Nieuws van SGP over CDA inzichtelijk

28 documenten

Nog dit najaar duidelijkheid over Zeeuwse bodemkwaliteitskaarten

SGP SGP CDA PvdA Zeeland 22-09-2020 00:00

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan.

Eind 2019 heeft Provinciale Staten (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeentes up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de coronacrisis. De SGP-, PvdA-, en CDA-fractie hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Het College heeft daar de volgende beantwoording op gegeven:

Vragen:

1. In welke Zeeuwse gemeentes zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar t.b.v. vraagstukken voor het toepassen van PFAS houdende grond?

Begin 2020 zijn de Zeeuwse gemeenten voortvarend aan de slag gegaan met het aanpassen van de bodemkwaliteitskaar-ten op PFAS waarbij de meeste ge-meenten gezamenlijk per regio optrek-ken.Ondanks dat Corona in dit dossier vooral m.b.t. communicatie voor enige vertraging heeft gezorgd zijn dit voorjaar in alle gemeenten de benodigde data gegenereerd en verwerkt in concept data, kaarten en nota’s. Mede door de verdere verruiming van de norm als ge-volg van de (3e) aanpassing van het Tij-delijk Handelingskader PFAS begin juli, die ook in de nota’s moet worden ver-werkt, heeft vaststelling nog niet plaats-gevonden.Navraag bij alle gemeenten leert dat op dit moment de meeste gemeenten zover zijn dat deze week of in de komende twee weken tot vaststelling door het col-lege van B&W zal worden overgegaan. In een enkel geval (samenwerkingsver-band) moet nog een beperkte aanpas-sing in de nota plaatsvinden alvorens deze kan worden vastgesteld. Ambtelijk is aangegeven dat de verwachting is dat dit eveneens binnen enkele weken zal plaatsvinden.Provincie Zeeland heeft dit voorjaar in samenwerking met Waterschap aanvul-lend een soortgelijke actie uitgevoerd voor het actualiseren van de bodemkwa-liteitskaart van wegbermen. Ook deze is in concept klaar en zal dit najaar bij ge-meenten worden aangeleverd voor vast-stelling.

2. Als er nog gemeentes zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, is GS dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

GS is geen bevoegd gezag met betrek-king tot vaststelling van bodemkwali-teitskaarten. Met de gemeenten is het afgelopen halfjaar regelmatig contact geweest over de voortgang van hetproces bij de gemeenten wat betreft aanpassing op PFAS van de bodem-kwaliteitskaarten.Op basis van ambtelijke navraag naar de huidige stand van zaken, zullen zoals eerder aangegeven de afzonderlijke col-leges van de gemeenten binnen enkele weken over gaan tot vaststelling van de aangepaste bodemkwaliteitskaarten.Indien onverhoopt toch zou blijken dat vaststelling niet binnen deze tijd heeft plaatsgevonden zal de provincie met de gemeenten in overleg treden en bezien wat nodig is om alsnog te komen tot een spoedige vaststelling.

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeentes daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten - als het gaat over PFAS - actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Omdat de Bkk ten aanzien van PFAS nog niet zijn vastgesteld, zijn de betref-fende gegevens door de gemeenten nog niet aangeleverd en door Provincie Zeeland verwerkt in het Zeeuws Bodem-venster.Zoals hierboven vermeld is de verwach-ting dat alle colleges binnenkort over gaan tot vaststelling en aansluitend zul-len dan dit najaar de gegevens in de in-ternetomgeving verwerkt worden.Aanvullend lijkt het goed om te vermel-den dat de Provincie voornemens is om de informatie op de website van het Zeeuws Bodemvenster onder te bren-gen op een andere locatie vanwege sterke veroudering van deze website. Alle informatie van de bodemkwaliteits-kaarten, bestaand en nieuw, wordt dan in zijn geheel meegenomen.

Spreektekst SGP Algemene Beschouwingen

SGP SGP D66 VVD CDA Zeeland 28-05-2020 00:00

Donderdagavond 28 mei en vrijdag 29 mei vinden de Algemene Beschouwingen in de Provinciale Staten van Zeeland plaats. De bijdrage van SGP-fractievoorzitter Joan van Burg vindt u hieronder. 

Geachte voorzitter, collega’s, anderen die meekijken en luisteren,

We moeten vandaag en morgen een oordeel geven over de Jaarstukken 2019: wat heeft de Provincie gedaan en hoe is dat (financieel) verantwoord? En tevens over de Voorjaarsnota 2020: de uitwerking van plannen voor dit jaar op basis van de begroting die eind 2019 voor het jaar 2020 is vastgesteld.

We kunnen beginnen met te constateren dat er sinds vorig jaar juni toen het nieuwe College geïnstalleerd is, veel gebeurd is. Campus Zeeland heeft voortgang geboekt, de Tractaatweg is opgeleverd, het knooppunt Drie Klauwen is afgerond, bij Waterdunen zijn figuurlijk doorbraken gerealiseerd t.b.v. afronding van het project, het OV wordt toekomstbestendig gemaakt door met Slimme Mobiliteit aan de slag te gaan, en allerlei plannen uit het coalitieakkoord zijn in gang gezet. Mooie dingen. Goed om te zien dat ondanks een verkiezingsjaar er toch hard gewerkt wordt aan een mooi Zeeland.

