Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

38 documenten

Doorsteek Veenman

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA De Ronde Venen 17-02-2020 07:58

In de raad van januari kwam ook het voorstel van het college op tafel om de verbinding tussen de wijk Marickenzijde en Veenzijde III (via de Veenman) open te stellen voor autoverkeer. De raad was hier totaal verdeeld over. De ChristenUnie-SGP heeft een alternatief voorgesteld.

De directe aanleiding voor dit voorstel is de inbreng van bewoners van de Van Damlaan, die van mening zijn dat het onterecht is als hun weg (behalve de uitgang via de Mijdrechtse Dwarsweg) de enige ontsluiting van Marickenzijde zou worden en de ontsluiting via de Veenman dicht zou blijven.

Vervolgens hebben wij dit voorstel beoordeeld met de vraag “levert de ontsluiting van de Veenman verlichting op voor andere ontsluitingen, met name de Van Damlaan”.

Onze fractie komt tot de conclusie, dat dit niet zo is. Nergens in de stukken vinden we voldoende overtuigend onderbouwd dat dit het geval is en dat die ontsluiting dus bijdraagt aan verlichting van de ontsluiting van de Van Damlaan.

Sterker nog, uit de diverse rapporten leiden wij af dat er wel eens een tegengestelde richting kan ontstaan, dat er verkeer via de Veenman de wijk Marickenzijde ingaat. En wie weet, gaat dat verkeer dan via de Van Damlaan de wijk weer uit?

Om die reden hebben wij de suggestie gedaan om eens te denken aan het Houtens model, maak ontsluitingen van Marickenzijde naar andere wijken wel voor fiets en voetgangers mogelijk, maar ontsluit die wijk voor autoverkeer alleen naar de Mijdrechtse Dwarsweg, maar dan wel op meerdere punten. De Mijdrechtse Dwarsweg moet in dat model ook gewoon onderdeel van de bebouwde kom worden, dus een 50 km weg. Dat zou namelijk ook veel overlast voor de Van Damlaan schelen. Ik besef dat de inwoners van de Marickenzijde hier misschien niet allemaal bij staan te juichen, maar het is wat de ChristenUnie-SGP betreft wel een interessante optie.

U zult begrijpen dat wij dit voorstel niet gaan steunen omdat het feitelijk geen oplossing biedt voor het gestelde probleem.

Naschrift: door (alleen) de steun van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 werd het voorstel aangenomen. Wij verwachten dat omwonenden hiertegen in bezwaar zullen gaan en het nog geen gelopen race is. Onze suggestie was kennelijk voor de coalitie ook niet relevant.

Het eindeloze verhaal over de verkeerssituatie rondom de Schroebrug

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Middelburg 16-11-2019 10:57

https://middelburg.christenunie.nl/k/n6106/news/view/1281664/567139/Schroebrug MiddelburgBijzonder, maar waar, verkeerslichten goed afstellen schijnt heel erg moeilijk te zijn. Ruim een jaar na het vervangen van de verkeersregelinstallatie, de officiële naam voor de verkeerslichten, is de afstelling nog steeds niet zoals je zou moeten verwachten. Geduld is een schone zaak, in meerdere opzichten.

Wellicht heeft u ook gehoord dat er aan de Kanaalweg, vlakbij de Schroebrug, studentenhuisvestiging komt. Dit zorgt voor nog meer (bouw-)verkeer bij het verkeerspunt Schroebrug. Wat zou het toch tof zijn als de verkeerslichten zeer snel goed (en fietsvriendelijk) afgesteld worden en dat er een onderzoek komt wat de ideale verkeerssituatie zou zijn, zodat we als raad een keuze kunnen maken. Samen met de LPM hebben we hier een voorstel voor ingediend. Vvd D’66 SGP en CDA vonden dit niet zo nodig, de andere partijen gelukkig wel. 

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:15

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1276290/1122616/Evaluatie verkeersplan.JPG

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.   Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp. Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

Beschouwingen over de Begroting 2020 en Uitvoeringsprogramma 2019-2023

ChristenUnie ChristenUnie SGP Pijnacker-Nootdorp 08-11-2019 21:59

https://pijnacker-nootdorp.christenunie.nl/k/n6132/news/view/1281386/43758/Electrische auto.jpg

Op dinsdag 5 november 2019 is in de gemeenteraad de 'Begroting 2020' en het 'Uitvoeringsprogramma 2019-2023' behandeld.De tekst die deze avond door Cock Weerheim is uitgesproken, namens de fractie ChristenUnie-SGP, is weergegeven onder > Standpunten ... > Algemene beschouwingen.

