Nieuws van PvdA over D66 inzichtelijk

12 documenten

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

PvdA PvdA D66 VVD CDA Gilze en Rijen 14-10-2019 11:09

Omstreden tunnelvisie van college en coalitie

 

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

 

Een meerderheid van de raad van Gilze en Rijen heeft zich geschaard achter een omstreden plan van het college voor een verdere uitwerking van een gecombineerde auto-/fietstunnel in de Stationsstraat/Julianastraat in Rijen. Een heel onverstandige beslissing volgens de PvdA Gilze en Rijen.

 

Raadsbehandeling leidde niet tot aanpassingen

Al lange tijd is duidelijk dat een plan van voormalig wethouder Dols (CDA) om een gecombineerde auto- en fietsonderdoorgang te maken onder de huidige spoorwegovergang nabij het station in Rijen op veel weerstand stuit. Niet alleen bewoners van de Stationsstraat en de Julianastraat keren zich tegen het plan. Ook in de gemeenteraad heerst grote verdeeldheid over het nut en de noodzaak van het toelaten van gemotoriseerd verkeer in de tunnel. Het voorstel van het college om desondanks het tunnelplan verder uit te werken en om voor de planvorming 1,8 miljoen euro beschikbaar te stellen, kreeg de onverkorte steun van de vier coalitiepartijen Kern’75, CDA, VVD en Gemeentebelang.

Na een urenlange raadsbehandeling bleek dat een goed onderbouwde inbreng van vier insprekende omwonenden en van de fracties van PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen geen enkel gehoor vond. De gelederen van college en coalitie bleken voorafgaande aan de raadsbehandeling al gesloten te zijn.

Enig lichtpuntje was dat de wethouder toezegde nog te zullen bezien of het aantal auto’s in de tunnel beperkt kan worden. Nu is dit berekend op 3.500 per etmaal.

 

Is dit besluit wel zo verstandig?

Omwonenden en de drie oppositiepartijen PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen menen dat een combinatie van auto’s en fietsers in de onderdoorgang niet tot een veilige situatie kan leiden. Zij baseren zich hierbij onder meer op externe rapporten en adviezen die op dit punt geen zekerheid bieden. Maar belangrijker is de vraag of het gebruik van gemotoriseerd verkeer wel wenselijk en noodzakelijk is. Immers bij herhaling benadrukken college en coalitie dat de kern Rijen zoveel mogelijk autoluw moet worden, dat doorgaand verkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd en dat het fietsverkeer moet worden gestimuleerd.

Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “Wil de stationsomgeving ‘nieuwe stijl’ werkelijk een levendig en veilig karakter krijgen, waarbij de beide delen van Rijen nauw aanéén worden geschakeld, dan biedt naar de overtuiging van de PvdA een ruim opgezette fiets- en voetgangersonderdoorgang hiervoor de beste garanties. Het is daarom verstandig  om het idee om ook auto’s door de tunnel te laten gaan snel te laten varen. Bovendien kun je het met goed fatsoen Rijen en vooral de omwonenden niet aandoen dat er straks drie autotunnels in de kern en aan beide zijden van het dorp aanwezig zijn.”

 

Geef meer aandacht aan Rijen Zuid

Rijen Zuid en met name de voormalige militaire wijk zijn naar het oordeel van de PvdA meer gebaat bij een modernisering en het levendig maken van de wijk. En bovendien bij wijkvoorzieningen die de aantrekkelijkheid en het woonmilieu versterken. Meer autoverkeer draagt hieraan zeker niet bij.

