Nieuws van ChristenUnie over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Het eerlijke verhaal over de Trekdijk (deel 2)

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA Middelburg 12-12-2018 09:13

https://middelburg.christenunie.nl/k/n6106/news/view/1235852/567139/694.jpegIs er nu echt een nieuwe werkelijkheid, of wordt er gedaan of dat ie er is? Zoals u weet was de ChristenUnie in 2008, samen met GroenLinks en de heren Akdag en Steketee, tegen de aankoop van de Trekdijk. Een overgrote meerderheid was helaas voor, dus de grond is voor veel, ja heel veel geld aangekocht voor het realiseren van een bedrijventerrein.

In juli 2017 heeft het college van burgemeester en wethouders van de raad de opdracht gekregen om te onderzoeken of er alternatieven zijn voor en bedrijventerrein op de Trekdijk en wat de consequenties dan zouden zijn. Al heel snel kwam de reactie van het college dat er geen mogelijkheid is om iets anders dan een bedrijventerrein te realiseren op de Trekdijk.

In januari 2018 heeft de raad dan ook vastgesteld dat er een bedrijventerrein komt, een exploitatievoorstel is vastgesteld. PvdA en ChristenUnie hebben toen het initiatief genomen om duidelijke afspraken te maken bij de ontwikkelingen van het bedrijventerrein, zeker gezien de onrust in het dorp.

Na de verkiezingen schijnt er een nieuwe werkelijkheid te zijn, want opeens zijn er volop mogelijkheden om te onderzoeken of een andere invulling mogelijk is. Natuurlijk snapt de ChristenUnie dat er een andere coalitie zit en dat één van de coalitiepartijen in verkiezingstijd heel hard geroepen heeft dat er geen bedrijventerrein komt op de Trekdijk. Maar dit was toch een gepasseerd station? Of is er in juni 2017 en in januari 2018 onjuiste of onvolledige informatie naar de raad gekomen?

Wij weten het niet. Wij weten wel dat op 13 november 2018 de overgrote meerderheid van de raad besloten heeft dat er 52.000 euro uitgetrokken wordt om met een participatieteam te kijken naar mogelijke invullingen van het terrein bij de Trekdijk. Welke afspraken er gemaakt zijn over het participatieproces is volledig onduidelijk. Wel heeft de wethouder aangegeven dat van alles onderzocht gaat worden, van ‘niet bebouwen’ naar ‘volledig bedrijventerrein’.

De ChristenUnie heeft geprobeerd om duidelijkheid te krijgen over de afspraken, maar helaas, dit is niet gelukt.

Naar ons idee worden óf de inwoners met een kluitje het riet ingestuurd omdat het lijkt dat er alles onderzocht kan worden en mogelijk is óf als raad zijn we in juli 2017 en januari 2018 niet goed geïnformeerd. Beide zaken zijn onverkwikkelijk.

Deel 1 van het eerlijke verhaal over de Trekdijk

Een drukke oktobermaand

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD PvdA CDA Noord-Brabant 20-11-2018 20:20

https://westbrabant.christenunie.nl/k/n41620/news/view/1235084/1050969/begroting.jpg

Oktober is altijd een zeer drukke maand met commissie vergaderingen en raadsvergaderingen, fractie overleg en externe bijeenkomsten. Als kleine fractie maken we keuzes omdat we niet alles kunnen bijhouden en ook nog contact willen houden met onze inwoners.

Om met dit laatste te beginnen hebben Moerdijk Lokaal en onze fractie een bezoek gebracht aan het woonwagencentrum in Klundert. Reden hiervoor was dat we als CU fractie diverse keren gevraagd hadden wanneer de overdracht zou plaatsvinden en of alles conform het raadsbesluit van 2016 was uitgevoerd. Tijdens ons bezoek bleek dat de bewoners met veel vragen zaten en dat ze uiterst ontevreden waren over de wijze van afhandeling door de uitvoerder. De Gemeente heeft het project uitbesteed. Afgesproken is dat wij kritische vragen zouden gaan stellen aan het college. Dit is inmiddels gebeurd en de antwoorden zijn ook ontvangen en zullen nader worden besproken. Wordt Vervolgd dus.

