Nieuws van PvdA inzichtelijk

54 documenten

Het effect van het rapport Van Geel

PvdA PvdA DENK Meerssen 15-03-2021 09:51

Zowel in Provinciale Staten als in de gemeenteraden van de omliggende gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Meerssen nemen de zorgen over de negatieve effecten van Maastricht Aachen Airport op de leefbaarheid in Zuid-Limburg zienderogen toe. Het rapport Van Geel had balans tussen economische belangen en leefbaarheid dichterbij moeten brengen, maar veroorzaakt het tegendeel. Het wordt steeds duidelijker dat het hier om onverenigbare belangen gaat. Daar komt nog bij dat het vliegveld de provincie handen vol gemeenschapsgeld kost en dat steeds onduidelijker wordt of dat op termijn nog terugverdiend kan worden.

KIJK!!! is er al veel langer van overtuigd dat het huidige en door Gedeputeerde Staten in de toekomst gewenste en/of gedroomde gebruik van MAA een grote bedreiging voor de leefbaarheid en in het bijzonder de gezondheid vormt. En dat MAA een bodemloze put is. De regio zou veel meer gediend zijn met andere ontwikkelingen op het terrein van het vliegveld. Zowel voor de gezondheid en leefbaarheid, als voor de economie, in het bijzonder ook het toerisme. Dit zorgt in Zuid-Limburg voor welvaart als gevolg van de rust, de natuur en het groene, kleinschalige cultuurlandschap. KIJK!!! vindt dat goed onderzocht moet worden of alternatief gebruik van het vliegveld niet in alle opzichten te verkiezen is boven het huidige gebruik.

In elk geval heeft het rapport Van Geel ertoe geleid dat geplande investeringen in het vliegveld zijn uitgesteld. Denk aan de aanleg van een grote, nieuwe parkeergelegenheid tussen de A2 en het vliegveld en aan het opknappen van de baan. De laatste kostenpost kan volgens de laatste berichten oplopen tot zo’n veertig miljoen euro. In de loop van het najaar neemt Provinciale Staten een besluit over hoe MAA de toekomst in moet. KIJK!!! meent dat dat ook de goede volgorde is. Eerst een goed op feiten gebaseerd debat over nut en noodzaak van MAA voor de regio, daarna – indien nodig – pas besluiten nemen over de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit en investeringen in en rond het terrein.

KIJK!!! onderschrijft de weg die nu is ingeslagen. We veronderstellen dat onderzoek via bij voorkeur een gedegen instrument als de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse (MKBA) tot betere uitkomsten leidt dan het powerplaybeleid – enkel gericht op het kost wat kost pushen van het bestaande gebruik – dat GS van Limburg tot nu toe op de bühne bracht. Daarmee wordt het debat over de toekomst van MAA hopelijk minder emotioneel en meer rationeel.

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven en gezegd over Maastricht Aachen Airport. Wie meer wil weten over de geschiedenis van het verzet tegen groei van MAA of de liefde voor het vliegveld kan onder andere terecht op de website van de Alliantie Stop Uitbreiding of van de Omwonenden MAA of op We love MAA dan wel.

Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’

PvdA PvdA Amsterdam 26-06-2020 13:19

Door: Dennis Boutkan Deze week heb ik in de raad een debat aangevraagd over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’. In deze coronatijd moeten we echt nadenken hoe we de luchtvaart anders gaan inrichten. Amsterdam zit hier met een dubbelbelang: dat van onze inwoners en als aandeelhouder van Schiphol (20%).

Het is een nota vol beloftes, maar vooral een aankondiging van meer onderzoeken, meer overleg en weinig concrete doelen. Na jaren praten en polderen zou je een duidelijkere koers verwachten. 

Onze fractie vind dat er veel meer balans moet zijn tussen Schiphol en de leefomgeving, dus ook Amsterdam. De nota geeft geen scherpe visie op een alternatief krimpscenario, maar gaat vooral uit van groei die ‘verdiend’ kan worden. Dit kabinet gaat uit van een mogelijke jaarlijkse groei van 1 tot 1,5%, waarmee we in 2050 uitkomen op 800.000 vluchten. In 2019 was dat nog 500.000. Dat enorme aantal is zorgelijk. Daarom moet Amsterdam zijn zorg uitspreken over een groeiscenario tot 800.000. 

