Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

31 documenten

Een tolvrije tunnel voor alle Zeeuwen

CDA CDA Hulst 09-10-2023 15:27

2025 staat bij veel Zeeuwen met dikke onderstreping in de agenda. Dat is het jaar waarin de Westerscheldetunnel tolvrij zou worden, nadat de Tweede Kamer dat besluit vorig jaar had genomen. Dit nieuws werd met groot enthousiasme in Zeeland ontvangen, maar een jaar later lijkt er plotseling onzekerheid te zijn ontstaan over de tolvrije status van de tunnel. Het Rijk heeft recent aangegeven dat er een financieel tekort is van maar liefst 126 miljoen euro om het verlies aan tolinkomsten tussen januari 2030 en maart 2033 te compenseren, wanneer de hypotheek op de tunnel volledig is afbetaald. Deze financiële uitdaging is ontstaan doordat de Tweede Kamer het concept van rekeningrijden, dat als financiële dekking diende voor deze periode, heeft uitgesteld na de val van het kabinet. Dit betekent in theorie dat Zeeuwen vanaf 2030 opnieuw tol zouden moeten betalen voor het gebruik van de tunnel. Deze ontwikkeling plaatst de toekomst van de tolvrije Westerscheldetunnel in een onzeker daglicht, en het is van vitaal belang dat onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer deze kwestie serieus aanpakken. Daarom is het essentieel om aandacht te besteden aan het standpunt en na te denken op wie u gaat stemmen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. Maar laten we niet vergeten dat de Westerscheldetunnel veel meer is dan alleen een kwestie van tol. Het is een cruciale infrastructuur verbinding die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Nederland verbindt. Het belang van investeren in infrastructuur in regio's zoals Zeeuws-Vlaanderen mag niet worden onderschat. Een goed ontwikkelde infrastructuur is de levensader van economische groei en welvaart. Het maakt regio's aantrekkelijker voor investeringen en bedrijven, wat resulteert in meer werkgelegenheid en kansen voor de lokale bevolking. Bovendien verbetert een efficiënte infrastructuur de mobiliteit, wat de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en andere essentiële diensten vergemakkelijkt. De Westerscheldetunnel is een perfect voorbeeld van hoe infrastructuurinvesteringen de kwaliteit van leven in een regio kunnen verbeteren. Het tolvrij maken van de tunnel zou niet alleen de financiële lasten voor burgers verlichten, maar ook de regionale economie stimuleren en de aantrekkelijkheid van Zeeuws-Vlaanderen vergroten. De Tweede Kamer moet niet alleen de kwestie van de tolheffing in de Westerscheldetunnel aanpakken, maar ook investeren in de verdere ontwikkeling van de infrastructuur in onze regio. Dit is essentieel voor het welzijn en de groei van Zeeuws-Vlaanderen en andere soortgelijke gebieden. De toekomst van de Westerscheldetunnel is een kwestie die ons allen aangaat, vooral in Zeeland. Samen kunnen we streven naar een toekomst waarin de Westerscheldetunnel tolvrij wordt. Kies daarom voor de stem voor Zeeuws-Vlaanderen, de stem voor de regio en stem 22 november op onze Zeeuws-Vlaamse kandidaat Dani Bracke (nummer 43)

Reces voorbij!

CDA CDA Waalre 06-09-2023 09:28

Het zomerreces is voorbij! Dat betekent dat de raadsvergaderingen weer beginnen. Dinsdag 12 september is er een raadsinformatieavond over de omgevingswet. De Omgevingswet gaat op 1 januari 2024 in werking. De gemeenteraad wordt regelmatig bijgepraat over de stand van zaken van de invoering van de Omgevingswet in de gemeente Waalre. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: Het Omgevingsplan: Wat is het omgevingsplan, wat is de planning en hoe ziet het eerste Waalrese omgevingsplan er op dit moment uit? Dienstverlening en werkprocessen: Hoe gaat de aanvraagprocedure binnen het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) er voor een initiatiefnemer uit zien;hoe organiseren we de dienstverlening per 1 januari en hoe bereiden we ons daarop voor: Communicatie over de Omgevingswet: hoe gaan we zorgen dat ook onze inwoners en ondernemers weten hoe we gaan werken. De bijeenkomst begint om 19:30, is bij te wonen en wordt live uitgezonden.

Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen?

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Schouwen-Duiveland 29-07-2020 17:00

Het college van B&W van Schouwen-Duiveland heeft onlangs (Raadsbrief 24 juli 2020) aangegeven nog steeds bereid te zijn om mee te werken aan het tot stand komen van Brouwerseiland. De initiatiefnemer heeft een concept-bestemmingsplan ingediend bij B&W, waarmee volgens B&W aan de bezwaren van de Raad van State die op 30 april 2019 onder andere het eerder nog door de gemeenteraad in 2017 vastgestelde bestemmingsplan volledig vernietigde, tegemoet wordt gekomen.

Opmerkelijk want de gemeenteraad heeft na die uitspraak van de Raad van State namelijk op 9 mei 2019 bij meerderheid uitgesproken dat er bij de gemeenteraad geen draagvlak (meer) bestaat voor het project Brouwerseiland. Alle coalitiepartijen (LSD, CDA, SGP en GroenLinks), de CU en natuurlijk ook de PvdA steunden die motie. De VVD (de enige fractie die de komst van Brouwerseiland nog ziet zitten), SP, D66 en HvSD stemden toen helaas tegen.

De coalitiepartijen hebben hun nieuwe standpunt ook breeduit in alle media onder de aandacht gebracht.

B&W legt die motie nu naast zich neer. Ze vreest – ons inziens ten onrechte –  een kansrijke claim van de initiatiefnemers als zij niet langer meewerkt. Zij gaat daarmee in tegen de uitdrukkelijke wens van alle coalitiepartijen.

Wat gaan de coalitiepartijen doen?  Wordt het met hangende koppies en met hangende pootjes toch maar B&W volgen en daarmee woordbreuk plegen?

De PvdA blijft in ieder geval bij haar standpunt: Er moet geen Brouwerseiland komen!

Wij vragen ons op dit moment wel een paar dingen af:

Is er door het college advies gevraagd en verkregen over de vraag of het plan Brouwerseiland na de vernietiging van het bestemmingsplan 2017 nog steeds valt aan te merken als zogeheten “pijplijn-project” zoals bedoeld in de bij de Kustvisie Zeeland 2017 horende “Notitie overgangsbeleid”? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of bij niet verdere medewerking door het college aan een nieuw plan voor Brouwerseiland de initiatiefnemer een kansrijke schadeclaim jegens de gemeente zou hebben? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of in deze opnieuw een ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd moet worden of dat het het college in deze vrij staat bij het nemen van een nieuw besluit terug te vallen op de procedure die aan het vernietigde bestemmingsplan ten grondslag lag? Waarom is de periode waarin belanghebbenden kunnen reageren in vakantietijd?

We hopen dat over deze vragen snel duidelijkheid komt.

 

Het bericht Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen? verscheen eerst op PvdA Schouwen-Duiveland.

Eindelijk geld om de N50 bij Kampen te verbreden

CDA CDA Kampen 04-07-2020 20:04

Uit een besluit van het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel blijkt dat de Provincie ruim 3,8 miljoen euro uit wil trekken voor verbreding van de Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. Daarvoor is er nu in totaal 10 miljoen euro beschikbaar. De verwachting is dat de verbreding in 2023 met dat budget betaald kan worden. CDA Kampen is blij dat de N50 eindelijk verbreed gaat worden, omdat met name het weggedeelte bij Kampen regelmatig overbelast is, met files en ongelukken tot gevolg. Ook Wim Duitman, lid van de Provinciale Staten van Overijssel uit Kampen, heeft al meermaals benoemd dat de huidige weg te druk en te gevaarlijk is. “CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen”, zo sprak Duitman in maart 2019. Met de verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is daarom een wens in vervulling gegaan van zowel CDA Kampen als CDA Overijssel. Tegelijkertijd zal onze lobby bij het kabinet om van het hele stuk tussen Emmeloord en Hattemerbroek een weg met tweemaal twee rijkstroken te maken onverminderd doorgaan.

