Nieuws van ChristenUnie-SGP over D66 inzichtelijk

6 documenten

Bijdrage Pieter Grinwis aan Algemene Beschouwingen: "Pleidooi voor een betere kijk op Den Haag"

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 19-09-2019 16:45

Voorzitter, toen ik de begroting uit had, bekroop mij niet alleen een gevoel van teleurstelling, maar ook van grote zorg. De keuzes van dit politiek veelkleurige college zijn niet de keuzes van de ChristenUnie/SGP. Hun prioriteiten zijn niet de onze. Dit is niet hoe ik de toekomst van onze stad zie. Ik pleit vandaag voor een betere kijk op Den Haag. Voor een begroting en beleid waarbij we niet langer wegkijken, maar omkijken naar elkaar en beter vooruitkijken.

Kijk niet langer weg…

Voorzitter, met welke bril kijken wij eigenlijk naar de werkelijkheid, kijken wij naar onze stad? Welke bril zetten we op? En welke bril hebben we nodig?Dat we soms door een andere bril moeten kijken, werd weer eens duidelijk begin deze maand. Plaatsvervangend politiechef Paul Entken sprak niet mis te verstane woorden in deze zaal. Hij waarschuwde voor de grote groei van drugsmarkten. En hij zei het minister Grapperhaus na: “We moeten het eens hebben over de vraagkant van de drugsmarkt.” En terecht, een markt zonder vraag bestaat niet. De snel groeiende vraag duidt op een ongekende normalisering van drugs. Maar al dat snuiven en slikken heeft vele keerzijden. “Denk even aan deze puinhoop als je weer gezellig een pilletje neemt om te feesten”, twitterde wethouder Van Asten een jaar geleden terecht naar aanleiding van een drugsafvaldumping. En voorzitter, erger dan dat is natuurlijk de ondermijning van een stevig deel van onze stedelijke economie met al dat drugsgeld. De Weimarstraat is al veelvuldig aan bod gekomen het afgelopen jaar. Hoe staat en gaat het daar eigenlijk met de aanpak van ondermijning? En dan de harde criminaliteit, soms culminerend in liquidaties. Na de liquidatie gisteren op nota bene een advocaat - een paar jaar ouder dan ik, vader van twee jonge kinderen - staat die keerzijde weer op ons netvlies gebrand.

Natuurlijk schrikken we hiervan. Van dumpingen en hartinfarcten. Van zwart drugsgeld dat wordt witgewassen. Van liquidaties, nota bene van onschuldigen, en aanvallen op de rechtsstaat. Maar wat ik bij drugs echt niet begrijp is de dubbele standaard, de dubbele moraal, de houding van moet kunnen. Van wel problemen met het eten van een gehaktbal hier in het stadhuis (GroenLinks) of met de komst van een Burger King (D66), maar niet met het slikken van een pilletje of het snuiven van een lijntje coke. Alsof we massaal bijziend zijn. We schudden het hoofd over wat we dichtbij zien passeren, maar we doorzien niet de consequentie van onze inconsistentie.

Voorzitter, is het college het eigenlijk eens met politiechef Entken dat we het eens moeten hebben over de vraagkant van de drugsmarkt? Welke ambitie heeft het college om de groeiende vraag in onze stad naar wiet, cocaïne en XTC terug te dringen? Hoe geeft het daar invulling aan?

En voorzitter, over groeiende vraag gesproken. Waar ik me toch van geschrokken ben de afgelopen maanden is van de volgende krantenkoppen: “Twee twintigers met dwarslaesie door lachgas ”, “Studente invalide na inhaleren 360 lachgaspatronen”, “Lachgaspatronen in auto dodelijk ongeval ”, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal krantenkoppen over de gevolgen van het zogenaamde recreatieve gebruik van lachgas. Het wordt met de dag duidelijker hoe schadelijk en ontwrichtend dat spul is.

Al sinds begin 2017 trekt de ChristenUnie/SGP bij het college aan de bel om de verkoop van lachgas aan banden te leggen. Soms alleen, soms samen met de collega’s van Groep de Mos en het CDA. En herinnert u zich nog de motie die we daar vorig jaar over indienden? En is het u ook opgevallen hoe ontzettend stil het daarna is gebleven? Geen briefje, geen afdoening, geen uitvoering. En dit terwijl, terwijl allerlei gemeenten inmiddels zijn overgegaan tot lokale verboden.

Voorzitter, wat betreft de ChristenUnie/SGP wacht ook de gemeente Den Haag niet langer op het andere Den Haag met het nemen van maatregelen tegen deze partydrug. Daarom presenteer ik vandaag ons initiatiefvoorstel “Van het lachgas af”. Mijn fractie stelt voor om (1) het gebruik en (2) het venten van lachgas in aangewezen gebieden te verbieden en (3) wil mijn fractie een verkoopverbod opnemen in de evenementenvergunning.

Graag dien ik het voorstel hierbij in en ik ben benieuwd naar uw eerste welwillende reactie.