Ook mijn collega Jan Oskam heeft een aantal keren vragen gesteld aan het college. Met name het onderzoek naar explosieven in Zevenbergen gaf ons reden toch het stellen van een aantal kritische vragen. Inmiddels zijn deze beantwoord en de krant heeft er uitgebreid bij stilgestaan. Ook hebben wij vragen gesteld over de veiligheid van een verbindingsweg tussen Moerdijk en Zevenbergen. Met name de bomen baarden ons zorgen maar blijken toch te worden gecontroleerd en indien nodig worden deze gekapt. Ook hier krijgen we info van bewoners die aan deze weg wonen. Al met al zitten we niet stil.Nu even terug naar de Raadsvergadering van 1 november 2018. Het enige echte onderwerp was de verbouwing van het Gemeentehuis te Zevenbergen. In een eerder stukje schreef ik dat onze fractie zich nog zou beraden of wij konden instemmen. Na overleg is besloten om mee te gaan met het voorstel van het college als enige niet coalitie partij. Doorslaggevend was voor ons dat het een totaal plan was, schrappen van onderdelen niet mogelijk of tegen extra kosten, de lange doorlooptijd van dit project maar zeker ook het feit dat de medewerkers zeer hoofdzakelijk konden vinden in het plan en erbij betrokken waren. Een aantal fractie heeft nog geprobeerd om via amendementen het voorstel te wijzigingen maar dit haalde het niet. Hoewel het een forse investering is zijn wij van overtuigd dat we weer 20 jaar vooruit kunnen en dat de medewerkers (250) een modern gebouw ter beschikking hebben die voor vele andere doeleinden geschikt zal zijn na verbouwing.De begrotingsvergadering vond plaats op 8 november 2018. Onze fractie had zich verdiept in de begroting en daarover een groot aantal kritische vragen gesteld die niet tot tevredenheid zijn beantwoord. Daarnaast hadden wij opmerking over een aantal investeringen en toekenning van kosten. In onze analyse was de begroting maar net sluitend of net niet. Als antwoord op 1 van onze vragen meldde het college dat er nog een aantal tegenvallers en meevallers waren die niet in deze begroting waren opgenomen. Niet transparant dus en geen antwoord op onze vragen. De volledige algemene beschouwingen staan op de website en die kunt u nalezen. Uiteindelijk heeft onze fractie niet ingestemd met deze begroting. Belangrijkste reden was de extra verhoging van 5,25% voor de afvalstoffen heffing. In 2016 heeft het college toegezegd dat deze leges alleen maar zouden dalen, maar nu stijgt deze extra. Voor ons niet uit te leggen aan onze inwoners omdat er een geheel nieuw afval inzamelingssysteem is. Wethouder lichtte nog eens toe toe waarom toch deze verhoging maar voor ons onacceptabel. Een succes hebben we wel weten te boeken. De extra verhoging van de begraaftarieven met 5% is van de baan voor 2019. College en Raad waren van mening, na 5 jaar ageren van de CU, dat er geen onderbouwing is voor deze extra 5% en stelde zelf ook voor om deze te schrappen voor 2019. Een door ons ingebracht amendement werd overgenomen. Verder hadden we met de PvdA een motie over het onderhoud van de watergangen en oevers in onze gemeente. Deze is aangehouden en komt in de commissie vergadering van november 2018 terug op de agenda. De motie die samen met het CDA is opgesteld omtrent het zwerfafval haal de het wel. Al met al was het een lange zit waarbij de begroting uiteindelijk werd aangenomen met OM, CDA, VVD en D66 voor en PvdA, Moerdijk Lokaal, SP en CU tegen.

Lees hier onze bijdrage aan de begrotingsvergadering

We zullen de komende tijd kritisch de financiële ontwikkeling bij de gemeente volgen omdat inmiddels een aantal tegenvallers  in euro's is gemeld door het college.