Met ons standpunt wat we iets willen doen aan overtoerisme moet dit worden vertaald naar minder groei en minder vakantievluchten. Krimp kan je daarbij niet uitsluiten. Wat daarbij helpt is dat passagiers een eerlijke prijs voor vliegen gaan betalen. Vliegen is namelijk veel te goedkoop en de kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler en het milieu. Maak tickets dus duurder door een btw heffing op tickets, accijns op kerosine en een vliegtax.

De impact van Schiphol op de gezondheid voor Amsterdammers is stevig: fijnstof, ultrafijnstof en geluidshinder. We dragen verantwoordelijkheid over een paar miljoen mensen in de Schiphol regio. De nota kondigt weliswaar verdere onderzoeken naar gezondheid aan, ik vind dat Amsterdam binnen de Metropool Regio veel meer het voortouw kan nemen om gezondheid en welzijn hoger op de prioriteitenlijst te krijgen.

De fractie van de PvdA Amsterdam is ook voor een totaalverbod op nachtvluchten. Het kabinet stelt geen enkele duidelijke voorwaarde aan het verminderen van nachtvluchten, maar laat dit volledig open. Ook hierop is de nota teleurstellend. Over geluidhinder stelt het kabinet dat luchthavens de geluidsoverlast moeten verminderen. Het ‘hoe dan’ en op welke termijn blijft achterwege en wordt vastgelegd in latere luchthavenbesluiten door het Rijk. Een gemiste kans om echt iets te doen aan geluidsoverlast! Vlak voor de lock down zou ik met collega raadsleden uit de buurgemeenten en onze PvdA woordvoerder Schiphol Gijs van Dijk een werkbezoek brengen aan Uithoorn om te praten over geluidsoverlast. Na de vakantie gaan we in de herkansing, want we moeten hierin ook samen optrekken.

Het vervoer naar Schiphol toe is ook een factor van belang. We zijn absoluut voorstander van het doortrekken van de Noord/Zuid Lijn naar Schiphol/Hoofddop. Door de capaciteit die daardoor vrijkomt op het spoor en station Schiphol kan je meer (HSL) treinen laten rijden. Een belangrijke stap om autoverkeer te verminderen. Om het OV te stimuleren kan je een OV ticket verplicht onderdeel maken van een vliegticket. 

Verder komt 80% van de 68.000 Schiphol medewerkers met de auto, dit geeft een enorme druk op infrastructuur en klimaat. Schiphol werkgevers kunnen dit beïnvloeden. De luchthaven is onderdeel van de ‘Coalitie Ander Reizen’ en kan hierin een voortrekkersrol spelen. Een goed voorbeeld is ASML in de regio Eindhoven, die gewoon medewerkers ophaalt bij transferpunten. 

Daarnaast zijn meer investeringen in een snel treinennetwerk van belang en de stad kan scherper lobbyen voor méér snelle treinen. Verder vinden wij dat ultrakorte vluchten moeten worden afgeschaft. Die zijn belastend voor het milieu en dragen niks bij aan de kwaliteit van het ‘netwerk’. Pre corona waren er overigens zo’n 330 directe bestemmingen waar je naar toe kon vliegen.

De luchtvaartnota is ook teleurstellend als het gaat om goede werkomstandigheden voor duizenden medewerkers die dag in dag uit voor veel te weinig loon veel te hard moeten werken.

Al jarenlang kaart de PvdA dit probleem aan vanuit Amsterdam, vanuit de provincie en vanuit de Kamer. Goed werk is namelijk een recht. Grondpersoneel, de bagagediensten, schoonmakers en beveiligers; velen van hen werken op flexibele, slecht betaalde uitzendcontracten. Daar waar een baan zekerheid en geluk op moet leveren, levert het hen en hun gezinnen enorm veel onzekerheid en stress op. 

En ook de veiligheid is hierdoor in het geding. Hoe verwerpelijk drugscriminaliteit ook is, het wekt weinig verbazing dat mensen met hele lage lonen en onzekere contracten vatbaarder zijn voor criminaliteit, zoals recent uit onderzoek bleek. We moeten hen daartegen in bescherming nemen. 

