Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

15 documenten

Het nieuwe bestuursakkoord

PvdA PvdA GroenLinks CDA Sint-Michielsgestel 18-05-2022 12:45

Goed voor de inwoners, goed voor de dorpen

Samen met PPA en CDA heeft GroenLinks/PvdA de afgelopen weken een bestuursakkoord op hoofdlijnen onderhandeld. Veel van de plannen en ideeën van GroenLinks/PvdA zijn mede de leidraad geworden voor het beleid van de komende vier jaar. Alle reden om meer dan tevreden te zijn en vorige week donderdag is het akkoord gepresenteerd aan de Gemeenteraad.

Punten die voor ons van groot belang zijn vinden we terug in dit bestuursakkoord. Een vooruitstrevend bouwbeleid bijvoorbeeld met meer aandacht dan ooit voor sociale woningbouw. Een fors accent op duurzaamheid, we gaan er werk van maken, en dat is nodig. Armoede in onze gemeente, het is een groeiend probleem, (inmiddels) ook bij mensen met een betaalde baan. We willen concrete maatregelen gaan nemen en er ruimhartig mee omgaan. Verkeersveiligheid, alle dorpen hebben ermee te maken, ook hier gaan we de handen uit de mouwen steken en met name meer aandacht schenken aan het langzame verkeer, voetgangers en fietsers. En zoals we in onze verkiezingscampagne hebben beloofd: ja, we worden ook groener! Dat hoorde toch wel bij de belangrijke onderwerpen die we graag terug wilden zien in de plannen van dit nieuwe college.

Verzilveren

Hebben we alles wat we zo graag willen, kunnen verzilveren? Nee, niet alles, maar wel boven verwachting veel, vinden we. Hier en daar was het geven en nemen, zoals dat bij onderhandelingen gaat. Maar zoals gezegd, we zijn meer dan tevreden en gaan opgeladen en met veel moed aan de slag.

Bij de presentatie waren de oppositiepartijen soms lovend, soms zeer kritisch. Er kwamen van veel kanten stevige vragen op de formateur, Peter Raaijmakers, af. Er was bij sommigen ook twijfel over de haalbaarheid van de ambitieuze plannen. De uitwerking in een concreet uitvoeringsprogramma voor de zomer zal ongetwijfeld meer duidelijkheid verschaffen.

Beweging

We zijn blij met de kritische noten, het is goed dat deze eerste beleidsaanzet nu al beweging veroorzaakt. Wij zien dit akkoord niet als eenrichtingsverkeer, we willen de andere partijen niet zien als onze tegenstanders, integendeel, we hebben elkaar hard genoeg nodig om alle plannen te verwezenlijken en ze daar waar nodig te beter te maken. Samendoen, samen denken, samen sturen, dat is wat we met dit College graag willen. Samen met alle partijen, samen met de inwoners. Zo komen we ver!

Het bericht Het nieuwe bestuursakkoord verscheen eerst op Groenlinks - PvdA Sint-Michielsgestel.

Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Westland 09-09-2020 11:31

Beantwoording artikel 4 2 vragen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, West land Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs

In de aanloop van de raadsvergadering van 8 juli zijn er rondvragen gesteld door verschillende fracties met bet rekking tot de omgevingsvergunning voor de tijdelijke uitbreiding van de Hofvilla, aan de Schaepmanstraat 2 in Wateringen, tijdens de vergadering van 8 juli heeft de raad een extra commissievergadering uitgeroepen op 15 juli , waar in aanwezigheid van de directeuren van de betrokken schoolbesturen en de betrokken portefeuillehouders over de Wateringse scholen is gesproken.

Op 2 juli heeft het college vragen ontvangen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, Westland Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs.

Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeert het college de raad als volgt .

 

Vraag 1

Herkent het col lege de bovenstaande geschetste problematiek?

Antwoord 1

Er blijkt geen tekort aan onderwijsplekken als er naar de 1 oktober telling gekeken wordt . In lijn met het huidige IHP, wordt er gewerkt aan een aantal nieuw te bouwen scholen, onder andere in Wateringen Noord. Nieuwbouw van scholen doen we niet voor de leegstand. Dat betekent dat we de opening zo goed mogelijk proberen te timen, maar dat heef t als gevolg dat er schaarste aan onderwijsplekken kan ontstaan richting de opening van een nieuwe school . De realisatie van nieuwe scholen kost tijd, een traject dat 2 tot 3 jaar in beslag neemt en dat een aantal onzekere aspecten kent . Het is niet al leen het ontwerpen en bouwen van een nieuwe school , maar vaak moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Voor Wateringen Noord star ten we na de zomer met de gesprekken voor de samenwerkingsschool .