CoronacrisisAllemaal plannen. Totdat er een streep doorheen getrokken werd begin dit jaar. In veel contracten staan termen die betrekking hebben op Overmacht of Force Majeur. In veel contracten op basis van Engels recht staat daar Act of God. Dat is hele een treffende term. Zo ervaren wij deze coronacrisis ook. Wie had ooit kunnen denken dat in vredestijd heel de wereld tot stilstand zou komen? Dat grenzen die nauwelijks meer bestonden, ook in Europa, gesloten zouden worden? Niet voor even, maar maanden aan een stuk? Dat landen op zichzelf teruggeworpen zouden worden? Eén virus, en heel het wereldgebeuren piept en kraakt. Economieën in hoogconjunctuur veranderen binnen enkele weken in economieën waar de recessie ons aangrijnst. Overheden moeten ongekende hoeveelheden geld in hun economie stoppen om te zorgen dat mensen niet massaal werkeloos worden. Mensen sterven vanwege het niet hebben van eenvoudige dingen als beschermende kleding etc. 

Wat heeft ons dit alles te zeggen? Durven we daar over na te denken? Of gaan we door en proberen we zo snel mogelijk terug te gaan naar waar we begin 2020 waren? Het duiden van deze crisis is lastig. Wij moeten ook geen grote woorden gebruiken. Maar het geeft wel aan dat wij als mensen op deze aarde geen blijvende stad hebben. Dat weten we allemaal wel, maar als er zoiets als een coronavirus de kop opsteekt, een virus waar we ons slecht tegen kunnen beschermen en wat geen onderscheid maakt tussen rijk of arm, jong of oud, dan wordt het heel ongemakkelijk voor ons. Want onze zekerheid – dat we ons leven in eigen hand hebben – gaat er aan. 

In de PZC van 20 mei schreef columnist Nynke de Jong hier over. Het trof me. Ik had dit niet verwacht in de PZC. Zo zie je maar dat ook mijn oordeel soms bijstelling behoeft. Zij schreef dat ze het geloof miste. Geloof dat zo vanzelfsprekend was voor de generaties voor ons. Nu het er op aan komt, weten we niet meer waar we onze wanhoop en onmacht kunnen parkeren. En zo is het. Het goede nieuws is dat die wanhoop en onmacht niet nodig zijn. Als christenen mogen we geloven dat er een goede toekomst voor ons is bereid, ook al moeten we plotseling sterven. Dat is een troost, en grote troost. En ook een steun in het lijden wat ons treft. Want God is een God van wonderen. Ook in deze tijd. Hij is een verhoorder van gebeden. Ik hoop dat velen dit mogen ervaren. Ook degene die dagelijks ons land en provincie besturen. 

Jaarstukken 2019 en Voorjaarsnota 2020En laat ik het hierbij? Nee, want ondanks dat we nu goed beseffen dat alles wat we doen en bedenken heel betrekkelijk is, is het ook onze plicht om ons dagelijks werk te doen. En dat zo goed mogelijk. Daarom hebben wij als SGP werk gemaakt van het bestuderen van de Jaarstukken en de Voorjaarsnota. Op voorhand hebben we over deze stukken schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks provinciebestuur. Dank voor de antwoorden. Dank ook voor de brief die vanmorgen nog kwam om een fout die sinds 2015 in de Jaarstukken zit, te herstellen. We hadden een amendement klaargemaakt voor het geval Gedeputeerde Staten (GS) niet tijdig de fout zou kunnen corrigeren, maar dat bleek niet nodig. 

Nu nog een aantal zaken die nog niét geregeld zijn of waar ons inziens aandacht voor nodig is. 

Personeel en organisatieAls eerste het personeel en de organisatie van de Provincie zelf. Als we de Jaarstukken lezen, dan zien we dat er ook in 2019 weer veel geld is overgebleven. Geld dat niet is uitgegeven terwijl het wel begroot was. Het lijkt er op dat er te weinig capaciteit in de organisatie is om dit geld tijdig nuttig te besteden. Onze zorg is dat er hierdoor knelpunten gaan ontstaan bij beheer en onderhoud van de provinciale infrastructuur of dat we te weinig uitgeven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Aansluitend hierop lezen wij in de Voorjaarsnota dat er vanaf 2024 structureel twee miljoen euro per jaar extra uitgetrokken wordt voor personeel. Wij horen graag van GS welk personeelsbeleid, welke visie hieraan ten grondslag ligt. Wat is waarvoor nodig? Hebben we de kennis en kunde in huis, ook op de lange termijn?

Tijd ná coronaAls we het beleven mogen, komt er een tijd dat de ergste crisis voorbij is. Dan zal de maatschappij waarschijnlijk anders gaan werken. Letterlijk. Met iets meer afstand. En naar wij hopen, meer aandacht voor elkaar, onze omgeving, onze eigen productiemogelijkheden en onze eigen voedselvoorziening. En minder de ratrace van het meer, meer, meer. GS heeft afgelopen tijd de nodige miljoenen beschikbaar gemaakt voor hulp aan bedrijven, organisaties en instellingen. Dit kan niet zo door blijven gaan. Ook bedrijven, gesubsidieerde instellingen zullen op korte termijn kun plannen moeten herzien die ze voor dit jaar, maar ook voor volgend haar hebben. En mogelijk kan dat ook afslanken, aanpassen en vernieuwen betekenen. De tijd van grootschalige bijeenkomsten en bezoekersaantallen lijkt immers voorlopig voorbij. Wij horen graag van GS wanneer er meer zicht is op de aangepaste plannen van met name ook de instellingen en organisaties die subsidies ontvangen van de Provincie. En wij roepen GS op kritisch te zijn naar de reeds toegezegde subsidies. Als prestatieafspraken niet nagekomen kunnen worden, en ook kosten daardoor niet gemaakt worden, kan eventuele steun t.b.v. coronaproblemen uit die middelen gedekt worden. En wat dan misschien nog overblijft, kan mogelijk benut worden als dekking van de extra uitgaven aan sectoren die normaal geen steun krijgen van de Provincie. Wij verwachten van GS dat ze kritischer worden op steun. Iedereen zal zich moeten aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid. We kunnen als overheid geen bedrijven en instellingen blijven steunen die zich niet snel gaan aanpassen. Mogelijk kan steun ook in de vorm van overbruggingskredieten. Zodat het uiteindelijk toch terugvloeit naar de Provincie. 

