Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

10 documenten

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Op 11 oktober 2013 riep GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 05-02-2019 07:30

Op 11 oktober 2013 riep GroenLinks Dordrecht op voor het behoud van de intercity's richting Breda en Eindhoven. De NS had er geen oren naar en besloot deze verbinding uit de dienstregeling te halen. Onze stad is de schakel tussen randstad en Brabant, om deze reden zijn wij van mening dat een snelle verbinding essentieel is. Het lijkt er op dat inzet van meerdere partijen waaronder D66 Dordrecht ervoor heeft gezorgd dat dordrecht haar snelle verbinding met het mooie Brabant terug krijgt. We houden dit nauwlettend in de gaten. https://buff.ly/2WJsIrI

D66 wil meer ambitie op Mobiliteit!

D66 D66 Dordrecht 01-02-2019 11:48

Afgelopen dinsdag is in de commissie fysieke leefomgeving gesproken over de koersnota ‘mobiliteit’. Dit document geeft de ambities weer op mobiliteit voor de komende jaren. Wat D66 betreft mag deze ambitie omhoog en mogen er scherpere keuzes gemaakt worden! Gezien de groeiambities op het eiland willen we niet dat de spreekwoordelijke motor ervan vastloopt. En dat dreigt nu wel te gebeuren!

Een goede doorstroming van het verkeer in de stad is van groot belang! Niet alleen om de genoemde economische redenen, maar zeker ook in het kader van milieu, duurzaamheid en de gezondheid van de Dordtenaren. Nu al loopt het verkeer geregeld vast. Om dit te verbeteren moet er wat D66 betreft meer worden ingezet op het openbaar vervoer en de fiets. Meer kilometers per fiets binnen de stad zorgt voor minder drukte van auto’s, gezondere lucht, minder geluidsoverlast en volgens onderzoek zelfs gelukkigere Dordtenaren! Daarmee is deze verandering wat D66 betreft DE uitdaging voor de komende jaren.

De koersnota gaat ook in op de spoorverbindingen op ons eiland. Er wordt nu ingezet op een goede intercity verbindingen richting het noorden en naar Brabant. En op een Lightrail verbinding vanuit Rotterdam tot aan Amstelwijck. Het lijkt erop dat beide niet mogelijk is. Als het spoor naar Brabant geschikt wordt gemaakt voor Lightrail-treinen, kunnen er geen Intercity’s meer overheen. Daarom willen wij graag dat er op basis van feiten de juiste keuze wordt gemaakt. Een ander punt van aandacht is het goederenvervoer over het eiland. D66 pleit ervoor om een Drechtstedelijke lobby in te zetten voor de ROBEL-lijn. Een goederenspoor tussen Rotterdam en België buiten het eiland van Dordrecht om, die ervoor zorgt dat er geen gevaarlijke (chemische) stoffen per trein door onze woonwijken gaan!

Eelco de Vos

Commissielid D66 Dordrecht

Wij willen een buslijn 2 langs de ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 27-12-2018 09:10

Wij willen een buslijn 2 langs de Essenhof. Mooi dat deze motie is aangenomen. Het geeft de wethouder opnieuw de opdracht om na te gaan of dit mogelijk is: een lijn 2 langs de Essenhof te laten rijden. Een busstop langs de Essenhof is een traject van jaren. Verschillende fracties hebben hier al vaker aandacht voor gevraagd. Bij de nieuwe concessie leek het het juiste moment om deze lang verwachte wens in vervulling te gaan. Echter Qbuzz, die het bus-OV in de regio de komende jaren gaat verzorgen zou daar geen financieen voor hebben. De busstop bij de Essenhof was niet als eis in de concessie meegenomen , maar slechts als wens. Dus voor Qbuzz leek de keuze dan ook makkelijk te zijn om de wens niet in te willigen. GroenLinks en andere fracties hebben zich hiermee niet neergelegd. En zijn met allerlei alternatieven gekomen. Deze zijn oi niet allemaal nagelopen. Mooi dus dat de wethouder dit alsnog gaat doen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. En in de tussentijd zullen we het moeten doen met een elektrisch karretje dat de bezoekers van de Essenhof op kan halen van de dichtstbijzijnde halte en naar de Essenhof kan rijden. Wij willen een buslijn met busstop bij de Essenhof: wordt vervolgd in 2019.