Bert Schreuders

Fractievoorzitter ChristenUnie Moerdijk

Oktober is altijd een zeer drukke maand met commissie vergaderingen en raadsvergaderingen, fractie overleg en externe bijeenkomsten. Als kleine fractie maken we keuzes omdat we niet alles kunnen bijhouden en ook nog contact willen houden met onze inwoners. Om met dit laatste te beginnen hebben Moerdijk Lokaal en onze fractie een bezoek gebracht aan het woonwagencentrum in Klundert. Reden hiervoor was dat we als CU fractie diverse keren gevraagd hadden wanneer de overdracht zou plaatsvinden en of alles conform het raadsbesluit van 2016 was uitgevoerd. Tijdens ons bezoek bleek dat de bewoners met veel vragen zaten en dat ze uiterst ontevreden waren over de wijze van afhandeling door de uitvoerder. De Gemeente heeft het project uitbesteed. Afgesproken is dat wij kritische vragen zouden gaan stellen aan het college. Dit is inmiddels gebeurd en de antwoorden zijn ook ontvangen en zullen nader worden besproken. Wordt Vervolgd dus. Ook mijn collega Jan Oskam heeft een aantal keren vragen gesteld aan het college. Met name het onderzoek naar explosieven in Zevenbergen gaf ons reden toch het stellen van een aantal kritische vragen. Inmiddels zijn deze beantwoord en de krant heeft er uitgebreid bij stilgestaan. Ook hebben wij vragen gesteld over de veiligheid van een verbindingsweg tussen Moerdijk en Zevenbergen. Met name de bomen baarden ons zorgen maar blijken toch te worden gecontroleerd en indien nodig worden deze gekapt. Ook hier krijgen we info van bewoners die aan deze weg wonen. Al met al zitten we niet stil.Nu even terug naar de Raadsvergadering van 1 november 2018. Het enige echte onderwerp was de verbouwing van het Gemeentehuis te Zevenbergen. In een eerder stukje schreef ik dat onze fractie zich nog zou beraden of wij konden instemmen. Na overleg is besloten om mee te gaan met het voorstel van het college als enige niet coalitie partij. Doorslaggevend was voor ons dat het een totaal plan was, schrappen van onderdelen niet mogelijk of tegen extra kosten, de lange doorlooptijd van dit project maar zeker ook het feit dat de medewerkers zeer hoofdzakelijk konden vinden in het plan en erbij betrokken waren. Een aantal fractie heeft nog geprobeerd om via amendementen het voorstel te wijzigingen maar dit haalde het niet. Hoewel het een forse investering is zijn wij van overtuigd dat we weer 20 jaar vooruit kunnen en dat de medewerkers (250) een modern gebouw ter beschikking hebben die voor vele andere doeleinden geschikt zal zijn na verbouwing.De begrotingsvergadering vond plaats op 8 november 2018. Onze fractie had zich verdiept in de begroting en daarover een groot aantal kritische vragen gesteld die niet tot tevredenheid zijn beantwoord. Daarnaast hadden wij opmerking over een aantal investeringen en toekenning van kosten. In onze analyse was de begroting maar net sluitend of net niet. Als antwoord op 1 van onze vragen meldde het college dat er nog een aantal tegenvallers en meevallers waren die niet in deze begroting waren opgenomen. Niet transparant dus en geen antwoord op onze vragen. De volledige algemene beschouwingen staan op de website en die kunt u nalezen. Uiteindelijk heeft onze fractie niet ingestemd met deze begroting. Belangrijkste reden was de extra verhoging van 5,25% voor de afvalstoffen heffing. In 2016 heeft het college toegezegd dat deze leges alleen maar zouden dalen, maar nu stijgt deze extra. Voor ons niet uit te leggen aan onze inwoners omdat er een geheel nieuw afval inzamelingssysteem is. Wethouder lichtte nog eens toe toe waarom toch deze verhoging maar voor ons onacceptabel. Een succes hebben we wel weten te boeken. De extra verhoging van de begraaftarieven met 5% is van de baan voor 2019. College en Raad waren van mening, na 5 jaar ageren van de CU, dat er geen onderbouwing is voor deze extra 5% en stelde zelf ook voor om deze te schrappen voor 2019. Een door ons ingebracht amendement werd overgenomen. Verder hadden we met de PvdA een motie over het onderhoud van de watergangen en oevers in onze gemeente. Deze is aangehouden en komt in de commissie vergadering van november 2018 terug op de agenda. De motie die samen met het CDA is opgesteld omtrent het zwerfafval haal de het wel. Al met al was het een lange zit waarbij de begroting uiteindelijk werd aangenomen met OM, CDA, VVD en D66 voor en PvdA, Moerdijk Lokaal, SP en CU tegen. We zullen de komende tijd kritisch de financiële ontwikkeling bij de gemeente volgen omdat inmiddels een aantal tegenvallers  in euro's is gemeld door het college.