Vanavond was de tweede inloopavond ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP - De Ronde Venen 08-07-2019 19:48

Vanavond was de tweede inloopavond van de provincie om ideeën op te halen over het oplossen van knelpunten op de N201. Morgenavond en donderdagavond de 3e en 4e avond. Als u mee wil praten over het knelpunt bij de A2 of bij Vinkeveen, dan zijn dat de gelegenheden. Maar u kunt ook later via de website nog reageren (tot 1 aug).

Algemene beschouwingen ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP - De Ronde Venen 28-05-2019 11:23

Algemene beschouwingen ChristenUnie-SGP bij de behandeling van de kadernota 2020. Waar leggen wij speerpunten? Jeugd en gezin, re-integratie werklozen, wonen, waterstof en financiële duurzaamheid. https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1276560/70173/algemene-beschouwingen-2019.html

Complimenten en felicitaties voor ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 27-05-2019 20:04

Complimenten en felicitaties voor Dirk Vreugdenhil, Peter van ‘t Hoog en de fractie.

ChristenUnie/SGP en D66 in actie tegen motorherrie

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 's-Gravenhage 17-04-2019 07:49

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1275281/487158/motoren scheveningen.jpgChristenUnie/SGP en D66 vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de racende en ronkende motoren op de wegen naar het Scheveningse strand. Met de meivakantie voor de deur en de zomer in aantocht sporen de raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) en Dennis Groenewold (D66) de gemeente met een actieplan aan de geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen nu écht stevig aan te gaan pakken. “De Scheveningers hebben recht op een verkeersveilige zomer zonder al dat geluidsgeweld”, aldus Pieter Grinwis.

De partijen doen verschillende voorstellen, zoals flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze week presenteren ze hun voorstellen in een actieplan. “Het is belangrijk dat het college aan de slag gaat met deze plannen om het probleem aan te pakken”, zegt Dennis Groenewold. Pieter Grinwis vervolgt: “Scheveningers ergeren zich al jaren aan de verkeersoverlast. Volkomen begrijpelijk, het is ongelofelijk irritant en hartstikke onveilig als groepen motorrijders met hoge snelheid en veel kabaal over bijvoorbeeld de Westduinweg voorbij sjezen.”

Niet alle motorrijders zorgen voor overlast, benadrukken de partijen. “Daarom verzoeken we het college om tafel te gaan met organisaties van motorrijders, zodat men elkaar onderling hierop kan aanspreken”, zegt Dennis Groenewold. Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

Bestemmingsplan Buitengebied en Veerpont Nessersluis

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 04-03-2019 12:27

In de raad van 21 februari werden twee raadsvoorstellen behandeld. Het opgestelde Bestemmingplan Buitengebied West en de vervanging van de Veerpont bij Nessersluis waren aan de orde. Kort onze opvattingen en inbreng hierover.

Na jaren van discussie over de pont (vervangen of nieuwbouw) en de uitkomst van een verkennend onderzoek waaruit bleek dat het beschikbare budget voor een nieuwe pont niet toereikend is, stelde het college nu voor om toch voor een nieuwe pont te kiezen, maar dan wel een electrische versie. Daarmee is voor de komende 40 jaar de oversteek geregeld zonder uitstoot van schadelijke gassen. 

De ChristenUnie-SGP heeft in het verleden (2016) renovatie bepleit omdat we ons dan minder lang vastleggen over deze oeververbinding. Daarin speelde toen ook de kwestie van de bemanning een rol. Inmiddels is die situatie anders geworden en begrijpen we ook de wens van de omgeving om voor langere tijd zekerheid te hebben over deze oeververbinding. 

Wel hebben we ons kritisch uitgelaten over het behandeltraject en vooral de verstrekte informatie. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de financiele onderbouwing naar het voorstel is toegerekend. We hebben dan ook aangegeven ervan uit te gaan dat het uiteindelijke budget binnen de nu in het voorstel genoemde ramingen blijft. Daarnaast hebben we aangegeven dat het duurzaamheidsvoordeel alleen gerealiseerd wordt als de opwekking van de stroom ook duurzaam is.