Zoet waterAls vierde de oproep aan GS om veel werk te maken van quick wins (snel te realiseren oplossingen) m.b.t. zoetwater voor landbouw en natuur. Alle Zeeuwse overheden moeten zeer nauw samenwerken. Als ik lees dat landbouwers zelf zoet water uit het Volkerak-Zoommeer en het kanaal naar Bath willen pompen, maar dat hangt op een doorlooptijd van een vergunning, dan krijg ik kriebels. En dat terwijl er daar dagelijks zoet water op de Westerschelde geloosd wordt. Natuurlijk moet ook dat via een vergunning, maar een vergunning hoeft niet lang te duren. Als we over 3 weken een vergunning hebben, maar er moet nu gehandeld worden om te voorkomen dat de oogst verloren gaat, dan heb ik er best een avondje vergaderen voor over om iets met spoed te regelen. Welke overheid er ook over gaat, dit soort dingen moeten echt hoog op de prioriteitenlijst staan. Ik hoor daar graag van GS over wat hier aan gedaan kan worden. En ja, morgen stellen we ook de startnotie Deltaplan Zoet Water vast. Gelukkig. En nu doorgaan. Voor de zomer hopen wij op vervolginformatie. Waar zitten de quick wins? Het kan ons niet snel genoeg gaan.

WoningbeleidAls laatste concrete punt, het doorlopende programma Provinciale Impuls Wonen. Ook in Zeeland is er een woningbestand wat hier en daar zeker impulsen kan gebruiken. En dit programma, waarbij middels niet al te grote subsidies toch mooie renovaties / herbestemmingen en inbreidingen gerealiseerd worden door heel de provincie, mag wat ons betreft een steun in de rug krijgen. Daartoe dienen wij samen met CDA, VVD en D66 een motie in waarbij wij GS vragen om bij de Najaarsnota een voorstel gereed te hebben om hier invulling aan te geven. En dit jaar na besluitvorming bij de Najaarsnota nog een tweede tranche subsidies open te stellen. Woningen. Het is net Hemelvaart geweest. We weten wat Jezus toen zei tegen zijn volgelingen: Ik ga heen om uw plaats te bereiden, want in het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Gratis, maar niet voor niets. Ik hoop dat velen van u en jullie daar eens binnen mogen zijn.

/r/06ae6cbd29dfc7ca85076eba455f9288?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fspreektekst-sgp-algemene-beschouwingen%2F12133&id=38bfcac4b987f45698b4902bfaa4e83c8e6f979b

Met 73 jaar kersverse wethouder BunschotenMet 73 jaar kersverse wethouder Bunschoten

SGP SGP VVD CDA Bunschoten 25-11-2019 00:00

 Met 73 jaar kersverse wethouder Bunschoten



SGP’er Huig van Barneveld (73) is donderdag wethouder geworden van het nieuwe college van de Utrechtse gemeente Bunschoten. Wie is hij en wat wil hij bereiken?

Toen de SGP na twintig jaar van afwezigheid in 2014 twee zetels in de gemeenteraad veroverde, bezette Van Barneveld één van die zetels.

Nu de SGP deze week voor het eerst in het college van burgemeesters en wethouders belandde, zit Van Barneveld er ook weer bij.

Donderdag is hij aangesteld als wethouder van het nieuwe college, samen met zijn collega’s van de drie coalitiepartijen: VVD, CDA en CAP.

Wat vindt u van het vertrek van de CU? Dat heeft de SGP immers wel in het college gebracht.

„Op zich vind ik het jammer dat ze vertrok; we waarderen de partij zeer. Vooral op ethisch gebied kunnen we elkaar goed vinden, bijvoorbeeld wat betreft de zondagsrust.

Tegelijkertijd zagen we al twee jaar dat het niet boterde tussen de twee coalitiepartijen CU en de VVD. Op financieel vlak –denk aan financiering van de zorg– kon de VVD het beter met ons vinden dan met de CU. Net als de VVD willen wij ons op de kerntaken van de zorg richten. Dat is nodig om de zorg betaalbaar te houden. De CU is meer van de sociale lijn, dus relatief veel mensen zorg bieden.”

Kunt u als wethouder meer invloed uitoefenen op de besluitvorming dan in uw rol als voorzitter van de SGP-kiesvereniging?

„De hoofdlijnen liggen op zich al vast in het coalitieakkoord. Zo blijft de zondagsrust gehandhaafd. Dat hebben we vooraf met de coalitiepartijen afgesproken. Maar binnen dat raamwerk moet je handelen. Bepaalde accenten kun je toch makkelijker leggen als je aan de bestuurderskant zit. Dus ja, iets meer invloed heeft de SGP nu wel.”

U gaat zich als wethouder vooral richten op de openbare ruimte. Wat wilt u bereiken?

„Per 1 januari 2021 gaat de Omgevingswet in. Dat is een nieuwe, grote wet waarin circa veertig eerdere wetten zijn gebundeld. Ik zie het als een grote uitdaging om hiervoor alles op tijd te regelen. De wet heeft een grote invloed op gemeentelijke organisaties en de ontwikkeling van bouwprojecten.”

U wordt wethouder voor 0,5 fte. Verwacht u het werk ook in tweeënhalve dag te kunnen doen?

„Zeker in de inwerkperiode verwacht ik meer tijd nodig te hebben, voor het inlezen van allerlei dossiers bijvoorbeeld. Bovendien vragen raads- en commissievergaderingen veel tijd.”

U bent inmiddels 73. Heeft u niet de behoefte om het rustiger aan te gaan doen?

„Mijn energie is inderdaad beperkt. Daarom vraag ik de Heere om kracht, voor mij en voor mijn vrouw.”