Provinciale weg N377

CDA CDA Dalfsen 13-02-2020 17:20

Een veilige N377 in Nieuwleusen. Voor omwonenden én weggebruikers. Daar maken we ons hard voor! Tijdens de afgelopen raadsvergadering heeft Roel Kouwen namens de CDA-fractie en alle andere raadsleden een motie ingediend om de Provincie Overijssel te bewegen om de (provinciale) plannen voor de N377 opnieuw te bekijken. Onze motie is unaniem aangenomen. We hebben alle partijen opgeroepen ook hun provinciale fracties aandacht te laten vragen voor de N377. Zo hebben CDA Overijssel en PvdA Overijssel al vragen gesteld aan de verantwoordelijk bestuurder in het provinciehuis. Als CDA Dalfsen zullen wij ons in ieder geval actief blijven inzetten voor een duurzaam veilige N377 in Nieuwleusen!

Veilig fietsen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 31-12-2019 23:00

Een paar jaar geleden is het CDA de actie 'Veilig Fietsen' gestart. Met behulp van inwoners zijn de 40 grootste fietsknelpunten in kaart gebracht, en overhandigd aan de burgemeester. Sindsdien hebben we alle mogelijkheden aangegrepen om aandacht voor fietsveiligheid te vragen. Inmiddels zijn een flink aantal gevaarlijke locaties uit onze lijst aangepakt. Er wordt dus aan de fietsveiligheid gewerkt, maar we zijn er nog lang niet! Het gevaarlijkste fietspunt in onze gemeente blijft de oversteek van de 'Kluifrotonde', bij de oprit van de N11. Het CDA is een lobby begonnen om dit onder de aandacht van de provincie te brengen, maar de gedeputeerde heeft laten weten liever te wachten op de Bodegravenboog (de aansluiting van de N11 op de A12 richting Den Haag). Aangezien deze aansluiting niet voor 2040 gepland staat, is hierop wachten voor het CDA geen optie. Tijdens de vergadering van de gemeenteraad vanavond zullen wij opnieuw de wethouder oproepen om samen met de provincie tot een oplossing te komen voor deze oversteek. Elke dag steken hier 2.300 fietsers over, op weg naar school, sport of werk. Een fietsbrug of -tunnel zou de verkeerssituatie een stuk veiliger maken, en de doorstroming op de rotonde verbeteren. We zijn erg blij met de aandacht die er nu is voor fietsveiligheid. Niet in de laatste plaats omdat juist onze kinderen en ouderen op de fiets kwetsbare weggebruikers zijn die bescherming verdienen. In een gemeente waar nieuwbouwprojecten worden opgeleverd, wijken worden heringericht en straten worden opgeknapt komen er natuurlijk ook nieuwe knelpunten bij. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe fietspad dat vanuit Weideveld uitkomt op de oversteek met de Broekveldselaan. En zo blijft de fietsveiligheid onze aandacht houden, en zorgen wij dat het hoog op de agenda blijft. Jan Vergeer Fractievoorzitter CDA Bodegraven-Reeuwijk

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

Raadsleden bezoeken Rijkswaterstaat

CDA CDA Nissewaard 16-10-2019 04:09

Afgelopen vrijdag brachten de raadsleden van de gemeente Nissewaard een bezoek aan Rijkswaterstaat. Hier werd in de verkeercentrale - te Rhoon - gesproken over de werkzaamheden die deze organisatie zoal verricht. Speciale aandacht was er natuurlijk voor de bruggen en tunnels die voor de ontsluiting moeten zorgen van ons eiland. De Spijkenisserbrug en de Botlekbrug, die ook afzonderlijk nog werden bezocht door de raadsleden, worden vanuit Rhoon scherp in de gaten gehouden. Rijkswaterstaat is continu bezig om de doorstroming op deze wegen zo goed als mogelijk te continueren, ondanks het continu passeren van schepen op de Oude Maas. Het was een nuttige en leerzame bijeenkomst. Mocht u meer willen weten over dit onderwerp kijk dan eens op de site van Rijkswaterstaat. Namens het CDA, bedankt voor de organisatie.

