Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

52 documenten

Hollandsche Zeilvloot dankt Tweede Kamerleden Postma en Palland (CDA) voor inzet

CDA CDA Kampen 01-07-2020 20:15

Na de lancering van de petitie Red de Hollandsche Zeilvloot op 21 mei en de manifestatie voor Pampus op 9 juni, bereikte de Hollandsche Zeilvloot op maandag 22 juni Den Haag. Wytske Postma (CDA), Tweede Kamerlid en woordvoerder scheepvaart, kreeg aan boord van de EUROPA de petitie overhandigd van schipper Joost Martijn. Ook Tweede Kamerlid en woordvoerder arbeidsmarkt Hilde Palland (CDA) uit Kampen aanwezig. Naast de petitie kregen de Tweede Kamerleden aan boord van de EUROPA een plaat van 'De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus' op canvas overhandigd van Joost Martijn en Jelte Hibma, één van de kapiteins van de EUROPA. Enerzijds als dank voor wat er reeds is bereikt. Anderzijds symboliseert de overhandiging van 'De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus' de situatie waar de schepen nog steeds in verkeren. Hoewel de zee- en kustvaart dankzij inspanningen van het CDA is toegevoegd aan de SBI-lijst voor de TOGS-regeling, is de vloot daarmee nog niet gered. Wytske Postma liet weten dat ‘Nederland trots mag zijn op de vloot van historische zeilschepen, die uniek is in de wereld’. “Ze horen bij Nederland. Het is absoluut belangrijk dat de schepen behouden blijven. Ik ga de minister vragen om een reactie te geven op deze petitie. Het CDA blijft kijken naar maatregelen die deze schippers en hun schepen kunnen helpen." Foto: Arjan de Jager

Jos Leenders: hergebruik loze, oude persleidingen om droogte tegen te gaan

CDA CDA Asten 11-06-2020 07:07

Twee onderwerpen houden het CDA-gemeenteraadslid en algemeen bestuurslid van waterschap Aa en Maas momenteel bezig: corona en de enorme droogte. Om laatstgenoemd probleem te tackelen heeft onze Jos Leenders uit Heusden ‘out of the box gedacht’. Hij wil minder afhankelijk worden van Pluvius en kiest ervoor zelf de grondwaterstanden te beïnvloeden. De oplossing ligt al tijden op enkele meters diepte in de grond. ,,Er is enkele jaren geleden een hoofdpersleiding vervangen in de omgeving waar ik woon. Deze loopt van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Asten naar het pompgemaal dat achter in de Hutten staat. Ze hebben hierbij de oude leiding in de grond laten zitten”, weet de Heusdenaar ‘die aan het denken is geslagen’. ,,We moeten meer water in de hoger gelegen gebieden laten infiltreren en hiermee een grotere voorraad opbouwen voor een drogere periode. Kunnen we oude persleidingen die niet meer in gebruik zijn inzetten om water omhoog te pompen? Naar gebieden waar het kan infiltreren in de bodem...” Het gaat volgens Leenders om een relatieve goedkope oplossing. Er hoeft alleen een pomp aangeschaft te worden die het water van de zuiveringsinstallatie naar het hoger gelegen deel van Asten stuwt. Dat kost samen met het onderhoud van de pomp, de stroomkosten en het maken van aftakkingen enkele duizenden euro’s, schat hij voorzichtig in. ,,De buizen zijn vijftig jaar oud en lekken wellicht, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Wat maakt mij het uit waar het water exact het gebied instroomt, als het er maar komt.” De bossen die rond het pompstation aan de Hutten liggen, zouden volgens hem hiermee kunnen worden voorzien van voldoende water. ,,Tevens zou hiermee jaarrond water worden geïnfiltreerd in een gebied dat rond de vijf meter hoger ligt dan het beekdal van de Aa.” Leenders weet dat soortgelijke, niet meer gebruikte leidingen ook in de omgeving van Helmond, Bakel en Deurne liggen. Leenders heeft zijn ideeaangekaart bij het dagelijks bestuur van Aa en Maas. Hij wacht nog op officiële antwoorden. Lees hier meer

'Het water waard' in de Lopikerwaard

CDA CDA Woerden 05-06-2020 10:10

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten. De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan. De toegevoegde tekst is de volgende: "De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.” Achtergrondinformatie De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]

'Het water waard' in de Lopikerwaard

CDA CDA Woerden 05-06-2020 10:10

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten. De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan. De toegevoegde tekst is de volgende: "De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.” Achtergrondinformatie De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Werkbezoek Ambachtelijk Hout

CDA CDA Gennep 09-02-2020 14:11

Op vrijdag 7 februari jl. bracht het CDA Gennep een werkbezoek aan Ambachtelijk Hout in de Steendalerstraat in Gennep. Na een warm ontvangst van Bart Bardoel, waar zijn medewerkers van de werkplaats, het management, consulent, dienstverlenende coördinatoren (wonen) en begeleiding (Kunstschat) van Dichterbij aanwezig waren.Deze professionals werken nauw met elkaar samen. Het CDA heeft tips ontvangen over wat zij zouden kunnen betekenen. Communicatie staat centraal omdat werk en wonen dicht bij elkaar liggen voor het geven van de juiste positieve gezonde zorg individueel. Er zijn door o.a. de consulent en een dienstverlenende coördinator tips gegeven met een goede duidelijke onderbouwing waar men graag mee geholpen zou willen worden.Het CDA kijkt terug op een warm, passievol en een leerzaam werkbezoek.

Werkbezoek Ambachtelijk Hout

CDA CDA Gennep 09-02-2020 14:11

Op vrijdag 7 februari jl. bracht het CDA Gennep een werkbezoek aan Ambachtelijk Hout in de Steendalerstraat in Gennep. Na een warm ontvangst van Bart Bardoel, waar zijn medewerkers van de werkplaats, het management, consulent, dienstverlenende coördinatoren (wonen) en begeleiding (Kunstschat) van Dichterbij aanwezig waren.Deze professionals werken nauw met elkaar samen. Het CDA heeft tips ontvangen over wat zij zouden kunnen betekenen. Communicatie staat centraal omdat werk en wonen dicht bij elkaar liggen voor het geven van de juiste positieve gezonde zorg individueel. Er zijn door o.a. de consulent en een dienstverlenende coördinator tips gegeven met een goede duidelijke onderbouwing waar men graag mee geholpen zou willen worden.Het CDA kijkt terug op een warm, passievol en een leerzaam werkbezoek.

CDA HW bij symposium circulaire economie

CDA CDA Zuid-Holland 05-02-2020 14:49

Op het Symposium ‘Circulair ondernemen’ konden we ruimschoots inspiratie op doen: lokale initiatieven voor een sterke, sociale en toekomstbestendige economie. De Shoreliner, een plasticvanger in de haven van Strijensas, is een mooi voorbeeld van een milieubesparend initiatief. Op de foto van links naar rechts: Paul Boogaard, Basjan Niemansverdriet, Jolanda Koning, Jeanette Kuipers-van Nugteren, Karoline Vorthoren. In het water is de shoreliner zichtbaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.