…maar kijk om naar elkaar…

Voorzitter, ik had het zojuist over de noodzaak van het opzetten van een bril, maar soms twijfel ik of het college wel de goede bril op heeft gehad. Bij het bestuderen van de begroting bekroop me namelijk vaak het gevoel dat vooral door een roze bril is gekeken. Alsof je zonder gevolgen voor mensen die afhankelijk zijn van zorg 33 miljoen euro kunt bezuinigen.

En natúúrlijk: dat het college zorgcowboys wil aanpakken: prima. Dat het college af wil van scootmobielen die buiten staan te verroesten: prachtig. Dat het college af wil rekenen met fraude: perfect.

Maar sommige maatregelen zijn van een heel andere orde. Ambtenaren die gaan indiceren in plaats van zorgprofessionals en kostenbesparingen inboeken door het leveren van meer lichte in plaats van zware zorg. Hoe moet ik dit voor me zien? Heeft onze wethouder Parbhudayal bijzondere gaven waarvan wij het bestaan nog niet kennen? Die ervoor zorgen dat mensen ineens minder zorg nodig hebben? Ik ben bereid veel te geloven - ik zit niet voor niets bij deze fractie - maar dit zou ik wel heel wonderlijk vinden. Ik ben zeer benieuwd naar haar reactie.

Voorzitter, en over wethouder Parbhudayal gesproken; ik zou bijna denken dat haar collega’s een hekel aan haar hebben. Terwijl ze collega De Mos volslagen over het hoofd zagen bij het oplossen van de financiële problemen; die hoeft immers niets te bezuinigen, keken ze alleen maar naar onze wethouder zorg, jeugd en volksgezondheid. En die had al te forse bezuinigingen op haar bordje op welzijn en beschermd wonen vanuit het coalitieakkoord. Vooruit, wethouder Bruines doet een klein duitje in het zakje, maar daar is ook alles mee gezegd. Hoe en waarom heeft wethouder Parbhudayal zich zo de kaas van het brood laten eten? En waarom hebben bijvoorbeeld de wethouders Van Tongeren en Van Alphen dit zo geaccepteerd? De gekozen oplossing is toch niet bepaald sociaal?

… en vooruitkijken!

Voorzitter, ik stelde de brilkeuze van het college bij het opstellen van de begroting al aan de orde. Waar ik echter nog meer aan twijfel is of het college de beschikking heeft over een verrekijker. Is er bij het opstellen van de begroting bijvoorbeeld eigenlijk wel gedacht aan de volgende generatie wethouders? Ik betwijfel dat.

Hoe kun je anders zo’n greep doen uit de reserves? Herinnert de wethouder financiën zich nog zijn antwoord op mijn vragen over de financiële gezondheid van onze gemeente? Nog geen vier maanden geleden gaf hij mij de garantie dat hij de solvabiliteitsratio niet onder het gezondheidsminimum van 20% zou laten zakken. Wat schetst mijn verbazing? In deze begroting kom ik 15% tegen. Kijk, ik weet dat het Rijk het heeft af laten weten, maar dit kan toch niet wethouder? Wat was uw garantie waard? Waarom bijvoorbeeld die grote uitruil met de Activareserve?

En voorzitter, bij Eneco maakt de wethouder het helemaal bont. Zelfs inmiddels lang afgetreden Griekse regeringen boekhouden beter. Als de Hans Klok van het ijspaleis goochelt wethouder Guernaoui geld tevoorschijn dat er helemaal niet is. 51 miljoen euro van de opbrengsten van de Eneco-zilvervloot, die notabene nog moet aanmeren in Den Haag. 51 miljoen om begrotingsgaten te dichten. En dat is nog tot daar aan toe, ware het niet dat de coalitie heeft afgesproken om de opbrengsten van ons tafelzilver te benutten voor echte investeringen in duurzame mobiliteit, energietransitie en gebiedsontwikkeling. En dan de toelichting met zinnen als dat de gemeente “niet kan én wil vooruitlopen op de beoogde verkoopopbrengst uit Eneco.” Bespottelijk. Hoe krijg je het uit je pen. Dit gegoochel met woorden en geld is niet om aan te zien.

En dan ook eens de aloude kaasschaaf, die met het deels inhouden van de loon- en prijsbijstelling over onze ambtenaren wordt gehaald, vooral in de jaren als dit college al geschiedenis is. Ik weet het, voor een protest tegen het inhouden van de loon- en prijsbijstelling komt niemand zijn bed uit, maar dit is toch te makkelijk wethouder?

En voorzitter, waarom toch? Ik snap de frustratie over het Rijk. Ik snap de frustratie over mijn partij, die op dit moment deel uitmaakt van het kabinet. Ik snap het allemaal best. Maar waarom heeft het college niet gekozen voor een wat rechtvaardiger verdeling van de pijn? Waarom niet iets voorzichtiger met al die bezuinigingen op zorg, jeugdhulp en beschermd wonen? Waarom die trucs en grote grepen in de reserves? Waarom niet ook een bijdrage gevraagd aan huizenbezitters, aan hen die zich een tweede auto kunnen veroorloven en aan hondenbezitters? Waarom koste wat kost de goedkoopste OZB-gemeente van het land willen blijven en er nog trots op zijn ook?

