Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

7 documenten

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

De columnisten: Westzijde verdient eindelijk dertig kilometerzone

SP SP CDA Noord-Holland 21-09-2018 21:03

Welke stad kent niet het probleem van verkeer dat in overvloed beheerst wordt door automobilisten die met hun vervoermiddel op pad zijn? Een beetje gemeentebestuur propageert daarom een autoluwe binnenstad omdat het vastloopt, zelfs buiten de spits.  Het gaat echt niet alleen om grote steden zoals Amsterdam, maar zeker ook om Zaandam. De SP Zaanstad is één van de partijen in de Zaanse gemeenteraad die zich hard maakt voor een dertig kilometerzone op de Westzijde.

Vijftien jaar lang woonde ik met mijn gezin op het Kauwerspad in de Harenmakersbuurt, vlak om de hoek van de Westzijde. Een heerlijk buurtje van waaruit je alle kanten op kon, dichtbij het centrum van Zaandam en vrij vlug op de snelwegen A8 of A7 om naar het zuiden of het noorden af te reizen. Niks mis mee zou je zo zeggen. Er was wel één groot probleem, namelijk het verkeer op de Westzijde. Altijd overdag druk met voetgangers, fietsers, bromfietsers, automobilisten, bus- en vrachtverkeer. Het was en is niet anders.

Wanneer je in zo’n buurt woont is het een kwestie van opletten voor wat de veiligheid in het verkeer betreft, want voordat je het weet word je voor de sokken gereden. Mij overkwam deze pech op 22 maart 1999 om half vijf ‘s middags. Ik zat in mijn auto, stond stil om rechtsaf te slaan vanaf de Westzijde het Kauwerspad in. Even wachtten op de buurvrouw die linksaf moest vanuit het pad, zij wachtte immers op het verkeer dat van rechts kwam. Het was druk.

Ik keek in mijn binnenspiegel en zag een wit bestelautootje met een bloedgang van naar bleek tachtig kilometer per uur op mij afkomen. De bestuurder ramde mijn auto van achteren en aan de linkerkant van mijn Volkswagen Passat met kooiconstructie die na de klap twintig centimeter korter was geworden. Twee auto’s in de puinpoeier én ik had meteen nek- en rugproblemen. Zonder mijn medisch dossier prijs te willen geven bleef ik achter met levenslang whiplash, kapotte nek- en rugwervels, dagelijks pijn, en ik was mijn baan kwijt, werd afgekeurd, huwelijk naar de knoppen, zevenenhalf jaar letselschadezaak en nog veel meer van dat soort ellende.

De pijn en het verdriet was en is groot. Het leven ging en gaat verder en is naar omstandigheden vrij goed. Toen mijn verhaal destijds in de krant stond werd ik uitgenodigd bij een buurvrouw die aan de Westzijde woonde. Zij vertelde over het zware en vooral snelle verkeer dat voorbij haar woning dagelijks denderde. De koffiekopjes trilden op tafel toen wij elkaar spraken. “Dit kan echt niet meer”, dacht ik. En in het voorjaar van 2018 kwam mijn partijgenoot en SP-fractielid Roland van Braam samen met andere partijen in de raad met een motie die werd aangenomen om van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken.

Ik huilde, tranen van geluk biggelden over mijn wangen, en ik was zo blij. Maar de wethouder van verkeer Addy Verschuren (CDA) wenste dit niet uit te voeren net als in de tijd van mijn ongeluk toen zijn partijgenote Nel Kroesen-Van Gelderen in die functie het slechts afdeed dat je klachten kon melden. Roland van Braam ging deze week in de herhaling met andere partijen door wederom een motie in te dienen voor een dertig kilometerzone op de Westzijde en niet alleen om verkeersveiligheid, maar ook omdat woningen niet uit elkaar schudden door het getril van verkeer en de omgeving niet zwart wordt van de roet door de gigantische vracht aan CO² uitstoot.

En dan is er nog een belanghebbende ambtenaar met twintig jaar politie-ervaring die op de Facebookpagina van SP’er Van Braam totaal uit de bocht vloog om te stellen dat dertig kilometer net zo goed vijftig kan zijn omdat hardrijders niet tegen te houden zijn. Na kritiek op zijn wezenloze commentaar verwijderde hij zijn berichten. Werd het te heet onder zijn voeten? Tijd voor de derde CDA-wethouder verkeer Gerard Slegers die hopelijk eindelijk luistert naar de bewoners van de Westzijde door de dertig kilometer zone in te voeren.