Parapluplannen bestemmingsplannen en beheersverordeningen inzake parkeren

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 De Ronde Venen 02-07-2018 07:33

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1223443/70173/foto_P_bordBegin juni kreeg de raad een soort “reparatie-voorstel” voorgelegd omdat per 1 juli de bouwverordening niet meer van kracht is en er daarmee een lek zou ontstaan rondom het beoordelen van parkeervoorzieningen bij aanvragen voor een bouwvergunning. Dat dit niet zo eenvoudig was als in eerste instantie voorgesteld, bleek wel uit de vele onduidelijkheden tijdens de commissiebehandeling en de raadsbehandeling op 28 juni. Vooral het amendement van VVD, D66 en PvdA/GroenLinks (4 pagina’s A4 notabene) is daar een mooie indicatie van. Daarom hebben wij ons vooral kritisch opgesteld over de gang van zaken.

Een op het oog simpel raadsvoorstel, wat uiteindelijk niet zo simpel is. De CUSGP fractie heeft bij de voorbereiding op de commissievergadering zich al afgevraagd, wat nu precies de gevolgen van dit voorstel zijn. Juist bij RO-thema’s weten we dat het vaak erg complex is, om een stapeling van (veelal dikke) bijlagen gaat, die ook nog eens op elkaar ingrijpen en voor de gemiddelde inwoner (en daar moet u raadsleden ook maar toe rekenen) niet goed te doorgronden is. Om die reden hebben wij om een overzicht van de gevolgen van dit besluit gevraagd, wat inmiddels ook bij de stukken zit. Na lezing van dat overzicht waren wij gerustgesteld.

Echter afgelopen weekend dook er een concept amendement op van de VVD, samen met D66 en de PvdA/GL, over de gevolgen (volgens deze fracties) ten aanzien van het te realiseren Sportgebouw in Abcoude. Het amendement riep bij ons echter meer vragen op dan dat het antwoorden gaf en bij navraag bij de indieners “waar gaat dit nu eigenlijk om” kwam de aap uit de mouw: volgens de indieners zouden de initiatiefnemers van het Sportgebouw door dit raadsvoorstel beperkt worden ten aanzien van de parkeermogelijkheden;  anders gezegd, door het aannemen van dit raadsvoorstel zouden de initiatiefnemers ineens alle parkeergelegenheid op eigen terrein moeten realiseren. Dus toch forse consequenties? Die niet in het raadsvoorstel of het later verstrekte overzicht genoemd worden.

Daarom heb ik vanmiddag maar eens een toelichting van de ambtenaar gevraagd. In een soort prive-college heb ik tekst en uitleg gekregen, waaruit ik begrijp dat ook in de huidige situatie (als gevolg van de samenhang van stukken en onderlinge verwijzingen) die beperking al van toepassing is. Maar hoera, in het parapluplan zit een afwijkingsbepaling, die het mogelijk maakt om een uitzondering te maken voor het Sportgebouw.