Vraag 2

Klopt het dat er binnen Wateringen leerlingen zijn die noodgedwongen moeten uitwijken naar scholen in Den Haag omdat er simpelweg geen plek is in Westland?

Antwoord 2

Ons is di t niet bekend. De schoolbesturen laten ons weten dat er uit gesprekken vernomen is dat er Westlandse kinderen op scholen in Den Haag zitten.

Vraag 3

Is het college met onze fracties eens dat er sprake is van een huisvestingsprobleem binnen Westland en met name in Wateringen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Wij herkennen het vraagstuk rondom de instroom. Na de zomer gaan we de gesprekken met elkaar daarover voeren.

Vraag 4

Is het college het met onze fracties eens dat het goed zou zijn om het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs Westland opnieuw te herijken in samenspraak met de gemeenteraad en de oderwijsbesturen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 4

Er zijn al voorbereidingen getroffen om het IHP en de onderwijs verordening te gaan actualiseren. Di t is ook al met de schoolbesturen besproken.

Vraag 5

Zo ja, hoe wil  het college het proces tot herijken van het huisvestingsplan laten verlopen?

Antwoord 5

Na inventarisatie van de knelpunten door zowel gemeente als schoolbesturen wordt er een voorstel gemaakt voor actualisatie. Wij zullen de raad daarbij betrekken door hen te informeren. Als nodig, bijvoorbeeld als er financiële gevolgen voorzien zijn, willen we met u van gedachten wisselen in een raadswerkgroep. We hopen u in het voor jaar van 2021 een definitief voorstel voor te leggen, waarbij de uitkomsten ook financieel mee kunnen lopen in de voor jaarsnota.

Het bericht Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs verscheen eerst op PvdA Westland.

De actie “Geef een prentenboek cadeau”

PvdA PvdA D66 CDA Enschede 30-06-2020 17:09

In Enschede is ongeveer 24%* van de bevolking laaggeletterd. In een gezin waar ouders moeite hebben met taal zijn vaak geen of weinig boeken voor kinderen. De Onderwijsinspectie constateert dat een groeiende groep jongeren laaggeletterd van school af komt. Op dit moment zijn er per jaar ongeveer 3500 leerlingen die de basisschool onvoldoende taalvaardig verlaten. Daarnaast rapporteert de Onderwijsinspectie in haar jaarverslag dat één op de drie basisscholen het onderwijs voor technisch lezen niet op orde heeft.

We hebben de landelijke campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ in Enschede ondersteund om zo het (voor)leesplezier in heel veel gezinnen te stimuleren. Voor een kind is het ontzettend waardevol om zelf zo’n mooi boek in het bezit te krijgen. Door de donaties en de gedoneerde boeken bij Boekhandel Broekhuis hebben we meer dan 400 Woeste Willem boekjes verzameld! Al deze boekjes komen in samenwerking met de Bibliotheek Enschede, leesbevorderingsproject de VoorleesExpress en M-Pact terecht bij kinderen in taalarme gezinnen. Overweldigend veel mensen hebben gedoneerd en dat is echt geweldig om de betrokkenheid bij dit onderwerp te zien.

Een stevigere aanpak in het tegengaan van laaggeletterdheid in Enschede is waar wij als fractie op inzetten. Wij maken ons grote zorgen over de groeiende groep laaggeletterden. Het is onaanvaardbaar dat de toekomstperspectieven en de zelfredzaamheid van een groeiende groep (jonge) mensen zienderogen slechter wordt. Het wordt dan ook voor kinderen heel moeilijk om een goede start te maken in het onderwijs en in de samenleving.

Wij hebben, in samenwerking met D66 en het CDA, een initiatiefvoorstel ingediend. Na het zomerreces wordt het voorstel behandeld in de raadsvergadering. Het is een voorstel om tot een uitvoeringsplan te komen waar de integrale samenwerking tussen maatschappelijke organisaties centraal staat en waar op alle beleidsterreinen aandacht uit gaat naar laaggeletterdheid. Er wordt gepleit voor een gezinsaanpak, voor een doorgaande lijn, en voor deskundigheidsbevordering in het herkennen, signaleren en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.

Deze actie gaat meer dan 400 gezinnen heel blij maken maar er moet een structureel verschil worden gemaakt. Samen gaan we voor een stad waar iedereen mee kan doen en we gelijke kansen bieden voor ieder kind.

*Van: https://geletterdheidinzicht.nl/

Het bericht De actie “Geef een prentenboek cadeau” verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Gezamenlijk met CDA en Wij.Rijswijk ...