Willem Croese

Zie ook: Opinie

Coenbrug-soap wordt vervolgd...

SP SP VVD CDA PvdA Noord-Holland 06-08-2018 07:24

Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug? Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.

Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.

B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.

Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.

En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.

Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.

80 km

Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.

Werkgroep A8 - Coenbrug

Meer lezen?

Coenbrug voor RWS veilig... Really?! SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Nog slimmer reizen door Noord-Holland in de toekomst

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 08-03-2018 14:50

De manier waarop mensen van A naar B gaan is de laatste jaren sterk veranderd: nieuwe diensten als Uber, deelauto’s en deelfietsen zijn in opkomst. In de toekomst zal nieuwe technologie tot nog meer veranderingen voor onze infrastructuur leiden. Denk hierbij aan zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, het “internet of things” in het verkeer en het gebruik van big data. Al deze veranderingen worden samengevat als Smart Mobility. “Omdat de Provincie voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor infrastructuur – de provinciale wegen, vaarwegen en fietspaden – moeten we op deze veranderingen inspelen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “zodat het reizen in Noord-Holland nog slimmer en makkelijker wordt, en ook duurzamer.”

Investeren in mobiliteit van de toekomst

De komende jaren trekt de Provincie de portemonnee (4,8 miljoen euro in 2018 en 6,8 miljoen euro in 2019) om de provinciale infrastructuur voor te bereiden op Smart Mobility. In eerste instantie wilde het college dit geld vooral besteden aan de auto-infrastructuur. Daarom diende D66, samen met PvdA en CDA, in 2017 een voorstel in om te onderzoeken hoe de andere belangrijke transportmethodes in de provincie, de fiets en het openbaar vervoer, ook toekomstbestendig gemaakt kunnen worden. Dan draagt het namelijk echt bij aan een betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid voor alle verkeersdeelnemers en omwonenden.

Multi-modaal

Door dit voorstel is nu ook onderzocht hoe het beleid voor slimme mobiliteit multi-modaal kan worden, dat wil zeggen niet alleen voor auto- en vrachtverkeer, maar ook voor openbaar vervoer, fietsers, scheepvaart, combinatie-vervoer en deelsystemen. Een gevolg daarvan is dat de geplande investeringen evenwichtiger verdeeld worden over de vervoerstypen. Net zoals bij andere investeringen in mobiliteit zal het college hierover in een meerjarenprogramma rapporteren. Zo kunnen de Statenleden kaders blijven stellen en goed controleren.

Technologie en demografie

De Statencommissie Mobiliteit & Financiën heeft zich vervolgens verder verdiept in het onderwerp “Smart Mobility”. In speciale bijeenkomsten is gekeken naar de technologische, maar ook naar de demografische veranderingen die de mobiliteit in de toekomst beïnvloeden. In Noord-Holland komen er waarschijnlijk 300.000 huishoudens bij tot 2040, hoe gaan zij zich verplaatsen? Wat voor impact heeft dit op de filevorming en ov-gebruik? En hoe verandert de vraag naar vervoer bij de huidige bewoners? Met dit alles is het college aan de slag gegaan en het resultaat is een up-to-date uitvoeringsprogramma.

Politiek resultaat

In het nieuwe uitvoeringsprogramma Slimmer reizen in Noord-Holland zijn plannen voor vijf verschillende vervoersmodaliteiten opgenomen: de fiets, de personenauto, vrachtwagens, de bus en scheepvaart. Het doel is om Noord-Hollandse infrastructuur klaar te maken voor Smart Mobility, en erachter te komen waar Smart Mobility kan helpen met het behalen van provinciale doelen, zoals een veilig verkeer en betere doorstroming.

“D66 is blij dat het uitvoeringsprogramma het belang van samenwerking tussen verschillende overheden en tussen de overheid en het bedrijfsleven benadrukt, “ aldus Tijssens, “Zo zorgen we er niet alleen voor dat soortgelijke onderzoeken niet meerdere keren worden uitgevoerd, maar ook dat er direct toepasbare resultaten uit de onderzoeken komen.” Zo werd bijvoorbeeld via Praktijkproef Amsterdam (PPA) samengewerkt met het EU-programma Socrates 2.0. Dit is een proef waarbij bijvoorbeeld serviceproviders zoals TomTom-informatie geven aan verkeerscentrales, zodat doorstroming verbeterd kan worden.

