving (inclusief parkeergarage) en schetsontwerp Centraal Park vastgesteld. Dit voorstel heeft bij insprekers, omwonenden en in de commissie veel los gemaakt. Bouwen in de binnenstad ligt gevoelig. De mogelijke hoogte van de torens met gevolgen voor met name bezonning en parkeren zijn de hoofdthema’s.

Voor GroenLinks is daarnaast van groot belang dat Markt 10, de parkeergarage en Centraal Park in samenhang worden gerealiseerd. Hiervoor hebben we samen met de VVD, FvdB (= Fractie van den Berg) en PDvZ (=Partij Directe Democratie Zoetermeer) een amendement ingediend, dat werd aangenomen. Voor GroenLinks is het immers heel belangrijk dat ook in de binnenstad een kwalitatief goede en groene leefomgeving behouden wordt.

De opgave van 10.000 extra woningen in Zoetermeer  houdt voor GroenLinks in, dat ook in de binnenstad gebouwd moet worden. En daarvoor zullen we de hoogte in moeten. Alleen 110 m voor Markt 10, zoals in het oorspronkelijke voorstel stond, was voor GroenLinks te veel van goede. Nadat de VVD in de commissie nog fel voor die 110 m had gepleit, kwamen ze daar onder druk van de argumenten van omwonenden en ook coalitiepartijen op terug. We dienden dan ook samen met de VVD en LHN een amendement in om voor Markt 10 minimaal 70 en maximaal 90 m aan te houden. De locatie aan de Frankrijklaan / Reimsstraat blijft tussen de 40 en 70 m, zoals in de Versnellingsagenda is vastgesteld. En ook wordt er af gezien van woningbouw op de Frankrijklaan en wordt daar naar een andere - en wat GroenLinks betreft-  bij voorkeur een groene bestemming gezocht. Ook dit amendement werd aangenomen.

Voor de duidelijkheid: dit zijn uitgangspunten, die we in de Raad vastgesteld hebben. Zo zijn bijvoorbeeld de hoogtes van de torens nog niet in beton gegoten. Volgens de globale planning komt er in het 4e kwartaal 2019 de grondexploitatie voor Markt 10 in de Raad aan de orde. Voor de parkeergarage wordt een businesscase aangeleverd, waarin de financiële en bouwkundige haalbaarheid aan de orde komen. Dan hebben we meer informatie en zullen dan opnieuw onze afweging maken.

Raadsvergadering 28-03-2019 | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks VVD Heemskerk 08-04-2019 00:00

De raadsvergadering van 28 maart was er een met schorsingen, boze toeschouwers en draaiende politici.

 

Het agendapunt Botter acker was eigenlijk een herhaling van vorig jaar september. Dit gaat over het ontwikkelen van een achttal woningen op de genoemde plek. De raad werd hier pas op dat moment geïnformeerd over de plannen die er klaarblijkelijk al lagen. Daarnaast hebben de betrokken buurtbewoners niet goed, of tenminste op een zeer laat moment, kunnen participeren. Omwonenden hebben een 10-tal zienswijze ingediend. Dit heeft er niet toe geleid dat zij ook maar op één ding te gemoed gekomen zijn in hun belang. Even leek het besluit van de raad, om een verklaring van geen bedenkingen, af te geven geen meerderheid te halen. Echter, op het laatste moment meende de fractie van Heemskerk Lokaal toch voor te moeten stemmen, onder druk van de coalitiepartijen. Dit is niet fraai en het draagt niet bij aan het vertrouwen in de lokale politiek.

Het voorstel tot het uitwerken van de visie Tolhek was het volgende agendapunt. Al in 2017 diende wij hiervoor een amendement in, om het Tolhek te ontwikkelen tot een hoogwaardige sportaccommodatie. Nu wil men deze visie gaan integreren in de omgevingsvisie. We wachten al anderhalf jaar om een uitwerking, het is dus ook goed dat hier nu een vervolg aan wordt gegeven. Ondertussen krijgt de Omgevingsvisie steeds meer vorm, dus lijkt het logisch om het dan in 1x goed te doen.

De Omgevingswet komt er ook aan. Het opstellen van een omgevingsvisie is deze raadsperiode één van de belangrijkste onderwerpen. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Naar verwachting treedt de Omgevingswet in 2021 in werking. Het is dus goed dat Heemskerk er nu al mee aan de gang gaat. Er zijn inmiddels een tweetal raadsinformatieavonden over de Omgevingsvisie geweest. Deze hebben geleid tot een set leidende principes. En de daarbij horende ambities. GroenLinks kan zich prima vinden in de geformuleerde leidende principes. Het is een goede basis voor de ontwikkeling van de omgevingsvisie.

Onze volledige inbreng is terug te lezen in de bijlage.

