Nieuws van VVD over D66 inzichtelijk

28 documenten

BLOG 275: Doorblokken!

VVD VVD D66 Lochem 10-11-2019 01:29

Vanochtend bij WNL, Stef Blok, over de extra miljarden die Nederland gevraagd wordt bij te dragen aan Europa… Standvastig en stevig zei Stef: “We blijven gewoon ons huidige deel betalen, beetje inflatiecorrectie en economische groei erbij maar dat is het dan ook.” Blokvast! Top!

https://lochem.vvd.nl/nieuws/37237/blog-275-doorblokken

Het is natuurlijk ook een doodlopende weg voor overheid gelieerde cluppies om telkens maar ten koste van de inwoners hun uitgaven te vergroten. Nog los van het feit dat zonder Groot Brittannië het toch juist goedkoper zou moeten worden? Er kunnen honderden ambtenaren naar huis omdat ze niet meer hoeven te onderhandelen… 

Wat ook een langzaam doodlopende weg lijkt te worden als het aan D66 ligt is ons netwerk van snelwegen. Volgens hun congres is 90 kilometer per uur ook voldoende. Wat ik me dan altijd gelijk afvraag is of dat ook voor de elektrische auto geldt? En of Jesse dat Jetten heeft ingefluisterd? 

Ik vraag me ook af of het helpt. Er zijn 8 miljoen auto’s in Nederland. En ongeveer 1,5 miljoen vrachtwagens. Maar de vrachtwagens rijden wel 6 x zoveel kilometers dan de auto’s. En waar mijn hybride dieseltje de één op tweeëntwintig haalt verbruikt zelfs de meest zuinige Euro6 motor nog 20 liter op de honderd kilometer. Of vragen we straks de vrachtwagens om maximaal 60 te gaan rijden? 

Nederland komt snel tot stilstand. De landbouw mag niet meer exporteren. Gas exporteren we ook al niet meer. Dat slaat een enorm gat in onze begroting. Groter dan jeugdzorg bij de gemiddelde gemeente. De bouw zal krimpen, de veestapel ook en daarna ons welzijn. Het enige dat straks weer groeit zijn de aantallen mensen in WW en bijstand. Het schijnt zelfs dat de bouwwerkzaamheden aan spoorwegen stilliggen vanwege de stikstof terwijl die toch zouden moeten zorgen voor minder mensen in de auto… 

Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals Stef Blok. Gewoon nee zeggen tegen de voorgestelde verhoging vanuit Brussel. Dat gaan we in Lochem ook doen. Nee zeggen tegen extra kosten van Circulus Berkel. Stop tegen de extra uitgaven van out-of-control organisaties waar we geen grip op hebben. We hebben het werk wellicht op afstand gezet maar het budgetrecht is nog altijd van de raad. Morgen begroting! Doorblokken! 

D’r an dus! 

Erik Haverkort

VVD WEER IN HET COLLEGE

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58

De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37208/vvd-weer-in-het-college
Alle partijen leveren één wethouder. Voor de VVD keert Hans Krieger terug wanneer hij op 14 november om 19:30 uur in de raadzaal van het stadhuis wordt beëdigd. Iedereen is hierbij van harte welkom. Hans wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Financiën, Grondzaken, MAAK-Zaanstad en Economie. Tevens is hij eerste Loco burgemeester. 
De lokale partij Democratisch Zaanstad, die geen wethouder levert,  heeft een aantal voor haar belangrijke punten in het akkoord laten opnemen.  De volledige wethouderportefeuilleverdeling is in het Coalitieakkoord 2020-2022 opgenomen
Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid. 
Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers.  Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.  
Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.
Het bestuur en de fractie van VVD Zaanstad zijn blij en trots dat de VVD weer deelneemt aan het college om van Zaanstad een stad van allure te maken. 
Het volledige coalitieakkoord 2020-2022 kunt u hier downloaden. 

Nee tegen 100 km/u op onze A2!

VVD VVD D66 Nederweert 12-10-2019 02:29

In de raadsvergadering van 8 oktober heeft de coalitie een motie aangenomen om de minister te verzoeken om de maximumsnelheid op een groot deel van onze A2 te verlagen naar 100 km/u.

Er is géén wetenschappelijk bewijs dat het verlagen van de maximumsnelheid bijdraagt aan een substantiële vermindering van de stikstofuitstoot. Tóch heeft de Nederweerter coalitie (Nederweert Anders, D66 en JAN) voor de motie gestemd en willen zij de maximumsnelheid verlagen naar 100 km/u.