Kosten-efficiëntie en concurrentie op prijs lijken belangrijker voor Schiphol. En dit kabinet staat erbij en kijkt ernaar. Ondanks dat het kabinet in de Luchtvaartnota wel degelijk concludeert dat er problemen zijn met de arbeidsomstandigheden, blijven maatregelen uit en stelt het kabinet verder dat er genoeg “wettelijke waarborgen” zijn en dat de sector hierin zelf ‘verantwoordelijkheid’ moet nemen. Dat is veel te liberaal gedacht. 

Gelukkig zijn wij als Amsterdam ook aandeelhouder en kunnen wij ons ermee bemoeien. Werk op Schiphol mag geen race to the bottom zijn. Schiphol moet zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, bijvoorbeeld door het stellen van sociale vestigingseisen aan bedrijven die vanaf Schiphol werken. Want hoe slechter je voor je personeel zorgt, hoe groter de risico’s voor die kwetsbare medewerkers. Zekerheid is voor deze groep medewerkers belangrijk en ik vind dat wij als fractie voor die mensen moeten gaan staan.

Al met al een teleurstellende luchtvaartnota, terwijl dit een tijd is om scherpe maatregelen te nemen, waardoor het milieu, de leefomgeving, goed werk en gezondheid van bewoners top prioriteit wordt.

Het bericht Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Stop de verder groei van Schiphol

PvdA PvdA VVD Teylingen 22-06-2020 14:01

Teylingen is een gemeente op 19 kilometer van Schiphol. Schiphol is voor ons een economische factor van belang. Elke dag en nacht horen we vliegtuigen over komen. Daar hebben we mee leren leven. De afgelopen jaren is de overlast toegenomen. Meer vliegbewegingen, meer klagers over overlast en meer meldingen van overlast.

De nieuwe luchtvaartnota moet een toekomst perspectief voor de luchtvaart in Nederland schetsen. Hierbij behoort ook het gebruik van Schiphol. In deze concept luchtvaartnota krijgt Schiphol de mogelijkheid om flink door te groeien. De hoop dat vliegtuigen de komende jaren stiller worden, wordt door experts al snel afgedaan als wishfull thinking.

Hoewel de minister heeft aangegeven dat hindervermindering centraal moet staan in het luchtvaartbeleid betekent dat met deze concept luchtvaartnota de hinder in de vorm van geluidsoverlast of fijnstof niet snel zal afnemen. Zelf als de hinder niet toe zal nemen is de kans groot dat de hinder in Teylingen wel flink gaat toenemen. Het kabinet onderzoekt nog steeds de mogelijkheid van een twee, parallelle Kaagbaan. Deze baan kan verlichting geven aan andere regio’s maar voor onze regio zal worden geconfronteerd met meer overlast van geluid en fijnstof.

Als Teylingen staan we hierin niet alleen. Zo waarschuwde Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, dat ’veel van de bedachte maatregelen leiden tot een verschuiving van vliegtuigbewegingen naar de Kaagbaan’. ,,Door dat waterbedeffect ontstaat extra hinder voor de vele bewoners in de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem. Dit geeft zoveel vliegbewegingen dat er bijna geen rustmomenten meer zijn. Dit levert extra hinder en gezondheidseffecten op voor onze bewoners.” En ook in Oegstgeest laten ze van zich horen.

Naast het niet verder groeien en tegen de uitbreiding van het banenstelsel met een parallelle Kaagbanen willen we ook graag een halt toe roepen aan de nachtvluchten. In de concept luchtvaartnota wordt aangegeven dat het aantal nachtvluchten moet worden beperkt. Waarom kan bij veel grote Europesche luchthaven wel een verbod op nachtvluchten gelden en bij Schiphol niet. Nachtvluchten zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Je hebt slechts 1 vliegtuig nodig in de nacht om je wakker te maken.

In een motie hebben we het college opgeroepen zich uit te spreken:

tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten; voor een nachtsluiting; tegen de aanleg van een extra parallelle Kaagbaan.

Met uitzondering van de VVD, gaan alle partijen in Teylingen hierin mee. Het college zal een zienswijze op deze concept luchtvaartnota indienen met de genoemde punten.