Bron: Reformatorissch Dagblad RD.nl

Begroting 2020-2023

SGP SGP CDA Hardinxveld-Giessendam 08-11-2019 00:00

De gemeenteraad heeft op donderdag 8 november unaniem ingestemd met de begroting 2020-2023. 

Namens de SGP voerde fractievoorzitter Arjan Meerkerk het woord, hij bracht het volgende in: 

Voorzitter, gisteren was het dankdag. Dankbaarheid is een vaak gebruikt begrip, soms wat uitgesleten. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Echte dankbaarheid is voor mij als christen God loven en prijzen en Hem als het voornaamste eren en aanbidden. Ik geloof van harte dat God daaraan Zijn rijke zegen wil verbinden. In de voorliggende begroting hebben wij heel veel redenen tot dankbaarheid. Qua proces zijn wij zeer tevreden over de kwaliteit en inzichtelijkheid van de begroting die voorligt en de adequate wijze waarop vragen beantwoord zijn. Inhoudelijk wil ik er vier punten uitlichten: financiën, groeiagenda, duurzaamheid en sociaal domein.FinancienHet meerjarenbeeld laat een gunstig beeld zien. Er is sprake van geprognotiseerde overschotten voor 2020 en 2021. De SGP is voorstander van een solide financieel beleid. Geen beleid optuigen waar geen structureel geld voor is. En ook geen structureel beleid financieren met incidenteel geld. In dat opzicht lijkt het ons voor de hand te liggen dat het college een voorziening treft om de baggerwerkzaamheden te kunnen bekostigen. De SGP is benieuwd of de te treffen voorziening onderhoud civiele kunstwerken (lees: bruggen) van 35.000,- voldoende zal blijken. De SGP signaleert ook aandachtspunten als we kijken naar de voorliggende meerjarenbegroting. In de jaren 2022 en 2023 is de begroting niet sluitend. Tegelijk hebben we een fors investeringsniveau. Dus absoluut geen vrijbrief om de financiële teugels te laten vieren. Zeker niet als, onverhoopt, de tegenvallende inkomsten in 2019 een doorwerking krijgen in de jaren die volgen. GroeiagendaDe groeiagenda staat voor goed wonen, werken en bereikbaarheid. Daar liggen enorme opgaven voor de komende jaren. De SGP vind dat er haast gemaakt moet worden met woningbouw in de Blauwe Zoom. Hoe lang laten we ons nog tegenhouden door rugstreeppadden? Wanneer gaat de spa eindelijk de grond in? Het duurt voor de SGP echt te lang. Druk op andere projecten neemt hierdoor toe. Dus collega, wat gaat u concreet doen om het woningbouwprogramma vlot te trekken?De SGP vindt regie op het woningbouwprogramma essentieel. Daarom zal de SGP met voorstellen komen naar het college om de sturingsinstrumenten tegen het licht te houden. Wat betreft de bereikbaarheid hamert de SGP op adequaat Openbaar Vervoer over water en spoor en een definitieve oplossing voor de files op de A15. De SGP steunt het verbeteren van het kwaliteitsbeeld openbare ruimte van harte! Dit betekent niet laten voortwoekeren van onkruid, maar alternatieve methoden van onkruidbestrijding inzetten. Wat ons betreft mag het groene straatbeeld worden versterkt door het aanplanten van bomen. Wij zijn benieuwd naar de concrete voorstellen hiervoor die volgend jaar worden opgesteld. Duurzaamheid Het gemeentehuis moet een huis van de gemeente worden. Met de plekken die vrijgekomen zijn door toetreding tot Drechtsteden een logische vervolgstap. Wij kijken met belangstelling uit naar wat deze oriëntatie kan gaan opleveren. In het verlengde hiervan steunen wij tevens harte het onderzoek naar verduurzaming van gemeentelijk vastgoed. Kritisch is de SGP op de snelheid waarmee er wordt aangekoerst op ‘van gas los’. Er is nog veel te weinig duidelijkheid over alternatieven voor warmtenet, wat in onze gemeente niet kansrijk wordt geacht. De SGP is afgelopen dinsdagavond geschrokken van de snelheid waarmee het RES tot stand wordt gebracht met name vanwege de ruimtelijke impact die dit krijgt. Belangrijk om daarin als raad tijdig en juist positie te kiezen en samen met het college afspraken te maken over de wijze van participatie van zowel belanghebbenden als de gewone burger. Wij horen graag of het college dit ook gaat doen. Sociaal Domein De SGP heeft moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee sommige mensen recht denken te hebben op voorzieningen jeugdhulp. Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor een gezonde basis. Mensen die als gevolg van een chronische ziekte of handicap daar niet toe in staat zijn moeten geholpen worden. Maar gelukkig hebben de meeste mensen hun gezond verstand en zijn prima in staat eigen verantwoordelijkheid te nemen. We moeten af van de gedachte dat het bieden van hulpverlening en budgettering elkaar bijten. Dus wethouder en ambtenaren met een hart voor zorg; ga door met regievoering op goede en betaalbare zorg! AfrondendKortom, voorzitter, de SGP is dankbaar met het voorliggende financieel perspectief, roept op tot alertheid en beheersing van financiële risico’s, wil vaart maken met de realisatie van de groeiagenda, roept op tot een serieus en realistisch duurzaamheidsbeleid en vind dat we met visie de kosten in het sociaal domein moeten beheersen.

Namens de SGP-fractie,Arjan Meerkerk (fractievoorzitter)

Wilt u de begroting in één oogopslag bekijken, klik dan hier

Tijdens de begrotingsbehandeling diende het CDA 2 moties in, een motie t.a.v. de voetgangersbrug Buitendams-Marsstraat en een motie betreffende ontwikkelingen gemeentefonds, deze moties werden unaniem door de gemeenteraad aanvaard.