Wij vinden dat er maatregelen genomen moeten worden die substantieel bijdragen aan de vermindering van stikstofuitstoot. Anders worden wel de negatieve gevolgen ervaren zonder dat het stikstofvraagstuk (deels) wordt opgelost. Deze maatregel doet dat niet, zo blijkt bijvoorbeeld uit dit artikel van Trouw.

Wij stellen daarom voor om ons als gemeente te focussen op het informeren van inwoners en ondernemers en samen met de provincie te bepalen welke maatregelen nuttig zijn, met de minst negatieve gevolgen.

VVD reageert geschokt op vergaande plannen autovrije stad

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-10-2019 03:41

Vandaag heeft het college van GroenLinks, D66, PvdA en SP de uitwerking van de plannen gepresenteerd om de stad autoluw te maken. VVD-woordvoerder Verkeer Anne Marttin: “Het college verklaart hiermee de oorlog aan alle Amsterdammers met een auto. Deze plannen zetten de stad op slot. De VVD gaat er alles aan doen om de stad bereikbaar te houden voor Amsterdammers, hun familie en hun bezoek.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/36624/vvd-reageert-geschokt-op-vergaande-plannen-autovrije-stad

In de plannen wil het college tientallen no-go area’s creëren voor auto’s. Niet alleen parkeren wordt lastig, ook autorijden wordt volgens de plannen praktisch onmogelijk gemaakt. Daarnaast moeten auto’s wat het college betreft hun snelheid minderen en komt er zelfs een kilometerheffing. Het voornemen om tienduizend parkeerplekken te schrappen krijgt gestalte door om de zes maanden versneld parkeerplekken op te heffen in buurten.

 

Marttin: “Om de stad en met name het centrum bereikbaar en leefbaar te houden moeten we keuzes maken. Dat onderschrijft ook de VVD. Alleen met deze extreme plannen jaagt dit college wederom Amsterdammers de stad uit: gezinnen, ouderen, mantelzorgers en ondernemers zijn de dupe. Zonder auto kunnen zij straks niet meer hun kinderen naar school brengen, voor familie zorgen, boodschappen doen of naar het werk. Bovendien raakt dit ondernemers hard in hun portemonnee.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536858881 -1073732485 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

In het plan geeft het college aan in gesprek te willen met bewoners over deze maatregelen. “Wat ons betreft bestaat dit gesprek niet alleen uit aanhoren, maar ook uit luisteren en in samenspraak met buurten zoeken naar oplossingen. Dit stadsbestuur is er voor alle Amsterdammers. Ook voor autobezitters,” aldus Marttin.

 

VVD reageert geschokt op vergaande plannen autovrije stad

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-10-2019 03:41

Vandaag heeft het college van GroenLinks, D66, PvdA en SP de uitwerking van de plannen gepresenteerd om de stad autoluw te maken. VVD-woordvoerder Verkeer Anne Marttin: “Het college verklaart hiermee de oorlog aan alle Amsterdammers met een auto. Deze plannen zetten de stad op slot. De VVD gaat er alles aan doen om de stad bereikbaar te houden voor Amsterdammers, hun familie en hun bezoek.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/36624/vvd-reageert-geschokt-op-vergaande-plannen-autovrije-stad

In de plannen wil het college tientallen no-go area’s creëren voor auto’s. Niet alleen parkeren wordt lastig, ook autorijden wordt volgens de plannen praktisch onmogelijk gemaakt. Daarnaast moeten auto’s wat het college betreft hun snelheid minderen en komt er zelfs een kilometerheffing. Het voornemen om tienduizend parkeerplekken te schrappen krijgt gestalte door om de zes maanden versneld parkeerplekken op te heffen in buurten.

 

Marttin: “Om de stad en met name het centrum bereikbaar en leefbaar te houden moeten we keuzes maken. Dat onderschrijft ook de VVD. Alleen met deze extreme plannen jaagt dit college wederom Amsterdammers de stad uit: gezinnen, ouderen, mantelzorgers en ondernemers zijn de dupe. Zonder auto kunnen zij straks niet meer hun kinderen naar school brengen, voor familie zorgen, boodschappen doen of naar het werk. Bovendien raakt dit ondernemers hard in hun portemonnee.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536858881 -1073732485 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

In het plan geeft het college aan in gesprek te willen met bewoners over deze maatregelen. “Wat ons betreft bestaat dit gesprek niet alleen uit aanhoren, maar ook uit luisteren en in samenspraak met buurten zoeken naar oplossingen. Dit stadsbestuur is er voor alle Amsterdammers. Ook voor autobezitters,” aldus Marttin.