PvdA PvdA CDA Rijswijk 10-07-2019 17:09

Gezamenlijk met CDA en Wij.Rijswijk diende de PvdA gister tijdens het kaderdebat een motie in rondom onderwijs en hulpverlening. De motie verzoekt het college om een pilot te starten waarmee onderzocht wordt hoe de samenwerking tussen onderwijs en hulpverlening verbeterd kan worden. Vele partijen steunde deze motie en zelfs het college was blij met dit initiatief en nam de motie over.

De kermis blijft op de Groenmarkt, Houtmarkt en Zaadmarkt.

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Zutphen 09-07-2019 09:26

Het college van B&W kreeg maandagavond 8 juli geen enkele steun in de gemeenteraad voor verplaatsing van de kermis naar de IJsselkade.

Het college zal, na de felle protesten van exploitanten en omwonenden van de IJsselkade en een breed ondersteund amendement van D66, SP, Burgerbelang, BewustZW, Stadspartij, CDA, GroenLinks, het heldere signaal tegen verhuizing naar de IJsselkade bespreken. “Het debat is gelopen”.

Marjolijn Moester bracht als woordvoerder van de PvdA het volgende standpunt naar buiten: Wij zijn het niet eens met het voorstel. Dit heeft een drietal redenen:

Het proces om te komen tot het voorliggende besluit is wat ons betreft onvolledig en niet conform de motie: de kermis moet blijven in Zutphen. Dit is door een meerderheid van de raad aangenomen. Daarin staat namelijk dat de kermis voor de binnenstad behouden moet blijven totdat in samenspraak met alle betrokkenen zoals kermisexploitanten, horeca, inwoners, binnenstadsondernemers en Bovak, tot een goed alternatief is gekomen. Dit is naar onze mening niet het geval. Wij, de PvdAa-fractie, heeft niet voldoende gehoord en gelezen dat er goed met alle betrokkenen is gesproken. Vaak werd vanuit een bepaalde optie overlegd en dat gaf veel wantrouwen en onrust bij diverse betrokkenen. Ook hebben we bezwaren tegen de verkeerskundige onderbouwing. De IJsselkade is de belangrijkste toegangs- en ontsluitingsweg voor de hele binnenstad. Belangrijk voor de bewoners en ondernemers In het voorstel wordt gezegd dat de IJsselkade al eens een jaar afgesloten is geweest en dat een week ook wel kan. Wij vinden dit een gelegenheidsargument. En het snijdt geen hout omdat de aanleiding anders is en er is een heel goed alternatief namelijk de kermis op de markten.

Er wordt in het voorstel ook gezegd dat de Horecavisie als onderligger voor dit besluit genomen moet worden. Naar onze mening kan er afgeweken worden van een visie indien er voldoende redenen zijn. Daar is hier wat ons betreft sprake van.

Tot slot: het moge duidelijk zijn, wij vinden het op basis van bovengenoemde punten (proces en verkeer) een onvoldoende onderbouwd voorstel.

Wat de PvdA-fractie betreft blijft de favoriete plek voor de kermis de markten. Het is van belang dat het College snel duidelijkheid geeft over het vervolg, zodat het dossier gesloten kan worden. Wat de PvdA betreft zijn er meer dringende vraagstukken voor de gemeente Zutphen, zoals het creëren van werk, de hervorming van het sociaal domein en de energietransitie.

 

Het bericht De kermis blijft op de Groenmarkt, Houtmarkt en Zaadmarkt. verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

In onze regio volgen op dit moment ...

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Leiden 19-04-2019 13:22

In onze regio volgen op dit moment 542 leerlingen structureel geen onderwijs. Een enorm hoog aantal! De oorzaken daarvan zijn divers en er gaan soms schrijnende situaties achter schuil. Om die reden hebben de Leidse woordvoerders onderwijs van de commissie Onderwijs en Samenleving hier met elkaar aandacht voor gevraagd bij alle betrokken partijen. Van schoolbesturen tot het College van B&W. We zullen de ontwikkelingen op de voet blijven volgen. De PvdA samen met alle andere Leidse politieke partijen. Omdat we allemaal hetzelfde doel hebben: passend onderwijs voor elk kind dat dit nodig heeft. GroenLinks Leiden VVD Leiden CDA Leiden Partij voor de Dieren Leiden @partij Sleutelstad SP Leiden D66 Leiden ChristenUnie Leiden

De PvdA stapt uit de formatie in ...