SGP pleit voor betere communicatie en voor trots op de boer

SGP SGP VVD CDA PvdA Woudenberg 01-11-2019 00:00

Bij de gemeenteraadsvergadering van 31 oktober stond de begroting voor de jaren 2020-2023 op de agenda. Zoals we bij de commissievergadering eerder deze maand al aangaven, was er voor de Raad helaas weinig te kiezen. Toch waren enkele aspecten van de begroting onderwerp van discussie. Daarnaast steunde de voltallige gemeenteraad onze motie "Trots op de boer".
Adviesraad Sociaal DomeinHet college stelde in de begroting voor om 10.000 euro te bezuinigen op de secretariële ondersteuning van de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad bestaat uit burgers die de gemeenteraad van waardevolle adviezen voorzien over het sociaal domein. Deze maatregel was niet tot stand gekomen in overleg met of met draagvlak van de Adviesraad. Dit is in strijd met de kaders die de coalitiepartijen in juli zelf hadden gegeven aan het college. Bovendien gaf de Adviesraad aan dat zijn voortbestaan door deze bezuiniging in gevaar zou komen. De oppositie is dus zelf op zoek gegaan naar een oplossing mét draagvlak. Samen met de Adviesraad zijn CDA, PvdA/GL en SGP tot een amendement gekomen om 2.500 euro te besparen en in overleg te zoeken naar verdere besparingen. Dit is unaniem aangenomen.
Publicatie gemeentenieuwsIn de begroting staat ook het plan om de publicatie van het gemeentenieuws (bekendmaking van vergunningen, bestemmingsplannen e.d.) in De Woudenberger af te schaffen. Ter vervanging daarvan zou de gemeente deze berichten op haar website zetten, in een nieuwsbrief met 350 abonnees en op een aanplakbord bij het gemeentehuis. Wat ons betreft is dit veel te mager: burgers hebben een recht om op de hoogte te zijn van dit soort bekendmakingen die hen soms heel direct kunnen raken. Daarom diende onze fractievoorzitter Henk-Jan Molenaar, samen met de VVD, een motie in om deze besparing pas uit te voeren nadat er een waardig alternatief is gevonden met een vergelijkbaar bereik als De Woudenberger. Deze motie werd unaniem aangenomen.
Stijging afvalstoffenheffingDe afvalstoffenheffing zal volgend jaar fors stijgen. De SGP vindt het pijnlijk dat er geen mogelijkheden zijn om deze stijging geleidelijker te maken, omdat de fondsen hiervoor in de afgelopen jaren al gebruikt zijn. Henk-Jan Molenaar diende, samen met de VVD, een motie in om het college op te roepen om tijdig, transparant en helder te communiceren naar burgers over de kostenstijging en over de positieve milieuwinst van Diftar. Deze motie is unaniem aangenomen.
Trots op de boerTot slot dienden SGP, CDA, CU, VVD en GBW een motie 'vreemd aan de orde van de dag' in om uit te spreken dat wij grote waardering hebben voor het werk van de boeren in Nederland en Woudenberg, en om hen een hart onder de riem te steken. Deze motie werd gesteund door alle partijen. Omdat de boeren waardering verdienen, omdat Woudenberg een echte plattelandsgemeente is en omdat het vertrouwen van boeren in de overheid snel hersteld moet worden, spreekt de gemeenteraad van Woudenberg uit dat wij trots zijn op alle boeren, in het bijzonder op de agrariërs uit Woudenberg.



SGP stemt tegen Kadernota

SGP SGP CDA PvdA Woudenberg 12-07-2019 00:00

De SGP zag zich donderdagavond genoodzaakt tegen de Kadernota te stemmen. Alle amendementen van de oppositie werden weer eens weggestemd. Steeds weer met 7 stemmen voor; 8 stemmen tegen. De oude oppositie-coalitie tegenstelling.

Achtergrond

Het college wil €250.000,- per jaar bezuinigen om het huishoudboekje op orde te brengen. Aan de Raad de vraag binnen welke kaders deze bezuinigingsronde zou moeten gaan plaats vinden. Dat is natuurlijk een lastige vraag als je niet precies weet waar op bezuinigd kan worden. Het waren dan ook drie bijzondere vergaderingen over dit onderwerp (twee commissievergaderingen en een raadsvergadering). Veel gepraat en weinig resultaat. Uiteindelijk moest er in de Raad een beslissing vallen.

Mening SGP

Wat ons betreft is het een goede zaak om van tijd tot tijd eens met een stofkam door de begroting te gaan op zoek naar mogelijke besparingen; zeker als er een tekort dreigt. Zeker ook niet verkeerd van het college om aan de Raad te vragen welke kaders zij daarin ziet zitten. Maar, het wordt ingewikkeld als we daarbij geen informatie krijgen en we geen idee hebben wat de mogelijkheden zijn. Daarom hebben wij samen met CDA en PvdA/GL een amendement ingediend, waarin wij het college vroegen om de Raad mogelijkheden voor te leggen ter hoogte van €350.000,-. Uit die opties kunnen we dan een keuze maken die optelt tot de €250.000,- die nodig is. Verder gaven we de volgende kaders mee: Geen bezuinigingen op het sociaal domein, geen bezuinigingen op minimabeleid en geen belastingverhogingen. 

Tips vooraf

Daarnaast dienden we nog een aantal amendement in waarmee we het college vast een paar bezuinigingen aanwezen. Zo stelden wij (samen met CDA en PvdA/GL) voor om de gemeentelijke ploeg niet met 2 personeelsleden, maar met maar één aan te vullen en (samen met het CDA) om de programmacoördinator in het Cultuurhuis minder uit te breiden dan nu het voornemen was. 