 

Bloemendaal Bereikbaar

VVD VVD D66 PvdA Bloemendaal 16-07-2019 23:18

Het dynamisch verkeersmanagement zorgt voor een betere afwikkeling van het verkeer, fietspaden worden opgeknapt en er zijn liften gekomen bij station Bloemendaal. Er komt geluidarm asfalt op de doorgaande wegen in woonwijken en er loopt een onderzoek naar het verbeteren van de veiligheid op de Julianalaan. Wij zijn er echter nog lang niet. Onze wens om van het viaduct van de westelijke randweg in Overveen een tunnel te maken, met een goede verbinding naar de Zeeweg is nog steeds een stip op de horizon. Samen met D66 en VDB hebben wij daarom tegen een motie van PvdA gestemd die opriep een onderzoek naar de betere verbinding met de Zeeweg te stoppen. Als VVD zullen wij het aanpakken van het doorgaand verkeer door Overveen blijven agenderen. De VVD is van mening dat alleen door in te zetten op alle vervoersmiddelen, auto, fiets en trein, de overlast van verkeer enigszins kan worden beteugeld. Om een goede verkeersafwikkeling te krijgen bij evenementen, zoals de F1, geldt dit principe ook: alle middelen inzetten en de pijn verdelen over de dorpen.

 

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

Invoering milieuzone in Haarlem onacceptabel

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 20-06-2019 04:08

De coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA wil een milieuzone in Haarlem in gaan voeren. Een milieuzone waarbij op termijn mogelijk uw auto uit Haarlem verbannen zal worden. Dat betekend dat u met uw auto wellicht in de toekomst niet meer welkom bent in Haarlem. De oplossing volgens de coalitie? Uw auto wegdoen of een nieuwe kopen, aldus de PvdA.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35762/invoering-milieuzone-in-haarlem-onacceptabel

Voor de VVD Haarlem is dat natuurlijk onacceptabel. Het verplicht moeten kopen van een nieuwe auto of het verplicht wegdoen van een auto is niet wat we in Haarlem willen.  Uiteraard willen wij ook een schone en leefbare stad. Maar is er dan een probleem vraag je je af? De luchtkwaliteit van Haarlem voldoet ruimschoots aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Daarbij draagt de ontwikkeling van elektrisch rijden ook bij aan een betere, schonere en leefbare stad. Dat willen we juist stimuleren, maar dat draagt een milieuzone niets toe bij, daar zij andere maatregelen voor te bedenken, zoals positieve maatregelen als het goedkoper maken van parkeren voor auto’s die elektrisch rijden.

Bovendien wordt door de milieuzone de ondernemer ook hard gepakt. Opeens zit je als ondernemer met een wagenpark dat niet meer de stad in kan. Zo ga je niet om met onze ondernemers en de werkgelegenheid in de stad.

Ook de vorige GroenLinks wethouder Sikkema is het volledig met de VVD eens, een milieuzone is onzin. Dat schreef zij al in 2017 in een brief aan de commissie Beheer. Dat we nu, zonder enige reden, twee jaar later toch weer een milieuzone in willen gaan voeren heeft alleen veel kosten in het vooruitzicht. Kosten voor de stad, en dus voor iedere inwoner, voor de kosten van het invoeren van een milieuzone. Kosten voor ondernemers, die hun wagenpark drastisch moeten veranderen. Kosten voor bewoners, voor het kopen van een nieuwe auto.

Een milieuzone in Haarlem gaat niet bijdragen aan het welzijn van Haarlemmers. Dat is duidelijk. Andere maatregelen zijn effectiever en logischer wat betreft de VVD.

VVD Haarlem zal dan ook tegen de invoering van een milieuzone stemmen. Wij staan pal voor ondernemers, voor bewoners en voor Haarlem!

VVD, D66 en GroenLinks: houdt Voorschoten bereikbaar

VVD VVD GroenLinks D66 Voorschoten 15-03-2019 04:51

Raadslid Bart Lavrijsen (VVD): “De VVD vraagt al jaren aandacht voor de verkeerssituatie rondom het Lammenschansplein. Veel Voorschotense forensen en ondernemers staan hier dagelijks in de file. Maar ook de bereikbaarheid van Leiden is hierdoor slecht. De Rijnlandroute moet hier verbetering in brengen. Daarom is de VVD blij dat in 2020 de werkzaamheden beginnen die de verkeersdoorstroming rondom het Lammenschansplein moeten verbeteren.”

