Nieuws van GroenLinks over PvdA inzichtelijk

25 documenten

GroenLinks doet voorstel om acht uur nachtrust te verzekeren | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Sittard-Geleen 16-12-2019 00:00

Afgelopen maanden is er door omwonenden van Maastricht Aachen Airport actiegevoerd. Ook GroenLinks leden uit de afdeling Sittard-Geleen hebben aan die acties hun steentje bijgedragen.

Inzet van de petitie die door ruim 19.000 omwonenden is ondertekend was tweeledig:

Zorg ervoor dat de nachtrust voor omwonenden wordt gewaarborgd, en dat betekent 8 uur nachtrust en aanpassing van de openingstijden van MAA waarmee de omstreden vluchten tussen 6u00 en 7u00 in de ochtend worden voorkomen. Dat is voor beperken van overlast en de volksgezondheid van groot belang. Nu de particuliere exploitant vroegtijdig het bijltje erbij neer heeft gelegd, en de provincie niet alleen eigenaar is maar nu ook verantwoordelijk wordt voor de exploitatie, is het zaak dat er een onafhankelijke Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) wordt uitgevoerd naar meerdere scenario’s voor de toekomst van het vliegveld.

GroenLinks heeft zich in het Limburgs Parlement hard gemaakt voor de gerechtvaardigde eisen van omwonenden en milieuorganisaties. Voorstellen om te werken aan een volwaardige MKBA zijn helaas verworpen. De rechtse coalitie van VVD,FvD,PVV en CDA wilde er niet aan en lieten de omwonenden en de 7 oppositiepartijen in de kou staan. Zijn ze bevreesd voor de uitkomsten van een onafhankelijke MKBA?

Motie nachtrust

Tijdens het Statendebat op 12 december heeft GroenLinks Statenlid Kathleen Mertens een motie ingediend om in het kader van het nieuw aan te komen Luchtvaartbesluit ( 2021) als provincie in te zetten op het respecteren van 8 uur nachtrust en om daarmee de meestomstreden vluchten tussen 6:00 uur en 7:00uur in de ochtend te gaan verbieden. (tekst motie zie bijlage).

Belangrijk om te weten is dat ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam pas om 7:00 uur in de ochtend starten met hun (vakantie)vluchten. En het aantal klachten over MAA is begin 2019 met ruim 140% toegenomen waarbij juist de vliegbewegingen zo vroeg in de ochtend veel klachten opleveren.

De reactie van het College van GS, bij monde van VVD gedeputeerde Joos van den Akker, was ontluisterend. Geen woord over de klachten, nachtrust of volksgezondheid . Nee de huidige situatie om al vanaf 6:00 uur in de ochtend te kunnen vliegen was volgens de Gedeputeerde van groot belang voor de bloemen die zo vroeg ingevlogen worden om die ochtend tijdig op de veiling te kunnen zijn…..

Dus we verstoren de nachtrust van duizenden Limburgers om bloemen vanuit Afrika of Midden-Oosten om 6:00 uur in de ochtend aan te vliegen en in vrachtwagens te laden om vervolgens snel over de A2 richting de bloemenveiling in Aalsmeer te vervoeren. Dat was de enige argumentatie welke GS in het debat gaf.

En wat gebeurde vervolgens? Bijna geen enkele partij sprak over de motie nachtrust. Toen het op stemmen aankwam kreeg de heldere en meer dan gerechtvaardigde GroenLinks motie alleen de steun van de SP, PvdD, 50plus en Lokaal Limburg. Niet alleen de rechtse pro-vliegveldcoalitie van CDA, VVD, FvD en PVV stemden tegen de nachtrustmotie maar ook de PvdA, en D66 voegden zich in dat rijtje.

Kunnen, met name die linkse en progressieve partijen eens aan hun kiezers uitleggen waarom in Zuid-Limburg niet dezelfde nachtrust kan worden gerespecteerd als bij de luchthaven van bijv. Eindhoven? Waarom stemden zij tegen deze motie?

De slag rond een onafhankelijk MKBA en nachtrust is in de december vergadering helaas verloren. Maar de strijd voor leefbaarheid, gezondheid, klimaat en nachtrust gaat door! En dat betekent dat over vliegveld MAA nog de nodige strijd gevoerd zal gaan worden al is het maar omdat ook in Europa de groei van de luchtvaart in het kader van de Green Deal van Timmermans niet zo kan blijven doorgaan.