PvdA PvdA VVD CDA Overijssel 18-04-2019 17:13

De PvdA stapt uit de formatie in Overijssel. De afgelopen weken hebben we verschillende gesprekken gevoerd met de informateur en de verschillende partijen in de Provinciale Staten van Overijssel. We zijn die gesprekken met alle partijen aangegaan, ook met Forum voor Democratie: de winnaar van de verkiezingen. Bij democratie hoort dat je met alle partijen zoekt naar overeenkomsten die kunnen leiden tot samenwerking en een sterk bestuur voor de toekomst van onze provincie. In die gesprekken is nadrukkelijk door ons aangegeven dat voor de Partij van de Arbeid veel standpunten van Forum voor Democratie landelijk, niet te vereenzelvigen zijn met alles waar wij voor staan. Wij hebben veel gesprekken gevoerd met de lokale vertegenwoordigers van FvD en daarin is bij ons de overtuiging ontstaan dat ook zij de standpunten en stevige stellingnames van hun partijtop niet altijd delen. Dat gaf ons in de eerdere gesprekken een basis om door te praten. Voor onze PvdA-fractie is het een absolute voorwaarde dat de FvD in Overijssel hier ook nadrukkelijk, expliciet en naar de buitenwereld afstand van neemt. Vandaag is er veel discussie gekomen in de Partij van de Arbeid over het advies van informateur Jansen om te gaan formeren met CDA, VVD, CU, Partij van de Arbeid en FvD. Zorgen die we begrijpen en zelf ook voelen en delen. In de vele gesprekken die we voerden met onze partijgenoten en met inwoners van ons prachtige Overijssel voelen we dat de zorgen over een mogelijk samenwerking met FvD erg groot zijn. Te groot. Homeopathische verdunning, vrouwen die minderwaardig zijn en het systematisch bestrijden van leraren, wetenschappers en journalisten is voor de Partij van de Arbeid onacceptabel. Ook vandaag noemde FvD-partijleider Thierry Baudet een jong meisje dat vecht tegen klimaatverandering een ‘narcistisch pubertijdsperikel’. Wij zijn niet blind voor de emotie die deze uitspraken en standpunten bij onze achterban en de inwoners van Overijssel oproept. Ondanks de zeer respectvolle en open gesprekken met de lokale vertegenwoordigers van FvD in de Provinciale Staten tijdens de informatie, komen wij tot de conclusie dat samenwerken in een coalitie met de partij FvD voor ons niet mogelijk is. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stapt-uit-formatie-overijssel/

Is de Continuing Story rond de scholenbouw Platanenlaan nu afgelopen?

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Zevenaar 17-03-2019 16:38

PvdA kiest voor zekerheid en het belang van het kind en goed onderwijs. De coalitie van Lokaal Belang en CDA is niet die barmhartige Samaritaan die men zegt te zijn en je recht halen heet tegenwoordig “goed onderhandelen”.

Woensdag 27 februari stond voor de zoveelste keer de nieuwbouw en renovatie van de scholen aan de Platanenlaan op de agenda van de gemeenteraad van Zevenaar. Ik zal u niet vermoeien met de hele voorgeschiedenis want ik ben geen boekenschrijver. Maar wat was er nu aan de orde?

De rechter heeft een uitspraak gedaan in het jarenlang slepend conflict over de hoogte van de financiële bijdrage voor de bouw en verbouw van de scholen aan de Platanenlaan. Het moet gezegd, de rechtbank was duidelijk in het oordeel. Juridisch wordt de gemeente niets verweten. Ze zijn alleen in gebreke gebleven bij de indexering van het oorspronkelijke subsidiebedrag. De rechtbank heeft een uitspraak gedaan hoe die indexering plaats moet vinden. “Klaar” zou je zeggen als de gemeenteraad volgens deze uitspraak beslist. Nou toch niet. Het schoolbestuur heeft de plannen die in nauw overleg met de gemeente zijn opgesteld voorgelegd aan aannemers om met een offerte te komen. En wat blijkt. Niemand wil het doen voor die prijs. Er is een gapend gat. In de bouw zijn de prijzen intussen natuurlijk enorm opgelopen. Daar hoef je de krant maar voor open te slaan of het nieuws te volgen. Veel harder dan de prijsindex waar de rechtbank naar verwijst. Hoewel de rechter altijd gelijk heeft, blijkt nu dat met deze uitspraak er in de praktijk niet die school gebouwd kan worden die men samen voor ogen had. Ook lijkt het erop, dat de rechter met zijn uitspraak de eigen doelstelling van “dat de subsidie in de redelijke kosten van huisvesting voorziet” niet bereikt. Gezien het grote gat heeft het schoolbestuur twee dingen gedaan: Uit eigen reserves die niet aan te merken zijn als onderwijsgelden ruim 1,3 miljoen gereserveerd voor de nieuwbouw. Een deel daarvan is voor planwijziging en duurdere installaties. De gemeente een extra budget gevraagd van €278.000,- om het laatste gat te dichten. Hierover ging de discussie in de raad. Blijven wij bij het voorstel waar alleen dat gefinancierd wordt, waar de scholen juridisch minimaal recht op hebben of stemmen we in met een extra bijdrage van €278.000,-? Tijdens de discussie in de gemeenteraad was het al snel duidelijk. Coalitiepartijen en VVD stemmen met het raadsvoorstel in. Het PvdA-amendement waarin voorgesteld werd om ook de extra subsidie beschikbaar te stellen werd alleen gesteund door initiatiefnemer PvdA, SP, Groen Links, D’66 en Sociaal Zevenaar. Onze fractievoorzitter Nathani Niebuur deed een klemmend beroep op de raadsleden van de coalitie om te kiezen voor een situatie waarin we zeker weten, dat de schop op korte termijn de grond in kan. “Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen” gaf ze aan. Ofwel, je kunt gelijk hebben maar daarmee heb je nog niet de zekerheid dat er een school komt. En dat willen we toch allemaal in het belang van de kinderen?

