Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

84 documenten

Mondelinge vragen Openbaar vervoer wijk Aalderinkshoek

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 30-09-2020 09:02

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1319749/173756/buurtbus.jpgIn de wijk Aaldrinkshoek is een grote concentratie senioren aanwezig. Tegelijkertijd is er, omdat een reguliere lijnbus is omgezet naar een buurtbus die vanwege COVID-19 niet rijdt, een zeer gebrekkige situatie van het openbaar vervoer in deze wijk. Reden voor het stellen van vragen.

De coronacrisis treft ons allemaal. In deze tijd zijn veel dingen niet meer zoals we het gewend zijn.Zo ook het Openbaar Vervoer in onze stad. De normale bussen rijden weer volgens de oude dienstregeling. Dit geldt echter niet voor de buurtbussen. Omdat deze niet aan de eisen kunnen voldoen die op dit moment gesteld worden in verband met besmettingsgevaar van het coronavirus.Het gevolg is dan wel dat met name oudere mensen in onze stad verstoken blijven van de mogelijkheid om met de bus naar het centrum van de stad te komen.In de wijk Aalderinkshoek rijdt normaal de buurtbus lijn 525. Deze bus vangt het gat in de dienstregeling op van lijn 681 den Ham-Almelo die voor 10.00 uur en na 15.00 uur door deze wijk rijdt. Nu de buurtbus niet meer rijdt is er dus tussen 10.00 uur en 15.00 uur geen openbaar vervoer in deze wijk terwijl de bewoners van de Aalderinkshoek dat wel gewend waren. Vooral de oudere bewoners van deze wijk maken veel gebruik van deze mogelijkheid van openbaar vervoer. Aangezien het einde van de beperkende maatregelen in verband met het coronavirus nog niet in zicht is blijft het dus voor de oudere bewoners van deze wijk nog steeds moeilijk om overdag met het openbaar vervoer te reizen.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

Klopt het dat in het contract dat gemaakt is met Keolis/Syntus bij de start van lijn 525 een clausule is opgenomen dat wanneer de kleine buurtbus niet inzetbaar is Keolis met een normale bus moet rijden? Zo ja, kan het college Keolis aan deze clausule houden zodat deze grote bus ingezet wordt om het gat in de dienstregeling op te vullen zolang de beperkende coronamaatregelen gelden? Zo nee, kan het college er dan bij Keolis op aandringen dat lijn 681 ook tussen 10.00 uur en 15.00 uur de uitgebreide route door de Aalderinkshoek rijdt zoals dat ook voor 10.00 uur en na 15.00 uur het geval is? In het westen van het land zijn de kleine acht persoons bussen al wel aangepast en rijden weer gewoon. Kan het college er bij Keolis ook spoed achter zetten dat ook hier de kleine bussen aangepast worden en ze weer volgens de normale dienstregeling kunnen rijden?

In antwoord op de vragen, gesteld door Jeanet Buikema, gaf de wethouder Maathuis aan dat de vragen worden doorgeleidt naar de Provincie Overijssel. Zij hebben immers het contract met Keolis gesloten.

Wij wachten verder af en hopen dat er spoedig ook lokaal een politiek beraad komt over het OV in de Aaldrinkshoek. Onze fractie heeft op 5 maart 2018 schriftelijke vragen gesteld over het Openbaar Vervoer in de wijk Aalderinkshoek. Daarop is geantwoord dat uitkomsten van een onderzoek door Keolis met de gemeenteraad gedeeld zullen worden. In april 2019 was dit nog niet gebeurd en als antwoord op schriftelijke vervolgvragen door ons is toegezegd dat in september 2019 hierover een Politiek Beraad zou worden gehouden. Daar wachten we nog steeds op.

 

Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.”

PvdA PvdA ChristenUnie Gelderland 09-08-2020 10:08

Wie valsspeelt krijgt straf, maar het algemeen belang mag er niet aan ten onder gaan.

Na een lange periode van wikken en wegen hebben de Gedeputeerde Staten van Flevoland, Overijssel en Gelderland gezamenlijk besloten tot het definitief intrekken van de concessie IJssel-Vecht die vervoersbedrijf Keolis vorig jaar gegund was. Deze zou 13 december ingaan voor de komende tien jaar. De concessie is ingetrokken omdat, naar achteraf bleek, bewust beloftes zijn gemaakt door Keolis die zij niet waar kunnen maken. Dit via zogenaamde sideletters met leveranciers van bussen en batterijen.