Woordvoering over een bus bij de ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 19-12-2018 16:04

Woordvoering over een bus bij de Essenhof. Wat is er toch met de Essenhof, dat er geen bus naar toe wil ? Openbaarvervoer is bedoeld om burgers van hun huis naar hun bestemming te brengen en ook weer terug. Belangrijke bestemmingen zijn scholen, winkelcentra, NS stations, ziekenhuizen e.d. Begraafplaatsen horen ook in het rijtje thuis om met openbaar vervoer te kunnen bereiken. En dit gewoon met de reguliere bussen, die gebruikt worden bij het openbaarvervoer. Geen vooroorlogse oplossingen met golfkarretjes, maar gewoon op continue basis met een lijnbus. Het is mij niet duidelijk de wethouder dit niet kan regelen of niet wil regelen? En op deze vraag wil ik echt een duidelijk antwoord hebben. Wij zijn hier al vanaf 2015 mee bezig; er zijn in de raad moties over goedgekeurd en het wordt publiekelijk pijnlijk voor de wethouder, dat hij nog niet eens een lijnbus anders kan laten rijden! Ik wil een duidelijk antwoord op ons verzoek. Geen lapmiddelen, maar een goede oplossing. Wij willen dan ook dat de wethouder met Q-Buzz om de tafel gaat zitten om deze busverbinding te regelen. Wij zullen dan ook een motie indienen om lijn 2 te gaan onderzoeken. De infra ligt er nog bushokje zoals beloofd erbij. Het zou nog mooier zijn als ook Vreedonk en de Prinsenmarij ook onderzocht wordt. Voila case closed. Motie is unaniem aangenomen in de gemeenteraad van 18 december 2018. Margret Stolk

Motie wij willen buslijn 2 langs de Essenhof (unaniem aangenomen)

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 19-12-2018 14:57

Woordvoering over een bus bij de Essenhof.

Wat is er toch met de Essenhof, dat er geen bus naar toe wil ? Openbaarvervoer is bedoeld om burgers van hun huis naar hun bestemming te brengen en ook weer terug. Belangrijke bestemmingen zijn scholen, winkelcentra, NS stations, ziekenhuizen e.d. Begraafplaatsen horen ook in het rijtje thuis om met openbaar vervoer te kunnen bereiken. En dit gewoon met de reguliere bussen, die gebruikt worden bij het openbaarvervoer. Geen vooroorlogse oplossingen met golfkarretjes, maar gewoon op continue basis met een lijnbus.

Het is mij niet duidelijk de wethouder dit niet kan regelen of niet wil regelen? En op deze vraag wil ik echt een duidelijk antwoord hebben.

Wij zijn hier al vanaf 2015 mee bezig; er zijn in de raad moties over goedgekeurd en het wordt publiekelijk pijnlijk voor de wethouder, dat hij nog niet eens een lijnbus anders kan laten rijden! Ik wil een duidelijk antwoord op ons verzoek. Geen lapmiddelen, maar een goede oplossing.

Wij willen dan ook dat de wethouder met Q-Buzz om de tafel gaat zitten om deze busverbinding te regelen.

Wij zullen dan ook een motie indienen om lijn 2 te gaan onderzoeken. De infra ligt er nog bushokje zoals beloofd erbij. Het zou nog mooier zijn als ook Vreedonk en de Prinsenmarij ook onderzocht wordt. Voila case closed.

Motie is unaniem aangenomen in de gemeenteraad van 18 december 2018.

Margret Stolk

STOP HET VERVOER VAN GEVAARLIJKE ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 06-12-2018 08:00

STOP HET VERVOER VAN GEVAARLIJKE STOFFEN DOOR DORDT! Wat betreft Beter Voor Dordt geven we vandaag een duidelijke boodschap mee aan de Commissaris van de Koning, de heer Smit, om alternatieven te zoeken voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor dwars door Dordt. Momenteel worden jaarlijks duizenden wagons met gevaarlijke goederen over het spoor vervoerd. Dit vindt Beter Voor Dordt onverantwoord. Recente ongelukken met treinwagons o.a. in Zwijndrecht (Kijfhoek) bevestigen dit. De provincie moet nu echt in actie komen om alternatieven te vinden buiten Dordrecht om voor het vervoer van dit soort transporten. Deze mening wordt gedeeld door heel veel Dordtenaren. Het is voor Beter Voor Dordt een heel belangrijk punt en prominent opgenomen in het verkiezingsprogramma. Een stevige lobby op dit dossier is Beter Voor Dordt!

Chauffeurs komen met prima oplossing voor bushalte Essenhof

SP SP Dordrecht 27-11-2018 12:33

De SP is geen voorstander van privatisering van basisvoorzieningen voor burgers. Het openbaar vervoer is er daar één van. Maar als je toch privatiseert, maak er dan optimaal gebruik van, bijvoorbeeld als een inwoner ruim voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer vraagt om een busverbinding naar de begraafplaats Essenhof in Dordrecht.