Oppositie-coalitie

Helaas bleek dat de coalitie zelf al wat dingen had bedacht: de coalitiepartijen hadden een amendement geschreven, waarin andere kaders werden meegegeven. Bezuinigingen op het sociaal domein zijn voor hen bespreekbaar als de 'partijen in het veld' ermee akkoord kunnen gaan en ook werd er expliciet een opening geboden voor een belastingverhoging. Dit amendement werd met 8 stemmen voor en 7 tegen aangenomen, terwijl het eerste amendement van de oppositie met dezelfde verhoudingen werd weggestemd. Ook onze andere amendementen werden stuk voor stuk verworpen. Jammer dat er eze avond geen verbinding mogelijk was tussen de coalitie en de oppositie. We hopen dat het college onze amendementen wel gaat betrekken bij haar uiteindelijke voorstellen. 

Multi-functionele accommodatie Maarn

SGP SGP D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 05-07-2019 00:00

Uitgangspunten en voorbereiding gebiedsontwikkeling Trompplein en Breeschotenlaan inclusief ontwikkeling Multi-functionele Accommodatie (MFA) Maarn en woningbouw. Dat is wat onlangs door de raad is besproken.

In 2016 is naar boven gekomen dat er behoefte was aan technische vervanging van de huisvesting voor de scholen, kinderopvang en het dorpshuis de Twee Marken in Maarn. Er is een verkennende studie gedaan om tot een MFA te komen.

In 2017 is er een stuurgroep gevormd. Vanuit de zijde van de raad is toen aangegeven, na gesprekken in vergaderingen met raad- en commissie, dat iedereen hierbij kon aansluiten. En dat het een project Van, Voor en Door Maarn moest worden. Vanuit de stuurgroep zou verder onderzocht worden of een MFA haalbaar is. Onderzoek naar: Financieën, gesprekken met omwonende en gebruikers. Eén pijler, de financiën voor de scholen is, via het IHP, al opgenomen in de begroting. Het dorpshuis staat dan nog als PM post.

In 2018 komt er een nieuwe raadsperiode met een nieuwe gemeenteraad. De vijf focuspunten zijn: zorg voor iedereen, wonen, duurzaam, financiën op orde en participatie.

Vanuit de stuurgroep komt het idee voor een MFA met woningbouw op het Trompplein en de Breeschotenlaan. Hierbij werd een sluitende investering- en exploitatie gepresenteerd.

Deze was opgebouwd uit de bijdrage IHP voor de scholen, kinderopvang als huur, dorpsvoorziening met huur en als onderlegger een Grex en woningbouw. Ook was hierin de positie van de Stichting met haar schuldenlast opgenomen. Daarmee startend zijn de kaders voor het project opgesteld. Een ruimtelijke studie (Phentaro). Een sluitende investering- en exploitatie. Het grondexploitatie complex door de raad vast te stellen. Herinrichting Trompplein, met daarbij parkeren volgens de eisen. En participatie, met in achtneming van wat er al is geparticipeerd. Dit is allemaal nodig.

Echter blijkt er nog nader onderzoek nodig. Sluiten de financiën echt? Is er winst op de grondexploitatie? Is er alternatieve financiering mogelijk? Hoe groot moet het dorpshuis en de sporthal zijn? Bij wie ligt het opdrachtgeverschap? Wie wordt eigenaar? Wat is de rol van de Stichting (de Twee Marken)? En nog meer gesprekken met betrokkenen en de Maarnse samenleving.

In 2019 moet er een integrale besluitvorming plaatsvinden: het budget voor voorbereidingskrediet moet worden vastgesteld, een overeenkomst eigendomssituatie moet vast gelegd, het bestemmingsplan en planologisch procedures starten, vervolg participatie en communicatie vormgeven, intentieovereenkomst sluiten en uitvoering geven aan motie scholen-woningbouw en het parkeren vastleggen. Integraal dus. En in gesprek blijven met iedereen natuurlijk. Uiteindelijk realisatie in 2021 is de wens. Tot zover het proces zoals afgesproken.

De Stichting komt in zwaar weer en voor de gemeente dreigt er een garantstelling in werking te gaan.

Door grote te korten in het sociaal domein en de door ons zelf opgelegde reductie van de schuldenlast vraagt van ons aanpassingen.

De samenvatting van het raadsvoorstel geeft aan dat de realisatie van de MFA mogelijk is. Functies blijven behouden, woningbouw gerealiseerd, plaats voor scholen en kinderopvang. En ook nog een financieel sluitend geheel met reductie van de schuldenlast. De enige MAAR hierbij is dat de opbrengsten van de gebiedsontwikkeling ingebracht worden als (mede) dekking.

Als we dit langs de lat van de procesafspraken leggen en de focuspunten scherp houden, klinkt dat veelbelovend. Dank aan het college hiervoor. Echter zijn er ook kritische kanttekeningen te plaatsen.

Inmiddels hebben we veel informatie ontvangen van bezorgde inwoners en belanghebbenden.

Een hele serie insprekers die zich tot het uiterste inspanden om ook op één avond hun bijdrage te laten horen.

Nu is het natuurlijk altijd zo dat waar iets staat te veranderen er mensen in de bres komen om het één en ander tegen te houden of te veranderen. Daar kijk ik niet echt van op. Eén van de afspraken was dat iedereen mee kon praten (en dat van het begin af aan) dat lijkt hier in elk geval niet gelukt te zijn. Het Van, Voor en Door Maarn lijkt niet geslaagd. Slechte participatie en ook de zorg voor iedereen is deels losgelaten.