Tijdens de Statenvergadering van 8 juli heeft de PvdA al aangegeven het voorgenomen besluit van de Gedeputeerde Staten te steunen: vals spel moet altijd afgestraft worden. Het gaat hier over een concessie voor 10 jaar waar een bedrag van 900 miljoen euro aan gekoppeld is. Deze miljoenen zij afkomstig uit publieke middelen. Vervoersbedrijven mogen, ook bij aanbestedingen in de toekomst, niet de indruk krijgen dat ze door te liegen meer kans maken op het krijgen van concessies.

Echter maakten we ons toen al ernstige zorgen over de impact die deze keuze zou hebben op de uitvoering van de dienstregeling, maar bovenal over het personeel van Keolis. De vervoerder had tijdens de aanbesteding vorig jaar namelijk veruit het beste bod als het ging om werkgelegenheid, de hoeveelheid vervoersbewegingen en ook erg belangrijk: duurzaamheid. Mocht een andere vervoerder de concessie over moeten nemen dan zal de kwaliteit voor reiziger en werknemer stukken lager zijn. Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Om deze reden ben ik dan ook, samen met collega-Statenlid Freek Rebel van de ChristenUnie, zo snel als mogelijk was op werkbezoek gegaan naar de chauffeurshub in Apeldoorn waar we met de regiomanager van Keolis, vakbonden en chauffeurs over de problemen in gesprek gingen. De zorgen die we hebben uitgesproken in de Statenvergadering hoorden we daar overduidelijk terug. Twee vrouwen die ik in die kantine sprak zeiden het erg treffend: “Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”. Dat kwam binnen en maakte me meer nog meer vastberaden: wij zullen ons als PvdA voor deze werknemers blijven inzetten.

“Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”

Nu het stof is neergedaald, en de gevolgen van de beslissing door Gedeputeerde Staten helder zijn uitgelegd in een Statenbrief, maken we op dat de gedeputeerde onze zorgen heeft gehoord. Keolis zal zoals het nu lijkt de zogenaamde noodconcessie vervullen de komende twee jaar, terwijl een nieuwe aanbestedingsronde in de maak is. Dit zorgt voor stabiliteit voor reizigers en personeel. Of Keolis over twee jaar mee mag dingen naar de concessie hangt af van hoe goed ze hun integriteit in ere herstellen. Wat ons betreft begint dat met het vervullen van de noodconcessie en vooral: mét de 260 extra banen die ze in hun bod hadden staan. We zullen dat als PvdA nauw in de gaten blijven houden.

De casus Keolis geeft te vragen: is het bij het aanbesteden van dergelijke gigaprojecten wel verstandig om het vervoer aan enkele oligopolisten over te laten? Is er wel sprake van eerlijke concurrentie? Zijn de bedrijven eigenlijk niet too big to fail? Dat lijkt ons een zaak om landelijk op te pakken. Voor nu lijkt het er in elk geval op dat de bussen in de regio IJssel-Vecht blijven rijden en dat chauffeurs en ander personeel hun geliefde baan kunnen behouden. Zo werken we eraan dat iedere Gelderlander zeker kan zijn van een eerlijke toekomst.

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/over-keolis-wie-valsspeelt-krijgt-straf/

Jan Daenen op werkbezoek bij Keolis in Apeldoorn. Foto: Freek Rebel.

 

Het bericht Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 25-06-2020 08:33

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 25-06-2020 08:33

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Beantwoording art. 42 vraag klachten regiotaxi

ChristenUnie ChristenUnie SGP Westland 02-06-2020 10:09

In november 2019 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten over het functioneren van de regiotaxi.

Hieronder vindt u de beantwoording door wethouder Varekamp.

Op 26 november 2019 hebben wij vragen ontvangen van de fractie CU-SGP over “functioneren Regiotaxi”. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeren wij u als volgt.

“Het regent klachten over de regiotaxi”, luidt de kop van een artikel op WOS.nl. Een uitzending van TV West bevestigt deze berichtgeving. Na klachten in het verleden, beloofde de Regiotaxi beterschap. Een korte tijd verbeterde de situatie, maar nu is het weer helemaal mis. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder! De klachten variëren: ernstige vertragingen, slechte telefonische bereikbaarheid, verkeerde taxi’s die voorrijden of helemaal niet komen opdagen. Navraag bij ervaringsdeskundigen bevestigen de situatie. Gebruikers van de Regiotaxi behoren tot een kwetsbare doelgroep, meestal ouderen en gehandicapten. Deze mensen zijn vaak niet in staat om te klagen en afhankelijk van deze wijze van vervoer.