Voorzitter, het moge duidelijk zijn. De ChristenUnie/SGP pleit voor een andere, voor een betere kijk op Den Haag. En u kent mijn fractie, wij blijven niet hangen in kritiek. Ik bied ook graag een alternatief. Kortom, ik heb mijn teleurstelling in de begroting van het college omgezet in een voorstel voor een alternatieve begroting. Een realistisch alternatief, een rechtvaardiger alternatief, een alternatief waaruit naar mijn bescheiden mening toch een betere kijk op Den Haag blijkt dan die van het college.

In onze tegenbegroting leggen we de pijn van de gemeentelijke financiële problemen niet eenzijdig neer bij kwetsbare mensen. Een ook niet eenzijdig bij één wethouder. Wij hebben zogezegd mevrouw Parbhudayal even lief als meneer De Mos. En dat levert een veel beter te verteren begroting op dan het voorstel van het college. Een behoorlijk aantal onsjes minder bezuinigingen op zorg en welzijn, een paar ons meer op de weinig effectieve economiegelden, evenementen en citymarketing. Een vleugje ozb per maand er bij en nog wat vleugjes hier en daar. We investeren in een paar broodnodige extra ingrediënten. En zie daar, een smakelijk geheel, waar de wethouder financiën nu toch al het water van in de mond moet lopen.

En serieuzer. De ChristenUnie/SGP vraagt dit college, evenals veel andere fracties, om zijn begrotingskeuzes te heroverwegen. Om niet te blijven steken bij de te gemakkelijke keuzes die zijn gemaakt, maar te gaan voor dappere keuzes. Voor keuzes waarbij we niet wegkijken van wat krom is. Voor keuzes waarbij we omkijken naar elkaar en waar we mensen die zorg en hulp behoeven niet laten bloeden voor het financieel zware weer waar de gemeente in terecht is gekomen, maar waar we van iedereen een rechtvaardige bijdrage vragen. Voor keuzes waarbij we vooruit kijken en investeren in een gezonde en duurzame toekomst. Voorzitter, mijn oproep aan het college is kortom: kijk met de juiste bril naar de begroting en met andere ogen naar onze stad.

Wij zijn blij dat vandaag het ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 VVD CDA Vlaardingen 14-05-2019 20:39

Wij zijn blij dat vandaag het bericht naar buiten is gekomen dat de formerende partijen een coalitieakkoord hebben gesloten en bereid zijn de verantwoordelijkheid te nemen om, SAMEN met de raad, belangrijke keuzes voor de stad te maken. Wel zijn wij heel benieuwd hoe het daadwerkelijke coalitieakkoord er uitziet. Na een jaar experimenteren en moddergooien kunnen we nu eindelijk aan de slag. Vlaardingse VVD, CDA in Vlaardingen, GroenLinks Vlaardingen, D66 Vlaardingen, VV2000 Leefbaar Vlaardingen en Onafhankelijke Socialisten Vlaardingen gefeliciteerd en graag sluiten wij af met onze slogan “SAMEN VOOR U!”. https://www.vlaardingen.nl/Bestuur_Organisatie/Nieuws_en_actualiteiten/Nieuws/Formerende_partijen_bereiken_akkoord_in_Vlaardingen

Raad staat unaniem achter voorstel ChristenUnie-SGP voor onderzoek SAVE/VeiligThuis

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie SGP D66 CDA De Ronde Venen 19-04-2019 08:34

In februari heeft de ChristenUnie-SGP een groot aantal vragen gesteld over de gang van zaken rondom SAVE / VeiligThuis. Vorige week zijn die vragen door het college uitgebreid beantwoord. Tegelijkertijd kwam naar buiten dat bij deze organisatie een groot datalek is geconstateerd. Dat is aanleiding voor ons om het college te vragen in overleg met andere betrokken gemeenten een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren.

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Veilig Thuis werkt landelijk en bestaat uit 26 regionale organisaties. In opdracht van de Utrechtse gemeenten maakt Veilig Thuis Utrecht onderdeel uit van Samen Veilig Midden-Nederland. SVMN maakt gebruik van een SAVE-team (Samenwerken aan Veiligheid), waarin zij sinds 2015 samenwerken met o.a. de William Schrikker Stichting Jeugdbescherming & Jeugdreclassering, het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming.

In 2017 waren er meerdere publicaties bij RTV Utrecht over diverse gevallen waarbij Veilig Thuis onzorgvuldig zou hebben opgetreden. In 2018 heeft de Hogeschool Utrecht een onderzoek naar het functioneren van SAVE uitgevoerd waarin een aantal aanbevelingen en verbeterpunten worden genoemd. Vervolgens werden in Houten, Utrecht en De Bilt vragen gesteld en door raadsleden eigen onderzoek gedaan naar gevallen waarbij gezinnen niet goed geholpen zouden zijn.