CDA, PvdA en GroenLinks: “Winning uit kleine gasvelden moet zo snel mogelijk worden afgebouwd”

PvdA PvdA GroenLinks CDA Overijssel 15-07-2019 08:04

Deze week berichtte RTV Oost over de kleine gasvelden in de kop van Overijssel die versneld worden leeggehaald. Dit gebeurt terwijl de minister eerder juist heeft aangegeven ook de gaswinning in deze velden langzaam af te bouwen. De fracties van CDA, GroenLinks en de PvdA zijn kritisch op de manier waarop het rijk de provincie van informatie voorziet. “De gaswinning is al een hoofdpijndossier, en nu komt het rijk zijn afspraken niet na. We sporen de provincie aan om zich stevig op te stellen richting de minister.”

Gaswinning afbouwen.

De fracties willen onder andere weten of het bekend was dat er meer gas gewonnen wordt dan is afgesproken en welke risico’s dit met zich meebrengt. “De inwoners rond de winningslocaties in het noorden van Overijssel maken zich zorgen. We willen weten hoe de communicatie met hen wordt opgepakt. Dit kan al een deel van de onrust wegnemen. Belangrijker is, dat er door de minister is toegezegd dat de gaswinning wordt afgebouwd de komende jaren, óók die uit de kleine velden in Overijssel. We horen graag op korte termijn van GS welke mogelijkheden zij heeft om het afbouwen van de gaswinning zo snel mogelijk in gang te zetten”, aldus woordvoerders Wim Duitman (CDA), Robert Jansen (GroenLinks) en Hans Nooter (PvdA)

Strafrechtelijk onderzoek

Het OM is al maanden bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar de versnelde gaswinning in Overijssel. Dit onderzoek wordt uitgevoerd, omdat er tot 3 maal zoveel wordt gewonnen als dat er in het winningsplan stond. De fracties willen weten of dit bij de provincie bekend was en wat dit betekent voor de toekomst van gaswinning in Overijssel.

Het bericht CDA, PvdA en GroenLinks: “Winning uit kleine gasvelden moet zo snel mogelijk worden afgebouwd” verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Afsluitdijk krijgt nieuwe bruggen en bredere sluis

CDA CDA Súdwest-Fryslân 13-06-2019 17:41

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt alsnog de portemonnee om de bouw van een bredere sluis en nieuwe bruggen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand mogelijk te maken. Het financiële gat – vorige maand nog 46 miljoen euro – is deze week gedicht. Een deel van het tekort kon worden weggewerkt door versobering van het plan en compensatie van de btw (samen 16 miljoen euro), waardoor nog een gat van 30 miljoen resteerde. Het ministerie en de provincie Fryslân staan nu elk voor de helft van dit bedrag garant. De provincie rekent voor een deel van deze 15 miljoen op steun van andere partners in de regio, zoals de provincies Overijssel, Flevoland en Drenthe, het bedrijfsleven en diverse gemeenten. “Súdwest-Fryslân is bereid nog eens 250.000 euro bij te dragen, bovenop de 1 miljoen euro die we eerder al hebben toegezegd”, zegt wethouder Maarten Offinga van financiën en economische zaken. Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken Hij noemt de beslissing van de minister “geweldig nieuws”. “Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken”, zegt Offinga. “Heel mooi om te zien dat onze inspanningen nu zijn beloond.” Verbreding van de sluis bij Kornwerderzand leidt tot miljoeneninvesteringen door bedrijven in de IJsselmeerregio, en levert ten minste 3000 volwaardige nieuwe banen op, zo blijkt uit onderzoek naar de economische effecten. Niet alleen de jacht- en scheepsbouw en de toeleveringsbedrijven profiteren. Door de bredere sluis (van 14 naar 25 meter) en het uitdiepen van de vaargeulen op het IJsselmeer profiteren ook de binnenhavens (Zwolle, Kampen, Meppel, Lelystad) en het verre achterland. “Vervoer per schip ontlast het wegennet in de Randstad”, zegt Offinga. “Het is bovendien milieuvriendelijker dan transport per vrachtwagen.” De ambitie van de regio is om in overleg met Rijkswaterstaat zo snel mogelijk met de werkzaamheden te beginnen. “Al moeten we daarbij wel rekening houden met de huidige werkzaamheden aan de Afsluitdijk”, zegt Offinga. De planning is dat het totale project uiterlijk in 2026 is afgerond.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.