Voorzitter, dit is nu exemplarisch voor de complexiteit van RO thema’s waarbij raadsvoorstellen vergezelt gaan van dikke pakken papier en waarbij ook andere stukken nog relevant zijn. Die zijn dan weer niet bijgevoegd, maar daar wordt dan wel naar verwezen, of de wet zegt er iets over. Probeer dan als goedwillend raadslid maar de doorgronden wat de gevolgen van een raadsvoorstel zijn. Met terugwerkende kracht kunnen we ons zelfs afvragen of de raad bij de behandeling van het verkeersbeleidsplan (wat hier kennelijk ook een cruciale rol speelt) de gevolgen wel goed op een rij had.

Dat roept de vraag op hoe we in de toekomst RO-thema’s zodanig gaan behandelen, dat raadsleden eenvoudig de gevolgen van besluiten kunnen overzien zonder een expert op het gebied te zijn, honderden pagina’s papier door te nemen of een juridisch adviseur in de arm te nemen. Het lijkt me een onderwerp om in het eerstvolgende presidium nog eens goed over van gedachten te wisselen maar ook een onderwerp waarbij de nieuwe agenda-commissie extra kritisch zou moeten zijn de beoordeling of een raadsvoorstel “behandel-rijp” is.

Ten aanzien van het onderhavige voorstel en het amendement: kan de wethouder ons toezeggen, dat bij een vergunningsaanvraag door de Stichting van het Sportgebouw, indien parkeren een probleem wordt, gebruik gemaakt wordt van de afwijkingsgrond zodat parkeren geen hinderpaal wordt voor het realiseren van het Sportgebouw?

 

Naschrift

Namens de indieners van het amendement werd er door raadslid Van Olden (VVD) een op zicht heldere uitleg, punt voor punt, van het amendement gegeven. Al snel bleek, dat het amendement uit twee delen bestond: een aantal technische aanpassingsvoorstellen en (als laatste) een concreet voorstel om nu al voor het Sportgebouw in Abcoude (die onlangs een afwijzing op een ingediende vergunningsaanvraag hebben gekregen met het oog op het parkeren) een uitzondering te maken.

Wim Stam heeft in de raad dus aangegeven, dat er feitelijk twee gescheiden zaken voorliggen en dat het beter zou passen om het amendement te knippen in een technisch deel en aanvullend een motie in te dienen met het oog op het Sportgebouw, verwijzend naar de afwijkingsbevoegdheid. Na een lange schorsing besloten de drie indieners het hele amendement in te trekken en alleen een motie, als door CUSGP voorgesteld, in te dienen. Waarop fractievoorzitter Stam aangaf, dat die eerste technische punten kennelijk niet serieus zijn, maar voor de Bühne als afleiding van het werkelijke doel.

Alleen PvdA/GroenLinks vond dat het amendement (ingekort) toch in stemming moest worden gebracht, juist om die punten ook recht te doen.

De ChristenUnie-SGP heeft uiteindelijk het amendement niet gesteund. Omdat dit een totaal ander parkeerbeleid zou betekenen, dan twee jaar terug via de beleidsnota verkeer aangenomen. In dat beleid is juist vastgelegd, dat aanvragers parkeren op eigen terrein moeten regelen en de parkeerdruk daarmee niet op de omgeving kan afwentelen. Nu het amendement aannemen, zou de deur daarvoor weer open zetten. De motie hebben we wel gesteund, hoewel formeel misschien overbodig, maar het zet wat druk op het college om ten aanzien van het Sportgebouw coulant te zijn. Uiteindelijk werd het raadvoorstel unaniem aangenomen, het (aangepaste) amendement verworpen en de motie met de kleinstmogelijke meerderheid (14 voor, 13 tegen) aangenomen. Een eenmansfractie als de CUSGP geeft dan dus de doorslag.

CU neemt deel aan coalitie besprekingen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD PvdA Almere 10-04-2018 20:57

https://almere.christenunie.nl/k/n5994/news/view/1209153/165846/Marcel en HansOp dit moment vinden de besprekingen voor een nieuwe coalitie plaats waar VVD, PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie bij zijn aangeschoven. De formatie wordt begeleid door formateur Ard van der Steur.