We hebben nu met deze route ingestemd, maar zullen het latere voorstel over de exacte invulling met bijbehorend budget alsnog wel kritisch toetsen aan de bovengenoemde punten.

BESTEMMINGSPLAN

Dit bestemmingsplan raakt het hele buitengebied ten westen van de A2, met uitzondering van de Vinkeveense Plassen (daar komt later nog een apart bestemmingsplan voor). Een gebied waarin duizende panden staan, met heel veel verschillend gebruik (wonen, agrarisch, recreëren, divers vormen van bedrijvigheid, natuurgebied, wonen op water, etc.. Dat geeft ook gelijk de complexiteit aan. De gemeente heeft de afgelopen drie jaar meerder mogelijkheden van inspraak aan de inwoners geboden, wat geleid heeft tot 168 inspraakreacties (verzoeken voor aanpassing) en later alsnog ruim 100 zienswijzen (bezwaren van wijze waarop eigendom in bestemmingsplan is opgenomen). Vaak zijn dat ook kwesties met een lange geschiedenis.

Als we de reacties op de zienswijzes lezen, dan zien we toch veel afwijzingen die te maken met hebben met wet- en regelgeving, niet in de laatste plaats vanuit de provincie, dan wel de complexiteit van het proces. En wij vragen ons ook af of alle eigenaren, indien er in het nieuwe bestemmingsplan een wijziging voor hun perceel op pand is opgenomen, daar individueel wel op zijn gewezen.

De ChristenUnie-SGP wil graag dat het college met de raad de gang van zaken op korte termijn nog eens evalueert om vast te stellen hoe we dat kunnen verbeteren en vereenvoudigen. Die toezegging is gedaan.

Blijft over: welke eindafweging maak je dan. Is het proces goed doorlopen? Voor een raadslid is het ondoenlijk om alle details en zienswijzen uitputtend na te lopen. Het is zelfs onwenselijk omdat je dan bijna het werk van de ambtelijke organisatie aan het overdoen bent. Voor een eindbeoordeling kijken we dus naar hoe het proces is gelopen. Heeft iedereen voldoende gelegenheid gehad om zijn 

inbreng te leveren. Is serieus naar inspraak en zienswijze gekeken? Heeft de gemeente zich open opgesteld en is de gemeente bereidwillig geweest om (waar dat kan) mee te werken? En dan blijven er altijd bijzondere en schrijnende gevallen. Die kun je per amendement herstellen, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn omdat dit de inspraak van inwoners kan doorkruisen. Uiteindelijk hebben we één amendement gesteund omdat we in dat geval een andere afweging hebben gemaakt dan het college.

Alles afwegend zijn wij tot het oordeel gekomen  dat het proces zorgvuldig genoeg is verlopen om met dit voorstel in te stemmen.

Raadsflits 27 november 2018 - ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leidschendam-Voorburg 30-11-2018 10:55

Raadsflits 27 november 2018 - Perspectief In de gemeenteraad kwamen zorgen van mensen naar voren, over de wegen rond Leidsenhage en de tunnel in de toekomst. Tijdens de presentatie daarover werd duidelijk dat ingenieurs nog rekenen aan een ontwerp dat beter is voor de mensen die er omheen wonen. Maar de tijd dringt: we moeten het ontwerp van onze voorkeur aanleveren bij de minister van Verkeer en Waterstaat. En je wilt dat mensen fatsoenlijk hun zegje over dat ontwerp kunnen doen. Of dat lukt, moet snel duidelijk worden. Onze gemeente voert goed beleid voor mensen met een laag inkomen. In de begeleiding naar werk is verbetering mogelijk. Om meer mensen aan een baan te helpen, kiezen we er voor dat de consulenten van de gemeente zich mogen concentreren op mensen met een relatief goede kans op een baan. Mensen die zich nuttig maken met mantelzorg en vrijwilligerswerk verliezen we daarbij niet uit het oog. De regelingen voor bijzondere bijstand worden iets bijgesteld, zodat het budget nog beter terecht komt waar het nodig is. De ChristenUnie-SGP vraagt een bescheiden uitbreiding van de zgn. schoolspullenpas. De achterliggende gedachte is om kinderen in minima-gezinnen met een taalachterstand tijdig een beetje extra te hulp te komen. Kees Verschoor

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.