Vraag 1 Bent u bekend met deze schrijnende situatie en bent u het met ons dat dit niet kan voorbestaan?

Antwoord 1 Wij zijn bekend met de managementrapportage over de Regiotaxi in 2019. Daarin wordt de stiptheid (niet of tijd of in sommige gevallen niet komen) minder goed beoordeeld. Daarnaast scoort (ook regionaal) de bereikbaarheid van het callcenter minder goe d.

Vraag 2 Heeft u inmiddels contact opgenomen met Regiotaxi?

Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 Zo niet, waarom niet

Antwoord 3 N.v.t.

Vraag 4 Zo ja, kunt u dan aangeven wat de oorzaak is van deze onacceptabele situatie?2 –

Antwoord 4 In de periode juni – september van vorig jaar zijn er meer vertragingen geweest als gevolg van het faillissement van één van de taxibedrijven die de Regiotaxi rijden (De Roo). Hierdoor was er een tekort aan voertuigen en personeel. Inzet van andere taxibedrijven heeft ervoor gezorgd dat vanaf oktober dit probleem was opgelost. Helaas zagen we in oktober wederom grote vertragingen door de stakingen in die maand. Wegen waren daardoor afgesloten en de Regiotaxi moest dus flink omrijden en kon ook niet overal komen. Daarnaast hebben zaken als toenemend verkeer op de weg invloed op de mate van stiptheid van de Regiotaxi. Ook is binnen de huidige aanbesteding een bepaalde marge van stiptheid afgesproken (een kwartier eerder of later dan afgesproken tijd).

Vraag 5 Welke actie gaat worden ondernomen om de werkwijze van de Regiotaxi op de kortst mogelijke termijn te verbeteren?

Antwoord 5 Het contractbeheer- en management wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door de MRDH. Met de taxibedrijven die Regiotaxi rijden heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) regelmatig overleg om de oorzaken van de vertragingen te achterhalen en wat eraan gedaan kan worden. Daarom controleert MRDH de ritgegevens en gaat met Regiotaxi in gesprek over verbeteringen en wordt Regiotaxi aangesproken op de zaken die niet goed gaan (bijv. het niet halen van de afgesproken aanrijtijden). De MRDH legt ook boetes op bij vertragingen van een uur of langer als er geen aanvaardbare reden is voor de vertraging. Ook met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek kan MRDH zaken bijsturen. Wij zien dat vertragingen vaak worden veroorzaakt door de drukte op de wegen. Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.

Onderwerpen als “stiptheid” nemen we mee in de nieuwe regionale (met Haaglanden-gemeenten) aanbesteding van de Regiotaxi, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat, hoe hoger de kwaliteitseisen die daarin gesteld worden, des te duurder (deze vorm van) doelgroepenvervoer wordt. Deze regionale aanbesteding gebeurt op basis van criteria, zoals prijs en kwaliteit. Daarbij is niet vooraf te zeggen dat een Westlands bedrijf, zoals in het verleden de Roo, de gunning zal krijgen.

Raadsvergadering 14-05-2020 ChristenUnie-SGP

ChristenUnie ChristenUnie SGP Vlaardingen 27-05-2020 09:03

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/raadsvergadering-14-05-2020-christenunie-sgp

Op donderdag 14 mei heeft de gemeenteraad van Vlaardingen vergaderd over verschillende zienswijzen op de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen en heeft het de woonruimteverordening vastgesteld. Helaas bleek de verbinding van deze digitale raadsvergadering voor een groot deel te zijn weggevallen en daarom willen wij u graag informeren over het verloop ervan en onze bijdrage aan deze raadsvergadering.

Bij de zienswijze op de begroting van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) heeft de ChristenUnie-SGP een amendement ingediend om aandacht te vragen voor de regionale fietssnelwegen. Ook heeft onze partij zich kritisch uitgelaten over de zienswijzen op de begrotingen van ROG-Plus, de GRJR (Jeugdhulp Rijnmond) en Stroomopwaarts.