 

Jan Muijtjens

GroenLinks lid en actief in de beweging van omwonenden MAA

Mede dankzij GroenLinks neemt Zaanstad haar verantwoordelijkheid in de strijd tegen de groei van Schiphol | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Zaanstad 01-06-2019 00:00

Schiphol wil groeien. Dit jaar zal de teller al komen te staan op 500.000 vliegbewegingen, maar dat is bllijkbaar niet genoeg voor de luchthaven. Ze willen meer, nog meer. Gelukkig is er een groeiend aantal mensen in Nederland die dat niet meer willen, die zich zorgen maken over het effect van de luchtvaart op de klimaatverandering, over de toekomst van hun (klein)kinderen en die deze zorgen ook uitspreken. 

Voor bewoners rondom de luchthaven komt er nog iets anders bij. Zij ondervinden steeds meer geluidsoverlast en dat geldt niet alleen voor de mensen die pal naast de Zwanenburg- of Polderbaan wonen, maar dat geldt zeker ook voor de mensen die verderop wonen, in Amstelveen, Uithoorn, Castricum en voor heel veel inwoners van Zaanstad, met name de inwoners van Assendelft en Krommenie. Naast de geluidsoverlast maken deze mensen zich ook grote zorgen over de enorme gezondsheidsrisico’s, door de uitstoot van (ultra)fijnstof.Voor GroenLinks is de maat dan ook echt vol. De groei van Schiphol, de groei van de luchtvaart in het algemeen, moet stoppen! Op landelijk niveau zet ons Tweede-Kamerlid Suzanne Krὄger zich daar geweldig voor in, maar ook op lokaal niveau kunnen wij veel doen. Natuurlijk kan de gemeente Zaanstad de groei van Schiphol in haar eentje niet beteugelen. Maar de gemeente is een belangrijke speler in de diverse gremia rondom Schiphol en moet daar een voortrekkersrol in gaan spelen om te voorkomen dat Schiphol verder groeit. Tijdens het agenda initiatief in april over dit onderwerp, bemerkten wij tot ons groot genoegen dat hiervoor binnen de gemeenteraad veel steun was. Afgelopen week dienden wij dan ook samen met ROSA, SP, PvdD, D66, PvdA en CU een motie in om te bepleiten dat de gemeente Zaanstad haar verantwoordelijkheid neemt en in de diverse gremia zal bepleiten dat Schiphol tot minstens 2023 niet verder groeit, dat de nachtvluchten zullen worden afgeschaft, met andere partners binnen het BRS (Bestuurlijke Regio Schiphol) zal kijken hoe het aantal goedkope vakantievluchten beperkt kan worden en te promoten dat bestemmingen binnen 750km per trein kunnen worden afgelegd.

Deze motie werd afgelopen week in de raadsvergadering behandeld. Met uitzondering van de “usual suspects”, PVV, POV,DZ en VVD, die nog met een aantal tegensputteringen kwamen, werd de motie door een meerderheid aangenomen.

GroenLinks Zaanstad voelt zich hierdoor zeer gesteund. Wij zullen de komende jaren er dan ook zeker op toezien dat de gemeente Zaanstad zich aan deze afspraken zal houden. Wij zeggen daarom ook “to be continued’!

 

Dank voor jouw stem en je steun aan ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Culemborg 24-05-2019 10:30

Dank voor jouw stem en je steun aan GroenLinks. Samen met PvdA dragen we bij aan een forse winst op links. En dit is pas het begin! 💚❤ #spreekjeuit #voorverandering

Reactie GroenLinks Eindhoven op advies over Eindhoven Airport | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks PvdA Eindhoven 10-05-2019 00:00

Op 25 april werd het advies ‘Opnieuw Verbonden’ over Eindhoven Airport van oud-staatssecretaris Van Geel overhandigd aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. GroenLinks Eindhoven vindt het een helder en breed gedragen advies Van Geel, al had het wat ons betreft nog meer mogen ingaan op de gevolgen die het vliegveld op het klimaat heeft.

Van Geel is 'verkenner' van de Proefcasus Eindhoven Airport. Zijn advies luidt onder andere dat het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport niet verder mag groeien. Het vliegveld moet daarnaast de overlast in geluid en luchtvervuiling terugdringen. Ten eerste zijn wij opgelucht dat hiermee een langverwachte trendbreuk is ontstaan in het luchtvaartdebat. Gelukkig wint niet de luchtvaart lobby, maar is er in plaats daarvan gekeken naar de wensen en eisen van omwonenden als natuurorganisaties.

