Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

36 documenten

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Raadhuisplein in Rijen gaat volgende week op de schop

PvdA PvdA CDA Gilze en Rijen 23-03-2020 20:04

PvdA betreurt niet gewenste ombouw

Raadhuisplein in Rijen gaat volgende week op de schop

Terwijl de gevolgen van het Coronavirus ons dagelijkse leven volledig beheersen, spreken andere gebeurtenissen in onze gemeente wellicht minder tot de aandacht.  Toch gaat volgende week maandag in het centrum van Rijen een ingrijpende gebeurtenis van start. Drie kruispunten op het Raadhuisplein worden omgebouwd, waarbij de fietsers de voorrang wordt ontnomen.

 

Al tientallen jaren discussie over het Raadhuisplein

Het Raadhuisplein is al vele jaren onderwerp van discussie in onze gemeente. De huidige situatie met onder meer een onoverzichtelijke verkeersafwikkeling, onveilige kruispunten en te hoge trottoirbanden roept veel weerstand op. Om deze reden is in 2014 in de gemeenteraad besloten tot onderzoek naar een beter functionerende verkeersafwikkeling.

Het hiervoor door B&W uitgezette voorbereidingstraject en voorkeursvariant heeft veel vragen opgeroepen. Desondanks besloten de coalitiepartijen Kern’75, CDA en Gemeentebelang in 2016 in te stemmen met een omstreden voorstel van het college. Dit voorziet erin dat de kruisingen van het Raadhuisplein met de Nassaulaan, Regentenstraat en Mariastraat op de schop gaan. Gevolg hiervan is dat fietsers en voetgangers hun voorrang op het Raadhuisplein bij deze kruispunten verliezen ter wille van het autoverkeer. Via gekunstelde lussen moeten zij voortaan bij de kruispunten oversteken.

 

Achterhaalde en ongewenste oplossing

De PvdA fractie heeft zich de afgelopen jaren steeds gekeerd tegen het collegeplan. De PvdA oordeelt dat het plan is gebaseerd op denkbeelden van voor de afgelopen eeuwwisseling. Immers waar het college kiest voor ruim baan voor het autoverkeer in en door het centrum van Rijen, wordt dit door nagenoeg alle gemeenten in Nederland juist ontmoedigd. Daar wordt het fietsverkeer gestimuleerd door hierop afgestemde maatregelen.

De PvdA heeft er daarom steeds voor gepleit om op het Raadhuisplein een rotondemodel te maken met éénrichtingverkeer voor auto’s en fietsers. En daarbij de voorrang voor fietsers te behouden. Een dergelijke oplossing had ook de voorkeur van verkeerskundigen en de Fietsersbond.

 

Draagvlak voor aanpassing ontbreekt

Veel reacties vanuit de inwoners in onze gemeente ondersteunen de opvatting van de PvdA. De conclusie is daarom gerechtvaardigd dat er geen draagvlak bestaat voor het huidige geldverslindende reconstructieplan. En daarom het risico bestaat dat het over enkele jaren opnieuw op de schop zal gaan.

 

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het bericht Raadhuisplein in Rijen gaat volgende week op de schop verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Gouda 16-11-2019 11:18

Afgelopen week was een drukke vergaderweek voor de Goudse Gemeenteraad. In twee dagen is de begroting voor 2020 besproken en woensdag is onze nieuwe burgemeester Pieter Verhoeve officieel geïnstalleerd. Tijdens de vergaderingen heeft de PvdA, samen met de VVD, een motie ingediend over waterstof, deze is vrijwel unaniem aangenomen. Tevens hebben we met het CDA een amendement rondom verkeersveiligheid ingediend, deze is unaniem aangenomen. Ook hebben we samen met ChristenUnie een amendement rondom minicontainers ingediend, deze is met brede steun aangenomen. Hieronder hebben we ze kort beschreven en de links naar beide teksten opgenomen.

Waterstof De motie van PvdA en VVD op initiatief van de PvdA werd deze week vrijwel unaniem aangenomen. De motie roept het college op om te onderzoeken of er een waterstof tankstation op een nader te bepalen (industrie) terrein van Gouda gevestigd zou kunnen worden en vraagt tevens om te onderzoeken of het gemeentelijke wagenpark geheel of gedeeltelijk op waterstof zou kunnen gaan rijden. Wethouder Niezen zegde toe ermee aan de slag te gaan. Klik hier om de motie te openen.