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/pvda-gilze-en-rijen-dit-kun-je-met-goed-fatsoen-rijen-niet-aandoen/

Het bericht PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen   verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Sint-Michielsgestel 08-10-2019 09:10

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/maak-hoogstraat-berlicum-verkeersluw/PvdA stelt in motie voor:

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

Na lang treuzelen heeft de wethouder Verkeer onlangs besloten om de “ kruising “ Hoogstraat / Mariëndaal/ Apollostraat in Berlicum aan te pakken. Dit onder druk van de Gemeenteraad. De werkzaamheden beginnen binnenkort. Er wordt een verkeersgeleider aangebracht en een verhoogd wegdek. Op zich positief, vindt de PvdA.. Maar de bewoners van de wijk Beekveld vinden dat ze onvoldoende bij deze plannen zijn betrokken. Ze zijn van mening dat deze reconstructie onvoldoende bijdraagt aan de verkeersveiligheid.  Voor henzelf, maar vooral voor hun kinderen. Die moeten daar dagelijks oversteken naar school. Zij hebben onder andere bij de PvdA aandacht gevraagd voor verder gaande verkeersmaatregelen op de Hoogstraat. Vooral wil men graag, dat van het stuk Hoogstraat tussen de wijk Beekveld en het Mercuriusplein een 30 kilometer zone wordt gemaakt en dat er attentiepalen worden geplaatst! Daarop heeft de PvdA samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend in de Raadsvergadering van 19 September. Strekking was, nu de Hoogstraat toch open moet, om meteen vanaf genoemde kruising tot aan het Mercuriusplein een 30 km zone te maken en attentiepalen te plaatsen. Een goede definitieve oplossing en alle werkzaamheden in één keer afwerken spaart ook kosten! Alle oppositiepartijen waren vóór. Helaas stemden de coalitiepartijen PPA, CDA en VVD tegen. Dit terwijl ze vorig jaar voor de verkiezingen nog lippendienst bewezen aan de verkeersveiligheid op de Hoogstraat. Teleurstellend vindt raadslid Jack de Vlieger.

Reacties? Vlieg914@planet.nl , tel. 06-51330800 of via onze website: sintmichielsgestel.pvda.nl

Het bericht Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

Tegeltje eruit, plantje erin met D66 ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Leiden 29-06-2019 09:15

Tegeltje eruit, plantje erin met D66 Leiden en GroenLinks Leiden 🌹🌹

Een leuk kijkje achter de schermen ...

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 CDA Apeldoorn 08-03-2019 18:27

Een leuk kijkje achter de schermen van het statenlidmaatschap.

DE ZEKERHEID OM JEZELF TE KUNNEN ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Goes 25-02-2019 12:36

DE ZEKERHEID OM JEZELF TE KUNNEN ZIJN! Door Marco Eestermans Afgelopen donderdag dienden de PvdA samen met de SP en Nieuw Goes een motie in om tot een Goes LHBTI-actieplan te komen. Dit uiteindelijk naar aanleiding van de eerdere Nashville-verklaring. De PvdA vindt namelijk dat Goes van iedereen is. Ook inwoners met een andere geaardheid moeten in Goes mee kunnen doen. Helaas kreeg het voorstel onvoldoende steun, ook niet van D66 en GroenLinks. Zij vonden dat het voorstel meer vanuit de LHBTI-gemeenschap had moeten komen en dat er voldoende gebeurt om de acceptatie van homoseksualiteit te bevorderen. Het CDA zocht naar een aanleiding om tot een nieuw plan te komen. Als antwoord daarop noemde ik het rapport van het Zeeuws Planbureau waarin staat dat 1 op de 4 Goese scholieren homoseksualiteit afwijst. In hetzelfde onderzoek staat ook dat maar 13% van de scholieren denkt dat je op school eerlijk kan vertellen dat je LHBTI’er bent. Voor de PvdA zijn dit schrikbarende cijfers. We zijn blij dat Goes al een start heeft gemaakt en behoort tot de regenbooggemeentes. Echter zijn de cijfers genoeg aanleiding om te zien dat er nog veel te winnen is. Er is dus nog een lange weg te gaan. Voor de PvdA is iedereen in Goes gelijk en alle inwoners moeten de zekerheid hebben dat zij zichzelf kunnen zijn.

De uitverkoop van Tilburg?!

