Nieuws van SP over CDA inzichtelijk

5 documenten

Raad Goirle wil terecht geen geld uittrekken voor nieuwe bushaltes

SP SP CDA Noord-Brabant 23-11-2019 19:05

Eerder dit jaar had de SPafdeling Goirle ruim 700 handtekeningen aan het college aangeboden. Die bewoners van Goirle willen de “oude” route van buslijn 2 behouden. De gemeente had bovendien op die route voor een behoorlijk bedrag aanpassingen doorgevoerd om de bus zo goed mogelijk door de wijk te kunnen laten rijden. Daarna besloten Arriva en de provincie plotsklaps eenzijdig, dat de bus die aangepaste  route niet gaat rijden maar wel een andere route die de bus tijdens de verbouwing reed.

Bij de afgelopen begrotingsbehandeling zag de SPfractie tot haar grote verbazing een post van 115.000 euro (!) op de rol staan voor aanpassing van twee bushaltes op de “ nieuwe” route, die bijna niemand in Goirle wil. Met een motie kreeg de fractie bijna unanieme steun voor de opvatting (alleen het CDA was tegen), dat de gemeente het geld voor die aanpassing maar moest halen bij Arriva en de provincie. Een “zuchtende” wethouder is met deze boodschap op pad gestuurd.

De SPfractie Goirle is blij met die brede steun voor haar motie en is zeer benieuwd naar het vervolg.

Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor

SP SP D66 CDA Venlo 24-10-2019 10:21

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor
SP, EENLokaal, D66 en CDA hebben een interpellatiedebat aangevraagd over de situatie op het rangeerterrein, spooremplacement en de toename van vervoer van gevaarlijke stoffen door Venlo. Dat raadsdebat vond plaats op woensdag 23 oktober. Uitkomst is onder meer dat de raad en het publiek voortaan elk jaar bijgepraat worden over spoorveiligheid.

 

Met een interpellatie kan een raadslid inlichtingen van het college of de burgemeester vragen over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Eventueel kan via een motie een uitspraak van de raad worden verkregen. (Een interpellatie gaat dus verder dan het stellen van bijvoorbeeld vragen.)

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorSP-raadslid Ton Heerschop: “De SP heeft dit debat gevraagd omdat wij niet tevreden waren met de beantwoording van de vragen die wij stelden over het spooremplacement. Ook wilden we de bevindingen uit ons onderzoeksrapport concreet maken.”

 

“Daarnaast is de raad uitvoerig geïnformeerd op 10 oktober, tijdens de informatieavond over het spoorwegemplacement. Deskundigen van Prorail, Veiligheidsregio en gemeente gaven een toelichting. Echter, wat we toen hoorden is dat volgens ProRail er geen overschrijdingen zijn op het ‘basisnet spoor’. Maar gelijktijdig horen we ook dat het ministerie overweegt om de plafonds op te rekken omdat basisnet spoor de zaak te veel zou belemmeren. En dan stelt het college dat zij bekend is met de overschrijdingen aangaande basisnet.”

“Kortom, deze wetgeving helpt ons niet direct met wat nu wel en wat nu niet toegestaan is maar uit de beantwoording van onze eerdere vragen weten we dat betreffende basisnet de gemeente daar niet over gaat. Dat vraagt om een andere aanpak.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Waarom rijden treinen met gevaarlijke stoffen nu door Venlo? Was het niet de Betuwelijn die juist vermindering van vervoer gevaarlijke stoffen door steden in het zuiden zou moeten bewerkstelligen? Was het niet het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ dat zou moeten regelen dat in 2015 DSM het vervoer tot 0 zou terugbrengen? Maar hoe is de realiteit? De Betuwelijn wacht mogelijk nog tot 2030 op aansluiting op het spoor in Duitsland. En de inspanningsverplichting heeft DSM noch haar rechtsopvolger ooit ingevuld.”

 

“De mensen die in Venlo rondom het spoor wonen hebben net als de rest van Nederland meebetaald aan de Betuwelijn en de compensatie van DSM. Maar tot op de dag van vandaag rijden de treinen met gevaarlijke stoffen door onze gemeente. En dat zien die mensen ook.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Ton Heerschop: “De SP vroeg tijdens het interpellatiedebat om een integrale aanpak van dit dossier. En ook om nog eens naar het risicoprofiel voor Venlo te kijken. De burgemeester zit in het bestuur van de veiligheidsregio en kan dat zodoende regelen.”