Amendement Verkeersveiligheid Deze week werd het amendement van PvdA en CDA aangaande onveilige verkeersknelpunten unaniem aangenomen. Dit amendement was nodig om de motie van CDA en PvdA die vorige week werd aangenomen te kunnen uitvoeren. Het amendement zorgt ervoor dat het begrotingstechnisch mogelijk wordt verkeersknelpunten snel aan te pakken en niet te hoeven wachten op het in de loop van 2020 vast te stellen verkeerscirculatieplan. We verwachten in de raad voor de Kerstvakantie van wethouder Niezen een lijst van onveilige punten en de daarbij behorende kosten. Klik hier om het amendement te openen.

Amendement minicontainers PvdA CU Op initiatief van de PvdA, en in samenwerking met de ChristenUnie, werd deze week een amendement met brede steun aangenomen om te voorkomen dat restafval containers en gft containers in de toekomst minder zouden worden opgehaald. Wij beschouwen dit als een verminderen van de service aan onze burgers. Een onderzoek naar het eventueel met een lagere frequentie ophalen van de papier containers vinden wij wel acceptabel. Klik hier om het amendement te openen.

The post Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers appeared first on PvdA Gouda.

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

PvdA PvdA D66 VVD CDA Gilze en Rijen 14-10-2019 11:09

Omstreden tunnelvisie van college en coalitie

 

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

 

Een meerderheid van de raad van Gilze en Rijen heeft zich geschaard achter een omstreden plan van het college voor een verdere uitwerking van een gecombineerde auto-/fietstunnel in de Stationsstraat/Julianastraat in Rijen. Een heel onverstandige beslissing volgens de PvdA Gilze en Rijen.

 

Raadsbehandeling leidde niet tot aanpassingen

Al lange tijd is duidelijk dat een plan van voormalig wethouder Dols (CDA) om een gecombineerde auto- en fietsonderdoorgang te maken onder de huidige spoorwegovergang nabij het station in Rijen op veel weerstand stuit. Niet alleen bewoners van de Stationsstraat en de Julianastraat keren zich tegen het plan. Ook in de gemeenteraad heerst grote verdeeldheid over het nut en de noodzaak van het toelaten van gemotoriseerd verkeer in de tunnel. Het voorstel van het college om desondanks het tunnelplan verder uit te werken en om voor de planvorming 1,8 miljoen euro beschikbaar te stellen, kreeg de onverkorte steun van de vier coalitiepartijen Kern’75, CDA, VVD en Gemeentebelang.

Na een urenlange raadsbehandeling bleek dat een goed onderbouwde inbreng van vier insprekende omwonenden en van de fracties van PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen geen enkel gehoor vond. De gelederen van college en coalitie bleken voorafgaande aan de raadsbehandeling al gesloten te zijn.

Enig lichtpuntje was dat de wethouder toezegde nog te zullen bezien of het aantal auto’s in de tunnel beperkt kan worden. Nu is dit berekend op 3.500 per etmaal.

 

Is dit besluit wel zo verstandig?

Omwonenden en de drie oppositiepartijen PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen menen dat een combinatie van auto’s en fietsers in de onderdoorgang niet tot een veilige situatie kan leiden. Zij baseren zich hierbij onder meer op externe rapporten en adviezen die op dit punt geen zekerheid bieden. Maar belangrijker is de vraag of het gebruik van gemotoriseerd verkeer wel wenselijk en noodzakelijk is. Immers bij herhaling benadrukken college en coalitie dat de kern Rijen zoveel mogelijk autoluw moet worden, dat doorgaand verkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd en dat het fietsverkeer moet worden gestimuleerd.

Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “Wil de stationsomgeving ‘nieuwe stijl’ werkelijk een levendig en veilig karakter krijgen, waarbij de beide delen van Rijen nauw aanéén worden geschakeld, dan biedt naar de overtuiging van de PvdA een ruim opgezette fiets- en voetgangersonderdoorgang hiervoor de beste garanties. Het is daarom verstandig  om het idee om ook auto’s door de tunnel te laten gaan snel te laten varen. Bovendien kun je het met goed fatsoen Rijen en vooral de omwonenden niet aandoen dat er straks drie autotunnels in de kern en aan beide zijden van het dorp aanwezig zijn.”

 

Geef meer aandacht aan Rijen Zuid

Rijen Zuid en met name de voormalige militaire wijk zijn naar het oordeel van de PvdA meer gebaat bij een modernisering en het levendig maken van de wijk. En bovendien bij wijkvoorzieningen die de aantrekkelijkheid en het woonmilieu versterken. Meer autoverkeer draagt hieraan zeker niet bij.

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/pvda-gilze-en-rijen-dit-kun-je-met-goed-fatsoen-rijen-niet-aandoen/

Het bericht PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen   verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Sint-Michielsgestel 08-10-2019 09:10

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/maak-hoogstraat-berlicum-verkeersluw/PvdA stelt in motie voor:

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

Na lang treuzelen heeft de wethouder Verkeer onlangs besloten om de “ kruising “ Hoogstraat / Mariëndaal/ Apollostraat in Berlicum aan te pakken. Dit onder druk van de Gemeenteraad. De werkzaamheden beginnen binnenkort. Er wordt een verkeersgeleider aangebracht en een verhoogd wegdek. Op zich positief, vindt de PvdA.. Maar de bewoners van de wijk Beekveld vinden dat ze onvoldoende bij deze plannen zijn betrokken. Ze zijn van mening dat deze reconstructie onvoldoende bijdraagt aan de verkeersveiligheid.  Voor henzelf, maar vooral voor hun kinderen. Die moeten daar dagelijks oversteken naar school. Zij hebben onder andere bij de PvdA aandacht gevraagd voor verder gaande verkeersmaatregelen op de Hoogstraat. Vooral wil men graag, dat van het stuk Hoogstraat tussen de wijk Beekveld en het Mercuriusplein een 30 kilometer zone wordt gemaakt en dat er attentiepalen worden geplaatst! Daarop heeft de PvdA samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend in de Raadsvergadering van 19 September. Strekking was, nu de Hoogstraat toch open moet, om meteen vanaf genoemde kruising tot aan het Mercuriusplein een 30 km zone te maken en attentiepalen te plaatsen. Een goede definitieve oplossing en alle werkzaamheden in één keer afwerken spaart ook kosten! Alle oppositiepartijen waren vóór. Helaas stemden de coalitiepartijen PPA, CDA en VVD tegen. Dit terwijl ze vorig jaar voor de verkiezingen nog lippendienst bewezen aan de verkeersveiligheid op de Hoogstraat. Teleurstellend vindt raadslid Jack de Vlieger.

Reacties? Vlieg914@planet.nl , tel. 06-51330800 of via onze website: sintmichielsgestel.pvda.nl

Het bericht Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

PvdA PvdA VVD CDA Gilze en Rijen 23-09-2019 19:19

Voorstel b&w leidt naar dood spoor

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

De PvdA Gilze en Rijen heeft in de commissie Ruimte kritisch gereageerd op het plan van burgemeester en wethouders om een gecombineerde auto-fietstunnel te realiseren in Rijen. Deze tunnel moet de huidige spoorwegovergang vervangen in de Julianastraat-Stationsstraat.

De PvdA meent dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Bovendien wordt overhaast een voorstel aan de raad voorgelegd dat slecht is onderbouwd. Ook is de voorgestelde tunnel niet op aanvaardbare wijze in te passen in de woonstraten.

 

PvdA niet gelukkig met aanpak gemeente

De PvdA Gilze en Rijen is voorstander van het opheffen van de huidige spoorwegovergang. En dat er een verbinding blijft tussen Rijen-Zuid en de kern van Rijen.

Het college kreeg in 2018 van een raadsmeerderheid opdracht om een zogenaamde ‘auto-te-gast-tunnel’ uit te werken. Nadien stemde deze meerderheid in met het aankopen en verwijderen van de woningen aan de westzijde van de Julianastraat.