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 08-11-2018 20:17

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/de-uitverkoop-van-tilburg/In deze tijd van het jaar hangen de etalages in de Heuvelstraat vol met kreten als OP=OP, WEG=WEG, TOTALE LEEGVERKOOP of OPRUIMING. Gedurende de crisisjaren zag je deze kreten steeds vaker. Het ging niet goed met de retail. Ook nu is het nog vechten. Een goed voorbeeld is modewinkel Gimbrère die na 180 jaar het Tilburgse centrum gaat verlaten. De grote ketens en de webshops winnen het. Met grote en snel wisselende assortimenten, gratis thuisbezorgen en met de garantie binnen 24 uur het pakketje af te leveren.

https://www.bd.nl/tilburg/tilburg-legt-nieuwe-bedrijven-langs-een-meetlat~adf7434e/

Deze ontwikkeling kun je als ‘perfecte service’ en ‘de nieuwe economie’ zien, maar de schaduwzijde is dat de ‘binnen 24-uur thuisbezorgd’-drift zorgt voor de komst van gigantische logistieke reuzen. Blokkendozen verrijzen op industrieterreinen. Steeds groter en steeds meer. Tilburg is logistieke hotspot. We zijn er trots op en willen ‘in de top drie’ blijven meedoen. Maar waarom eigenlijk? De woordvoerder van XPO Logistics verklaart in het Brabants Dagblad dat ‘de lokale kaartenbakken van arbeidskrachten leeg zijn’. Voor de lokale arbeidsmarkt betekent méér blokkendozen dus niet méér werkgelegenheid of minder mensen in de bijstand. Die logica gaat niet op. Bovendien lijken veel nieuwe banen binnen een aantal jaar vervangen te zullen zijn door robots. Robots kunnen immers steeds meer en worden steeds goedkoper. Het monotone werk in distributiecentra leent zich daarvoor uitstekend.

In de tussentijd wordt het gros van het werk voornamelijk gedaan door arbeidsmigranten. Zij zouden fatsoenlijke huisvesting en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden moeten krijgen. Daar komt echter vaak weinig van terecht, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Bovendien zorgen arbeidsmigranten voor flinke druk op de lokale woningmarkt, tot wel 5.000 wooneenheden in Tilburg, waardoor er minder woningen beschikbaar zijn voor de lokale markt.

De logistieke reuzen zijn eveneens slecht voor het milieu. De miljoenen kilometers die het vrachtverkeer aflegt beginnen en eindigen in onze gemeente. De ontwikkeling van een inzetbare elektrische vrachtwagen gaat nog jaren duren en het vervoer over water en per trein is marginaal ten opzichte van de vele bewegingen over de weg. Ondertussen gaat de uitstoot van CO2 en fijnstof gewoon door.

Tot slot vervuilt de komst van de distributiecentra onze landschappen. Nieuwe bedrijventerreinen zoals Wijkevoort en Zwaluwenbunders verrijzen midden in mooie open landschappen. Netjes inpassen in het landschap lijkt een mooi uitgangspunt, maar kán simpelweg niet.

Is de komst dan nergens goed voor? Jawel, de verkoop van gemeentegrond levert het vastgoedbedrijf van de gemeente Tilburg de nodige centen op. Maar is dát het waard? Het is de uitverkoop van de gemeente. Van de uitgiftes die nu gedaan worden, zullen nog generaties Tilburgers last houden. Op het gebied van arbeidsomstandigheden, beschikbare woningen, milieu, verkeer en landschap.

In de coalitie lijkt het CDA voorop te lopen om te komen tot méér distributiecentra. De VVD-fractie is een oprecht enthousiaste mede pleitbezorger. D66 en GroenLinks zouden gezien hun beginselprogramma op het gebied van milieu en duurzaamheid anders moeten willen, maar hebben dit punt blijkbaar in de onderhandelingen geslikt of hebben toch hun argumenten om voor te zijn.

En de PvdA? Wat mij betreft is het tijd om wakker te worden. Voor de gemeentegrond en onze open landschappen geldt echt OP=OP. Maar wat vinden jullie er van?