Nu gaat niet de gemeente, maar de provincie over deze aanbesteding. Of en hoe de gemeente de wens van de inwoner voor de bus naar de begraafplaats bij de provincie kenbaar heeft gemaakt is niet duidelijk. Wel dat er al vaak over is gesproken in de raadscommissie en die zette de wethouder aan het werk. Hij sprak met Qbuzz, de nieuwe vervoer. Maar ja, bij Qbuzz staat niet de vraag van de klant voorop, maar het maken van winst. Dus Qbuzz gaf “niet thuis”.

Erg handig onderhandelde de wethouder niet, want Qbuzz past diverse buslijnen aan, waardoor haltes aangepast moeten worden. En wie gaat dat betalen? De gemeente, dus zou je denken onder het motto “voor wat, hoort wat”, een prima onderhandelingspositie om alsnog de busroute langs de Essenhof te regelen. Bij de begrotingsbehandeling informeerde de SP daarom of de wethouder dit punt had meegenomen in zijn gesprek met Qbuzz. Een kort maarkrachtig antwoord van het college “nee”. Op de vraag wat al deze aanpassingen de gemeente gaan kosten, kwam een antwoord met veel tekst, maar geen bedrag.

Waar kwam de wethouder wel mee? Een belbusje waarvoor de gemeente jaarlijks € 40.000 moet uittrekken. Nadrukkelijk niet de wens van de initiatiefneemster voor de halte bij de Essenhof. Of het de wens van de commissie is moet nog blijken?

Wie werden echter vergeten in deze discussie? De werknemers van nu nog Arriva en straks Qbuzz. Zij hebben een heel eenvoudige oplossing door lijn 2 niet via het Leerpark maar langs de Essenhof te laten rijden. Het Leerpark houdt met lijn 7 en meerdere streekbussen nog voldoende verbindingen over en bijkomend voordeel is dat de wijk Krispijn een betere verbinding met het ziekenhuis krijgt.

Kom op commissieleden, nodig de chauffeurs eens uit voor jullie een beslissing nemen en geef bij volgende opdrachten aan het college vooral mee dat niet alleen bij de bazen geïnformeerd moet worden, maar vooral bij de werknemers. De beste oplossingen komen nog altijd uit van de werkvloer.

 

SP steunt stakers streekvervoer!

SP SP Dordrecht 01-05-2018 18:12

Op 30 april en 1 mei staakte het streekvervoer voor een lagere werkdruk, hoger loon en meer plaspauzes.

Dit betekende dat ook de Arriva treinen en bussen niet reden.

De SP-afdeling Dordrecht heeft de stakers van Arriva een hart onder de riemgestoken en de stakers veel succes gewenst met hun actie voor een betereCAO. Namens de afdeling hebben Renate de Feo en Jan Brongers de stakers op een paar taarten getrakteerd.

De steun van de SP viel goed in de smaak en werd zeer gewaardeerd door de mannen en vrouwen van Arriva.

D66 Tweede Kamerlid dient voorstel Intercity Breda in

D66 D66 Dordrecht 20-02-2018 14:20

D66 wil dat mensen makkelijk van en naar Dordrecht kunnen reizen met de trein. Daarom moet de tijdelijke intercity van Dordrecht naar Breda behouden blijven. Om te beginnen in ieder geval tot en met 2019. D66 Tweede Kamerlid Rob Jetten: “D66 wil het voor mensen zo makkelijk mogelijk maken om met de trein van en naar Dordrecht te reizen. Wij laten de reizigers niet in de kou staan. Een stad als Dordrecht heeft gewoon een goede treinverbinding nodig.” Vandaag dient D66 in de Tweede Kamer een voorstel in om de intercity naar Dordrecht in ieder geval een jaar te houden. In de tussentijd wordt gewerkt aan een definitieve oplossing.”

Dordtse werkgelegenheid D66 Dordrecht gemeenteraadslid Paul Tiebosch is verheugd: “Dordrecht kan niet zonder een intercityverbinding met Breda. Voor de Dordtse economie en werkgelegenheid is een snelle treinverbinding met de Randstad en Brabant van essentieel belang.”

Intercity kwaliteit afgenomen De hoeveelheid Intercity’s van en naar Dordrecht is de afgelopen jaren behoorlijk afgenomen, de doorgaande treinen tussen de Randstad en Brabant gaan voornamelijk over het hsl-tracé. Het behouden van de Intercity tussen Dordrecht en Breda is een stap in de goede richting voor de Dordtse reizigers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.