De PvdA stemde tegen beide collegevoorstellen omdat deze teveel gericht zijn op handhaving van een doorgaande autoverkeersfunctie in beide woonstraten.

Het collegevoorstel voorspelt weliswaar minder auto’s in de tunnel maar biedt geen garantie op een veilige en comfortabele verbinding. Het is bovendien slecht onderbouwd.

 

Verkeersgegevens onvoldoende voor verantwoorde beslissing

Een extern bureau heeft voor de gemeente een verkeersonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek komen modelmatige berekeningen over het toekomstige aantal auto’s en fietsers in de tunnel. De PvdA concludeert dat hieraan noodzakelijke informatie ontbreekt, namelijk de herkomst en bestemmingscijfers. Alleen met deze cijfers is een verantwoorde keuze mogelijk voor de verdeling van het verkeer door en rondom de kern van Rijen.

Het bureau meent dat 3500 auto’s per etmaal vanuit noordelijke en zuidelijke richting op verantwoorde wijze samen met fietsers een tunnel met een breedte van 6.00 meter kunnen passeren. Dit mag dan geen ‘auto-te-gast-tunnel’ meer worden genoemd maar ‘woonstraat’.

 

Tunnelplan is onveilig

De PvdA trekt uit de plaatsgevonden onderzoeken de conclusie dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Dit geldt met name voor fietsers. Autoverkeer in twee richtingen door een smalle tunnel die bovendien steile hellingen heeft (5%), leidt niet tot een aanvaardbare oplossing. Dit wordt bevestigd in een rapport dat door Veilig Verkeer Nederland is opgesteld. Een tunnel die alleen toegankelijk is voor fietsers en voetgangers biedt wel een veilige oplossing.

 

Tunnel is niet in te passen

Met kunst en vliegwerk, zonder het verwijderen van woningen, denkt het college de tunnel in te kunnen passen in de Stationsstraat. Veilig Verkeer Nederland trekt dit in twijfel omdat het afwijkt van de gebruikelijke maatvoering voor tunnels. Het woon- en leefcomfort van de bewoners in de Stationsstraat wordt niet aanvaardbaar aangetast. Inpassing lijkt slechts mogelijk als ook in de Stationsstraat een aantal woningen verdwijnt.

 

Herbezinning nodig

Het spoorproject is voor Gilze en Rijen een megaproject. Het vergt een investering van de gemeente van ruim 10,5 miljoen euro. Overhaaste besluitvorming is voor de PvdA daarom niet gewenst en het is ook niet nodig. Hoewel de coalitiepartijen Kern75, CDA, VVD en Gemeentebelang zich in de commissie achter het collegevoorstel schaarden, vindt de PvdA dat alleen een betere uitwerking en onderbouwing van een tunnelplan tot verantwoorde besluitvorming kan leiden. ‘Zint eer ge begint’ is hier zeker op zijn plaats.

Voor contact: Peter von Meijenfeldt 06-53254002 of Mariëlle Doremalen 06-44213664 of gilzerijen.pvda.nl

Het bericht PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Een gezonde stad maken we samen ...

PvdA PvdA CDA Leiden 30-07-2019 09:38

Een gezonde stad maken we samen ❤️ Daarom pleiten wij samen met CDA Leiden voor meer AED's op bereikbare plaatsen, zoals laadpalen voor electrische auto's.

Goed werk, Peter Kerris en Fokko ...

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Apeldoorn 28-05-2019 17:51

Goed werk, Peter Kerris en Fokko Spoelstra!!

De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen

PvdA PvdA CDA Geldrop-Mierlo 31-03-2019 15:10

Op de A67 ter hoogte van Geldrop staan vaak files en er gebeuren regelmatig. Het is duidelijk dat daaraan iets moet gebeuren. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt het belangrijk dat de problemen worden aangepakt. Hoewel de rijkswegen een verantwoordelijkheid zijn van de minister vinden wij dat de gemeente Geldrop-Mierlo hierin ook een actieve rol moet hebben. Het college van Burgemeester en Wethouders van onze gemeente moet aandacht vragen voor onze lokale uitdagingen en zorgen voor een goede informatie voor inwoners, verenigingen en bedrijven die te maken krijgen met de gevolgen van de voorgenomen wijzigingen van de A67. Wij vinden dat de gemeente deze betrokkenen actief moet ondersteunen en de lokale belangen bij het ministerie onder de aandacht moet blijven brengen.