Strijd tegen onderwijscrisis vraagt om marathonmentaliteit | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Rotterdam Charlois 14-03-2019 00:00

Het onderwijs verdient beter en daarom steunt GroenLinks de acties van het stakende onderwijspersoneel van harte. ‘De coalitie kan niet blijven roeptoeteren dat het zo geweldig is dat ze anderhalf miljard euro extra hebben geïnvesteerd. Het is een heleboel geld, maar niet genoeg om de crisis in de sector te beteugelen’, aldus Kamerlid Lisa Westerveld.

Met meer geld voor kleinere groepen en een ambitieus plan om de loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs te dichten, zou minister Slob de sector een heel eind de goede richting in kunnen sturen. Daarnaast moet hij het passend onderwijs nu echt passend maken door werkdrukbeteugeling te eisen via meer en betere ondersteuning op de werkvloer. Westerveld: ‘Via zulke maatregelen worden ook de 83 duizend mensen die ondanks een lesbevoegdheid niet voor de klas staan weer naar het onderwijs gelokt. Die zijn nu afgehaakt omdat in de eerste plaats de werkdruk te hoog is ze en daarnaast – terecht – vinden dat ze niet genoeg verdienen.’

Helaas blijven de coalitiepartijen trots tamboereren op de extra middelen en verschuilen zich achter het regeerakkoord als door vakbonden of partijen als GroenLinks wordt vastgesteld dat er meer nodig is.

Westerveld: ‘VVD, CDA, D66 en ChristenUnie lijken soms vergeten dat dit probleem vraagt om een marathonmentaliteit. Nu zijn ze flitsend uit de startblokken gekomen om vervolgens langs de weg te gaan zitten blazen. Terwijl ze niet eens halverwege zijn. Als je dan zegt dat de finish pas vele kilometers verderop ligt, krijg je verontwaardigde reacties in de geest van “zie je niet hoe hard we gingen?” Het doel is intussen wel uit zicht.’

Dat de middelen beperkt zijn en de crisis in de publieke sector niet alleen het onderwijs raakt maar ook sectoren als de zorg of defensie, maakt het probleem complex. ‘Iedereen snapt best dat het gezond krijgen van de onderwijsarbeidsmarkt niet in een vloek en een zucht is geregeld. Daar gaan jaren overheen. Maar onderken dat gewoon en doe niet of er nu genoeg gebeurt, zoals de VVD. Of bluf er geen half miljard aan investeringen bij door te doen of onderhoud aan monumenten het onderwijs ten goede komt, zoals D66.’

Volgens GroenLinks zou het ook helpen als de bekostiging op de schop gaat. Zo moeten de bekostigingsregels zo worden aangepast dat het onmogelijk wordt geld dat is bedoeld voor personeel in te zetten voor bijvoorbeeld gebouwen, tenzij daar toestemming voor is gegeven door de medezeggenschapsraad. En er moet een rem komen op de reserves: onderwijsbreed staat er 16 miljard euro op de bank. Zeven miljard euro daarvan was bedoeld voor het funderend onderwijs.

‘Ik snap best dat besturen soms geld moeten reserveren voor vastgoedonderhoud of een duur ict-systeem,’ zegt Westerveld. ‘Maar dit soort reserves voedt de suggestie dat het onderwijs het geld nu al niet op krijgt. Daarom moet het ministerie van OCW aan de slag met een maximale reserve. Een structurele oplossing voor het lerarentekort is dat uiteraard niet: een spaarpot kun je maar één keer legen. Maar je kunt er wel een begin mee maken.’

Strijd tegen onderwijscrisis vraagt om marathonmentaliteit | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Rotterdam Delfshaven 14-03-2019 00:00

Het onderwijs verdient beter en daarom steunt GroenLinks de acties van het stakende onderwijspersoneel van harte. ‘De coalitie kan niet blijven roeptoeteren dat het zo geweldig is dat ze anderhalf miljard euro extra hebben geïnvesteerd. Het is een heleboel geld, maar niet genoeg om de crisis in de sector te beteugelen’, aldus Kamerlid Lisa Westerveld.

Met meer geld voor kleinere groepen en een ambitieus plan om de loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs te dichten, zou minister Slob de sector een heel eind de goede richting in kunnen sturen. Daarnaast moet hij het passend onderwijs nu echt passend maken door werkdrukbeteugeling te eisen via meer en betere ondersteuning op de werkvloer. Westerveld: ‘Via zulke maatregelen worden ook de 83 duizend mensen die ondanks een lesbevoegdheid niet voor de klas staan weer naar het onderwijs gelokt. Die zijn nu afgehaakt omdat in de eerste plaats de werkdruk te hoog is ze en daarnaast – terecht – vinden dat ze niet genoeg verdienen.’