Stefan Jansen

Lid PvdA Tilburg

Op woensdag 21 november gaan we tijdens de ALV in gesprek met PvdA-gedeputeerde Erik van Merrienboer (Ruimte en Financiën) van de Provincie Noord-Brabant. Hij is gedurende zijn loopbaan en in zijn huidige functie veelvuldig bezig geweest met opgaven op het gebied van logistiek, grondzaken en (regionale) economie. We bevragen hem over zijn functie, standpunten, regionale ontwikkelingen, logistieke reuzen en de arbeidsmigrantenhuisvesting. De mening van de leden op deze onderwerpen is daarbij heel belangrijk. Welke boodschap en richting geven we de fractie mee?

Het bericht De uitverkoop van Tilburg?! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Bewoners Beekveld moeten blijven wachten

PvdA PvdA D66 VVD CDA Sint-Michielsgestel 31-10-2018 15:44

Tijdelijke verkeersmaatregelen gaan niet door

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/bewoners-beekveld-moeten-blijven-wachten/Het is te moeilijk om tijdelijke oplossingen te vinden. Met de aannemer zoeken we naar een goede definitieve oplossing. Begin volgend jaar gaan we die ontwerpen. Daarvóór gaan we er met bewoners en omwonenden over praten. Begin 2020 is de uitgang van Beekveld veilig.” Deze boodschap bracht verkeerswethouder Bart van de Hulsbeek afgelopen donderdag in de raad.

PvdA-raadslid Jan Pieter Vermeulen was hierover zeer verbaasd. Met anderen maakte hij zich eerder druk over een veilige en vlotte ontsluiting voor de nieuwste woonwijk van Berlicum. “Begin maart, twee weken voor de verkiezingen, nam de voltallige raad een motie aan. Strekking: college tref tijdelijke maatregelen op de aansluitingen van Fonteinkruid en Apollostraat op de Hoogstraat. Dit om veilig deelnemen aan het verkeer te bevorderen. ” Verkiezingen De PPA nam het initiatief tot deze motie. Die van CDA en VVD voor een extra budget voor meer maatregelen op de Hoogstraat haalde het niet. Noch die van D66 en PvdA om doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de Hoogstraat te weren. Slimme actie van de PPA. Ze nam anderen de wind uit de zeilen. En kreeg zelf vlak voor de verkiezingen de eer van een geslaagde motie. Daarom sprak Vermeulen afgelopen week de woordvoerder van de PPA er op aan: “Neemt u er genoegen mee dat de motie nu niet wordt uitgevoerd? ” Wennen “Ach,” merkte Bert van Druenen op, “tijdelijke maatregelen hebben ook nadelen. Je moet er aan wennen. En als je er aan gewend bent, moet je daarna weer wennen aan de definitieve maatregelen. Misschien kunnen we daar maar beter op wachten.” Daadkracht PvdA’er Vermeulen is verontwaardigd over deze houding en die van het college: “Natuurlijk is het niet eenvoudig om tijdelijke maatregelen te treffen. Maar waar een wil is, is een (veilige) weg. Dat vraagt bestuurlijke daadkracht. Die is kennelijk onvoldoende aanwezig in deze coalitie. Toen we de motie aannamen wisten we toch ook al dat de definitieve maatregelen in de maak waren. En dat die nog een paar jaar kon duren. Zo worden we aan het lijntje gehouden. En verkeersveiligheid lijkt niet echt een prioriteit van het college. ” Gaatje Vermeulen wijst op de groei van de wijk. De rij wachtende auto’s bij de uitgang wordt steeds langer. Steeds meer mensen moeten lang wachten op een gaatje om de straat over te steken. Het helpt waarschijnlijk alleen als de bewoners zelf laten zien dat ze het niet meer pikken.