Toch plaatst GroenLinks Eindhoven ook kanttekeningen. We hadden natuurlijk liever een krimp scenario als advies gezien. Daarnaast stelt Van Geel een klimaatfonds voor, gevuld door 1 euro belasting per ticket. Precies zoals PvdA en GroenLinks in 2018 al hebben voorgesteld. Dit kan volgens ons meteen worden ingevoerd en moeten we niet op te wachten tot een beluit van de minister. Tevens zouden we willen dat er naast concrete eisen rondom de reductie van geluidshinder er ook doelstellingen en meetmomenten ten aanzien van de CO2-uitstoot komen. Want alleen op die wijze kunnen we het klimaatfonds ook gericht inzetten.

Ten slotte zullen we ons er hard voor maken dat wij als Eindhoven niet zullen accepteren wanneer de minister dit breed gedragen advies naast haar neer legt. We hopen vooral dat de breuk in het ‘groei denken’ zich voort zal zetten en de aandacht voor duurzaamheid en luchtkwaliteit blijft toenemen. Want het moge duidelijk zijn, voor groei van Eindhoven Airport is geen plaats meer.

Lees meer over de proefcasus en het advies: proefcasus-eindhovenairport.nl

 

 

 

 

Fred van der Ende bezorgd over uitstelgedrag rond klimaat en milieu | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 14-03-2019 00:00

GroenLinks lijkt na de provinciale verkiezingen op 20 maart in de Eerste Kamer een sleutelrol te kunnen gaan vervullen. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten staat Fred van der Ende uit Kalenberg op de achtste plaats op de lijst van GroenLinks. Ontdek nu zijn actiepunten voor de provincie Overijssel.

Flirten met duurzaamheid

Fred van der Ende liep zondag 10 maart mee in de Klimaatmars in Amsterdam. Met 40.000 anderen demonstreerde hij in de stromende regen tegen het lakse beleid van deze regering, die volgens Van der Ende het klimaatvraagstuk onvoldoende serieus neemt. “Dit protest is een signaal dat je niet kunt negeren. De laatste maanden zien we echter uitstelgedrag, juist nu er actie moet worden ondernomen. Tijdens de vorige landelijke en gemeenteraadsverkiezingen hebben veel politieke partijen geflirt met slogans over duurzaamheid en klimaat. Dat resulteerde in afspraken die zijn vastgelegd in klimaatverdragen en coalitieakkoorden. Nu de daad bij het woord moet worden gevoegd, zie je terugtrekkende bewegingen en is men bang om stevige maatregelen te nemen.”

“Tijdens de campagne voor de provinciale verkiezingen wordt duidelijk dat veel partijen huiverig zijn om door te pakken. Een groot deel van de kiezers herkent dat gedrag en maakt zich terecht zorgen. Met een stem voor GroenLinks is er juist nu, via een meerderheid in de Eerste Kamer, een grote kans om het kabinet over te halen om stevigere maatregelen te nemen.”

Lelystad Airport

Vorige week bleek in een volgepakte Meenthe dat veel burgers zich ook zorgen maken over de luchtvaart en de komst van Lelystad Airport in het bijzonder. Van der Ende: “De mensen die ik hier sprak, kwamen om te luisteren naar antwoorden vanuit de politiek. Veel partijen durven echter ook in dit dossier niet echt kleur te bekennen. Natuurlijk, alle partijen zijn tegen de laagvliegroutes en dringen aan op herindeling van het luchtruim. Wim Liesker van HoogOverijssel gaf in zijn presentatie echter duidelijk aan dat zelfs herindeling geen garantie biedt dat er boven Steenwijkerland hoger gevlogen gaat worden. We liggen hemelsbreed zo dicht bij Lelystad, dat vliegtuigen hier wel laag over moeten komen, willen ze de landingsbaan halen.”

“Ook in deze discussie,” vervolgt Van der Ende, “duikt men weg voor de klimaatveranderingen en het milieuvraagstuk. Veel politici maken er een technisch verhaal van en lanceren alternatieve voorstellen voor vliegroutes. Het werkelijke vraagstuk moet echter zijn of het überhaupt wenselijk is om de luchtvaartsector te laten groeien. Volgens ons zou die hele discussie over laagvliegen niet nodig zijn als we een stop zetten op de groei van de luchtvaart. Dan is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig.”

“Tijdens het agrarisch verkiezingsdebat van LTO maakte een bezoeker uit de zaal wat mij betreft de juiste opmerking. Het is pervers om verreikende milieumaatregelen te nemen rond Natura2000 en veenweidegebieden, terwijl het kabinet vervolgens vervuilende vliegtuigen laag over diezelfde gebieden wil laten vliegen.”