Helaas blijven de coalitiepartijen trots tamboereren op de extra middelen en verschuilen zich achter het regeerakkoord als door vakbonden of partijen als GroenLinks wordt vastgesteld dat er meer nodig is.

Westerveld: ‘VVD, CDA, D66 en ChristenUnie lijken soms vergeten dat dit probleem vraagt om een marathonmentaliteit. Nu zijn ze flitsend uit de startblokken gekomen om vervolgens langs de weg te gaan zitten blazen. Terwijl ze niet eens halverwege zijn. Als je dan zegt dat de finish pas vele kilometers verderop ligt, krijg je verontwaardigde reacties in de geest van “zie je niet hoe hard we gingen?” Het doel is intussen wel uit zicht.’

Dat de middelen beperkt zijn en de crisis in de publieke sector niet alleen het onderwijs raakt maar ook sectoren als de zorg of defensie, maakt het probleem complex. ‘Iedereen snapt best dat het gezond krijgen van de onderwijsarbeidsmarkt niet in een vloek en een zucht is geregeld. Daar gaan jaren overheen. Maar onderken dat gewoon en doe niet of er nu genoeg gebeurt, zoals de VVD. Of bluf er geen half miljard aan investeringen bij door te doen of onderhoud aan monumenten het onderwijs ten goede komt, zoals D66.’

Volgens GroenLinks zou het ook helpen als de bekostiging op de schop gaat. Zo moeten de bekostigingsregels zo worden aangepast dat het onmogelijk wordt geld dat is bedoeld voor personeel in te zetten voor bijvoorbeeld gebouwen, tenzij daar toestemming voor is gegeven door de medezeggenschapsraad. En er moet een rem komen op de reserves: onderwijsbreed staat er 16 miljard euro op de bank. Zeven miljard euro daarvan was bedoeld voor het funderend onderwijs.

‘Ik snap best dat besturen soms geld moeten reserveren voor vastgoedonderhoud of een duur ict-systeem,’ zegt Westerveld. ‘Maar dit soort reserves voedt de suggestie dat het onderwijs het geld nu al niet op krijgt. Daarom moet het ministerie van OCW aan de slag met een maximale reserve. Een structurele oplossing voor het lerarentekort is dat uiteraard niet: een spaarpot kun je maar één keer legen. Maar je kunt er wel een begin mee maken.’

Strijd tegen onderwijscrisis vraagt om marathonmentaliteit | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Rotterdam Feijenoord 14-03-2019 00:00

Het onderwijs verdient beter en daarom steunt GroenLinks de acties van het stakende onderwijspersoneel van harte. ‘De coalitie kan niet blijven roeptoeteren dat het zo geweldig is dat ze anderhalf miljard euro extra hebben geïnvesteerd. Het is een heleboel geld, maar niet genoeg om de crisis in de sector te beteugelen’, aldus Kamerlid Lisa Westerveld.

Met meer geld voor kleinere groepen en een ambitieus plan om de loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs te dichten, zou minister Slob de sector een heel eind de goede richting in kunnen sturen. Daarnaast moet hij het passend onderwijs nu echt passend maken door werkdrukbeteugeling te eisen via meer en betere ondersteuning op de werkvloer. Westerveld: ‘Via zulke maatregelen worden ook de 83 duizend mensen die ondanks een lesbevoegdheid niet voor de klas staan weer naar het onderwijs gelokt. Die zijn nu afgehaakt omdat in de eerste plaats de werkdruk te hoog is ze en daarnaast – terecht – vinden dat ze niet genoeg verdienen.’

Helaas blijven de coalitiepartijen trots tamboereren op de extra middelen en verschuilen zich achter het regeerakkoord als door vakbonden of partijen als GroenLinks wordt vastgesteld dat er meer nodig is.

Westerveld: ‘VVD, CDA, D66 en ChristenUnie lijken soms vergeten dat dit probleem vraagt om een marathonmentaliteit. Nu zijn ze flitsend uit de startblokken gekomen om vervolgens langs de weg te gaan zitten blazen. Terwijl ze niet eens halverwege zijn. Als je dan zegt dat de finish pas vele kilometers verderop ligt, krijg je verontwaardigde reacties in de geest van “zie je niet hoe hard we gingen?” Het doel is intussen wel uit zicht.’

Dat de middelen beperkt zijn en de crisis in de publieke sector niet alleen het onderwijs raakt maar ook sectoren als de zorg of defensie, maakt het probleem complex. ‘Iedereen snapt best dat het gezond krijgen van de onderwijsarbeidsmarkt niet in een vloek en een zucht is geregeld. Daar gaan jaren overheen. Maar onderken dat gewoon en doe niet of er nu genoeg gebeurt, zoals de VVD. Of bluf er geen half miljard aan investeringen bij door te doen of onderhoud aan monumenten het onderwijs ten goede komt, zoals D66.’