Dit alles was voor ons aanleiding om vragen over SAVE / Veilig Thuis te stellen. De beantwoording is uitgebreid en, voor zover wij na kunnen gaan, zorgvuldig. Op een aantal onderdelen willen we het gesprek met de wethouder nog wel een vervolg geven.

Hoewel het college in haar beantwoording aangeeft geen aanleiding te zien voor een eigen onderzoek heeft de fractie maandag 15 april na langdurig beraad toch het besluit genomen om via die motie dat onderzoek te vragen. De directe aanleiding voor de ChristenUnie-SGP is het genoemde datalek, waarmee de twijfel over SAVE/VeiligThuis verder is toegenomen.

De ChristenUnie-SGP is zich zeer wel bewust van de complexiteit van het werk van SAVE/VeiligThuis. Zwaar werk, maar ook met een zware verantwoordelijkheid. Desondanks vinden we een onderzoek nu nodig. Want in dat totaal van gebeurtenissen ontstaat een beeld over SAVE en Veilig Thuis wat sterk negatief gekleurd is. "Ouders die nu met SAVE of Veilig Thuis te maken krijgen, zullen per definitie zeer argwanend zijn. En dat komt een zorgvuldige behandeling in de jeugdzorg niet ten goede" aldus fractievoorzitter Wim Stam tijdens de raad. Verder geeft hij aan dat dit onderzoek juist ook in het belang van SAVE en Veilig Thuis zelf is, naast uiteraard het belang voor de gemeentes en, niet in de minste plaats, de betrokken ouders en kinderen.

In de motie vragen we het college om "in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders tot een gezamenlijk onderzoek te komen als genoemd in de overwegingen (met betrekking tot de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis)".

Bij de aanvang van de raad was er een inspraak van mevrouw Nely Sieffers van het UW-Ouderplatform, waarin zij in enkele heldere zinnen schetste wat de problemen zijn waar ouders bij SAVE/VeiligThuis tegenaan lopen. Daarmee werd de noodzaak voor dit onderzoek nog duidelijker voor de raad. Overigens doet UW-ouderplatform uitstekend werk en voor ouders met een jeugdhulpvraag een belangrijke partner / bron van advies.

Kort voor de raadsvergadering bleek er een brief van het college van B&W in Utrecht aan de raad van Utrecht te zijn waarin een onderzoek bij SAVE/VeiligThuis wordt aangekondigd, maar feitelijk alleen over het datalek. De andere kwesties worden in de marge genoemd, maar niet in dit het onderzoek betrokken. Onze (inmiddels aangepaste) motie verzoekt dus het college om in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders ervoor te zorgen dat in dat onderzoek, wat de gemeente Utrecht (als centrumgemeente) uit gaat voeren, ook de overige problematiek wordt meegenomen. En dan gaat het met name om de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis.

Wethouder Hagen gaf tijdens de behandeling van de motie aan die graag over te nemen en onder andere mee te zullen nemen in een breed wethoudersoverleg begin mei over deze kwestie.

Aanvullend hebben de heren Van Olden (VVD) en Klinkhamer (D66) alsmede mevrouw De Korte (CDA) nog een aantal punten meegegeven aan de wethouder om in dat overleg mee te nemen. De motie werd vervolgens unaniem aangenomen.

De ChristenUnie-SGP is blij met deze brede steun van de hele raad voor ons dit initiatief voor een grondig onderzoek.

190417 Raadsbrief Voortgang Datalek Samen Veilig Midden Nederland.pdf

Informatienota_raad_19_0005665_Beantwoording_raadsvragen_ChristenUnie-SGP.pdf

MCUSGP201904-02-onderzoekveiligthuis-V03.pdf

De beschouwingen op de begroting ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP D66 ChristenUnie Zwijndrecht 13-11-2018 14:43