Want het is maar helemaal de vraag of er gebouwd gaat worden als alleen de uitspraak van de rechter wordt gevolgd. Immers, heeft de school zelf voldoende middelen om verantwoord het laatste verschil bij te passen of gaat men noodgedwongen opnieuw naar de tekentafel waardoor het proces weer jaren wordt vertraagd? Of gaat men in op suggesties uit de gemeenteraad om te zoeken naar andere tijdelijke huisvesting en daar af te wachten tot de bouwprijzen weer naar beneden gaan? Als je een van die witte raven bent die geloven dat dit gaat gebeuren, dan ben je toch zeker weer een aantal jaren verder. Blijkbaar is het nog niet erg genoeg dat vijf generaties van schoolgaande kinderen in noodgebouwen hebben gezeten. Daar kunnen blijkbaar nog wel wat extra jaren bij.

O ja, de coalitie van Lokaal Belang en CDA vond dat de gemeente al meer had gedaan dan dat wettelijk nodig was. Dus de scholen moesten daar vooral blij mee zijn. Waarschijnlijk werd gedoeld op het feit dat een deel van de bouw/verbouw via een andere en goedkopere financiering had kunnen plaatsvinden. Heel nobel, dat de gemeente dat niet gedaan heeft zou je denken. Nou dat zit anders volgens de rechter. Ter zitting bleek dat de gemeente pas net op de hoogte was van dit feit en zeker niet toen er beslist werd over subsidie. Nu de barmhartige Samaritaan spelen, is dan ook geheel misplaatst.

In het kader van onderwijs is er een les te leren. Als je dat krijgt waar je recht op hebt, dan heb je goed onderhandeld volgens de coalitie. De PvdA heeft van meet af aan haar rug recht gehouden, daar ben ik toch meer trots op.

Peter Weekers

Het bericht Is de Continuing Story rond de scholenbouw Platanenlaan nu afgelopen? verscheen eerst op PvdA Zevenaar.

Fractievoorzitter PvdA Marie Lupé Stapper uit in scherpe bewoordingen afkeur plotselinge ommezwaai scholenlocatie cluster 1 naar ijsbaanterrein

PvdA PvdA D66 CDA Hattem 11-03-2019 22:57

Hattem – In een bewogen raadsvergadering voerde Marie Lupé Stapper het woord over de bezwaren tegen de plotselinge wijziging locatie van scholencluster 1 . Deze wijziging van locatiekeuze Noordgouw naar het ijsbaanterrein heeft een behoorlijke impact op alle voorliggende plannen wat betreft de inrichting ouderenzorg op algemene grondslag.  Lees hieronder haar betoog deze koerswijziging. 

https://hattem.pvda.nl/nieuws/fractievoorzitter-pvda-marie-lupe-stapper-uit-in-scherpe-bewoordingen-afkeur-plotselinge-ommezwaai-scholenlocatie-cluster-1-naar-ijsbaanterrein/   Fractievoorzitter PvdA Marie Lupé Stapper

Eerste termijn:

Ondanks eerdere beslissing ligt alsnog het raadsbesluit Locatiekeuze onderwijs cluster 1 voor. Dit terwijl in de commissie op 25 februari jl door diverse partijen de wens is uitgesproken dat er een bijeenkomst zou komen om nogmaals naar het voorstel en de kaders te kijken. Terwijl de damp van de betreffende commissievergadering nog niet is opgetrokken, draaien 2 van deze partijen wederom en spreken zich in de openbaarheid uit voor het IJsbaanterrein. Zorgvuldig proces? Participatie? Democratie? Of gewoon doordrukken van eigen gekleurde voorkeur. ‘Wij zijn er voor alle Hattemers’ heeft een wel erg schrale betekenis gekregen voor de fracties van het CDA en CU. Zij belijden dat wel met hun mond maar in de praktijk kiezen ze onomwonden voor hun achterban en niet voor het belang van Hattem. Wat dat betreft zou u sowieso uw vraagtekens kunnen zetten bij de keuze van 2 christelijke scholen in het eerste cluster. Was het niet beter geweest als het een gecombineerde cluster was geweest?

Is men gezwicht voor gevoelens? Onderbouwd of niet. Met gevoelens moet je rekening houden. Rekening houden met deze gevoelens wil zeggen dat je de tijd neemt om een beslissing te heroverwegen, dat je de tijd neemt om feiten te laten spreken en dat je niet in de valkuil trapt van populisme bedrijven.

En laten we eerst wat feiten doornemen

– Het gaat hier om een proces dat zeer zorgvuldig is doorlopen, alle risico’s zijn afgewogen; – Toen de uiteindelijke 3 locaties werden onderzocht, samen met de betreffende schoolbesturen, is er nooit hardop uitgesproken door het bestuur van Cambium dat de VHS niet mee zou verhuizen; – Pas toen locatie de Noordgouw de keuze bleek te zijn en vooral toen er veel tegengeluid van de achterban kwam is het Cambium gezwicht, eerste nog met een bezwarenbrief, maar na een zetje, volgde een “ik-trek-de-stekker-eruit” dreigbrief;

Omdat men blijkbaar dan toch de zogenaamde snelheid erin wil houden is gelijk maar door 1 der partijen het IJsbaanterrein geopperd, eigenlijk door 2. Maar we nemen nu een beslissing voor de toekomst van Hattem. De vergrijzing gaat in Hattem sneller dan het landelijk gemiddelde wat betekent dat wij binnen enkele jaren een bevolking hebben die voor meer dan 50% uit 65 plussers bestaat. Dat betekent ook dat wij meer woningen nodig hebben waar mensen lang zelfstandig kunnen blijven wonen, met zorg in de buurt. Kiezen wij dan voor een school in het centrum van Hattem in plaats van fatsoenlijke woningbouw voor onze ouderen? Gooien wij hiermee in 1x het toekomstbeleid van Hattem op de schop omdat er allerlei argumenten worden aangedragen die niet eens goed zijn onderzocht?

De argumenten die nu worden gebruikt om tegen de locatie naast de Marke te zijn, zijn vergezocht:

– Een gasleiding die er al jaar en dag ligt en langs heel Hattem loopt vormt ineens een risico? – UMTS-masten die nota bene ook op de Open Poort, midden in een woonwijk staan, zijn ineens een risico? – Een hoogspanningsmast waar 40 jaar een middelbare school naast heeft gestaan en al jaren een kinderdagverblijf naast gevestigd is, is in ineens een risico? – Een rotonde die veiliger is dan de oversteek van de Dorpsweg/Eijerdijk of Hessenweg/Vechtstraat, dus bij de huidige schoollocaties, is ineens een risico? De ouders van 2 scholen die over een route moeten die daar niet op is ingericht en moeilijk op in te richten zal zijn vormt geen risico? – Tijdelijk vrachtverkeer om de nieuwe woonwijk ‘t Veen te bouwen is ineens bedreigend terwijl beide scholen nu naast een supermarkt liggen waar de hele dag door, en niet tijdelijk, enorme vrachtwagens af en aan rijden.

Laten we met elkaar een goede keuze maken voor de lange termijn. Een keuze op basis van harde feiten en niet op basis van emotie. Een keuze waar onze jongeren én onze ouderen iets aan hebben. Maar ook een keuze voor heel Hattem, en daar hoort ook de woonomgeving aan de oostkant van de Apeldoornsweg bij. En laten we wel wezen, naast locatie De Noordgouw zijn al mooie voorzieningen aanwezig, de gymzaal, het zwembad, de bibliotheek. Zou het niet mooi zijn als we de droom laten uitkomen om van ’t Veen een mooie volwaardige woonwijk te maken?