Het bericht Bewoners Beekveld moeten blijven wachten verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

Subsidie en milieu (2)

PvdA PvdA GroenLinks D66 Schouwen-Duiveland 31-08-2018 15:35

In een eerder artikel hebben wij geschreven over de subsidiëring van een stinkende, verouderde dieselbus. Subsidiëring van sterk milieuvervuilende activiteiten druist naar onze mening in tegen de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en milieu. Daarom hebben wij in de raadsvergadering van 30 augustus jl een motie ingediend waarin wij het college oproepen om met een voorstel te komen dat te subsidiëren activiteiten niet strijdig mogen zijn met de gemeentelijke milieu- en duurzaamheidsuitgangspunten. We vragen dus aan het college om hierover mee te denken. Hoe kunnen we subsidieverstrekking en duurzaamheid koppelen. Ons idee was om hierover iets in de subsidieverordening op te nemen.

https://schouwenduiveland.pvda.nl/nieuws/subsidie-en-milieu-2/

Een zeer ruime meerderheid van de raad heeft besloten dat het college niet met zo’n voorstel hoeft te komen. De raad heeft de mond vol van duurzaamheid maar wil het college niet eens laten nadenken over een idee hoe we dat beleid kunnen koppelen aan te subsidiëren activiteiten. Wethouder Van Burg vreest dat vele activiteiten ter ziele gaan omdat ze niet energieneutraal zijn. Zij gaf als voorbeeld dat de huisvesting van Vluchtelingenwerk niet energieneutraal is , dat de vele bezoekers van festiviteiten er met vervuilende auto’s naar toe komen en dat van de vele vrijwilligers niet mogen worden opgescheept met het nadenken over duurzaamheid. Fracties gaven aan dat we in onze gemeente geen milieuzone kennen, dus de vervuilende dieselbus mag hier gewoon rijden, dat sprake zou zijn van ad hoc beleid en de leefbaarheid de dupe wordt. GroenLinks, de fractie waarvan wij zeker ondersteuning hadden verwacht, bedacht een simpele oplossing: zet een roetfilter op de sightseeing bus. De vraag hoe ver Groen Links afwijkt van haar eigen verkiezingsprogramma met de mooie titel “Samenwerken aan een gezond en groen Schouwen-Duiveland” laten wij hier in het midden ….

Ook wij willen dat activiteiten gesubsidieerd worden, ook de sightseeing bus. Daar ging het helemaal niet om! Het gaat om bewustwording; het bespreekbaar maken. Duurzaamheid past naar onze mening prima bij te subsidiëren activiteiten.

Wij hebben gevraagd of het college met een voorstel wil komen omdat wij geen panklare oplossing hebben. Een voorstel waarover we het in een later stadium dan in de raad kunnen hebben. Zelfs tijdens de raadsvergadering hebben wij gevraagd aan de andere fracties om hierin mee te denken maar deze vraag bleef onbeantwoord.

Dank SP en D66 voor jullie support! Wij zijn teleurgesteld maar zullen duurzaamheid, energieneutraliteit en een gezond woon- en leefmilieu blijvend op de politieke agenda zetten.

Het bericht Subsidie en milieu (2) verscheen eerst op PvdA Schouwen-Duiveland.

BREAKING: Reactivering van ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Berg en Dal 13-06-2018 18:21

BREAKING: Reactivering van (rail)verbinding Kleve Nijmegen zeker één jaar in de ijskast. Gedeputeerde Mevrouw C. Bieze wil in gesprek blijven met alle betrokkenen in de grensregio inclusief Duitse gesprekspartners en de statenbrief met rood licht voor Reactivering, is niet meer en niet minder, dan een mededeling dat in de huidige zittingsperiode van de Gelderse regering geen actieve rol van de Provincie Gelderland kan worden verwacht. https://bergendal.pvda.nl/nieuws/inspraak-spd-pvda-tijdens-spoeddebat-provincie-gelderland/

D66 Lansingerland verspreidde ...

PvdA PvdA D66 Lansingerland 19-03-2018 19:24

D66 Lansingerland verspreidde vandaag onjuiste informatie in de Berkelse Westpolder. Feiten? Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/fietstunnel-rotonde-oudelandselaan-legt-forse-hypotheek-op-het-nieuwe-college/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.