Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Lansingerland 24-02-2019 16:35

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motieingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Zuid-Holland 22-02-2019 13:53

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. 

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

De Statenfractie stelt samen met ...

D66 D66 GroenLinks Drenthe 17-01-2019 21:17

De Statenfractie stelt samen met GroenLinks en de SP schriftelijke vragen over de financiering van vliegveld Eelde.👇 https://www.dvhn.nl/drenthe/Drentse-politiek-wil-opheldering-over-geld-voor-Groningen-Airport-Eelde-24076658.html

D66 Lansingerland spreekt namens Lansingerlanders op landelijke manifestatie tegen luchtvaartgroei.

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 25-06-2018 10:26

Het Kruisplein te Rotterdam was op 23 juni het toneel van het landelijke protest tegen de overlast en groei van de luchtvaart. De manifestatie was georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en werd goed bezocht door onder meer onze lokale politici Paul Lieverse (CU) en Marko Ruijtenberg (GL). Doorlopend kon men een luchtvaartpetitie tekenen en langs een wensmuur lopen waarna men samen een rood stopsein vormde.

https://lansingerland.d66.nl/d66-lansingerland-spreekt-namens-lansingerlanders-op-landelijke-manifestatie-tegen-luchtvaartgroei/
BTV / LBBL

Initiatiefnemer Richard Abbenhuis van LBBL en BTV opende de dag waarna bewoners hun ervaringen deelden en belangengroepen en politici speechten. Ineke den Heijer (raadslid D66) sprak namens de inwoners van Lansingerland.  Ook Ria Oosterop (fractievoorzitter D66 Zuid-Holland) en Chantal Zeegers (raadslid D66 Rotterdam) speechten namens de inwoners uit onze regio.

Vereniging van bewoners Den Heijer: “Naast onze inhoudelijke steun voor dit initiatief, vinden we het een goede ontwikkeling dat bewoners zich verenigen en hun zorgen uitspreken over de kwaliteit van hun leefomgeving.”

Het was de eerste keer dat alle bewoners rond vliegvelden zich nu ook landelijk hadden verenigd. Een bijzonder sterke ontwikkeling. Het was goed om te zien dat er zoveel verschillende partijen en organisaties bij elkaar komen en zich uitspreken. Er was eensgezindheid over de richting. Minder groei van de luchtvaart, en inzetten op alternatieven zeker op korte afstanden.

Niet tegen vliegen, wel voor eerlijke alternatieven Tijdens een paneldiscussie werden de politici bevraagd waarom zij deelnamen aan deze manifestatie , wat hun visie is op de luchtvaartgroei en wat er moet gebeuren met het vliegveld RTHA.

Den Heijer : “We vinden het belangrijk om aanwezig te zijn om alle inwoners van Lansingerland te vertegenwoordigen die veel overlast ondervinden van het vliegveld. Hiermee onderstrepen we ook ons standpunt dat we tegen uitbreiding van RTHA zijn.”

D66 vindt het tijd om te kiezen voor duurzame luchtvaart door te investeren in innovaties en alternatieven. Er moet meer eerlijke concurrentie komen tussen de luchtvaart enerzijds en de trein en bus anderzijds. Dit kan bijvoorbeeld door belasting op vliegtickets en kerosine. Juist op de korte vluchten naar Londen, Parijs en Hamburg is vervanging door treinen reëel. Den Heijer: “We zijn niet tegen vliegen, maar vragen aandacht voor eerlijke beprijzing, betere handhaving van de overlast en meer nadruk op luchtkwaliteit.”

Specifiek voor Lansingerland Den Heijer: “Wij vinden dat er goed gekeken moet worden naar de werkelijk gevlogen vliegroutes en bewegingen. Er wordt op dit moment te veel afgeweken van de afgesproken routes en tijden waardoor het overlast in onze gemeente is toegenomen.  We vinden dat de ontwikkeling van de luchthaven moet plaatsvinden binnen de huidige geluidsruimte. Wij houden vast aan de nachtstilte en willen dat de vliegtuigen de vastgelegde aanvliegroutes respecteren. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat samen met omwonenden afspraken worden gemaakt over meldingen van klachten van overlast en het meten van geluid en luchtkwaliteit. We zijn in dat kader blij dat er nu werk wordt gemaakt van de ‘omgevingsombudsman RTHA’. Hierdoor wordt er hopelijk in de nabije toekomst echt wat gedaan met de vele klachten en meldingen van overlast.”

Luchthaven in zee De dag van de manifestatie startte met een positief nieuwsbericht. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat onderzoek doen naar een eventuele verhuizing van Schiphol naar de Noordzee. Ze stemt daarmee in met het verzoek van Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66). Hij stelde in mei voor om eerder onderzoek naar de verplaatsing te hervatten.

Blijven samen optrekkenDe oproep van de organisatie was om gezamenlijk te blijven werken aan het voeren van een eerlijk en open debat en het verminderen van de overlast van het vliegverkeer in de omgeving van Rotterdam The Hague Airport en in heel Nederland. Den Heijer: ‘ die oproep kunnen we van harte ondersteunen.”

 

Op de foto:  Ineke den Heijer samen met Ria Oosterop, Susanne Kuijpers (ZHNMF), Berend Potjer (fractie GroenLinks Zuid-Holland), Femke Sleegers (Fossielvrij Den-Haag) en dagvoorzitter Joop van der Hor.

Helaas, de VVD benoemt enkel de ...

D66 D66 GroenLinks VVD Elburg 18-04-2018 14:36

Helaas, de VVD benoemt enkel de voordelen voor de toeristen, niet meer over de overlast voor de omwonenden. https://nos.nl/artikel/2227939-kamer-verdeeld-over-uitbreiding-lelystad-actiegroepen-voelen-zich-geschiphold.html

D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State

D66 D66 GroenLinks Rotterdam 21-03-2018 15:28

Vorig jaar diende D66, samen met de SP en GroenLinks, een wijzigingsvoorstel op het bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport in. Doel was om ervoor te zorgen dat luchthaventerminal niet kan uitbreiden zonder toestemming van de gemeenteraad. De luchthaven stapte hierover naar de Raad van State, maar werd vandaag in het ongelijk gesteld.

Geluidscontour In februari 2017 stemde de gemeenteraad in met een nieuw bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport. D66-raadslid Stefan Kroon: “Met dit amendement zorgen we ervoor dat een uitbreiding van de terminal pas kan plaatsvinden na toestemming van de gemeenteraad. Op die manier voorkomen we dat het nieuwe bestemmingsplan vooruit loopt op een nieuw luchtvaartbesluit van de Minister, en dat omwonenden plots te maken krijgen met extra geluidsoverlast.”

 

D66 wil vasthouden aan huidige normen D66 wil dat ontwikkeling van de luchthaven plaatsvindt binnen de huidige geluidsruimte en luchtnormen. We houden vast aan de nachtstilte en handhaven de aanvliegroutes. Samen met omwonenden worden afspraken gemaakt over verdere ontwikkeling. D66 kiest voor een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. Wat ons betreft krijgt de luchthaven een expliciet zakelijk profiel met enkel vluchten naar grote (Europese) steden.

Lees hier de volledige uitspraak van de Raad van State.

Het bericht D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.