De beschouwingen op de begroting 2019 zijn begonnen. Namens de #ChristenUnie-#SGP voert fractievoorzitter Andries van Gemerden het woord. Voorzitter, Raad, college en ambtelijke dienst maken samen #krachtigZwijndrecht waar! Een prachtige kreet die ook kort samenvat wat er in de afgelopen periode is gebeurd. De komende jaren moeten we samen als raad, college en ambtelijke dienst aan de slag. Laten we als één geheel samen met de inwoners aan de slag gaan. Vandaag staat de vraag centraal of we ons kunnen verbinden met de vertaling van de ambities uit het raadsprogramma. Vanuit het breed gedragen raadsprogramma komen de volgende vier grote thema’s naar voren. We willen ze allemaal even benoemen: 1. Wonen, bouwen en wooncarrière “Wat betreft ouderdom blijkt dat Zwijndrecht weinig vooroorlogse bebouwing heeft; de verschillende naoorlogse decennia zijn echter ruim vertegenwoordigd.” “Dit overwicht van recente bebouwing is een zwak punt (zekere saaiheid, veel van hetzelfde, veel woningen die ‘gelijktijdig’ verouderen.” “Door veroudering zullen steeds meer woonwijken in aanmerking komen voor herstructurering, vooral de huurwoningen en gestapelde woningen.” “Veel aandacht is nodig voor aspecten van beheer en sociale veiligheid.” “Prioriteit voor de aanpak van de A16. Er wordt gekozen voor inzet op een structurele aanpak van deze problematiek, waarbij op termijn moet worden gedacht aan ondertunneling/overkluizing dan wel omlegging.” “Het wonen kan zich pas echt maximaal ontwikkelen als de hinderlijke en vervuilende doorsnijding van de A16 wordt opgeheven.” “In het centrum geeft dit kansen voor een goede ontwikkeling van bijzondere woon- en centrumfuncties, belangrijk voor alle wijken van Zwijndrecht.” Voorzitter, voorgaande teksten zijn niet door ons bedacht. Sterker nog: geen enkel zittend raadslid van de ChristenUnie-SGP heeft deze teksten ooit vastgesteld. Deze teksten komen namelijk uit de structuurvisie Zwijndrecht 2030, beschreven in januari 1998. Nu 20 jaar verder praten we over dezelfde zaken alsof we ze nu verzonnen hebben. Er ligt een ereschuld om hier serieus mee verder te werken en dit uit te werken. Wij denken dat er nu ook daadwerkelijk het één en ander gaat gebeuren. Voor het eerst wordt er nu namelijk financieel ook geld gereserveerd, namelijk 20 miljoen voor de Spoorzone en Noordoevers. In letterlijke zin is dit niet voor de A16, maar wij zien het spoorzone-traject toch ook duidelijk samen met de A16. Primair is de bestemmingsreserve een signaal dat de gemeente rekening houdt met toekomstige investeringen voor Noordoevers en Spoorzone. Wat ons betreft hoort de overkapping A16 daarbij. Voor dit moment is dat nog voornamelijk lobby en agenderen. 2. Bestrijding van armoede In het raadsprogramma is een stevige doelstelling geformuleerd. De doelstelling is armoede te laten afnemen. Wij vragen in dat kader aandacht voor de werkende armen. Dit richt zich namelijk ook op het voorkomen van nieuwe armoede! Recent was uitgebreid in het nieuws dat een groeiende groep Nederlanders met een baan te weinig verdient om rond te kunnen komen. Het aantal werkende armen neemt al sinds 1990 gestaag toe. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal zogeheten werkende armen met 60 procent toegenomen. Het SCP stelt dat deze groep amper in beeld is bij lokale overheden. De gemeenten zouden zich vooral richten op mensen met een uitkering en vinden het moeilijk werkende armen te bereiken, zeker als zij geen kinderen op school hebben zitten of nooit een bezoek aan de huisarts brengen. Heeft Zwijndrecht dit wel goed in beeld? Wij zullen een motie indienen met betrekking tot dit onderwerp. 3. Welzijn en zorg Roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik zijn de thema’s van het Nationaal Preventieakkoord dat naar verwachting nog deze maand gesloten wordt onder verantwoordelijkheid van staatssecretaris Paul Blokhuis. Hierin zouden concrete dingen komen te staan die gemeenten kunnen doen. Het sluiten van een lokaal Preventieakkoord zou vorm gegeven kunnen worden als een akkoord waarin afspraken staan met maatschappelijke partners, zoals supermarkten, horeca, sportclubs, scholen, enz. In Zwijndrecht gebeurt al redelijk veel, maar er kan vast nog een tandje bij! Preventie is van groot belang en de lokale aanpak is hard nodig als het gaat om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Ziet het college ook dit belang en bent u bereid om, zodra het Nationaal Preventieakkoord er is, er lokaal mee aan de slag te gaan? Dit moet dan natuurlijk verder gaan dan alleen het bundelen van het huidige beleid. Omdat de precieze inhoud van het Nationaal Preventieakkoord nog wordt verwacht, is het niet mogelijk/verstandig om nu al een motie in te dienen. Zodra het akkoord gesloten is en de inhoud bekend is, zullen wij een lokaal