Natuurlijk kijken we dan ook naar de verkeersafwikkeling rondom de school en de fietsroutes voor de kinderen die naar de school fietsen. En als daar verbetering nodig is, dan moet dat zeker worden geregeld. Maar laten we ons niet laten leiden door argumenten die niet reëel zijn. Iedereen wil blijkbaar een nieuwe school, maar ook graag allemaal om de hoek van het woonadres. En laten we wel wezen. Hattem is geen grote stad, alles is prima ‘befietsbaar’.

Als laatste wil de PvdA dan nog opmerken dat wij vertrouwen hebben in het college. Zoals eerder opgemerkt is het een zorgvuldig doorlopen proces, het college heeft gewikt en gewogen en is tot deze conclusie gekomen, unaniem. Wie zijn wij dan om hieraan te twijfelen, wie zijn wij dan om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van alle onderzoeken en bevindingen. Wij staan achter dit voorstel van het college. Met vertrouwen voor de toekomst van alle Hattemers, jong en oud!

tweede termijn:

–          Locatie de Noordgouw heeft een onderwijsbestemming, het IJsbaanterrein niet. Vertragende factor van zeker 9 maanden tot een jaar. Maar gaat u uit van langer;

–          Ook kunnen de plannen op het IJsbaanterrein bezwaren bij omwonenden oproepen, met diverse gangen binnen het rechtstelsel, wederom een vertragende factor van ? 6 maanden tot 2 jaar?

–          Vertraging en het in gevaar komen van de woonzorgzone, wat vind de D66 hiervan, stel dat er veel minder plekken gerealiseerd kunnen worden? Hoe leggen de partijen dit uit aan de inwoner van Hattem;

–          De financiële consequenties van het bouwen op het oude IJsbaanterrein, het geld ligt ook in Hattem nog steeds niet op straat, vinden de partijen dit acceptabel. Het IJsbaanterrein is op voorhand al duurder

        dan locatie de Noordgouw, het verschilt ongeveer € 300.000. En hoe langer er gewacht moet worden met bouwen, hoe hoger de bouwkosten zullen worden, realiteit van de dag;

–          Verkeersstromen door Hattem heen, voedingsgebieden, afhakers. Uiteindelijk zal de tijd het leren. Iemand die voor een specifiek onderwijs gaat, doet dit nu al en zal dit blijven doen;

–          Er wordt het een en ander gesuggereerd over het af moeten leggen van grote afstanden. Laten we wel wezen, we hebben het over Hattem, niet over Zwolle of Amsterdam. Alles is thuisnabij.

–          Het treurige is dat er door dit alles mensen bezorgd raken over het realiseren van deze woonzorgzone. Er wordt al zo lang over gesproken en zo wordt het toch weer onbereikbaar voor deze mensen. Voor de

        PvdA is dit onaanvaardbaar! Graag vernemen wij van het CDA, CU en D66 hoe zij dit zien. En wat dacht u van onze afgesproken Ja, mits houding, ook deze wordt voor het gemak maar losgelaten, terwijl dit

        raadsbesluit hieraan voldoet.

–          Want deze school bouwen wij niet voor nu, niet voor 10 jaar, nee deze bouwen wij voor minimaal 40 jaar;

–          En eigenlijk zou er een visie moeten zijn voor ook de andere 2 clusters, nu moet al bepaald worden waar deze 2 gaan komen, durf lef te tonen!

–          Hebben de partijen nagedacht over een afkoelingsperiode van bijvoorbeeld 3 maanden. Periode waarin de partijen goed kunnen heroverwegen, nog eens gekeken kan worden naar de voors en tegens en

        waarin er dus geen overhaaste beslissing genomen wordt.

Het bericht Fractievoorzitter PvdA Marie Lupé Stapper uit in scherpe bewoordingen afkeur plotselinge ommezwaai scholenlocatie cluster 1 naar ijsbaanterrein verscheen eerst op PvdA Hattem.

Zomernota 2018

PvdA PvdA D66 CDA Flevoland 01-08-2018 06:54

De Zomernota is een tussentijdse afwijkingenrapportage en geen schaduwbegroting. Het peilmoment ligt al op 15 mei 2018 en dus zijn er nauwelijks afwijkingen m.b.t. de uitvoering. Het opvoeren van nieuw beleid waarop PS niet eerder is aangehaakt hoort echter niet via de Zomernota. Noodzaak om extra inspanningen te vragen op reeds in gang gezet beleid is wel gerechtvaardigd. Deze noodzaak moet natuurlijk goed onderbouwd worden.

Daarbij is het van belang om duidelijk te maken of en op welke manier PS eerder is aangehaakt. De antwoorden in de aangeleverde Verdiepingsbijlage zijn dan ook relevant voor onze beoordeling.