 

Het bericht Stop de verder groei van Schiphol verscheen eerst op PvdA Teylingen.

“Schiphol is een open poort naar ondermijning en criminaliteit in Amsterdam.”

PvdA PvdA Amsterdam 28-05-2020 08:53

Fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam Sofyan Mbarki maakt zich grote zorgen over de veiligheidslekken die op Schiphol onlangs zijn ontdekt als het gaat om drugssmokkel en andere criminele activiteiten. Na de bekendmaking van het rapport ‘ondermijning op en rond luchthaven Schiphol’ een week geleden in de Telegraaf vraagt Mbarki zich af of de ernst van de situatie wel op waarde geschat wordt in de hoofdstad: “Schiphol blijkt een open poort naar ondermijning en criminaliteit in Amsterdam, met alle gevolgen van dien.” 

Het rapport waaruit de grote tekortkomingen blijken is opgesteld in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer, waar luchthaven Schiphol officieel onder valt: “Maar vooral Amsterdam – tevens aandeelhouder van Schiphol – voelt er de pijn door,” stelt Mbarki. “Het criminele geld dat via Schiphol verdiend wordt, slaat neer in onze wijken en bij onze jongeren. Daarom wil ik dat de burgemeester snel met haar ambtsgenoot uit Haarlemmermeer, Schiphol en andere partijen in gesprek gaat om de uitkomsten van dit rapport te bespreken.”

“Het criminele geld dat via Schiphol verdiend wordt, slaat neer in onze wijken en bij onze jongeren.

Eén van die partijen die wat Mbarki betreft bij die gesprekken aan moet sluiten zijn de vakbonden: “Ik maak me grote zorgen over de veiligheid van werknemers daar. Volgens het rapport spelen de vele slecht betaalde banen en onzekere uitzendconstructies waarin mensen op Schiphol werken een grote rol bij de verleiding om mee te werken aan criminele activiteiten. Dat is niet goed te praten, maar wel verklaarbaar. De vakbonden waarschuwen daar tevergeefs al jaren voor en kunnen als geen ander aangeven hoe we meer beter betaald en vast werk daar kunnen creëeren om die mensen in bescherming te nemen.”

Tevens pleit Mbarki er voor om de verantwoordelijken voor de veiligheid op Schiphol om de tafel te zetten met vertegenwoordigers van de Amsterdamse en Rotterdamse haven: “Omdat het probleem van criminele infiltraties daar al veel langer bekend is, is daar veel kennis over het signaleren en tegengaan van lekken en corruptie. Het zou een gemiste kans zijn om die kennis niet te gebruiken. Tevens wil ik de burgemeester vragen om Schiphol een prominente plek te geven in haar aanpak ondermijning, waar ze de laatste tijd veel prioriteit aan gaf. Hoe langer we wachten, hoe groter de schade voor de stad wordt.”

“Hoe langer we wachten, hoe groter de schade voor de stad wordt.”

Sofyan Mbarki gaat de burgemeester vandaag in de commissievergadering Algemene Zaken vragen naar welke stappen zij gaat ondernemen.

Het bericht “Schiphol is een open poort naar ondermijning en criminaliteit in Amsterdam.” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Schriftelijke vragen ingediend op 28 april 2020 door de PVDA fractie DFM, mbt. Uitbreiding Lelystad Airport.

PvdA PvdA De Fryske Marren 16-04-2020 07:58

Op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Hiermee is het luchthavenbesluit onherroepelijk van kracht geworden. Op grond van artikel 8.56, lid 1 van de Wet luchtvaart (Wlv) kan een belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade die redelijkerwijs niet of niet geheel ten laste van de benadeelde behoort te blijven en waarvan de vergoeding niet of niet voldoende op andere wijze is verzekerd. Bewoners, ook in onze gemeente lijden schade van het Luchthavenbesluit Lelystad.

 Op grond van artikel 8.56, lid 2 Wlv juncto artikel 8.31, lid 2 Wlv verjaart de aanspraak op een vergoeding van de schade door verloop van vijf jaar na het onherroepelijk worden van het luchthavenbesluit. Momenteel wordt een voorstel behandeld tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad. Hierdoor kan de schade die door het luchthavenbesluit wordt geleden nog niet definitief worden vastgesteld.

 Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart, is het van belang om voor 1 april j.l  aangetekend een stuitingsbrief te sturen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Gelet op het feit dat wij als gemeente De Fryske Marren reeds eerder hebben gereageerd op de ontwikkeling van Lelystad Airport en haar bijkomende effecten, leven er bij de PvdA-fractie DFM de volgende vragen: 

1)   Is Uw college bereid namens de Gemeente DFM  voor 1 april as. een zogenoemde stuitingsbrief aangetekend te versturen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat te Den Haag?

2)   Kunt U aangeven wat de laatste stand van zake is mbt. de realisering van de uitbreiding van Lelystad Airport en de daarbij annex zijnde laagvliegroutes alsmede het traject wat wij bestuurlijk de komende tijd als gemeente dienen “af te lopen?

Met vriendelijke groet,

 W. de Haan 

Fractievoorzitter PvdA DFM.

Het college van onze gemeente meende het niet nodig te vinden een sluitingsbrief te zenden naar de Minister van Infrastructuur en Waterstaat te Den Haag en de ontwikkelingen van Lelystad airport worden nauwlettend gevolgd.

Het bericht Schriftelijke vragen ingediend op 28 april 2020 door de PVDA fractie DFM, mbt. Uitbreiding Lelystad Airport. verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

In memoriam Peter van den Baar

PvdA PvdA Eindhoven 12-03-2020 20:42

Peter van den Baar is overleden. Hij is 79 jaar oud geworden. Peter was eind jaren zeventig gemeenteraadslid in Eindhoven en van 1982 tot 1990 was hij PvdA-wethouder in Eindhoven. Hij had als wethouder volkshuisvesting en zorg & welzijn in zijn portefeuille. Peter was een betrokken stadsgenoot. Ook na zijn politieke carrière was hij, vanuit

Het bericht In memoriam Peter van den Baar verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Jeroen Olthof voorgedragen als nieuwe gedeputeerde PvdA Noord-Holland

PvdA PvdA Noord-Holland 10-02-2020 11:53

De PvdA draagt Jeroen Olthof als de nieuwe gedeputeerde voor de PvdA in Noord-Holland. Hij wordt hiermee de opvolger van Adnan Tekin, die eind vorig jaar besloot zijn functie neer te leggen. Jeroen Olthof wordt binnen het provinciaal bestuur verantwoordelijk voor de portefeuille Bereikbaarheid, Luchtvaart, Leefbaarheid, Gezondheid en Milieu. Jeroen Olthof (51) is sinds twee

Het bericht Jeroen Olthof voorgedragen als nieuwe gedeputeerde PvdA Noord-Holland verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Meer nodig tegen armoede

PvdA PvdA Eindhoven 15-12-2019 20:16

Onze fractievoorzitter in de Gemeenteraad in Eindhoven, Hafid Bouteibi, en de woordvoerder onderwijs, Marjolein Senden, schreven deze week een opiniestuk in het Eindhovens Dagblad. De insteek van het stuk? Dat Eindhoven meer moet doen om mensen met schulden te helpen en aan een baan te helpen. Het volgende stuk verscheen op vrijdag 13 december 2019

Het bericht Meer nodig tegen armoede verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Bijdrage van Aleida Berghorst in het MAA debat

PvdA PvdA Partij voor de Dieren Limburg 12-12-2019 19:15

Bijdrage debat MAA d.d. 12 december 2019

(Gesproken woord telt)

Voorzitter,

In 2014 kwam het eigendom van het vliegveld in handen van de Provincie. Voor de PvdA een erg moeilijk besluit, waarbij de belangen van leefbaarheid, milieu en werkgelegenheid zorgvuldig tegen elkaar zijn afgewogen.

Wij stemden in met een reddingsplan voor het vliegveld voor de duur van 10 jaar. Belangrijk onderdeel van dat reddingsplan was de ontvlechting van eigendom en exploitatie via concessieverlening.

Inkomsten uit de concessieverlening en vrijgevallen middelen uit de verkoop van niet cruciaal vastgoed zouden gebruikt worden om de toekomst van het vliegveld na 2023 veilig te stellen.