Op dit moment gaat het vooral om testen, maar zodra er goede resultaten geboekt worden deze kunnen worden uitgerold in de provincie. Daarnaast is er gekeken naar onderzoeken die al door andere organisaties (zoals de EU of het bedrijfsleven) worden uitgevoerd zodat overlap voorkomen kan worden.

Slimmer reizen in Noord-Holland in uitvoering

Het uitvoeringsprogramma bestaat uit 4 onderdelen: Data en informatie, Slimme infrastructuur, Vaar en voertuigtechnologie en “Mobility as a Service”.

1.     Data en informatie

Bij dit onderdeel wordt gekeken wat het gebruik van Big Data kan opleveren voor verkeersinformatie. Kunnen files bijvoorbeeld preciezer voorspeld worden? En kunnen ze wellicht voorkomen worden door vervoer ook een andere kant op te sturen? Hoe kunnen we aansluiting vinden tussen navigatiesystemen en verkeersinformatie? Dit zijn de vragen die de Provincie probeert te beantwoorden. Betere openbaar toegankelijke data zou ook gebruikt kunnen worden om verschillende vormen van mobiliteit beter bij elkaar aan te laten sluiten en om wegbeheer te verbeteren.

2.     Slimme infrastructuur

Slimme infrastructuur betekent vooral dat er meer aansluiting gezocht wordt tussen verkeersregeling en gebruikers, door bijvoorbeeld stoplichten te verbinden met navigatiesystemen. De eerste zes slimme verkeerslichten op de N205 bij Schiphol zijn actief gegaan in februari 2018. Ook valt het testen van autonoom vervoer op de provinciale infrastructuur hieronder. Er komen verschillende tests voor de fiets. Zo komt er op suggestie van D66 een experiment met groene golven voor fietsers. Hierdoor kunnen fietsers bijvoorbeeld voorrang gegeven worden als ze in groepen richting een kruispunt fietsen.

Een andere mogelijkheid is het verbeteren van “Keep your lane assistance”, waarbij een voertuig automatisch in dezelfde baan blijft rijden. Door te experimenteren met bijvoorbeeld sensoren in de weg zou deze techniek beschikbaar kunnen blijven wanneer het zicht verslechtert, bij bijvoorbeeld bij sneeuw of mist. D66 herkent zich terug in deze slimme oplossingen.

3.     Vaar- en voertuigtechnologie

Bij voertuigtechnologie wordt vooral gekeken naar vernieuwingen die het verkeer veiliger maken, zoals “adaptive cruise control”. De Provincie heeft weinig te zeggen over welke van deze technieken door de autoproducent worden ingebouwd, maar wel moet er onderzocht worden wat de rol van de wegbeheerder is in deze technologie. Ook het vaarverkeer is hierin meegenomen: Een project zou bijvoorbeeld het uitbreiden van de Blauwe Golf kunnen zijn.

4.     Mobility as a Service (MaaS)

“Mobility as a service” is het concept dat mobiliteit het beste gezien kan worden als een dienst waar mensen voor betalen. Dit in tegenstelling tot het huidige model waarbij de meeste mensen een product kopen, zoals een auto of fiets. Uber en Greenwheels zijn hier hedendaagse voorbeelden van. In plaats van zelf een auto te kopen is een auto huren of delen een goed alternatief voor steeds meer mensen. Deze transitie zal zich waarschijnlijk de komende jaren voortzetten. De Provincie stuurt hierbij aan op het maken van verbindingen tussen verschillende vormen van vervoer, bijvoorbeeld het makkelijk combineren van deelauto’s en deelfietsen met openbaar vervoer. MaaS biedt ook mogelijkheden voor groepen die nu soms moeite hebben om mobiel te blijven, zoals ouderen of gehandicapten.

Proefgebied Smart Mobility Schiphol

Tot slot is er naast deze vier categorieën ook gewerkt aan een proefgebied, bestaande uit een aantal provinciale wegen en busbanen rond Schiphol. In het proefgebied kan worden getest met onder anderen slimme verkeerslichten en communicatie tussen verschillende vormen van zelfrijdende voertuigen. Schiphol is een logische plek hiervoor, aangezien er hier al veel innovatie plaatsvindt en omdat het een regio is met veel economische en logistieke belangen.