Ik noem hier de onderwerpen waar wij vragen over en/of twijfels bij hadden:

Uitvoeringskosten POP3 t.b.v. plattelandsontwikkeling. De verhoging van het budget voor 2018 (€620.000) maakt onderdeel uit van de totale uitvoeringskosten en komt dus niet bovenop de gevraagde storting in de reserves. Akkoord. Opgave Duurzame energie. Het betreft een grote opgave, waarbij wij steeds hebben aangegeven dat het tijd is om vaart te maken. Het gevraagde bedrag (€350.000) valt binnen het bestaande oormerk Energieagenda in de stelpost Nieuw beleid. Akkoord. Doorontwikkeling Nationaal Park Nieuw Land. We zijn het inhoudelijk eens met de uitwerking, maar vragen ons af of dit niet gewoon te voorzien was bij de Programmabegroting. Ook vinden we de proceskosten (€500.000) wel aan de hoge kant. Daar staat tegenover dat het hier wel gaat om een extra inspanning op reeds vastgesteld beleid. Akkoord. Lelystad Next Level. Het belang en de urgentie zijn duidelijk, aangezien Lelystad geconfronteerd wordt met een mogelijke afbouw van de ICL middelen die structureel zo’n €15 miljoen bedragen. Een voortvarende en overtuigende aanpak om een ambitieus en realistisch toekomstperspectief te schetsen is dus nodig. Deelname van de Provincie aan wat we de gebiedsopgave Lelystad zouden kunnen noemen is verstandig. Wel vindt de PvdA dat sprake is van hoge proceskosten. In het IPO Kompas 2020 vinden we ook een legitimatie voor deelname: “Het vooropstellen van maatschappelijke opgaven betekent dat provincies over geografische en bestuurlijke grenzen heen kijken. De groei van de economie begint vooral in stedelijke regio’s en laat zich niet vangen in bestuurlijke grenzen. Gemeentelijke, provinciale en nationale grenzen zijn ondergeschikt aan de maatschappelijke opgaven. ‘Je gaat er over of niet’ is een te simpele voorstelling van de relatie tussen overheid en maatschappelijke werkelijkheid. Meer dan ooit zijn de opgaven op gebieden als stedelijke ontwikkeling, werkgelegenheid, onderwijs, huisvesting, energie en duurzaamheid met elkaar verbonden.” Akkoord. De ‘moerasreset’ in de OVP. Deze reset is conform het beheerplan 2015 en de doelen van Natura 2000. Het maakt ook dat wij kunnen instemmen met de toevoeging van het positieve resultaat (€4,2 miljoen) aan de reserve strategische projecten. Daarnaast is deze bestemming conform een eerder gemaakte afspraak bij de Nota Reserves en voorzieningen (december 2015). Akkoord.

Het amendement van de werkgeverscommissie inzake de tijdelijke uitbreiding van de griffie met 1,0 fte senior statenadviseur (€60.000) kunnen wij steunen alsmede het voorstel om dit bedrag ten laste te brengen van de stelpost nieuw beleid.

Tenslotte willen wij nog graag een accent aanbrengen als fractie van de PvdA.

Op 9 juli hebben wij een brief ontvangen van de directeuren van het Servicecentrum Flevolandse Bibliotheken (SFB), de Nieuwebibliotheek en de Flevomeerbibliotheek. Zij hebben in 2017 gezamenlijk gekozen voor een versnelde overdracht van de provinciale bibliotheektaken per 1 januari 2018 (i.p.v. 1 januari 2019), met de intentie om in het belang van innovatief bibliotheekwerk een korte overgangstermijn met beperkte frictiekosten te realiseren. Met de versnelling is ook invulling gegeven aan het verzoek van GS om de overgangstermijn zo kort mogelijk te houden.

In de commissie Bestuur hebben we hier ook zo over gesproken aan de hand van het rapport ‘Toekomstbestendige Bibliotheekondersteuning in Flevoland’ van bureau Hiemstra en De Vries. PS is dus aangehaakt op deze beleidsvoornemens.

Nu is gebleken dat de transitie voortvarend ter hand is genomen, maar dat de totale opheffingskosten meer dan €200.000 bedragen lijkt een eenmalige bijdrage van maximaal €70.000 gerechtvaardigd om de opheffing en afwikkeling van het SFB netjes af te ronden. Vandaar dat PvdA, D66, CDA en CU het college per motie willen oproepen gehoor te geven aan dit verzoek en het bedrag te onttrekken aan het voordelig saldo van de Zomernota van €4,2 miljoen.

Het bericht Zomernota 2018 verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.