 

De ChristenUnie-SGP heeft het amendement voor de fietssnelwegen ingediend, omdat door de extra bouwopgaven van 2000 woningen en het groeiende bedrijventerrein het aantal verkeersbewegingen in de regio zal toenemen. Naar verwachting levert dit ook meer files op; daarom is de ChristenUnie-SGP een groot voorstander van alternatief vervoer. Vanwege de ambitie van de gemeente Vlaardingen om fietsstad 2022 te worden en de ambitie van de regio om innovatief met alternatieve vervoersmiddelen bezig te zijn, heeft de ChristenUnie-SGP extra aandacht voor de aanleg van ontbrekende fietssnelwegen toegevoegd in de zienswijze. Het amendement is met een ruime meerderheid aangenomen: 19 stemmen voor en 13 stemmen tegen.

 

Helaas was de ChristenUnie-SGP niet tevreden met alle begrotingen en/of zienswijzen en heeft daarom ook de nodige kritiek geuit. Het is volgens de partij uiterst merkwaardig hoe de meervraag van de GRJR over 2019 tot stand is gekomen. Er zijn geen extra - maar alleen meer langdurige gebruikers. We moeten meer betalen voor de zorg voor hetzelfde aantal zorgbehoevenden als in 2018.  Het is daarom goed dat een verzoek tot onderzoek naar deze stijging in de zienswijze is opgenomen.

De zienswijzen van ROG-Plus en Stroomopwaarts vindt de ChristenUnie-SGP conflicteren. In de zienswijze op de begroting van ROG-Plus wordt besloten niet in te stemmen met de begroting vanwege het ontbreken van de taakstellingen zoals vastgesteld in het Herstelplan. Terwijl het ontbreken van eenzelfde taakstelling geen breekpunt blijkt te zijn voor het vaststellen van de begroting van Stroomopwaarts. Een gevalletje van het meten met twee maten.

Verder vindt de ChristenUnie-SGP dat het innovatiebudget van €375.000 onvoldoende wordt onderbouwd en de partij kon daarom niet instemmen met de voorgeschreven zienswijze. Wel is ingestemd met de zienswijze op de begroting van ROG-Plus, mede omdat er vast wordt gehouden aan beleid zoals deze is vastgesteld door de gemeenteraad. Hier werd wel  de juiste maat gehanteerd.

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 19-02-2020 13:04

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie CDA Nederland 19-02-2020 13:04

Door Stieneke van der Graaf op 19 februari 2020 om 11:02

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Daar moet verandering in komen. Ik ben dan ook blij dat deze week in de Tweede Kamer een motie van ChristenUnie en CDA is aangenomen die de regering oproept om samen met de vervoerders tot nieuwe, concrete afspraken te komen. Deze moeten gelden als minimumeisen voor de inzet van alle vervoerders op het gebied van toegankelijkheid en hulp. Zodat iedereen kan reizen met het openbaar vervoer en een beperking geen belemmering is.

Belangrijke motie over landelijk toegankelijk OV en minimum eisen bij OV aanbestedingen aangenomen! Dank aan @Stienekevdgraaf @gertjansegers @jobaCDA 👏🏻 Op naar één landelijke basisvoorziening waar iedereen zich aan houdt! #ToegankelijkOV. Groot draagvlak. 👇 pic.twitter.com/cA00XCWoT1

— CoalitievoorInclusie (@cvinclusie) February 19, 2020

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 19-02-2020 13:04

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Stationsgebied

ChristenUnie ChristenUnie Heerhugowaard 23-01-2020 18:36

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1310225/66848/foto_auke_jan_2020.png

‘In 1997 ben ik samen met mijn vrouw in het stationsgebied komen wonen. Wij hebben voor deze locatie gekozen omdat de ligging gunstig is ten opzichte van Middenwaard en het openbaar vervoer. De gemeente kiest voor een metamorfose van dit gebied. Er staat veel te gebeuren, zoals woningbouw en een nieuw station. En de ondertunneling van de Zuidtangent, wat naar mijn mening nodig is.’

‘2020 is reeds ingezet en de eerste commissievergadering is alweer geweest. Uiteraard staat de ontwikkeling van het stationsgebied regelmatig op de agenda. Ik zie de ontwikkeling van het gebied met groot vertrouwen tegemoet. Want het belang en uitstraling van een modern ov-knooppunt moet hoge prioriteit hebben. Ik ben blij en tevreden met deze woonplek.’

Auke Pool (74 jaar)Commissielid ChristenUnie

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1310225/66848/foto_auke_jan_2020.png

Overdruk uit Stadnieuws 21 januari 2020

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.