Een van de partners uit de stuurgroep, een school notabene, heeft zich ook niet volledig achter dit voorstel geschaard. Echter is dat voor ons niet onoverkomelijk. De gemeente dient zorg te dragen voor een goede en kwalitatieve huisvesting. Dat zal in dit plan dan ook gewoon gerealiseerd gaan worden. Hopelijk eindelijk eens een school die binnen het budget bouwt. (financiën op orde)

De grootte en afmeting van de sporthal staat ter discussie. Wat ons betreft niet. Onderdeel van het budget ,een geraamde post zonder bedrag, is voor een deel al bezuinigd in spoor 3. Dat is een bewuste keuze geweest. In principe wijken we daar dan ook niet van af. (financiën op orde) De vraag om te onderzoeken of deze ruimte eventueel groter kan, door bijv. ook op zondag beschikbaar te komen, het zal u niet verbazen, heeft en krijgt in geen geval steun van ons. Eerder tijdens de behandeling van de sportnota hebben we al aangegeven dat maatstaven van NOC/NSF voor ons nooit een aanleiding kunnen en mogen zijn om de beschikbare middelen uit te breiden. Zo ook nu niet. Als in het vervolgtraject naar voren komt dat er alternatieve invulling kan worden gegeven aan de financiering voor meer m2, zullen we dat op dat moment beoordelen. Wat ons betreft kan er beter geïnvesteerd worden in de bibliotheek. Wij vinden deze functie belangrijker.

Voor wat betreft de m2 voor het dorpshuis zelf. Het uitgangspunt nemen om de huuropbrengst als basis voor de te bouwen m2 heeft onze sympathie. Ook hier geldt weer, meer inkomsten, meer m2. We laten dit over aan de uitwerking van de ontwikkeling. Vastgelegd in het programma van eisen.

Aan het focuspunt duurzaamheid kan uitvoerig uitvoering gegeven worden bij de realisatie en is wat ons betreft dan ook geborgd. Nadere invulling zien we met belangstelling tegemoet.

Over de woningbouw hoeven we niet veel te zeggen, dit zal ook bij de nadere uitwerking besluitvorming krijgen. Op dit moment zijn de gestelde kaders afdoende.

Het amendement wat VVD, Open, D66, CDA en CU indienden, om uitgangspunten aan te scherpen, had onze steun zeker kunnen hebben, maar door de bepalingen over de opening op zondag van de sportshal, hebben we uiteindelijk niet in kunnen stemmen met het amendement en het (aldus) gewijzigde raadsvoorstel. Alles overziend moet er nog veel uitgewerkt worden. Het college is nu aan zet voortvarend stappen te gaan zetten in dit dossier, samen mét de inwoners van Maarn.

Collegebeleid leidt tot lastenverzwaring

SGP SGP CDA Montfoort 08-06-2019 00:00

Collegebeleid leidt tot lastenverzwaring

Het college in Montfoort maakt een lange termijn agenda zonder financiële onderbouwing.

Maar hoe moeten deze plannen betaald worden als we in 2019 al meer dan een half miljoen in het rood staan?

Dat kan niet uit de spaarpot van de algemene reserve komen!

En bezuinigen wil het college ook niet.

Dan kan dat alleen maar lastenverzwaring betekenen voor burgers.

 

De oppositiepartijen CDA, Lokaal Montfoort, CU en SGP maken zich hierover zorgen.

Lees hieronder het krantenbericht uit het AD.

Bron: AD – zaterdag 25 mei 2019

Bron: AD – zaterdag 25 mei 2019

Motie en brandbrief Bravis

SGP SGP PvdA CDA Partij voor de Vrijheid Tholen 24-05-2019 00:00

 

In de raadsvergadering van woensdag 22 mei is een motie van raadslid Kees Knulst aangeboden met een oproep aan het college om opnieuw in gesprek te gaan met de Raad van bestuur van het Bravis ziekenhuis over de voorgenomen verhuizing naar locatie Bulkenaar. 

Aanleiding tot de motie is nieuwe informatie van het RIVM over aanrijtijden van ambulances. 

Tijdens de raadsvergadering is tevens besloten een brief te sturen namens de gemeenteraad. In deze brief zijn de zorgen opgenomen die er zijn over de aanrijtijden voor met name de kern Stavenisse. De tekst van de bijdrage van raadslid Kees Knulst:

Voorzitter,

 Vorige week dinsdag heeft de Raad van Bestuur van Bravis in de commissie Samenleving een toelichting gegeven op zijn voorgenomen besluit om als locatie voor de toekomstige hoofdlocatie van Bravis Ziekenhuis te kiezen voor Bulkenaar bij Roosendaal. 

 In de commissie is toen naar mijn idee voldoende gesproken over het belang van het realiseren van anderhalve lijnszorg op Tholen. Ik zal mij nu beperken tot de inhoud en het doel van voorliggende motie. 

Uit gegevens die onze fractie heeft opgevraagd bij het RIVM, maken wij op dat de ritduur voor het postcodegebied waarin Stavenisse is gelegen, uitkomt op 44,72 minuten, ofwel 44 minuten en 43 seconden. Daarmee wordt de wettelijke norm van 45 minuten, die door Bravis Ziekenhuis een uitsluitingscriterium wordt genoemd, op 17 seconden na, gehaald. 

 Strikt genomen voldoet de locatie Bulkenaar dus aan die eis. De marge is echter zeer klein, en laat geen ruimte voor enige vertraging. In de berekening is uitgegaan van het geografisch middelpunt van het postcodegebied waarin Stavenisse, dat blijkt na navraag bij het RIVM ten oosten van de kern zelf te liggen. Met andere woorden: de ritduur gerekend vanaf het centrum van Stavenisse is feitelijk langer dan de door het RIVM berekende ritduur. In de berekening is bovendien geen rekening gehouden met plannen van de provincie Zeeland om op delen van de provinciale weg, de N286, de maximum snelheid middels drempels te verlagen naar 60 km/u. De geringe marge die er nog is, zal in de praktijk verdampen, wat inhoudt dat de 45-minuten norm structureel zal worden overschreden. 