ingekleurde motie indienen, waarmee we u wellicht de opdracht geven een lokaal of regionaal preventieakkoord te sluiten. In het kader van welzijn en zorg willen we het ook hebben over het Kinderpardon. Afgelopen periode is er veel gesproken over de twee kinderen Lily en Howick die in Nederland zijn opgegroeid en waarvoor uitzetting dreigde naar Armenië. Terwijl deze twee kinderen groots in het nieuws kwamen zijn er naar schatting nog zo’n 400 kinderen in Nederland die in een soortgelijke situatie zitten. Kinderen die langer dan 5 jaar in Nederland verblijven, hier vrienden krijgen, de Nederlandse taal spreken en integreren in onze samenleving. Deze kinderen verschijnen niet allemaal in de media. We weten niet wie ze zijn, ze krijgen geen gezicht en geen stem. Daarom kiezen wij ervoor om voor deze kinderen de stem te zijn. Een stem die oproept tot bijvoorbeeld een soepeler meewerkcriterium waardoor er meer kinderen in aanmerking komen voor het kinderpardon. Het mag duidelijk zijn, het uitzetten van kinderen die geworteld zijn in onze samenleving is onwenselijk en onmenselijk. Wij zijn trots om met D66 mede-initiatiefnemer te zijn van een in te dienen motie. 4. Veiligheid en leefomgeving Nu de laatste maanden van het jaar in zicht zijn, laait op veel plaatsen het debat over vuurwerk weer op. Afgelopen juni debatteerde de Tweede kamer over de risico’s rondom de jaarwisseling naar aanleiding van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV). De Onderzoeksraad noemde de jaarwisseling ‘het onveiligste feest van het jaar’. Onder de Nederlanders stijgt de overlast die men ervaart van vuurwerk. Was dat in 2015 nog 28 procent, eind 2017 was dat 36 procent. Ook is het draagvlak voor strengere handhaving toegenomen: Ruim driekwart van alle Nederlanders is daar voorstander van. Een algemeen vuurwerkverbod kan zelfs rekenen op steun van 47 procent van de Nederlanders. Wij hadden graag gezien dat er een algeheel verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen zou komen, zoals de politie wenst, en dat alle aanbevelingen van de Onderzoeksraad zouden worden overgenomen. Die ruimte was er bij het kabinet helaas niet. De Kamer stemde wel in met een motie van de ChristenUnie en D66 waarmee gemeenten de wettelijke bevoegdheid krijgen om hun gemeente vuurwerkvrij te verklaren. In het rapport staan wel bruikbare aanbevelingen voor gemeenten waarmee we nu al wat kunnen, zoals het benaderen van oud en nieuw als een evenement. De aanbeveling is dan om als gemeente in het belang van de openbare orde en veiligheid de regie te nemen om te zorgen dat de jaarwisseling een sterker georganiseerd karakter krijgt. Er kunnen voorwaarden verbonden worden aan evenementen en andere activiteiten. De gemeente kan bijvoorbeeld inwoners ondersteunen bij het organiseren van activiteiten voor een veilige viering van de jaarwisseling. Graag verwijzen we naar de aanbevelingen uit het rapport. Wij willen het college vragen deze aanbevelingen door te nemen en deze over te nemen waar dat kan. Wij zullen over het vuurwerk een motie indienen. Tot slot Voorzitter, het is vandaag 13 november 2018. Exact 400 jaar geleden begon de Dordtse synode. Dordrecht was een half jaar lang het centrum van Europa. Meer dan 100 predikanten, professoren en politici kwamen in Dordrecht bijeen. De Synode kwam in opdracht van de Staten-Generaal bijeen om te proberen een eind te maken aan de godsdienstige verschillen die waren ontstaan. Een conflict dat zich in de voorafgaande jaren tot een splijtzwam in de Nederlandse maatschappij en politiek had ontwikkeld. Vaak wordt gesteld dat deze synode een burgeroorlog heeft voorkomen. Ruim 150 vergaderingen in de jaren 1618 en 1619 zijn er geweest. Bijna elke dag werd er vergaderd. Tijdens de Synode van Dordrecht is gesproken over de mogelijkheid van een officiële vertaling van de Bijbel uit de oorspronkelijke talen, waarin de Bijbel geschreven is, naar het Nederlands. De Staten-Generaal zouden dit project financieren. Deze Statenbijbel heeft een blijvende invloed gehad op het Nederlands en is honderden jaren de standaardvertaling van de Bijbel geweest. In verschillende kerken is de Statenbijbel nog steeds in gebruik. Voorzitter, het is uw laatste begrotingsbehandeling en wij willen deze Statenbijbel met uitleg daarom graag aan u aanbieden. De Synode is van invloed geweest op onze geschiedenis, onze taal en onze gezamenlijke normen en waarden, tot op de dag van vandaag. Onze geschiedenis en onze normen en waarden geven een gezamenlijkheid aan. Het is onze uitdaging de samenwerking van de achterliggend maanden met betrekking tot het raadsprogramma en de samenwerking tussen raad en college ook in de realisatie van deze begroting een vervolg te geven. We wensen u, het college, de raad en ambtenarij, Gods onmisbare zegen toe!