Namens de ChristenUnie nemen fractievoorzitter Marcel Benard en ons 2e raadslid Hans van Dijk deel aan de coalitiebesprekingen. Belangrijke punten voor de ChristenUnie zijn daarbij de zorg voor kwetsbare mensen, waardig ouder worden, goede toegang tot jeugdhulp, verkorten van wachtlijsten voor goedkope huurwoningen en het halen van evenementen naar Almere.

Visie op de motie ‘geen vergunning seksbedrijven’

ChristenUnie ChristenUnie SGP PvdA CDA Kampen 28-02-2018 21:20

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1196503/631962/euactie_cu_sgpjVisie op de motie ‘geen vergunning seksbedrijven’ (en geen ‘prostitutievrije gemeente’ zoals diverse media melden, want dat lijkt een illusie).

De behandeling van deze motie ingediend door CDA, SGP en ChristenUnie in de raadsvergadering van 22 februari jl., riep nogal wat commotie op. Niet alleen in de raadzaal, maar ook op social media. ‘Verkiezingsretoriek’, ‘wereldvreemd’ en ‘opleggen van christelijke moraal’ waren nog de minst zware woorden.

Wie het woord verkiezingsretoriek in de mond neemt, is daar volop zelf mee bezig. En wereldvreemd? Integendeel, juist deze motie getuigt van bekendheid met de wereld en het leven. In de vergadering ging het ook niet meer om de motie zelf, maar werd vooral getoonzet door emotie en de liberale vrijheidsmoraal. En het beroep op de vrije wil en dus ook moraal, levert niet bij voorbaat een betere samenleving op.

‘Nederland is een „topbestemming” voor de vrouwenhandel, schreef Mary Honeyball begin 2014 in een rapport voor het Europees Parlement. Het liberale prostitutiebeleid heeft zijn doelen totaal niet bereikt.’ (RD, 03-09-2016)

Prostituee zijn is geen normaal beroep, maar meestal daartoe gedwongen. De enkeling die het vrijwillig uitoefent, doet dit vooral om in korte tijd veel geld te verdienen. Gaan voor het grote geld, puur winstbejag dus, kan nooit een basis zijn voor een verantwoorde beroepskeuze. Veel geld verdienen gaat (bijna) altijd ten koste van anderen en mag, net zomin als het streven naar roem, eer en macht de drijfveer zijn tot een beroepskeuze. Voor alle duidelijkheid, het ligt aan het doel wat je met je beroep wilt bereiken.

Plezier in het werk, collegialiteit, rekening houden met een ander is van ondergeschikt, althans minder, belang. Welk weldenkende ouder zal als de dochter haar beroepskeuze kenbaar heeft gemaakt en zegt: “Pa, ik ben eruit. Ik word prostituee”, zeggen dat hij er volledig achterstaat?

Een christelijke moraal opleggen is wel wat vergezocht. Zo is het de (landelijke) ChristenUnie, inderdaad christelijk, maar aangevuld met de SP en PvdA, die pleit voor invoering van het Zweedse model, waarbij de hoerenloper strafbaar is bij gedwongen prostitutie. Zo’n maatregel beperkt de vraag en zodoende ook het aanbod, zo blijkt in Zweden.

Prostitutie brengt een hoop ellende met zich mee. Denk maar aan mensenhandel en scheidingen. En die ellende willen we voorkomen. Niet voor niets staat het 7e gebod in de Bijbel. Nee, zo gek zijn die tien geboden nog niet.

En laat de motie dan getuigen van een wonderlijke timing, daarom hoef je er toch nog niet tegen te zijn?

De keuze die de christelijke partijen maken is niet uitsluitend gebaseerd op Bijbelse principes, maar is ook ingegeven op die van de menselijke integriteit!

Ik spreek niet namens de andere indieners, maar ik mag veronderstellen dat zij het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn.

Prostitutie, legaal of niet, is voor de ChristenUnie ten allen tijde onaanvaardbaar en ze zal er altijd tegen blijven strijden.

Lex Zweers                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.