Gaswinning versus energietransitie

Vorige week protesteerden vertegenwoordigers van GroenLinks, PvdA en D66 afkomstig uit de noordelijke provincies samen met diverse actiegroepen tegen de hernieuwde gaswinning op oude locaties in onze provincies. Van der Ende: “Het opvoeren van de gaswinning op deze kleine locaties past niet in de ambitie van de energietransitie en leidt bovendien tot bodemdaling en vervuiling.”

De gaswinning in onze regio en de energietransitie zijn onderwerpen die bij uitstek thuishoren bij provinciale verkiezingen. Evenals de toekomst van de agrarische sector en het milieuvraagstuk zoals verlies aan biodiversiteit. Daarom vraagt GroenLinks nadrukkelijk om aandacht voor deze onderwerpen. “Maar,” zo merkt Van der Ende op, “ook hier zien we veel uitstelgedrag. Natura2000, de veenweideproblematiek en richtlijnen voor de vogelhabitat staan op gespannen voet met de toekomst van sommige boerenbedrijven en dat leidt tot twijfel om stevig door te pakken.”

“Het verzet van bewoners tegen windmolens vanwege horizonvervuiling frustreert de energietransitie, terwijl de opmars van bedrijventerreinen en de verdozing van ons landschap wel ongehinderd doorgaat. Want dat zou goed zijn voor de economie. Mijn vraag is dan: wat is nu het beste voor onze toekomst en het voortbestaan van de aarde? Het antwoord is dat we niet meer kunnen wachten en serieuze maatregelen moeten nemen om onze leefomgeving afdoende te beschermen, voordat het te laat is.”

Zes oppositiepartijen: onderzoek klimaatimpact luchtvaart | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam Prins Alexander 05-12-2018 00:00

GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren, SGP en 50plus roepen de minister op om alle CO2-uitstoot van de luchtvaart te onderzoeken. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.

Het klimaatakkoord van Parijs en de klimaatwet zorgen voor een enorme opgave voor alle sectoren om hun CO2 uitstoot naar beneden te brengen. Luchtvaart is toe nu toe buiten het akkoord gebleven maar vormt wel een steeds groter klimaatprobleem door de mondiale groei van de sector. De oppositie eist dat het milieueffect en de CO2 uitstoot nu in ieder geval duidelijk onderzocht worden.

Voor de uitbreiding van een vliegveld moet een Milieu Effect Rapportage (MER) gemaakt worden. Sinds 2014 moet hier van Europa ook de klimaateffecten in beschreven worden. Nederland heeft er voor gekozen om dit te beperken tot de uitstoot van het vliegtuig tot 900 meter van de grond. De vijf oppositiepartijen doen nu het voorstel om verplicht te maken dat alle CO2-uitstoot wordt opgenomen in het onderzoek.

GroenLinks  Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Luchtvaart is een steeds groter klimaatprobleem. Als we dat serieus willen aanpakken, moet wel alle klimaateffecten bekend zijn. Nu is voor de groei  van Schiphol en Lelystad Airport maar gekeken naar een deel van  de CO2 uitstoot. Dat geeft een verkeerd beeld.”

Zes oppositiepartijen: onderzoek klimaatimpact luchtvaart | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam Rozenburg 05-12-2018 00:00

GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren, SGP en 50plus roepen de minister op om alle CO2-uitstoot van de luchtvaart te onderzoeken. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.

Het klimaatakkoord van Parijs en de klimaatwet zorgen voor een enorme opgave voor alle sectoren om hun CO2 uitstoot naar beneden te brengen. Luchtvaart is toe nu toe buiten het akkoord gebleven maar vormt wel een steeds groter klimaatprobleem door de mondiale groei van de sector. De oppositie eist dat het milieueffect en de CO2 uitstoot nu in ieder geval duidelijk onderzocht worden.

Voor de uitbreiding van een vliegveld moet een Milieu Effect Rapportage (MER) gemaakt worden. Sinds 2014 moet hier van Europa ook de klimaateffecten in beschreven worden. Nederland heeft er voor gekozen om dit te beperken tot de uitstoot van het vliegtuig tot 900 meter van de grond. De vijf oppositiepartijen doen nu het voorstel om verplicht te maken dat alle CO2-uitstoot wordt opgenomen in het onderzoek.

GroenLinks  Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Luchtvaart is een steeds groter klimaatprobleem. Als we dat serieus willen aanpakken, moet wel alle klimaateffecten bekend zijn. Nu is voor de groei  van Schiphol en Lelystad Airport maar gekeken naar een deel van  de CO2 uitstoot. Dat geeft een verkeerd beeld.”