De concessie kwam er. En vele miljoenen zijn geïnvesteerd om van het vliegveld een succes te maken. Steeds met steun van de PvdA.

Ondanks een steeds luider klinkend kritisch geluid vanuit een deel van onze achterban én vanuit omwonenden die terecht een punt maken van de hinder en overlast die zij ondervinden.

En dan valt het reddingsplan in duigen. De concessienemer vertrekt. En opnieuw is er geld nodig. Veel geld.

Voorzitter, besturen is niet altijd leuk. Soms valt het vies tegen of trek je aan het kortste eind. Soms moet je een moeilijk besluit nemen, waar niet iedereen gelukkig van wordt. Dat hoort er een beetje bij.

Om met de legendarische woorden van Billy Ocean te spreken: “When the going get’s tough, the tough get going”.

Als het om het vliegveld gaat, dan wil de PvdA een goed besluit kunnen nemen. Daarin zullen wij steeds weer de belangen van werkgelegenheid afwegen tegen leefbaarheid en milieu.

En in dit geval is dat moeilijk, omdat feiten, fabels, wensen en aannames ons al tijden van alle kanten om de oren vliegen. En ja voorzitter, ook dát hoort er een beetje bij.

Dan is het fijn als je kunt bouwen op onafhankelijke onderzoeken, die de basis vormen van het beleid dat door GS wordt uitgezet. En juist dát ontbreekt in dit dossier.

GS lijkt zelf vrolijk mee te doen aan het formuleren van dromen en wensen.

Het schetst bij de infosessie over het beëindigen van de concessie een rooskleurige toekomst voor het vliegveld, terwijl de concessienemer net is vertrokken omdat hij er geen brood meer in ziet.

Tijdens diezelfde infosessie wordt ook het basisinfrastructuurkonijn uit de hoge hoed getrokken. Sluiting is niet aan de orde, want we hebben het in 2016 toch aangewezen als onderdeel van de provinciale basisinfrastructuur op basis waarvan bedrijven zijn gaan investeren.

Voorzitter, collega’s, in de voorjaarsnota van 2016 komt het woord basisinfrastructuur drie keer voor. In relatie tot het vliegveld en in relatie tot cultuur. Provinciale wegen, gedecentraliseerde spoorlijnen allemaal niet expliciet aangewezen als basisinfrastructuur. Zelfs de Buitenring, die met een investering van dik 460 miljoen de duurste provinciale weg ooit is, is geen onderdeel van de provinciale basisinfrastructuur.

Het vliegveld wel, zodat de onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen structureel worden opgenomen in de provinciale meerjarenbegroting en de zekerheid voor partijen in de markt wordt versterkt.

Maar daarmee heeft Provinciale Staten natuurlijk niet besloten dat we het vliegveld tot in de eeuwigheid zullen ondersteunen als een soort OV voorziening. Het besluit van 2014 is niet veranderd.

Voorzitter, begrijp ons niet verkeerd. De PvdA is niet voor een sluiting van het vliegveld. Maar we kunnen niet doen alsof het sluitingsscenario niet bestaat. Het reddingsplan was voor 10 jaar. Wat gebeurd er als er in 2026 geen concessie staat die het vliegveld kan bedruipen? Of als er in Provinciale Staten geen meerderheid meer is voor cruciale investeringen?

De PvdA begrijpt daarom ook niet waarom GS sluiting niet gewoon meeneemt in de onderzoeken. Want door het niet te onderzoeken, blijft het sowieso boven de markt hangen.

De PvdA ziet de realiteit onder ogen. Als eigenaar en exploitant zullen we de beurs moeten trekken voor de dekking van de NEDAB en waarschijnlijk ook voor de rehabilitatie van de start- en landingsbaan.

Maar ook GS zal de realiteit onder ogen moeten zien. En die realiteit is dat de concessieverlening mislukt is. Het vliegveld voor het eerst wel voorzichtig zwarte cijfers schrijft, maar dat ook de overlast voor omwonenden in de afgelopen drie jaar enorm is toegenomen.