Als onderdeel van de Rijnlandroute worden de Lammebrug en de Trekvlietbrug verhoogd, de Europaweg verbreed en het Lammenschansplein opnieuw ingericht. Dit alles moet zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Ook worden er goede fietsverbindingen aangelegd. Raadslid Saskia Boom (D66): “Het is zaak om de overlast tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken. Voorschoten mag niet op slot gaan. D66 ziet kansen in slimme oplossingen zoals verkeersapps, waarbij verkeersgebruikers worden gewezen op opstoppingen en alternatieven krijgen aangereikt. Ook een goede informatieverstrekking aan de burgers is van belang.”

Coalitiepartner GroenLinks sluit zich hierbij aan. Raadslid Joop Bos: “GroenLinks is altijd van mening geweest dat het aanpakken van het knelpunt Lammenschansplein eerste prioriteit moest zijn. Wij wilden dit graag opgelost zien voordat de overige besluiten over de Rijnlandroute genomen zouden worden. Files en langzaam rijdend verkeer zijn slecht voor de leefomgeving. Er moet dus aandacht zijn voor de doorstroming van het verkeer tijdens de werkzaamheden. Verder zullen degelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer speerpunten van ons blijven om de autodrukte te laten afnemen.”

Bart Lavrijsen: “Dit project is gigantisch en we begrijpen dat zulke werkzaamheden niet zonder enige overlast gepaard zullen gaan, maar we moeten voorkomen dat Voorschoten jarenlang onbereikbaar wordt. We willen weten welke voorwaarden er in de aanbesteding met de aannemers worden opgenomen die de bereikbaarheid van ons dorp tijdens de werkzaamheden moeten garanderen.” Volgens de planning zullen de werkzaamheden aan het Lammenschansplein ruim twee jaar gaan duren.

Utrecht Science Park moet bereikbaar blijven

VVD VVD D66 Utrecht 14-03-2019 09:03

Tijdens een debat over de toekomst van het Utrecht Science Park heeft de VVD gepleit voor het toegankelijk houden van met name het UMC Utrecht per auto. Niet alle patiënten kunnen met het OV of de fiets komen. En ook medische personeel moet snel per auto naar het ziekenhuis kunnen komen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34492/utrecht-science-park-moet-bereikbaar-blijven

© De Telegraaf

De Utrechtse politieke partijen verschillen over de noodzaakvan het toegankelijk houden van het Utrecht Science Park per auto. GroenLinksen D66 vinden dat iedereen op de fiets of met het OV moet komen. Dat is nietrealistisch. Er zijn patiënten die niet met de fiets of met het OV kunnenkomen. Denk aan patiënten die voor een chemokuur of bestralingssessie komen. Daarnaastis vervoer per auto voor hen vaak veiliger, omdat ze eerder vatbaar voorbijvoorbeeld virussen zijn. Ook is het noodzakelijk dat ouders van bijvoorbeeldkinderen die naar het Prinses Maxima Centrum (centrum voor kinderkanker) gaanook per auto hun kind kunnen wegbrengen. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.Naast patiënten en bezoekers is het ook noodzakelijk dat medisch personeel snelbij het ziekenhuis kan komen, en niet alleen bij nachtdiensten.

Overigens is het nu drama in met name de spits: het duurtlang voordat iedereen het Utrecht Science Park aan het einde van de middag kanverlaten. Dat moet echt anders. De huidige onbereikbaarheid is schadelijk. Zozorgt het er mede voor dat het moeilijk is om het tekort aan verpleegkundigenop te lossen: het UMCU is slecht bereikbaar per auto voor personeel.

De discussie over de bereikbaarheid van het Utrecht SciencePark is naar aanleiding van een nieuw visiedocument dat input is voor een nieuwomgevingsplan. Dit visiedocument hebben de belangrijkste stakeholders zelfopgezet: het UMC Utrecht, Universiteit Utrecht (eigenaar van het grootstegedeelte van de grond), Hogeschool Utrecht en de stichting Utrecht Science Park(USP). Het is goed dat deze partijen zelf met een visie zijn gekomen.Belangrijk is dat er naast onderwijs, onderzoek en zorg ook veel ruimte is voorwonen, sport en werken (bedrijven). Daar is ook ruimte voor voorzieningen bijnodig, zoals supermarkten, etc.

De VVD juicht de ambitieuze groei van het Utrecht SciencePark toe. De VVD vindt het visiedocument goede input voor de toekomst van het UtrechtScience Park. Echter, groei betekent ook dat de bereikbaarheid belangrijkerwordt, en dat het niet reëel is dat alle mobiliteit per fiets en OVplaatsvindt. Dus de bereikbaarheid verdient aandacht, ook per auto. Daar komtde Utrechtse VVD voor op.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.