Zes oppositiepartijen: onderzoek klimaatimpact luchtvaart | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam Hoogvliet 05-12-2018 00:00

GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren, SGP en 50plus roepen de minister op om alle CO2-uitstoot van de luchtvaart te onderzoeken. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.

Het klimaatakkoord van Parijs en de klimaatwet zorgen voor een enorme opgave voor alle sectoren om hun CO2 uitstoot naar beneden te brengen. Luchtvaart is toe nu toe buiten het akkoord gebleven maar vormt wel een steeds groter klimaatprobleem door de mondiale groei van de sector. De oppositie eist dat het milieueffect en de CO2 uitstoot nu in ieder geval duidelijk onderzocht worden.

Voor de uitbreiding van een vliegveld moet een Milieu Effect Rapportage (MER) gemaakt worden. Sinds 2014 moet hier van Europa ook de klimaateffecten in beschreven worden. Nederland heeft er voor gekozen om dit te beperken tot de uitstoot van het vliegtuig tot 900 meter van de grond. De vijf oppositiepartijen doen nu het voorstel om verplicht te maken dat alle CO2-uitstoot wordt opgenomen in het onderzoek.

GroenLinks  Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Luchtvaart is een steeds groter klimaatprobleem. Als we dat serieus willen aanpakken, moet wel alle klimaateffecten bekend zijn. Nu is voor de groei  van Schiphol en Lelystad Airport maar gekeken naar een deel van  de CO2 uitstoot. Dat geeft een verkeerd beeld.”

Zes oppositiepartijen: onderzoek klimaatimpact luchtvaart | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam Hillegersberg-Schiebroek 05-12-2018 00:00

GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren, SGP en 50plus roepen de minister op om alle CO2-uitstoot van de luchtvaart te onderzoeken. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.

Het klimaatakkoord van Parijs en de klimaatwet zorgen voor een enorme opgave voor alle sectoren om hun CO2 uitstoot naar beneden te brengen. Luchtvaart is toe nu toe buiten het akkoord gebleven maar vormt wel een steeds groter klimaatprobleem door de mondiale groei van de sector. De oppositie eist dat het milieueffect en de CO2 uitstoot nu in ieder geval duidelijk onderzocht worden.

Voor de uitbreiding van een vliegveld moet een Milieu Effect Rapportage (MER) gemaakt worden. Sinds 2014 moet hier van Europa ook de klimaateffecten in beschreven worden. Nederland heeft er voor gekozen om dit te beperken tot de uitstoot van het vliegtuig tot 900 meter van de grond. De vijf oppositiepartijen doen nu het voorstel om verplicht te maken dat alle CO2-uitstoot wordt opgenomen in het onderzoek.

GroenLinks  Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Luchtvaart is een steeds groter klimaatprobleem. Als we dat serieus willen aanpakken, moet wel alle klimaateffecten bekend zijn. Nu is voor de groei  van Schiphol en Lelystad Airport maar gekeken naar een deel van  de CO2 uitstoot. Dat geeft een verkeerd beeld.”

Zes oppositiepartijen: onderzoek klimaatimpact luchtvaart | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Rotterdam IJsselmonde 05-12-2018 00:00

GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren, SGP en 50plus roepen de minister op om alle CO2-uitstoot van de luchtvaart te onderzoeken. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.

Het klimaatakkoord van Parijs en de klimaatwet zorgen voor een enorme opgave voor alle sectoren om hun CO2 uitstoot naar beneden te brengen. Luchtvaart is toe nu toe buiten het akkoord gebleven maar vormt wel een steeds groter klimaatprobleem door de mondiale groei van de sector. De oppositie eist dat het milieueffect en de CO2 uitstoot nu in ieder geval duidelijk onderzocht worden.

Voor de uitbreiding van een vliegveld moet een Milieu Effect Rapportage (MER) gemaakt worden. Sinds 2014 moet hier van Europa ook de klimaateffecten in beschreven worden. Nederland heeft er voor gekozen om dit te beperken tot de uitstoot van het vliegtuig tot 900 meter van de grond. De vijf oppositiepartijen doen nu het voorstel om verplicht te maken dat alle CO2-uitstoot wordt opgenomen in het onderzoek.

GroenLinks  Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Luchtvaart is een steeds groter klimaatprobleem. Als we dat serieus willen aanpakken, moet wel alle klimaateffecten bekend zijn. Nu is voor de groei  van Schiphol en Lelystad Airport maar gekeken naar een deel van  de CO2 uitstoot. Dat geeft een verkeerd beeld.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.