Realiteit is ook dat het Ministerie op dit moment een luchtvaartnota schrijft. GS hoopt op een gelijk speelveld, maar Den Haag kan het vliegveld ook maar zo bestempelen als een dure hobby van de Provincie.

Ook reductie van de uitstoot van stikstof wordt in deze nota meegenomen. Niet onbelangrijk voor de toekomst van een vliegveld dat tussen de Natura 2000 gebieden ligt.

Voorzitter, ik rond af. We vliegen met onze ogen dicht. Je kunt geen goede besluiten nemen op basis van een mix van feiten, fabels, wensen en aannames. Onafhankelijk onderzoek is nodig. Daarom heeft de PvdA de brede MKBA gesteund (en daarom steunt het vandaag ook de moties van PvdD)

Het bericht Bijdrage van Aleida Berghorst in het MAA debat verscheen eerst op PvdA Limburg.

PvdA: Geen contouren boven bebouwde kom

PvdA PvdA Gilze en Rijen 09-12-2019 20:25

Reactie defensie op zienswijzen omwonenden uiterst teleurstellend

PvdA: Geen contouren boven bebouwde kom

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een nieuw luchthavenbesluit voor vliegbasis Gilze-Rijen. In zo’n besluit wordt o.a. het gebruik geregeld van het vliegveld (starten en landen van vliegtuigen, geluidbelasting en openstellingstijden), maar ook regels voor de veiligheid en de beperkingen ten aanzien van de bestemming en gebruik van de gronden rondom de vliegbasis. Het ontwerp-luchthavenbesluit leidde tot veel kritiek en uiteindelijk werden er ruim 800 zienswijzen (bezwaren) ingediend. Defensie kwam kortgeleden met een eerste reactie hierop waarbij er niet of nauwelijks veranderingen aangebracht werden in het originele ontwerp-luchthavenbesluit.

 

Ontwerp-luchthavenbesluit

In het ontwerp-luchthavenbesluit wordt defensie de mogelijkheid gegeven om (veel) meer te gaan vliegen met de helikopters dan nu het geval is. Hierdoor komen de geluidscontouren over de wijk Nerhoven in Gilze en de wijk Atalanta in Rijen te liggen. De overlast zal in Gilze Noord en Rijen Zuid toe gaan nemen. Daarnaast wordt de reserveveldfunctie voor straalvliegtuigen behouden. Hierdoor kan er in Hulten en Molenschot niet gebouwd worden. Dit alles leidde tot veel protest en het indienen van meer dan 800 zienswijzen. En terecht! Immers in de Tweede Kamer is vorig jaar al een motie van PvdA-er John Kerstens aangenomen om met een zorgvuldige procedure te komen tot een ‘gedragen besluit’, oftewel in goed overleg en rekening houdend met omwonenden.

Reactienota

Na lang wachten was er nu dus een eerste zeer teleurstellende reactie van defensie op dit alles. Er werd in de reactienota niet of nauwelijks tegemoetgekomen aan de wensen van de omwonenden. Deze reactienota werd op woensdag 4 december in de Commissie Overleg en Voorlichting Milieu Gilze-Rijen (COVM) besproken. Deze vergadering werd drukbezocht en dit leidde tot een overvolle publieke tribune en een spandoek (zie foto). Niet alleen omwonenden, maar ook de leden van de COVM vanuit de eigen gemeente en naburige gemeenten en de provincie uitten hun ongenoegen. Defensie gedroeg zich wederom star, maar gaf wel aan nog met een uitgebreidere reactie te komen.

Hoe nu verder?

Marielle Doremalen (PvdA-gemeenteraadslid en omwonende vliegbasis): “Samen met de andere partijen trekken wij ten strijde tegen het ontwerp-luchthavenbesluit. Er mogen geen geluidscontouren komen boven woonwijken in Gilze en Rijen en er moet weer gebouwd kunnen worden in Hulten en Molenschot. Wij voelen ons in deze strijd gesterkt door de landelijke motie van onze eigen PvdA-er John Kerstens en zullen hem vragen hierover de staatssecretaris stevig aan de tand te voelen.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/pvda-geen-contouren-boven-bebouwde-kom/

Het bericht PvdA: Geen contouren boven bebouwde kom verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.