Concluderend

Het D66NH provinciaal verkiezingsprogramma 2015-2019 stelt duidelijke doelen voor een innovatief en duurzaam mobiliteitsbeleid. De ambitie van D66 is niet meer asfalt, maar wel betere doorstroming door slimme oplossingen. Met Smart Mobility zijn we daarmee goed op weg.

Met een gerust hart het jaar uit...

CDA CDA Noord-Holland 23-12-2017 15:27

We keken de december-vergadering eerst terug op de sneeuwval van vorige week, vooral omdat nu voor het eerst de gladheidsbestrijding door HHNK is uitbesteed aan Rijkswaterstaat. Gelukkig was alles goed gegaan. Ander agendapunt was het project Energiefabriek. Momenteel wordt circa 45% van de slibproductie uit de rioolwaterzuiveringsinstallaties vergist om biogas (en dus energie) op te wekken. Er is onderzocht of de rest, die nu naar de slibdrooginstallatie gaat, ook nuttig kan worden aangewend. Daarvoor is geprobeerd de restcapaciteit in de bestaande gistingsinstallaties van RWZI Zaandam-Oost en RWZI Beverwijk te gebruiken. Helaas bleek vandaag dat realisatie van de Energiefabriek Beverwijk niet rendabel is. Ook spraken we over ons strategisch grondbeleid, zodat men weet wat van HHNK kan worden verwacht bij grondtransacties. Daartoe gaat HHNK bijv. voor snippers grond voortaan (marktconforme) eenheidsprijzen hanteren. Met het accorderen van een aantal uitvoeringskredieten, kwam zo - ook voor het CDA - het politieke HHNK-jaar ten einde... De CDA-HHNK-fractie wenst dan ook iedereen een gelukkig kerstfeest en een mooi 2018!

Petitie voor geluidsschermen A27 West-Indische Buurt Hilversum

SP SP CDA PvdA Noord-Holland 11-12-2017 12:00

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2017/12/petitie-voor-geluidsschermen-a27-west-indische-buurt-hilversum
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De bewoners van de West-Indische buurt in Hilversum hebben vanochtend een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Zij vragen al sinds 2002 om geluidsschermen langs de A27. In hun woningen is dag en nacht verkeerslawaai te horen. Door het kappen van bomen voor de komende verbreding van de A27 is het lawaai nog erger geworden. De petitie werd uit handen van Sascha Barnstijn in ontvangst genomen door kamercommissievoorzitter Agnes Mulder (CDA) (op de foto links van Barnstijn) in het bijzijn van zes andere kamerleden, waaronder SP'er Cem Laçin (rechts).

De A27 is een rijksweg, dus geld voor de geluidsschermen moet in de eerste plaats komen van het rijk. Bij de aanbieding van de petitie waren ter ondersteuning echter aanwezig wethouder Nicolien van Vroonhoven (CDA, Wonen en Milieu) namens de gemeente Hilversum en Marnix Bruggeman (SP) vanuit provinciale staten van Noord-Holland.

Het geluidsniveau in de woningen langs de A27 is nu al 58=60 decibel. Tijdens het aanbieden van de petitie illustreerden de bewoners dit met het geluid van een stofzuiger. De wettelijke voorkeurswaarde is 48 decibel. Maar tot nog toe piekerde Rijkswaterstaat er niet over bij de West-Indische Buurt schermen te plaatsen. De bewoners uitten bij de aanbieding ook hun ongenoegen over de miscommunicatie vanuit Rijkswaterstaat. Zonder dat dit aanvankelijk aan hen verteld was komt er bij hun woonwijk niet alleen een derde rijstrook bij, maar ook een vierde. Ook bleken de afslagen te worden verdubbeld, waardoor het wegencomplex nog veel dichter bij hun woningen komt te liggen.

SP-kamerlid Cem Laçin kondigde aan de noodzaak van geluidsschermen aan te kaarten in het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport later op de dag. Als dan minister Cora van Nieuwenhuizen ook maar enigszins laat blijken zich het probleem aan te trekken, zal hij een motie indienen om de zo gewenste geluidsschermen dichterbij te brengen. Vanuit de provincie blijft gedeputeerde Adnan Tekin (PvdA, Milieu) met steun van onder meer de SP-fractie aandringen op plaatsing van de geluidsschermen.

Marike Hoving van het bewonerscomité toont aan SP-raadslid Pierre van Rooden en SP-statenlid Wim Hoogervorst de bomenkap voor de verbreding van de A27 Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.