Begroting 2019

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie De Ronde Venen 05-11-2018 07:57

Voorzitter

Bij de commissiebehandeling ging de discussie vooral over het probleem van betaalbaar wonen. Om die reden hebben wij vorige week twee conceptmoties rond laten gaan over Tiny Houses en over het woonmarkonderzoek.

De informatienota die gisteren door het college is gestuurd, geeft een goede aanzet tot de verdere discussie om tot oplossingen te komen. Maar als we tot de zomer van 2019 moeten wachten op een onderzoeksresultaat, gaan we voor 2020 geen oplossingen realiseren. Dat zou sneller moeten en kunnen bijvoorbeeld door al in 2019 pilots met Tiny Houses (zoals bijvoorbeeld recente in Nijkerk) of een demontabel appartementengebouw (zoals in 2014 al in Panningen uitgevoerd) te starten. Dat zou bijvoorbeeld kunnen op terreinen waar al woonbestemming op ligt. Daarom de vraag aan de wethouder of hij op die wens in wil gaan. In dat geval zouden we onze motie achterwege kunnen laten.

Ook de fiets kwam veel aan bod als middel tot verduurzaming, voorkomen van parkeerproblemen, terugdringen van autogebruik en vergroten van de volksgezondheid. De ChristenUnie-SGP heeft bij de bespreking van het Fietsplan om concrete suggesties gevraagd. Die zijn bij de begrotingsbehandeling beantwoord en voor een bescheiden bedrag, mede door een forse bijdrage van de provincie, kunnen we hier echt een slag maken. Het amendement van D66, waar we graag aan hebben meegewerkt, bevelen we van harte aan. Wat nog wat onderbelicht is gebleven in die discussie is de fietsveiligheid. En vooral op onze buitenwegen, zeker in de donkere wintermaanden, kan fietsen en lopen best gevaarlijk zijn. Daarom dient de ChristenUnie-SGP een motie in om bij renovatie van buitenwegen ook gelijk te bezien of een vrijliggend fietspad meegenomen kan worden.

Dan kom ik bij het sociaal domein. De afgelopen maanden is het werkcentrum, zeker ook door de opheffing van PAUW, een onderwerp van gesprek geweest. De uitstroom van vorig jaar en begin dit jaar vind de ChristenUnie-SGP niet voldoende. Ook ouderen, waar de ChristenUnie-SGP de afgelopen jaren meerdere keren op gewezen heeft, komen nog te moeilijk aan werk. De mededeling van de wethouder, dat er extra gelden van het rijk ontvangen worden in het domein van werk en inkomen, was voor de ChristenUnie-SGP aanleiding om ook hier suggesties voor te vragen. De motie die de PvdA in overleg met ons heeft opgesteld over besteding van deze gelden, kruist de informatienota van gisteren. Wat ons betreft kan het dictum ingevuld worden zoals in die informatienota aangegeven.

In de gesprekken met ambtenaren, maar ook via signalen uit de samenleving, merken we dat de uitvoering van het sociaal domein nogal eens vastloopt in regelgeving. Daarom dient de ChristenUnie-SGP, samen met Lijst8Kernen, een motie in dit eens goed uit te zoeken, zodat we als raad onze verordening en beleid daarop aan kunnen passen.

Een ander knelpunt in het sociaal domein is de jeugdhulp. We zien de vraag en de bijbehorende kosten stijgen. Uit onderzoeken en ook uit de terugkoppeling van de hulpverlening blijkt, dat veel jongeren in de jeugdhulp uit gebroken gezinnen komen.

Daarom pleit de ChristenUnie-SGP al een aantal jaren voor meer aandacht voor relatie-ondersteuning. Ondanks de verwachtingen die gewekt zijn, bijvoorbeeld naar aanleiding van het symposium “Investeren in Gezinnen” in 2016, zien we daar in het beleid eigenlijk niets van terug. En dat terwijl in het uitvoeringsprogramma van de maatschappelijke agenda daar wel acties voor zijn opgenomen. Daarom dienen we een motie in om het college een zetje in de rug te geven om daar wel werk van te maken. Overigens: morgenmiddag wordt tijdens een congres van het Wetenschappelijk Bureau van de ChristenUnie een studie met de titel “Gezinskapitaal” gepresenteerd, wat dit onderwerp ook raakt. Ik beloof de wethouder een exemplaar van die studie voor haar mee te brengen.

Naast de discussie over de energietransitie, moeten we ook het gesprek voeren over klimaatadaptatie. Inmiddels is er een eerst stap gezet via de zogenaamde stresstest. De plaatjes op de website van deze stresstest laten goed zien waar de straten blank gaan staan bij een hevige regenbui. Nu komt er het erop aan daarop voorbereid te zijn. Er moet dus een Plan van Aanpak komen. De ChristenUnie-SGP roept daar via een motie toe op.

Afgelopen zomer is een uitstekend rapport van de Rekenkamer verschenen, dat inmiddels al in concreet beleid is omgezet. Toen de Rekenkamer het presidium een om suggesties voor nieuw onderzoek vroeg, werden 14 concrete thema’s benoemd. We zien dus potentieel om de controlerende functie van de raad meer te versterken door goed rekenkameronderzoek. Maar daar moet dan ook een passend budget bij. Daarom dient de ChristenUnie-SGP een amendement in om extra budget voor de Rekenkamer vrij te maken waardoor zij meer onderzoek kunnen doen. Daarmee verbetert de uitvoering van de controlerende taak van de raad.