“Ook vroeg ik wederom dat de calamiteitenplannen voor het emplacement gedeeld zouden worden met de gemeenteraad. Daarover kreeg ik eerder een toezegging maar tot op heden nog niets gezien.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Ten aanzien van de transporten over de Maaslijn vanuit Geleen vroeg de SP of het gemeentebestuur wil optrekken met de beide veiligheidsregio’s en betrokken gemeentes om richting Den Haag aan te geven dat Venlo erop rekent dat de resultaat- en/of inspanningsverplichting zoals gedaan in het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ alsnog worden ingevuld.”

 

“Wat betreft de transporten over de Brabantroute zou eenzelfde initiatief met de Brabantse gemeenten en veiligheidsregio’s kunnen worden genomen. Hierbij zou bijvoorbeeld de suggestie richting het ministerie kunnen zijn om de transporten met gevaarlijke stoffen duurder te maken op de Brabantroute dan op de Betuwelijn.”

 

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorBurgemeester Scholten reageerde positief en zei in overleg te gaan met andere gemeenten en veiligheidsregio’s en ook richting ministerie druk te zetten om de situatie voor Venlo te verbeteren.

 

Ook zei hij dit debat belangrijk te vinden en in een behoefte voldoet en daarom voortaan jaarlijks een informatieavond over spoorveiligheid te gaan organiseren waarbij dan ook inzicht wordt gegeven in de rapportages die naar aanleiding van incidenten op het spoor worden opgesteld. “Iedereen heeft belang bij dat onderzoek. Dat geldt voor zowel ProRail als NS en dus ook voor raadsleden en bewoners.”, zo zei de burgemeester.

 

Ton Heerschop: “Die ferme uitspraken doen ons goed, geeft aan dat onze zorgen serieus worden opgepakt. Ook goed dat de burgermeester de minister op de verantwoordelijkheid gaat aanspreken. We houden het in de gaten.”

 

Bekijk ook:
23-10-2019, Omroep Venlo: Jaarlijkse informatieavond over spoorveiligheid 10-10-2019, Omroep Venlo: 'Slecht gevoel' over bijeenkomst ProRail 26-09-2019, SP-Venlo: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019, SP-Venlo: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

Statenfracties vragen wederom opheldering over Qbuzz

SP SP GroenLinks SGP CDA Partij voor de Vrijheid Zuid-Holland 09-10-2019 19:07

SP, CDA, CU/SGP, GroenLinks en de PVV hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur over de te volle bussen en treinen bij Qbuzz. Via reizigers, medewerkers en kranten bereiken deze fracties steeds vaker verontrustende berichten: de treinen en bussen (vooral bus 387) van Qbuzz zijn zo vol dat ze onderweg reizigers op stations achterlaten en zelfs haltes overslaan. Deze reizigers moeten hierna op de eerst volgende reguliere lijndienst wachten, en hopen dat deze niet óók overvol is. De fracties trekken hierover aan de bel, dit kan zo echt niet. 
 
De fracties zijn eensgezind: Qbuzz moet dit gewoon oplossen en het belang van reizigers voorop stellen. Iedere reiziger moet meekunnen met het OV, als de bus keer op keer vol is zijn er dus extra bussen nodig. De fracties zijn teleurgesteld dat deze extra bussen zo lang op zich hebben laten wachten. Zij vragen het provinciebestuur actie te ondernemen richting Qbuzz om te zorgen dat alle reizigers in de toekomst gewoon mee kunnen.

SP ziet verdubbeling van de N34 niet zitten

SP SP CDA Drenthe 20-09-2018 12:33

De SP ziet geen heil in de (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34. Ko Vester gaf aan dat het voor de veiligheid beter is om de maximum snelheid te verlagen naar 80 kilimeter per uur. Het Knelpunt bij Gieten op te lossen en een inhaalverbod in te stellen.

Lees hier de bijdrage van Ko Vester:

We hebben geboeid geluisterd naar de 3 insprekers en de tijd genomen om het bij ons allen te laten indalen. Wat heeft de SP hier nog aan toe te voegen. Het zijn ware woorden die voor de SP uit het hart gegrepen zijn en waar wij ons standpunt en mening in herkennen. Ik zou ze kunnen herhalen. Maar ik wil kort zijn:

Geen inhaalstroken op de N34 en dat geldt voor de gehele N34 De oplossing is: Maak er een 80 km weg van( dit maakt invoegen veiliger). Los knelpunt Gieten op. Voor de gehele weg een inhaalverbod. Controle d.m.v. camera’s en verhoogde politiesurveillance. Het midden en zijkanten van de weg met geluidsribbels uitrusten. Daar waar het kan: in- en uitvoegstroken verlengen.