Volgens GroenLinks zou het ook helpen als de bekostiging op de schop gaat. Zo moeten de bekostigingsregels zo worden aangepast dat het onmogelijk wordt geld dat is bedoeld voor personeel in te zetten voor bijvoorbeeld gebouwen, tenzij daar toestemming voor is gegeven door de medezeggenschapsraad. En er moet een rem komen op de reserves: onderwijsbreed staat er 16 miljard euro op de bank. Zeven miljard euro daarvan was bedoeld voor het funderend onderwijs.

‘Ik snap best dat besturen soms geld moeten reserveren voor vastgoedonderhoud of een duur ict-systeem,’ zegt Westerveld. ‘Maar dit soort reserves voedt de suggestie dat het onderwijs het geld nu al niet op krijgt. Daarom moet het ministerie van OCW aan de slag met een maximale reserve. Een structurele oplossing voor het lerarentekort is dat uiteraard niet: een spaarpot kun je maar één keer legen. Maar je kunt er wel een begin mee maken.’

Strijd tegen onderwijscrisis vraagt om marathonmentaliteit | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Rotterdam Centrum 14-03-2019 00:00

Het onderwijs verdient beter en daarom steunt GroenLinks de acties van het stakende onderwijspersoneel van harte. ‘De coalitie kan niet blijven roeptoeteren dat het zo geweldig is dat ze anderhalf miljard euro extra hebben geïnvesteerd. Het is een heleboel geld, maar niet genoeg om de crisis in de sector te beteugelen’, aldus Kamerlid Lisa Westerveld.

Met meer geld voor kleinere groepen en een ambitieus plan om de loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs te dichten, zou minister Slob de sector een heel eind de goede richting in kunnen sturen. Daarnaast moet hij het passend onderwijs nu echt passend maken door werkdrukbeteugeling te eisen via meer en betere ondersteuning op de werkvloer. Westerveld: ‘Via zulke maatregelen worden ook de 83 duizend mensen die ondanks een lesbevoegdheid niet voor de klas staan weer naar het onderwijs gelokt. Die zijn nu afgehaakt omdat in de eerste plaats de werkdruk te hoog is ze en daarnaast – terecht – vinden dat ze niet genoeg verdienen.’

Helaas blijven de coalitiepartijen trots tamboereren op de extra middelen en verschuilen zich achter het regeerakkoord als door vakbonden of partijen als GroenLinks wordt vastgesteld dat er meer nodig is.

Westerveld: ‘VVD, CDA, D66 en ChristenUnie lijken soms vergeten dat dit probleem vraagt om een marathonmentaliteit. Nu zijn ze flitsend uit de startblokken gekomen om vervolgens langs de weg te gaan zitten blazen. Terwijl ze niet eens halverwege zijn. Als je dan zegt dat de finish pas vele kilometers verderop ligt, krijg je verontwaardigde reacties in de geest van “zie je niet hoe hard we gingen?” Het doel is intussen wel uit zicht.’

Dat de middelen beperkt zijn en de crisis in de publieke sector niet alleen het onderwijs raakt maar ook sectoren als de zorg of defensie, maakt het probleem complex. ‘Iedereen snapt best dat het gezond krijgen van de onderwijsarbeidsmarkt niet in een vloek en een zucht is geregeld. Daar gaan jaren overheen. Maar onderken dat gewoon en doe niet of er nu genoeg gebeurt, zoals de VVD. Of bluf er geen half miljard aan investeringen bij door te doen of onderhoud aan monumenten het onderwijs ten goede komt, zoals D66.’

Volgens GroenLinks zou het ook helpen als de bekostiging op de schop gaat. Zo moeten de bekostigingsregels zo worden aangepast dat het onmogelijk wordt geld dat is bedoeld voor personeel in te zetten voor bijvoorbeeld gebouwen, tenzij daar toestemming voor is gegeven door de medezeggenschapsraad. En er moet een rem komen op de reserves: onderwijsbreed staat er 16 miljard euro op de bank. Zeven miljard euro daarvan was bedoeld voor het funderend onderwijs.

‘Ik snap best dat besturen soms geld moeten reserveren voor vastgoedonderhoud of een duur ict-systeem,’ zegt Westerveld. ‘Maar dit soort reserves voedt de suggestie dat het onderwijs het geld nu al niet op krijgt. Daarom moet het ministerie van OCW aan de slag met een maximale reserve. Een structurele oplossing voor het lerarentekort is dat uiteraard niet: een spaarpot kun je maar één keer legen. Maar je kunt er wel een begin mee maken.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.