Tot slot voorzitter, nog een paar woorden over de financiën. Het meerjarenperspectief is positief, maar het overschot is niet geweldig groot. Een paar tegenvallers, bijvoorbeeld zoals we recent hebben gezien in de jeugdhulp, en dat overschot is verdampt. Ook zien we dat de structurele baten nauwelijks de structurele lasten afdekken. De komende 2 jaar hebben we nog een aantal incidentele voordelen uit de grondexploitaties en precario, maar vanaf 2021 houdt dat op. Ondertussen stijgen wel onze structurele lasten bijvoorbeeld door de kapitaallasten van onze investeringen. Onze algemene reserve is voorlopig wel toereikend, maar we hebben geen goed beeld hoeveel we daarvan “in reserve” moeten houden om die kapitaallasten af te dekken. Dat was al een onderdeel van het amendement bij de behandeling van de kadernota 2018, maar is in de verdere uitvoering van dat amendement kennelijk gesneuveld. Daarom vraagt de ChristenUnie-SGP een toezegging van het college om bij de programmarekening en bij de volgende begroting dat inzicht wel te geven bv door de contante waarde van toekomstige kapitaallasten te vermelden.

Voorzitter, de ChristenUnie-SGP dank het college en de ambtelijke organisatie voor haar inzet rondom de behandeling van deze begroting. De ChristenUnie-SGP zal deze begroting ook steunen.

Wat is er vervolgens uitgekomen.

Het amendement voor extra investeringen in het kader van het fietsplan, wat wij mee hebben ingediend, is aagenomen (alleen Lijst 8 Kernen stemde tegen).

Onze motie om extra aandacht voor fietpaden in het buitengebied bij wegrenovatie is helaas verworpen, alleen Lijst 8 Kernen, PvdA/Groenlinks en de Seniorenpartij steunde ons hierin. Uiteraard zullen we bij de toekomstige investeringen in wegenonderhoud hier wel op blijven letten.

De motie die wij mee hebben ingediend om de knelpunten in het fietsverkeer verder te onderzoeken zodat na 2019 daar bij een volgende begroting ook ruimte voor geboden kan worden, is unaniem aangenomen.

Ons amendement voor extra budget voor de Rekenkamer is aangenomen (alleen de VVD stemde tegen). Daarmee kunnen we de Rekenkamer meer onderzoeken laten doen.

Onze motie voor een onderzoek naar knelpunten in de regelgeving in het sociaal domein is helaas verworpen (alleen Lijst 8 Kernen, PvdA/GroenLinks en de Seniorenpartij steunde ons). Wel is een motie van de PvdA/Groenlinks, RVB en D66 voor een regelarm budget aangenomen. Wij hebben dat gesteund omdat hieruit ook lering getrokken kan worden waar knelpunten in het sociaal domein zitten.

Onze motie over relatieondersteuning hebben we niet in stemming gebracht. De wethouder gaf aan dat er wel degelijk veel gedaan wordt op dat terrein, maar kon dat niet hard maken. Ze beloofde op korte termijn daar verdere informatie over te geven en nodigde de ChristenUnie-SGP uit mee te denken over maatregelen in het aankomende Jeugdbeleidsplan. Omdat we vermoedde dat onder die toezeggingen er geen meerderheid voor de motie zou zijn, hebben we die voorlopig aangehouden.

Tot onze verbazing haalde de motie voor extra inzet van BUIG gelden het niet. Alleen PvdA/Groenlinks, VVD en Lijst 8 Kernen steunde ons. Dat ook de Seniorenpartij dit niet steunde heeft ons verbijsterd omdat één van de voorgestelde maatregelen vanuit het college was de inzet van extra middelen voor het aan werk helpen van 50-plussers; nota bene een verkiezingsitem van de Seniorenpartij. Wel zullen wij, zodra de extra inkomsten in de volgende bestuursrapportage verantwoord worden, hier nog op terugkomen.

De motie van RVB, die wij mee hebben ingediend, voor een beheersplan voor beschoeiingen heeft het niet gehaald (alleen Lijst 8 Kernen en de Seniorenpartij steunden RVB en ons daarbij).

De motie over een update van het woningmarktonderzoek van ons, samen met de VVD, werd wel aangenomen. Maar helaas haalde onze motie over de Tiny Houses het niet. Toch willen we het hier niet bij laten zitten en via een persbericht van 2 november hebben we ondernemers en grondeigenaren opgeroepen na te denken of zij mogelijkheden zien om hier iets mee te doen.

De motie van het CDA, wat wij hebben mee-ingediend, om het grondbeleid te herzien is wel aangenomen (alleen de VVD steunde dat niet).

Tot slot, onze motie over klimaatadaptatie is aangenomen (steun m.u.v. VVD en RVB).

Breaking news! CU-SGP gaat in ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP D66 VVD Soest 10-04-2018 20:19

Breaking news! CU-SGP gaat in coalitie met GGS, VVD en D66. Voor het eerst in de geschiedenis doen we mee! Geweldig, dankbaar. Voorlopig veel onderhandelen, maar met vertrouwen zien we daar naar uit. We hebben er zin in!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.