Het ministerie heeft onderzocht welke mogelijke oplossingen er zijn voor een veilige A67 met betere doorstroming. Het onderzoek heeft geleid tot 3 mogelijke bundels van maatregelen. Hieruit is 1 voorkeursalternatief gekozen. Op 28 augustus 2018 en op 12 maart 2019 is in het NH Hotel Geldrop door Rijkswaterstaat (RWS) een toelichting gegeven op de verschillende alternatieven voor de verbreding van de A67 tussen Leenderheide – Zaarderheiken en zijn de mogelijkheden voor inspraak toegelicht. PvdA Geldrop-Mierlo was hierbij aanwezig. Wij hebben aandacht gevraagd voor het informeren en begeleiden van inwoners, bedrijven en verenigingen die de gevolgen van de verbreding van de A67 gaan ondervinden. RWS heeft ons verteld dat zij deze betrokkenen hebben geïnformeerd over het traject. De gemeente Geldrop-Mierlo moet de betrokkenen verder informeren.

Op initiatief van Bart Oortwijn van PvdA Geldrop-Mierlo hebben CDA en DGG samen met PvdA Geldrop-Mierlo vragen gesteld aan het college om zo aandacht te vragen en duidelijkheid te krijgen over de gevolgen van de plannen voor de verbreding van de A67. Het college heeft in de commissievergadering toegezegd aandacht te gaan geven aan het informeren van de bewoners.  De PvdA blijft dit volgen.

 Naar aanleiding van onze vragen heeft de gemeente Geldrop-Mierlo verder aangegeven dat zij: “ Bij de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief er voor pleit om het tracé van de A67 minder ver in noordelijke richting op te schuiven zodat de impact op de aanliggende woon- en uitloopgebieden minder groot wordt. In de commissievergadering van 25 maart jl. heeft het college een zienswijze voorgelegd waarin dit voorstel naar de minister is toegelicht.

PvdA Geldrop-Mierlo kan zich vinden in de door het college aangegeven voorkeur aangezien het vanwege het aanwezige beschermde natuurgebied niet mogelijk is ook naar het zuiden uit te breiden en de lasten met Heeze – Leende te delen. Bart Oortwijn verteld: “ Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de A67 maar wij vinden dat de gemeente daarbij een actieve rol moet pakken in de communicatie en begeleiding van inwoners, verenigingen en bedrijven. Wij willen dat het college zich inspant om te zorgen dat de gevolgen voor de inwoners van omliggende wijken zo beperkt mogelijk te houden. In de toelichting van de zienswijze naar de minister heeft het college aangegeven dat zij bereid is te investeren om verdergaande geluidsmaatregelen te nemen. Wij steunen dit.

PvdA vraag ook aandacht  voor de natuur. Het voorgestelde alternatief kan grote gevolgen hebben voor het Dommeldal. Wij zijn blij dat het college dit ook ziet en hier aandacht voor heeft. Als PvdA Geldrop-Mierlo zullen we dit goed volgen en aandacht blijven vragen. We snappen dat er nu nog weinig bekend is over de uitwerking en dus ook nog niet heel veel gezegd kan worden over de gevolgen. Dit wil niet zeggen dat je als gemeente niets kan doen. Wij gaan er vanuit dat dit nu voor de gemeente ook duidelijk is en ze actiever zal worden. We vinden dat de gemeente hiermee niet moet wachten tot momenten waarop informatie wordt gedeeld of inspraak mogelijk is maar nu al moet beginnen.

 

Wanneer u meer informatie wil over de verbreding van de A67 kunt u dit vinden op de website van Rijkswaterstaat: https://mirta67leenderheidezaarderheiken.nl/default.aspx

 

Het bericht De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen verscheen eerst op PvdA Geldrop-Mierlo.

Een leuk kijkje achter de schermen ...

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 CDA Apeldoorn 08-03-2019 18:27

Een leuk kijkje achter de schermen van het statenlidmaatschap.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.