 Voorzitter, de bereikbaarheid en beschikbaarheid van spoedeisende hulp en acute verloskunde is voor onze inwoners van groot belang. Dat geldt voor alle inwoners, ook voor inwoners van Stavenisse en Anna Jacobapolder. De nieuwe gegevens zijn voor de raad aanleiding geweest om dit belang in een brief nogmaals onder de aandacht te brengenvan de Raad van Bestuur van Bravis, met het verzoek om zijn besluit te heroverwegen. Deze brief wordt vanavond door de fracties ondertekend en zal vervolgens aan de Raad van Bestuur worden toegezonden. 

 In de motie die voorligt, die ik mag indienen namens SGP, CU, PVV, ABT, CDA, PvdA/GL en SP, verzoeken wij het college om op basis van deze gegevens opnieuw in gesprek te gaan met de Raad van Bestuur van Bravis, met het verzoek om de belangen van onze inwoners nadrukkelijker mee te laten wegen in zijn besluitvorming. Verder verzoeken wij het college om onze bevindingen te delen met de regionale ambulancevoorziening, het Witte Kruis, vergezeld van de oproep aan het Witte Kruis dat de maximale ritduur van 45 minuten bij verhuisplannen voor de ambulancepost op Tholen niet verder onder druk mag komen te staan. Tot slot verzoeken wij het college om een oproep van dezelfde strekking neer te leggen bij de Provincie, wanneer op provinciaal niveau plannen worden gemaakt voor aanpassingen aan de provinciale wegen die een negatieve impact zouden kunnen hebben op de ritduur. 

 Ik dank u.

Zorgen over verplaatsing Bravis-ziekenhuis

SGP SGP CDA Zeeland 24-05-2019 00:00

Op 16 april jl. heeft de Raad van Bestuur van het Bravis Ziekenhuis het voorgenomen besluit kenbaar gemaakt om de spoedeisende en klinische zorg in de toekomst te concentreren op een hoofdlocatie gelegen bij Bulkenaar in de gemeente Roosendaal. De ritduur met de ambulance van verschillende dorpen op Tholen wordt daardoor langer dan in de huidige situatie. Met de door de provincie Zeeland voorgenomen snelheidsbeperkende maatregelen op provinciale wegen op Tholen, komt de wettelijke bereikbaarheidsnorm van 45 minuten zelfs serieus in gevaar. Reden voor de SGP om samen met de CDA-fractie schriftelijke vragen te stellen aan het College van Gedeputeerde Staten. 

Bij het bepalen van de nieuwe locatie voor het Bravis Ziekenhuis zijn verschillende beoordelingscriteria genoemd, waarbij is aangegeven dat twee criteria gelden als uitsluitingscriteria:

Gelegen tussen Bergen op Zoom en Roosendaal; Binnen 45 minuten bereikbaar (wettelijke norm). 

Beide voorgestelde locaties, Zoomland en Bulkenaar, voldoen aan deze criteria. Dit pakt echter minder goed uit voor dorpen in Zeeland, waarmee de ritduur vanuit postcodegebied 4696 (Stavenisse) de kroon spant: de ritduur komt uit op 44,72 minuten, slechts 17 seconden korter dan de wettelijke bereikbaarheidsnorm.

Bij de bovenstaande berekeningen is geen rekening gehouden met toekomstplannen van de provincie Zeeland om op de provinciale wegen op Tholen snelheidsbeperkende maatregelen te treffen. Hierbij kan gedacht worden aan rotondes en drempels.

In de toelichting van het besluit van de Raad van Bestuur wordt aangegeven dat wanneer de nieuwe locatie niet aan één van de uitsluitingscriteria voldoet, dit niet geschikt is als toekomstige hoofdlocatie. CDA en SGP uitten haar zorgen over met name de ritduur in combinatie met de toekomstige snelheidsbeperkingen, en stellen de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS):

Is GS het met ons eens dat spoedeisende en klinische zorg voor alle inwoners van Tholen toegankelijk en bereikbaar moet zijn? Zo ja, is GS bereid dit alsnog kenbaar te maken aan de Raad van Bestuur? Heeft de Raad van Bestuur van het Bravis Ziekenhuis voorafgaande aan bovengenoemd voorgenomen besluit contact met GS opgenomen en dit met GS besproken? Zo ja, kan GS ons zeggen wat er toen besproken is? Zo nee, is GS voornemens gezien bovenstaande problematiek dit alsnog te doen? Kan GS ons informeren wat de stand van zaken is m.b.t. de snelheidsbeperkende maatregelen die de provincie door wil voeren op de provinciale weg (hoogte Weelweg) tussen St. Maartensdijk en Stavenisse (N286) en wanneer worden deze werkzaamheden uitgevoerd? Is bij GS bekend met hoeveel tijd de gemiddelde ritduur tussen Stavenisse en St. Maartensdijk toeneemt door bovengenoemde snelheidsbeperkende maatregelen? Zo ja, met hoeveel tijd? Zo nee, is GS bereid dit verder te onderzoeken? Is GS het met ons eens dat aanpassingen aan de wegen binnen de gemeente Tholen niet mogen leiden tot een langere ritduur voor de ambulance? Zo ja, is GS bereid hiermee rekening te houden en dit ook te overleggen met het waterschap? Zo nee, waarom niet? Is GS het met ons eens dat toenemende verkeersdrukte op de A4 en A58 bij Bergen op Zoom en dan vooral de drukte op het knooppunt Zoomland een negatieve invloed heeft op bovengenoemde ritduur? Zo ja, is GS bereid met de minister van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek te gaan om knooppunt Zoomland op de agenda te krijgen voor de aanpak van de verkeersproblematiek? Zo nee, waarom niet?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.