In 2016 en 2017 is er meermaals gesproken over verbinding Emmen- Groningen. Er is de notitie Emmen- Groningen en de Quickscan. Op deze informatie hebben de Staten besloten om te gaan voor een vervolg richting inhaalstroken en de treinverbindingsmogelijkheid te laten vallen. Te kostbaar, 650 miljoen??? En geen te verwachten steun uit Den Haag.

Einde oefening. Maar is dat wel zo? Het rommelt in Overijssel. Bij het inspreken bij de statencommissie Overijssel van 12 september door de reizigersvereniging ALMA werd gepleit voor de door velen lang gekoesterde wens van een doorgaande treinverbinding van Almelo via Emmen naar Groningen.

Uit recente onderzoeken zou blijken dat deze spoorverbinding voor ruim 250 miljoen zou kunnen worden aangelegd. En dat de directeur van Arriva publiekelijk heeft aangegeven deze lijn rendabel te kunnen en te willen exploiteren. Financieel zou het haalbaar moeten zijn, mede omdat het volgens de heer van de Camp (CDA) het Europees parlement een meerwaarde in de verbinding zou zien en financiële steun uit Europa zeker tot de mogelijkheden behoort. En ook de financiële crises lijkt voorbij. Het belang van een goed spoortraject is in het algemeen belang van Drenthe, Overijssel en ook van Emsland.

Samenwerking is hier het sleutelwoord.

Maar het zou ook een afname van de verkeersstroom op de N34 betekenen met alle voordelen voor mens en natuur. De SP wil de gedeputeerde vragen of hij bereid is om de mogelijkheid en de voordelen voor Drenthe, Overijssel en Emsland nogmaals te bekijken en te herwaarderen. Kan hij die toezegging doen of moet de SP dit met een motie doen?

Daarnaast is er nog een oplossing, zoals u gisteren in het DVHN kon lezen. De heer Hanskamp, oud planoloog van de Provincie beschreef in het opiniestuk de mogelijkheid en de voordelen die een verdubbeling van de weg Emmen – Beilen biedt. Graag een reactie hierop van de gedeputeerde. Het is toch wat met de Hunebed HighWay. In het verleden protesten uit Ees. Daarna de bewoners van Klijndijk en omgeving. En u Schipborg. Voor hen blijft het gewoon de Hunebed weg, waar je veilig van A naar B moet kunnen rijden. Waar je geen gevaarlijke inhaal en invoeg manoeuvres ziet. Een weg waar milieu en mens zo weinig mogelijk wordt belast door Co2, fijnstof en lawaai.

Zie ook: Verkeer

De laatste Beneluxtrein vanuit Roosendaal

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Roosendaal 09-04-2018 11:51

Op zondag 8 april reed de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel voor het laatst via Roosendaal. Hij rijdt vanaf vandaag grotendeels over de hogesnelheidslijn vanuit Antwerpen naar Nederland. Daardoor komen de stations Noorderkempen en Breda op de route te liggen in plaats van Roosendaal en Dordrecht. De SP zwaaide de laatste trein uit, maar niet van harte. Wij willen een snelle treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen behouden. Een alternatief moet er komen, zo snel als mogelijk!

Sinds 1957 rijdt de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam. Deze stopte altijd in Roosendaal, maar daar komt dus vanaf vandaag verandering in. De laatste trein vertrok op zondag 8 april om 22.49 uur vanuit het station van Roosendaal. Reizigers uit Roosendaal en omgeving hebben voortaan veel meer reistijd richting België. Er rijdt nog wel een ‘boemeltreintje’ tussen Roosendaal en Antwerpen, maar dan ben je al zeker vijftig minuten onderweg. En als je via Breda zou willen reizen, om de stoptrein te vermijden, heb je een slechte aansluiting. Daarom heeft de SP samen met andere politieke partijen (PvDA, Roosendaalse Lijst, VLP, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66) een petitie aangeboden aan de NS op initiatief van de PvdA, om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een versnelde verbinding komt tussen Roosendaal en Antwerpen. Het staat nu gepland voor 2020, maar dit moet veel sneller!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.